View Full Version : Iso Paha Pajero *myyty:(*
Oiskohan se aika laittaa tämäkin ritsa ihmisten ihmeteltäväksi.
Kyseessähän on 1989 mallinen tdic-pajero, huoltoautoksi leimattu pitkä malli. 245000 oli mittarissa ostohetkellä viime syksynä. Alla oli 32" bfg AT ja mukaan tuli jotku leimakumet myös. Luisin ralliratti löytyy kans, on varmaan kallein osa koko autosta.
Melkein heti napattiin motti pois nokalta kytkimen vaihdon takia. No, oli joku kainuulainen tein_ite_seppä laittanut pakoputken kiinni lattaraudalla vaihdelaatikon pulttiin ja sehän oli lohkaissut palan kytkinkopasta. Ehjä koppa porro1-nimimerkiltä hankintaan ja taas mentiin. Pakoputkella ja takalämppärillä heitettiin kuikkaa tässä vaiheessa, pörinät oli mukavat metrin putkella. Samalla käännettiin rääkyvä startinkehä nurin ja loppu rohinat hetkeksi.
Lässähtänyt perä nostettiin jollain romusaabin jousilla ilmaan melkoisella hep-hepviritelmällä jota en tässä edes julkaise.:D Näillä muutoksilla mentiin vähän aikaa, tehtiin mätähommia ja ottipa se mustan värinkin pintaan kilikolipullosta. Jotain vitosen työvaloja heitin katolle pyörimään ja revin takaa matot pois ja massasin peräloosterin, joka sinänsä oli huono veto näin jälkeenpäin ajateltuna. Mahtaa se massa vaan mädättää pohjaa.:) Takalasiin tuli palstan tarra muistuttamaan tulevasta rakennussuunnasta.
Tuli joululoma ja kansi porsi, oli kylmä ja vitutti. Lohkolämmitinkin kyrvähti samoilla tulilla, oli viikon vanha vastus. Pajero peiteltiin nimim. mitsusipin alakertavammaisen kakkoskoppasen viereen odottamaan armahtavaa kevätaurinkoa.
Kevät tuli puli puli ja pajerot suli esiin hangesta. Isopahasta napattiin kansi irti ja eihän se ollu halki juur ollenkaan, kaikki esikammiot ja nelonen venttiilien välistä. Hassua miten nuin vain nesteet pääsi sekasin:D
Milner offroadilta otettiin uutta osaa lavallinen, kantta ja puslaa ja riippua ja sen sellasta. Viime viikolla poistin ne jousiviritykset ja vaihdoin puslia ja muita hilppeitä perään ja vänkärin puolelta norra poikki perkeles. No, nimim. jyrdenilta ehjä lati hankintaan ja silleen. Kansikin oli loppuviimeksi väärä, koneessa on uuden mallin männät joihin tuo tilattu kansi ei käy. Eipä siinä, uusi kansi tilaukseen ja toinen myyntiin/varastoon. Tänään oli kuriiri käyny nakkaamassa kannen perille, joten viikonloppuna alkaa totinen pedon herättely taas.
Muistinkohan kaikki. En varmaan, mutta tästä on hyvä jatkaa kuvien kera, kunhan muistaa kaivaa ne esille ja pistää tänne. Suunnitelmia on ja vaikka kuin paljon, mutta rahaa ja aikaa toteuttamiseen valitettavasti ei.
Jatkoa seuraa.
Punanenä
17.06.2011, 19:33
Oiskohan se aika laittaa tämäkin ritsa ihmisten ihmeteltäväksi.
Kyseessähän on 1989 mallinen tdic-pajero, huoltoautoksi leimattu pitkä malli. 245000 oli mittarissa ostohetkellä viime syksynä. Alla oli 32" bfg AT ja mukaan tuli jotku leimakumet myös. Luisin ralliratti löytyy kans, on varmaan kallein osa koko autosta.
Melkein heti napattiin motti pois nokalta kytkimen vaihdon takia. No, oli joku kainuulainen tein_ite_seppä laittanut pakoputken kiinni lattaraudalla vaihdelaatikon pulttiin ja sehän oli lohkaissut palan kytkinkopasta. Ehjä koppa porro1-nimimerkiltä hankintaan ja taas mentiin. Pakoputkella ja takalämppärillä heitettiin kuikkaa tässä vaiheessa, pörinät oli mukavat metrin putkella. Samalla käännettiin rääkyvä startinkehä nurin ja loppu rohinat hetkeksi.
Lässähtänyt perä nostettiin jollain romusaabin jousilla ilmaan melkoisella hep-hepviritelmällä jota en tässä edes julkaise.:D Näillä muutoksilla mentiin vähän aikaa, tehtiin mätähommia ja ottipa se mustan värinkin pintaan kilikolipullosta. Jotain vitosen työvaloja heitin katolle pyörimään ja revin takaa matot pois ja massasin peräloosterin, joka sinänsä oli huono veto näin jälkeenpäin ajateltuna. Mahtaa se massa vaan mädättää pohjaa.:) Takalasiin tuli palstan tarra muistuttamaan tulevasta rakennussuunnasta.
Tuli joululoma ja kansi porsi, oli kylmä ja vitutti. Lohkolämmitinkin kyrvähti samoilla tulilla, oli viikon vanha vastus. Pajero peiteltiin nimim. mitsusipin alakertavammaisen kakkoskoppasen viereen odottamaan armahtavaa kevätaurinkoa.
Kevät tuli puli puli ja pajerot suli esiin hangesta. Isopahasta napattiin kansi irti ja eihän se ollu halki juur ollenkaan, kaikki esikammiot ja nelonen venttiilien välistä. Hassua miten nuin vain nesteet pääsi sekasin:D
Milner offroadilta otettiin uutta osaa lavallinen, kantta ja puslaa ja riippua ja sen sellasta. Viime viikolla poistin ne jousiviritykset ja vaihdoin puslia ja muita hilppeitä perään ja vänkärin puolelta norra poikki perkeles. No, nimim. jyrdenilta ehjä lati hankintaan ja silleen. Kansikin oli loppuviimeksi väärä, koneessa on uuden mallin männät joihin tuo tilattu kansi ei käy. Eipä siinä, uusi kansi tilaukseen ja toinen myyntiin/varastoon. Tänään oli kuriiri käyny nakkaamassa kannen perille, joten viikonloppuna alkaa totinen pedon herättely taas.
Muistinkohan kaikki. En varmaan, mutta tästä on hyvä jatkaa kuvien kera, kunhan muistaa kaivaa ne esille ja pistää tänne. Suunnitelmia on ja vaikka kuin paljon, mutta rahaa ja aikaa toteuttamiseen valitettavasti ei.
Jatkoa seuraa.
Laita nyt ihmeessä kuva lähtökohdasta ennenkuin auto on rakenneltu valmiiksi:)
Tässä aika lailla kaiken kertova foto aikojen alusta. Kohtalaisen hyvät pellit, pikku hommia vaan.
Joo, ja koukun poisto otettiin listalle tämän "jumin" jälkeen.:D
http://img84.imageshack.us/img84/1589/33750942.jpg
Tässä sitten vähän muutosta syksyn päälle.
http://img863.imageshack.us/img863/5467/paje2.jpg
Ja paje tosihommissa.
http://img542.imageshack.us/img542/1249/paje1.jpg
mihin toi muka pääsee
Olipas mieltä lämmittävän asiallinen kommentti.
Pajerolla pääsee esim. maitokauppaan ihan kätevästi ja jumissa oon ollu soratiellä monta kertaa, ku eihän tuo oo neliveto, eikä siinä ole kytkettäviä 100% lukkoperiä, eikä 38"boggereita ja myllynä ei oo om606 jalkapallon kokosella holsetilla.
Vaan asiaan:
Jotain näyttäs puuttuvan konetilasta.:D
http://img94.imageshack.us/img94/5124/110620111088.jpg
By jj90 (http://profile.imageshack.us/user/jj90) at 2011-06-20
Onneksi lääkettä oli tulossa.
http://img219.imageshack.us/img219/511/180620111096.jpg
By jj90 (http://profile.imageshack.us/user/jj90) at 2011-06-20
Koska romu rauhoittaa, pukissa pitää olla yks kone pyörimässä aina. Moottoripukki mallia tein isse ja säästin.
http://img688.imageshack.us/img688/2434/180620111094.jpg
By jj90 (http://profile.imageshack.us/user/jj90) at 2011-06-20
Se elää! Ilmaushommia.
http://img101.imageshack.us/img101/869/pajetaka.jpg
By jj90 (http://profile.imageshack.us/user/jj90) at 2011-06-22
On tulossa se hetki vuodesta, jolloin pikkukumet on pakko pistää alle.:D
http://img847.imageshack.us/img847/6824/190620111102.jpg
By jj90 (http://profile.imageshack.us/user/jj90) at 2011-06-20
Juhannuspyhien jälkeen pikku mätähommat ja alusta tikkiin ja leimalle. Muistas vaan laittaa ajoon tuon pirssin ennen konttorin pihaan kaartamista. Leimaaamisen jälkeen alkaa totinen puskurien ja helmojen muokkaaminen, onneks migin poltinletku antautui eilen.:D
Dodi. Nyt on jyrdeniltä ehjä norra ja muuta pikku palaa, katsastuskunto on lähempänä kuin koskaan.:D
Helmapalkeiksi on tulossa kaks 50x50x30mm putkea yhteen migattuna, jolloin jäykkyys pitäis olla aika raju, vaikka vaan 3mm seinämä onkin. (Ja työpaikalla on hyllytavarana kyseistä värkkiä. :D ) Keulille 100x150x3mm palkki pikku vesijohtoputkilla maustettuna ja perään 90x40x5mm, kestää tökkiä parkkipaikalla naapurien autoja tolla. Etupuskuri on varmaanki vinssikelvoton kötöstys, mutta tehdäänpä uusi vinssin tullessa.
Keulille siis tulossa jonkulaista kiinavirveliä ja alle camskilliltä 31"mutakumia, riippuen rahatilanteesta miten nopeasti.
Kyllä tolla palkistuksella on jäykkyyttä joo... Näkemässä tallissa on niiden isojen ovien runko tehty toiseen suuntaa hoikemmasta ja oliko 2mm seinällä... Ja eikä oo sillai vääntyneet, vaikka pituutta (siis korkeutta enmempi) ku Pajeron helmassa mittaa... Eli jäykkää on, ja kestää nostaakkin tunkilla suosta ku uppoo...
Ettupuskuripalkkiin sit kannattaa tehdä pieniä viisteyksiä, jotta ei katsurikaan valita. Teräviä kulmia ei saa olla, kun jalankukijat vaarassa sitten. Takpuskurissa sitä ongelmaa ei oo kuullunut olevan ees.
Etupuskuriin voi tehdä aukkoo kidalle ja sit pedin siihen taa... Ja vinnsiksi vaikka Juukan miehiltä sitä virveliä, mitä tarjoovat nyt huokeeseen hintaan...
Camskililtä renkaat tulee noin viikossa, ja kotiin... tai annettuun osotteeseen. Käyttiksen alla sieltä renkaat niin mulla, kun velinkin Avensiksissa... Nelikkoihin ei oo tarvinut vielä renkaita pahemmin ostella, kun tullut entisen työnaantajan kautta otettua niihin aikoinaan ja ei oo saanu kaikkee sileeksi vielä... Seuraavat tulee Camilta suoraan, ja asennus tehdään itte painotuksien kaa... Ei tarvi maksaa 40-50€:a siitäkään lystistä, kun selviää 5-10€:n hintaan...
Joopa joo sano kaija koo. Toinen norra nasahti katkipoikki koeajossa, eli olivat ilmeisen kypsiä oloonsa. ->Vaihtoon.
Camskillille lähti eilen tilaus 31" malatesta kaimaneista, eli melko karkea kumi.:D Luultavasti pitoa löytyy tuolle nuhamyllylle ihan koko nokko.
