View Full Version : Dodge Ram 2500 -02 ja 44" Rockerit leimassa
Tässä pari viikkoa sitten tapahtui aivan kummia, yksi asiakkaani sai leimattua ko. kulkineeseen 44x19,50-16 Pitbull Rockerit A-Katsastuksen konttorilla. Ainoa mitä oli vaadittu oli ollut se että renkaiden täytyy sopia pyörimään jousituksen joka asennossa ja äärivaloja oli putänyt lisätä muutama kappale kasvaneen leveyden vuoksi.
veijon-esso
14.06.2011, 10:58
llmeisesti joku vihdoin uskaltanut soveltaa pykäliä asiakkaan eduksi, toi ramihan on kuorma-auto ja kuorkeissa ei rengassääntöjä ole. Mutta joku molopäinen tulkinta on ollut käyttää h-a puolen sääntöjä soveltuvin osin. Mun tulkinta on että koko trafi pitäis lakkauttaa.
Trafista saadun tiedon mukaan tällä viikolla on todnäk tulossa sovellusohjeita "soveltuvin osin" sovelluksiin. Em. Ram lienee saanut asiaan uutta virtaa.
Arvatenkin nämä "soveltuvin osin" sovellukset sovelletaan maasturiharrastajan näkökulmasta katsoen väärin päin? Jos siis normi Trafin politiikkaa katsotaan, niin kaikessa mennään huonompaan suuntaan :(
Tätä menopeliä leimatessa katsuri oli soittanut 3 kertaa Trafille ja kysynyt ohjeita joten Trafilta salaa tätä ei ole tehty. Katsastus oli kuiteskin kestänyt noin 5 tuntia. Ko. auto muuten liikku muistaakseni Turussa joten joku on sen voinut bongatakin. Hevosia koneessa 800 ja vääntöä vaatimattomat 1600Nm sekä korotettu alustaa ja koria yhteensä jos nyt oikein muistan niin 13".
Kuvia voisin laittaa mutta kun en osaa.....
Kyllä tollasesta laitteesta pitää jonkun tänne kuvia laittaa.:cool:
Voimaa on varmaan sopivasti suhteessa ton kokoisiin pyöriin, mitkä lie sitten välitykset.
Superlon
14.06.2011, 15:30
Tos on vastaavasta ketkuttimesta video. Näyttää noi 44" renkaat ihan sopivilta tuon kokoiseen autoon. :)
http://www.youtube.com/watch?v=jXM2m5JZQDY
SukiSuki
14.06.2011, 15:31
KUVIA PERKULE?????
Tätä menopeliä leimatessa katsuri oli soittanut 3 kertaa Trafille ja kysynyt ohjeita joten Trafilta salaa tätä ei ole tehty. Katsastus oli kuiteskin kestänyt noin 5 tuntia. Ko. auto muuten liikku muistaakseni Turussa joten joku on sen voinut bongatakin. Hevosia koneessa 800 ja vääntöä vaatimattomat 1600Nm sekä korotettu alustaa ja koria yhteensä jos nyt oikein muistan niin 13".
Kuvia voisin laittaa mutta kun en osaa.....
Onko kyse jostain poikkeuslupa touhusta vai onko nyt tulkittu paremminpäin sääntöjä?
Mites toi nyt oikeesti menee?
Kun toin aikanaa oman Dodge Ramin Suomee, laitoin alle (muistaakseni) 295/75R16 pyörät. Meni läpi ilman mitää mutinoita...
Vuosikatsastuksessa taas nuori inssi rupesi heti mutisemaan renkaista, ja selvää sain vaa jotai "minä en kyllä tälläisiä renkaita olisi tähän hyväksynyt... Mutta ne nyt on jo merkattu."
Ja kun jossai joku on puhunu, et rekisteröintikatsastuksee vaa niin isot ku mahtuu??
bj45lava
14.06.2011, 17:01
Maahantuontikatsastuksessa saattaa mennä ja on itselläkin mennyt milloin mikäkin rengas läpi, koska mitään kokotaulukoita em autoista ei ole olemassa...tietysti kumien oltava autossa allaolevat.
artsi777
14.06.2011, 17:23
Täälläpäin Salo/turku liikkuu useita järkyttävän korkeita vastaavia autoja, onko se niin ettei nuo rengas ja korotus säännökset koske kuorma autoa
dodge ram pystyputket
14.06.2011, 17:46
Täälläpäin Salo/turku liikkuu useita järkyttävän korkeita vastaavia autoja, onko se niin ettei nuo rengas ja korotus säännökset koske kuorma autoaTrafi on käskeny konttoreita kohtelemaan näitä meijän autoja samalla max 15cm kokonais korotus säännöllä. Ainakin näin on ollu tähän päivään asti.
dodge ram pystyputket
14.06.2011, 18:01
Mites toi nyt oikeesti menee?
Kun toin aikanaa oman Dodge Ramin Suomee, laitoin alle (muistaakseni) 295/75R16 pyörät. Meni läpi ilman mitää mutinoita...
Vuosikatsastuksessa taas nuori inssi rupesi heti mutisemaan renkaista, ja selvää sain vaa jotai "minä en kyllä tälläisiä renkaita olisi tähän hyväksynyt... Mutta ne nyt on jo merkattu."
Ja kun jossai joku on puhunu, et rekisteröintikatsastuksee vaa niin isot ku mahtuu??Noi 295 75 16 renkaat onkin ihan lailliset koska autoa on saanu tehtaalta ensiasennus renkailla jotka ovat kokoa 265 75 16.
muistisi petti, rami liikkuu tampereen/ylöjärven seudulla =)
tässä nyt yksi kuva alkuun kyseisillä rockereilla. auto täysin tieliikenne laillinen ja joka päiväsessä käytössä. erikoislupaa ei tarvittu.
