Kirjaudu sisään

View Full Version : miksi maasturia pitää korottaa?


Technophobia
04.06.2011, 12:39
miksi maasturia pitää korottaa? eikö olisi järkevintä suurentaa vain helmapeltejä jotta mahtuu suuremmat renkaat? kun tekee isoon lodjuun korin korotuksen tai soan niin autosta tulee kiikkukeinu ja oikea maavara ei nouse yhtään kun aksilat on samalla korkeudella

t.haapala
04.06.2011, 13:15
No jos tekee SOA:n ni kyllähän siin tulee enemmän tilaa akselin alle ku pakat ja lautaset siirtyy yläpuolel.
Ja riiput nousee kans ylemmäks.
Siin on jo monta kohtaa mitkä ei oo enää ensmäitteks ottamas kantoihin ja kiviin kiinni.
Ja kaiken lisäks ei tuu nii helvetin ruman näkönen ku ei tartte laikkaa näyttää kaariin :D

Viipo
04.06.2011, 17:37
Pitkä maastobussi, esim HJ tarttee vähä korotusta, ettei maha ja puskurit kynnä joka ojassa tai nypyssä.

Totta on, ettei autosta kannata tehdä korkeaa kaatumaherkkyyden vuoksi, mutta pikku korotuksesta saa noitakin etuja kuin sen, ettei tartte niin paljon leikata lokareita.

Jeeper
04.06.2011, 18:14
Mitä nyt seurannut autonrakennusjuttuja tuolta "ison veden takaa", Niin tyylisuunta on että isot renkaat alle mahdollisimman pienellä korotuksella.

Mopar jopa teki yhden oman versionsa 40" renkailla ja vakiokorotuksella, Eli: Lower Forty

http://www.rockcrawler.com/features/newsshorts/09april/jeep_lower40.asp

http://www.seriouswheels.com/pics-2009/ghij/2009-Jeep-Lower-Forty-Dust-1024x768.jpg

ugly_hj
04.06.2011, 18:41
Hieno auto, mutta oiskohan pitänyt laittaa hieman kestävemmät akselit noille renkaille.

Viipo
04.06.2011, 18:42
No, kyllähän tietty 39,5" bokkerit menee ainakin vakiopatrolliin korottamatta

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3868&pictureid=81631

Arska-tehtaalta
04.06.2011, 18:53
Samannäkönen ongelma ku miullakin, eli auto on leveempi ku kärry...

Timo_L
04.06.2011, 19:32
Hieno auto, mutta oiskohan pitänyt laittaa hieman kestävemmät akselit noille renkaille.

Eikös tossa ollut Dana 60 edessä ja takana? :confused: Tietysti voisi sinne sitäkin kestävämmät laittaa, mutta johan se tollakin :D


miksi maasturia pitää korottaa? eikö olisi järkevintä suurentaa vain helmapeltejä jotta mahtuu suuremmat renkaat? kun tekee isoon lodjuun korin korotuksen tai soan niin autosta tulee kiikkukeinu ja oikea maavara ei nouse yhtään kun aksilat on samalla korkeudella

Kyllä se oikea maavara kasvaa, koska kuten jo todettua niin mahan alta esim. kynnysten ylityksessä renkaat kyllä auttaa, muttei välttämättä tarpeeksi joten vähän tarttee yleensä hiissata runkoa ylöspäin jo senkin takia. Varsinkin jos ajaa pienillä pyörillä.

Liikaa ei kannata korottaa, ja jos minulta kysytään niin hyvä tyyli on pitää mahdollisimman matalana isoilla renkailla. Mutta pitää muistaa, että sisäänjoustoa TÄYTYY olla jos haluaa ettei paikat irtoa hampaista, ja ettei koko ajan ole rajoitinkumien varassa - ja että ylipäänsä alusta elää riittävästi. Jos metsäautosta puhutaan jolla on tarkoitus välillä ajaa vähän lujempaakin kuin mummo potkukelkkailee pyhäkirkkoon, niin tuollaiset 15 cm olisi vähintään hyvä olla sisään- ja ulosjoustoa. Tätä on aika harvassa vakiomaasturin alustassa tarjolla.

BryGgi
04.06.2011, 19:37
TÄH!! korottaako joku muka maasturiansa? en usko. mutta tosin nykyään on nuo kauppojen korokkeet nin korkeet että hiukan korotettava että ei pohja ryyki niissä heti kiinni

ugly_hj
04.06.2011, 20:17
No ku siellä esittelyssä sanotaan näin "Mopar supplied Dana 44 front axles and Dana 60 rear axles equipped with 5:38 gears and Dynatrac prepared ARB air lockers to handle the vehicle’s massive tires."

