View Full Version : miten helpoiten jumittunut jarrusylinterin mäntä irti?
Olis sellanen pikarojekti,eli trailerin kunnostus.mutta miten helpoiten sais ne
sylintereiden jumittuneet männät irti?
Ne on jokainen pohjassa ja jumissa eikä takaanta pääse painamaan.
Sylintereitä ei saa ehjänä irti et vois liottaa jossain bensa purkissa,ainoo mitkä vois ehkä lähtee auki on ilmaruuvit.
Ja koko laitos on joku ite tehty,eli ei mitään tietoa mitka jarrut tai yleensä navat kyseessä.
Ilmaruuvin tilalle rasvanippa ja prässillä rasvaa, pitäis lähtee...
Paineilmaakin voi kokeilla, vähemmän putsaamista.
ja jos vaikka sitruuna hapossa liottas?? ja laittaa tänne kuvat niiin varmaankin joku tunnistaa :D
Tuo kävi mielessä mut siinäkin pikku ongelma,eli kaks sylkkyä per napa ja luonnollisesti vain toisessa ilmaruuvi.Putkia ei saa ehjänä irti,niistä menee kulmat.
Mites jos järjestelmä tyhjä niin painaaks se vaseliinit putkistoon,vai
estääkö pääsylkky sinnepäin menon?
Ja pitäiskö silloin olla niinku jarru pohjassa ettei mene siihen suuntaan.
Jotain hyvin tunkeutuvaa ainetta myös miettisin mut mitä.
Käyn ruokatunnilla ottaa pari kuvaa jos helpottais.
No ei tuo enää miltään pikaprojektilta kuulosta.
Jos pumppailet sinne sitä vassua niistä ilmaruuveista niin koko systeemi pitää putsata sen jälkeen. Ja Paineilmalla ei saa tarpeeksi voimaa.
Jäljelle jäävä konsti taitaa olla se että koitat saada sinne jarrupainetta päällä käppärillä tms. Tai siten että säädät kengät mahollisimman kauas ja kärri perässä ryntäyttelemään kylälle.
Tai koitat vasaralla naputella ne männät liikkeelle,ja kun liikkuu niin hieman jarrua päälle ja kahdella meisselillä tms. nitkuttaa niitä edes takaisin.
Jos edellämainitut konstit ei auta niin sitten jarruputket irti ja se rasvanippa siihen jarruputken tilalle ja siitä vassua.Ja uudet putket tilalle.
Eikä varmaan ole kaukaa haettua lähteä metästämään uusia sylintereitäkään.
Paineilman kanssa kannattaa olla varovainen ja yrittää estää männän sinkoutuminen natoohjuksen lailla irrotessaan.
Yksi YJn mäntä tullut laitettua näin palasiksi, oli siinä päähän osuminenkin riskinä.
Öööh... oiskos mitään järkee mennä siitä mistä aita on matalin ja ostaa uudet sylinterit... :D
Tietty jos sylkky kustantaa 500€/kpl nin sit voi jo vähän koittaa räpeltää mutta jos kustannus on kymppejä/sylinteri niin onko ajan ja vaivan väärti enää?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=61&pictureid=82326
Tuossa koko höskä,puuttuu muutama putki edestä ja lokarit odottaa asennusta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=61&pictureid=82327
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=61&pictureid=82329
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=61&pictureid=82330
On totta että järkevintä olis lopettaa pelleily ja ostaa uudet sylkyt,mutta mistä ja minkalaiset kun ei tiedä mitä nää on.Ja tuskin maksais montaa kymppiä kappale.
Mutta sit menee myös putket uusiks,ja entäs jos niitä ei saakkaan mistään.
Ja ens viikolla oli tarkotus olla kärry maalattuna ja katsastettuna.Voi olla et
ei ehdi jos näitten jarrujen kans menee aikaa.
No ilmaruuvit lähti kaikki auki,jos vaseliinin kans tahtoo leikkiä,paineilmalla tuskin lähtee.