WAUhttp://www.freesmileys.org/smileys/smiley-basic/drool.gif (http://www.freesmileys.org/smileys.php) tahtoo tommosen!
Täydellisyyden pilaa vaan noi pystyputket ja etuvalot.
mikä ihmeen paineilmasäiliö tuossa runkoo vasten on, ei meidän ramissa tommosta oo??
Elikkä tarkoittaako tämä nyt sitä että esim Mäyrikseen tai muuhun 3-akseliseen C03 Volvoon saa laillisesti isommat kuin 37" kumet?
Elikkä tarkoittaako tämä nyt sitä että esim Mäyrikseen tai muuhun 3-akseliseen C03 Volvoon saa laillisesti isommat kuin 37" kumet?
Varmaankin vain rekisteröintikatsastuksessa?
mikä ihmeen paineilmasäiliö tuossa runkoo vasten on, ei meidän ramissa tommosta oo??
Ramissa ennen ollut ilmajouset.
WAUhttp://www.freesmileys.org/smileys/smiley-basic/drool.gif (http://www.freesmileys.org/smileys.php) tahtoo tommosen!
Täydellisyyden pilaa vaan noi pystyputket ja etuvalot.
etuvaloista olen samaa mieltä. pystyputket taiteellista savuverhoa varten oikein mukavat. Tosin takana tulia voi olla erimieltä :D
llmeisesti joku vihdoin uskaltanut soveltaa pykäliä asiakkaan eduksi, toi ramihan on kuorma-auto ja kuorkeissa ei rengassääntöjä ole. Mutta joku molopäinen tulkinta on ollut käyttää h-a puolen sääntöjä soveltuvin osin. Mun tulkinta on että koko trafi pitäis lakkauttaa.
Nyt kun lama ja säästöt on muodissa ja porttukali sun muitten apupaketit pitää jollain rahottaa ni eikös kannattas lopettaa koko Trafi ainakin yksityisautoilun osalta? Katainen ja kumppanit? Ei taida Katainen olla kuulolla mut mulle henk.koht. ei Trafista ole ollu ku harmia. On se byrokraattinen joutava sontaluukku!
Tästähän on väännetty kättä jo vuosia ja laki on ollut aina kaikille sama, nyt vain yhden tampereen seudun off road alan vanhan harrastajan ja tukipilarin avustuksella ja neuvoilla on runnottu katsastus läpi niinkuin se on aina pitänytkin tehdä. Edelleenkään maastokuorma-autoille ei ole mitään lakia rengaskoosta, on vain hyvin epämääräinen Aken/Trafin tulkintaohje, joka rinnastaa henkilöautot ja kuorkit mukamas samaan kastiin -soveltuvin osin...-.
-nyt siis odotetaan erittäin pikaista Trafin uutta tulkinta ohjetta joka määrittelee mitä saa tehdä ja mitä ei.
Ja koska Trafissa joku on todellakin alkanut tehdä jotain vauhdikkaasti, arvatkaapa merkitseekö se lain kiristämistä vai helpottamista...
-käsi ylös ne jotka uskovat siihen, että Trafin uuden tulkintaohjeen jälkeen maastokuorma-autoihin saa laittaa ihan minkäkokoiset renkaat vaan sielu sietää... ensimmäinen joka nostaa käden niin saa ostaa noi neljäysit mitkä oli Mogin alla... no mitä eikö kukaan nosta kättä... ihme ja kumma...:eek:
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2375
veijon-esso
15.06.2011, 03:47
Ja koska Trafissa joku on todellakin alkanut tehdä jotain vauhdikkaasti, arvatkaapa merkitseekö se lain kiristämistä vai helpottamista...
Heh heh, säälittää edes ajatella kuinka joku kateellinen hybridikuski tai jalkaliittolainen siellä sorvaa pykäliä, "soveltuvin osin". :-(
Kyllä sain apua ja vinkkejä naapurin offi harrastaja sedältä =) Pitihän sedän hiukan poikaa opastaa kun jo oikealle polulle olin päässyt, ettei tarvitse kaikkea oppia kantapään kautta. Muistin setää kyllä wiski pullolla opeista ja neuvoista, kiitokset vielä naapurille!
Jaa Gröönin pelikö tuo onkin. Mä siittä ***tekniikan pihasta parin kivenheiton päässä nysvään omaa Ramin esi-isää (W150). Aina siitä ohi mennessä on pitäny silmä tarkkana kytätä onko tullu muutoksia. Renkaiden koko piti vartavaste käydä vierestä tarkistamassa. Täytyy tulla poikkeen jutulla ku ohi kulkee ja pihassa näkyy liikehdintää.
ainahan mä täällä jotain kyhään =) joo täs ***tekniikan pihassa tuo komistus on näkyvillä =) muutoksia tulossa kyllä, mutta niistä lisää myöhemmin. Kyllä niitä moni muukin käy kattomassa kaupan pihalla =)
no niin... saisiko asian osaisilta linkkivinkkiä tuon rengas homman suhteen? lainata sauna iltaa ja jokusta olutta ja makkaraa vasten dokumenttia tai käydä supliikkinampana ihmisenä leimaamassa laitteen isommille pyörillä??:confused:ramiin olisi mukava saada laillisesti vaikka "ihan vaan" vaikka 35"-38" kumit alle. olen koittanu trafista kysyä suostumusta erikois luvalla työn puolesta isommille renkaille ja vielä tutun suosituksella mutta vastaus oli että "todennäköisesti ei". maa/metsätila käyttö ei muka kelpaa ja jossain saa käyttö autoon ilman erikoislupaa... katkerako?? KYLLÄ:p!! paikallinen asema inssi ei korvaansa lotkauttanu kun kysyin asiasta. olisi välillä oikeasti käyttöä isompien renkaiden mukana tulevalle pinta-alalle ja akselin ja maan väliin tulevalle lisätilalle. itse en tod. ole pykälä nikkari. on opetettu että pykälät on luotu kierrettäväksi ;) mutta olisi mukavampi kun saisi pitää ratsiassa kilvet.. saa soittaa 045 6770511 ta laittaa s.postia granada82@luukku.com
Kai tännekkin saa vastata?
