View Full Version : Saako turvakaarien pääkaari olla kallistettu taakse päin?
Tuossa suunnistus cupin sääntöjä selailin, mutta en ainakaan löytänyt pykälää joka tuota kaaren kallistamista kieltäisi, mutta ajattelinpa varmistaa asian ennen kuin teen sutta ja sekundaa.
Eli saako turvakaarien pääkaari olla kallistettu taakse päin? Auto on LJ70 ja kaaret on tulossa korin ulkopuolelle. Mielestäni tuolla tavalla saa kestävimmät kaaret aikaan tuohon koriin ja kaari saadaan parhaiten kuskin ja apparin tääkse.
Tässä vielä linkki cup sääntöihin jos muut haluaa tarkistella.
http://www.4x4cup.com/saannot/Suunnistus-CUP_2010-12-24.pdf
Byrocrat
19.06.2011, 20:51
Eipä näytä Cupin säännöt sanoa pääkaaren asennosta mitään, mutta jos sattuisit kiinnostumaan myös Trialista niin kannattaa rakentaa Trialsäännön mukaisena tuo pääkaarikin niin ei tule ongelmia kisakatsastuksissa. Tuossa alla liite J:n määritelmä pääkaarelle.:)
8.2.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 10
astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana.
Tuossa suunnistus cupin sääntöjä selailin, mutta en ainakaan löytänyt pykälää joka tuota kaaren kallistamista kieltäisi, mutta ajattelinpa varmistaa asian ennen kuin teen sutta ja sekundaa.
Eli saako turvakaarien pääkaari olla kallistettu taakse päin? Auto on LJ70 ja kaaret on tulossa korin ulkopuolelle. Mielestäni tuolla tavalla saa kestävimmät kaaret aikaan tuohon koriin ja kaari saadaan parhaiten kuskin ja apparin tääkse.
Tässä vielä linkki cup sääntöihin jos muut haluaa tarkistella.
http://www.4x4cup.com/saannot/Suunnistus-CUP_2010-12-24.pdf
Kiitoksia. Pitää huomenna vilkaista riittääkö 10astetta haluttuun rakenteeseen.
Eipä näytä Cupin säännöt sanoa pääkaaren asennosta mitään, mutta jos sattuisit kiinnostumaan myös Trialista niin kannattaa rakentaa Trialsäännön mukaisena tuo pääkaarikin niin ei tule ongelmia kisakatsastuksissa. Tuossa alla liite J:n määritelmä pääkaarelle.:)
8.2.3 Pääkaari (kuva 253-1)
Poikittainen likipitäen pystysuorassa (max. kulma ± 10
astetta pystysuorasta) oleva yhdestä putkesta muodostuva turvakaari, joka sijaitsee aivan etuistuinten takana.
Auto on LJ70 ja kaaret on tulossa korin ulkopuolelle.
Tästä on jauhettu jo ennenkin, mutta minkalaiset on trialsäännöt täyttävät ulkopuoliset kaaret LJ:ssä?
Enpä ole trial sääntöihin perehtynyt, mutta jos tuolta trial puolelta löytyy joku viittaus kaaren kulmaan niin sama kai se on sen mukaan laittaa. eihän sitä tiedä vaikka nuo joskus tuolta kopioisivat noita sääntöjä tuonne suunnistus cupiin.
Byrocrat
20.06.2011, 21:15
Tästä on jauhettu jo ennenkin, mutta minkalaiset on trialsäännöt täyttävät ulkopuoliset kaaret LJ:ssä?
Tuossa ote Trialin säännöistä jossa todetaan että ulkopuolisetkin kaaret on sallittuja. Perusrakenne on samanlainen kuin sisäpuolisissakin ja kuvia löytyy AKK:n sääntökirjasta ja palstaltakin Eurotrial-sääntötopikista.
2.2.13 Turvakaaret
Turvakaarisäännöt ovat AKK:n sääntökirjan mukaan tai vähintään alla luetelluin ehdoin. Luokkakohtaisissa säännöissä esiintyvät erityismääräykset tulee lisäksi
täyttyä.
Original, harrastestandard ja standard ryhmissä on turvakaaren tai kehikon asentaminen sallittua. Avoautossa tulee olla vähintään pääkaari takatuin sekä diagonaalituella, jos autossa ei ole turvakaarta alun perin se tulee asentaa. Muissa luokissa 6-pisteen turvakehikko on pakollinen. Tehdastekoisten kaarien ulkomittoja/muotoa ei saa muuttaa. Suzuki SJ:n ja Samurain alkuperäinen B-kaari ei ole hyväksyttävä turvakaareksi. Alkuperäiset putket saa vaihtaa sääntöjen mukaisiksi, ulkoiset mitat tulee kuitenkin säilyttää.
Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan
sekä pääkaaren ristituenta.
Rungollisissa tai putkirunkoisissa maastoautoissa etu- ja takatuet saavat tulla kuormaa kantavien jousituksen tukipisteiden ulkopuolelle, kiinnitettävä tällöin
suoraan runkoon. Itsekantavalla korilla olevissa autoissa tehtävä lisätuki kuormaa kantavaan jousituksen tukipisteeseen mikäli tukien kiinnitys tehtävä tukipisteiden ulkopuolelle.
Rungollisissa tai putkirunkoisissa maastoautoissa kiinnityspisteet on vahvistettava runkoon kiinnitettävin tuin, mikäli kiinnityspisteen keskikohdan etäisyys korin ja rungon välisestä kiinnityksestä ylittää 50cm.
Pää ja sivukaarien materiaalin minimimitat ovat, saumattomalla putkella joko 45x2,5mm tai 50x2,0mm, mikäli käytetään saumallista materiaalia, tulee materiaalin minimimitat olla vähintään 45x3,2. Muissa putkissa sallitaan saumattomana vähintään 38x2,5mm tai 40x2,0mm tai saumallisena 42x3,2mm. Missään putkissa ei saa olla rakennetta heikentäviä vaurioita, koskettaa
myös ylimääräisiä vahvikkeita joita kaarikehikkoon on kiinnitetty!
