Kirjaudu sisään

View Full Version : Hj Laatikko rupes ääntämään??? Ja nyt jumissa!!!


Glutton
22.06.2011, 18:51
Onkohan kellään tehnyt saman moista että 80km/t vauhdista hidastin vauhtia löysäämällä kaasun 5 vaihteella ja kesken pitkän moottori jarrutuksen yhtä äkkiä laatikko otti viheltävän äänen joka loppui kun painoin kaasua sen verran että siirtyi vedonpuolelle. nyt tekee saman vihellyksen joka vaihteella kun löysää kaasun... muuten kaikki pelaa ok...
normaalista poiketen juuri äsken kävin suorittamassa neitsyt upotuksen ja vinssauksen mekaanisella vinssillä...

Laatikon öljyt on vaihdettu jouluna samoin jako askin ja periin...

romurauta
22.06.2011, 19:14
minullakin alkoi hiljattain ääntämään samalla tavalla muttei aivan yhtä voimakkaasti joka vaihteella.vittumainen kahina jolle tarvitsee tehdä jotain.en ole vielä tutkinut mikä sen aiheuttaa.pienillä vaihteilla minulla ääntää eniten

Glutton
22.06.2011, 20:08
Joo 1 ja 2 oli kyl aika viiltävän pahan kuuloisia... onko ääni pahentunut vaikka olet ajanut???

ugly_hj
22.06.2011, 20:35
Kuuluu varmaan jakiksesta nuo äänet omaani vaihdoin jakiksen nii loppui kaikki vinkunat ja kahinat. vanhassa jakiksessa oli yks neulalaakeri muuttumassa holkiksi.

Glutton
23.06.2011, 10:53
Nyt tais löytyä äänen aiheuttaja

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3485&pictureid=83101

Tuon pitäisi minusta olla laatikon sisällä tai ainakin suurin osa siitä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3485&pictureid=83102

Mutta ovatko akselin toisessa päässä olevat romut nyt missä on mysteeri?

romurauta
23.06.2011, 11:06
voi olla mahdollista että omassakin jakoaski on syypää.on vain aika vaikea paikallistaa äänen lähdettä...ja kun ääni ei omasta mielestä kuulu kaikilla vaihteilla niin selkeästi ainakaan.

Glutton
23.06.2011, 12:05
Suora kopiointi BJ-40/76 kirjoittamasta kommentista, ulosoton teho keskustelussa

"voima kiertää 1-3 ja 5 vaihteella sivuakselin kautta, ja silloin se kulkee kahden hammaspyörä
parin kautta; ja vaikkapa 5% siitä 50kw:sta on 2,5 kw ylimääräistä lämpötehoa,
siis verrattuna 4-vaihteen häviöihin."

Eli jos vika pää laatikossa niin muuttuuko ääni juuri tuon 4 vaihteen kohdalla?

BJ-40/76
23.06.2011, 12:18
Suora kopiointi BJ-40/76 kirjoittamasta kommentista, ulosoton teho keskustelussa

"voima kiertää 1-3 ja 5 vaihteella sivuakselin kautta, ja silloin se kulkee kahden hammaspyörä
parin kautta; ja vaikkapa 5% siitä 50kw:sta on 2,5 kw ylimääräistä lämpötehoa,
siis verrattuna 4-vaihteen häviöihin."

Eli jos vika pää laatikossa niin muuttuuko ääni juuri tuon 4 vaihteen kohdalla?

No, ainakin tuo sinun jakis kaipaa hoitoa:o,
perimmäinen syy tuohon tapin irtoamiseen voi olla tuo 10mm aluslevy tuon
osa n:o 36726 tilalla.
sulla todennäköisesti tipahtanut jakiksen sisään osa n.o 36222
(kun kasaat tuota jakista, niin liimaa vaseliinilla nuo 36222:t koteloon)

Niin, tuo vihellys kaikilla muilla paitsi 4:lla viittaa juurin päälaatikon laakereihin,
eritoten sivuakselin, mutta myös pääakselin laakerit voi olla syyllisiä, kytkin
akseli jopa todennäköinen....