No jokatapauksessa, oma kokemus on, et helpoiten isommat pyörät saa maahantuontikatsastuksessa. Eikös tämäkin Dodge 44" pyörillä tehty niin?
Jonkun huhun mukaa kuorma-autoissa ei olisi samaa 51mm sääntöä, mikä on hlö- ja pakettiautoissa. Tiedä häntä.
Mutta jos isot pyörät haluat otteeseen, niin tuot/tuotat ulkomailta kuorkin, ja laitat siihen sitten semmoset renkaat ja korotukset kun tykkäät. (tietysti pitää olla lokarien sisällä yms..) Näin toiminu meilläpäin, liekkö muualla sama käytäntö...
siis alettava suunnittelemaan auton ostoa.... ei varmaan pariin vuoteen kun alkaa vasta saamaan kestävään kuntoon. oltava vissiin leima pyörät erikseen ja hima pyörät erikseen...
ihan mielen kiinnosta missä päin vääksyä kippo86 parkkeeraa? joskus sillä alueella -95-97 ja -99-2001 asuneena. vääksyn soralla ja lantalyseolla :p
Kai tännekkin saa vastata?
No jokatapauksessa, oma kokemus on, et helpoiten isommat pyörät saa maahantuontikatsastuksessa. Eikös tämäkin Dodge 44" pyörillä tehty niin?
Jonkun huhun mukaa kuorma-autoissa ei olisi samaa 51mm sääntöä, mikä on hlö- ja pakettiautoissa. Tiedä häntä.
Mutta jos isot pyörät haluat otteeseen, niin tuot/tuotat ulkomailta kuorkin, ja laitat siihen sitten semmoset renkaat ja korotukset kun tykkäät. (tietysti pitää olla lokarien sisällä yms..) Näin toiminu meilläpäin, liekkö muualla sama käytäntö...
Kaikki varmaan "toimii" jossain määrin, mutta oikeesti noin ei sais toimia. Ja tämä 44" Ramihan muutettiin kaikenlisäks jälkikäteen kaiketi 37" -> 44". En tiijä mikä on ettei Trafi saa minkäänlaista sovellusohjetta paperille useista eri pyynnöistä huolimatta, puhelimessa kyllä ollaan ehdottomasti 51 mm:n säännön kannalla.
Toi kuorma-auton 51mm on oikeesti koominen ja kohtuuton. Pitäis jonkun varmaan näyttää ihan livenä noille trafin sedille mitä tarkoittaa minissä 51mm korotus ja mitä se tarkoittaa vaikka jossain puutavara-sisussa.
Ihan jo sellainen tilanne et tuot tai ostat matalan scanian kun olet laiska kiipee hyttiin. Sitten kun olet jäännyt puskureiden varaan työmailla riittävän monta kertaa päätät korottaa auton korkeamilla/karkeamilla renkailla (ja säätämällä ilmajousia). Mutta kas kumma meni jo yli 51mm eikä siksi onnistukkaan. :/ Samaa perhanan 94-146 on kuitenkin paaaaaaljon korkeampana saatavilla. Mut just kun tää yksilö on aloittanut elämänsä matalana mallina niin ei sitten käy.
Mut pelkään kanssa et nyt jos tuollainen tulkinta tulee niin ei ainakaan helpotu noi asiat. :(
-sami-
Sama juttu, ihmetyttää tuo kuorma- autojen ja kevytkuorma- autojen lätinät tässä hommassa. Ylipäänsä kun niiden kanssa laakereiden, alustarakenteiden yms. kestossa ei pitäisi olla minkäänlaista ongelmaa tuon asian suhteen. Samoja akseleita ja jarruja löytyy kevyemmästä ja raskaammasta mallista, autoja on eri korkuisina eri alustoilla, yms...
Jos ajattellee jenkki- pickuppeja, niin niiden akseleiden maksikantavuus on ajoneuvojen valmistajan puolelta usein laskettu noihin kevyempiin malleihin, jotta säästyy tietyiltä seuraamuksilta jenkkilässä. Kuitenkin samat akselit toisessa mallissa kestää selvästi suurempia massoja, joten kestosta tässä ei ole kysymys. Muutenkin jossain Ram 2500HD:n kokoisessa autossa vaikka 35" tai 37" renkaat ei todellakaan ole edes isot tai vaikuta auton ajokäytökseen kummemmin. Järjen käyttö hommassa olisi suotavaa.
Toi kuorma-auton 51mm on oikeesti koominen ja kohtuuton. Pitäis jonkun varmaan näyttää ihan livenä noille trafin sedille mitä tarkoittaa minissä 51mm korotus ja mitä se tarkoittaa vaikka jossain puutavara-sisussa.
Laissahan ei ole mitään mainintaa maastokuorma-atojen renkaista jne. Jos hylsy tulee konttorilla niin ei muuta kuin valitusta menemään hallinto-oikeuteen. Siellä selviää lain tulkinta ja jos ei sekään auta niin korkeinpaan valitusta.