Turvakaariin saa katkohitsata putken pituus suuntaisesti suojia/vahvikkeita joiden leveys on pienempi kuin puolet kaariputken ympärysmitasta. Turvakaariin saa myös katkohitsata muita tarvittavia kiinnikkeitä
putken suuntaisilla saumoilla, poikittaiset (putken ympäryssuuntaan) tehdyt saumat muualla kuin kaarien liitoskohdissa ovat kiellettyjä (poislukien sääntökirjan liitteessä J erikseen mainitut tapaukset). Kaariputken läpi tehtävät kiinnitykset on aina toteutettava hitsatuilla holkeilla vahvistamalla, joskin tämän kaltaista kiinnitystä tulee käyttää vain pakottavassa tilanteessa. Turvakaaria ei saa käyttää nesteiden kuljettamiseen.
Tuossa ote Trialin säännöistä jossa todetaan että ulkopuolisetkin kaaret on sallittuja. Perusrakenne on samanlainen kuin sisäpuolisissakin ja kuvia löytyy AKK:n sääntökirjasta ja palstaltakin Eurotrial-sääntötopikista.
2.2.13 Turvakaaret
Turvakaarisäännöt ovat AKK:n sääntökirjan mukaan tai vähintään alla luetelluin ehdoin. Luokkakohtaisissa säännöissä esiintyvät erityismääräykset tulee lisäksi
täyttyä.
Original, harrastestandard ja standard ryhmissä on turvakaaren tai kehikon asentaminen sallittua. Avoautossa tulee olla vähintään pääkaari takatuin sekä diagonaalituella, jos autossa ei ole turvakaarta alun perin se tulee asentaa. Muissa luokissa 6-pisteen turvakehikko on pakollinen. Tehdastekoisten kaarien ulkomittoja/muotoa ei saa muuttaa. Suzuki SJ:n ja Samurain alkuperäinen B-kaari ei ole hyväksyttävä turvakaareksi. Alkuperäiset putket saa vaihtaa sääntöjen mukaisiksi, ulkoiset mitat tulee kuitenkin säilyttää.
Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan
sekä pääkaaren ristituenta.
Rungollisissa tai putkirunkoisissa maastoautoissa etu- ja takatuet saavat tulla kuormaa kantavien jousituksen tukipisteiden ulkopuolelle, kiinnitettävä tällöin
suoraan runkoon. Itsekantavalla korilla olevissa autoissa tehtävä lisätuki kuormaa kantavaan jousituksen tukipisteeseen mikäli tukien kiinnitys tehtävä tukipisteiden ulkopuolelle.
Rungollisissa tai putkirunkoisissa maastoautoissa kiinnityspisteet on vahvistettava runkoon kiinnitettävin tuin, mikäli kiinnityspisteen keskikohdan etäisyys korin ja rungon välisestä kiinnityksestä ylittää 50cm.
Pää ja sivukaarien materiaalin minimimitat ovat, saumattomalla putkella joko 45x2,5mm tai 50x2,0mm, mikäli käytetään saumallista materiaalia, tulee materiaalin minimimitat olla vähintään 45x3,2. Muissa putkissa sallitaan saumattomana vähintään 38x2,5mm tai 40x2,0mm tai saumallisena 42x3,2mm. Missään putkissa ei saa olla rakennetta heikentäviä vaurioita, koskettaa
myös ylimääräisiä vahvikkeita joita kaarikehikkoon on kiinnitetty!
Turvakaariin saa katkohitsata putken pituus suuntaisesti suojia/vahvikkeita joiden leveys on pienempi kuin puolet kaariputken ympärysmitasta. Turvakaariin saa myös katkohitsata muita tarvittavia kiinnikkeitä
putken suuntaisilla saumoilla, poikittaiset (putken ympäryssuuntaan) tehdyt saumat muualla kuin kaarien liitoskohdissa ovat kiellettyjä (poislukien sääntökirjan liitteessä J erikseen mainitut tapaukset). Kaariputken läpi tehtävät kiinnitykset on aina toteutettava hitsatuilla holkeilla vahvistamalla, joskin tämän kaltaista kiinnitystä tulee käyttää vain pakottavassa tilanteessa. Turvakaaria ei saa käyttää nesteiden kuljettamiseen.
aina vaan unohtuu pääkaaren ristikko ja diakonaali mitkä sie trialissa kuulemma tarvittais
Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan
sekä pääkaaren ristituenta.
Mutta mitä tää tarkottaa käytännössä? Onnistuu, jos rakentaa helmat 200mm leveestä palkista, jotta voi vetää pääkaaren alapään ja takatuet sen yläpintaan, vai?
Ja tarkottaako tuo ristituenta, että ulkopuolisiin kaariinkin pitää tehä diagonaali auton läpi, vai riittääkö siihen kiinnityslaput pääkaaresta auton koriin?
Jokseenkin vaan ymmärsin trialin kaarisäännöistä, jotta niiden pohjalta on mahdotonta tehdä siistejä, ulkopuolisia kaaria enää.
Sisäpuolellehan riittää kyllä pääkaari takatuin, ja vaikka pikakiinnityksinmuutamalla pultilla. Siksi ulkopuolisilla kaarilla ei juuri ole mitään väliä, kuhan tekee siistit ja käytännölliset, ja jos meinaa trialia lähtee ajamaan, niin joutuu joka tapauksessa sitten sisälle lisäämään sen "virallisen kaaren".
Tämä se onkin taas yksi moneen kertaan haukkumistani sääntökohdista.. Kun tuossakaan sääntöpätkässä ei ole oikeasti juuri mitään järkeä kun puhutaan offitouhuista.
Jos aatellaan että tehdään auton koriin kiinnitys alle milliseen peltiin vahvikelapulla ja muutamalla pultilla kiinnitettynä. Niin aivan taatusti on vähintään yhtä kestävä sellainen kiinnitys, joka tehdään helmapalkkiin, joka on 3-5mm:n seinämällä olevaa ~100x50mm putkea (+/- 20mm) - ja tämä palkki on kuitenkin ISOLTA alalta kiinni auton rakenteissa. Ja tarvittaessahan tähänkin ulkopuoliseen pääkaareen saa tehtyä riittävät diagonaalituennat korin läpi "sopivasti", tai joka tapauksessa riittävän kestävät tukemalla se sopivasti korin rakenteisiin. Samoin takatuetkin onnistuu tavalla tai toisella, vaikkei olekaan suoraan sääntöjen määräämä tietyssä kulmassa tietysta kohdin.
