View Full Version : Tulevaisuuden Ammatti: KULJETTAJA
BJ-40/76
18.06.2011, 00:14
Nyt kun näyttää että suomeen on saatu Hallitus, niin kaikki hyvin:p
Nyt ensimmäisistä uutisista kuultuna; näyttäs siltä että kuljetusala saa vielä
pikkasen keppiä; valmisteveroja nostetaan.
Ja nähdäkseni juuri nuo dsl- kulut on se "syntipukki" miksi useat pienyrittäjät
jättävät kuskinsa jatkokouluttamatta
Tämä jatkokoulutuksen puute siivoaa tätä amattipätevyyden omaavien kuljettajien
joukkoa aika raskaalla kädellä lähivuosina.
Eli kuskien ammattiliitto, siis se sama(?) joka purkaa laivoja, saa aika mahtavan
Ladatun aseen neuvottelujen valttikortiksi!
Kärjistetty esimerkki ammattipätevyyden saavuttamiseksi ennen tuota maagista päivää (oliko v.2009?) c-kortin ajaneille:
Peruskoulussa kaveri oli pikkasen huolimaton, mutta lukemaan oli pakko oppia!
ja peruskoulusta lukemisen taidon sai, jotta autokoulussa osattiin vastata kirjalliseen! ja kun vallesmanni kortin kirjoitti, niin kuoppurin rattiin ja reitille heti!
Pikkasen kun harjottelit yksikseen takapihalla ja tiellä kärryn kanssa, niin sait pelkästään tentillä ja inssillä CE- kortin- ja reitille!
Nyt siihen kuorma-autoksi verotussyistä katsastettuun peltipakuun tarvitaan edelleen c-kortti, mutta jos pitää kuskata paketti asiakkaalle niin peruskauraa
3 vuoden ammattikoulu, ja siinä voi jäädä luokalle!
Ja kun teet offarina kaikkia firman töitä, niin jos haluat sen E:n sinne C:n
perään niin autokouluun MARS!
P.S minun C- kirjain on niitä pahnanpohjimmaisia, mutta olen suunnitellut
käyväni nuo 5pv koulua, että pysys tuo pätevyys. (päivääkään en ole käynyt,
sikakalliita!)
p.s.s jos saan lusittua nuo 5pv niin pitää alkaa katselemaan ammattiliittoa:eek:
2 päivää ois suoritettu, viellä ois muutama jäljellä. kohta saa alkaa sanelee ite omat palkat ku kuskit alkaa vähenee.
BJ-40/76
18.06.2011, 00:46
2 päivää ois suoritettu, viellä ois muutama jäljellä. kohta saa alkaa sanelee ite omat palkat ku kuskit alkaa vähenee.
Yleisestä uteliaisuudesta: tiedätkö paljonko maksoi nuo 2 pv/5pv stä
ei mitään hajua. menee työnantajan piikkiin.
7h auki vaadittavasta, ja vakavasti mietin kehtaako sitä edes istua...
Jos neljä merkkiä kortista lahjottas suosiolla vallesmannille ja nostas räpylät pystyyn.
450e+92e makso neljän päivän ADR-kurssi, ja siitä sai yhden CAP-päivän, melko halpaa :P
Nii, ja CAP merkintä siihen 17e päälle.
Alle satasella tais saaha trukkikurssin, ja sen voi sitten käydä vuosittain saman kurssin ns. lisäkoulutuksena. Ennakoiva ajo ainoa pakollinen CAP-kurssi, muut saa olla vaikka marttojen piirakanpaistokursseja, kunhan ne on ilmoitettu aikanaan trafille jotta niistä saisi sen CAP-päivän.
Aina kurssin alussa kannattaa varmistaa, että on ilmoitettu trafille se 17pv aikasemmin kurssista ja että siitä varmasti saa sen CAPin.
Kuulin muuten random huhua, jotta viimesinä päivinä ennen määräajan umpeutumista 2014 saattaa olla ruuhkaa tuolla kursseilla. Aika jännä?
-Captain-
18.06.2011, 09:04
yks päivä on itelläki vasta: 3 vuotta sitten työantaja järjesti firman kuskeille juuri tuon ennakoivan ajon kurssin... tosin itse tuli käytyä 10vuotta sitten tuo rekkakortti suorittamas kurssin kautta eli silloin olis riittäny näyttötutkinnot, ainoa miinus et vasta muutaman vuoden kuluttua oli ensimmäiset tutkinnonvastaanottajan virat olemas :)
4pv käyty, yks jäljel.:cool:
Juu.1 kurssi käyty 5:stä. "Pakkohan" ne on kaikki käydä,kun olen ns.freelanser-työläinen-yrittäjä.Tuosta ajohomman harjoittamisesta tehdään kyl tosi helppoa,ja kivaa,Varmasti vetää nuoria alalle tosi helposti,kun ajokortti jo maksaa yhden pikku omaisuuden!,...Prkl.,jotta joskus ottaa pannuun!
Tuosta ajohomman harjoittamisesta tehdään kyl tosi helppoa,ja kivaa,Varmasti vetää nuoria alalle tosi helposti,kun ajokortti jo maksaa yhden pikku omaisuuden!,...Prkl.,jotta joskus ottaa pannuun!
Onneks sa-intistä kuskit saa ilmaseks ammattipätevyyden.Tulevista saapumiseristä ei pitäis olla pulaa kuskeista.Kummasti alkaa rohkasemaan jäämään vuodeks inttiin ku saa se vähintään C ja C1E kortit kotiin vietäväks ja ton C1En pystyy vielä korottamaan CE suhtkoht helposti kuulemma(intin autokoulun opettajien kertomaa)
Onneks sa-intistä kuskit saa ilmaseks ammattipätevyyden.Tulevista saapumiseristä ei pitäis olla pulaa kuskeista.Kummasti alkaa rohkasemaan jäämään vuodeks inttiin ku saa se vähintään C ja C1E kortit kotiin vietäväks ja ton C1En pystyy vielä korottamaan CE suhtkoht helposti kuulemma(intin autokoulun opettajien kertomaa)
Itsehän istun parhaillaan kasarmilla ja maanantaina jatkuu taas E-kurssi.
mut olettaisin et joutuu silti käymään samat direktiivi koulutukset ku muutki, jos aikoo ammatikseen ajaa. korttihan intin kautta tulee halvaks.
jeeppi-eki
19.06.2011, 04:15
Käyty kaikki vaadittavat. Trukkikurssikin....
mut olettaisin et joutuu silti käymään samat direktiivi koulutukset ku muutki, jos aikoo ammatikseen ajaa. korttihan intin kautta tulee halvaks.
Ammattipätevyyskoulutus kuuluu pakettiin intissä. Ja Porin prikaatista ainaki kirjotettiin maksusitoumus poliisilaitosta varten, eli todella halpaa, ellei jopa ilmaista.:D
Mun nuorempi poika suoritti juuri armeijassa C:n ja pikku E:n ja nyt alkaa E-kurssi,jota hänelle ehdotettiin ja suositeltiin.Alkaa pojalla tulevaisuus ja ammattikin hiljalleen hahmottua.Yritti ensin MP-kuskiksi,on nyt tyytyväinen kun ei päässyt.
Offipiru
19.06.2011, 12:11
Onneks ei tarvi 5vuotee koulunpenkkiä kuluttaa..
2 päivää ois suoritettu, viellä ois muutama jäljellä. kohta saa alkaa sanelee ite omat palkat ku kuskit alkaa vähenee. Tuohon tuo homma tulee johtamaan. Porukka vähenee, joten saa varmaan itse aika helpolla määritellä palkkansa. Työnantajan on vaan pakko maksaa jos se haluaa firmaa pitää pystyssä ja kun kuskeista on pulaa niin ei ole edes vaihtoehtoja.
Ja sitten ihmetellään kun kuljetuskustannukset nousee. Täysin turha koko laki tuon osalta. Todennäköisesti kun kuskit vähenee niin aletaan tekeen muutoksia.
Itsehän istun parhaillaan kasarmilla ja maanantaina jatkuu taas E-kurssi.
Itsehän olen parhaillaan lomilla mutta huomenna ja takas kasarmille.Torstaina takas lomille... Niin ja GTj 18 :D
Itsehän olen parhaillaan lomilla mutta huomenna ja takas kasarmille.Torstaina takas lomille... Niin ja GTj 18 :D
Oho,18 aamua.AAMUKASA:D:D:D:D
Ja sitten ihmetellään kun kuljetuskustannukset nousee. Täysin turha koko laki tuon osalta. Todennäköisesti kun kuskit vähenee niin aletaan tekeen muutoksia.
