Kirjaudu sisään

View Full Version : hdj vaihdelaatikoista, pää ja jakoloota?


Jani E
15.06.2011, 16:54
ajattelin että otan etukardaanin irti kun on etuperästä poskilaakerit vähän honona, niin ei rasitu toi etuperä enempää ja ajan keskilukko kiinni takavedolla.
no eihän se auto liikkunu ku pirunmoisten pamausten saattamana, ja välillä luistaa yli hampailta että rutina vään käy!

jos vetäs kepistä pikkupuolen päälle niin sitten en saanut sitä paukkuun ylitte millään, ja olen mä sillä maastossakin vähän ajanut ja hyvin on pelannut ilman pauketta.

mikesei se mene kunnolla päälle napista?
valo kyllä syttyy ja jää palaan.

ja kun kuuntelin niin jos painaa napista tai vetää kepistä niin aina surisee lukon moottori auton alla, ja rele napsuu jalkatilassa.

onko siinä jotain säätöö, vai onko vaan hampaat lopussa jostain osasta?

-Captain-
15.06.2011, 17:25
mut jos se on kasattu väärin? eli joskus otettu se lukon moottori irti siitä jakiksesta.. tarkoitan sitä et se tulis laittaa takasin sillai et napista päälle eli moottori pyörii sillai et lukko päällä, sit ennen ku laittaa sen moottorin takasin niin pyörittää kädellä sen lukon päälle.. omassa ex-hodaris ei kytkeytyny kunnol ku ostin ni joutu purkaa, onnex ei tullu käytyy maastos ennen ku korjas asian ni ei kerinny rattaat vaurioituu..

Jani E
15.06.2011, 18:53
lähteekö se moottori nostamalla irti kun ottaa ne neljä? m8 pulttia eka irti?
vai joutuuko kikkaileen jotain? tommosta moottoriahan ei saa sitten irrallaan oikeeseen asentoon jos joutuu autossa päin pyörittään päälle?
tai kai se moottori asennossaan pysyy vaikka johdot irrottaiskin...

-Captain-
15.06.2011, 19:12
joo lähtee.. ite otin sen moottorin irti ja sen jälkee napista lukko päälle ja sen jälkee huohotinletku ja sähköjohdot irti, sen jälkee pyöritin sormella sen lukitusrattaan lukkoasentoo. sit vaa liimat välii ja moottori takas..

ja jos autossa on korinkorotus ni ei tarvii puottaa laatikkoo alaspäin niiku ite jouduin tekemää.

Jani E
15.06.2011, 20:02
kiitos vinkistä, täytyypä jokupäivä kokeilla sorkkia sitä...

BJ-40/76
16.06.2011, 17:36
Mystinen sähkövika.

Tuliko nimenomaan etukardaanin irroituksen yhteydessä?

Auto käyntiin/ainakin virta päälle
Kokeileppa laittaa jakis pikkupuolelle (silloinhan lukko meni ok kiinni)
Lukitse sitten napista keskitasauspyörästö (siis varmuuden vuoksi)
Sammuat auto/ota virta päältä ja ota sitten iso puoli päälle.
käynnistä auto

Jos vielä "hyppää yli", niin katso jakiksesta öljyt, eihän ole metallia.
(öljyä huomattavan vähän, kierrätetään pumpulla, joka ei tykkää metalli
silpusta)

Nimittäin tuo haiskahtaa mekaaniselta vialta, jakis mahdollisesti "hyppää yli"
nopean puolen lukitusholkista tai -hammaspyöristä.

(jakiksessa 3 eri lukitusholkkia, keskitasauspyötästö ja nopea- ja hidaspuoli)

jos hyppää jatkuvasti yli, niin koita katsoa etukardaanin lähtöä, että
pyöriikö se silloin kun hyppää yli, tai merkkaa etukardaanin ja takakardaanin laipaan samalla kohtaa olevat pultit, että pyöriikö yhtä matkaa.

Jani E
16.06.2011, 17:47
irrotin juuri moottorin ja asensin ohjeien mukaan. toimi ihan ok noin 15km, mutta sitten rupes taas naksahteleen ylitte. taitaa lämpö vaikuttaa. pitää taas ruuvata etukardaani kiinni. silloin ei ole mitään ongelmaa!

BJ-40/76
16.06.2011, 18:50
irrotin juuri moottorin ja asensin ohjeien mukaan. toimi ihan ok noin 15km, mutta sitten rupes taas naksahteleen ylitte. taitaa lämpö vaikuttaa. pitää taas ruuvata etukardaani kiinni. silloin ei ole mitään ongelmaa!

No, jos hyppä yli, niin jokin on rikki tms.

Ja sitten kun joutuu tosi lujille, niin voi pettää kertalaakista.
Toki voihan se kestää, mutta raskas kammeta kotiin jostain suosta halvaantuneena.
Itse käyttäsin tuon jakiksen auki, ja katsoisin voisko korjata.
(nuo hdj:n jakolaatikot suhteellisen kalliita käytettynäkin)

Jani E
01.08.2011, 17:50
tällästä tänään!