Tässä tietysti on se, että tuollaisenaan säännöt on yksiselitteiset ja yksinkertaiset ja kaikille samat. Mutta helpottaisi tietyissä luokissa auton rakentamista kun sille voisi vielä jättää myös "käyttöarvoa" normi tieliikennettä silmälläpitäen. Puhtaasti kisapeleissä - varsinkaan putkirunkoisessa tai "puoliputkirunkoisessa" ei sinällään ole niin isoa ongelmaa, siinähän ei tarvitse ajatella auton muuta käyttöä juuri ollenkaan.
Timo on hyvä ja laittaa sen hakemuksen sisään, offroad yhteyshenkilön paikka on vapaasti käytettävissä! Saapi kirjoittaa sen säännön sitten sellaiseksi ettei tarvitse kenenkään valittaa.
Jos et halua itseäsi pistää likoon niin korjoita minulle edes valmis sääntöehdotus!
Näitä minä olen vonkunut jo useamman vuoden ajan, mutta jostakin syystä ei niitä vaan kuulu!
On turha haukkua sääntöjä jos ei pysty itse parempia kirjoittamaan.
Terveisin Junde
Byrocrat
21.06.2011, 21:43
Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan
Mikä tässä sääntökohdassa ei anna mahdollisuutta tehdä juurikin noin kuin tuossa omassa kritiikissäsi esität. Kyllä tuo helmas tarkoittaa juurikin sitä palkkia ja siihen sen kaaren voi kiinnittää joko pulteilla taikka suoraan hitsaten.
Kattoristikkokoin on mahdollista ulkopuolisiin kaariin rakennella.
Mitä sitten kaarien tarpeellisuuteen tulee niin ilman kaaria tuo sinunkin kikottimesi menee aika huonoon kuntoon vaikka kaatuisi vain parkkiksella.:D Mikä lie lopputulos jo putoaa jostain korkeammalta. :rolleyes:
Olis huomattavasti helponpaa jos ensinnäkin säännöt luettaisi huolella ja vielä ymmärrettäisi se luettu eikä kritisoitais vain siksi että ei tajuta mitä on luettu. :rolleyes:
Ja kuten Junde jo tuolla mainitsi niin helppo on sivusta huudella kun ei liene haluja eikä ajatustakaan mihinkään kisajärjestelyihin saatikka sääntöjentekoon osallistua :mad: Ja nämä säännöthän perustuu yhteiseuroopplaisiin Trialsääntöihin joten kun vihdoin monen vuoden vääntämisen jälkeen on saatu yhteneväiset säännöt niin heti pitäis lähteä sooloilemaan omille linjoille. Ei oikein osu ainakaan minun ajatusmaailmaani. Mutta kukin tyylillään.
Tämä se onkin taas yksi moneen kertaan haukkumistani sääntökohdista.. Kun tuossakaan sääntöpätkässä ei ole oikeasti juuri mitään järkeä kun puhutaan offitouhuista.
Jos aatellaan että tehdään auton koriin kiinnitys alle milliseen peltiin vahvikelapulla ja muutamalla pultilla kiinnitettynä. Niin aivan taatusti on vähintään yhtä kestävä sellainen kiinnitys, joka tehdään helmapalkkiin, joka on 3-5mm:n seinämällä olevaa ~100x50mm putkea (+/- 20mm) - ja tämä palkki on kuitenkin ISOLTA alalta kiinni auton rakenteissa. Ja tarvittaessahan tähänkin ulkopuoliseen pääkaareen saa tehtyä riittävät diagonaalituennat korin läpi "sopivasti", tai joka tapauksessa riittävän kestävät tukemalla se sopivasti korin rakenteisiin. Samoin takatuetkin onnistuu tavalla tai toisella, vaikkei olekaan suoraan sääntöjen määräämä tietyssä kulmassa tietysta kohdin.
Tässä tietysti on se, että tuollaisenaan säännöt on yksiselitteiset ja yksinkertaiset ja kaikille samat. Mutta helpottaisi tietyissä luokissa auton rakentamista kun sille voisi vielä jättää myös "käyttöarvoa" normi tieliikennettä silmälläpitäen. Puhtaasti kisapeleissä - varsinkaan putkirunkoisessa tai "puoliputkirunkoisessa" ei sinällään ole niin isoa ongelmaa, siinähän ei tarvitse ajatella auton muuta käyttöä juuri ollenkaan.
Timo on hyvä ja laittaa sen hakemuksen sisään, offroad yhteyshenkilön paikka on vapaasti käytettävissä! Saapi kirjoittaa sen säännön sitten sellaiseksi ettei tarvitse kenenkään valittaa.
Jos et halua itseäsi pistää likoon niin korjoita minulle edes valmis sääntöehdotus!
Näitä minä olen vonkunut jo useamman vuoden ajan, mutta jostakin syystä ei niitä vaan kuulu!
On turha haukkua sääntöjä jos ei pysty itse parempia kirjoittamaan.
Terveisin Junde
Jaa, että on turha antaa kehitysehdotuksia tai ideoita asioista? Ei minun ole tarve kirjoittaa sääntöjä, se on sääntönikkareiden hommaa. Mutta jos kentältä kuuluu todella paljon mutinaa kaarisäännöistä, niin luulisi niistä säännöistä päättävien tekevän jotain?
Ehdotuksia saanee antaa asioista, eikä vain olla hiljaa tuppisuuna? Asiat ei kehity jos niistä ei keskustella. Se mitä tätä asiaa on tullut seurattua ja osin itse kommentoitua, niin aika paljon on mielipiteitä näitä kaarisääntöjä vastaan tuntunut olevan, ja monet ovat sen takia jättäneet kisailutouhut sikseen, tai sitten ei edes aloita sitä hommaa. Silloin täytyy jotain olla pahasti pielessä.
Eikö se ole sen järjestön/ liiton/ organisaation tehtävä kuunnella mitä kentällä puhutaan ja ollaan asioista mieltä, ja sen mukaan tehdä ratkaisuja asioissa? Ei kaikkien tarvitse olla toiminnassa mukana voidakseen vaikuttaa päätöksentekoon. Järkevien ihmisten luulisi tajuavan jos lajin kilpailujen ja kilpailijoiden määrä on pudonnut - tai ettei se koskaan edes ole noussut kovin suureksi - että jotain on pielessä.