Nousis jos nyt, jos palkat maksettas joka torpassa lain edellyttämällä tavalla.
Todennäkösest alkaa kuskipula lisäämään vaan ulkomaalaisten kuskien määrää ja harmaata taloutta.
Ite en jaksa uskoa, että kuljetustaksoja toi heilauttaa mihkään suuntaan.
Todennäkösest alkaa kuskipula lisäämään vaan ulkomaalaisten kuskien määrää ja harmaata taloutta. Eikö tuo laki koske myös ulkomaalaisia kuskeja vai meneekö niin että virosta tulee kaveri ajeleen rekkaa ja koska sillä on virolainen kortti niin ei tarvi käydä noita kursseja? Tai kuis venäläinen kuski toimii?
eikös Transpointin joku osa siirretty toimimaan itärajan takaa, että voi kuskailla venäläisillä säännöillä?
Ediittiä: transpoint international siirtynyt venäläisrekisteriin, eikä tarvitse noudattaa suomalaisia työehtoja.
eikös Transpointin joku osa siirretty toimimaan itärajan takaa, että voi kuskailla venäläisillä säännöillä?
Ediittiä: transpoint international siirtynyt venäläisrekisteriin, eikä tarvitse noudattaa suomalaisia työehtoja.
Olihan siitä joku ohjelmaki töllössä, jonka nimeä en nyt muista
EDIT 45 minuuttia oli ohjelma ja linkki on uusi, josko toimis?
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/02/1270988/vr-konserni-jai-kiinni-liian-pienista-palkoista
ei toimi tuo linkki ainakaa minulla:( ihan mielenkiinnolla seuraan mihin tää kuski/kuljetus homma on menossa selvä asiahan se on ainakin tässä mailman tilanteessa että kaikki pysähtyy jos kumipyörät ei pyöri.
Ukrainalaiset ajaa, tarvittavat todistukset saa tiskin alta.
Dieselveroja ei tarvitse maksaa kunhan käy kääntymässä/tankkaamassa rajan toisella puolen! Liikenneturvallisuus paranee ja suomipojat kortistoon. :-(
Siis onko tässä aikaa 2014 asti hommata ammattipätevyys jos meinaa vielä joskus rekkaa/yhdistelmää ajaa työkseen?
Kortti on ce:ksi korotettu jo 2001 ja muutama kilometrikin on takana..
BJ-40/76
22.06.2011, 10:24
Siis onko tässä aikaa 2014 asti hommata ammattipätevyys jos meinaa vielä joskus rekkaa/yhdistelmää ajaa työkseen?
Kortti on ce:ksi korotettu jo 2001 ja muutama kilometrikin on takana..
Sullahan on ammattipätevyys, siis juridisesti ainakin.
ei muuta kun linjaa ajamaan!
Mutta jos et käy noita päiviä, oliko se nyt juuri tuo 2014 mennessä, niin
ammattipätevyys poistuu -> et enää saa ajaa liikenneluvan(?) alaista ajoa.
siis saat ajaa esim. omia ajoja niin pitkään kuin kirjaimet pysyy kortissa
Ammattipätevyys vaaditaan kaupallisessa liikenteessä, sekä ei-kaupallisissa kuljetuksissa silloin, kun työntekijä suorittaa omaan työhönsä liittymättömiä yrityksen sisäisiä kuljetuksia.
Eli omia ei kaupallisia ajoja passaa russata komiasti kunhan on vaadittavat kirjaimet.
Perustason ammattipätevyys vaaditaan uusilta kuljettajilta
● henkilöliikenteessä 10.9.2008 alkaen
● tavaraliikenteessä 10.9.2009 alkaen
Eli tuota vanhemmilla pileteillä selviää 35h/5v "direktiivikoulutksella" ja tuoreempien kuponkien haltijoiden tarttee hilautua koulun kautta linjaan, jos autonkuljettajan tilipussin perässä tahtoo ajella.
No hyvä, on vielä aikaa ettiä sähköalan hommia ja jollei löydy, niin selkätuen kera takas rattiin..
..Tai sit sellane personal treineri (esim 90-60-90, :D ) mikä pistää tekemään selkälihaksistolle kuntoutusta.. :D :D
-Jarkko-
02.09.2014, 14:58
Ammattipätevyys vaaditaan kaupallisessa liikenteessä, sekä ei-kaupallisissa kuljetuksissa silloin, kun työntekijä suorittaa omaan työhönsä liittymättömiä yrityksen sisäisiä kuljetuksia.
Eli omia ei kaupallisia ajoja passaa russata komiasti kunhan on vaadittavat kirjaimet.
Perustason ammattipätevyys vaaditaan uusilta kuljettajilta
● henkilöliikenteessä 10.9.2008 alkaen
● tavaraliikenteessä 10.9.2009 alkaen
Eli tuota vanhemmilla pileteillä selviää 35h/5v "direktiivikoulutksella" ja tuoreempien kuponkien haltijoiden tarttee hilautua koulun kautta linjaan, jos autonkuljettajan tilipussin perässä tahtoo ajella.
Muistin jopa alkaa kyselemään tuota jatkokoulutuspäivien rekisteröimistä ja kortin tilaamista melkein ajoissa...:rolleyes: Meinasi unohtua kokonaan :rolleyes:
Soittelin ja kyselin:
-Jos on digikortti niin ei tarvitse erillistä kuvaa.
-50€ kourassa tiskille täyttämää jonkun kupongin ja sillä selvä, kortti tulee kun tulee.
-Odotteluajaksi saa väliaikaisen todistuksen.
Ainakin Trafin sähköisessä palvelussa näkyi kaikki omat todistukset, saa nähdä miten näppärästi tuo homma sitten rullaa tiskillä :cool:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/kuorma-_ja_linja-autonkuljettajien_ammattipatevyys
wuntzikka
02.09.2014, 17:51
kyllä se aika joutusaan käy, ainaski omalla kohdalla. kortti tulee n. 3vko:ssa, mahdollisesti myös aikaisemminkin.
Lerssinen
02.09.2014, 20:32
Mulla tuli kortti alle kahdessa viikossa, toki lunastin jo kesäkuussa :)
vartiainen
02.09.2014, 20:43
Kaveri just toissapäivänä soitteli että on tällaisella 150euron kurssilla, heille (aikuiset miehet) opetetaan mitä pitää syödä kun ajaa kuorma-autoa. Että proteiineja ja salaattia ja semmosta, niin sitten on hyvä ajella.
No mutta sitten on direktiivitunnit täynnä.
Haiskahtaa rahastukselta. "Ihan vähän". :)
Itellä on vain BeC1EC-kortti, freelancerina olen ajellut 17vuotta kuorma-autoa ja mobiilistageja hinannut, jatkossa en taida enää ajella, direktiivin mukaiset miehet jatkavat...:)
Nyt kun lakisääteinen tuntimäärä on laitettu pakolliseksi, on tulevalle kurssihintatasolle taivas rajana. Jotka ajavat, maksavat, koska on vähän pakko. Hieno lypsylehmä. Ei muuta ku koulutuspisnestä pystyyn.
Pitäs vissiin jaksaa se kortti hakia, ni pääsis taas kurssille... :D
5pv tuli lusittua ja kortti tuli viikos.. Kohta tarvii hommata uus lompakko et kaikki korti mahtuu mitä tarvii ku ce:llä painelee menemään.. Miten lie ennen pärjätty ilman korttei..
wuntzikka
03.09.2014, 03:50
Kaveri just toissapäivänä soitteli että on tällaisella 150euron kurssilla, heille (aikuiset miehet) opetetaan mitä pitää syödä kun ajaa kuorma-autoa. Että proteiineja ja salaattia ja semmosta, niin sitten on hyvä ajella.
No mutta sitten on direktiivitunnit täynnä.
Haiskahtaa rahastukselta. "Ihan vähän". :)
Itellä on vain BeC1EC-kortti, freelancerina olen ajellut 17vuotta kuorma-autoa ja mobiilistageja hinannut, jatkossa en taida enää ajella, direktiivin mukaiset miehet jatkavat...:)
Nyt kun lakisääteinen tuntimäärä on laitettu pakolliseksi, on tulevalle kurssihintatasolle taivas rajana. Jotka ajavat, maksavat, koska on vähän pakko. Hieno lypsylehmä. Ei muuta ku koulutuspisnestä pystyyn.
seuraavaksi tulee varmasti uusi kurssi, jolla opetetaan kuinka syödään...
ja ennakoivalla tavalla.
sekä varmasti hintoja nostavat...
seuraavaksi tulee varmasti uusi kurssi, jolla opetetaan kuinka syödään...
ja ennakoivalla tavalla.
sekä varmasti hintoja nostavat...