Jos ajattellee jenkki- pickuppeja, niin niiden akseleiden maksikantavuus on ajoneuvojen valmistajan puolelta usein laskettu noihin kevyempiin malleihin, jotta säästyy tietyiltä seuraamuksilta jenkkilässä. Kuitenkin samat akselit toisessa mallissa kestää selvästi suurempia massoja, joten kestosta tässä ei ole kysymys. Muutenkin jossain Ram 2500HD:n kokoisessa autossa vaikka 35" tai 37" renkaat ei todellakaan ole edes isot tai vaikuta auton ajokäytökseen kummemmin. Järjen käyttö hommassa olisi suotavaa.
Mites järki ja 44x19,5 sitten? Eli jos/kun järkeä voi/saa/joutuu käyttämään, hommat karkaa käsistä.
Niinhän siinä saattaa käydä, mutta pointti lähinnä on se, että kuten tuolla ylempänäkin mainittiin niin 51mm:n sääntö kuorma- autojen kohdalla on täysin järjetön. Toki yksiselitteinen, mutta järjetön.
eikös siinä matalassa tukki skaniassa käytetä verrokina korkeinta skaniaa?
veijon-esso
12.12.2011, 10:41
Ei 44" rengas oo vielä mitään käsistä lähtöä ton kokosessa autossa. Pikku suikassa se kyl olis.
Siks toi 51mm (vai 52mm?) sääntö on hullu kun se on sama esim. Minissä ja vaik H1 Hummerissa jossa on 37" orkkiksena. Jos kasvuvara olis taas prosentuaalinen, se olis ehkä realistisempi. Tai sit ne pitäis tutkia tapauskohtaisesti jonkun offi asiantuntjan toimesta, tai esim huutoäänestyksellä offipalstalla.
Tämä Ramihan katsastettiin aivan pykälien mukaisesti, kevyttä maastokuorma-autoa kun ei koske tuo 51 mm sääntö. Oli katsuri soitellut useaan otteeseen Trafille katsastuksen aikanaa elikkä asia oli sieltä varmistettu. Ei muuta kun muutkin vaan leimaamaan isompia renkaita kevyt maastokuorma-autoihinsa.
Lain mukaan tähän ei tarvittaisi edes lokasuojan levikkeitä jos ihan tarkkoja ollaan...
Entäs kuutiotilavuussääntö? Varovasti kyselin konttorilla, onnistusko 6x6 Volvoon leimata 12H-T, mutta menee kuulemma kuutiot yli.
Oli katsuri soitellut useaan otteeseen Trafille katsastuksen aikanaa elikkä asia oli sieltä varmistettu.
Toinen henkilö samasta puulaakista laittanu sitten selvityspyynnön ko. konttorille asian tiimoilta. Vissiin niilläki eri säännöt eri puolilla käytävää. :D :eek: Olis kiva tietää kumpi oikea tulkinta, vastausta vaan ei ainakaan luettavaan muotoon Trafista tule.
Entäs kuutiotilavuussääntö? Varovasti kyselin konttorilla, onnistusko 6x6 Volvoon leimata 12H-T, mutta menee kuulemma kuutiot yli.
Sama "soveltuvin osin" soveltuu tähänkin, eli jossain kelpaa, jossain ei, kukaan ei oikeesti tiedä kuinka paljon saa soveltaa.
Eikös kuorma-autossa pidä olla "riittävän" tehokas moottori. Ei se rahti muuten liiku.
Ja toisekseen dodge rami jossa on kuorma-auton kone ,se on kuorma-auton kokoinen ja painoinen , niin tuntuu hieman hullulta että sitä verrataan johonkin tuning bemariin mielummin kuin vaikka johonkin moggiin tms.
Mutta näin. Hyvä että on onnistunut.
Ei oo siis Trafissa paljon viisastuttu. Joka äijällä eri tulkinta ja joka asiakkaalle siis eri tarinat. Kirja sanoo yhtä,direktiivi toista,Trafi kolmatta,laki neljättä ja kaikki asian osaiset inssit ja asiakkaat mitä sattuu. Ois se hyvä et olis jotku säännöt mitkä olis kaikille samat. Ja JOKA ÄIJÄ tietäs ne,olis reilu peli auton omistajille. Parasta olis se et Se suuri saatana (trafi) lopetettas kokonaaan.:D
Tämä Ramihan katsastettiin aivan pykälien mukaisesti, kevyttä maastokuorma-autoa kun ei koske tuo 51 mm sääntö. Oli katsuri soitellut useaan otteeseen Trafille katsastuksen aikanaa elikkä asia oli sieltä varmistettu. Ei muuta kun muutkin vaan leimaamaan isompia renkaita kevyt maastokuorma-autoihinsa.
Lain mukaan tähän ei tarvittaisi edes lokasuojan levikkeitä jos ihan tarkkoja ollaan...
Mikäs tämmönen pykälä on?? :confused:
Entäs kuutiotilavuussääntö? Varovasti kyselin konttorilla, onnistusko 6x6 Volvoon leimata 12H-T, mutta menee kuulemma kuutiot yli.
Tuo nyt on selvää(+25%).
Laita vaikka 3B-moottori ahdettuna? :) Vai onko muita lähelle 3.75 litratilavuuden omaavia dieselmoottoreita..?
Selvyyden vuoksi....
Mulla ei ole ollut just tollasta scaniaa ja joo jos olis niin tietty sitä verrataisiin toiseen vastaavaan scaniaan, mut kuorkeissa se ei aina ole niin selvää kun niitä tyypitellään snadisti erilailla kuin hlöautoja. Ei meinaan ole samalla tyypillä esim. 4x2 144 rekkaveturi kuin 8x4 144 jossa 65Tnm nosturi. Molemmat kyllä 144 scanioita mut.... ;) :D
Eikä mua epäilytä ettei toi alunperinmainittu rami ois leimattu asiallisesti.