Myös alemmat sylkyt vois onnistua tuloputkien kautta painaa vaseliinia,ne lähtee auki.
Naputtelu ja muu koukkiminen on hankalaa koska männät on niin syvällä ja pohjassa.
Jos et saa putkia irti ja tulpattua ei siitä vaseliinistäkään ole mitään hyötyä koska se karkaa sinne pääsylinterin suuntaan. Ja sen jälkeen jos et vaihda tai putsaa niitä putkia menee jarrukumit samantien entisiksi.
Uutta Putkea saa metritavarana.
Onkos pillejä tai tohoa käytössä?? Noita voisi koittaa lämmitellä yks kerrassaan ja sillä käsijarrulla koittaa painella mäntiä ulos. Ja aina kun yksi liikkuu niin se sitten ruuvipuristimella kiinni että saa seuraavalle painetta.
Ja Huom. Tässäkin on pieni räjähdys vaara eli suojalasit silmille...
Ja miltähän aikakaudelta tuo kärri on???
Noita simplex jarruja on kai ollu jossain transiteissa etupyörissä tms. Ja jos löytää että minkä merkkiset nuo akselit on niin osiahan saattaa olla jopa olemassakin...
Kärry on -85 omavalmiste ja pulttijako on joku 5x113 tai 114 mut 13" vanteet ja iso keskireikä eli mikälie.
Täytyykin käydä piruuttaan autotarvikeliikkeessä kattoo kirjasta miltä näyttää
vanhan transitin sylkyt.
Täytyy varmaan koittaa tosiaan käsijarrulla painaa noita ulos ja lukita aina muut.
Vähän se vaseliinin kanssa leikkiminen tosiaan menee vaikeeks jollei muita putkia saa
tukittua.
Pillejä ei oo mut toho on,jos vaik ihan pikkusen vaan lämmittäis,ja sit ettimään
uusia männän tiivisteitä.
Tänkin piti olla semmonen nopee muutaman illan rojekti,mut toisin tais käydä.
Ja miltähän aikakaudelta tuo kärri on???
Noita simplex jarruja on kai ollu jossain transiteissa etupyörissä tms. Ja jos löytää että minkä merkkiset nuo akselit on niin osiahan saattaa olla jopa olemassakin...
OT: Tuo on kyllä duplex-jarru ja lisäksi ainakin kuvassa oleva jarrukilpi on väärällä puolella. Eli kumpikaan kenkä ei tehosta itseään. Voi kyllä olla että on ihan tarkoituksella tuollainen, saattais olla liiankin tehokkaat jarrut muuten? Pakittaa tuolla ei kait pysty ilman erillistä vipua joka estää jarrujen toiminnan? (Siis silloin jos/kun kaikki jarrusylinterit toimii.)
OT: Tuo on kyllä duplex-jarru ja lisäksi ainakin kuvassa oleva jarrukilpi on väärällä puolella. Eli kumpikaan kenkä ei tehosta itseään. Voi kyllä olla että on ihan tarkoituksella tuollainen, saattais olla liiankin tehokkaat jarrut muuten? Pakittaa tuolla ei kait pysty ilman erillistä vipua joka estää jarrujen toiminnan? (Siis silloin jos/kun kaikki jarrusylinterit toimii.)
Siis juuri duplex eikä simplex. Alkaa näköjään amis opit unohtumaan...
Juu aisasta löytyy erillinen vipu millä lukitaan pakittaessa jarrut.
Kävin kyselemässä osia niin edes ilmaruuveja ei löytyny mistään
on meinaan ihme kierre,eli vaseliininipat saa unohtaa.
Myöskään mitään kuvia vanhoista sylkyistä ei ole kirjoissa,eli vaikeeks
taitaa sekin metsästäminen mennä.
Kierre oli 11mm päältä ja nousu hyvin lähelle millistä.
Nyt täytyy vaan jollai saada männät nätisti ulos ilman putkia ja nippeleitä rikkomatta.