Mitä itse sääntöihin tulee, niin kuten jo totesin mm. edellisessäkin viestissäni, että toki nykyisenlaiset säännöt ovat yksiselitteiset, varsin selkeät ja kaikille samat. Mutta kun se ongelma niissä on se "käytännön järjen" puute. Se miten säännöt saataisiin kirjoitettua riittävän yksiselitteisiksi ja "vapaiksi", "terveen järjenkäytön salliviksi", en tiedä. Se on varmasti haastaavaa, mutta se on lie niiden sääntönikkareiden puuhaa. Kun ovat kerran ammattilaisia, niin luulisi homman hoituvan helpommin kuin tällaiselta noviisilta.
Mutta miten vaan, tavallistahan se on Suomessa että jos annat palautetta jostain asiasta niin heti leimaudut valittajaksi. Se on toisille ilmeisen hankalaa ymmärtää, että saatu palaute - myös kriittinen - voidaan ottaa positiivisella kannalla ja miettiä siitä saadusta palautteesta jotain kehitystä asiaan?
Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle. Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan
Mikä tässä sääntökohdassa ei anna mahdollisuutta tehdä juurikin noin kuin tuossa omassa kritiikissäsi esität. Kyllä tuo helmas tarkoittaa juurikin sitä palkkia ja siihen sen kaaren voi kiinnittää joko pulteilla taikka suoraan hitsaten.
Kattoristikkokoin on mahdollista ulkopuolisiin kaariin rakennella.
Tuo sitten jäi vissiin huomaamatta. Mutta aika paljon porukka näistä säännöistä antaa palautetta niin jotain kai on parannettavaakin? Tätä vain ihmettelen, koska kuitenkin parannusehdotuksia on ymmärtääkseni esitetty moneltakin taholta. Eihän asia todellakaan helppo ole ratkaistavaksi, mutta moni sitä varmaan toivoisi että jonkinlaista muutosta tulisi. Tai jos ei, niin sitten olen varmaan ainoa :D
Mitä sitten kaarien tarpeellisuuteen tulee niin ilman kaaria tuo sinunkin kikottimesi menee aika huonoon kuntoon vaikka kaatuisi vain parkkiksella.:D
Olenko kertaakaan (!) edes yrittänyt väitää, että kaaria ei tarvitse tai että kunnollisia kaaria ei tarvitse? Osoita minulle se postaukseni jossa näin väitän. Niiden kaarien tarpeellisuuden olen tiennyt jo paljon ennenkuin mm. oman kikottimeni kaadoin. Ei siinä lie ole mitään epäselvää. Se että annan mielipiteitäni tai palautetta kaariasiasta, ei tarkoita sitä että olisin kaaria vastaan - asia kun on aivan päinvastoin! :)
Mikä lie lopputulos jo putoaa jostain korkeammalta. :rolleyes:
Ilman kaaria varmaan se, että olisi auto tuhannen päreinä - eihän sen tarvinnut kaatua edes korkealta :D Mutta niin olisi melkein mikä tahansa auto jossa ei ole kaaria. Idioottikin sen ymmärtää että kaareton auto ei kaatoa kestä.
Ja kuten Junde jo tuolla mainitsi niin helppo on sivusta huudella kun ei liene haluja eikä ajatustakaan mihinkään kisajärjestelyihin saatikka sääntöjentekoon osallistua :mad: Ja nämä säännöthän perustuu yhteiseuroopplaisiin Trialsääntöihin joten kun vihdoin monen vuoden vääntämisen jälkeen on saatu yhteneväiset säännöt niin heti pitäis lähteä sooloilemaan omille linjoille. Ei oikein osu ainakaan minun ajatusmaailmaani. Mutta kukin tyylillään.
Jaa, että palautteen anto tai kritisointi on sivusta huutelua? Kuten ylempänä totesin, niin palautetta voi lie antaa itse kukin - niin positiivista kuin negatiivista.
Kuten totesin aiemmin niin ymmärrän hyvin että protoluokan vehkeillä on tietyt tiukat vaatimukset ja niihin ovat hyvinkin järkevät - ja useimmiten hyvinkin helpot myös toteuttaa. Ei niissä mitään suurempaa sanomista sinänsä ole.
Mutta miksei kotimaan kisoissa voisi olla jotain sellaista luokkaa, mihin voisi rakentaa "sääntöjä mukailevat", mutta riittävän turvallisiksi todetut kaaret, joilla voisi hakea sitten haastavampiakin rasteja? Eli ns. erikoistapauksia, jotka haluttaisi pitää käyttökelpoisina tieliikenteessä ja joilla kuitenkin voisi myös kisoissa hakea vaikeat rastit. Niiden kohdalla homma menee välillä aika vaikeaksi, jollei jopa mahdottomaksi.
edit: Ja muistakaa ihmeessä että kommentointini tästä asiasta ei ole mikään henkilökohtainen hyökkäys ketään vastaan, kunhan kritisoin itse asiaa. Välillä sanon mielipiteeni aika kärkkäästikin, mutta minkäs teet :D ..mitä noihin kaariin vielä, nehän on yhtä kestävät kuin heikoin sauma ;)
veijon-esso
22.06.2011, 09:09
Kun nyt on kaariexpertit paikalla, niin saako pääkaaren tehdä tuplana, eli etupenkkien takana oliski kaks kaarta, n.10cm toisistaan ja välissä putkenpätkiä? olis vähä tukevampi painavassa autossa.
Entäs jos haluaa säilyttää takapenkin toimivuuden ja tekis takapenkin taakse toisen pääkaaren ja vasta siitä ne vinotuet? eli ei vino-/takatukia siitä kuskinpenkin luona olevasta pääkaaresta, vaan vasta siitä takapenkin luona olevasta? jos ja kun nämä pääkaaret on yhdistetty suorilla pitkittäisillä putkilla ja lisäksi esim x putkilla, niin saman asianhan ne vinotuet hoitaisi tuolta kauempaakin. Eli ettei kehikko pääse nitkahtamaan auton pituussuunnassa.