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1427&pictureid=85454

purin vaihdelaatikon, mutta selvää syytä miksi se metelöi paikallaan käydessä ei löytynyt.
kytkin ja pääakselin väliset neulat oli kunnossa, samoten laakeripinnat.
sivuakselin etummainen laakeri hivenen väljä, mutta rullat ja koolit ihan ehjiä, ei pykimiä! sivuakselin takimmainen laakeri oli ulkokooliltansa silee, ja samoten rullat. ja tässähän ei ole sisäkoolia vaan akseli pyörii suoraan rullia vasten. ja akseli oli sileä. pää akselin iso kuulalaakeri on välyksetön myös, mikä ei pyöri edes auton käydessä paikoillaan.
vähän rupee ideat loppuun!

niin ja mitähän tosta jakotoosasta kannattais kattoo oikeen tarkasti?

Jörmelö_2
01.08.2011, 17:58
Yleensä joutokäynti läkätys tulee kytkinlevyn pohjaustapeista. Pää vikakohde on ilmeiseti vielä purkamatta?

hunter hdj
01.08.2011, 18:38
tällästä tänään!

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1427&pictureid=85454

purin vaihdelaatikon, mutta selvää syytä miksi se metelöi paikallaan käydessä ei löytynyt.
kytkin ja pääakselin väliset neulat oli kunnossa, samoten laakeripinnat.
sivuakselin etummainen laakeri hivenen väljä, mutta rullat ja koolit ihan ehjiä, ei pykimiä! sivuakselin takimmainen laakeri oli ulkokooliltansa silee, ja samoten rullat. ja tässähän ei ole sisäkoolia vaan akseli pyörii suoraan rullia vasten. ja akseli oli sileä. pää akselin iso kuulalaakeri on välyksetön myös, mikä ei pyöri edes auton käydessä paikoillaan.
vähän rupee ideat loppuun!

niin ja mitähän tosta jakotoosasta kannattais kattoo oikeen tarkasti?


Vinkkiä vaan jakotoosaan.. Ottasin keskilukon moottorin irti tosta päältä ja olis helppo testailla keskilukon toimintaa. Sormella reijästälukko päälle ja etu ja taka kardaanin laipoista vääntämään eri suuntiin et hyppääkö lukko itestään pois päältä ku laipoista vaik puolen metrin putkilla vääntelee erisuuntiin...

Samalla tunnustella kardaanilaipoista laakeri väljiä..

ajaminen ilman etukardaania on vain mahdollista toimivalla keskilukolla. Jakoloota voi olla ehjä mut pelkkä lukko on sökö jos alkaa paukkamaan kun alussa kerroit. Eli voima menee päälaatikon läpi keskitasauspyörästöön asti mut ei jakaannu siitä tasaisesti etu ja taka perälle.

Jani E
02.08.2011, 17:34
purin jakolaatikosta ton etuvedon lähdön kannen auki.
jonka alla oli toi lukon kytkentä holkki. ei siinä ainakaan mitää hammas vikaa näkynyt. laitoin siirtäjän varteen shimmin lukkorenkaan alle, ettei siinä ole väljää niin paljoo, vaikka ei kai se 0,5mm voi olla kiinni...
sai ainakin laitettua ton lukkomoottorin kunnolla paikoillensa.

se lukon merkkivalo kampee sitä helposti pois päältä, että jos pääsi viimeksi lumpsahtaan vähän enenkuin sain sen moottorin paikoillensa.
se kun parani silloin jo melkein hyväksi kun auton allepäin sitä roplasin!
mutta kuka sen olis alunperin laittanut vituillensa, viimekesänä ainakin on pelannut varmuudella...

Paavo
03.08.2011, 09:26
Jos se keskilukko kestää tilanteen "jyrkkään ylämäkeen pikkupuolella täyskaasulla" hyväpitoisessa maastossa, niin pakkohan sen on kestää normaalit tiellä ajelut pitkällä puolella ihan helposti.

Toimiiko se keskilukon mjoottori varppina hyvin?

-Paavo

Jani E
03.08.2011, 11:06
en ole tolla pahemmin ajanut maastossa, tai hiekkakuopalla. täytyy toivoo että nyt rupeis pysyyn päällä, kun sai varmasti sorkittua moottorin kunnolla kohdallensa!
eihän sen valonkaan pitäis sammua jos ei mene lukkomoottori päälle?
ja kyllä se ihan hienosti surisee!

laitoin uudet stefat jako ja päälootan väliin, kun tämähän ei vuoda lootasta toiseen vaan ulos!

tulis ny laakerit joskus niin pääsis kasaan laatikon, ja kokeileen tuliko tehtyä taas turhaa työtä...

Jani E
07.08.2011, 14:21
laatikko kasassa, ja kaikki vaihteetkin löytyy vielä :D
äänet ei hävinnyt laatikosta täysin. ajossa ei kuulu mitään ylimäärästä, mutta paikoillaan käydessä tyhjäkäynnillä korisee vie jonkun verran. ainoastaa lämpösenä.
tiedä sitten voisiko öljy vaikuttaa jotain? nyt on sisällä mobil gx 80w90 gl4 öljyt.
taidan laittaa seuraavaksi redlinen mt90 öljyt, jos vaikka auttais.

jakolootan keskilukko ei hypännyt ylitte ainakaan kun ojan päällä kokeilin jostoja...