Täytyy maanantaina viel käydä raskaankaluston puolella kyselemässä noista kierteistä.
Kierre oli 11mm päältä ja nousu hyvin lähelle millistä.
Nyt täytyy vaan jollai saada männät nätisti ulos ilman putkia ja nippeleitä rikkomatta.
Täytyy maanantaina viel käydä raskaankaluston puolella kyselemässä noista kierteistä.
7/16 UNF?
Pillillä liittimet punaiseksi, ja märällä rätillä takaisin kylmäksi, niin hyvin lähtee auki. Sylinterin kiinnitys ruuveille myös lämpöhoitoa, niin saat sylinterin käteen. Sitten mäntien irroitus on kevyttä kesää verrattuna paikalla oleviin osiin.
Ettei olis tuumanen kierre, muistaakseni jossain roverin sylinterissä törmäsin samaan jenkaan.
Jarruneste ei painu kanssa kasaan, jos löytyy käsi pumppu(tai saat jostain rakennettua) niin sillä painetta. Eikä tarvii putsailla. Liikkuvat männät jumiin ruuvipuristimilla/metalli levyillä. Samalla voi antaa lämpöä, esim. rauta mäntään migillä pikku palko kun paine on päällä. Sen voi hioa jälkeenpäin pois. Sillä on toistaiseksi lähtenyt omat jumit pois.
Jarruneste ei painu kanssa kasaan, jos löytyy käsi pumppu(tai saat jostain rakennettua) niin sillä painetta. Liikkuvat männät jumiin ruuvipuristimilla/metalli levyillä. Samalla voi antaa lämpöä, esim. rauta mäntään migillä pikku palko kun paine on päällä.
Nyt jättäisin tekemättä, koska KORKEAPAINEISTETTU NESTE (lue kuumennee puristuksessa), lämmitetään lämpötilalla joka ylittää kiehumispisteen (eli neste kaasuuntuu)
TAPAHTUU MUUTEN RÄJÄHDYS, JA SUHTEELLISEN VOIMAKAS!!!
Ennemmin lämmitä mäntää, sitten kun hieman tasaantuu lämpö niin silloin painetta peliin!!!! PITÄISI aueta...
NM: Volvon kuorma-auton seisontajarrun mäntä (23mm) irtosi rautakangella (kun löytyi 3 katkenneen jälkeen tarpeeksi vanha ja "jousimainen"...:D:D:D) Niin ja tarkennukseksi, prässissä painettiin 400tonnin voimalla, mutta ei liikahtanutkaan!!!!
Jarru neste kestää kuumuutta, enkä mä sanonut että punaiseksi vetää.. Sen verran että hapettumat irtoaa. Kai kaiken saa kaasuuntumaan, metallinkin.:D:D:D
BJ-40/76
11.06.2011, 00:48
Nuo jarrunesteet sisältää aina vettä, eikä vähiten nuo vanhimmat trailerit,
joissa jarrupääsylinteri vesisateessa, ja auton perässävetämassä vesisumussa.
siispä nuo kaasulla tms tapahtuvat kuumennukset tehtävä varoen, ja varmistuttava että paine pääsee purkaantumaan hallitusti;
esim ilmaruuvi auki kaikista sylintereistä.
Ja sitten jotain rättiä tms suojaksi, ettei tuo paineella ruiskuava 100-300c
jarruneste polta mitään, esimerkiksi silmiä! (pistekirjoitus kuulemma hankala opetella vanhoilla päivillä)
Jos noita sylintereitä ei kerran saa mistää/ on suhteettoman kalliita niin
sitten kannattaa jatkaa irrotusta.
Jos olisi aikaa, niin minä liottasin tuo männän (siis x8) seuraavasti:
Ensimmäiseksi etsitään väh.10cm pätkä letkua, mikä sopii tuohon jarrusylinterin kumin tilalle,
(esim. Kilpapolkupyörän sisäkumi käy paremman puutteessa)
Mietitään kiinnitys tuolle letkulle, siis se miten sen saa kumin tilalle.