Tuosta oli joskus ainakin minun ja muutamassa muussakin rakennusprojektissa puhe, ja silloin muistaakseni päädyttiin siihen että takatuet pitää lähteä pääkaaresta. Pääkaaren sijainti tosin on tulkinnanvarainen, se kun periaatteessa kai voisi olla se mikä on takapenkkiläisten takana :D tällöinhän kaarimääräykset täyttyisikin, vaikka ehkä vähän sääntöjen henkeä vastaan ;) takatuet sai kyllä muistaakseni kiinnittää pääkaareen myös riittävän tukevilla pulttiliitoksilla, joten kisoja silmälläpitäen jolloin kyydissä yleensä vain kaksi, niin voisi pultata viistotuet sääntöjen vaatimalle paikalle. Mutta menee vähän kikkailuksi, ja taas osoitus siitä että asia millä ei kaarien keston kannalta ole väliä niin siitä saattaa silti tulla ongelma.
Tähän liittyen esim. Xj:hin kunnollisia säännöt täyttäviä kaaria rakentaessa törmää helposti muutamaan ongelmaan, jos haluaa tehdä pääkaaren, diagonaalit ja takatuet niin että auton takapenkin käytettävyys säilyy ja auton pystyisi vielä pitämään kilvissä. Samoin ulkopuolisilla kaarilla, takatukien yms. teko on erittäin hankalaa jos takapenkkiläiset haluaa ottaa huomioon. Molemmat kaarityypit on kyllä jotenkuten toteutettavissa, mutta auton käytön kannalta parempia vaihtoehtoja olisi (pääkaaren malli ja sijainti, diagonaalit, takatukien paikka) tehtävissä mutta tällöin sääntöjen mukaan enää mentäisi. Keston tai turvallisuuden kannalta asialla ei olisi merkitystä. Näihin samoihin ongelmiin törmää varmasti hyvin monessa muussakin neliovisessa. Juuri näihin tilanteisiin kotimaan kisojen jonkinlainen vapaa luokka olisi varsin suotava olla olemassa jossa kaarisäännöt voitaisi katsoa täyttyvän kun kaaret on tehty riittävän tukeviksi :)
No tällaista versiota kaarista minä olin ajatellut suunnistukseen, tarkoitus olikin varmistaa että onko tämä nyt sääntöjen mukainen ratkaisu:
19690
Eli pääkaari heti penkkien takana, takatuet mutkalla ja takatukien alle hitsataan taaempi toinen 'pääkaari'. Kaikki putket taivuttamalla tehtyjä ja saumatonta 48,3mm ulkohalkasijalla, 2,6mm seinämällä.
Sääntöjen mukaan takatuet saa olla mutkalla, mutta mitä sanotaan tuosta taaemmasta 'pääkaaresta' joka tukee/tukeutuu noihin takatukiin alapuolelta?
Diagonaalit vois tekasta ristiin tuohon pääkaareen ainakin etummaiseen, ehkä jopa tuohon takimmaiseenkin.
Tällä mallilla tuo takapenkki jäis vielä ihan ok käyttöön.
Se on siinä ja siinä mitä leimasetä sanoo vuosikatsastuksessa takapenkkien käytöstä, mutta kelvannee? Suoralla pääkaarella joka tulee kokonaisuudessaan etupenkin taakse niin takapenkin etureunan ja pääkaaren putken väliin ei todellakaan jää kovin paljoa tilaa. Siksi esim. itse olisin tehnyt pääkaaren b- pilarin kohdalle sen "sisälle" upotettuna, pään yli menevä osa katolle ulkopuolelle + ulkopuoliset kaaret (takatuet katon läpi takapenkkien takaa), ja sopivasti tuettuna kaikinpuolin koriin ja vaikka paksuseinäisestä normia vahvemmasta putkesta pääkaari, diagonaali takapenkin taakse. Mutta tämä ei käy.
Tuolla sinun systeemilläsi pitäisi kyllä tulla lailliset kaaret, eikä tuo takatukien alla oleva toinen pääkaari pitäisi haitata mitään, tukee vain lisää :) Diagonaali(t) kun on pääkaaressa niin ymmärtääkseni kaikki silloin ok. Kulku taakse tosiaan ei sitten ole helppoa ja jalkatilaa ei jää juuri yhtään :o
Esim. tämän linkin takana olevat kaaret taasen eivät ilmeisesti kelpaisi (liian jyrkkä mutka pääkaaressa takapenkkiläisten kulun/ tilan helpottamiseksi, mutkat diagonaaleissa?), vaikka tekisi pääkaaren yhdestä palasta tuonne katon puolelle (toisin kuin tuossa on).
Tätä kaariviritelmää toki voisi vielä vahvistaa parista kohtaa mutta idea selvä..
http://www.ericsxj.com/cage/cage1.htm
http://www.ericsxj.com/cage/5247.jpg
http://www.ericsxj.com/cage/5344.jpg
http://www.ericsxj.com/cage/5449.jpg
http://www.ericsxj.com/cage/5554.jpg
offroadjouni
05.07.2011, 11:22
Noniin, TML:ssä oli missattiin niin paljon pisteitä kaarien puuttumisen vuoksi, että nyt täytyy ryhdistäytyä tämän kanssa. Eli aiheena kaaret Wrangleriin ja tavoitteena saada järkevät kaaret joilla pääsee suunnistuskisoihin sekä varmistaa mahdollinen laajennettavuus AKK-sääntöjen mukaiseksi (http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-04-29T09-32-16218.pdf). Liitteenä on pari kuvaa jotka kertovat millaiset kaaret Wranglerissa on alunperin, ja yksi Paintilla maalattu kuva esittämässä suunnitellun kaaren perusrakennetta.
Ajattelin siis vääntää pääkaaren suunnilleen alkuperäiselle paikalle max 15 astetta taaksepäin kallistettuna. Jos tulee liian lähelle päätä niin sitten täytyy työntää alakiinnikkeitä taaksepäin kunnes haluttu etäisyys on saavutettu. Puolisivukaaret (vihreä) ja poikittaistuki (vaaleansininen) tulevat pdf:ssä olevan 253-3 -kuvan mukaisesti. Takapenkille suojaksi tulee samanlainen rakennet kuin eteenpäin, eli puolisivukaaret (violetti) ja poikittaistuki (vaaleansininen).
