View Full Version : Ilmastoinnin jälkiasennus
Olisko palstalla ilmastointialan tietäjiä?
Tarttis velipojan Ventoon saaha kylmälaite, roippeita olis 3. koppasesta Golffista eli identtisestä seuraavat:
-sisäpömpeli (täydellinen kennoineen, moottoreineen)
-lämmönsäätöpaneeli vaijereineen
-kompressori
-lauhdutin
-kuivain paineantureineen
-letkut/putket
-flektinohjausboxi
-joku irtonainen lämpötila-anturi (mistä lie?)
Kysymys kuuluu: saako tollasen sähköistettyä helposti kotikonstein vai pitäisikö hommata mallikohtainen johtosarja yms.?
Eli toimisko tällanen systeemi niin että tekis normaalin relekytkennän kompuran magneettikytkimeltä paineanturin kautta? Flektin vaikka käymään samaan aikaan kompuran kanssa. Vai tarviiko se jonkun hifistyneemmän kytkentätavan? Ei oo tarkotus asentaa toista flektiä eikä mitään muutakaan.
Volkkaripalstalta löysin juttua että hanskalokero ei ehkä enää sopis paikallensa ja jotain muuta pienempää, jotain ihme alipainepurkkeja/-letkuja, mutta emmä tajuu ainaskaan mihin ne mahtas liittyä.
-joku irtonainen lämpötila-anturi (mistä lie?)
Villi veikkaus, puskurin sisään tuleva ulkolämpöanturi.
Villi veikkaus, puskurin sisään tuleva ulkolämpöanturi.
voi olla myös kennon jäätymistä estävä anturi...
bj45lava
02.06.2011, 19:05
Keulakenno ei jäädy vaan lämpiää, sisäkennolle on jäätymisenestotunnistin, kompuraa voi ohjata suoraan ilman mitään aivoja, mut se boxi tarvis olla, koska painetunnistin katkaisee sit sen kompuran pois ja päälle, ja keulakennolle puhallin, joka päällä kompuran kanssa samaan aikaan.
Muutenhan systeemissä ei paljoo osia ole, eli kompura, painetunnistin, jäätymisenestotunnistin ja ropeli.
Sit jos jotain automaatti-ilmastointia suunnittelet, niin tulee sähköisesti tai alipaineella ohjatut luukut, sisälämpötilatunnistin jne vielä, mut eikös volkkarin climatronic panelissa se tunnistin oo sisällä.
voi olla myös kennon jäätymistä estävä anturi...
Juu, ajattelin vain kun Audi A4:sen puskimen takaa löytyy tuollainen ilmastoinnin irtoanturi...
En ole tuohon VAGin ilmastointiin sen kummemmin perehtynyt mutta työkonepuolella tuo kennon sulanapito on yhdistetty kapillaarianturilla paisuntaventtiiliin. Joka ikisessä mitä on tullut sepitettyä kuntoon.
E: Ja manuaali-ilmastointia ilmeisesti sepitellään kun lämmönsäätöpaneeli on vaijereineen? Audin automaattipaneelista ei ainakaan lähde kuin sähköä.
[QUOTE=Jappi;772470]Juu, ajattelin vain kun Audi A4:sen puskimen takaa löytyy tuollainen ilmastoinnin irtoanturi...
Ulkolämpötila anturi, estää että ilmastointi ei lähde päälle kun
lämpötila on alle 5 astetta
eikös volkkarin climatronic panelissa se tunnistin oo sisällä.
On juu, ainakin automaatti-ilmastoinnissa. Käsin räplättäviä VAG ilmastointeja en ole käyttänyt.
Kysymys kuuluu: saako tollasen sähköistettyä helposti kotikonstein vai pitäisikö hommata mallikohtainen johtosarja yms.?
Pitäis olla valmiudet auton johtosarjassa, ei yleensä ole ollut puutetta niiden kanssa...;)
Eli toimisko tällanen systeemi niin että tekis normaalin relekytkennän kompuran magneettikytkimeltä paineanturin kautta?
