View Full Version : Pikaprojekti - Runkkupallero
Tollanen pajatso eksyi pihaan.
Hieman tutkimustyötä oli tehty etukäteen, mutta pääosin laitos oli aamulla perus pakupallero. 15 tuntia myöhemmin on jo tilanne ehtinyt hieman elämään ja autosta on riisuttu vähän turhaa osaa ja tinattu helmapalkit. Vielä takalukko jumiin, vähän suojarautaa ja vinssi keilalle, niin ollaan taisteluvalmiudessa..
On muutes sen näköset renkaat, että niiden edellinen omistaja oli varmaa uskomattoman komea herrasmies... :cool:
Tuleekos tohonkin volvo-tyyliset kipinäakut ja repeytyvät "vinssipuskurit"?
Joo, kyllä renkaat ulkonäöllisesti muistuttavat edellistä omistajaansa.. Ei ku..
Mutään ihmeellistähän ei ole tarkoitus tehdä vaan tuollainen yhden safarin budjetti-härveli, johan saan harjoitella ja visioida ilman sen suurempia paineita.
Offipiru
01.06.2011, 16:09
Kait sää sitte kempitit taka-akselin ettei rupee ekakerralla jo vituttaa :D
Asiallista,minkä korkuset pyörät laitoit?Paljonko meni olutta projektissa?Lisää tarinaa&kuvia aiheesta! :D:D
Kiristelemällä ajattelin ensin yrittää, en tosin vielä ole sen enempää ehtinyt perehtymään palleron perän sielunelämään. Renkaan on 37" Pittbullit, välitykset on varmaan riittävän pitkät, mutta ei tällä ole hiljaa tarkoitus ajella.
Kaljaa ei poikkeuksellisesti mennyt yhtään, en malttanut lähteä kauppaan ja varaston kanssa oli käynyt amatöörimäinen moka..
Eipä tuosta paljoa tarinaa aikaiseksi saa.
Pulttipyssyllä luukut vesieläimille, plasmalla katto irti, jauhesammuttimella sammuteltiin välillä suurimmat liekit kun ei enää paineilmalla sammunut, etuloksut pois, sisäloksuun jalkatilan kohdalle isolekaa, takakaariin rälläkällä viisteet, lekaa, rungosta päät plasmalla poikki niin että puskurit tippui. Eteen runkon tynkiin 10 mm levyn pätkä voimaliimalla kiinni ja vinssipeti siihen
Suurin aika meni noihin palkkihelmoihin, kun halusin kokeilla visioita käytännössä.
Kuvat on toisella koneella, koitan laittaa jossain välissä.
Tosta perän jumittamisesta voi laittaa vinkkiä. Toyotan huumelukon kirraamisesta mulla joku ohje onkin, mutta en tiedä onko toi samanlainen.
Jos ei muu onnistu niin sitten voimavirtapikaliimaa kehiin.
Nuhapumppu
01.06.2011, 21:13
Pitäis olla samantyyppinen kitkalukko takana kuin toyossa. Kuulema lisäämällä 0,75mm pellistä yhden laikan lisää sinne kitka pakettiin saa perästä liki 100%,tätä vois joku viisaampi valottaa että kuinka tehdään.
jos ei ole yhtään alkuperäistä kitkalevyä rikki niin varmaan 2x0,75 lisälevyä riittää.mut eikait sillä niin väliä ole, laitat vaan niin paljon niitä lisälevyjä että juuri ja juuri saat sen paketin takasin kasaan niin saattaa jonku aikaa pysyäkki lukossa!
Offipiru
01.06.2011, 23:40
Pitäis olla samantyyppinen kitkalukko takana kuin toyossa. Kuulema lisäämällä 0,75mm pellistä yhden laikan lisää sinne kitka pakettiin saa perästä liki 100%,tätä vois joku viisaampi valottaa että kuinka tehdään.
Se on liki 100rosenttia vaan sen yhen kerran ja sitte keljuttaa kun ei pidä, tällasessa rojektissa kyllä "kareksen pulteilla" kasattu lukko on omiaan, ei tarvii kahta kertaa avata ku kerran hitssaa kunnolla ;)
Tuossa hieman kuvatusta siitä miten noi helmat on toteutettu.
Tuolla tavalla pelti on aiha helppo tinata putken kylkeen kiinni, eikä pellin reunan tarvitse olla millilleen suora ja paketista tulee melko kestävä ja matala.
Alunperin suunnittelin tuollaista laitokseen, jossa palkkirakennelma lähtisi huomattavasti keskemmältä ja nousisi huomattavasti ylemmäs, mutta en tässä jaksanut alkaa muuttelemaan korin kannakkeita/ovi aukkoja.
Eli tää oli tällanen testikappale aika näyttää kestääkö.
Edit: Niin ja noi L mallisten rautojen päät on jätetty pitkiksi ja lopuksi nuijittu lekalla ylös.