Pointti oli siis juuri se et korotuksissa takerrutaan milleihin. Ja niissäkin ei siten kelpaa edes kuin just jotkut tietyt renkaat. Suikkeliinkin löytyis melkeenpä valtava vertailu rengas jos kaikki tehtaan ilmoittamat renkaat edes hyväksyttäisiin. Minin 10" renkaaseen 51mm vs. humveen 37":seen 51mm.
Niin kuin joku bändi joskus lauloi " Onko järkee vai ei"? :)
-sami-
Mikäs tämmönen pykälä on?? :confused:
Tuo nyt on selvää(+25%).
Laita vaikka 3B-moottori ahdettuna? :) Vai onko muita lähelle 3.75 litratilavuuden omaavia dieselmoottoreita..?
No eihän suinkaan selvää oo, vaan
Soveltamisala ja määritelmät
1. Tämä päätös koskee M1- ja M1G-luokan ajoneuvon (henkilö- ja maastohenkilöauto), N1- ja N1G-luokan ajoneuvon (paketti- ja maastopakettiauto) sekä soveltuvin osin muun M- ja N-luokan ajoneuvon rakenteen muuttamista, jäljempänä auton rakenteen muuttamista, ellei ajoneuvon alaluokkaa erikseen mainita.
Tähän pohjautuu myös nuo renkaat ym. kun ei suoraan sanota N2 luokan autojen menevän noilla muutoskatsastussäännöillä...
Tämä Ramihan katsastettiin aivan pykälien mukaisesti, kevyttä maastokuorma-autoa kun ei koske tuo 51 mm sääntö. Oli katsuri soitellut useaan otteeseen Trafille katsastuksen aikanaa elikkä asia oli sieltä varmistettu. Ei muuta kun muutkin vaan leimaamaan isompia renkaita kevyt maastokuorma-autoihinsa.
Lain mukaan tähän ei tarvittaisi edes lokasuojan levikkeitä jos ihan tarkkoja ollaan...
Juu rami katsastettiin ihan lakipykälien mukaan useiden testien kera. Tuli sitä ympäri suomea ajettua turku-tampere-lahti akselilla kyselemässä henkilökohtasesti mielipiteitä eri katsastuskonttoreista.Ei tarvitse odottaa kun konttorille menee että heti myöntyy. itse olin 5h katsurilla, rälläkän, lekan, valojen ja muitten laitteitten kanssa. Joka kerta kun kenkä katsurilla puristi niin leka heilu ja rälläkkä lauloi. Ja kuten tuolla ylenmpänä joku mainitsi niin auto on muutettu ihan 37x14.5-16 creepyistä -> 44x19.5-16 rockereihin. kuten viipo mainitsikin soveltaviin osiin tämäkin muutos on vedottu.
No eihän suinkaan selvää oo, vaan
Soveltamisala ja määritelmät
1. Tämä päätös koskee M1- ja M1G-luokan ajoneuvon (henkilö- ja maastohenkilöauto), N1- ja N1G-luokan ajoneuvon (paketti- ja maastopakettiauto) sekä soveltuvin osin muun M- ja N-luokan ajoneuvon rakenteen muuttamista, jäljempänä auton rakenteen muuttamista, ellei ajoneuvon alaluokkaa erikseen mainita.
Tähän pohjautuu myös nuo renkaat ym. kun ei suoraan sanota N2 luokan autojen menevän noilla muutoskatsastussäännöillä...
No millä perusteella sitte hylkäs sun ehdotuksen siitä 12h-t:stä?
No millä perusteella sitte hylkäs sun ehdotuksen siitä 12h-t:stä?
No päätti soveltaa tuota lakia maastokuorma-autoon, koska pysty. Sama homma oli renkaissa... Siksipä mulla on vaan 37x14 Creepyt Volvossa
Ja jos muuten ihan lakikirjaa katsotaan, kuorma-autoon saa vaihtaa ihan millaiset tahansa renkaat ilman muutoskatsastusta. Muutoskatsastusvelvollisuus on määrätty ainoastaan henkilö- ja pakettiautoille, kuorma-autot on siinä soveltuvissa osissa valtioneuvoston asetuksessa, asetus koskee vain M1, M1G, N1 ja N1G -luokkia. Laki sanoo että kuorkin renkaiden tulee olla kantavuudeltaan riittävät ja käyttötarkoitukseen sopivat, urasyvyydestä ja nastoista taitaa myös olla laissa. Mutta koosta tai muutoskatsastuksesta ei mitään.
Mun pitäisi mennä tammikuussa oikeussaliin selvittelemään miten muutosleimaukset olisi pitänyt hoitaa tai olla hoitamatta, sittenpähän tiedetään ainakin Helsingin käräjäoikeuden kanta tähän hommaan. Vaikka sillä ei Trafiin mitään vaikutusta olekaan, poliisisedät varmaankin sitten toimivat sen päätöksen mukaan tienpäällä.
edit:Sen verran mentiin ulkomuistilla metikköön, että muutoskatsastusvelvollisuudesta puhutaan liikenneministeriön päätöksessä, ei valtioneuvoston asetuksessa. Mutta yhtä kaikki, ei koske kuorma-autoja ne päätökset. Ajoneuvolaissa ei renkaista sanota mitään, joku ministeriön päätös taisi olla sekin missä kantavuuden riittävyyden ja käyttötarkoitukseen sopivuuden perään haikailtiin.
Ja jos muuten ihan lakikirjaa katsotaan, kuorma-autoon saa vaihtaa ihan millaiset tahansa renkaat ilman muutoskatsastusta. Muutoskatsastusvelvollisuus on määrätty ainoastaan henkilö- ja pakettiautoille, kuorma-autot on siinä soveltuvissa osissa valtioneuvoston asetuksessa, asetus koskee vain M1, M1G, N1 ja N1G -luokkia. Laki sanoo että kuorkin renkaiden tulee olla kantavuudeltaan riittävät ja käyttötarkoitukseen sopivat, urasyvyydestä ja nastoista taitaa myös olla laissa. Mutta koosta tai muutoskatsastuksesta ei mitään.