Helmapalkit odottais kiinni hitsaamista, sais vaan sen leiman ensin. Maanantaina olis tarkoitus kokeilla tarjota viikonlopun ajan pajottua autoa insinöörin nosturille.
Ja taas sepitettiin.
Kolme reikää paikoin helmoista ja meinasin polttaa koko pirssin kun takatilan sisusta vähän otti tulta.
Vaihdoin toisenkin norran ehjään, johan tuo oli puoliksi poikki.:D
Avasin takaperän huohottimen, kun alkoi puskea ööliä kartaanin juuresta. Ole edes tullut koko huohotin mieleen, kun nippa oli poikki ja letku nakattu tankin päälle jemmaan. Pukkasin ohuella poranterällä reijän auki, saas nähdä onko stefa kyrvähtäny paineissaan.
Pakoputken turailin uusiksi, saa nähäs kelpaako taka-akselin eteen päättyvä putki katsastuksessa. Putken pää osoittaa maahan kyllä, joten ongelmia ei pitäisi olla. Venttiilikopan kansi ilmeisesti kusi öljyä, joten kiristin sen ja pesin konetilan. Uudet hehkut vaihdoin, oikein berulaiset 12 volttiset ettei nappihehku tapa niitä niin helpolla, kuten kävi edelliselle sekalaiselle 6v satsille.:D
Etuvakaajatangon kiinnityksen kattelin kuntoon, kun pultit pyöri painepesurilla kokeilemalla.:rolleyes:
Aina jotain pientä viikonlopputurailua, että pysyy mieli virkeänä. (20h pajalla viikonloppuna) On se perseestä, mutta aina niin mukavaa.
HUOMENA LEIMALLE!!!
Ja leimahan se sieltä putkahti, ja kyllä, ilman huomautuksia. Uudet peilit löysi paikkansa ja puskuri tipahti matkan varrelle takaa. Olis semmonen "iso" vetokoukku hiluineen myytävänä siis.:D
Jostain löyty tommoset 33" mutiaiset alle, kun ei meinannu leimarenkailla päästä mihenkään.
http://img225.imageshack.us/img225/1147/66481095.jpg
http://img10.imageshack.us/img10/9259/96706350.jpg
Semmonen mukava yllätys tuli, kun tankkasin tankin täyteen, niin löpöä kusee jostain letkujen lähtöjen suunnilta pihalle. Ei paljoa, mutta näillä hinnoilla ihan tarpeex.
Tee tai teetä uus matalampi tankki sinne palkkien väliin paksummasta eväästä jos on tarkotus ajella maastossa yhtään enempi. Omasta rutistu aika rumaks yhen kesän aikaan, ihme ettei puhjennu. Ja vakaajat on helppo irrotella pois nyt ku on leimakin saatu :p
Lisää kuvia kansalle. Työpäivän päälle lähti viime viikonloppuna hartaasti katsastuskuntoon hierottu vänkärin helma huut svidduun ja tilalle tuli jotain punaista ja makeaa. Helman alle tilaa tuli tuuman verran lisää.
Ekassa kuvassa esiintyy tirehtööri ja auton haltia ite ja muissa kuvissa apukuski-sinkomies-hovihitsaaja nimim. mitsusipi, joka vissiin purkaa rakenteluintoaan tähän, kun oma kakkoskoppane on niin neitsyt viä.
:D
Tuota tankkihommaa pitää miettiä, alumiinista tigattu tankki, hmmmmmm......
http://img847.imageshack.us/img847/2299/130720111126.jpghttp://img32.imageshack.us/img32/2531/130720111128.jpghttp://img847.imageshack.us/img847/6629/130720111129.jpg
Ja mitäs meillä oli töistä tullessa pihalla odottamassa:
http://img191.imageshack.us/img191/7664/190720111133.jpg
Vanhat 32" saa nykäistä vanteelta ja sutia mangelseihin uutta väriä. Oranssia, vihreää tai jotain siltä väliltä...;) Sitten laitetaan nämä kumekset päälle.
olisko vanhat 32" set myytävänä?
olisko vanhat 32" set myytävänä?
Onhan ne, ilmoitus löytyy kumiosastolta.
....ostaostaostaosta....:D
Mangelseista tuli liikennemerkinpunaset ja jäivät odottamaan kumien päällelaittoa. Aika karamellin näköset tuli, kuvia seuraa.
Ilmavaivat jatkuu, nyt rapsahti kiinapaska imupumpusta letkujen lähdöt vitulleen, joten käyntiinlähtö ei ole kovin hääppöistä. Samoin tankin lähdöt kusee ja herra tietää mikä muu. :D Roplataan roplataan, eiköhän tuo joskus vielä käy kunnolla.(..)
Helmapalkit pitäis jaksaa hitsata takaa kiinni, epämieluisaa ajaa kun jalkatiloihin tirraa vesi vanhan helman irroittamisen jäljiltä.
Kojelaudan sisään pistin 65mm pahviputkea pätkät, että saa lämpimän ilman sivuikkunoille kans. Helppo homma ja parantaa talviominaisuuksia toivottavasti. Siellähän on valmiit tulpatut lähdöt, joihin vain puikataan putki ja teipataan kiinni.
Apropoo, korinkorotukseen tilailin palikkaa tossa äsken. Maltillisen 50mm aattelin nostaa, saahan sinne jääkiekkoa väliin jos lisää haluaa.:D
Tuo 50mm on ihan passeli jos ei meinaa hurjan julmia kumeja laittaa alle ja sillonki kannattaa varmaan jo ruveta ottamaan kaarista pois ettei tuu hirmu korkee muuten. Lienet varmaan jo perillä tuosta korin korotus hommasta että pitää katella letkut sun muut ettei jää pänninkiin ehkä laajentaa kepin reikää että menee pykälät päälle jne jne. mut aattelin kuitenki vielä huomauttaa tankin täyttö putkesta, itelle kävi niin hassusti sen kanssa että olevinaan katoin että ei oo pänningissä mut yhen safaripäivän aikana oli lupsahtanu irti korin puolelta ja tankki täynnä sontaa ja vettä. Kerkesin kotosalla pestä oikein huolella paine pesurilla ja roippeita pihalta kerätessä honasin että mitäs sviddua. :D
Kuvat on kivoja.
Joustoja on kuin rautakangella Siperian pakkasessa. Pari paikan tarvista rungosta löydetty vaihteeksi ja napalukko meinas säikytellä tosissaan melko miehisesti paukahdellen. :D
http://img851.imageshack.us/img851/4671/270720111138.jpg
http://img823.imageshack.us/img823/1015/270720111137.jpg
Nuhapumppu
28.07.2011, 09:02
Vakaajat pois niin alkaa se joustamaan sen vähäisen määrän. Itselläkin on paukkunut nuo napalukot jo tovin aikaa,ajattelin että mennään niin kauan kun kestää ja sitten hitsataan jumiin ja aletaan etsimään manulukkoja.
Takaa vakaajatanko lähti katsastuksen jälkeen jo kuikhan, eihän tuo takanen joustanut tuotakaan vähää ennen. Takana ollaan jo iskarien liikeradan päässä, joten siellä on seuraava suunta hakea joustoja.
Kemppiin nuot napalukot pitäis nykäistä vaan on nuljattu melko hyväksi joka_vitun_ruuvi tuosta vänkärin puolen navasta, eli viitseliäisyyttä vaatii alkaa turaamaan.:D(Ja metrin jatkovarren...)
Nuhapumppu
28.07.2011, 17:21
Takaa vakaajatanko lähti katsastuksen jälkeen jo kuikhan, eihän tuo takanen joustanut tuotakaan vähää ennen. Takana ollaan jo iskarien liikeradan päässä, joten siellä on seuraava suunta hakea joustoja.
Kemppiin nuot napalukot pitäis nykäistä vaan on nuljattu melko hyväksi joka_vitun_ruuvi tuosta vänkärin puolen navasta, eli viitseliäisyyttä vaatii alkaa turaamaan.:D(Ja metrin jatkovarren...)
Ja edestä kans,esim itselläni nyt on kaaret edessä joustoa rajoittavat osat:D Itsellä ei mene takana iskarit vielä loppuun asti,johtuu varmaan ku lehdet on melkein uudet ja vähän tyhjän jäykät.
Mulla olis kaiken kokeneet ja pommin varmat napikset jouten,eikä ole hitsatut!!! Joten jos kiinnostaa niin yhteyttä.
Onkos he automaattiset? Sellasia en näiden jälkeen kelpuuta muutakuin ilmaiseksi.
Etuperään vaihdoin öljyt vanhojen ripulien tilalle, oli melko karun oloista värkkiä. Pohjapanssari jäi tallin lattialle odottamaan oikaisevaa lekaa ja vahvikepaloja. Jakikselle pitäis turata panssari, mihin hukkaan lie mennyt hän.:D
Etupuskuri+karjis poistettu odottamaan korinkorotusta ja uuden puskimen toteutusta. Molemmat saa ostaa pois jos haluaa, puskuri oli ihan käyttökelpoisessa kunnossa. Mitä nyt päädyt normaalisti ruuveilla ja liimalla kiinni.
Kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla kuuluu kolkotus, joka loppuu kytkintä painaessa.:o Painelaakeri paskana? Väljä kytkinakseli?
Nyt oisi 700km mittarissa uudella kannella, kohta jälkikiristys kolkuttelee!
Ai joo, päivitys rumiluksen ulkonäöstä. Ruuvasin tosiaan aamulla kaks kattotääkkiä lisää entisten kaveriksi.
Jonku sortin koppa pitäis katolle sorvata, kunhan jaksaa ja viissii.
http://img42.imageshack.us/img42/5775/310720111146.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/42/310720111146.jpg/)
(http://imageshack.us)
Ne napalukot on jatkuva vetoiset. Panssari olis jouten jakiksen alle, kylläkin omavalmiste mutta vahva.
Ja postista sai hakea joker:in pilkkomat 50mm koropalikat tänään. Millonhan mulla ois aikaa asennella ne..:D
Koulu alko, remonttiaika loppu. :mad:
Pajero saa alkaa pitää ykkösauton paikkaa kun metsästyskausi pyörähtää käyntiin, ja remontin soisi jäävän aika vähälle. :D
Näin metsämiehen uteliasuuttaan.. Mitäs mies metsästää?
Höö. Sumpelta tuli umpinapikset ja jakiksen panssari, joita mallailtiin paikalleen viikonloppuna. Napikset rokkas, panssari jäi vielä nurkkaan odottamaan lekaa ja pientä muokkausta.:) Samoilla savuilla kannen jälkikiristys, uusi lohkolämppärin vastus, lohkon ja syylärin huuhtelu, uudet nesteet, uusi nokka-akselin steeffani, venttiilien välysten säätö, jakomerkkien tarkistus, ennakon säätö aikasemmaksi, lisää syöttöä ja irtipoikki revenneiden pakoputken kannakkeiden korjaus (kiitti vitusti biltema).
Tuo kannen jälkikiristys oli kyllä ehdottomasti tarpeen, osa pulteista oli todella löysällä.
Ja calixin laatu petti, vastus oli aivan puhdas ja kirkas, mutta eipä vaan pelaa kun vesiastiassa koitti. Onneksi on kuitti tallella.
Hyvää rapaa löyty maastosta, se on maastotunkin osto tällä viikolla..:D
Kukkoteerikin tuli ammuttua, oli hyvä viikonloppu!
Se korinkorotus ei ole paha homma, tässä hiukan ohjetta jos tarvis:
http://www.mitsubishi4wd.com/oppaat/korotus.htm
Takajouset sulla on hiukan väsyny, ne kun laittaa, niin ei takapuskuri ota
niin herkästi kiinni joka paikkaan.
Eihän tuo olekaan, inspiraation vaan vaatii, että saa palikat alle.