Niissä autoissa, joihin vaaditaan vain pääkaari takatuin, ei välttämättä tarvitse olla ns. diagonaalitukea, mutta se on suositeltava, jos turvakaarien rakenne on sellainen, että diagonaali oleellisesti vahvistaa sitä.Ylläoleva on katkelma suunnistuksen kaarisäännöistä. Koska Wrangler on avoauto, siihen vaaditaan 6-pistekaaret, mutta säännöistä ei selviä millainen rakenne siihen vaaditaan. Takapenkille kulkeminen tapahtuu sivuovesta, joten diagonaaliksi (keltainen) ajattelin yhtä putkea kuvan 253-5 mukaan. Kysymys: Riittääkö tämä täyttämään suunnistuksen säännöt vai onko kattovahvistukset 253-12, 253-13, 253-14 pakollisia? Jos ovat pakollisia niin pitääkö olla sekä etu- että takapenkille? Entä jääkö kuvasta vielä puuttumaan jotain? Täytyy tänään mittailla kuinka paljon päälle jää tilaa eri vaihtoehdoissa.
Noniin, TML:ssä oli missattiin niin paljon pisteitä kaarien puuttumisen vuoksi, että nyt täytyy ryhdistäytyä tämän kanssa. Eli aiheena kaaret Wrangleriin ja tavoitteena saada järkevät kaaret joilla pääsee suunnistuskisoihin sekä varmistaa mahdollinen laajennettavuus AKK-sääntöjen mukaiseksi (http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-04-29T09-32-16218.pdf). Liitteenä on pari kuvaa jotka kertovat millaiset kaaret Wranglerissa on alunperin, ja yksi Paintilla maalattu kuva esittämässä suunnitellun kaaren perusrakennetta.
Ajattelin siis vääntää pääkaaren suunnilleen alkuperäiselle paikalle max 15 astetta taaksepäin kallistettuna. Jos tulee liian lähelle päätä niin sitten täytyy työntää alakiinnikkeitä taaksepäin kunnes haluttu etäisyys on saavutettu. Puolisivukaaret (vihreä) ja poikittaistuki (vaaleansininen) tulevat pdf:ssä olevan 253-3 -kuvan mukaisesti. Takapenkille suojaksi tulee samanlainen rakennet kuin eteenpäin, eli puolisivukaaret (violetti) ja poikittaistuki (vaaleansininen).
Ylläoleva on katkelma suunnistuksen kaarisäännöistä. Koska Wrangler on avoauto, siihen vaaditaan 6-pistekaaret, mutta säännöistä ei selviä millainen rakenne siihen vaaditaan. Takapenkille kulkeminen tapahtuu sivuovesta, joten diagonaaliksi (keltainen) ajattelin yhtä putkea kuvan 253-5 mukaan. Kysymys: Riittääkö tämä täyttämään suunnistuksen säännöt vai onko kattovahvistukset 253-12, 253-13, 253-14 pakollisia? Jos ovat pakollisia niin pitääkö olla sekä etu- että takapenkille? Entä jääkö kuvasta vielä puuttumaan jotain? Täytyy tänään mittailla kuinka paljon päälle jää tilaa eri vaihtoehdoissa.
Siellähän oli yksi Jeeppi jossa ainakin suunnistukseen hyväksytyt kaaret... ja muistaakseni aika siistitsti toteutetut miten sitten AKKn suuntaan niistä?
pikku-pepe
05.07.2011, 16:49
Siellähän oli yksi Jeeppi jossa ainakin suunnistukseen hyväksytyt kaaret... ja muistaakseni aika siistitsti toteutetut miten sitten AKKn suuntaan niistä?
Eli Jouni on tekemässä alkuperäisten kaarien tilalle, eikä niinkuin siinä keltaisessa on Jeepin ulkopuolella;)
Jatketaanpa nyt sitten tähän.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1188&pictureid=83309
Tuossa kuvassa näkyy lappu korin taka osassa. käykö tuo piste pääkaaren taka tukien kinnitys pisteeksi?
Arska-tehtaalta
09.07.2011, 21:06
Pakko kelvata, meillä on samanlainen ratkasu :D
Suunnistussääntöjen mukaan sen pääkaaren voi laittaa vaikka katolle 20cm korkeena pultattuna kiinni kattopeltiin, kunhan on tarpeeksi isot laput ja riittävät pultit. Siitä sitten suoraan taaksepäin takatuet joihin 90asteen mutkat ihan katon takareunaan. Sääntöjen mukaiset, mutta onko sääntöjen ajatusta noudatettu?
Jos edellä olevassa kuvassa lätkä on oikeesti jossain kiinni, niin eiköhän se ole ihan kelvollinen. Mutta jos on vaan muutamalla pultilla pelkässä kylkipellissä kiinni, niin eipä tuosta suurta turvaa ole?
Suunnistussääntöjen mukaan sen pääkaaren voi laittaa vaikka katolle 20cm korkeena pultattuna kiinni kattopeltiin, kunhan on tarpeeksi isot laput ja riittävät pultit. Siitä sitten suoraan taaksepäin takatuet joihin 90asteen mutkat ihan katon takareunaan. Sääntöjen mukaiset, mutta onko sääntöjen ajatusta noudatettu?
Jos edellä olevassa kuvassa lätkä on oikeesti jossain kiinni, niin eiköhän se ole ihan kelvollinen. Mutta jos on vaan muutamalla pultilla pelkässä kylkipellissä kiinni, niin eipä tuosta suurta turvaa ole?
Tuossa on vaan laput molemmin puolin peltiä.
Mikäli olen asian oikei ymmärtänyt niin eikös takatukien idea ole tukea pääkaarta ettei se pääse taittumaan auton pituus suunnassa? Eikös tuo niin tee tuossa?
Ajatuksena oli tehdä tuollainen kehikko kuin Jounin aijemmin laittamassa kuvassa korin ulkopuolelle.
Mihin tuon takatuen tulisi sitten olla kiinnitetty?
Oma ajatus maailma vaan ei riitä nyt hahmottamaan tuota kestävyyttä tuossa?
Millä tavalla esim. sisälle tehdyissä kaarissa lattiaan kiinnitetty lappu poikkeaa tuosta kiinnityksestä?
Suunnistussääntöjen mukaan sen pääkaaren voi laittaa vaikka katolle 20cm korkeena pultattuna kiinni kattopeltiin, kunhan on tarpeeksi isot laput ja riittävät pultit. Siitä sitten suoraan taaksepäin takatuet joihin 90asteen mutkat ihan katon takareunaan. Sääntöjen mukaiset, mutta onko sääntöjen ajatusta noudatettu?