Mun pitäisi mennä tammikuussa oikeussaliin selvittelemään miten muutosleimaukset olisi pitänyt hoitaa tai olla hoitamatta, sittenpähän tiedetään ainakin Helsingin käräjäoikeuden kanta tähän hommaan. Vaikka sillä ei Trafiin mitään vaikutusta olekaan, poliisisedät varmaankin sitten toimivat sen päätöksen mukaan tienpäällä.
edit:Sen verran mentiin ulkomuistilla metikköön, että muutoskatsastusvelvollisuudesta puhutaan liikenneministeriön päätöksessä, ei valtioneuvoston asetuksessa. Mutta yhtä kaikki, ei koske kuorma-autoja ne päätökset. Ajoneuvolaissa ei renkaista sanota mitään, joku ministeriön päätös taisi olla sekin missä kantavuuden riittävyyden ja käyttötarkoitukseen sopivuuden perään haikailtiin.
Ahaa, nyt tiedän mistä on kyse... ;)
Kerrotko sitten mitä ne totesi sielä. Ja jos saat, niin ota mustaa valkosella...
edit:Sen verran mentiin ulkomuistilla metikköön, että muutoskatsastusvelvollisuudesta puhutaan liikenneministeriön päätöksessä, ei valtioneuvoston asetuksessa. Mutta yhtä kaikki, ei koske kuorma-autoja ne päätökset. Ajoneuvolaissa ei renkaista sanota mitään, joku ministeriön päätös taisi olla sekin missä kantavuuden riittävyyden ja käyttötarkoitukseen sopivuuden perään haikailtiin.
Valtioneuvoston asetus ajoneuvojen hyväksynnästä koskee kyllä kuorma-autojakin ja sen 25 § kertoo muutoskatsastusvelvollisuudesta. Renkaista siinä ei suoraan ole puhetta, jos akselistorakenteen tai mittojen muutosta ei lasketa mukaan.
Ihan vaan jos oikeuteen asti menossa..
Mun pitäisi mennä tammikuussa oikeussaliin selvittelemään miten muutosleimaukset olisi pitänyt hoitaa tai olla hoitamatta, sittenpähän tiedetään ainakin Helsingin käräjäoikeuden kanta tähän hommaan. Vaikka sillä ei Trafiin mitään vaikutusta olekaan, poliisisedät varmaankin sitten toimivat sen päätöksen mukaan tienpäällä.
No kävitkö?
Nuhapumppu
03.03.2012, 08:46
No kävitkö?
Joo kävi se,tuolta löytyy vähän kertomusta asiasta. http://dodche.foorumit.org/viewtopic.php?f=27&t=173&start=60
No kävitkö?
Joo, kuten edellä olevasti linkistä selviää niin siellähän sitä käytiin ja syyttäjä luopui syytteestä. Ei oikein päästy vääntämään siitä koskeeko muutoskatsastusvelvollisuus ollenkaan kuorkkeja, kun muilla pilkunviilauksilla saatiin homma selväksi.
Joo, kuten edellä olevasti linkistä selviää niin siellähän sitä käytiin ja syyttäjä luopui syytteestä. Ei oikein päästy vääntämään siitä koskeeko muutoskatsastusvelvollisuus ollenkaan kuorkkeja, kun muilla pilkunviilauksilla saatiin homma selväksi.
No sillälailla. Eli edelleen yhtä sekava tämä kuorma-autojen rengasasia mitä aikaisemminkin, katsastuksessa saatetaan hyväksyä tai hylätä samat renkaat eri perusteilla, Trafi antaa suullisesti ohjeita, yleensä kieltäviä, mutta ei tavuakaan mustaa valkosella ja liikenneministeriön mielestä Trafilla on ohjeistusvelvollisuus eikä ota kantaa miten pitäisi soveltaa. Poliisi yrittää taiteilla lakipykälien ja näitten tulkintojen välillä. On se hienoo, se on hienoo... http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/facepalm.gif
No sillälailla. Eli edelleen yhtä sekava tämä kuorma-autojen rengasasia mitä aikaisemminkin, katsastuksessa saatetaan hyväksyä tai hylätä samat renkaat eri perusteilla, Trafi antaa suullisesti ohjeita, yleensä kieltäviä, mutta ei tavuakaan mustaa valkosella ja liikenneministeriön mielestä Trafilla on ohjeistusvelvollisuus eikä ota kantaa miten pitäisi soveltaa. Poliisi yrittää taiteilla lakipykälien ja näitten tulkintojen välillä. On se hienoo, se on hienoo... http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/facepalm.gif
Tätä järjettömyyttä mä oon aina rienannu !!! Tiukan paikan tullen mennään oikeen rosikseen toteamaan et voi olla tai ei olla. Miten helvetissä voi noudattaa lakia ja vaatia oikeuksiaan kun kukaan ei osaa sanoa että miten se laki oikeen pitäs mennä. Ei oo se Kyllösen likka näihin vielä puuttunu,kai se jonku "rengas veron" kohta keksii!!
Tätä järjettömyyttä mä oon aina rienannu !!! Tiukan paikan tullen mennään oikeen rosikseen toteamaan et voi olla tai ei olla. Miten helvetissä voi noudattaa lakia ja vaatia oikeuksiaan kun kukaan ei osaa sanoa että miten se laki oikeen pitäs mennä. Ei oo se Kyllösen likka näihin vielä puuttunu,kai se jonku "rengas veron" kohta keksii!!
