View Full Version : HJ-60:sen kitkalukko ja 4.11 välitykset
julibuli
01.06.2011, 10:01
Moro!
Vaihtelin viime kesänä autoon 4.11 välitykset, puhistelin samalla kaikki perämurikan hilppeet ja uusin laakerit. Nyt kilometrejä takana uusilla välityksillä 17000km ja itellä on alkanu ihmetyttää kitkalukon kireys. Risteyksissä jyrkempään kantatessa sisempi ratas alkaa ulista ja pyörii ulomman renkaan kanssa samaa vauhtia. Kitkalukkoa ei ole kiritty ja räjäytyskuvien mukaan oikein kasasin perän. Tänään vaihtelin mielenkiinnon vuoksi peräöljyt, josko kireys olis aiheuttanu öljyn ja raudanmurun seoksen mutta ei. Öljyt oli kirkkaat ja tulppien magneetit raudanpalasista puhtaat. Oisko jollaki tietoa, miten tuo perä nyt sitten on alkanu toimimaan ku ennen välitysten vaihtoa ei vastaavaa tapahtunu. Niin ja perässä on ollu lukkoperäöljyt ja on edelleen.
BJ-40/76
01.06.2011, 11:47
Kirjoitit, että lukkoperäöljyt on.
Voitelitko nuo levypakat lukkoperäöljyllä kasauksessa?
Tai sitten jostain syystä tuo sinun lukkoperä ei tykkää tuosta nimenomaisesta
lukkoperäöljystä? itse ajoin bj-40 :ssä olleella hj:n lukkoperällä
teboilin lukkoperäöljyllä, ja toimi niin kuin pitikin.
Öljy lienee se syy, mutta jos ei ala toimimaan LS-öljyillä, niin seuraavasta voi
olla apua:
Kerroit kasanneesi perän oikein, mutta eihän siellä vaan mennyt sekasin,->
siis lukkopakkojen takan olevat shimmilevyt eivät ole lipsahtaneet samalle puolelle.
Eihän sulla vaan ole neliveto päällä?
julibuli
01.06.2011, 17:48
Voitelin öljyllä kasatessa ja tänään vaihdoin vielä toisenlaiset öljytki koko perään. Sama vika. Meinasin kuiten vielä kokeilla ajaa auton betoniseinää vasten, tunkata toisen renkaan ilmaan ja kokeilla pyöräyttää, mitä tekee. Jos sitten ei mitään ala tapahtua ni ei kai se auta ku purkaa ja kattoa, missä vika on. Niin ja neliveto ei ole päällä.
BJ-40/76
01.06.2011, 22:00
Nyt tuo sinun lukko jumii, ja jos tosiaankin meinaat saada sen pyörimään
voimalla, niin pakat voi palaa aika äkkiä.
Siis jos siinä testissä annat perään vaikka 10 kw tehoa, niin reilu 5 kw
muuttuu lämmöksi alta kilon olevissa pakoissa.
koko murikka painaa aikapaljon enemmän, mutta ne levythän on siellä lomittain.
Siis niihin tulee punainen valo aika äkkiä:o
Ja tuo 500 celsiusasteen valohan tarkoittaa uusia varaosia:(
Mitä oljyä käytät? esim minun entisen hj-60 (-88) alkuperäisenä varaosana
myytävä öljy ei käy tuohon.
Tiedän yhden uudehkon hiluxin, minkä perä ei suostunut toimimaan
mobilin eikä castrolin lukkoperäöljyllä (jumi ja "moksahteli"), siihen
piti ostaa omistajan nimenomaisesta vaatimuksesta omaa "varaosaöljyä",
ja se ei ollut "omaisuudenhintaista", vaan lähinnä huoltoasemahintaista,
ja kun minä hain sitä toyotalta, niin sitä ei ollut sillä hetkellä purkeissa, piti olla oma
puhdas astia. Perästä tuli hyvä, testasin seuraavassa öljynvaihdossa asiasta
tehden, toinen takanen sulalla betonilla, ja toinen jäällä, lähti ripeästi, ei toki
repinyt sutia betonilla, mutta kuitenkin.
julibuli
13.06.2011, 09:51
Kiitoksia vain hyvistä neuvoista... Asia alko jo sen verran pahasti vaivaamaan, että aukasin koko perän ja tutkin murikat ja levyjen järjestyksen. Mittasin jousen pituuden vapaana ja pesin osat huolellisesti. Kasasin perän ja sama vika. Seuraavaksi kokeilen uusia peräöljyjä jahka vain ne saan. Tältä paikkakunnalta ku vaan saa mobilia ja castrolia.