Jos edellä olevassa kuvassa lätkä on oikeesti jossain kiinni, niin eiköhän se ole ihan kelvollinen. Mutta jos on vaan muutamalla pultilla pelkässä kylkipellissä kiinni, niin eipä tuosta suurta turvaa ole?
Kunhan ei tee hitsatuilla mutkilla :-)
Tuossa on vaan laput molemmin puolin peltiä.
Mikäli olen asian oikei ymmärtänyt niin eikös takatukien idea ole tukea pääkaarta ettei se pääse taittumaan auton pituus suunnassa? Eikös tuo niin tee tuossa?
Ajatuksena oli tehdä tuollainen kehikko kuin Jounin aijemmin laittamassa kuvassa korin ulkopuolelle.
Mihin tuon takatuen tulisi sitten olla kiinnitetty?
Oma ajatus maailma vaan ei riitä nyt hahmottamaan tuota kestävyyttä tuossa?
Millä tavalla esim. sisälle tehdyissä kaarissa lattiaan kiinnitetty lappu poikkeaa tuosta kiinnityksestä?
Lattiaan kiinnitetty lappu on lattiaa vasten. Tässä tapauksessa pääkaaren kaatumista estää vain 4 pulttia per puoli. Kuinka paljon vaaditaan voimaa 3xM8 pultti tai 4xM10 leikkaamiseen? Kuinka paljon vaaditaan voimaa painaa 120 neliösentin levy lattiasta läpi? Tai jossain tilanteessa tulee pulteille vetoa (pääkaari kaatuu eteen päin), paljonko silloin vaaditaan voimaa ennen katkeamista?
Lattiaan kiinnitetty lappu on lattiaa vasten. Tässä tapauksessa pääkaaren kaatumista estää vain 4 pulttia per puoli. Kuinka paljon vaaditaan voimaa 3xM8 pultti tai 4xM10 leikkaamiseen? Kuinka paljon vaaditaan voimaa painaa 120 neliösentin levy lattiasta läpi? Tai jossain tilanteessa tulee pulteille vetoa (pääkaari kaatuu eteen päin), paljonko silloin vaaditaan voimaa ennen katkeamista?
eikai se nyt ihan suoraan taida noin mennä.
http://loctite.fast.de/wwdh/fi/i139ch08.htm
Eikös kyseessä ole vastaava tilanne mitä tuolla sivustolla selostetaan.
Eli noiden lappujen puristus voima pellistä ja pultit yhdessä kai senlapun siellä paikallaan pitää?
ja veikkaisin että se esim. toyotan sisälokasuoja muuttaa muotoaan reilusti ennen kuin esim 4kpl M8 pultteja menee poikki tuossa tilanteessa :) Toisekseen jos pääkaarta lähdetään vääntämään taakse päin niin samalla tavalla siihen lattiassa kiinni olevan laipan pultteihin kohdistuu tuota leikkaavaa voimaa kuin tuossa minun visiossa.
Jos rakennetta aletaan painamaan väkisin kasaan niin originaali pellit noissa muuttaa muotoaan joka tapauksessa ensimmäisenä minun näkö kannasta.
Selvästi tässä on päätetty kaaret näin tehdä, eikä sitä mikään muuta ja ainakaan minä en jaksa edes yrittää :)
Samalle korkeudelle vaan pääkaarikin kiinni, samalla tavallahan sekin pysyy kiinni.
Alkuperäiseen kysymykseenhän vastaus taitaa olla että kelpaa takatuen kiinnityspisteeksi?
Selvästi tässä on päätetty kaaret näin tehdä, eikä sitä mikään muuta ja ainakaan minä en jaksa edes yrittää :)
Samalle korkeudelle vaan pääkaarikin kiinni, samalla tavallahan sekin pysyy kiinni.
Alkuperäiseen kysymykseenhän vastaus taitaa olla että kelpaa takatuen kiinnityspisteeksi?
Ajatus on vaan kerennyt muhimaan jokusen kuukauden jo päässäni ja en näe mitään väärää tuossa ratkaisussa. Sitten löytyy vielä lisäksi umpiluusta tehty pää.
http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-04-29T09-32-16218.pdf
"Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa
rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle.
Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden
kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan
sekä pääkaaren ristituenta."
Tuon mukaan ei käsittääkseni ole sallittu ratkaisu, mutta ilmeisesti suunnistukseen kelpaa. Pitänee vielä pähkäillä tovi miten toteuttaa. Mielellään tekis kerralla sellaset ettei tarviis tehdä heti uusiks.
offroadjouni
10.07.2011, 12:44
Minä koitan noihin kiinnityslappujen vastakappaleisiin saada yhden kanttauksen mukaan jos mahdollista. Esim. Jeepin pääkaaren tukiin tulee L:n mallinen lappu joka hitsataan sekä lattiaan että "b-pilariin". Saisiko tuonne sisäpuolelle tehtyä vastaavan lapun sisäpuolelle, jolloin aluslevy olisi kiinni sekä lokasuojassa/lattiassa että kyljessä?
Byrocrat
10.07.2011, 22:40
Jos haluaa tuon rakenteen tehdä oikein niin laita siihen kikottimeen taaksekin palkkihelmat ja siihen sitten hitsaat ne takatuet kiinni niin ei ole pelkässä sivupellissä joka rypistyy helposti vaikka pultit kestäisikin.
Toinen vaihtoehto on tuo Jounin esittämä sisäpuolinen vahvike ulkopuolisen kiinnityksen vastapuolelle. Sekin jo täyttää paremmin kiinnitysvaatimukset. Periaatehan on, että kiinnityspisteet ovat vaakasuorissa pinnoissa eivätkä pystysuorissa.
Ja tuossa alla mainittu helma tarkoittaa siis helmapalkkia joka on tukevasti kiinni.
http://www.autourheilu.fi/attachements/2011-04-29T09-32-16218.pdf
"Maastoautojen turvakehikko voidaan tarvittaessa
rakentaa joko osittain tai kokonaan korin ulkopuolelle.
Tällöin tulee kuitenkin varmistaa kaarien tukipisteiden
kiinnitys myös rungon tai lattian/helman yläpintaan
sekä pääkaaren ristituenta."
Tuon mukaan ei käsittääkseni ole sallittu ratkaisu, mutta ilmeisesti suunnistukseen kelpaa. Pitänee vielä pähkäillä tovi miten toteuttaa. Mielellään tekis kerralla sellaset ettei tarviis tehdä heti uusiks.
