View Full Version : Vm -90 XJ Jeep valoautomatiikka
lavanelikko
12.06.2011, 18:04
Tuli hullu mielihalu tehdä Jeeppiin valoautomatiikka, samalla kun pistää ajovalot releohjatuiksi. Ainoa ongelma on keksiä mistä saisi ohjausjännitteen, joka on päällä vain koneen käydessä. Kytkentäkaavioita oon koittanut tavata edes-takasin, mutta ei ole mitään ideaa tullut. Laturia oon miettinyt, mutta en ilman mittailuja keksinyt miten... Jos joku on joskus moisen turannut, niin hyviä vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan...
Eikös se riitä että otat sen virtalukolta RUN- asennosta? Kun onhan XJ:ssäkin musitaakseni ACC- asento virtalukolla, jos tarttee kone sammuksissa esim. kuunnella radiota tai mahdollisia sähköikkunoita käyttää tjsp.. Tässä tietysti se huono puoli että valot palaa esim. startatessakin?
Onhan 90- vuosimallin nelilitraisessa konehuoneen puolella se "starttirele" mikä katkoo virrat kaikelta muulta paitsi tarvittavalta, luulisi joku niistä viiksistä tarjoavan sopivan ohjausvirran että vain koneen käydessä valot palaa? Tai ainakin niin että startatessa ei valot ole päällä. En kyllä tähän hätään muista missä tämä kyseinen releentapainen on.. menisköhän ihan metsään että on se alumiinikuorinen tjsp. kikkare repsikan puolella etulokarin päällä diagnostiikkatöpseleiden yms. lähettyvillä?
lavanelikko
13.06.2011, 16:39
Eikös se riitä että otat sen virtalukolta RUN- asennosta? Kun onhan XJ:ssäkin musitaakseni ACC- asento virtalukolla, jos tarttee kone sammuksissa esim. kuunnella radiota tai mahdollisia sähköikkunoita käyttää tjsp.. Tässä tietysti se huono puoli että valot palaa esim. startatessakin?
Onhan 90- vuosimallin nelilitraisessa konehuoneen puolella se "starttirele" mikä katkoo virrat kaikelta muulta paitsi tarvittavalta, luulisi joku niistä viiksistä tarjoavan sopivan ohjausvirran että vain koneen käydessä valot palaa? Tai ainakin niin että startatessa ei valot ole päällä. En kyllä tähän hätään muista missä tämä kyseinen releentapainen on.. menisköhän ihan metsään että on se alumiinikuorinen tjsp. kikkare repsikan puolella etulokarin päällä diagnostiikkatöpseleiden yms. lähettyvillä?
Silläpä haluaiskin ohjausjänniteen vain koneen käydessä, ettei turhaan räpsyttele valoja startatessa jne... Täytynee vielä katsella lisää kaavioita ja mittailla asioita konepellin alta... Kävi jopa mielessä rakentaa jonkinlainen "vertailujännitepiiri", joka haistelis volttimittarille tulevaa jännitettä, mutta jos helpomalla pääsis jotenkin...
Mulla oli flektin releelle herätevirta otettu bensapumpun releeltä, Hetken flekti pyöri kun virrat käänsi päälle. Muuten flekti toimi vasta sitten moottorin käydessä.
Jos ei pieni valojen väläytys haittaa kun virrat päälle laittaa, Niin tuossahan on yksi vaihtoehto?
lavanelikko
13.06.2011, 17:45
Mulla oli flektin releelle herätevirta otettu bensapumpun releeltä, Hetken flekti pyöri kun virrat käänsi päälle. Muuten flekti toimi vasta sitten moottorin käydessä.
Jos ei pieni valojen väläytys haittaa kun virrat päälle laittaa, Niin tuossahan on yksi vaihtoehto?
Jep! Ja vielä jos väliin pistää konkan releen ja maan väliin, niin sillähän pitäis saada viivettä sen verran ettei välähdäkään... Mietitään tätäkin...
Juu, eihän toi bensapumppu pyöri kuin sen ~3sek. kun kääntää virrat päälle. Varmaan se vois tosiaan noinkin toimia.
Juu, eihän toi bensapumppu pyöri kuin sen ~3sek. kun kääntää virrat päälle. Varmaan se vois tosiaan noinkin toimia. Ja samaten bensapumppu käy kun starttaa (muuten ei kyllä lähtis käyntiin)!!
Sen ohjauksen voi ottaa myös öljynpaineanturilta. Dodgeen ajattelin tehdä siten jos en keksi puhtaasti sähköistä ohjausta.
Sen ohjauksen voi ottaa myös öljynpaineanturilta. Dodgeen ajattelin tehdä siten jos en keksi puhtaasti sähköistä ohjausta.
Pimeellä mettätaipaleella koneesta katoo öljynpaineet ja nokalta valot, täydellinen vitutus :eek:
lavanelikko
14.06.2011, 19:44
Pimeellä mettätaipaleella koneesta katoo öljynpaineet ja nokalta valot, täydellinen vitutus :eek:
Näitä tilanteita varten on jo suunnitteilla jonkinlainen "paniikkinappula", jolla saa ko. systeemin ohitettua missä tahansa tilanteessa...
Pimeellä mettätaipaleella koneesta katoo öljynpaineet ja nokalta valot, täydellinen vitutus :eek:
Näitä tilanteita varten on jo suunnitteilla jonkinlainen "paniikkinappula", jolla saa ko. systeemin ohitettua missä tahansa tilanteessa...
Ei niitä niin kytketä että kaikki valot on tuon öp-anturin takana, vaan ainoastaan lähivalot ja takaparkit. Sitte ku on pimeetä ja tarvii kaukovaloja niin laittaa ne valokatkaisijasta päälle.