Jaa rahastukselta.. eikös yks oo pakollinen ja loput voi käydä vaikka samaa kurssia :D
-Captain-
03.09.2014, 11:56
Jaa rahastukselta.. eikös yks oo pakollinen ja loput voi käydä vaikka samaa kurssia :D
Vajaa kuukaus sit tuli haettua tuo pätevyyskortti ja samal uusittu myös digipiirturikortti, ja uusia kuvia ei tarvinnu... Ja laskut vaan työnantajalle :)
wuntzikka
03.09.2014, 16:21
Jaa rahastukselta.. eikös yks oo pakollinen ja loput voi käydä vaikka samaa kurssia :D
no eihän siinä muuten mittää, mutta kun töiden puolesta tarvitsee olla työturva, tieturvaa, ensiapua, tulityö, ratapätevyydet, jne jne
niin ei viitsi turhaa käydä yhtä samaa kurssia, kun sen voi jollain muotoa hyödyntää.
-Jarkko-
05.09.2014, 12:41
Tuo on jännä homma kun pitää olla karmee korttiviljelmä lompsassa mutta työmailla ei ole ikinä kysytty edes ajokorttia,
muista pilipalilapuista puhumattakaan :D
Lompsa on kohta luodinkestävä kun on laminoitu muovilla läpeensä :rolleyes:
Saa nähdä miten alkavat tuota "pätevyys"korttia kyselemään vaiko ollenkaan, siis jos tässä johonkin työnsyrjään vielä kehtaa puuttua...:cool:
Pitäisköhän hommata sellainen haitarimallikotelo niin voisi heittää koko metrin kortteja näkyville yhellä kertaa :D
Muistin jopa alkaa kyselemään tuota jatkokoulutuspäivien rekisteröimistä ja kortin tilaamista melkein ajoissa...:rolleyes: Meinasi unohtua kokonaan :rolleyes:
Soittelin ja kyselin:
-Jos on digikortti niin ei tarvitse erillistä kuvaa.
-50€ kourassa tiskille täyttämää jonkun kupongin ja sillä selvä, kortti tulee kun tulee.
-Odotteluajaksi saa väliaikaisen todistuksen.
Ainakin Trafin sähköisessä palvelussa näkyi kaikki omat todistukset, saa nähdä miten näppärästi tuo homma sitten rullaa tiskillä :cool:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/kuorma-_ja_linja-autonkuljettajien_ammattipatevyys
Jos netissä trafin sivuilla näkyy kaikki käydyt päivät niin silloin on kaikki ok. Ittellä makso katsarilla 50 €, poliisilla jos oisin käyny hakemassa niin oliko 40 €. Jännää nykyään, että pitää maksaa jostakin jollekkin, että saa tehdä töitä.
Ja ei taida käydä henkilö liikenteen ja tavara liikenteen koulutukset keskenään yksiin, joten kummankin puolen koulutukset ainakin suurimmaksi osaksi käytävä erikseen. Taitaa jäädä toinen päivittämättä ainakin joksikin aikaa...:rolleyes:
Pitäis riittää samat lätinät eli ennakoivaa ajoa vaikka se 5 päivää putkeen. Eli ei tarvi käydä kymmentä päivää että kortit säilyy.
Tässäkin on jo aika vahvasti paniikin lietsonta meinikiä havaittavissa. Kaveri soitteli kun oli kuullu"varmalta taholta" että yli 3.5 tonnin paku ja traikku yhistelmäkin vaatisi ko kortin. Eli ei tarvi. Ja finlexistä lisää.
Tässäkin on jo aika vahvasti paniikin lietsonta meinikiä havaittavissa. Kaveri soitteli kun oli kuullu"varmalta taholta" että yli 3.5 tonnin paku ja traikku yhistelmäkin vaatisi ko kortin. Eli ei tarvi. Ja finlexistä lisää.
Tämä on niin totta. Meillä töissä nousi hirmuinen hässäkkä parin lehtijutun + Esson baarin tietotoimiston "faktan" takia tästä uudistuksesta. Selvitin asian Trafin kautta (lisäksi varmistin asian poliisilta) ja meidän hommissa ei tarvita mitään pätevyyksiä. Ja jos tarvittaisiin niin eihän tuo nyt mahdottomia vaadi käydä noita päiviä. Jotenkin vaan asioista tehdään niin vaikeita.....
tonnisata
06.09.2014, 14:17
Tämä on niin totta. Meillä töissä nousi hirmuinen hässäkkä parin lehtijutun + Esson baarin tietotoimiston "faktan" takia tästä uudistuksesta. Selvitin asian Trafin kautta (lisäksi varmistin asian poliisilta) ja meidän hommissa ei tarvita mitään pätevyyksiä. Ja jos tarvittaisiin niin eihän tuo nyt mahdottomia vaadi käydä noita päiviä. Jotenkin vaan asioista tehdään niin vaikeita.....
eihän se vaadi muuta kuin rahan siirtymistä tililtä toiselle, ei se ole vaikeaa. Ehdotan kioskimyyjille ja kaupan kassoille etenkin siwan, suomen ryöstetyimmän kaupan kassoille vähintään 5 pv mittaista pakollista turvallisuus koulutusta tulevana vuonna. Ja näitähän riittää, eikun keksimään, saadaan raha liikkumaan ja lyhennetään sitä 5 vuoden määräaikaa vaikka kahteen.
Tämä on niin totta. Meillä töissä nousi hirmuinen hässäkkä parin lehtijutun + Esson baarin tietotoimiston "faktan" takia tästä uudistuksesta. Selvitin asian Trafin kautta (lisäksi varmistin asian poliisilta) ja meidän hommissa ei tarvita mitään pätevyyksiä. Ja jos tarvittaisiin niin eihän tuo nyt mahdottomia vaadi käydä noita päiviä. Jotenkin vaan asioista tehdään niin vaikeita.....
Mitkäs ne häkellyttäneet "essonbaarin faktat" oli? Miksi tarvitsit lisävarmistuksen Trafin jälkeen poliisilta?
Eli sinusta tämä on ihan ok homma?
Mitkäs ne häkellyttäneet "essonbaarin faktat" oli? Miksi tarvitsit lisävarmistuksen Trafin jälkeen poliisilta?
Eli sinusta tämä on ihan ok homma?
Kuulemma sataprosenttisen varmaa tietoa, että firman työntekijät ei firman autoilla saa ajaa ilman pätevyyttä. Trafin sivuilta asian varmistin ja kaikkien mielenrauhan takia hain vielä poliisilta varmuuden asiaan. Eli tilanne laukesi juurikin tuohon poliisin lausuntoon asiasta. Rauha maassa ja silleen.
Ei tämä koulutussysteemi ehkä maailman järkevin juttu ole mutta ei tähän maailmakaan kaadu. Pieni asia on jälleen saanut aikaan helvetillisen metelin.
Kuulemma sataprosenttisen varmaa tietoa, että firman työntekijät ei firman autoilla saa ajaa ilman pätevyyttä. Trafin sivuilta asian varmistin ja kaikkien mielenrauhan takia hain vielä poliisilta varmuuden asiaan. Eli tilanne laukesi juurikin tuohon poliisin lausuntoon asiasta. Rauha maassa ja silleen.
Ei tämä koulutussysteemi ehkä maailman järkevin juttu ole mutta ei tähän maailmakaan kaadu. Pieni asia on jälleen saanut aikaan helvetillisen metelin.
Hyvä, kun siihen sai sitten mielenrauhan työntekijöille.
Mutta ihan idiottimaisia tilanteita tuo silti luo. Tässäpä yksi esimerkki:
Minulla on harrasteautona 8 t kuorma-auto. Ajelen sillä välillä työmatkatkin, että ai paikalleen jämähdä. Välillä sitten joku työmailla tarvitsee mun vaatimatonta asiantuntemusta aiheesta. No siellähän pitää sitten käydä. Jos vaikka sitten samalla paperikopioita suunnitelmista pitäisi viedä (suunnitelmat siis myytyä tuotetta silloin) tai vaikka joku kilon painoinen kilke auton hytissä, niin suuri rikollinenhan silloin on! No, ei sillä käytännön vaikutusta, kun mulla ei ole viranomais- eikä virkamiesuskontoa, niin siinähän valvovat.
Mutta joka tapauksessa täysin turhaa rahastusta koko homma. Eikö sekin jo sen kerro, että kelpaa, että samaa koulutusta käy kaikki tarvittavat päivät..?