(esim 5 kierroksella ohutta kuparilankaa, mitä löytyy elektroniikkaromusta.
ja sitten harjataan ruosteet yms roskat pois tuosta sylinterin kumiurasta, ja voidellaan se kevyesti joko jollain possukitillä tai
silikonivaseliinilla tms. ja kiinnitetään tuo letku ylöspäin kääntäen siten että kun se kaadetaan
täyteen ruosteenirroitinta, niin männän yläosaan ei jäisi ilmataskua
Sitten otetaan sitä maailman parasta ruosteenirroitinta:p (itse käyttäisin
pentexiä (?miten kirjoitetaan) tai paremman puutteessa valopetroolia tai dsl)
Minusta PÄÄasia olisi ettei purkissa lukisi että käy kaikkeen mahdolliseen)
jos tuo ruosteenirroitin on kolinapullossa, niin voisin sumuttaa sen vaikka
pestyyn kurkkupurkkiin.
ja tuo kurkkupurkki pakasteeseen, ja parin tunnin kuluttua sylinteriä lämmitetään vaikkapa toholla.
(itselläni mm. bilteman 190g kaasurasialla toimiva toho)
kun sylinteri on noin 100-150 asteinen, siis sylki kiehuu reilusti, niin tuo
jääkylmä ruosteen irroitin kaadetaan letkuun, ja se jäähdyttää pikkasen mäntääkin
Tuota lämpösokkia voi uusia vaikkapa tunnin välein, mutta "idea" on että
ruostunut mäntä on jatkuvasti upoksissa ruosteen irroittimessa/tai märkä, kun irroitin on pakkasessa.
Ja jos haluaa hifistellä, niin pistetään tuohon letkuun pituutta ja samalla patopainetta (halkaisijaa
voi pienentää, esim 20ml injektioruiskusta tehdyllä supistajalla 3 mm:iin, toki
tuonne katonrajaan pitää tehdä "säiliö" vaikkapa toisesta 20ml tai 50ml ruiskusta.
Tuota ruosteenirroitinta voi jäähdyttää nestemäisellä hiilidioksidilla (ei lasipurkissa!), ne joilla sitä on, sensijaan nestekaasulla jäähdytettäessä
kuoleman riski liian iso:o
Yhtään tietämättä noista sylintereistä, mutta esim bj:ssä vastaava rakenne,
niin männänpään ja sylinterin välissä tiivistyskumi, joten esim. sds-istukalla
Olevalla 35 euron iskuporassa on pelkkä isku-asento, ja jos männänpää
on tasainen, niin sds terään hitsataan esim pultti, jolla täristetään mäntää.
tuo "kumijousi" helpottaa irtilähtöä
Jos tuo traileri on ollut noin huonolla pidolla, että kaikki jarrusylinterit, mukaanluettuna pääsylinteri,
jumissa, niin pidän todennäkoisenä että noille sylintereille ei riitä irroittelu,
vaan ne on syöpynyt niin paljon, että ainakaan vanhat kumit eivät pidä:(
Minusta kannattas kunnostaa nuo jarrut enenkuin alkaa satsaamaan rahaa
maalauksiin yms.
Joskus tulee se raja vastaan, että "Niskalaukaus" on kaikkien kannalta paras
vaihtoehto.
En halua masentaa, mutta noita itsetehtyjä hydraulijarrullisia kärryjä oli
parikymmentä vuotta taaksepäin jonkin verran, ja niitä vedinkin useampaa,
mutta yhdenkään jarrut ei toiminut niin kuin olisi kuulunut.
Mulla jäi tekemättä kärry transitin taka-akselista, kun tuo kokemus karttui.