Glutton
23.06.2011, 12:36
onkohan nuo 36222 osat jotain rikkoja vai lukko rikkoja vai jousi rikkoja vai mitä ihmettä ku on niin kumman malliset. Jooja toi lukite pala on hävinnyt edellisellä omistajalla jo ja nyt vasta huomasin sen puutteellisuuden kun katsoin tänään sinne alle... vaikka vasta tein sen kytkin rampan niin ei pistänyt sillon silmään että toi on nuin hassusti...
siinä on taas mietitty loppuun asti ku laitettu osia kasaan...

ugly_hj
23.06.2011, 13:30
Se osa on pronssiholkki/prikka, ja todennäköisesti tippunut sinne jakoaskiin. tuohan on siitä näppärä jakis, että sen purkaa ja kasaa eka kerralla parissa tunnissa, toka kerralla tunnissa. Sit kun kasaa sen jakiksen niin laittaa ne pronssholkit vaikka silikonipisteillä kiinni ja kasausvaiheessa on helppo tarkastaa ulosoton reiästä, että pysyykö ne oikeilla paikoilla.

On kyllä melko vittumainen patentti tehty tuohon ei ois varmaan menny minuuttiakaan kun ois lattaraudasta väsänny korvaavan osan hävinneen tilalle.

Glutton
23.06.2011, 14:08
Joo se on taas näitä pois se silmistä pois se mielestä tuossa autossa on muutenkin tehty ihme pateentteja pakkelia siihen on uponnu ja pirustui edellisellä omistajalla. kuskin oven etu ja takalaita alhaalta oli tehty pekästä pakkelista... kyljissä on maalin alla pakkelia josta on jääny kovetin vähän vähemmälle kun lähtee peukalon kynnelle vuolemalla pois ja on pehmeetä ku purukumi... ja alla on silti terve pelti... mutako sitä ei vissiin ole osattu laitta yhtään vähempää ku tuuma kerralla...

Glutton
27.06.2011, 14:20
Noniin nyt tämä alkaa olla jo kumma... jako aski on nyt jumissa ja pyörii puoli kierrosta suuntaa ja toiseen kyesti ja tökkää niin että konekki sammu tyhjä käynniltä..

Minkäs verran 60 ja 61 jako askin osia pystyy ristii naittamaan. onko muuta eroa kuin 4vedon kytkin kappaleen siirto mekanismi...

ugly_hj
27.06.2011, 15:35
Noniin nyt tämä alkaa olla jo kumma... jako aski on nyt jumissa ja pyörii puoli kierrosta suuntaa ja toiseen kyesti ja tökkää niin että konekki sammu tyhjä käynniltä..

Minkäs verran 60 ja 61 jako askin osia pystyy ristii naittamaan. onko muuta eroa kuin 4vedon kytkin kappaleen siirto mekanismi...

No sen lisäksi ainakin toi keskiakseli on 61: ssä paksumpi. Käytit ilmeisesti auki sen jakiksen?

Glutton
27.06.2011, 16:20
jep sen tein ja pelas todella hienosti kunne viime yönä kun tuli kalasta niin kylällä kuulu pamas jostain mutta ei aiheuttanut mitään muita sivu ääniä kunnes pääsin pihalle ja rupesin perruutamaan niin mokoma keksintö herkin hulkemasta suuntaan jos toiseen... hitto lainen sehän tietää sitä että alkaa laatikon metsästys...

BJ-40/76
27.06.2011, 16:25
En keksi mikä muu jumittas noin äkäseen?

Toinen vaihtoehto olis laakerivika,(kopsautitko pääakselin laakerin
jännitteet pois ennen kuin pistit sen peltikopporin kiinni?)
mutta yleensä laakerit irtoaa joko ulko tai sisäkoolista.

Toinen mahdollisuus on, että jäikö tiivisteet pois välistä?
jakolaatikon puoliskot menee lähemmäs toisiaa, laakerit voi olla liian kireällä?
ulosoton tiivisteen puuttuminen vie hammaskosketuksen tiukemmaksi,
ainabin minun bj:ssä alkoi pikkasen kamittamaan ilman tiivistettä.