Hyvä, kun siihen sai sitten mielenrauhan työntekijöille.
Mutta ihan idiottimaisia tilanteita tuo silti luo. Tässäpä yksi esimerkki:
Minulla on harrasteautona 8 t kuorma-auto. Ajelen sillä välillä työmatkatkin, että ai paikalleen jämähdä. Välillä sitten joku työmailla tarvitsee mun vaatimatonta asiantuntemusta aiheesta. No siellähän pitää sitten käydä. Jos vaikka sitten samalla paperikopioita suunnitelmista pitäisi viedä (suunnitelmat siis myytyä tuotetta silloin) tai vaikka joku kilon painoinen kilke auton hytissä, niin suuri rikollinenhan silloin on! No, ei sillä käytännön vaikutusta, kun mulla ei ole viranomais- eikä virkamiesuskontoa, niin siinähän valvovat.
Mutta joka tapauksessa täysin turhaa rahastusta koko homma. Eikö sekin jo sen kerro, että kelpaa, että samaa koulutusta käy kaikki tarvittavat päivät..?
8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa.
Oisko tuosta apua tuohon ongelmaan?
Justiinsa tuo pykälä sopi meidän firmalle ja äkkiseltään sopisi myös vmt:n tapaukseen, eli ei tarvetta pätevyydelle ??
Joo, lakihan on ihan niinkun se luetaan. Meille kouluttajat vakuutti, jotta esim. sähkömies saa kuljettaa kamojaan kuorma-autolla ilman ammattipätevyyttä, kunhan käyttää laitteita vain itse. Ja muuttuu rikolliseksi heti, kun joku muu lainaa kuljetettua porakonetta. Tai koneyrittäjä saa viedä oman moton metsän laitaan, jos hakkaa sillä pelkästään itse, eli vuoronvaihtoja ei saisi olla.
Mut tuossa pykälässä on nyt tuo aikalailla vapauttava lause "ei ole päätoimista työtään". Periaatteessa pyöräkonekuski voisi käydä ajamassa soraa "sillon tällön" ilman ammattipätevyyttä, jos on päätoimisesti lastari. Tai päätoiminen eläkeläinen voisi kanssa tuon pykälän mukaan tuurata ilman ammattipätevyyttä.
Joo, lakihan on ihan niinkun se luetaan. Meille kouluttajat vakuutti, jotta esim. sähkömies saa kuljettaa kamojaan kuorma-autolla ilman ammattipätevyyttä, kunhan käyttää laitteita vain itse. Ja muuttuu rikolliseksi heti, kun joku muu lainaa kuljetettua porakonetta. Tai koneyrittäjä saa viedä oman moton metsän laitaan, jos hakkaa sillä pelkästään itse, eli vuoronvaihtoja ei saisi olla.
Mut tuossa pykälässä on nyt tuo aikalailla vapauttava lause "ei ole päätoimista työtään". Periaatteessa pyöräkonekuski voisi käydä ajamassa soraa "sillon tällön" ilman ammattipätevyyttä, jos on päätoimisesti lastari. Tai päätoiminen eläkeläinen voisi kanssa tuon pykälän mukaan tuurata ilman ammattipätevyyttä.
Meille taas "opetettiin", että jos tuo metsäkoneen kuljettaja ajaa koneen lavetilta alas niin se on jo työntekoa ja siitä vain seuraava jatkamaan.
Aivan höpöhommaa koko direktiivi, pelekkää rahastusta vain.
wuntzikka
07.09.2014, 17:15
eli ei taida taas olla kellään "oikeaa" tietoa, vaan luetaan lause ja tehdään siitä oma päätelmä. sitten SITÄ tietoa jaetaan kaikille oppilaille.
ja sen jälkeen tulee tien päällä ongelmia...
Puuliittohan pyysi lausunnon koskien noita metsäkoneen kuljetuksia ja se meni jotakuinkin niin että kuljettaja saa siirtää koneen ilman ammattipätevyyttä jos ajaa myös siirron jälkeen vuoron sillä koneella. Jos taas viet sen koneen vaikka hallille huollettavaksi ja huollon tekee joku muu niin silloin pitäisi olla ammattipätevyys. Hieno systeemi.
Rahaa ainakin ovat vailla joka risauksesta että sinänsä onnistuneesti on taas keksitty uusi hieno lypsyjärjestelmä... Varsinkin tuo että ennakoiva ajo on ainoa pakollinen kurssi, muuten ihan sama vaikka 4 päivää kävisi työhyvinvointikurssia...
mikä kömmähdys on tuo, että voi käydä vaikka ennakoivan x5, tai ennakoivan x1 ja vaikka tieturvan x4 ? eli miten nuo tarvittavien kurssien määrä on kirjoitettu pykäliin?
Källbacka
08.09.2014, 10:53
Ei liene kämmi: sillä vain tuetaan tätä rahastusta ja toisaalta tehdään viiden päivän kerääminen aika helpoksi, kun vain yksi pakollinen, jonka saa jumpata vaikka viiteen kertaan ja lopputulos on sama.
Onks joku jo ehtinyt oikeasti saamaan jonkun rangaistuksen kuorma-autolla ilman ammattipätevyyttä?
Pikku googlaillu löytyi niin monta mutu-tarinaa ettei oikein mihinkään jaksais uskoa.
Pikaisen yhteenvedon jälkeen noiden perusteella yleisin arvio olisi että kuskille tulevan 6-10 päiväsakkoa erityisehtojen rikkomisesta, ajo päättyy ensimmäiseen mahdolliseen paikkaan ja ajoneuvon luovuttaja saa oman rangaistuksensa.
ImacInnes
29.04.2015, 20:54
Nostetaas tätä vähän esiin.
Olisin päässyt tuuraamaan maalaamon autojen kuljetuksessa heidän omalla hinurillaan vaan vakuutusyhtiö ei korvaa vahinkoja jos ei ole ammattipätevyyttä joten en voi ajaa.
Ymmärrän asian ei siinä mitään.
Nyt vaan rupesin tutkimaan jotta mitäs se vaatisi ja maksaisi jos nyt haluaisin vanhaan C-korttiini ammattipätevyyden?
Ei oikein löytynyt selvää vastausta?
Tommosen kysymyksen ja vastauksen löysin.
"Joutuvatko vuosikymmeniä ajaneet kuorma-autokuskit koulunpenkille?
Kyllä pääsevät. Ennen 10.9.2009 C-luokan ajo-oikeuden hankkineet vapautuvat perustason ammattipätevyysvaatimuksesta, mutta heitä koskee jatkokoulutus. Jatkokoulutus (5 päivää) on käytävä 10.9.2014 mennessä."
C-korttini olen saanut ennen 10.9.2009 enkä ammattipätevyyttä ole hankittu 10.9.2014 menessä.
Mitäs vaatisi ja tulis maksamaan jos sen ammattipätevyyden haluaisin nyt näin vanhoilla päivillä?
Mistäkä löytisi vastaus tai tietoa?
t. Ismo Ämmä
Tommosta löyty trafin sivulta.
Jos ammattipätevyyttä ei ole pidetty voimassa jatkokoulutuksella, kuljettaja voi saattaa ammattipätevyyden uudelleen voimaan osallistumalla jatkokoulutukseen.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/kuorma-_ja_linja-autonkuljettajien_ammattipatevyys/kuljettaja
Ja linkki ajovarman sivuille jossa kanssa tietoo.
http://www.ajovarma.fi/ammattiliikenne/Sivut/kuorma-ja-linja-autonkuljettajan-ammattipatevyys.aspx
Mutta varmaan tuolta ajovarmasta kannattaa kysyä miten toimii.
Nostetaas tätä vähän esiin.
Olisin päässyt tuuraamaan maalaamon autojen kuljetuksessa heidän omalla hinurillaan vaan vakuutusyhtiö ei korvaa vahinkoja jos ei ole ammattipätevyyttä joten en voi ajaa.
Ymmärrän asian ei siinä mitään.
Nyt vaan rupesin tutkimaan jotta mitäs se vaatisi ja maksaisi jos nyt haluaisin vanhaan C-korttiini amattipätevyyden?
Ei oikein löytynyt selvää vastausta?
Tommosen kysymyksen ja vastauksen löysin.
"Joutuvatko vuosikymmeniä ajaneet kuorma-autokuskit koulunpenkille?