Nuhapumppu
02.06.2011, 10:27
Se on liki 100rosenttia vaan sen yhen kerran ja sitte keljuttaa kun ei pidä, tällasessa rojektissa kyllä "kareksen pulteilla" kasattu lukko on omiaan, ei tarvii kahta kertaa avata ku kerran hitssaa kunnolla ;)
Tämä on kyllä tosi myöskin,muistelisin että tältä foorumilta tuon ohjeen luin ja siinäkin oli heti perään mainittu että kun kerran lipsahtaa niin silloin se lipsuu aina. Varmaan tuollaiseen metsäautoon se kempin yleisliima on paras vaihtoehto.
Kallistuksen vakaimet on varmaan siivottu jo pois molemmista päistä. Polttoainetankki, ja pakoputken loppu osa kannattaa poistaa myös. Ilman äänenvaimenninta voi hyvin ajaa, ahdin vaimentaa melko hyvin. Sen jälkeen alustassa ei ole mitään törröttämässä, saa vapaasti kolistella kivillä.
Takarungosta voi ottaa 10 cm pois, auttaa vähän pitkän perän kanssa. Itse ajattelin omasta siirtää takimmaista rungon poikkitukea eteenpäin, ja katkaista runko heti jousien takaa. Kai se kori mukana tulee ilman viimeisiä korvakkeita. :D
Mulla on koskematon takalukko pitänyt melko hyvin, niin en ole raaskinut kempittää sitä.
Vakaimet on poistettu, pakoputken loppu on poistettu,takarunko on katkaistu sen poikkiputken jälkeen, tankkia en alkanut siirtelemään tämän projektin puitteissa, kaikkea ei kerkee, kun aikaa on aika rajallisesti. Voi se vähän kiinni raapia, mutta koitetaan varoa, ettei reikää sentään tule :rolleyes:
Perän kaivoin tänään pöydälle ja renkaalta toiselle menevälle jarruputkelle käyn turailemassa korvaajan huomenna. Kemppi perään päädyin koska perä alkaa olla aika kevyt, eli kokolukon kanssakin kai pystyy elämään ja toisaalta kun ton 37" pitpullin saa johonkin hyvin jumiin, niin voi kitka huutaa hoosiannaa (ja nyt menee sitten kai vetarit..) Ja en ole tollasta vielä mihinkään laitokseen tehnyt, niin sitäkin pitää kokeilla.
Siinä kikkara pöydällä.
Tuo lienee kelvollinen tapa toteuttaa Kemppilukko?
Muistin käyttää nimenomaan Kemppiä, tämä ei siis ole mikään halpa kopio, kuten Walliuslukko tai Esablukko :p
Noihin kuvassa näkyviin kohtiin siis napautin pisteet ja kun en paremmin tiennyt niin virtaa laitoin tietysti täysille :o
Sitten kansi päälle (piti muuten hetken odottaa lämmön tasaantumista, ennenkuin sopi) ja ympäri ja sama toiselle puolelle. On siis yhteensä 16 pisteellä nipussa tuo paketti, eli litkaa on lisätty huomattavasti..
Huomasinpa nyt kun perä on ylhäällä, että aika törkeen alas tulee tuo vinssi..
Sille väkästelin uuden pedin ja vähän hahmottelin kaaria siinä samalla.
Kohtauskulmakin parani samalla pari piirua.
Perä tuli niputettua. Siitäkin vielä muutama kuvatus, jos vaikka joku muukin aloittelija innostuisi moiseen projektin aloittamaan. Päättelin, että levyt on helpompi saada takaisin sisään, kun niputtaa ne tasauspyörästön päälle ja tiputtaa kopan sen päälle ja ohjailee sitten koloista kitkalevyjen nastat uriinsa. Sitten vaan kääntää kasan ympäri ja tipauttelee toisen puolen kitkalevyt paikoilleen ja kannen päälle.
Tulee niin Pussy Wagon mieleen, ku näitä kuvia katselee:D:D
Mä jätin noi kitkalevyt sieltä murikan sisältä kokonaan pois, ku eihän se niitä enään tarvii, ku on kemppi.
Huomasinpa nyt kun perä on ylhäällä, että aika törkeen alas tulee tuo vinssi..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=21990
Minä sepitin pedin ihan suoraan runkopalkkien päälle. Puskurin kiinnitys "kävyt" vaan leikkasin pois.
Mulla oli ensin peti palkkien ALLA... Sitten totesin, että jos vinssi (supervinturan Husky) maksaa oheislaitteineen X kertaa auton arvo, niin ei viitsi sitä heti ekaan kuraläpeen tunkea. Nyt peti on korkeuden puolesta sen syylärin edessä olevan palkin yläreunan tasolla. Tää kun on niin matala, ettei sitä ihan äkkiä nurinkaan saa vinssattua vaikka vinssi olisikin vähän korkeammalla.. Eihän... :o
Noista kitkalevyistä sen verran, että ne tosiaan olisi kai voinut jättää pois ja mietinkin sitä, mutta toisaalta halusin kasata perän levyjen kanssa ihan harjoituksen vuoksi, jos joskus vaikka tulee kiristeltyä levyjen kanssa tuollainen.