Glutton
27.06.2011, 16:48
siis laatikko tökkää niinku nurkanpäähän ja kardaani kääntyy sen puoli kierrosta toiseen suntaan ja taas tökkää... ja muuten liikkuu hereästi... Ei ole jäänyt tiivisteitä pois...

uskon vahvasti että siellä on joko hanpaita huisin fidussa tai sit UFO (unknow flying objekt) hampaiden ravossa... tai mörö ja kölli pitelee siellä kiinni siitä...

Mutta tämäpä ei olekkaan uskon asia....

Glutton
27.06.2011, 17:07
vieläkös joku paja tekee näitä välitys sarjoja huokeammin mitä ulkomailta tuotuna...
muistaksun että joku oli jostain sellaiset rattaat hommannut... vai muistanko väärin...

Glutton
27.06.2011, 18:15
Se keski akseli on nyt pysynyt paikallaan kun tein edellisessä remontissa siihen raudasa paremman lukitteen... jos nyt ei ole käynyt niin että se ***keleen messinki hilu oli jääny edellisessä asennuksessa muka väliiin ja matka ajossa lähtenyt sieltä akselia kiertävälle radalle... ja nyt hiljaisessa vauhdissa tipsahtanut johonkin hampaan koloon... En tiedä pitäs päässä purkaan se että näkis...

bluevan
27.06.2011, 19:27
Aika outoa jossei pyöri kumpaankaan suuntaan. Jos jotain ois jakiksen rattaiden välissä niin luulis sen ainakin toiseen suuntaan silloin lähtevän pyörimään. ??

Oletko kokeillut laittaa jakista vapaalle, ettei olis jumi jossain muualla..

Glutton
27.06.2011, 19:33
No jos jako laatikon laittaa vapaalle niin tekee saman tempun eäli kone sammuu ku löysää kytkimen... hirveästi en uskaltanut kokeilla kun on parempi purkaa ku että väkisin kokeile mitä se tekee ja mitä ei...

tuossa on kyllä vinha perä että olisko se sittenkin pää laatikossa...

bluevan
27.06.2011, 20:05
Jos jakis vapaalla tekee saman niin ei sitten ainakaan oo perä jumissa ;)
Haiskahtaa nyt kyllä päälaatikon vialle tai en ainakaan keksi miten jakis vois tuollaisen jumin aiheuttaa.

Glutton
27.06.2011, 20:38
joo perän tutkin jo silleen ku auto piti saada pois keskeltä tietä niin pulttasin taka kardaanin irti...

Onko 60 ja 61 Päälaatikoilla eroa

Glutton
27.06.2011, 20:42
no sellainen tais löytyä vahingossa että kytkin akselilla on eroa eli laakeri ero...

ugly_hj
27.06.2011, 20:44
No jos jakis on vapaalla ja vaihde päällä niin kaikki jakiksen hammasrattaat kyllä mun muistaakseni pyörii edelleen jakiksen pääakselin rattaat on vain vapautettu siirtoholkilla.

Eli vika löytyy edelleenkin sieltä jakiksesta, eiku purkamaan vaan. Veikkaan että jakis ja vaihde vapaalla kardaanin laippa pyörii keveesti.

bluevan
27.06.2011, 21:32
Mutta eikö jakiksen rattaat ole kaikki kauniisti rivissä niin luulis silloin toimivan joko pakilla tai ykkösellä? Mihin väliin siellä pääsis romua niin ettei pyöris kumpaankaan suuntaan?
Jos joku laakeri murusina niin voiko joku ratas kanittaa niin vinoon että jumittaisi ?

Glutton
27.06.2011, 21:38
siinä yhdessä keski akselin rattaassa (36221) on se pirun pellin läkyppä (36119a) siinä rattan kyljessä jos se on syltänny siellää...