Heikki L
04.06.2011, 21:56
No, kyllähän tietty 39,5" bokkerit menee ainakin vakiopatrolliin korottamatta



Mua kiinnostaa nyt enempi, mistä löytää tollasen väyrysen millä saa vetää tota patrollia ja kärryä?

pee
04.06.2011, 22:13
Mua kiinnostaa nyt enempi, mistä löytää tollasen väyrysen millä saa vetää tota patrollia ja kärryä?


rajusti OT, mutta: meitin Paavolla saa nyhtää 2100 kg jarrullista, eli aika kevyt Pate ... ;) aj eihän se ole muuta kuin ylikuormaa, ei edes sakotettavaa, toisin kuin kännykkä kädessä ajelu

sisua45
04.06.2011, 22:46
Mua kiinnostaa nyt enempi, mistä löytää tollasen väyrysen millä saa vetää tota patrollia ja kärryä?

320 CDI 4matic, kai sellanenkin malli on?

Edit; eipä siinäkään painot riitä...

-MaTTi-
05.06.2011, 10:10
miksi maasturia pitää korottaa? eikö olisi järkevintä suurentaa vain helmapeltejä jotta mahtuu suuremmat renkaat?
Helmapeltejä? Tarkotat vissiin lokasuojien aukkoja?
Sen verran pitää korottaa ettei renkaat ryystä joka puolelle kiinni, muuten sais tehdä pyöränkotelot ja etulattiat uusiks, takaa ehkä vielä takaovista siivut pois. Ei kovin helppo tapa.

Toisekseen korotusvietereillä saa yleensä jousitukseen lisää joustoa molempiin suuntiin.

Samannäkönen ongelma ku miullakin, eli auto on leveempi ku kärry...

Eihä oo, leveempi ku lava, muttei kärryn ulkomittoja leveempi. ;)

KAS
05.06.2011, 10:50
Mua kiinnostaa nyt enempi, mistä löytää tollasen väyrysen millä saa vetää tota patrollia ja kärryä?

http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm

Tuolla on taulukko, päivitys näky olevan 30.6.2003 viimex.

E mersu 1900 kg.

-MaTTi-
05.06.2011, 11:22
http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm

Tuolla on taulukko, päivitys näky olevan 30.6.2003 viimex.

E mersu 1900 kg.

Aivan hatusta temmottu taulukko! Ja kyllä takapotku-väyryseen 2100 kg koukkupainokin on olemassa.

AtteL
05.06.2011, 12:39
Aivan hatusta temmottu taulukko! Ja kyllä takapotku-väyryseen 2100 kg koukkupainokin on olemassa.


Mitens se voi olla laillista jos Gr pate painaa noilla pyörillä vähintään 2 tonnia ja kärri varmaan 350-400kg, niin kytkentämassat paukkuu varmasti yli vaikka väyryselle annettaisiin se 2100kg...:D Todellinen kytkentämassa liikkuu tässä esimerkkitapauksessa siellä 2,5 tonnin tuntumassa.

-MaTTi-
05.06.2011, 12:50
Mitens se voi olla laillista jos Gr pate painaa noilla pyörillä vähintään 2 tonnia ja kärri varmaan 350-400kg, niin kytkentämassat paukkuu varmasti yli vaikka väyryselle annettaisiin se 2100kg...:D Todellinen kytkentämassa liikkuu tässä esimerkkitapauksessa siellä 2,5 tonnin tuntumassa.

Joo, ei ookkaan laillista, varmasti on painot yli vaikka miten päin laskis. Se nyt taitaa olla selvä asia kaikille.
Eikä taida 39.5" kumeilla olevalle Patukalle 2100 kg, riittää, varmaan 2300 kg lähempänä vaikka onkin kevennetty etuloksut poistamalla. Ja tollain kärry painaa sen n. 400-450 kg tyhjänä, eli Paavon koukussa on n. 2700 kg = aika paljo liikaa. Mut eipä tässä poliiseja olla.

Jarcca
05.06.2011, 14:39
Mitens se voi olla laillista jos Gr pate painaa noilla pyörillä vähintään 2 tonnia ja kärri varmaan 350-400kg, niin kytkentämassat paukkuu varmasti yli vaikka väyryselle annettaisiin se 2100kg...:D Todellinen kytkentämassa liikkuu tässä esimerkkitapauksessa siellä 2,5 tonnin tuntumassa.