Mutta hei. Tuossahan tulipaljon hyvää. Eli niin kauan kun tilanne on tämä niin homma pyörimään. V..tuako se kyllöselle tai kenellekkään kuuluu millä renkailla kukakin ajaa????
Miten helvetissä voi noudattaa lakia ja vaatia oikeuksiaan kun kukaan ei osaa sanoa että miten se laki oikeen pitäs mennä.
Näinhän asia ei saisi milloinkaan olla. Toisaalta joskus lakeihin pitää oikeuskäsittelyjen kautta saada tulkintoja, jotka täsmentävät lakia ja joita sitten noudatetaan. Nyt ei saatu niitäkään, eli huono homma :(
fj40 mörö
04.03.2012, 12:42
Terve,
tämä ei nyt rengastukseen liity mitenkhän mutta kysythän nyt kuitenki ku samanlaitoksen kanssa tingattu kaikki (trafi). tarina: Ostin vuosi sitte nato joukoilla olhen pankun 206td vm,91 ja ennen ku ostin niin kyselin että saako kiliphin kahelta katsastus asemalta ni sanovat että saapi, no sitte ko ajoneuvo tuli aloin tietysti sitä katsastusta järjestämhän, trafilta vain piti saaha lappu perä valoista ko ovat korkialla ja jarrusta ko se on kartaanissa 99saabin hilikkeillä ja äänestä ulospäin ku se kuulemma on kova, no sitä vastausta ei kahen kuukauen jäläkhen kuulunu ni soitin ja pitkän mettästyksen jäläkhen sain sen lupa setän kiinni ja se sano että ei saa tämmöstä ajoneuvoa kiliphin, no minä siitä innostuin ja aloin enempi kyselemhän että mikä mättää niin olipa tosi nihkiä saaha mithän siitä ukosta ulos, vartti siinä meni ja lopuksi ko kysyin että voiko se ottaa asiasta oikiasti selevää ko mie tiiän että nuita on rekisteröity maasto kuorma-autoiksi ja niitä ainaki etelämpänä on usiampi, ei alakanu enhän selevittämhän ko oli kuulemma selevää pässin lihhaa, mutta sano että minä voin ite käyvä sielä pykäläviidakossa tutkimassa ja anto osothen, sanoin soittavani takasin. No joo onpa se sitte niin heleppo maallikon lähtiä siitä metelistä minkä sain auki ni hakemhan mithän, ei tullu mithän. Soitin useita kertoja mutta ei osannu ite se ukkokhan kertoa miksi minä en saa pankkua kiliphin, sitte viimisellä puhelulla se kyllästy minhun ja sano että net pankut jokka mie tiesin 5kpl on kesäloma sijanen hyväksyny ja että meijän ei tarvi tämän asian tiimoilta enhän olla puhelin yhteyvessä.
että tämmönen se meijän trafi on prkkele ko päästävät nuita harijottelijoita tuonne niin sitähän sais lupia vaikka mille:D
Terve,
tämä ei nyt rengastukseen liity mitenkhän mutta kysythän nyt kuitenki ku samanlaitoksen kanssa tingattu kaikki (trafi). tarina: Ostin vuosi sitte nato joukoilla olhen pankun 206td vm,91 ja ennen ku ostin niin kyselin että saako kiliphin kahelta katsastus asemalta ni sanovat että saapi, no sitte ko ajoneuvo tuli aloin tietysti sitä katsastusta järjestämhän, trafilta vain piti saaha lappu perä valoista ko ovat korkialla ja jarrusta ko se on kartaanissa 99saabin hilikkeillä ja äänestä ulospäin ku se kuulemma on kova, no sitä vastausta ei kahen kuukauen jäläkhen kuulunu ni soitin ja pitkän mettästyksen jäläkhen sain sen lupa setän kiinni ja se sano että ei saa tämmöstä ajoneuvoa kiliphin, no minä siitä innostuin ja aloin enempi kyselemhän että mikä mättää niin olipa tosi nihkiä saaha mithän siitä ukosta ulos, vartti siinä meni ja lopuksi ko kysyin että voiko se ottaa asiasta oikiasti selevää ko mie tiiän että nuita on rekisteröity maasto kuorma-autoiksi ja niitä ainaki etelämpänä on usiampi, ei alakanu enhän selevittämhän ko oli kuulemma selevää pässin lihhaa, mutta sano että minä voin ite käyvä sielä pykäläviidakossa tutkimassa ja anto osothen, sanoin soittavani takasin. No joo onpa se sitte niin heleppo maallikon lähtiä siitä metelistä minkä sain auki ni hakemhan mithän, ei tullu mithän. Soitin useita kertoja mutta ei osannu ite se ukkokhan kertoa miksi minä en saa pankkua kiliphin, sitte viimisellä puhelulla se kyllästy minhun ja sano että net pankut jokka mie tiesin 5kpl on kesäloma sijanen hyväksyny ja että meijän ei tarvi tämän asian tiimoilta enhän olla puhelin yhteyvessä.
että tämmönen se meijän trafi on prkkele ko päästävät nuita harijottelijoita tuonne niin sitähän sais lupia vaikka mille:D
Ajat sen keksinnön rekisteröintikatsastukseen ( ei voi kieltäytä ilman todella hyvää syytä) saat sieltä kirjallisen vikalistan puutteista yms, jos puutteet ei mielestäsi OK niin valitusta Trafiin ja jos ei sielläkään selviä niin hallinto-oikeuteen. Ja sitä pykäläviidakkoa ei tarvitse itse selvittää, katsastustoimipaikalla on velvollisuus antaa neuvontaa, ilmaiseksi.
fj40 mörö
05.03.2012, 20:49
Ajat sen keksinnön rekisteröintikatsastukseen ( ei voi kieltäytä ilman todella hyvää syytä) saat sieltä kirjallisen vikalistan puutteista yms, jos puutteet ei mielestäsi OK niin valitusta Trafiin ja jos ei sielläkään selviä niin hallinto-oikeuteen. Ja sitä pykäläviidakkoa ei tarvitse itse selvittää, katsastustoimipaikalla on velvollisuus antaa neuvontaa, ilmaiseksi.