Jousetkin on vaihdettu noista ihan überveltoista vähän parempiin ja takapuskuri nakattu kuikkaan, jolloin ei rappaa perä maahan koko ajan. Soan tohon vois rakennella, niin noilla veltommilla olis perä aika sopivan korkuinen.
Nuhapumppu
13.09.2011, 20:40
Kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla kuuluu kolkotus, joka loppuu kytkintä painaessa.:o Painelaakeri paskana? Väljä kytkinakseli?
Nyt oisi 700km mittarissa uudella kannella, kohta jälkikiristys kolkuttelee!
Voipi olla myös silmälaakeri sohlona,ainakin itsellä äänsi kuvailemallasi tavalla kun silmälaakerista oli vain muisto jäljellä.
Voihan se tuokin olla, kytkinakselissa on senverran kulunut pykälä.. Varmaankin sorvia ja holkitusta pitää tarjota jos joku päivä jumppaa laatikkoa..
Oliko siinä panssarissa tapahtunut jonkulainen muodon muutos???
En vaan saanu sitä istumaan, oli siinä kiikun kaakun että olisi mennyt paikalleen. Jos etupään laittoi hollille, takaa jäi viis kuus milliä irti palkista se kiinnityslatta. Pikku hommia, kun yksi kiinnitysruuvien kierteistä meni vielä porsimaan irroittaessa. Sekin vielä..:p
Nyt on panssarit paikallaan pikku modausten jälkeen.
Maastotunkki mallia kiina ja fiskarsin lapio lähti motonetistä mukaan eilettäin. Jonkunlaista tanssilavaa pitäis katolle rakennella, ettei kaikki paskat pyöri kabiinissa.
Jakopään öljykylpy ei talttunut vieläkään, vuotakoon sitten saatana.:mad:
Illalla etupanssaria asentaessani ja öljyisen rapaveden valuessa suuhun, mietin että olisipa mitsumiehellä helvetissä edes vähäsen helpompaa kuin tojotamiehellä...
Tuolla jakopäässä ei muuten toimi mikään muu stefa ku timantilta ostettu.Koitettu on.
Kaipa tuo on pakko nöyrtyä ja hakea orkkis nokan tiiviste, syö nuo remmit varmaan ajan kans tuo ööli.
Viikonloppuna tuli jopa ajeltua jonkin verran, ihan hyvin pörrää. Matalahan se on ja jumii helposti, mutta kyllä on mukavoo. Kaimanit repii pehmeät paikat hapettaessa läpi vähän turhan helposti..
Pimeäkin meinasi välillä olla, eli lisää valoja katolle...
Kävin marmoritiskiltä hakemassa nokkaan stefan, jokohan se tuolla pitäisi sitten. Samaten pa-suodatin löytyi uusi, tämä taattua laatua edustava suomalainen tarvike.:D
Jakopään stefaremontti tehty, tottakai sekalaisilla tiivisteillä. Konepellin saranoiden ruuvit antautui, niin pukkasin konepellistä läpi 10mm pultit ja kiristin niillä saranat kohdilleen.
Astetta hienompi vika löytyi, kun laitoin mittaristoon jostain kumman syystä puuttuvan polttoainevalon paikalleen.
Aina kun painaa jarrua, syttyy polttoainevalo ja käryää mittariston sulake. Makeampi homma on tämä.. Syystäkin se lamppu on karsittu pois käytöstä.:D
Tänään vois johdottaa lisäpitkät uusiksi keulille, että näkee ajella näissä ankeissa syyskeleissä.
Ei tässä kai auta muu kuin alkaa etsimään vikaa sähköistä, mittariston sulake käryää tasaisin väliajoin..:mad: PERKELE!
Eikös siinä ole toimiva pa mittari mistä näkee tankin täyttöasteen? Mihin siinä valoo tarvitaan,vaik tiedän tässä taannoin käyneen yhdelle datsunille niin ku oli pakkivalot korjattu ni 2 päivää sen jälkeen palo kaikki sähköt ;)
No eihän sitä valoa tarvikkaan, mutta kun se kyrväyttää sulakkeen nyt ihan ilman sitä polttimoakin.. :D
Nuhapumppu
24.10.2011, 15:28
No eihän sitä valoa tarvikkaan, mutta kun se kyrväyttää sulakkeen nyt ihan ilman sitä polttimoakin.. :D
Ei kannata mennä korjailemaan nuita japanialaisia sähköjä,jos siellä ei joku toimi niin silloin kannattaa vaan antaa olla eikä yrittää korjata,niillä kun on kolmetoiminta moodia: toimii,ei toimi,savuaa:D
Mä vaan aattelin, ettei polttimon laitto paikalleen olis korjaamista sanan varsinaisessa merkityksessä..
Nuhapumppu
25.10.2011, 16:40
Mä vaan aattelin, ettei polttimon laitto paikalleen olis korjaamista sanan varsinaisessa merkityksessä..
On se,jos sitä siellä ei ole niin ei se sinne silloin kuulukkaan:D Mutta jos mennaan asiaan niin kannattaa katsoa ne koelaudan alla olevat johdot,itsellä niistä oli yhdestä hiertynyt kuori rikki ja välillä yritti kipinöidä siellä. Tosin en tiedä mihin se vaikutti mutta sähöä siinä liikkui,ja vain kun oli virrat päällä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=826469#post826469
Joopa joo, sulakeonkelmaan löytyi ratkaisu tossa linkin topikissa. Pakkianturihan se siellä maadoitti. Pimeyden laskeuduttua korjaaminen jäi huomiselle. Voisi kokeilla myös sen polttoainevalon polttimon laittamista takasin, sillä kun ei ilmeisesti ollut mitään yhteyttä sulakkeen palamiseen, sattuipa vaan sopivaan kohtaan oire ja muutos järjestelmässä.
ps. Kaimanit ei ole kovin kummoiset talvirenkaat, 40km/h on ihan sopiva matkavauhti.:D
Konttiin heivattu 2x10" subit ja niille vahvistin+jakosuodin. Siivosin samalla koko auton, vain kaksi täyttä muovikassia täysin turhaa rojua ja roskaa.
Keulapään valaistusta suunnittelin uusiksi, lisää tulee 2 lisäpitkää ja 2 työvaloa, nämä kattotelineeseen. Johdotuksen kanssa mietin, josko vetäisi katolle virtaa "isolla" 20 mm^2 kaapelilla ja rakentelisi releytykset ja muut himmelit vesitiiviiseen laatikkoon katolle. Kabiinista ohjaukset 7-napasella peräkärrykaapelilla yhtenä kyrpänä ulos, niin vähenisi se johtohelvetti sisältä jonkin verran.
Nah. Tulipa turailtua, eli korikorotus 50mm. Takapään kiinnikkeet on kyllä melkosen haperoa, kuten koko taimmainen poikkipalkki. Helppo laittaa palikat väliin, kun vaan vääntää korin kiinnikkeen edestä.:) Seuraavana on varmaan pikku mätähommia, kun mahtuu nätisti hitsaamaan. Tulis vaan kesä niin olisi lämpimämpi maata lattialla.
Mahtuu tupakkiaski kaaren sisälle ruttaantumatta :D
http://img51.imageshack.us/img51/9896/20111221224603.jpg
Jarruputkia en lähtenyt taittamaan ollenkaan, vaan pistin pirran pyörimään ja tein tilaa putkille.
http://img220.imageshack.us/img220/7679/20111221182733.jpg
Taas mennään! Tuossa viimeisimmässä kuvassa ton kirkkaimman valon kohdalla oleva "pikku" mätä paljastui oikein kunnon reijäksi, 30cm x 10-2cm. Tai olihan siinä paikka, joka lähti liitämään parilla sorkkaraudan kopautuksella, vain pikku reikä oli näkyvissä.
Tuohon paikkaan oli laitettu massaa sitäkin reilummin, mikä hitsisaumassa oli säästetty. Haiskahti ihan kevyesti katsastuspaikalta tuo värkki, kun materiaalikin oli jotain 1,5mm rosteripeltiä. Nyt on 4mm plootusta kunnon paikka ja maalit ja massat lämpimään pintaan niin varmaan kestää sen mitä muutkin haperot tossa vehkeessä. Ei varmaan ensimmäinen mutkan kohdalta laho maasturin runko, kun pakkaa tuota muta-hiekka-ruoste-suolapaskaa aisan täyteen niin siinähän muhii.
Kuvatkin tähän löytyisi kunhan vain saan koneelle.
Kuvat rungon paikkuuksesta:
Pikku reikää näyttäisi olevan?
http://img337.imageshack.us/img337/4908/201112231808476201.jpg
Heppaillaanpa paikka päälle.
http://img850.imageshack.us/img850/6395/20111223184100.jpg
Maalia niskaan.
http://img337.imageshack.us/img337/9742/20111223201259734.jpg
Joulupäivän iltana alkoi puskurijumppa. Vanha puskurinraato pihan perältä talliin ja laikka laulamaan.
http://img195.imageshack.us/img195/8805/20111225161636343.jpg
Sopivat palat, noin 13 cm päistä pois ja päätyihin 4mm lätkät tilalle.
Vanhat kannakkeet 60mm korokkeella takaisin paikalleen. Tottakai kaasu loppui mikistä tähän vaiheeseen.
http://img688.imageshack.us/img688/4239/20111225161614101.jpg
Vähän vesijohtoputkea ja valmista mutkaa niin tämmönen siitä tuli.
http://img593.imageshack.us/img593/4644/20111225183539.jpg
Pikku fiksausta vielä ja sitä migin kaasua niin kyllä tuo varmaan ihan välttävän hyvä on. Nuo kumilortot lähtee kuubaan kyllä ja pikku tuki tuolle paksulle putkelle puolentoista tuuman putkesta niin avot. Saapa nähdä malttaako tuota jättää noin simppeliksi, lopulta tähän varmaan hitsataan koko romulaari ja 4kpl lisävaloja, vetolenkit ja liftin teline.:D Väriksi tottakai liikennemerkinpunainen vanteiden tyyliin.
Nonii, näköjään se meni vinssipedin askarteluksi.:D
Nuhapumppu
14.01.2012, 14:47
Nonii, näköjään se meni vinssipedin askarteluksi.:D
Tuo vinssipeti tulee aika nätisti tuohon rungon väliin,ainakin siihen tein itse kun pystyi hyödyntämään valmiita reikiä. Tuleeko joku sähkövatkain vaiko toyotankuninkaallinen?
Sähkövirveli mallia kiinamötkö. Jonku sortin peti pitäis tulla mukana vinssissä, pitää vähän mallailla sitten kun pääsee pajottaan.
Katolla oleviin valoihin olisi uudet kaapelointivärkit valmiina ja snorkkelia varten olis rööriä ja mutkia myös. Hankaloittaa harrastuselämää, kun ei ole tallille muutaku 250km.:D
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/402411_2561902849048_1298379196_32075616_970251420 _n.jpg
Töttöröö, tollasta väsättiin tämä päivä. Kaipa se välttää.:D
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/397219_2562168455688_1298379196_32075730_859409403 _n.jpg
Eilettäin tuli laitettua myös ilmavaivoja kuntoon ja huonon käynnistyvyyden aiheuttaneet jutut poistuivat.
Tossahan on mulla hüco-kopio siirtopumppu, jossa letkut kiinnitetään aivan ylimaallisen huonoilla ja kepuleilla laipoilla ja sieltähän se nappasi ilmaa ainakin. Pieni haitta käynnistyksen kannalta vissiin oli myös liian pieni perussyöttö.:D
Pidensin tankin täyttöputkea ja huohotinta, oli vähän letkut turhan tiukalla korikorotuksen jäljiltä.
Hohoo, jakolaatikon ketju hyppii yli vedättäessä. Sekin vielä.:rolleyes:
Nuhapumppu
30.01.2012, 18:09
Hohoo, jakolaatikon ketju hyppii yli vedättäessä. Sekin vielä.:rolleyes:
Kerroppa jos jostain löydät uuden ketjun,vois miltei ostaa varastoon yhden niin olis varalle sellainenkin.