Joo, ei ookkaan laillista, varmasti on painot yli vaikka miten päin laskis. Se nyt taitaa olla selvä asia kaikille.
Eikä taida 39.5" kumeilla olevalle Patukalle 2100 kg, riittää, varmaan 2300 kg lähempänä vaikka onkin kevennetty etuloksut poistamalla. Ja tollain kärry painaa sen n. 400-450 kg tyhjänä, eli Paavon koukussa on n. 2700 kg = aika paljo liikaa. Mut eipä tässä poliiseja olla.

OT Aina ei tiedä kuka kellekkin palkan maksaa.:)

Viipo
05.06.2011, 15:12
Kummallapa vetäisitte ite mieluummin tuommosta kärriä, 300tdt mersulla vai vakio LJ:llä (3500kg koukku, auton massa 1800kg)?

ImacInnes
05.06.2011, 20:53
Tehän nyt rupesitte kärreistä ja vetokyvyistä kinaamaan!!

Korotusta vai ei oli kysymys..

Eipähän täällä Suomessa enään tarvikkaan korottaa kilpipelejä kun pitää olla kaikki palikat niin hyväksyttyä että?

JEgoNEERiä olen korottanut 3,5" ja avartanut pyöränaukkoja riittävästi jotta 37" Boggerit mahtuu esteettä pyörimään. Painopiste on vielä aika alhaalla eikä näytä siltä jotta heti kaattu jos vähän on rinne vino.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=61699

t. Ismo Ämmä

yypy
05.06.2011, 22:59
Saatta olla jo mainittu tässä topicissa, mutta joustovarathan jää helposti todella vähäisiksi korottamatta. Ei siinä poppakonstit auta, kun rengas ottaa pyöräkoteloihin kiinni.

Timo_L
05.06.2011, 23:10
Saatta olla jo mainittu tässä topicissa, mutta joustovarathan jää helposti todella vähäisiksi korottamatta. Ei siinä poppakonstit auta, kun rengas ottaa pyöräkoteloihin kiinni.

Juu, kyllä asiasta tuli mainittua. Mutta pyöräkoteloitahan saa suurennettua, ainakin tiettyyn rajaan asti :D silloin ei ole ongelmaa sisäänjoutossakaan vaikkei korotusta paljon ole.

kawatus
06.06.2011, 22:12
autohan näyttää tältä jos ei ole korotettu http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3995&pictureid=81565
Siinähän ei montaa senttiä ole "maasturissa" renkaan ja kaaren välissä ja renkaatkaan ei ole mitkään suuret.
Itse korotin autoa siksi että ei aina raapis suojiin rattaat ja joka irto keppi olisi pökkäämässä katalysaattoriin lommoa tai kihnuttas kardaanin välissä. Tämä siis ihan jo tämmöselle autolle jolla ajellaan teitä ja tienpaikkoja eikä metsissä.

veijon-esso
07.06.2011, 09:20
Sehän riippuu kans ihan mikä auto on kyseessä että minkäverran tarvii korottaa vai tarviiko ollenkaan. Mä madalsin omaa maasturia kun se mulle tuli (edelliset omistajat oli siis korotellu sitä). Varmaan 80-100mm lähti veke jousituksen korotusta takapäästä, edestä ehkä 50-60mm. Ja toimii varmasti paremmin kuin korotettuna.

Viipo
07.06.2011, 10:09
Ainiin, kysymyshän oli alunperin miksi sitä pitää korottaa:

http://rom.naurunappula.com/nn/0/290/201/382433.jpg

Luke86
07.06.2011, 10:13
Ainiin, kysymyshän oli alunperin miksi sitä pitää korottaa:

http://rom.naurunappula.com/nn/0/290/201/382433.jpg

Ot Kysymys että onko kuvan auto leimattu avoksi vai onko kilvet vaan hämäyksenä paikallaan?
tommonen ois meinaan miellyttävä kesä-auto jäätelökiskalle :D

Tusse
07.06.2011, 17:00
Yleisesti ottaen tulee paremman näkönen ja todennäkösesti paremmin maastossa etenevä kampe. Ainaki GR on onneton ja susiruma ilman korotuksia.

kippo86
07.06.2011, 17:16
No kieltämättä joku 6-8" korotettu hirviö on näyttävän näkönen, mut vähintää yhtä näyttävää on myös sen kaataminen... :D

Kohtuus kaikessa. Jousia sen verran että saa joustoja, sit koria ylös/rälläkkää jos pyörät ei vielä mahu pyörii.

Saleksi
07.06.2011, 17:41
Mitens se voi olla laillista jos Gr pate painaa noilla pyörillä vähintään 2 tonnia ja kärri varmaan 350-400kg, niin kytkentämassat paukkuu varmasti yli vaikka väyryselle annettaisiin se 2100kg...:D Todellinen kytkentämassa liikkuu tässä esimerkkitapauksessa siellä 2,5 tonnin tuntumassa.