Pari kommenttia suunnistuksen vinkkelistä
- ed. kierroksella harkittiin joitain pieniä täydennyksiä turvakaarisääntöihin, mm. "turvakehikon alapäät kiinnitettävä korin alaosaan (lattia/pyöränkotelo)" mutta päätettiin ettei muuteta, kun nuo turvakaarisäännöt on olleet erityisen herkkä alue, ja toisekseen koska mitään vakavampaa ei ole sattunut (esim. turvakehikko luhistunut ympärimenossa), eli ei ole varsinaisesti olemassa ongelmaa joka vaatisi ratkaisua. Säännöissä on kuitenkin vaan minimivaatimukset, ja jokainen voi ihan itse ajatella ja miettiä riittääkö se omalla kohdalla (auto/kuski/ajotyyli/jne.).
- jos asia ei käy yksiselitteisesti ilmi säännöistä, niin voi (ja kannattaa) laittaa mailia officup ät gmail piste com ja selostaa asia niin siihen saa pitävän ennakkopäätöksem, ei sitten tule ylläreitä kisakatsastuksissa.
-Paavo
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1188&pictureid=84716
Tuossa on häkki rakentumassa.
Päässäni kummittelee muisti kuva että taka tukia ei saa taivuttaa AKK säännöissä(selailin sääntö kirjaa ja ei nyt ainakaan sattunut silmään kyseinen kohta). Suoria takatukia ei ainakaan tuonne korin ulkopuolelle pysty tekemään siten että ne menis tonne helmaan asti jollei muokkaa koko kyljen peltejä ja en muista pitäisikö ikkunakin muokata.
Suorat takatuet onnistuisi jos tekisi kattoon reijät ja vetäisi putket katon läpi pääkaareen ja kiinnittäisi taakse lattiiaan, mutta tuolla säännöissä on kohta mikä kieltää putken ympäri menevät hitsi saumat muualla kuin kiinnike lapuissa. Ei huvittas jättää reikiä kattoon. Sama hitsaus ongelma on diagonaalissakin.
E: tuossa reikä kiskon paikalla olisi mahdollista tehdä suorat takatuet, mutta ei ilmeisesti täytä säännöksiä.
Hitsin sijasta jotain sikaliimaa niihin kattopellin lävistyksiin...
Hitsin sijasta jotain sikaliimaa niihin kattopellin lävistyksiin...
Tuota mietin itsekkin ja mietin myös sitä että miten asia tulkitaan jos täppään hitsillä sieltä täältä pellin putkeen kiinni ja sitten jollain elastisella kitillä vedän loput umpeen.
offroadjouni
20.07.2011, 11:35
Päässäni kummittelee muisti kuva että taka tukia ei saa taivuttaa AKK säännöissä(selailin sääntö kirjaa ja ei nyt ainakaan sattunut silmään kyseinen kohta). Suoria takatukia ei ainakaan tuonne korin ulkopuolelle pysty tekemään siten että ne menis tonne helmaan asti jollei muokkaa koko kyljen peltejä ja en muista pitäisikö ikkunakin muokata.
Suorat takatuet onnistuisi jos tekisi kattoon reijät ja vetäisi putket katon läpi pääkaareen ja kiinnittäisi taakse lattiiaan, mutta tuolla säännöissä on kohta mikä kieltää putken ympäri menevät hitsi saumat muualla kuin kiinnike lapuissa. Ei huvittas jättää reikiä kattoon. Sama hitsaus ongelma on diagonaalissakin.
E: tuossa reikä kiskon paikalla olisi mahdollista tehdä suorat takatuet, mutta ei ilmeisesti täytä säännöksiä.Alla pätkä Trial-säännöistä, eli taivutukset on kielletty takatuissa.
Takatukien tulee
muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta
ja ne tulee olla suunnattuina taaksepäin ilman taivutuksia.
Niiden tulee myös kulkea lähellä korirakennetta.
Noissa yllämainituissa säännöissä sanottiin myös jotenkin että
"Pääkaaren pystysuorat osat on sijoitettava mahdollisimman
lähelle korirakennetta ja sen alaosassa saa olla vain
yksi taivutus."
Onkos tuossa revun autossa kaksi taivutusta vai mikä on "kaaren alaosa"?
Noissa yllämainituissa säännöissä sanottiin myös jotenkin että
"Pääkaaren pystysuorat osat on sijoitettava mahdollisimman
lähelle korirakennetta ja sen alaosassa saa olla vain
yksi taivutus."
Onkos tuossa revun autossa kaksi taivutusta vai mikä on "kaaren alaosa"?
Joo, on, mutta käytännössä noita pääkaaren alaosia on hankala tehä muuten. Muuten joutus jatkamaan helmapalkkia taaksepäin pyöräaukkoon ja siirtämään taka-akselia taaksepäin tai viistämään ovesta melkosen viipaleen takalaidasta. Lisäksi joutus helmapalkin tekemään paljon leveämmästä matskusta.
Kyllä noi lasketaan suunnistuskatsastuksessa läpi, vaikka ovatkin "laittomat" alaosat. Trialiin kelpaavuudesta en tiiä.
Juu ei oikein vähemmillä mutkilla onnistunut järkevästi tuo pääkaari. Toki pystyy sen tekemään yhdellä taivutuksella mutta sit tuo kaari ei kyllä seuraa korin muotoja millään tavalla ja kaaren kestävyys olis heikentyny aika pahasti :) Taivuttaa noita ylimpiä mutkia vähemmän ja taivuttaa noita alempia reilusti enemmän sillon kaari tulee pahimmillaan varmaan 20cm irti korista, mutta on 1 mutka vähemmän :D
Defenderiin kaaria suunnitellessa olen noita sääntöjä tavannut kovastikkin.
Minua ihmetyttää, että saan tehdä lailliset trial kaaret auton sisälle ja kiinnittää ne lattiaan vahvikelapuilla. Mutta oheinen kaari ei täytä sääntöjä.
Ne ketkä ovat Defenderiin tutustuneet niin tietävät, että Defenderin lattiapelti kun ei ole kiinni juuri missään.
Olisiko oheinen kaarihässäkkä hyväksytty jos tuon yhden mutkan tuosta pääkaaresta suoristaa? Katso toinen kuva.