Timanttitiskiltä hiukkasen rapeahko 600€ uusi ketju, ihanan kallista. :D Sama se on alkaa zoomailemaan jostain jakista joka oisi tikissä. Tamgearsille pitää kyllä laittaa kyssäri noista ketjuista, jos olisi hieman asiallisemman hintainen sieltä.
suzukirby
31.01.2012, 20:15
Mulla olis kokonaanen pikkuaski ylimäärääsenä pistä yv jos kiinnostaa
Ei kellään olis hajua mitkä on vetoketjun speksit tässä ykköskoppasen isossa laatikossa?? Jos jollain olisi irrallaan loota niin olisin melko kiitollinen mitoista, eli rattaan leveys, hampaiden jako nokasta nokkaan ja lenkkien määrä.
Laitetaas nyt jotain semmosta projektin edistymiseen liittyvää, eli tuli hommattua L200 vaparin imusarja coolerin siirtoa varten. Ajatuksissa on rakentaa uusi 2" ahtoputkisto ja istuttaa vakiocuuleri keulalle vinssin ja releboksin kaveriksi. Viskoflektin heitto kuubaan ja korvaaminen termostaattiohjatulla sähköflektillä tilan saamiseksi on varmaan edessä, jos vaan suunniteltu syylärin siirto taaksepäin toteutuu.
Tuohon L200 imusarjan huohotinputkeen meinasin istuttaa m12 tai m14 banjoliittimen, josta saapi ryöstettyä painetta hukkaportin kellolle, ahtomittarille ja vaikka juuttuvasiipisen ohjaukseen.
Saa nähdä jos projekti nytkähtäisi todellisuudessa eteenpäin tuossa hiihtolomalla, kun ulkomaanmatkakin peruuntui..:o Oluen voimalla vaan pitää yrittää suunnitella kaikkea hienoa kaupunkikaksion hämärässä, kun ei talliin pääse.:D
Jakiskin pitäisi pudotella alas, perkeles, eikö mitään muuta...:D:D
Nuhapumppu
20.02.2012, 22:22
Aika sissi saat olle että pelkän jakiksen tiputat pois,ja ennenkaikkea että saat sen vielä paikoilleen. Siinä nimittäin on sen vaihteensiirtäjän putkisokka kovin vittumainen laittaa paikoileen jo lattiallakin,saati sitten autossa paikoillaa ollessa,ehkä helpompi puottaa koko pökäle lattialle niin samalla katsoo kytkimen,kampuran takastefan,silmälaakerin kunnon sekä vp hammaskehän kuluneisuuden.
Jotain pikkusta olis nakerreltu, takapäähän uusi poikkipalkki 90x40x5 palkista.Tankki heivattiin kuubaan odottamaan fiksausta ja perärutkun 20l bensatankki kabiinin puolelle väliaikaisratkaisuksi.:D
Uudet kaapelit startille 50 neliön kaapelilla ja vinssille 70 neliöistä. Maadoitukset myös kuntoon. Solenoidiboksiin pitää vielä vaihtaa vahvempaa jöötiä virralle, että saa hyödyn irti kaapeleista. Vinssi on paikallaan ja ruokottoman näkönen vinssipuskurin tekele myös. Laturilta lähteviin kaapeleihin laitettiin pätkä uutta kaapelia ja suojattiin kunnolla, oli nimittäin melko lahot ne eristeet ja toinen kaapeli jo poikki. Onneksi oli vetäytynyt kuoreensa eikä jäänyt sätimään pitkin konehuonetta...:rolleyes: Oli "korjattu" ABIKOLLA se kaapeli aiemmin!!!! :D Eihän tota teipin alta edes erottanut ennen ku oikeen tutkaili. Ja tätä kirjoittaessa hokasin, että se laturin perseessä oleva kumisuoja jäi laittamatta paikalleen.:D
Kaikki liitokset tehtiin puristamalla ja pienellä määrällä tinaa. Suojaus kutistesukkaa, akkunapavassua,kurttuputkea ja tesan mustaa erkkaria. Akunkengätkin tuli vaihdeltua uusiin ja hienoihin.
http://img85.imageshack.us/img85/9062/dsc0061nn.jpg
http://img715.imageshack.us/img715/7017/dsc0071it.jpg
Mitä rumempi, sen parempi..:D
Nuhapumppu
05.03.2012, 22:05
Saiskohan tuota rullakitaa vähän syvemmälle,on aika ottavalla paikalla nyt? Miksi leikkasit rungosta nuin paljon pois,oliko kenties laholahovikkaa:D
Se rullakita on lähdössä verkonpainoksi kunhan jäät sulaa, liukukidan saa tuohon puskimen tasalle. :) Peti oli tehtaan mallia, en lähteny palomaan sitä ja muokkaamaan kitaa lähemmäs.
Olihan siellä jonkunlaista mätää, aivan laho koko paska siis. Korikannakkeet irtipoikki, isoja reikiä koko palikka täynnä ja muutenkin pehmeä koko perä.
Nuhapumppu
06.03.2012, 10:27
Se rullakita on lähdössä verkonpainoksi kunhan jäät sulaa, liukukidan saa tuohon puskimen tasalle. :) Peti oli tehtaan mallia, en lähteny palomaan sitä ja muokkaamaan kitaa lähemmäs.
Olihan siellä jonkunlaista mätää, aivan laho koko paska siis. Korikannakkeet irtipoikki, isoja reikiä koko palikka täynnä ja muutenkin pehmeä koko perä.
Normaali tappaus tuo ruoste. Elä paa verkonpainoksi tuota kitaa,vaan myy mulle äärettömän halvalla koska ymmärrät ettei mitsu miehillä ole älyttömästi rahaa:D
Nyt siinä ois palkki paikallaan persiissä ja maalit+massat päällä. Jotkut vinotuet vielä pitäisi askarrella sinne alkuperäisien suunnille. Kohta pääsis taas ajamaan, tällä on kohta 3000km rullailtu oston jälkeen.:o:o Hintaa siis remppoineen kaikkineen reippaan euron kilsa+polttoaine. :D
Laitoin oravasuodattimen(merceedeksen) tohon polttoainelinjaan ja uuden takaiskuvenan, nyt pitäis päpättää hyvin.
Pitää katella ton kidan myymistä, varmaankin tuo seisoo tossa tuomiopäivään asti..:D
Mites muuten on, eikös tässä pitäis olla jakolaatikon vasemmalla puolella laatikon kiertymistä estävä tukikumi? Semmonen rinkula..
"Uusi" mercuryn tankki pelaa hyvin, käy tosi nätisti kun ei ole ilmavaivoja enää rasitteena. Vielä plasticpaddingilla pitää sipistellä läpivientejä viimesen päälle.:D Kuvaa en edes kehtaa laittaa...
Latausjännitekin nousi puolen voltin verran uusilla liitoksilla ja kaapeleilla, startin piristymisestä puhumattakaan. Valotkin kirkastui.:)
Huonoa on vaan se nakuttava jakiksenketju, estää aika lailla neliveto päällä ajelut.:(
Nuhapumppu
06.03.2012, 23:38
Mites muuten on, eikös tässä pitäis olla jakolaatikon vasemmalla puolella laatikon kiertymistä estävä tukikumi? Semmonen rinkula..
"Uusi" mercuryn tankki pelaa hyvin, käy tosi nätisti kun ei ole ilmavaivoja enää rasitteena. Vielä plasticpaddingilla pitää sipistellä läpivientejä viimesen päälle.:D Kuvaa en edes kehtaa laittaa...
Latausjännitekin nousi puolen voltin verran uusilla liitoksilla ja kaapeleilla, startin piristymisestä puhumattakaan. Valotkin kirkastui.:)
Huonoa on vaan se nakuttava jakiksenketju, estää aika lailla neliveto päällä ajelut.:(
Juu on,onko sulla sitten hukkunut se vai? Tamgearsilta saa uusia jos uupuu.
No kun siellä ei ole kuin jakiksen kyljessä kaksi reikää ja rungossa semmonen haarukka missä on ollut jotain kiinni joskus. Haarukan toisessa reijässä oli vielä nippuside, jota en ole itse laittanut eli syyttävä sormi osoittaa jotain edellistä seppää.. Kiertymisen rajoitteena oli toiminut jakiksen panssari ja vääntösauva.:mad: Siinä zoomailin ja päättelin että vääntösauvat on vaihdettu(muistaakseni tästä oli puhetta autoa hakiessani) ja käikäle otettu edestä pois. Ja on sitten jäänyt sille tielleen.
Oisko kellään ystävällisellä kuvaa minkälainen rakennelma siellä on ollut, että voisi kopioida. Tukikumi on jo jemmassa, kun milneriltä tuli tilattua semmonenkin ilman tietoa todellisesta tarpeesta...
Nyt siellä on parista latasta ja kumipalasista tehty tuki, ei ole vaan kovin hyvä kun koko auto jyrisee tuhannen auringon voimalla tyhjäkäynnillä.:D
http://img85.imageshack.us/img85/9062/dsc0061nn.jpg
http://img715.imageshack.us/img715/7017/dsc0071it.jpg
Mitä rumempi, sen parempi..:D
Ihan saman pätkäsyn tein kanssa omaan pajeen viikonloppuna :D
Samaa paskaa, eri omistajat:D Keulapäässä on öljypaskan alla kiiltävät tehtaanmaalit ja perästä ihan täyttä ripulia.:D
Samaa paskaa, eri omistajat:D Keulapäässä on öljypaskan alla kiiltävät tehtaanmaalit ja perästä ihan täyttä ripulia.:D
Totta. :D
Tankin siirrän kanssa sisätiloihin.
Mahtaakohan sisälle asennettu turvatankki ja sille fiksut peltikuoret, täyttö ja huohotus ulos tietty, olla leimakelpoinen esitys.. Kun ei millään hotsittaisi tuonne alle mitään tankkia alkaa pajottamaan. Toisaalta sopivan ison turvatankin hinnalla tekee jo melko vankan tankin alustaan mustasta värkistä. 3-4mm pohjalla jos tekisi, niin saa olla melko kyytiä että menee puhki. Ja on tuo 92 litran tankki aivan turhan iso, kerää vaan vettä turhaan kun pohjalla on aina se opiskelijabudjetin 15 litraa..
Nuhapumppu
08.03.2012, 00:36
Mahtaakohan sisälle asennettu turvatankki ja sille fiksut peltikuoret, täyttö ja huohotus ulos tietty, olla leimakelpoinen esitys.. Kun ei millään hotsittaisi tuonne alle mitään tankkia alkaa pajottamaan. Toisaalta sopivan ison turvatankin hinnalla tekee jo melko vankan tankin alustaan mustasta värkistä. 3-4mm pohjalla jos tekisi, niin saa olla melko kyytiä että menee puhki. Ja on tuo 92 litran tankki aivan turhan iso, kerää vaan vettä turhaan kun pohjalla on aina se opiskelijabudjetin 15 litraa..
Onhan se,eli tuuletus pitää hoitaa kunnolla,tankki koteloida,sisällä olevat PA-linjat metallia ja tankkaus ulos,näin olen itse asian käsittänyt. Tai sitten laitat pätkän tankin ja sille panssarin,nousee ylemmäs ja on liki puolet pienempi. Ja jos turvatankki pitää olla niin 48l Jaz maksa virtalaracingilla 170€ http://www.virtalaracing.com/polttoainejaerjestelmaet-ja-tankit/40-kilpatankit
Tuo pitkänpajeron runkohan ruostuu siksi keskeltä taaksepäin,kun koneesta vuotava öljy ei enää lennä niin kauas runkoa suojaamaan:D
khonkonen
08.03.2012, 20:41
Mahtaakohan sisälle asennettu turvatankki ja sille fiksut peltikuoret, täyttö ja huohotus ulos tietty, olla leimakelpoinen esitys.. Kun ei millään hotsittaisi tuonne alle mitään tankkia alkaa pajottamaan. Toisaalta sopivan ison turvatankin hinnalla tekee jo melko vankan tankin alustaan mustasta värkistä. 3-4mm pohjalla jos tekisi, niin saa olla melko kyytiä että menee puhki. Ja on tuo 92 litran tankki aivan turhan iso, kerää vaan vettä turhaan kun pohjalla on aina se opiskelijabudjetin 15 litraa..