Kyllä pääsevät. Ennen 10.9.2009 C-luokan ajo-oikeuden hankkineet vapautuvat perustason ammattipätevyysvaatimuksesta, mutta heitä koskee jatkokoulutus. Jatkokoulutus (5 päivää) on käytävä 10.9.2014 mennessä."
C-korttini olen saanut ennen 10.9.2009 enkä ammattipätevyyttä ole hankittu 10.9.2014 menessä.
Mitäs vaatisi ja tulis maksamaan jos sen ammttipätevyyden haluaisin nyt näin vanhoilla päivillä?
Mistäkä löytisi vastaus tai tietoa?
t. Ismo Ämmä
Tuossa jo ajovarmaa ja muuta linkattiinkin. Noilla viidellä koulutuspäivällä on jonkinlaisia hintaeroja. Itse en ole isommin viitsinyt tutkia, kun maksaja on omalla kohdalla työnantaja. Kouluttajia on kuitenkin paljon. Googleen vaikka direktiivikoulutus ja vertailemaan.
p.jäppinen
29.04.2015, 21:48
Käytännössä tuo menee silleen että käydään istumassa se vaaditut viisi direktiivi päivää ja sitten haetaan kortti ja tadaa sitten sitä ollaan ammatti-autoilijoita:D:D:D Kurssipäivät maksaa noin 150€/päivä ja siihen viranomais/korttimaksut päälle eli hintaa tulee noin 800-1000€. Pikkasen on rahastuksen makua kun kuitenkin ittelleni kurssitin ja tentin liikennöintiluvat viime syksynä ja joka tapauksessa pitää nuo direktiivi päivät käydä istumassa.
ImacInnes
29.04.2015, 22:19
Joo niin mäkin vähän laskeskeli jotta karvan alle 1000,- maksaisi.
Tarvii harkita.
Eipä kyllä joka C-kortin omaavalla työttömällä kuskilla ole varaa moista maksaa omasta pussistaan.
Mitenkäs sitten jos suorittaa sen ennakoivan ajon kurssin ensin niin saako jo sen jälkeen ajaa ammattiajoa jo ja suorittaa ne loput rahastuskurssit 5 vuoden sisällä?
t. Ismo Ämmä
Jos on ennen määräpäivää ajettu C/D-kortti, niin viisi päivää koulutusta ja ammattipätevyyskortin hakuun. Ei vaikuta oletko käynyt kouluja ennen tuota ammattipätevyyden määräpäivää 10.09.2014.
E: Kaikki viisi on oltava käytynä ennen pätevyyskortin hakua.
ImacInnes
29.04.2015, 22:32
Kiitoksia.
Nämä selvitti asian.
Eli 1000 euroo rahaa ja kaikki viisi kurssia käytävä ennen kuin saa ammattipätevyyden.
t. Ismo Ämmä
Halvimmalla taitaa päästä jollekkin trukkikorttikurssille tai hygieniaosaamiskorttikurssille. Sen voi käydä sitte vaikka neljä kertaa ja yks ennakoiva ajo.
Lerssinen
30.04.2015, 07:24
Itseasiassa Ensiapu 2 oli suhteellisesti halvin kurssi, siitä sai kaksi päivää satasella..
Ja muista et jos lähet hinuria ajaa nii siul pitää olla tieturvakortti !!! Ne mitkä muut on tarpeellisia ni seleviää sielt hinuriliikkeestä kysymällä.... Oikeasti pakollisia direktiivipäiviä ei ole kuin ennakoivanajon päivä..... Ja muut sit sen mukaan mitä työssäsi tarvihet....
Kysykeepä sitten saatteko työvoimakoulutuksen tukea TE keskukselta tai KELA:lta. Ettei välttämättä tartte itse kaikkea kustantaa:rolleyes::)
ImacInnes
30.04.2015, 10:13
Kyselin tänään jotta kuinka nopeasti saisi tuon pätevyyden hankittiua ja mitä maksaa?
845,- kaikkineen ja kahdessa viikossa kuljettajan ammattipätevyys plakkarissa.
Täytyypä tosiaan kysellä TE toimistolta ja Kelalta saiskos tuohon jotain avustusta?
t. Ismo Ämmä
Lerssinen
30.04.2015, 10:25
On se kyllä ihan tolkuton määrä rahaa täydestä paskasta.. :mad:
pastirolli
30.04.2015, 10:39
Itselläni olisi kaikenlaiset pätevyydet ja kortit(EA2,tieturva1/ADR-kappale+säiliö, yms yms) mutta töitä ei saa kun puuttuu työkokemusta. Mistä sitä saa? :confused:
Lerssinen
30.04.2015, 10:42
Mulla on kans kortit ja pensselit ja vähä kokemustakin mutta tarjolla vain pimeitä tai ajoajan ylittäviä ihme huuhaa"töitä".. Herkempää vituttas :D
Tosiasiahan on se että hyvissä hommissa pysytään nyt vaikka väkisin eli niitä ei ole tarjolla, ne työt mitä on jossain "julkihaussa" on semmoisia missä polttaa ajokorttinsa tai ittensä ja ei kun uutta uhria hakuun vain.. Nykypäivää..
ImacInnes
30.04.2015, 11:35
Te toimistossa sanoivat jotta avittavat kyllä työtöntä työnhakijaa asian tiimoilta.
t. Ismo Ämmä
kingfisher
30.04.2015, 12:16
Tässä yksi etelä-Helsinkiläistä syntyperää oleva kuski ihmetteli ton ammatti pätevyyskortin hintaa ja sano et itte kävi sen hoitamassa lahden toisella puolella aikaa meni kursseihin vajaa viikko ja hintaa niille kortteineen n.100€ tää on tätä yhtenevää eurooppaa:rolleyes:
Itselläni olisi kaikenlaiset pätevyydet ja kortit(EA2,tieturva1/ADR-kappale+säiliö, yms yms) mutta töitä ei saa kun puuttuu työkokemusta. Mistä sitä saa? :confused:
Kerran tein sen johtopäätöksen että ammattikoulusta! Kysyin täysperäkuskin paikkaa lannoitteenajoon ja pomon mielestä en osannut peruuttaa kärryn kanssa tarpeeksi hyvin. Olinhan vasta 5 vuotta ajanu kasettipötkyllä ja lavetin kans...ja tämä ihan puhelinkeskustelun perusteella. oli sitte ottanut suoraan koulusta kuskin siihen.
ImacInnes
30.04.2015, 14:55
Joo, tästä olen kuullut puhuttavan vaan mitään tarkempaa en asian tiimoilta ole löytänyt?
Vielä hurjemmassa tarinassa hinta on sama 100,-, mutta aikaa meni vaan päivä???
Onkos jollakulla tarkempaa tietoa asiasta?
t. Ismo Ämmä
Tässä yksi etelä-Helsinkiläistä syntyperää oleva kuski ihmetteli ton ammatti pätevyyskortin hintaa ja sano et itte kävi sen hoitamassa lahden toisella puolella aikaa meni kursseihin vajaa viikko ja hintaa niille kortteineen n.100€ tää on tätä yhtenevää eurooppaa:rolleyes:
Tässä yksi etelä-Helsinkiläistä syntyperää oleva kuski ihmetteli ton ammatti pätevyyskortin hintaa ja sano et itte kävi sen hoitamassa lahden toisella puolella aikaa meni kursseihin vajaa viikko ja hintaa niille kortteineen n.100€ tää on tätä yhtenevää eurooppaa:rolleyes:
Joo, tästä olen kuullut puhuttavan vaan mitään trakempaa en asian tiimoilta ole löytnyt?
Vielä hurmmassa tarinassa hinta on sama 100,-, mutta aikaa meni vaan päivä???
Onkos jollakulla tarkempaa tietoa asiasta?
t. Ismo Ämmä
Jos toi päivänen on toimiva ja lain voimanen niin lähen kuskiksi reissulle :eek:
Ja miksei olisi eikös se pykälä ole niin, et koulutus pitää hyväksytysti käydä, eli loppu tentti mennä läpi
Meilläkin työturvassa oli pari heppua jotka tuli 15min. vaille tentin alkua ja tenttivät, läpi meni ja kortti postissa kotiin
Ainoo mihin menee aikaa on ennakoiva, mul on pien epäilys, ettei heillä ketkä ilman kallistuksen vakaajia ja maastorenkailla ajelevat talvella ole ongelmaakaan päästä läpi
Paitti jos viron puolella sen saa tenttiä simulaattorissa niin on vielä nopeempi, istuu kyytiin ajaa lenkin ja seuraava lennossa rattiin
Sit samalla jos utelis tähän, et paljon lie sit virossa maksais suomessa kelponen ajokortti BeCEDE hyväksynnöillä
No tuo ennakoivan ajon koulutushan käytiin teoriassa läpi, eli ihan luokassa istuen, eikä tuohon sisälly tenttiä. Meillä nuo koulutuspäivät järjestetään firman tiloissa ja kyllä koko päivä on pitäny istua, ei käy että suorittaa vaan tentit,,,,ei saanu myöhästyäkkään paljon tai ei kelvannu direktiivi päiväks. Kouluttaja sano viel että trafin edustaja voi tehdä "tarkastus" käyntejä. No näin ainakin homma meni ihan virallisesti.....tiiä sitten miten noita järjestetään muualla.
No tuo ennakoivan ajon koulutushan käytiin teoriassa läpi, eli ihan luokassa istuen, eikä tuohon sisälly tenttiä. Meillä nuo koulutuspäivät järjestetään firman tiloissa ja kyllä koko päivä on pitäny istua, ei käy että suorittaa vaan tentit,,,,ei saanu myöhästyäkkään paljon tai ei kelvannu direktiivi päiväks. Kouluttaja sano viel että trafin edustaja voi tehdä "tarkastus" käyntejä. No näin ainakin homma meni ihan virallisesti.....tiiä sitten miten noita järjestetään muualla.
Joo voi tulla tarkastaja koska vaan ja kurssikin on oltava trafin hyväksymä ja sinne ennakkoon ilmoitettu.
Muuten ei kelpaa.
Eikä mitkään saunaillatkaan kuulemma käy vaikka talo kohtasesti räätälöidyt käy.:D
No tuo ennakoivan ajon koulutushan käytiin teoriassa läpi, eli ihan luokassa istuen, eikä tuohon sisälly tenttiä. Meillä nuo koulutuspäivät järjestetään firman tiloissa ja kyllä koko päivä on pitäny istua, ei käy että suorittaa vaan tentit,,,,ei saanu myöhästyäkkään paljon tai ei kelvannu direktiivi päiväks. Kouluttaja sano viel että trafin edustaja voi tehdä "tarkastus" käyntejä. No näin ainakin homma meni ihan virallisesti.....tiiä sitten miten noita järjestetään muualla.
No Alertumin pitämä Hätä-Ea kurssi niin 8min yksi osallistuja myöhästy niin piti istua se 8h ja 8min kuulemma kun Trafi vaatii kokonaispituudeksi sen 8h ja kyseisen kurssin täti pukkilasta sitten myi 30min loppu ajasta ea-tuotteita osallistujille , hiukan nyppi kyseinen markkinointi vaikka kuinka Trafi valvoisikin niin kurssin sisältö voisi koskea asiaa eikä tuotteita.
Joo,tiiän tätin,oon ollu sen kursseilla,kuljettajan hätäensiapuun,riittää se 7 tuntia,mutta jos haluat sen first air kortin,se on 8timmaa.
Itsellä nyt "toinen" kierros käynnissä, käyty nyt työturva ja Adr taitas olla seuraava,,,
Miulla meni jo ADR vanhaksi, enkä uusi :D
ImacInnes
01.05.2015, 11:31
Eli, onkos se nyt sit näin.
Ilma ammattipätevyyttä saa kujettaa omalla kuorma-autolla omia tavaroitaan.
Ammattipätevyydellä saa tehdä työksesi kuorma-auton kuljettajan töitä.
Saakos ammattipätevyydellä kuljettaa omalla kuorma-autolla muiden tavaroita ilman maksua?
Esim.
Kaverin maasturia?
Hakea asiakkaan autoja omaan korjaamoon?
Jos ottaa kuljetuksesta maksun niin pitää vissiin olla liikenne lupa vai?
t. Ismo Ämmä
Meille sanottiin töissä että saa kuljettaa vain omia tavaroita, ei kaverin. Firma sitten hankki liikenne luvat.
Minuakin kiinnostaa mikä on virallinen kanta tähän asiaan.
Toinen asia mikä ihmetyttää. Kerrottiin ettei saa hinata kaverin autoa ilman liikenne lupaa. Eli jos auto jättää tielle, omistaja hinaavaan autoon ja kaveri hinattavaan.
Tuossa ei ole mitään järkeä.
edit: Ei taida koskea yksityisiä henkilöitä.
savustin
02.05.2015, 07:17
Käsittääkseni omaatavaraa saa kuljettaa ilman pellehermanni korttia vaikka maailmanääriin jollei ajo ole kaupallista ajoa mutta se mikä tekee ajon kaupalliseksi on tulkintaa jonka jokainen tulkitsee eritavoin.Minäkin jouduin käymään kurssit vaikka ajan omaatavaraa omallakalustolla koska joidenkin tulkintojen mukaan ajan kaupallista ajoa.
Jänkhäsatv
02.05.2015, 07:47
Lähetin tässä taannoin Trafille kysymyksen tarviiko olla ammattipätevyys voimassa, kuvailin kaksi eri tilannetta joissa meillä käytetään kuorma-autoa ja pyysin selkeän vastauksen tarviiko vai eikö.
Kumpaankaan kysymykseen en saanut vastausta, sain vain otteita lakitekstistä josta tämä pitäisi nyt sitten itse päätellä ilmeisesti.
Jos ei kerta Trafilta osata vastata yksinkertasiin kysymyksiin niin jääköön pätevyyspäivät käymättä, kiistellään sitten mahdollisia sakkoja.
Lähetin tässä taannoin Trafille kysymyksen tarviiko olla ammattipätevyys voimassa, kuvailin kaksi eri tilannetta joissa meillä käytetään kuorma-autoa ja pyysin selkeän vastauksen tarviiko vai eikö.
Kumpaankaan kysymykseen en saanut vastausta, sain vain otteita lakitekstistä josta tämä pitäisi nyt sitten itse päätellä ilmeisesti.
Jos ei kerta Trafilta osata vastata yksinkertasiin kysymyksiin niin jääköön pätevyyspäivät käymättä, kiistellään sitten mahdollisia sakkoja.
Kukapas "virkamies" uskaltaa antaa lausuntoa kun ei ole heillekkään selvää eli tekee kuten parhaaksi näkee ja hakee etelä-suomalialaisen ajokortin sillähän kuitataan kaikki rikkeet anteeksi mitä muita koskee.
Hiukan tuli sarkasmia mukaan mutta karkeasti tosi asia.
Kyllä minä ainaki kuskailisin omia tavaroitani ilman mitään pätevyyksiä,ja samalla tavalla esim siirtäisin kaverin autoa,kun laskisin sen kumminkin vastikkeettomaksi ajoksi,eli raha ei vaihda omistajaa kuljetuksesta.
ImacInnes
13.05.2015, 09:27
TE-toimiston kautta ei saa ko. koulutusta.
Sossu maksaa ehkä jos on sillä pääset töihin.
t. Ismo Ämmä
Omaa kamaa saa siirrellä, kaverin talkookuljetukset sitten vissiin selvitellään hovissa kun eivät kuitenkaan usko ettet saa siitä mitään...
Omaa kamaa saa siirrellä, kaverin talkookuljetukset sitten vissiin selvitellään hovissa kun eivät kuitenkaan usko ettet saa siitä mitään...
Just näin. Edes kaverin hevosta ei saa vetää traikulla, vaikka kyydissä olisi myös oma polle.
ImacInnes
14.05.2015, 09:02
Onko näin?
Juurikin olin ymmärtänyt että B-kortillisella peräkärryllä saat kuljetella lähes mitä vaan, mutta kuorma-autolla astuu heti mukaan nämä rajoitkset?
Vaan yhdistelmän kokonaispaino taitaakin nousta jo C-kortin vaativaksi noitten pollejen kanssa? Vai?
t. Ismo Ämmä
Just näin. Edes kaverin hevosta ei saa vetää traikulla, vaikka kyydissä olisi myös oma polle.
Just näin. Edes kaverin hevosta ei saa vetää traikulla, vaikka kyydissä olisi myös oma polle.
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;
Eikö tuo päde siihen? Ammattimainen tallitonttuilu lienee sitten erikseen...
Ja nämä siis sillä RotkeRamilla,tai Turanaxilla. Perus Bertalla, ja Lantullahan saa touhuta sen minkä haluaa....
Onko näin?
Juurikin olin ymmärtänyt että B-kortillisella peräkärryllä saat kuljetella lähes mitä vaan, mutta kuorma-autolla astuu heti mukaan nämä rajoitkset?
Vaan yhdistelmän kokonaispaino taitaakin nousta jo C-kortin vaativaksi noitten pollejen kanssa? Vai?
t. Ismo Ämmä
Siis joo tietty puhutaan kuorma-autosta, B-korttilla on ihan oma juttunsa.
ens talavena vois ottaa sellasen viikon että eteläsuomesta hakis pitkänrivin kirjaimia, ja pätevyydet päälle. jaa, pittää ola kirjat siellä, no eikait se oo kun kirjat viikoksi sinne. tai sitten epsanjaan?
savustin
14.05.2015, 13:40
Sitäpä minäkin olen miettiny että jos hakis etelähelsinkistä riittävän määrän aakkosia ja siihen päälle vielä lentolupakirjan ja laivurin paperit olis siellä tovin kirjoilla ei tulis kalliiks.
ens talavena vois ottaa sellasen viikon että eteläsuomesta hakis pitkänrivin kirjaimia, ja pätevyydet päälle. jaa, pittää ola kirjat siellä, no eikait se oo kun kirjat viikoksi sinne. tai sitten epsanjaan?
Nyt en ymmärrä, miksi kirjat pitäisi muuttaa eteläsuomeen autokoulun takia ? Ja ei niitä viikoksi voi minnekään muuttaa :D
Nyt en ymmärrä, miksi kirjat pitäisi muuttaa eteläsuomeen autokoulun takia ? Ja ei niitä viikoksi voi minnekään muuttaa :D
Missä kohtaa tuossa puhuttiin suomaliasta?
Kelpaakohan niille posterestante?
Onko tietoa koska sinne ois reissu menossa ja missä yöpyminen sekä paljon siitä köyhtyy et saa täälläkin omilla autoilla ajella luvallisesti
Mut miks talvella, kesällä vois punkata vaikka asuntoautossa tai camperissa, ellei sit ota jotain kämppää vuokralle sen viikon ajaksi,siitähän sen osoitteen sais samalla
Missä kohtaa tuossa puhuttiin suomaliasta?
En tiedä mikä hemmetti tämä Suomalia on mutta tuossa aikaisemmin puhutaan ilmeisesti Virosta ? Tai mistäs sen tietää, jotain slangia ehkä tuo eteläsuomi.
Byrocrat
14.05.2015, 19:43
En tiedä mikä hemmetti tämä Suomalia on mutta tuossa aikaisemmin puhutaan ilmeisesti Virosta ? Tai mistäs sen tietää, jotain slangia ehkä tuo eteläsuomi.
Toispaikkakuntalaiset ovat sekoittaneet Etelä-Suomen ja Etelä-Helsingin! Turha sitä Kajjaanista on kirjoja Etelä-Suomeen muutta jos ajokorttiin lisäkirjaimia haluaa halvemmalla, taitavat maksaa täällä PK-seudulla enemmän kun muualla Suomessa mutta Etelä-Helsingissä = Virossa voi hinta jo olla sopivampi :rolleyes::eek:
Taitaa vaan olla niin, että ei taida riittää tuo viikon Virossa kirjoilla asuminen vaan pitäis asustella hiukka kauemmin " Kortin voi suorittaa, jos oleskelee vuoden aikana Virossa vähintään kuusi kuukautta, kertoo hallitusneuvos Eija Maunu liikenne- ja viestintäministeriöstä."
http://www.poliisi.fi/ajokortti/kuorma_ja_linja-auton_kuljettajien_ammattipatevyys
Lord of flies
11.06.2015, 12:16
Tuli sitten eilen pistettyä hakemukset dirrikoulutukseen.
"Pahalta" näyttää että joutuu muuttaan kolmiakseliseen yksiöön kesän loppupuolella. Saas nähä minne tulee kotipaikka autolle
ImacInnes
11.06.2015, 14:51
Ensimmäinen kurssipäivä omakutannaisesti käyty.
Heinäkuun puolessavälissä pitäisi olla pätevyys kuljettaa työkseni kuorma-autoa.
Kouluttaja kertoi jotta viimevuonna heidän autokoulussa yksityisesti opetettiin 5kpl C-korttia. Ei kukaan aja kun tulee maksamaan liikaa.
C-kortti + ammattipätevyys peruskoulutus.
Nykyjään kuormurikuskeja tulee vain intinstä ja oppisopimuksella.
Nykyiset kuskit jäävät kuulemma kohta sankoin joukoin eläkkeelle.
t. Ismo Ämmä
Kouluttaja kertoi jotta viimevuonna heidän autokoulussa yksityisesti opetettiin 5kpl C-korttia. Ei kukaan aj kun tulee maksamaan liikaa.
C-kortti + ammattipätevyys peruskoulutus.
Nykyjään kuormurikuskeja tulee vain intinstä ja oppisopimuksella.
Nykyiset kuskit jäävät kuulemma kohta sankoin joukoin eläkkeelle.
Eipä tuo haittaa sit tulee baltialaiset kuskit joilla ei ole mitään pätevyyksiä ja hyyvin kelpaa suomessa suhata menemään
Lerssinen
11.06.2015, 19:23
Juu ei se työllistymistä edistä vaikka kortit oliskin :mad:
Nykyjään kuormurikuskeja tulee vain intinstä ja oppisopimuksella.
Nykyiset kuskit jäävät kuulemma kohta sankoin joukoin eläkkeelle.
Olis mielenkiintoista saada jotain oikeata tietoa siitä, että moniko rekkakuski painaa eläkeikään asti rahtihommia vai vaihtuuko ala jo ennen sitä. Aina näkee vanhoja mestareita, mutta niin näkee niitä keski-ikäisiä, kolmekymppisiä, kakskymppisiä jne. Jos kuskeista olisi oikeasti huutavaa pulaa, olisi työkkärikin täynnä avoimia paikkoja alalle. Omalta osalta tuntuisi, että kuskeja on just sen verran kun tarvitaan. Ehkä pääkaupunkiseutu erottuu edukseen siinä, että siellä kyllä on tekevälle töitä, itekkin ajoin 100km/suunta Vantaalle töihin joskus 2010-2011.
Ani harva tekee edes pätkän mitään rahtihommia intin jälkeen.
Virolaisia kuskeja on ollut jo ties kuinka ja kauan kuskeina suomessa, siis niin kauan että osaavat erittäin sujuvasti suomen kieltä ja ovat paikallisilla kuljetusfirmoilla töissä.
Lord of flies
11.06.2015, 21:05
Eipä tuota itekkään olis menossa kursseille jos ei olis suhteellisen varmaa työpaikkaa tiedossa.
Ei oikein kiinnostaa nää 1-3 kuukauden sopparit, minkä jälkeen ei mitään tietoa jatkosta. Varsinkaan kun tarjottiin pitempää soppari kuhan saa taas pätevyyden voimaan itelle.
Saas nähä jaksaako monta vuotta viettää viikot kopissa
Hautalintu
11.06.2015, 21:59
TE-toimiston kautta ei saa ko. koulutusta.
Sossu maksaa ehkä jos on sillä pääset töihin.
t. Ismo Ämmä
Jaa ei maksa vai? Miks vitus mie sit uusin ammattipätevyyskoulutukseni työkkärin piikkiin? Mul o jo ens jaksoonki vissii 4pv käyty mut ne tuli sit jo koulutuksen ohessa...
ainii, mul o ammatillinen tutkinto kuljettajaksi, olisko tuossa se miksi kustansivat?
Edit: tosiaa opiskelen pois ratin takaa parhaillaan, alemmas ei pääse ku kaivamalla ni maanrakennuskoneenkuljettajaksi pitäs valmistua pari kk päästä.. :D
ImacInnes
30.06.2015, 21:28
Huomen menen 4 kurssipäivän viittämään ja nyt huomasin että TE-toimiston sivuilla olisi tarjolla Ennakoivanajamisen kurssi syyskuussa ja maksaa 17,- eli merkintä maksun.
Kävin jo tuon ja olisin halunnut käydä Piirturi ja sidonta kurssin viimeiseksi vaan kun tulee maksamaan minulle sen 152,- niin taidan käydä toiseen kertaan Ennakoivan ajamisen kurssin. Aika tymää.
t. Ismo Ämmä
lavanelikko
30.06.2015, 22:11
Huomen menen 4 kurssipäivän viittämään ja nyt huomasin että TE-toimiston sivuilla olisi tarjolla Ennakoivanajamisen kurssi syyskuussa ja maksaa 17,- eli merkintä maksun.
Kävin jo tuon ja olisin halunnut käydä Piirturi ja sidonta kurssin viimeiseksi vaan kun tulee maksamaan minulle sen 152,- niin taidan käydä toiseen kertaan Ennakoivan ajamisen kurssin. Aika tymää.
t. Ismo Ämmä
Enpä ole asiaan perehtynyt, mutta saako saman kurssin käydä tosiaan uusiksi ja siitä saa tuon direktiivimerkinnän... Kuulostaa just suomelta ja Tarafilta...
ImacInnes
30.06.2015, 22:21
Joo saa käydä.
Pitää käydä viisi kurssia joista jokaisesta saa ammattipätevyysmerkinnän ja Ennakoivan ajamisen kurssi on ainoa pakollinen.
Eli voi käydä vaikka 5 kertaa tuon saman kurssin. Porukka on näin tehnytkin ihan protesti mielessä.
Jotain kehitettävää tuossa kyllä olisi.
t. Ismo Ämmä
jeeppi-eki
01.07.2015, 14:41
Edit: tosiaa opiskelen pois ratin takaa parhaillaan, alemmas ei pääse ku kaivamalla ni maanrakennuskoneenkuljettajaksi pitäs valmistua pari kk päästä.. :D
Kyllä alemmaskin pääsee, tuu sinäkin tänne kaivokseen luolahommiin niin pääset sanan varsinaisessa merkityksessä palkkakuoppaan :)
ImacInnes
02.07.2015, 09:25
Elokuun 13 päivä käyn vikan kurssin. Digipiirturi ja kuormasidonta.
Onkos kellään tietoa mitstä se 5 vuoden laskenta lähtee käyntiin?
Pojat puhui syödessä että kun käy seuraavat 5v kurssit niin kanattaa käydä kirjaamassa kurssit vasta viimeisenä päivänä kun edellinen 5 v jakso on loppumassa jotta ei mene aikaa päälekkän.
Onkohan näin?
t. Ismo Ämmä
Lerssinen
02.07.2015, 09:29
Olikohan viimeisimmästä koulutuspäivästä..
Aiheeseen liittyen suomi sallii kabotaasin suomessa, kohta on litilatia sun muuta euroryssää vielä enempi ajelemassa suomen sisäisiä kuljetuksia :(
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomi-taipuu-kabotaasiliikenteen-saadosten-lievennyksiin/CxjcdyXD
jeeppi-eki
02.07.2015, 13:25
Elokuun 13 päivä käyn vikan kurssin. Digipiirturi ja kuormasidonta.
Onkos kellään tietoa mitstä se 5 vuoden laskenta lähtee käyntiin?
t. Ismo Ämmä
Siitä päivästä kun saat ko. kortin käteen.
Pojat puhui syödessä että kun käy seuraavat 5v kurssit niin kanattaa käydä kirjaamassa kurssit vasta viimeisenä päivänä kun edellinen 5 v jakso on loppumassa jotta ei mene aikaa päälekkän.
Onkohan näin?
t. Ismo Ämmä
Kyllä minä vein paperit kuukautta aikaisemmin että kerkiää tuleen uusi kortti ennenkuin vanha loppuu.
Ja tuli viisivuotta siihen lisää mihin edellinen loppuu.
Samalla myös uusin digipiirturikortin jossa samoin uusi jatkaa siitä mihin vanha loppuu.
Kannattaa viedä jatkohakemukset ajoissa niin ei tule katkoksia.
Ja oli ihanan kallista maksuineen jaa niin piti vielä samalla uusia passikin no meni yksillä kuvilla kaikki ja onneksi työnantaja makso noi kortit takasin.
Kyllä minä vein paperit kuukautta aikaisemmin että kerkiää tuleen uusi kortti ennenkuin vanha loppuu.
Ja tuli viisivuotta siihen lisää mihin edellinen loppuu.
Samalla myös uusin digipiirturikortin jossa samoin uusi jatkaa siitä mihin vanha loppuu.
Kannattaa viedä jatkohakemukset ajoissa niin ei tule katkoksia.
Ja oli ihanan kallista maksuineen jaa niin piti vielä samalla uusia passikin no meni yksillä kuvilla kaikki ja onneksi työnantaja makso noi kortit takasin.
Tällä viisiin minäkin ymmärsin. Nyt ekalla kerralla, kun kaikki hakivat kortteja samaa päivää varten, oli siirtymää pidennetty. Itse taisin laittaa paperit hakuun jo pari kuukautta ennen takarajaa, mutta nopeasti tulivat,
ImacInnes
03.07.2015, 08:42
Terve.
Joo näinhän sen on oltava, muuten homma menis kyttäilyksi ja tulis unohduksia.
t. Ismo Ämmä
Kyllä minä vein paperit kuukautta aikaisemmin että kerkiää tuleen uusi kortti ennenkuin vanha loppuu.
Ja tuli viisivuotta siihen lisää mihin edellinen loppuu.
Ja tuli viisivuotta siihen lisää mihin edellinen loppuu.
Kohtahan tuon näkee. Oma ammattipätevyys on voimassa 10.9.2019 mut noista pakollisista korteista on kohta se 5 päivää täynnä. Joutuu ottamaan ne käyttöön et saa taas kerätä lisää noita.
Olikohan viimeisimmästä koulutuspäivästä..
Aiheeseen liittyen suomi sallii kabotaasin suomessa, kohta on litilatia sun muuta euroryssää vielä enempi ajelemassa suomen sisäisiä kuljetuksia :(
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomi-taipuu-kabotaasiliikenteen-saadosten-lievennyksiin/CxjcdyXD
Voi vittu, tosin tuota kabotaasia on kierretty iät ajat, mutta että nyt se vedetään lopullisesti toiletista alas niin jep joo....
Tosin eikös se sipilä unelmoinut että suomesta pitäisi tehdä ketterien kokeilujen yhteiskunta...
No huononnetaan tai jopa poistetaan kaikki rajoitukset niin voi ketterästi kokeilla miten paljon voi kusettaa toista...
suurin kusettaja tienaa eniten...
Jos tässä nyt en menty päin mäntyä parin sekoomushallituksen verran niin eipä se kurssi kyllä korjaannu yhtään tällä menolla.
Voisi se savolainen matematiikanmaisteri brysselistä tulle kertomaan paljonko kreikka-rahoilla tienattiin nyt kun kreikka on virallisesti todettu maksukyvyttömäksi.
Samaan hurmokseen voisi demarit kertoa miten nuo 100k työpaikkaa/vuosi on totetutettu heidän hallituskausillaan 2000-luvulla.
Lopuksi voisi sitten kysyä että mitä sitten kokeillaan kun on narunpää vetäjän kaulassa???
Onnea vain kaikille kuljetusyrittäjille, taisi helteestä huolimatta tulla jääkylmää kultaista suihkua niskaan........
:(
Onnea vain kaikille kuljetusyrittäjille, taisi helteestä huolimatta tulla jääkylmää kultaista suihkua niskaan........
:(
Silmille lie kuitenkin... Tuo oli kyl ihan odotettavissa, mut missä ihmeessä viipyy eurovinjet...?
Ja vielä kun meillä on laki joka kieltää suomalaisilta suomessa ajamisen ulkomaan kilvissä olevalla ajoneuvolla niin voi vaan todeta että reilu meininki.
No yhtenä vaalilupauksena olikin turhan sääntelyn kitkeminen eli sitä saatiin mitä luvattiin. Toisaalta taas kansalle on annettu alempi sakotuskynnys ja kovemmat rapsut että ne kaahaajat oppisivat olemaan kunnolla.
Oikeasti kaikessa toiminnassa näkyy vain ja ainoastaan se että työttömyyttä pitää saada lisättyä siksi että saataisiin paremmin menemään kansalle perille ajatus että olette orjia ettekä ansaitse mitään työehtoja.
Luulin myös että moduuliyhistelmä on kansallinen erikoisuus mutta yksipäivä bongasin viron kilpisen puolikkaan veturin jossa oli finski moduulirekka perässä..
Alkaa olla kustannuspuoli aika hanskassa...
Jos kohta vaikka alkaisi olla aika ottaa ranskalaiset otteet käyttöön että menee asiat perille...
.
Luulin myös että moduuliyhistelmä on kansallinen erikoisuus
On ne vissiin Hollannissakin ruvenneet ottamaan mallia B-junien muodossa tuosta 25,25m pituudesta. Ja olikohan peräti Tanskassakin?
Lord of flies
24.07.2015, 20:32
Nyt on dirripäivät käyty, maanantaina sitten hakeen digikorttia ja pätevyyskorttia.
Työturva- ja työturvakortit tuleekin sitten postin matkassa kotia
ImacInnes
25.07.2015, 22:02
https://www.youtube.com/watch?v=24Gn793VT7w
t. Ismo Ämmä