(edelleenkin tuo taka-akseli jossain romuissa, pääsylinterin muutin rahaksi)
Muistaakseni suurin ongelma noissa kärryissä oli tuo vetokidan ja pääsylinterin
välinen joustamattomuus. BJ:llä vedin yhtä isoa kärryä talvella, (ja siinä oli
jousi vetokidan ja rungon välissä) ja nollakelillä risteykset oli suolattu, mutta
tietä ei. BJ meni 205-16 pinnatuilla renkailla jäätä pitkin kärryn edessä pulkkana
mutta kun seisoin jarrupedaalilla hampaat irvessä, niin kun tultiin sulalle, niin
silloin tökkäsi hetkeksi, ja kärrystä räjähti 2 jarruletkua.
Toiseen kärryyn oli pistetty dsl-moottorin suihku 160 baarin ylipaineventtiiliksi:rolleyes:
Meinaspa pikkasen venyä/rönsyillä...............
Mutta; työniloa joka tapauksessa, tuo sun kärry on vaarassa kadota tieliikennehistoriasta, joka suomessa on kiitettävän monimuotoinen...
En oo koskaan yhtään kirjaa lukenu kun en ole niitä lukumiehiä,joten noin pitkistä
teksteistä yleensä suurin osa menee ohi.
Mutta kiitos kuitenkin selvityksistä,tarpeen tullen kokeilen jokaisen antamia konsteja
sitä mukaa miten tiukassa ovat.
ehtoolla koukkisin kaks mäntää irti ja aika helposti ruuvareilla koukkimalla ja muilla pikku vippaskonsteilla lähti,muut tuntuu olen tiukemmalla.
Ja tällaisia tuomiopäivän osia tuli ulos sylintereistä,molemmat erilaisia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=61&pictureid=82488
Mäntä koostuu kolmesta eri osasta.Mäntä itse alumiinia johon prässätty rautanen
nappula toiseen päähän mitä kenkä painaa.Toisessa päässä ihmeellinen prikka missä
jonkinnäkönen erittäin harva kierre(yksi kierros=prikka irti.)
Se liittyy ilmeisesti siihen kun tuossa ei ole jarrukenkien säätöruuveja.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=61&pictureid=82489
Toisessa männässä joku ihmeellinen kolottu pääty,ja vastakappale halkastu prikka
joka jäi sylinterin sisälle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=61&pictureid=82491
Tuolla pohjassa näkyy kyseinen hahkaistu prikka jossa on vastaava reikä mikä on
männässa pääty.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=61&pictureid=82490
Toinen sylinteri missä oli se kierre prikka on luonnollisesti tyhjä.
Lauantaina innostuin tekemään runkotyöt kuntoon.Ja kun kaapista löyty purkki pohjamaalia ja toinen mustaa miranolia niin eikun irtomaalit pois ja väri pintaan.
Tarjoustalosta löyty pyöreet retro peltilokarit 15e/kpl
Myös joku hopee vajaa purkki oli jääny niin vedin vielä vanteet ja noi kuppaset pohjavanerit,ne vaihtuu myöhemmin alu turkkilevyiks.
Pitäisköhän nuo lokarit olla muutaman sentin korkeemmalla ettei näytä niin lässähtäneeltä
ne on vasta muutamalla ruuvilla kiinni?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=61&pictureid=82492
Taitaa nää jarrut olla ranskalainen kosto englantilaisille.Kävin kyselemässä noita
ilmaruuveja ym.nippeleitä niin kukaan ei tuntenut tuollaista kierrettä,ei edes
salon parhaan ruuvikaupan kierrekampa löytäny sopivaa,eli taitaa olla tosiaan
joku ranskalaisten oma kierre.
Gary Grand
13.06.2011, 13:13
Toi Kesiksen kommentti ranskalaisten kostosta vois pitää paikkansa..
Nuo navat ja jarrut saattas olla 403 pösöstä:D
Ainakin Pösö harrasti juur tollasia duplex-jarruja -60-luvun alussa ja tais olla vielä 70-alussakin...
http://nicosfly.free.fr/restauration/images/403ca/403ca65.jpg
Vanne muistuttaa kovin mossea http://www.f1-forum.fi/vb/attachment.php?attachmentid=7309&stc=1&d=1224411996 ja turun jarruosa on kuulemma melkoisen pätevä pulju noissa vanhoissa vekottimissa.