Mä kanttautin 1,5 millin rosterilevystä tankin itelle pätkä pajeroon viime talvena oulun palametallissa. 60 litraseen tankkiin tarpeet, valmiiksi kantattuna makso muistaakseni 120 euroa. Sit ite vaan hitsailin sen kasaan.
Uisaatana, ei oo pahan hintanen tankki vaikka laskee hitsarin kossupullon päälle tohon. Ja mulle piisaa vaikka mustakin tavara..
Jakolaatikko otettiin pois pahaa ääntä aiheuttamasta tossa illan päälle, hyvinhän se sieltä hyppäsi pois vaikka ekaa kertaa oli miehet asialla. Ketjussa oli ihan jonninverran löysää, melkein sai keskeltä puristettua yhteen.:D Huomena voikin mittailla ketjun speksit ja ihmetellä Tamgearsin Timon kanssa mistä saadaan uusi halvalla. Stefat pitää tilailla jakikseen myös ettei tarvitse heti olla aukomassa uudelleen.
Ja samalla uusii ne etuvedon akselin laakerit (tais olla 2x6303) ja sitten sen pääakelin takimmaisen (tais olla 6909 uralla)... Laakerit pieni kustanus enään tossa vaiheessa, ku ketjukin menee uusiksi... Itse tilasin Kurikasta Teollisuuspalveluta noi laakerit silloin omaan, tulee Saksalaista/Sveitsiläistä tekoa sieltä.
Paljonko tuli kustantamaan laakerit? Kun ei niitä viittis ostella jossei nyt ihan todella halvalla saa.. Kun ihan tikissä olevan tuntuiset oli nuo vanhatkin. Stefat näyttäis olevan nelisenkymppiä ja parikymppiä keppien suojakumet, ne oli ihan lahot...
Paljonko tuli kustantamaan laakerit? Kun ei niitä viittis ostella jossei nyt ihan todella halvalla saa.. Kun ihan tikissä olevan tuntuiset oli nuo vanhatkin. Stefat näyttäis olevan nelisenkymppiä ja parikymppiä keppien suojakumet, ne oli ihan lahot...
Olikohan ne kolme laakeria jotain 80€:n luokkaa kuluineen...Ku kuitnekin tilasin muualta, kun en paikallista kauppiasta (Vianor) viittinyt olla asialla vaivata (missä nyt harvemmin enään tulee käytyä ennään). En vanhojen "viallisuudesta" varma ollut, mutta ku jakis auki ja sattu sopivasti laakeri löytyyn ni vaihdoin...
Oho... Timanttitiskin steffatko sinne on menossa ku tollasta hintaa joutuu pulittaan? Omaan ku mitoilla paikallinen (ei Vianor) varaosalafka touhus ni oli alta 20€:a molemmat ja ihan Japsi tuotetta kumpanenkin oli.
Itse viimeksi suojakumin viallisuuden korjanut Volvon hammastangon suojakumista napatulla pätkällä... Tosin Nissanissa, kun siihen Tamgearsilta ois tullut kulujen takia kalliimmaksi omansa ottaa mitä toi Volvon suojakumi kustansi paikallisessa lafkassa (EI Vianor).
Siis tuo 40 jököä on yhteishinta kaikille akselitiivisteille, viiskikö niitä nyt oli. Se vaihteensiirtäjän stefa ainakin menee vaihtoon, kun jousi löytyi tallin lattialta poljettuna. Pitää nyt katella ja suunnitella mitä ton kans tekee, tänään on ohjelmassa suunnittelua ja pirkotusta.:D
Yöllä tuli putsailtua jakolaatikkoa päältä ja sisältä ja puhkastua kolmen tuuman kakkaputkelle reikä lokasuojaan, eli snorkkelia olis tuloillaan. Se on vissiin se kuviosahalla pellin sahaaminen mikä nyt jyskyttää ohimossa..:D
Nuhapumppu
10.03.2012, 16:13
Yöllä tuli putsailtua jakolaatikkoa päältä ja sisältä ja puhkastua kolmen tuuman kakkaputkelle reikä lokasuojaan, eli snorkkelia olis tuloillaan. Se on vissiin se kuviosahalla pellin sahaaminen mikä nyt jyskyttää ohimossa..:D
Mistä kohtaa tuot snorkkelin ulos? Itse laitoin kulkemaan lokasuojan sisään piilossa ja toin a-pilarin kohdilta ylös ja ulos tuolleesti,eipähän ota mihinkään kiinni.
http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/DSC_1550.JPG/_smaller.jpg?hash=61006
Vilkun yläpuolella töräytin pyöreän reijän ja sipistelin reunalistalla. Tähän olis joskus tulossa pelti+kumi levikkeet eli ei näytä silloin niin ulkonevalta. Lekaahan sille sisälokarille tuli myös annettua, että mahtuu rööri olemaan. Ja lopulliset mutkat saa muotoiltua ja sialla liimattua kun saa maalin kuivaksi ja seuraavat lomat päälle, eli pääsiäisenä viimeistään.
Menee taas suunnittelun ja osien hankkimisen puolella jokunen aika koulun takia.
Onko tuo kurttuputki etran tuotteita?
Nuhapumppu
11.03.2012, 06:07
Vilkun yläpuolella töräytin pyöreän reijän ja sipistelin reunalistalla. Tähän olis joskus tulossa pelti+kumi levikkeet eli ei näytä silloin niin ulkonevalta. Lekaahan sille sisälokarille tuli myös annettua, että mahtuu rööri olemaan. Ja lopulliset mutkat saa muotoiltua ja sialla liimattua kun saa maalin kuivaksi ja seuraavat lomat päälle, eli pääsiäisenä viimeistään.
Menee taas suunnittelun ja osien hankkimisen puolella jokunen aika koulun takia.
Onko tuo kurttuputki etran tuotteita?
Tuo putki on jotain pakokaasuletkua,valmistajasta ei sen tarkempaa tietoa mutta paikallisesta putkijohto liikkestä hankittua, jota sain kaverilta,sileää sisäpinnaltaan. Aika kestävää tuntuis olevan kun ei saksetkaan menee ihan herkästi läpi kun lyhensin tuota.
Tsajaa, eipä löytyny tamgearsilta ketjua. Eli käytetyn ostoksi menee.:( No, kunhan jollain saa tuon nippuun ja ajoon, kestää jos kestää. Stefat uusiksi ja kovaa ajoa.
Ketjuhan tosiaan on 41 lenkkiä, 1,75" leveä ja 3/8" jaolla, jos jotakuta kiinnostaa.
Ketju tuli hankittua käytettynä. Mitenhän muuten on, pitääkö tuohon jakikseen laittaa alkuperäiset tiivisteet noile kansille, kun tuli raapaistua net vanhat pois. Periaatteessahan sieltä menee välykset vääriksi pelkällä liimalla kasattuna, mutta mahtaako olla mitään väliä?
Periaatteessahan sieltä menee välykset vääriksi pelkällä liimalla kasattuna, mutta mahtaako olla mitään väliä?
Onko tästä mitään käryä kellään, vai onko jakikset kasattu tiivisteillä kaikilla?
Nyt ois kasa tiivisteitä jakikseen tulossa ja ketju on oottamassa asennusta. Siinäpä taas edistystä pitkältä ajalta, eli aika köyhää.:rolleyes: Käyttöopeliinkin pitäis kansinahka vaihtaa, kasitappinen voimapeli.:)
Noni, jakolaatikko paikallaan jälleen.. "Uusi" ketju oli paljon jämäkämpi verrattuna vanhaan, joka ylsi jakolaatikon reunoihin ääriasennossa. Eikä paukuta enää, eli jokseenkin onnistunut remontti.:D Kasasin laatikon liimalla ja nakoin kaikki simmilevyt pois kun ei enää ole tiivisteitä välissä, nyt välykset jokseenkin huoltomanuaalin mitoissa.
Hehkulle ja öljynpaineelle kötöstelty merkkivalot kojelautaan ja pikku sähkövikaa taas korjailtu, oli sisävalon johto hapertunut poikki kuskin puolen b-pilarin juuresta.
Snorkkeli löysi paikkansa. Kone ei ihan sammu hanskalla tukkimalla, mutta eipä sinne ihan roiskevesi mene sisään enää.
Kohta voi siis jopa miettiä maastossa ajelua, kun on etuveto edes jotenkin käytössä. Vinssin solkkuboksin johtoja pitää vähän pidentää jotta saa senkin fiksusti sijoitettua ennen rapakelejä.
Pikkusen taas nyrjähti hommat eteenpäin, tankki suli esiin hangesta ja sille tein temput.
Karsin ne lahot putket siitä päältä pois ja hitsasin yhden läpimäränneen reiän umpeen pikku paikkalapun kanssa.
Pikkuputket katkaisin noin 10cm pitkiksi ja liimasin umpeen plasticpaddingin ja letkunpätkien kanssa.
Putsasin tankin päällysosan ja maalailin rostexilla ja pintaan musta kilikoli.
Pohjaa en sen kummemmin maalaillut, ei siellä maali pysy kuitenkaan ja oli onneksi melko ruosteeton.
Tankin laippaan joutui imupuolen putkea fiksaamaan, se kun meni irroittaessa juuresta poikki.
Tankin päältä jäänyttä putkea kiillottelin puhtaaksi ja hakkasin sen vasaralla vanhan putken sisään ja juureen siisti torttu plasticpaddingia.
Liimasin laipan kiinni tiivisteliimalla ja niin on leimaamista varten ehjä tankki, metsähommat kun tuntuu sujuvan tuolla sisätankilla mainiosti. :)
Kaasua painaessa tuntuu kierrosten laskeminen sujuvan melko hitaasti tyhjäkäynnille, liekkö seisoneet talvidiesselit jumittaneet pumppua. No, eiköhän tuo vaiva lähde puolella litralla 2töötä tuohon 25 litran tankilliseen. :D
Muijallekin kävin antamassa maasturikyytiä soramontulla, ääntä lähti kuin särkänniemessä vaikka paikat nyt oli semmosia minne pajerolla uskaltaa yksin lähteä hapettamaan.. :D
Joo, sateisen vapaapäivän aikana uudistin vinssin sähköpoksin kaapelit metrin mittaisiin 50 neliöisiin, entiset oli jotain 25 neliöistä, eli luulisi virran kulkevan ainakin samalla lailla. Samalla raksin langattoman ohjaimen rasian pois tilaa viemästä.
Mahtaakohan tuo vinssin toiminta häiriintyä, jos raksin ton ylivirtasuojan pois käytöstä? Mahtaako niitä edes olla kaikissa vinsseissä?? Eli siis tuo oikean puoleinen poksi..
Itse itselleni vastaten, se poksi on alijännitesuoja. Tuli huomattua kun anturijohto ei ollut jännitteellisessä paikassa kiinni, niin eipä vinssi pyörinyt kuin kierroksen maksimissaan. Eli suoja pelaa kuten pitääkin. :rolleyes:
Vinssin koeponnistusreissulta kuvaa, vaurioina kytkimen suunnalta alkoi kuulumaan melkoinen raklatus.
http://img32.imageshack.us/img32/9525/uusikuva.png
[QUOTE=JJ90;883116]Vinssin koeponnistusreissulta kuvaa, vaurioina kytkimen suunnalta alkoi kuulumaan melkoinen raklatus.
Oiskohan painelaakeri antautuun... Mites kuve tässä, kun olin lukevinaan et ois kasassa ja vähän muutakin damagea tullut kuvioihin?