Glutton
29.06.2011, 10:23
Ja niinhän se oli.. että se pirun pellin läpykkähän se siellä oli syltänny ja sieltä pää laatikosta tulevalta akselilta murtanut yhtä hammasta ja ryhmä pyörältä murtanu ison rattaan kahta hammasta... onneksi Nallen 24h 4x4 Service:stä löyty hyllystä varaosia...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3485&pictureid=83491

Ja hampaitakin oli murtanu...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3485&pictureid=83494

bluevan
29.06.2011, 10:35
Pistikö muka tuo pelliläpyskä niin paljon hanttiin ettei laatikko pyörinyt ??

Glutton
29.06.2011, 10:56
Joo se oli monin kerroin ja hampaiden ravossa... kato ku varmaan justiinsa käänty sinne ku rupesin perruuttamaan niin hiljaisesta vauhdista ei murtanut pahemmin...

auliskurko
12.02.2014, 18:38
Moro. Tuli tos hankittua itellee hj61 ni vuotaa tuost jakiksen keskiakselin lukituksen alta öljyä. Enteileekö isompaa remonttia vai onko et vaihtaa öljyt ja jonku tiivisteen laittaasiihe.?

artsi777
12.02.2014, 19:15
Moro. Tuli tos hankittua itellee hj61 ni vuotaa tuost jakiksen keskiakselin lukituksen alta öljyä. Enteileekö isompaa remonttia vai onko et vaihtaa öljyt ja jonku tiivisteen laittaasiihe.?

Siinä akselilla on o rengas tiiviste, pitää käyttää jakis auki, että pystyy vaihtamaan

parukit
12.02.2014, 19:56
Omassa 61:sessä vuoti myös se keskiakselin O-rengas. Korjasin sen sillä tavoin, että avasin lukitusprikan ja hyvillä papukaijapihdeillä nyppäsin akselin ulospäin ja O-renkaan näkyviin. Sitten vaihdoin öljytyn renkaan ja painamalla työnsin akselin takaisin paikoilleen. Hyvin kesti vetää sen pari senttiä ulospäin. Vaihteisto toimii kuin unelma eikä vuoda öljyä. Remppa oli marraskuussa 2013 ja ajettu sen jälkeen n. 1200 km.

auliskurko
13.02.2014, 15:59
Pitää kokeilla tuota vetämistä öljyn vaihon yhteydes. Pitääks jakiksen olla vapaal ku vetää? Löytyykö tuota o rengasta toyotalt iha hyllytavarana? Kiitoksia vastauksist.

artsi777
13.02.2014, 16:56
Pitää kokeilla tuota vetämistä öljyn vaihon yhteydes. Pitääks jakiksen olla vapaal ku vetää? Löytyykö tuota o rengasta toyotalt iha hyllytavarana? Kiitoksia vastauksist.

Joo voi onnistua jos ei vedä liikaa tai sitten ei. Huonolla tuurilla tipahtaa keskimmäisen ryhmäpyörän päittäis laakeri välistä laatikon pohjalle....

Glutton
13.02.2014, 17:18
Älä veä ulos sitä sieltä tippuu ne laakerilevyt... menee hampaatja ryhmäpyörä saattaa sorvata laatikon kuorta... aski auki ja vitten tiivisteet vaihtoon...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3485&pictureid=83102

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3485&pictureid=83133

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3485&pictureid=83491

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3485&pictureid=83494

Glutton
13.02.2014, 17:23
Oho katohan tämä olikin tämä sama keskusstelu missä nämä kuvat olivatkin jo...

parukit
13.02.2014, 18:48
Keskiakselin toisessa päässä on melko pitkä neulalaakeri. Ei ihan heti luiskahda( osa36221B). Itsellä ei ollut mitään stopparia tehtynä, mutta sellaisen voi tehdä parin sentin päähän akselin päästä ja lukita sen sillä stoppariprikan ruuvilla. Ei tule silloin vedettyä liian pitkälle ulos sitä akselia kun se on vähän tiukassa ensin. Jokainen tekee tietysti omalle autolleen omalla vastuulla miten haluaa. Kerroin vain miten minulla onnistui. Tamgearsilta tilasin O-renkaan. Kannatta ottaa muutama jos takaisin työntäessä vaikka nirhaantuu ja joutuu uudelleen vaihtamaan.