Luulis sit et jos on mossen jarrut, et jonku volgan nipat käis jos ei mossea tavota.
Venäläinen pystykierre...? :D
Hyllytavaraa naapurikylällä...
Paljon on nois sylinterin halkaisija?
Eilinen ilta tuotti tulosta,eli kaikki loputkin männät irti.Eikä menny ku pari tuntia.
Onneks kaveri luki paremmin nuo pitemmätkin viestit ja taikatyökaluks osottautus
se iskuvasara.
Sillä saatiin männät liikkeelle ja sit käytin kahta erilaista omatekoista erikoistyökalua
millä sain vedettyä männät ulos,crc:tä paineilmaa ym. niin lähti.
Nyt ei periaatteessa puutu ku yks ilmaruuvi.
Noi halkaistut jousiprikat männän takana hoitaa sen et kengät pysyy lähellä,
mut ne on senverran kuoleutuneet et tuskin toimii.
siihen täytyy päivän päätteeks tehä joku oma säätö.
Ja sit toivotaan et nuo tiivisteet pitää,ne ei ollu pahannäkösiä et vois
kuvitellä et viel toimis.
Ja tuon turun jarruosan joku muukin mainitsi,eli täytyy tänään soitella sinne.
Niin ja toi mossen vanne on muuten hyvin paljon samanlainen ja pulttijakokin tuntuis täsmäävän.
Soittelin turun jarruosaan ja ei löytyny nippeleitä,selvitin minkalaisista osista
on kyse niin vastaus tuli heti et venäläinen.
Kierre viittaa kuulemma 7/16 mutta se hienompi versio eli 24 kierrosta/tuuma.
Myös männän halkasia paljastaa kuulemma venäläiseks,tässä 25mm ja
kaikissa muissa aina tuuma koko.
Taas meni ruokatunti mukavasti jenkoja selvitellessä,ja nyt selvis mistä on kyse.
Eli jenka on 11x1 ja kierrepakka löyty tietenkin suoraan hyllystä salon kuuluisalta
työkalukauppiaalta Harri Virtaselta.
Nyt ei muuta kun sorvaan puuttuvat ilmaruuvit.
Ja kun oikeen innokas sorvari pääsee vauhtiin päivän päätteeks niin sehän sorvaa samantien uudet männät ja yhden puuttuvan ilmaruuvin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=61&pictureid=82570
Nohevaa toimintaa!
ON!
Ja varmasti parempia kun uudet venäläiset. :D
Eli koska joku tunnisti vanteen mossen vanteeksi niin onko jarrutkin sitten mossen jarrut???
Ja ot: mistä hemmetistä nuo jouset sitten on ????
Anyway.On netissä sitten muutakin näköjään kuin jynkkyä....
yhteen asti yöllä yritin ilmata jarruja mut paskat,toisen puolen putket jostain
kärryn alta ihan tukossa,muuten systeemi tuntuis toimivan.
Eli nyt täytyy ottaa järki käteen ja pätkiä ne vanhat rupiset putket ja
t-kappaleet kaikki helvettiin sieltä alta ja tehä kerralla hyvä.
Eli sylinterit ym.osat pöydälle,pientä lämpöä ja koittaa varovasti saada nippelit
ehjänä irti ettei tarttis jokaista uutta sorvata.
Sit kaikki uudet putket niin luulis painetta tulevan.Mut viikonlopuks täytyy
varmaan suosiolla lainata kaverin kärryä,loppuu muuten illat kesken ku tarvis
viel suzukiin asentaa pääkaari ja takatuet.
Niin noi jousethan voi olla ihan mistä tahansa venäläisestä kärrystä,vaikka soppatykistä.
Kuka niistä tietää,yhtä pulttijakoa varmasti on ennen käytetty monessa kärryssä,se on
kätevää jos mossesta pamahtaa rengas niin lainataan peräkärrystä niin matka jatkuu taas.