Äläpä tee, koska moottorin ohjainlaite ohjaa kompuraa ja seuraa myös järjestelmän painetta. Lisäksi kompuran päällä ollessa "korottaa" tyhjäkäyntiä lisääntyneen kuorman takia.;);)
Flektin vaikka käymään samaan aikaan kompuran kanssa. Vai tarviiko se jonkun hifistyneemmän kytkentätavan? Ei oo tarkotus asentaa toista flektiä eikä mitään muutakaan.
Tarvii, ja tarvii sitten sen oman puhaltimensakin, ja kaikeenlisäksi kasvaa tuo "normaalin" puhaltimenkin koko samalla, jotta jaksaa sitten jäähtyä kuumassakin kelissä, ettei paineet nouse aivan älyttömiksi ja varoventtiili sen takia tussauttaa paineet (ja aineet) taivaan tuuliin. Niin ja moottorin ohjainlaite muuten ohjaa sitten puhaltimen ohjainlaitetta (riippuen versiosta!!!):rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Pitäis olla valmiudet auton johtosarjassa, ei yleensä ole ollut puutetta niiden kanssa...;)
Ei oo tuossa. Toyotoista kyllä tuntuu löytyvän, volkkarilla ovat säästäneet. Ilmeisesti kojetaulun sisältäkin puuttuu piuhaa ja liittimiä.
Äläpä tee, koska moottorin ohjainlaite ohjaa kompuraa ja seuraa myös järjestelmän painetta. Lisäksi kompuran päällä ollessa "korottaa" tyhjäkäyntiä lisääntyneen kuorman takia.;);)
No eikös se relehommallakin ohjais samalla lailla, ainut että tyhjäkäynnin korotus jää pois, mutta tuskin tuo nyt siihen sammuu?
Tarvii, ja tarvii sitten sen oman puhaltimensakin, ja kaikeenlisäksi kasvaa tuo "normaalin" puhaltimenkin koko samalla, jotta jaksaa sitten jäähtyä kuumassakin kelissä, ettei paineet nouse aivan älyttömiksi ja varoventtiili sen takia tussauttaa paineet (ja aineet) taivaan tuuliin. Niin ja moottorin ohjainlaite muuten ohjaa sitten puhaltimen ohjainlaitetta (riippuen versiosta!!!):rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Eiköhän tuo nyt Suomen kesässä jaksas yhelläkin flektillä ryystää tarpeeks, siinähän se ekana on raitista saamassa muutenki. Varsinki ajon aikana riittää ainaski. Nii, ja eihän tuossa omassa Cruiserissa oo ku remmillä vatkaava viskopropelli, eihän sekään tyhjäkäynnillä paljoo ilmaa siirrä.
Käännetääs kysymystä vähän toisinpäin, onko kukaan värkännyt ilmastoinnille sähköjä omasta päästä? Kun onhan näitä Hiluxin ilmastointeja asenneltu ainakin LäJään ja kai muihinki.
Ja tosiaan manuaalisesta ilmastoinnista kyse.
Eiköhän tuo nyt Suomen kesässä jaksas yhelläkin flektillä ryystää tarpeeks, siinähän se ekana on raitista saamassa muutenki. Varsinki ajon aikana riittää ainaski. Nii, ja eihän tuossa omassa Cruiserissa oo ku remmillä vatkaava viskopropelli, eihän sekään tyhjäkäynnillä paljoo ilmaa siirrä.
Sen flektin tarkoitus on muuttaa kylmäaine taas nestemäiseen muotoon siinä kennossa .
Sen takia ois hyvä panostaa siihen jäähdytykseen . Mut jos toimii yhdellä niin nou problem.
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/29250/Korhonen_Timo.pdf?sequence=1 tuosta kyllä pitäs selvitä jo aika paljon.