No joo, jonkun aikaa se on ollu ajossa sen jakolaatikkorempan jälkeen. Eipä tossa ihmeempiä osumia ole tullut, pl. kun kotopihalla peruutin mäntyä päin.:p Toivottavasti se ois vain se painelaakeri/silmälaakeri, ei ihan mahdottomasti kiinnostaisi laatikkoa alkaa laakeroimaan. Kun onhan tuossa kytkinakseli vähä horo että voipi ongelmia tulla kohtapuoleen..
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/313947_3352300048484_2117351236_n.jpg
Gary Grandilta ostetut vanteet 4h hinkkaamisen, hiekkakylvyn ja maalipöhäyksen jälkeen. Jospa näillä saisi 31" leimattua. Saa nähdä miten kromatussa vanteessa maali pysyy, ei varmaan kovin hyvin mutta ihan sama..
Tänään pitäisi tehdä tankille uudet kiinnitykset ja asennella löpöpalju paikalleen, tuo perämoottorimalli kun tuskin herättää mutterinpuristelijassa sympatiaa.
Eilen iltapuhteena nosteltiin yksi pajeron kone pois paikaltaan, kannentiivisteen entrausta varten.:D
No siis, tankki tuli laitettua uusiin korvakkeisiin kiinni. Ilmatessa tuli tietty vähän sahattua ja noin vain antautui jo kerran uusiksi juoteltu startti(-30 raitaa pakkasta ja vitutti myös silloin.). Eikö tämä helpota koskaan?:D
:)vaikka että kai tolla johonkin pääsee...... paremin kuin volgswagen golf:illa itellä on sellanen.:)
Joo, vähän on taas edistytty. Leima kulahti vanhaksi kunnei oo ehtinyt oikeastaan rapata yhtään, pikkusen pohjaan tarvis hitsiliimaa ja maalia.
Levikkeiksi silppusin 0,75 peltiä ja kumisoiron, enää ei ois kuin loksujen avarrus ja paikalleen hitsuuttelu.:D
Huomenna pitäisi käydä väännättämässä kumet toisille vanteille ja painotukseen 150g muovikuulaa pers rengas.
Starttikin on jo rempattu ihan ammattilaisen toimesta, uudet hiilet ja bendixin ratas tuli siihen. Ei muutako asentelemaan...:rolleyes:
Renkaat tuli vaihettua vanteilta toisille, nyt ei raavi enää kaariin ja kuvio tuli tasaisemmaksi. Muovikuulat renkaissa pelaa hyvin, 90 km/h alkaa vasta pieni nypytys.
Starttiin ei tullutkaan uutta bendixratasta, oli ollut vääränlainen mutta eipä siinä. Uudet hiilet kuitenkin ja onpas pojat virkeä startti kun on ammattilaisen juotokset.:D Asennus oli ihan yhtä perkeleellistä nysväämistä, kuten aina.
Kattovaloille tuli vedeltyä johtoja, keulillahan on nuo 2kpl 550 hellaa ja 2 kpl tarjouskorin työvaloja, taakse 2 kpl samoja halpistuikkuja. Jospa ne ennen hirvenpyyntiä saisi pelittämään ja valoa kansalle.
Tää menee kyllä jo huonon vitsin puolelle, kun konttorilla käytyäni papereissa oli taas vuodeksi ajoaikaa!
Pikku vikoja kyllä löytyi, vänkärin etupyöränlaakerissa oli välystä ja takavakaaja oli "hukassa", savut meinasi olla korkealla, mutta 2,97 keskiarvohan riittää.
Mutta eipä noista tullut sen kummempia, eli huomautuksitta läpi.:D
Takavakaajan saa kuulemma laittaa paikalleen jos tuntee tarvitsevansa kyseistä kikkaretta.
Vinssi, korikorotus ja renkaat tuli otteeseen merkattua samalla reissulla. Ei paljon raidevälejä mittailtu,
inssi pyöri autolla kierroksen molempiin suuntiin renkaat tappiin käännettynä ja oli kuulemma hyvä rengas-vanne yhdistelmä kun ei tarvi levikkeitä, eikä rappaa kaariin.
Tänään turailtua: Vääntösauvat täppiiin ja 90/130wattiset h4set ajovaloihin relesysteemien kera. Yks kpl vuotavia suuttimia vaiheltu. Ajoitus vissiin hypähti kontorilla kierrätellessä, kun alkoi starttauttamaan pakokaasutestin jälkeen..:rolleyes: Elikkäs jakoremmi hiluineen vaihtoon ja silleen.
Tomppaa_
09.09.2012, 10:28
Siinä pakokaasutestissä on semmonen juttu et huippukierroksilla ei saa pitää kun max 2 sec. Siitä on ihan huomautus noissa ohjelmissa.
Ja sehän riittää tolle venyneelle ja rasvan kyllästämälle hihnalle että hyppää pumppu kohdiltaan. Jokatapauksessa jossain on ongelmaa kun starttuuttaa. :rolleyes:
Sähköisen polttoainepumpunkin karsin pois kunnei se pumpannut enää. Oli piirilevy mustanpuhuva ja sähkö haisi.:D Näköjään ilmavaivat on saatu pois karsittua kun pysyy pirssi tulilla ilman pumppuakin.
Kävin hakaseen jakoremmin kiristimen motonetistä, remmi on valmiina odottelemassa ja kiristimen jousi timanttitiskiltä.:eek: Muistaakseni oli melko lussu se jousi ja kun vain 5,5euroa oli hinta niin ajattelin samaan syssyyn vaihtaa senkin. Tasapainoakselien remmi heitetään roskikseen 10cm paloina.:D
Tyhjäkäyntinopeuden nostaja, tuttavallisemmin käsikaasu tuli revittyä helevettiin kun oli juuresta poikki. Samalla kaivoin virtalukolta herätteen uudelle mp3usbSDmikkihiiriCDRWultrahoodee-soittimelle, jonka hain motonetistä.
Yllärinä mukana ei tullut johtosarjaa.:D Pikainen sähköposti aiheesta myymäläpäällikölle ja saa kuulemma hakea infosta adapterin kunhan kerkeää. Kunnon palvelua kun lauantaina soittaa!
Vois vähän kaapeloida noita kajareita muutenkin ja vetästä soittimen aux-iniin 3,5mm kuulokeplugipiuhan vhf-radiota varten. Alkaa meinaa lähetys kuulumaan heikkokuuloisemmallekin.:D
Jos illalla laittaisi jakopäätä taas kerran, kiristimen jousi jäi saamatta kun ei ollut koko maassa ja menee ensi viikkoon saada se.
Vittu mää sanon, käynnistäessä sahuuttaa ja sahuuttaa edelleen. Eikä suuttimen juuresta kuseminen loppunut vieläkään uusilla tiivisteillä, eli taitaa olla paluukisko poikki kolmospytyn kohdalta. Siihen ainaki tihkuttaa ihan tosissaan.
Liekkö johtuu sahaaminen tuosta vai mistä, en tiiä.. Paska ku paska mutta saipa taas mailaa metsässä.
Vittu mää sanon, käynnistäessä sahuuttaa ja sahuuttaa edelleen. Eikä suuttimen juuresta kuseminen loppunut vieläkään uusilla tiivisteillä, eli taitaa olla paluukisko poikki kolmospytyn kohdalta. Siihen ainaki tihkuttaa ihan tosissaan.
Liekkö johtuu sahaaminen tuosta vai mistä, en tiiä.. Paska ku paska mutta saipa taas mailaa metsässä.
Hmm... Suuttimet minkä kuntoset? Omassa savuutti kaa minuuttitolkulla kylmänä, kunnes suuttimet vaihdoin toisiin. Nyt ei niin hirveesti kylmänäsavuuta. Samalla vaihdoin uudet alatiivisteet, kuin myös paluukiskon alusetkin. Itselläkin vuoti kummatkin lisäksi, ja aiheuti tuota "sahaamista" vähän liiaksi makuun. Mut nyt ei enään, vaikka vois tuohon vaihtaa tuost yhdestä koneesta vähän ennen purkuun menoa huolletut suuttimet ja tiivisteet paluukiskon alle. Niin, sais sen vähäsennkin savuttelun loppuun kylmänä, ja mahdollisesti turhan päiväsen lämmittelyn ennen mailaamista. Mut eihän tuossa oo ennään vakio pillerikään paikallaan, kun se siirtyi Stenalle lähtevään kasaan.
Kiskokin löytyy mukaan, kun tuut sitä tupakka ikkunaa tms hakeen... Ja tais olla se käsikaasunkin tarves...
Tomppaa_
23.09.2012, 19:22
Tarkistappa sieltä tankin päältä ne putket jotta ei sieltä fuskaa. Ei vuoda välttämättä ollenkaan ulospäin. Syöttöpumpun liian myöhäinen ajoitus aiheuttaa kylmänä savuttamista. Itseltä laitoin lisää ennakkoa ja kylmänä sinivalkoisen savun tulo loppui kuin seinään, eikä tarvitse hehkuttaa ollenkaan kunhan kelit pysyy plussan puolella, lähtee kuin palmun alta.
Ajoitus on ihan varmaan perseellään, heittokellon jos omistaisi niin olisi jopa mielekästä säädellä sitä. Tankin putket ei kyllä varmaan vaikuta kun tankki on ollut kartanolla jo puolisen vuotta pl katsastus.:)
Savuttaa kyllä melko perkeleesti välillä, oikeen silmiä kirvelee.
Tuun Jyrki jossain välissä hakemaan osia, ehkä jopa viikonloppuna jos hyvin sattuu. Soittelen toki ennen.
Tomppaa_
24.09.2012, 11:20
Korvakuullolta vaan käännät aikasemmalle.
suzukirby
24.09.2012, 12:26
Niin ja kannattaa tutkia ettei ole kammenpäästä pultti löysällä itellä oli samat oireet ja lopuksi selvisi että kiilaura oli venynyt kaksinkertaiseksi ja kampi meni vaihtoon...
Ajoitus on ihan varmaan perseellään, heittokellon jos omistaisi niin olisi jopa mielekästä säädellä sitä. Tankin putket ei kyllä varmaan vaikuta kun tankki on ollut kartanolla jo puolisen vuotta pl katsastus.:)
Savuttaa kyllä melko perkeleesti välillä, oikeen silmiä kirvelee.
Tuun Jyrki jossain välissä hakemaan osia, ehkä jopa viikonloppuna jos hyvin sattuu. Soittelen toki ennen.
juu...Itsekkin sitä kelloa miettinyt, mutta jäänyt touhuumatta.. Mullakin jako merkkeillään ihan, mutta ennakko käännettiin ihan niin laitaan ku sai... Pitäs tuossa kyllä syöttöjäkin lisätä, kun tehdas arvoilla tuokin pumppu on vielä. Vois paremmin 300TD Mersun aristimestakin olla iloo...
Hyvä... Ja vaik voin pian kyllä olla hirveetä jahtaan, mutta saan kyllä paikalla olijaa oleen, kunt asiaa tulee. ja voinahn mä itekkin olla kotosalla silloin.
No nii saattana. Paluukisko vaihettu. Nyt lähtee ihan kivasti käyntiin, eikä oo suuttimenkolot täys diisseliä.:DKulutuskin laski, kun löpö palaa tankkiin eikä valu maantielle.
Savuttelu väheni, enää himppasen kylmänä. Nyt pitäis pumppu enää kääntää kohti lohkoa ja uusia koko pa-linjasto ihan varmuuden vuoksi. Johan se on vaihettu letkuun, mutta taivas tietää montako liitosta matkan varrella on.
Vetoja ei tahdo olla, mahtaa nuo 3mm imu ja paluuputket tuossa patenttimallisessa tankissa vähän ahdistaa. :rolleyes:No, kyllä tolla hirvijahdissa köryttelee sen 80 mitä paperit antaa myöten.