Tosta kärryn painosta että soon 750kg kuivana, on meinaan tehty jämäkästi ja pirunhyvä kärry muutenki.

SL
07.06.2011, 18:16
Ite en ole korottanut yhtään

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3248&pictureid=82244

Mico
07.06.2011, 19:39
Kummallapa vetäisitte ite mieluummin tuommosta kärriä, 300tdt mersulla vai vakio LJ:llä (3500kg koukku, auton massa 1800kg)?

Takaisin OT :D kun näkyy olevan meidän rouvan kauppakassi kuvassa (kärryssä):D:D:D ,"ylipaino" ei ollut ongelma tuossa tapahtumassa vaan enemmän pelotti se kun ei ole tullut hommattua tuota pikku e:etä

Ja kyllä, tuntui turvallisemmalta vetää tuota kuormaa eemelillä kuin tuolla Viipon pikku seepraalla:cool:

Maasturin korotus tai korottamattomuus taitaa riippua siitä millä panoksilla leikkiä leikitään, eli ollaanko valmiita pilkkomaan koria että saadaan pyörille tilaa. Tuon GR kokeilun perusteella en omia rakennelmia enää korota vaan keskityn enemmän ulosjoustoon ja matalaan painopisteeseen.

Timo_L
07.06.2011, 20:03
Maasturin korotus tai korottamattomuus taitaa riippua siitä millä panoksilla leikkiä leikitään, eli ollaanko valmiita pilkkomaan koria että saadaan pyörille tilaa. Tuon GR kokeilun perusteella en omia rakennelmia enää korota vaan keskityn enemmän ulosjoustoon ja matalaan painopisteeseen.

Sitä sisäänjoustakin vain tarvitaan, mielellään ainakin 15cm. Riippuu tietysti myös autosta, ajotyylistä yms.. mutta näin karkeasti yleistäen :D Onneksi sitä saa pyöräkoteloita suurentamalla ja pienellä jousikorotuksella :D sen lisäksi että sisäänjousto auttaa pitämään paikat hampaissa, niin se myös vaikuttaa aika suoraan siihen paljonko alusta kallistelee tietyissä paikoissa. Monissa paikoin riittävä sisäänjousto estää kallistelua, joskus harvemmin lisää sitä.

Se mitä itellä tuli tän käyttis- grand cherokeen kanssa huomattua, niin sisäänjouston kasvatus ~6cm verran muutti auton luonnetta niin tiellä kuin metsässä ihan oleellisesti. Alusta siis pysyi täsmälleen samana, etupään rajoitinkumit vain vaihtui 6cm lyhyempiin. Vaikutti myös metsässä etenemiskykyyn esim. Ristiruupuntapaikoissa varsin mukavasti.

Mico
07.06.2011, 20:43
Sitä sisäänjoustakin vain tarvitaan, mielellään ainakin 15cm. Riippuu tietysti myös autosta, ajotyylistä yms.. mutta näin karkeasti yleistäen :D Onneksi sitä saa pyöräkoteloita suurentamalla ja pienellä jousikorotuksella :D sen lisäksi että sisäänjousto auttaa pitämään paikat hampaissa, niin se myös vaikuttaa aika suoraan siihen paljonko alusta kallistelee tietyissä paikoissa. Monissa paikoin riittävä sisäänjousto estää kallistelua, joskus harvemmin lisää sitä.

Se mitä itellä tuli tän käyttis- grand cherokeen kanssa huomattua, niin sisäänjouston kasvatus ~6cm verran muutti auton luonnetta niin tiellä kuin metsässä ihan oleellisesti. Alusta siis pysyi täsmälleen samana, etupään rajoitinkumit vain vaihtui 6cm lyhyempiin. Vaikutti myös metsässä etenemiskykyyn esim. Ristiruupuntapaikoissa varsin mukavasti.

Totta myös toinenpuoli, eli juurikin tuo keikkuminen ilman sisäänjoustoa. GR kokeilussa takaa oli rajoitettu sisäänjousto 20mm ja ihan hirveähän se on keikkumaan joka kävystä. En tarkoittanut sitä että pitäisi poistaa sisään joustoa, ei mielellään edes rajoittaa sitä vakiosta vaan lisätä akseleiden liikkumista ulosjoustolla, pitemmillä iskareilla, pitkillä pehmeillä vietereillä ja tehdä isoille pyörille tilaa leikkaamalla koria.

Timo_L
07.06.2011, 21:08
Kyllä kyllä.. tämä on itelläkin ideana. Ja nyt kun näitä maastureita ei enää oikein voi kunnolla alustasta korottaakkaan, niin taitaa jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi :eek: