PDA

View Full Version : LC voiman ulosotto tehot?


2x4WD
17.06.2011, 19:37
Suunitelmissa olis laittaa Land Cruiserin nokalle vaihtoehtoisesti vinssin tilalle kompressori. Kysymys kuuluukin kuinka paljon tuota vinssin kardaania / voiman ulosottoa voi rasittaa ilman vaurioriskiä? Tai ilmoittaako valmistaja sille jotain maksimi kuormitusta? Tarve olis kompuralle joka tuottaa 20-30 l/s ja hiukan epäilyttää tuon tikun / ulosoton kestävyys. Kuinka kompressoriautoissa on ko. laitetta pyöritetty? Omalla moottorillako?

HeikkiH
17.06.2011, 20:46
Melko kookas kompura Cruiseriin jos ~1,5 kuutoista meinasit pyörittää. Saattaa ulosotto olla kovilla.
Joskus oli lainassa Dynasta tehty kompura-auto, ja siinä oli kardaanissa liitos mistä se katkaistiin ja liitettiin kompuraan.

AtteL
17.06.2011, 21:00
Intissä oli sulutusautoissa kompurat. L46 Hiluxissa Hydor lavalla, siinä oli takakardaanissa "pika"kiinnitys joka laitettiin kompuraan.

Uudemmat oli BJ75 Land Cruisereita joissa oli ruuvikompurat. Niissä oli ilmeisesti PTO:n kautta voimansiirto kun ei tarvinnu mitään asennuksia tehdä.

2x4WD
17.06.2011, 21:23
Tuota takakardaanin käyttöä kans mietin jollain pikaliittimellä mutta taitaa olla paras laittaa koukkuun vaunukompressori kun niiden hinnat ei käytettyinä ihan mahdottomia näytä olevan ja tuottaa sitten tasaisesti kun en vielä tiedä kuinka moottorin tehoa säädeltäisiin kuormituksen mukaan jos ottaa autosta pyörityksen. Voi mennä liian suureksi rakenteluksi. Sitä arvioin, että 10+ kW olis tehon tarve nokalla joka tapauksessa ja ehkä kuluttaa laatikkoa liikaa pitkäaikaisessa käytössä.

kzj
17.06.2011, 22:11
BJ75:ssä on Hydorin s127 ruuvikompressori, olisko ollu 7m3/min tuotto.

Vei kyllä aika tarkkaan 3B moottorin tehot..

Ja on erillisellä vivulla kytkettävä voimanulosotto omalla kardaanilla kompressorille.(Ja se kardaani on samaa kokoluokkaa kuin takaperälle menevä..) Lähtee jakolaatikon takapuolelta jostain takakardaanin vierestä..

Jakolaatikko vapaalle ja vivusta kompuran ulosotto päälle.
Kompressorilla oli oma toimilaite joka nyki kaasuvaijeria kompuran kuormituksen mukaan.

BJ-40/76
17.06.2011, 22:27
Niin ota se siihen päähän tulevasta ulosotosta, kestää varmaan
sen mitä vakiokoneesta lähtee (jos pyörität jollakin muulla vaihteella
kuin 4:lla, vaihteisto kuumenee isoilla tehoilla)

profiilissa kuvia.

http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=4040&pictureid=82689

kivinen
18.06.2011, 08:36
Intissä oli sulutusautoissa kompurat. L46 Hiluxissa Hydor lavalla, siinä oli takakardaanissa "pika"kiinnitys joka laitettiin kompuraan.



Mulla on yksi tuollanen pikakiinnityksellä oleva Hiluxin kardaani. Näppärä laite. Ehjiä sellasia ei ole paljoa tullut vastaan.

2x4WD
18.06.2011, 09:03
Ja on erillisellä vivulla kytkettävä voimanulosotto omalla kardaanilla kompressorille. Lähtee jakolaatikon takapuolelta jostain takakardaanin vierestä..
Kompressorilla oli oma toimilaite joka nyki kaasuvaijeria kompuran kuormituksen mukaan.

Tää on mielenkiintoinen. Onkos sinä sitten erilainen jakolaatikko vai joku lisäke vakioon?

Miten tuo kaasun toimilaite toimi? Sähköinen vaiko mekaninen? Kannattaako ottaa ruohonleikkurista mallia?

Niin ota se siihen päähän tulevasta ulosotosta, kestää varmaan
sen mitä vakiokoneesta lähtee (jos pyörität jollakin muulla vaihteella
kuin 4:lla, vaihteisto kuumenee isoilla tehoilla)

Hyvä tietää. Kuumeneeko vitosellakin? Tarkoititko siis nyt tuota takavedon ulos-ottoa vai jotain muuta?

Mulla on yksi tuollanen pikakiinnityksellä oleva Hiluxin kardaani. Näppärä laite. Ehjiä sellasia ei ole paljoa tullut vastaan.

Onkos tässä ideana, että lavassa on reikä josta voi vaihtaa kardaanin paikkaa ja josta kardaani tulee ulos vai täytyykö käydä auton alla?

2x4WD
18.06.2011, 09:07
Niin ota se siihen päähän tulevasta ulosotosta, kestää varmaan
sen mitä vakiokoneesta lähtee (jos pyörität jollakin muulla vaihteella
kuin 4:lla, vaihteisto kuumenee isoilla tehoilla)

profiilissa kuvia.

http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=4040&pictureid=82689

Oliko nämä kuvat nyt sitten jostain lisäosa ulosotosta jota ei ole kaikissa? Eli siitä takavedon vieressä olevasta?

BJ-40/76
18.06.2011, 09:31
Oliko nämä kuvat nyt sitten jostain lisäosa ulosotosta jota ei ole kaikissa? Eli siitä takavedon vieressä olevasta?

Joo, tuo tulee siihen päälaatikon ulostuloakselin päähän, sen peltikopan tilalle.
Tuo lisäulosotto on ollut pyörittämässä aggregattia vm.-88 hj:ssa,
ja muita vastaavia en ole nähnyt luonnossa.

Ja päälaatikon kuumeneminen tulee eteen suurilla tehoilla, ja kaikilla muilla vaih-
teilla kuin suoralla, siis nelosella.
voima kiertää 1-3 ja 5 vaihteella sivuakselin kautta, ja silloin se kulkee kahden hammaspyörä
parin kautta; ja vaikkapa 5% siitä 50kw:sta on 2,5 kw ylimääräistä lämpötehoa,
siis verrattuna 4-vaihteen häviöihin.

Sitä en tiedä tuleeko siitä ongelmaa, mutta kun teet k.o viritystä, niin
vaihteiston ilmankierrolle kannattaa uhrata ajatus; siis että flektin
ilmavirta jäähdyttää sitä hyvin.

2x4WD
18.06.2011, 09:56
vaihteiston ilmankierrolle kannattaa uhrata ajatus; siis että flektin
ilmavirta jäähdyttää sitä hyvin.

Tai oliko viisainta laittaa ulkopuolinen jäähdytys, oma kenno öljyille ja kenties kierto pumpulla?

HeikkiH
18.06.2011, 10:47
Tuo kierrosten säätö on helppo toteuttaa paineilmalla. Sylinteri tökkimään kaasuvipua, paineen alarajalla päälle, ja ylärajalla pois. Siten se oli e.m Dynassa.

kivinen
18.06.2011, 10:50
Onkos tässä ideana, että lavassa on reikä josta voi vaihtaa kardaanin paikkaa ja josta kardaani tulee ulos vai täytyykö käydä auton alla?

Ainakin autossa, josta tuo on peräisin on pitänyt vaihtaa auton alta. Eli siirtymät oli vedelty etuvedolla kompuran pyöriessä iloisesti lavalla.

Magwel
18.06.2011, 11:02
Kompura BJ-75 toi ulosotto tehty niin että 5- vaihteisesta laatikosta otettu 5 vaihde pois jolloin vaihteiston pääakseli on pidempi. Muutama näitä tullut korjattua kun jäänyt ulosotto päälle ja lähdetty peruuttamaan=ulosotto murusina.

2x4WD
18.06.2011, 17:54
Niin ota se siihen päähän tulevasta ulosotosta, kestää varmaan
sen mitä vakiokoneesta lähtee

Tarviiko laatikkoon tehdä jotain muutoksia? Kenties vaihtaa pidempää akselia? Ja sopiiko laippaan normi etu- tai takavedonkardaani?

Ja varovainen kysymys. Vaihtuuko tuo ulosotto-osa kenties euroihin?

BJ-40/76
18.06.2011, 20:26
Kompura BJ-75 toi ulosotto tehty niin että 5- vaihteisesta laatikosta otettu 5 vaihde pois jolloin vaihteiston pääakseli on pidempi. Muutama näitä tullut korjattua kun jäänyt ulosotto päälle ja lähdetty peruuttamaan=ulosotto murusina.

Ei onnistu ainakaan kaikista hj-60 laatikoista suoraa ruuvaamalla!

Itse kerran kattelin hj-60 5v-laatikkoa sillä silmällä että olisin
jättänyt tuon 5v- Jatkopalan pois, että olisin saanut paketista lyhemmän.
(bj-40 2h-moottorille yms.)

Ongelmia tuli ainakin pääakselin poorien lyhyyden kanssa, ja sitten tuo sivuakseli
oli aivan liian pitkä, ja olikohan laakeroinnissa muutakin hankaluuksia?

BJ-40/76
18.06.2011, 20:34
Tarviiko laatikkoon tehdä jotain muutoksia? Kenties vaihtaa pidempää akselia? Ja sopiiko laippaan normi etu- tai takavedonkardaani?

Ja varovainen kysymys. Vaihtuuko tuo ulosotto-osa kenties euroihin?

Mulla on siihen vm.-88 hj:n hammasvikainen laatikkopaketti, en muista miten
tuo hammaskytkimen laatikon puoleinen sisempi palikka on kiinni pääakselissa.
Tarkistan kun käyn varastolla ensi viikolla.

tuohon ulosoton ja jakikseen tulevaan kytkinkappaleen väliin tulee neulalaakeri
irtorullilla, ja niitä rullia osa hukassa (näkyy jossain kuvassa lattialla)

Kardaani ei ole suoraan hj:n kardaani, mutta minulla on noin 30cm pitkä
kardaani tuohon ulosottoon.

pistän sulle yv:nä yhteystiedot

Magwel
18.06.2011, 20:56
Ei onnistu suoraan ruuvaamalla BJ-75 laatikossakaan. Ryhmäakselia on lyhennetty ja boorit pidennetty pääakselilla. En tiedä onko näitä muutoksia tehty suomessa vai japanissa. Muistaakseni Hydorilta sai varaosia tohon ulosottoon, toyotan varaosaluettelo ei tota ulosottoa tuntenut.

kzj
19.06.2011, 16:16
Autojen muutostyöt on varmaan suoritettu Suomessa Hydorilla.
Olisko vakio BJ75 Pick-Up maksanut vajaa 100 000mk 80-luvulla.
Muutospaketti kompressoriautoksi n. tuplasi hinnan?

Kaikki muutoskatsatettiin Auton alustalle rakennetuksi työkoneeksi?
(Silloin ei tarvinnut olla kuorma-autosta tehty..)
Verovapaus, polttoöljykäyttö.

2x4WD
19.06.2011, 20:12
Olisko vakio BJ75 Pick-Up maksanut vajaa 100 000mk 80-luvulla.
Muutospaketti kompressoriautoksi n. tuplasi hinnan?

Aika raju muutoshinta. Mutta kyllä nuo vanhat kunnossa olevat hydorit tuntuu maksavan edelleen. Sattuisko kellään olemaan linkkiä tai hinnastoa cruisereiden myyntihinnoista uutena? Muistelen, että olisivat olleet noin tuplasti henkilöauton hinnan.

bj45lava
20.06.2011, 08:37
Mul olis kans tossa 45:ssa joutavana tommonen ulosotto, tarvis varmaan vaan luukun siihen akselin päälle sit jostain hommata, vai oliks näissä joku ero jakiksessakin??

JF
20.06.2011, 10:39
Muistelisin jossain BJ-42/75/HJ-60/61 teknisissä tiedoissa lukeneeni, että jakolaatikon kylkeen tulevan ulosoton hyödynnettävissä oleva teho olisi 16 kW luokkaa.

2x4WD
20.06.2011, 16:26
Muistelisin lukeneeni, että ulosoton hyödynnettävissä oleva teho olisi 16 kW luokkaa.

Sehän riittäis jo mun ilman tarpeelle. Noi kompura autot taitaa olla enempi vähempi 5 m3 tai yli tuottoisia ja sen takia rakennuttu ulosotto toista kautta.

Tiedoksi muuten kun kysyin PZJiin uutta vinssinkardaania laakerivikaisen tilalle niin hinta oli jotain 2400 € luokkaa. Ei tosin ole enää saatavana. Tässähän laakereita ei ole tarkoitettu irrotettavaksi, ristikot taitaa kyllä pystyä vaihtamaan.

Viipo
21.06.2011, 06:43
Pystyy laakeritkin. Avaa se pieni pultti sieltä ristikon haarukan sisäpuolelta, niin se kardaani purkautuu boorista irti ja se tukilaakeri tulee pois välistä. Sitten lukkorengas pois, niin se laakeri tulee pois sen valurautakorvakon sisältä.