Joo mietin itekki tuota, arastelin vain tietämättömyyttä käytänthön tässä tilanthessa, mutta tuossapa tuo tuli selevennettyä ni otampa kamphen kuorkkiin ja ajan soankylhän asemalle ja katothan miten käy. Kiitos vastauksesta
BJ-40/76
05.03.2012, 21:00
Joo mietin itekki tuota, arastelin vain tietämättömyyttä käytänthön tässä tilanthessa, mutta tuossapa tuo tuli selevennettyä ni otampa kamphen kuorkkiin ja ajan soankylhän asemalle ja katothan miten käy. Kiitos vastauksesta
Käy netissä varaamassa ja maksamassa k.o katsastus jos onnistuu:o
Tai varaa aika ja maksa ensin, sitten vasta näytät tuon aarteen:cool:
Kun olet maksanut palvelusta, niin sitä voi myös vaatia!
Ja jos olet maksanut netissä etukäteen niin sitäkin vaikeampi perua....
Onhan Bandvagn tyyppihyväksytty Suomeenkin, löytyy siis tiedot ATJ:sta. Tosin 80-luvun tyyppikoodin kyseessä ollessa, taustatiedot/hyväksymisehdot on jokseenkin minimaaliset.
Mut jos tarviit niin voin antaa listan mihin tarttet poikkeuslupaa. Onhan niitä haettu ja saatu varmasti useita ellei kymmeniä.
sampolaattori
11.03.2012, 02:34
Terve,
tämä ei nyt rengastukseen liity mitenkhän mutta kysythän nyt kuitenki ku samanlaitoksen kanssa tingattu kaikki (trafi). tarina: Ostin vuosi sitte nato joukoilla olhen pankun 206td vm,91 ja ennen ku ostin niin kyselin että saako kiliphin kahelta katsastus asemalta ni sanovat että saapi, no sitte ko ajoneuvo tuli aloin tietysti sitä katsastusta järjestämhän, trafilta vain piti saaha lappu perä valoista ko ovat korkialla ja jarrusta ko se on kartaanissa 99saabin hilikkeillä ja äänestä ulospäin ku se kuulemma on kova, no sitä vastausta ei kahen kuukauen jäläkhen kuulunu ni soitin ja pitkän mettästyksen jäläkhen sain sen lupa setän kiinni ja se sano että ei saa tämmöstä ajoneuvoa kiliphin, no minä siitä innostuin ja aloin enempi kyselemhän että mikä mättää niin olipa tosi nihkiä saaha mithän siitä ukosta ulos, vartti siinä meni ja lopuksi ko kysyin että voiko se ottaa asiasta oikiasti selevää ko mie tiiän että nuita on rekisteröity maasto kuorma-autoiksi ja niitä ainaki etelämpänä on usiampi, ei alakanu enhän selevittämhän ko oli kuulemma selevää pässin lihhaa, mutta sano että minä voin ite käyvä sielä pykäläviidakossa tutkimassa ja anto osothen, sanoin soittavani takasin. No joo onpa se sitte niin heleppo maallikon lähtiä siitä metelistä minkä sain auki ni hakemhan mithän, ei tullu mithän. Soitin useita kertoja mutta ei osannu ite se ukkokhan kertoa miksi minä en saa pankkua kiliphin, sitte viimisellä puhelulla se kyllästy minhun ja sano että net pankut jokka mie tiesin 5kpl on kesäloma sijanen hyväksyny ja että meijän ei tarvi tämän asian tiimoilta enhän olla puhelin yhteyvessä.
että tämmönen se meijän trafi on prkkele ko päästävät nuita harijottelijoita tuonne niin sitähän sais lupia vaikka mille:D
Suomi, meidän oma oikeus valtio... Prkl et pistää vihaksi tämmönen.
Joko nämä renkuloitten muutoskatsastushommat on joku taho torpannu vai onko vain viiä Rami konttorille 44" kanssa ja leimasin heilahtaa?
Onkos kuorkkien osalta mitään uutta rengassäännöissä? Vieläkö poliisit tulkitsee kuin henkilöautojen suhteen....ja sit voi käydä oikeudessa kumoamassa sen sakon vai miten se meni :D
Nykyiset määräykset koskevat myös kuorma-autoja (mm. korkeuden muuutoksen kohdalla sanotaan, että rajoja ei sovelleta M3 ja N3 luokan ajoneuvoihin), ja renkaiden kohdalla sanotaan että maastoajoneuvojen alaluokissa (lisäkirjain G) sallitaan 77mm muutos alkuperäiseen, joten se juna taisi mennä että maastokuorikkiin saisi laittaa niin kuin suuret haluaa.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_(kevyt_kalusto )_Lopullinen_versio.pdf
Nykyiset määräykset koskevat myös kuorma-autoja (mm. korkeuden muuutoksen kohdalla sanotaan, että rajoja ei sovelleta M3 ja N3 luokan ajoneuvoihin), ja renkaiden kohdalla sanotaan että maastoajoneuvojen alaluokissa (lisäkirjain G) sallitaan 77mm muutos alkuperäiseen, joten se juna taisi mennä että maastokuorikkiin saisi laittaa niin kuin suuret haluaa.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/1443618327/70a4f7ec78798bad011422d6514340c1/18612-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_(kevyt_kalusto )_Lopullinen_versio.pdf
Eikös se ole 77mm tai 10% noissakin, joista suurempaa käytetään.