Glutton
13.02.2014, 18:56
Nuo laakerit on tuon ryhmäpyörän sisässä. Mina tarkoitin tuota 36222 osaa joka tippuu kun vetää akselin pään ulos siitä.

parukit
13.02.2014, 19:12
Siellä akselin toisessa päässä on myös samanlainen O-rengas melko pitkän holkin sisällä jakiksen kuoressa. Tuo osa 36222 on sen holkin ulkopuolella. Aivan varmasti se tippuukin akselilta jos liian pitkälle akselin vetää ulos. Tämä akselihan ei pyöri, joten siinä ei ole päittäislaakereita.

auliskurko
13.02.2014, 19:42
Kannattaako tilata jotain muitki osia jo ottaa jakolaatikon auki ku ajettu 430tkm eikä tietoo onko avattu enne. Onko minkälainen homma avata ja purkaa ja kasata tuo jakis?

Glutton
13.02.2014, 19:52
No itse käytin vissin kolme kertaa tuon laatikon auki kun muljahti mieleen että kasasin tuon ryhmäpyörän sisäisen puslan väärään paikkaan.. mutta se on kyllä aika simppeli purkaa ja kasata mutta tuo ylhäällä oleva räjäytys kuva on hyvä olla ennenkuin painaa kannen takas ettei käy kuin mulle...

Hessu888
13.02.2014, 22:12
Kannattaako tilata jotain muitki osia jo ottaa jakolaatikon auki ku ajettu 430tkm eikä tietoo onko avattu enne. Onko minkälainen homma avata ja purkaa ja kasata tuo jakis?

Jos se toimii kuten pitääkin myös nelivedolla kovempaa ajaessa, kardaanien lähtöjen laakereissa ei tunnu ravistelemalla välystä eikä öljyn mukana valu metallia, niin en kyllä näe syytä miksi osia turhaan uusisi. Tietysti jos haluaa harrastaa, niin sitten kaikki laakerit, tiivarit, o-renkaat, mutterit ja stefat uusiks + toi paksu akseli ja ne tippuvat messinkiosat. Jakiksen korjausseteissä noi osat on yleensä ne mitkä tarjotaan vaihdettaviksi esim. tossa HJ60 setti http://d3d71ba2asa5oz.cloudfront.net/43000209/images/trans2_5.jpg

Osien vaihto ei ole paha homma jos pysyy työkalut kädessä. Netistä ladattavan alkuperäsen korjausoppaan kanssa jos tekee, niin ei voi mennä väärin.

BJ-40/76
15.02.2014, 15:08
Siellä akselin toisessa päässä on myös samanlainen O-rengas melko pitkän holkin sisällä jakiksen kuoressa. Tuo osa 36222 on sen holkin ulkopuolella. Aivan varmasti se tippuukin akselilta jos liian pitkälle akselin vetää ulos. Tämä akselihan ei pyöri, joten siinä ei ole päittäislaakereita.

Eipä taida kestää vetää 2 senttiä väliakselia ulos, muljahtaa tuo 36222 päittäislaakeri pois välistä, ja sitten tulee romua, kuten kuvista näkyy.

-> voihan se olla niinkin hyvä tuuri, ettei tuo VÄLIHAMMASPYÖRIEN PÄITTÄISLAAKERI putoa aina, mutta hinta on aika suuri JOS putoaa. Ja tuo päittäislaakeri laakeroi hammaspyöriä, jotka pyörii; olisko joku käsistään kätevä jättänyt sinun laatikosta pois?

p.s Nuo päittäislaakerit on varustettu semmoisella pienellä taivutetulla haitalla, että eivät pääse pyörimään; kannattaa liimata jollain kiinni kuoriin, pyörähtää herkästi pois tuosta urasta, ja silloin alkaa pyörimään väärästä välistä, ja alumiini on se, joka antautuu... itse olen liimannut vaseliinillä ja pakkasessa syljellä.

helmapelti
16.02.2014, 17:49
Mulla jäi noi päittäislaakerien haitat huomaamatta, mielestäni levyt oli ihan tasaiset eli joku varmaan jo väärin kasannut. Onko ne aiheuttanut ongelmia jos pyörivät mukana?
Ei millään viitsisi niitä vaihtaa..