No nii saattana. Paluukisko vaihettu. Nyt lähtee ihan kivasti käyntiin, eikä oo suuttimenkolot täys diisseliä.:DKulutuskin laski, kun löpö palaa tankkiin eikä valu maantielle.
Savuttelu väheni, enää himppasen kylmänä. Nyt pitäis pumppu enää kääntää kohti lohkoa ja uusia koko pa-linjasto ihan varmuuden vuoksi. Johan se on vaihettu letkuun, mutta taivas tietää montako liitosta matkan varrella on.
Vetoja ei tahdo olla, mahtaa nuo 3mm imu ja paluuputket tuossa patenttimallisessa tankissa vähän ahdistaa. :rolleyes:No, kyllä tolla hirvijahdissa köryttelee sen 80 mitä paperit antaa myöten.
Ei ollu isoista kii tuo käyniin sahuuttelu sitten...
Itellähän merkkine mukaan joko laitettu, ja islit saa pumpun kääntää ihan toiseen laitaan et kuulostaa Pajeron käynniltä tuolla ahtimella mikä mulla on. Syötöt kyllä tehtaan jäljiltä ku sinetit paikallaan, että ei pitäs varmana kääntää vähän lissää...
Sit polttoaineletkusta, että Bilteman letkua en suosittele kovinkaan... Siihen tulee herkästi murtumia pintaan, jos ei oo suojaletkussa. Mut sit Gates jne hinnaltaan noin kolme kertaa tyyriinmpää, mutta toisaalta ei tarvi olla vaihtaan heti.
Ja kyllä silläkin ehtii...
Sit polttoaineletkusta, että Bilteman letkua en suosittele kovinkaan... Siihen tulee herkästi murtumia pintaan, jos ei oo suojaletkussa. Mut sit Gates jne hinnaltaan noin kolme kertaa tyyriinmpää, mutta toisaalta ei tarvi olla vaihtaan heti.
Aattelinki rykästä kurttuputken sisään putken suojaan, niin ei aurinko haperra.
Nuhapumppu
15.10.2012, 19:59
Aattelinki rykästä kurttuputken sisään putken suojaan, niin ei aurinko haperra.
Koita sitten saada tiiviiksi se kurttuputki,meinaan sinne kun menee hiekkaa niin hieroo nopeasti letkun rikki,eikä siellä alustassa niin kauheasti aurinko paista:D
Itse vedin ihan pelkät letkut pohjaa myöten,takatilan lämppärin letkujen kiinnikkeisiin kiinni,letkun ostin paikallisesta hytikka putkasta ja vaikuttaa kohtuu laadukkaalta,maksoi jotain ~3€ metri,kun taas Gatesin letku maksoi paikallisessa varaosa liikkeessä 7€ metri.
Koita sitten saada tiiviiksi se kurttuputki,meinaan sinne kun menee hiekkaa niin hieroo nopeasti letkun rikki,eikä siellä alustassa niin kauheasti aurinko paista:D
Liimallisella kutistesukalla aattelin leipoa päät umpeen. Saa vähän vaihtoehtoja kiinnitykseen ja hankaussuojaa samalla, kun laittaa putket päällekkäin.:)
Eiköhän tuolta etralta löydy jotain sopivaa, kun tiskille marssii.
Jepjep. Tullu lähinnä ajeltua hirvijahdin tiimellyksessä, mitä nyt huonon käynnistyvyyden kanssa edelleen jumpattu.:D
Mites on, kun syöttöpumppua pyörittää niin kuuluu välillä naksahdus. Ei vissiin ole normaalia.. Jumiiko siellä vaan joku juttu vähäisen ajon takia vai onks se pasana??
Tomppaa_
28.10.2012, 01:42
Kyllä sieltä naksuntaa saa kuulua
Mitenhän ei oo tullu törmättyä ennen tuohon, vaikka jakopäätä on pyöritetty varmaan kymmeniä kertoja kun on rustattu jakoa kohalleen... Aika jännä.
Tomppaa_
28.10.2012, 16:30
Riippuu tietysti miten kova :D Itellä napsuu ainaki ja hyvin rokkaa.
No sellainen ihan huomattava naksahdus se on mutta eipä siinä.
Tadaa; taitaa olla kampiakselin kiilaura väljä. suzukirbyllä on näkijän lahjoja. :D
Väljää ei oo paljon, mutta vissiin tarpeeksi.
Kaisse pitää alkaa mutkaraudan etsintään ja kone poies keulilta ja perinteinen talvihuolto.:D Starttikehää, stefaa ja muuta sen kammen lisäksi vaihtoon. Johan tää on ilman isompia menny jo monta sataa kilsaa. Öljnvaihtoakaan ehi tehdä kun kone on taas levällään.:o
Tomppaa_
28.10.2012, 20:31
Itsellä oli edellinen omistaja jättänyt kampiakselin pultin löysälle. Mulla oli hakkautunut kiilaura hihnapyöristä leveämmäksi, joten hitsasin sinne vähän matskua ja viilasin tiukaksi. Kun kampiakselin pultin vetää kiinni, ei hihnapyörät pääse elämään. Itselläni auto lähti kuitenkin hehkuilla hyvin käyntiin, kävi vain epätasaisesti ja kalkatti. En usko, että nuo sun käynnistysongelmat johtuu tuosta kiilaurasta jos sen hihnapyörän liike on ollut alle yhden hampaan. Polttoainepuolelle paikantaisin vian, eli ilmaa ottaa jostain, hehkut ei toimi, pumpun ajoitus metässä tai suuttimet kuluneet.
Omassa naperossa oli myös pultti löysällä. Taitaa olla yleisvika. Kampuran kiila ura oli ehjä, mutta ratas pyörät piti hakea timantti tiskiltä. Taisi maksaa ~150 koko paketti. Samalla tuli vaihdettua stefa kampuran päähän.
Mistäs tuo syöttöpumppu ottaa ilmoja? Käyntiinlähtö on nimittäin yhtä hankalaa, vaikka ohitin kaikki letkut ja suodatinjalan ja tarjoilin kakkua suoraan pumpulle kannusta. Olispa kesä ja lämmin ettei tarvis tallissa tukehtua.:)
Tomppaa_
29.10.2012, 10:15
Okei, no tuo poistaa jo monta vikapaikkaa, eli polttoainelinja on ehyt jos kannunkaan kanssa ei käynnisty kunnolla. Oletko hehkut mitannut että on ehyet? Onko sulla nappihehku?
näistähän ruukaa mennä se "kaasuvivun" tiiviste ja rupee sieltä vuotaa... sen kun ottaa pois niin kuulema helvetin vaikea saada kohalleen takasi, on niin tiheä booritus!
edit. se aiheuttaa ainaki tyhjäkäynnin humppausta, mulla taitaa olla itellä siellä vika... Mutta jos se on pahaksi menny niin voishan se tehä tuonki?
Mistäs tuo syöttöpumppu ottaa ilmoja? Käyntiinlähtö on nimittäin yhtä hankalaa, vaikka ohitin kaikki letkut ja suodatinjalan ja tarjoilin kakkua suoraan pumpulle kannusta. Olispa kesä ja lämmin ettei tarvis tallissa tukehtua.:)
yksi mahdollisuus on tuolta jakopään puolelta olevan käyttöakselin kaulalta tuleva vuoto, ei juurikaan näy, mutta aiheuttaa pitkää sahausta. voi vaihtaa pumppu paikoillana, ja kopää auki ja ratas pois edestä ja stefa ulos. Sitten yksi vaihtoehto mikä omassa oli, eli nestepään "korkki" minkä tiivistyskartiossa näkyi naurettavan pieni naarmu, siitä päästi lämpinä deiselin läpi ja näin ollen häivytti painetta takasin pumpulle eikä suuttimille, ja suuttimet eivät avautuneet kunnolla. Tästä viasta ei huomannut mitään ajossa eikä kylmänä..
Kiitosta kaikille kommentoijille, johan tuossa on raplattavaa kerrakseen. Taas menee viikko ainakin työhommissa ennenkuin ehtii haperolle ajatustakaan uhraamaan..
Nappihehku tossa tosiaan on ja hehkut on alle 3000km vanhat eli pitäis olla kunnossa. Pitäis. PITÄIS...:D
Mites sit, että onko tutkittu tuon napin toiminta? Itellä yks nappi kyrvähti toisella hehkutuskerralla... Toinen kesti vähän kauemmin, kunnes tilluutin varaoaliikkeeseen kunnollisen napin. Ei oo enään kyrvähtelly.
Mullon merkkivalollinen systeemi ja releellä, jännite kulkee kyllä kun valo palaa taulussa. Pitää mittailla paljon se antaa kiskoon jännitettä, että kuseeko sielä joku. Tosin kyllä mun mielestä pajeron pitäis startata lämpimänä ilman hehkuakin.
Tomppaa_
30.10.2012, 20:43
Juu kyllä se lämpösenä lähtee ilman hehkua. Sahauttaako se aina kun sammuttaa, vai vain hetken seisomisen jälkeen? Heti sammutuksen jälkeen jos sahauttaa niin viittaisi kyllä pumpun sisäiseen vikaan tai ajoituksen olemiseen myöhäisellä.
Sahauttaa heti sammutuksen jälkeen. Tai ei enää isommin kun patentoin siihen suodatinjalan ja syöttöpumpeton väliin sähköpumpun mallia bilteman peltikuorinen.
Sillä kun hetken ruttuuttaa ennen starttia niin jo van lähtee jossei starttikehä rääkäise. :D
Varmaan sais olla isommalla tuotolla oleva pumppu, mutta eipä siihen hätään ollu tietenkään hyllyssä.
Tämä pumppuaa 70 litraa tunti ja semmonen mikä oli joskus paikallaan(nyt tiiän kyllä miksi..) oli 120l/h.
Vanha pumppuhan kyrvähti sähköiltään ja nakkasin sen roskiin ja luulin että pumpun tarve ois hävinny kun uusin lahot tankin putket.
Nyt on enää se ajoitus perseellään, pitää kääntää kun saa toisen käsiparin ja päivänvaloa.(Tätä tuli turhaan käännettyä myöhäsemmälle, kun haettiin vikaa.)
Hehkut vois kans mitata jos löytää yleismittarin jostain piilosta..
Sitten saa paska märäntyä ja kovaa ajoa, kunhan vaan käyntiin lähtee.
Vhf radionkin ostin, senkin saa asennella jahka saapuu ja saa ohjelmoitua.
Ostikko mistä tuon vhf:än? Oliko minkä merkkinen ja hintanen?
Käytetyn motorolan ostin. Anytonen vhffää kattelin että sellasen laitan jossei käytettyä löydy. Rxtx-tuotteella oli ihan kohtuullisen hintainen.
Ajoitusta käännetty, käynti tasaantui ja ei sahuuta enää. Eikä savuta. Hyvä. Vitun hyvä.
Nätistihän tuo yksinki käänty, sorkkaraudalla kääntää varoen suihkuputkista ja lukituspultti toisella kädellä kiinni.
Pistin varmuudeksi kaikki mitä säädöstä löyty, kun eipä se kovin hassuksi ainakaan menny.
Tänään tuli käytyä pikku "safarilla" emännän kanssa, 160km pitkin mettäteitä Salamajärven kansallispuiston kautta kiertäen.
Tomppaa_
03.11.2012, 21:25
Juu ei sitä liian pieleen saa. Hyvä että toimii. Varmaan syöttöpumpun puolella siirtopumpussa jotain häikkää kun alunperinkin sähköpumppu laitettu. Lisää SYÖTTÖJÄ ja lets rock :D
Tuli vähän käytyä ajelemassa. Kaikki pelaa kuten pitää, ihan ihmeellistä sinänsä. :D
Tuli silloin joskus heti ostamisen jälkeen käytyä upottamassa ja jumittamassa tuo auto yhdelle suoreitille, allterraineilla oltiin kiinni tasaisellakin saati sitten ojissa.