Hessu888
16.02.2014, 22:01
Mulla jäi noi päittäislaakerien haitat huomaamatta, mielestäni levyt oli ihan tasaiset eli joku varmaan jo väärin kasannut. Onko ne aiheuttanut ongelmia jos pyörivät mukana?
Ei millään viitsisi niitä vaihtaa..

Kyllä munkin mielestä ne oli tasaset kun uusilla osilla kasasin pari vuotta takaperin.

BJ-40/76
16.02.2014, 22:52
näkyy tuo "haitta" mikä lukitsee laakerin jakiksen kuoriin.

Mulla jäi noi päittäislaakerien haitat huomaamatta, mielestäni levyt oli ihan tasaiset eli joku varmaan jo väärin kasannut. Onko ne aiheuttanut ongelmia jos pyörivät mukana?
Ei millään viitsisi niitä vaihtaa..

Kyllä munkin mielestä ne oli tasaset kun uusilla osilla kasasin pari vuotta takaperin.

Kaikissa Cruiserin jakiksissa on ollut tuo pyörähtämisen esto, mitä minä olen käyttänyt levällään.
Toki en ihmettelisi, jos maailmalta löytyisi tarvikeosia, jotka poikkeaa jo silmämääräisesti.....
ja jos sattuu kasaamaan "litistyneellä kielellä" olevan, niin uskon että kestää ainakin jonkin aikaa: skraapattu alumiini on varmaan aika paljon tahmeampi pyorimään öljyssä, kuin kiillotettu karkaistu teräs?

Siis siinä jakiksen kotelossa, väliakselin kohdalla, on selvä kolo mihin tuo lukituskynsi tulee.

parukit
16.02.2014, 23:09
Olen edelleen sitä mieltä, että siinä keskiakselilla ei ole päittäislaakereita. Ne peltilipukekkeet estää hammaspyörän sisällä olevia neulalaakereita siirtymästä kun sitä akselia vedetään ulospäin o-renkaan vaihtoa varten. Akseli ei pyöri. Se on estetty jakiksen ulkopuolelle tulevan akselinpään viisteellä johon pultilla kiristetään se yhdeltä reunalta viistetty prikka. Gluttonin laittamassa kuvassahan näkyy kuinka pultti on auennut ja akseli popannut ulos jonka seurauksena siellä sisällä oleva peltinen kolmella pultilla hammaspyörään kiinnitetty pelti on antautunut hampaiden väliin.

artsi777
17.02.2014, 08:53
Olen edelleen sitä mieltä, että siinä keskiakselilla ei ole päittäislaakereita. Ne peltilipukekkeet estää hammaspyörän sisällä olevia neulalaakereita siirtymästä kun sitä akselia vedetään ulospäin o-renkaan vaihtoa varten. Akseli ei pyöri. Se on estetty jakiksen ulkopuolelle tulevan akselinpään viisteellä johon pultilla kiristetään se yhdeltä reunalta viistetty prikka. Gluttonin laittamassa kuvassahan näkyy kuinka pultti on auennut ja akseli popannut ulos jonka seurauksena siellä sisällä oleva peltinen kolmella pultilla hammaspyörään kiinnitetty pelti on antautunut hampaiden väliin.

Meinaatko että ei rattaat hankaa alumiimia vasten jos ne "laakerit' jättää pois ? Tottakai ne on laakerit ja kaiken lisäksi
niissä pitää olla ne nipukat takapuolella ehyet. Muutoin voivat lähteä pyörimään rattaiden mukana. Niitäkin on nähty..
Ne nipukat on tamgearsin tarvikkeissa niinkuin alkuperäisissäkin ja ne pitää kohistaa laatikon kuoriin ennen kun pamautta
puolikkaat yhteen. Koko rempan tärkein homma että ne on kunnossa ja paikoillaan, koska muuten käy niin että oksentaa akselin ulos laatikosta

parukit
17.02.2014, 09:17
Okei. Ymmärretty!