Nyt pikkusen modifioituna ei edes vastustanut, tosin ajoalustakin on himpan verran enemmän jäässä.
Nauratti lähinnä, kun appari veteli körssiä luu ulkona ja muisteltiin kun tapeltiin autoja ylös vuoronperään ja lopulta molemmat oli jumissa niin että piti vetää traktorilla pois.
Snorkkeliin pistin virallisen oloisen hatun päähän, ettei pölylumi tuki suodatinta heti.
http://www.taloon.com/kuvat/k/meriser/merika_ip-hattu135.jpg:D:D:D
Jospa joulun aikaan sais aloitettua peräloosterin vaneroinnin ja sisustamisen muutenkin.
Emmää mitään vaneria oo saanu hankittua:D, vuoleskelin vaan soaa varten 75x50x4 tai jostain semmosesta neliöputkesta jousipedit.
Tuntu taas että miten vitussa joku kasaa moottorin 2 kertaa saman illan aikana ja hitsaa puol autoa uusiksi ja soaa kaks akselia ja vinssit asentelee.
Itellä menee jonkun vitunaikasen latikan työstöön se viis tuntia ja kahvitauot..:o
Kuva tulee joskus, kun mobiilinetti jaksaa herätä että saa kuvat upattua jonnekkin.
http://www.taloon.com/kuvat/k/meriser/merika_ip-hattu135.jpg:D:D:D
Jospa joulun aikaan sais aloitettua peräloosterin vaneroinnin ja sisustamisen muutenkin.
Mulla samanlainen ja ainoa suodatin, tähän asti ainakin toiminu hyvin...:D
Emmää mitään vaneria oo saanu hankittua:D, vuoleskelin vaan soaa varten 75x50x4 tai jostain semmosesta neliöputkesta jousipedit.
Tuntu taas että miten vitussa joku kasaa moottorin 2 kertaa saman illan aikana ja hitsaa puol autoa uusiksi ja soaa kaks akselia ja vinssit asentelee.
Itellä menee jonkun vitunaikasen latikan työstöön se viis tuntia ja kahvitauot..:o
Kuva tulee joskus, kun mobiilinetti jaksaa herätä että saa kuvat upattua jonnekkin.
Ite oon miettiny samaa. Osa tekee auton kolme kertaa uusiksi päivässä, itellä menee vuosi :D joko ne on tehny sitä 5 vuotta salassa ja pikkuhiljaa näpsiny kuvia tai se on aivan täysin juostenkustu.. On siinnä tietty vielä se vaihtoehto että ne on näppärämpiä käsistä :o
Pajero seiso about kuukauden lumihangessa, kunnei ollut aikaa edes ajella. Pari tuntia roikassa+laturissa ja ekalla käännöllä koneet tulille!
Ilmavaivat on saatu pois ja ajoitus on siis kohillaan ainakin jotenkin. Pikku umpihankilenkki(3km nilkka suorana) antoi vakaasti ymmärtää, että voimaa on saatava lisää.
Pikkupuolen kakkosella jauhaa hyvin, mutta kolmonen hyydyttää menon aika varmasti.. Jos pari prikkaa hukkiksen kelloa kirimään ja ahdonalaisen karaa kääntäisi antavampaan suuntaan.
Tai sit vaihdat siihen aavistuksen isomman ahtimen... Ja hukkiksen kellon sellaseen, mikä aukee jossain 1,2barin seudulla... Kyllähän tuo vakiopilleri on huono, kun se ahaa tasakaasullakin ajaessa sen 0.7... Ja ihan maantie vauhdeissa... Mulla, eikä muillakaan sitä tee ennän siin muodossa ku se lähti syksyllä Stenan kyydissä uusiokäyttöön.
Ahdonalainen täysille, perussyöttö täysille ja alkohan sitä tapahtumaan, hanki muuttuu mustanpuhuvaksi ja rengas jaksaa pyöriä sen mitä antaa kaasua.
Oishan mulla tohon jo l200 imusarja valmiina, olis vaan
a) aikaa ja
b)rahaa niin tuohon tekis vaikka mitä.
Nyt se on ihan tollasessa kivassa räppäilykunnossa, mitään matka-ajoahan tällä ei ajeta.
Ahdonalainen täysille, perussyöttö täysille ja alkohan sitä tapahtumaan, hanki muuttuu mustanpuhuvaksi ja rengas jaksaa pyöriä sen mitä antaa kaasua.
Varma konsti halkaista kansi. :D
Jos tuon kannen saa paskaksi näillä kilsoilla niin saapi mennä. :D
Ja ajo kun on lämmittely-kenkää-jäähdyttely niin ei pitäis olla ongelmia. Perussyöttöä otan pois pikkusen ettei savuta ihan niin järkkynä ja lämpee vähän vähempi.
No, aloinpa katteleen takaloosteria sillä silmällä että vanerointia alan suunnittelemaan.
Purkasin kaikki kamat kartanolle ja aloin suorittaan keväthuoltoon kuuluvia kosteusmittauksia 12" ruuvimeisselillä, nopean mittailun tuloksena kahden tunnin rälläköinnin jälkeen neliömetrin reikä ja pari pienempää. Pari läpeä kaariin ja kaikki ovennurkat myös pehmeänä.:D Eipä ole ihan nurkan takana se vanerointi vielä..
Isoa reikää tuli parsittua 3mm plootulla piiloon jo, on se aikaa vievää tuo mätähomma.
Työvalojen ynnä muiden hilputtimien sähköille on hankittuna ihkaoikea sähkökaappi ja kopallinen katkaisijoita sun muita. Jos sais nekin joskus parsittua ihmismäiseksi.
Ja joo, turboa isonnetaan joskus kans, tuli sekin päätettyä hankikarkeloissa. Nää vaan tuntuu aina olevan melko pitkissä aikatauluissa nää pajotushommat, jospa se tästä kun kelit lämpiää.:cool:
Muistkot et milloin viimeks kosteuksia mittailit autosta?
Muistin tässä, että omaa ku harsin kasaan yks kevät... Ja talvella ku vein leimalle, niin oli lisää harsimista tiedossa. Eri kohdast täysin, kun keväällä harsiessa. Mut kuitnekin silloinkin mittaillin ja kovalla käellä. Vai onkohan näissä toi valmistusaine niin atomiaikasta et tlee äkkiä jotain uutta...
Ite en oo koppaa hitsaillu kun vähän oston jälkeen, eli useampi vuos jo. On se kyllä semmosta lukinpierua tuo pelti että varmaan tulee nopeasti reikää kun pääsee happanemaan.
Etupäästä silvoin isolla kädellä peltiä pois, oli naamapeltiä paikattu maanmainiosti liimaamalla molemmin puolin reikää rosteripelti. Tietäähän miten siinä on käyny kun vielä yläreuna jätetty hitsaamatta.:rolleyes: Lokareista lähti kans etunurkat pois, kun mutterit ei auennu kuin rälläkällä..
Etuvilkuiksi pitäis keksiä jotkut ruokottomat ja halvat, miten tämmösen kans menee säännökset että käykö joku perus traktorin vilkku-parkki tarvikekikkare vai pitääkö olla sivulle enempi näkyväisyyttä???
http://www.jussinmaki.fi/kuva-data/69-342115-211.jpg
wuntzikka
10.04.2013, 17:44
Varma konsti halkaista kansi. :D
mulla petti alakerta tuon jälkee, siis kaikki syötöt täysille niin pitkälle ku tyhjäkäynti puolella on varaa
Tomppaa_
11.04.2013, 06:32
Ite en oo koppaa hitsaillu kun vähän oston jälkeen, eli useampi vuos jo. On se kyllä semmosta lukinpierua tuo pelti että varmaan tulee nopeasti reikää kun pääsee happanemaan.
Etupäästä silvoin isolla kädellä peltiä pois, oli naamapeltiä paikattu maanmainiosti liimaamalla molemmin puolin reikää rosteripelti. Tietäähän miten siinä on käyny kun vielä yläreuna jätetty hitsaamatta.:rolleyes: Lokareista lähti kans etunurkat pois, kun mutterit ei auennu kuin rälläkällä..
Etuvilkuiksi pitäis keksiä jotkut ruokottomat ja halvat, miten tämmösen kans menee säännökset että käykö joku perus traktorin vilkku-parkki tarvikekikkare vai pitääkö olla sivulle enempi näkyväisyyttä???
http://www.jussinmaki.fi/kuva-data/69-342115-211.jpg
Tuskin tarvitsee näyttää muuten kun sivulla on oma pikkuvilkku. Eiköhän tommonen lain kirjaimen täytä mainiosti.
Takavalot ostettu, mallia perus_peräkärry valmiilla johtosatsilla niin saa vaihdettua pohjassa killuvat happamat johtimet sisälle uudella kumikaapelilla.
Uudet iskarit taakse hankittu ja niille suunniteltu kiinnityksiä.
Jyrdeniltä b-vectran jakkarat varattu vanhojen paskojen tilalle, kuskin penkki on syöpyny rautaa myöten ovenpuolen reunasta. Haetaan ja asennetaan kun jaksetaan.:D
Takavalot ostettu, mallia perus_peräkärry valmiilla johtosatsilla niin saa vaihdettua pohjassa killuvat happamat johtimet sisälle uudella kumikaapelilla.
Uudet iskarit taakse hankittu ja niille suunniteltu kiinnityksiä.
Jyrdeniltä b-vectran jakkarat varattu vanhojen paskojen tilalle, kuskin penkki on syöpyny rautaa myöten ovenpuolen reunasta. Haetaan ja asennetaan kun jaksetaan.:D
Juu... Ja näihin on muiten tekemiä jakkaroita jo asenneltava, kun alkaa orkkikset oleen niit puoli miljoonaa kilsaa perseen hinkkaamia malleja. Ja äkkiä ajonautintokin kasva, kun ei lattialla istuta ennään ja näkeekin eteensä jo.
khonkonen
16.04.2013, 20:09
Juu... Ja näihin on muiten tekemiä jakkaroita jo asenneltava, kun alkaa orkkikset oleen niit puoli miljoonaa kilsaa perseen hinkkaamia malleja. Ja äkkiä ajonautintokin kasva, kun ei lattialla istuta ennään ja näkeekin eteensä jo.
Oisko jakkarat pitäny saada ouluun? Oon just haapajärvellä ja huomenna iltapäivällä ajelen ouluun ja sopis tonne pakuun ne kyytiin.
Jyrki tietää ainaki numeron ni kannattaa soitella jos haluat ne kyytiin.
Iso käsi tarjouksesta, mutta suunta ois just toinen. Nappaan ne kyytiin matkalla keskipohjanmaalle niin ei tartte säilöä täällä kerrostalon uumenissa niitä!
Oisko jakkarat pitäny saada ouluun? Oon just haapajärvellä ja huomenna iltapäivällä ajelen ouluun ja sopis tonne pakuun ne kyytiin.
Jyrki tietää ainaki numeron ni kannattaa soitella jos haluat ne kyytiin.
Juu.,.. Tiedän, ja tiedän vastaanottajankin numeron. Mainittinkin et voi omassakin kyydis kulkeutuu, mutta suunta etelämpään ni ei tarvi.
Jokos on penkit löytäneet paikkansa?
Äh, pajero seisoo pihassa kunnei oo aikaa harrastella kaikkea yhtaikaa.
Leima kylmänä, vitusti hitsuuta tarttis, ei oo kinostusta eikä aikaa. Ehkä talvella. Tai sitten vitullisella kiireellä hirvijahtiin auto kuntoon..
Käytin sentään koneen lämpimänä ja siivoilin lattialle valunutta jäähdytinnestettä. Onneks sentään oli vuotanu kannusta eikä mistään muaalta.
http://i.imgur.com/zcJNnQjl.jpg
No mutta mutta, on tääki hengissä ja mä oon ukkomies!
Topikki kiinni, Pajero myyty.