Hämmästyttävää, että kesälomallakin työt haittaavat harrastuksia. Ei niinkään päivätyöt, mutta lupauduin kiireavuksi Faijapuolen firmaan, eli putkimiehenä ollaan taas.. :eek:
Pari täyttä päivää on tuon rotiskon kanssa tehokasta työaikaa päästy turailemaan ja perjantaina pitäisi lähteä safaroimaan. Huomisen lupasin olla vielä töissä ja sitten taas tehokkaasti pajoittamaan.
BJ-40/76
07.06.2011, 11:51
Tulee niin Pussy Wagon mieleen, ku näitä kuvia katselee:D:D
Mä jätin noi kitkalevyt sieltä murikan sisältä kokonaan pois, ku eihän se niitä enään tarvii, ku on kemppi.
Paremmin taitaa kestää noiden kitkalevyjen kanssa, sillä jos nuo levyt puuttuu,
niin silloinhan siellä on enempi välystä?
joku vois hioa noiden ristitappien ja "lukkomaljojen" välisiä loivemmaksi, sais tuota lukitusta tehokkaammaksi, mutta tuohan ei auta noiden levyjen tuhoutumiseen suditettaessa toispuoleisesti
Paremmin taitaa kestää noiden kitkalevyjen kanssa, sillä jos nuo levyt puuttuu,
niin silloinhan siellä on enempi välystä?
joku vois hioa noiden ristitappien ja "lukkomaljojen" välisiä loivemmaksi, sais tuota lukitusta tehokkaammaksi, mutta tuohan ei auta noiden levyjen tuhoutumiseen suditettaessa toispuoleisesti
Aika sikaa tuntu kestävän ilman levyjäkin:D:D:D En kyl nyt musita, että teinkö sinne jotkuu pulikat millä pääsi välyksistä eroon, mut jokatapauksessa, yllättävän kovaa käyttöä tuollaiset Pajeron osat kestää:p
Eilen oli taas turailupäivä.
Metallia lisättiin ja poisteltiin. Jonkin näköiset kaaret turailin, kun ei tuo alkuperäinen kori enää kovin jäykkä ole. Etuloksut tuli mallia helppo, eli pelti heppiin, plasmalla kaarta myöden pois ja kaareen kiinni. Kestää nostaa liftillä. Jonkun verran noi plasman jäämät ja esiruostutettu pelti nostivat vaikeustasoa hitsaamiseen :o
Perämurikan tungin paikalleen ja vinssikin on jo hakenut paikkansa.
Edit:typoja
Takaa poistin vähän ylimääräistä peltiä ja tinasin putken lavan reunaa vahvistamaan ja matkustajien suojaksi. Vinssin sovitus oli hieman tiukka, kun vinssi oli KooPeellä hoidettavana kun tuota paikkaa väsäiltiin. Mahtuu kun otin kaukosäädön töpselistä korkin pois ja laitoin jeesusteippiä tilalle.
Takaovien aukkoon leikkelin tuollaiset pellit kun halusin harjoitella pahvimallin käyttöä. Eli pahvi oviaukon taakse, spraymaalilla reunat ja niitä pitkin leikkelin mallin jonka piirtelin pellille ja leikkelin plasmalla ja heppailin kiinni. Pysyypähän tyhjät kaljatölkit lavalla (jostain syystä jalkamiehet on safarilla paiskoneet kaljatölkit mun lavalle. Parempi niin, ettei jää metsään) .
Alkaa jo muistuttaa maastokulkuneuvoa. Parempi niin huomenna pitäisi lähteä safaroimaan.:D
Ja näin..
Eka safari takana ja yllätti kyllä positiivisesti. Ei tarvinnut hävetä, vaikka ei ihan vakioauto safari ollutkaan.
Viimeisiä turauksia perjantai aamuna ennen lähtöä
Polttoaineletku
neljännen akun maakaapeli
vinssin narun pleissaaminen
snorkkeli loppuun
orkkis panssari, joka tuli vähän vakiota jyrkempään kulmaan, repesi kiinnikkeistään ja on kai nyt Ravijoella metri kuraa päällä
Takakaarien kuralärpäkkeet
akkujen kiinnitys
yhden akunkengän vaihto
safarivarustuksen lastaaminen
Muuta damagea panssarin lisäksi mitä ei reissun aikana saatu korjattua:
Jakiksen öljyvuoto
aurauskulmat pikkasen ketuillaani, ohjaustehostin valutti mehut pihalle
Käyntihäiriö ( putsari luultavasti vaan niin tukossa)
Lataus /lämpöongelma lopussa (lavalla huomattiin että laturin hihna oli vaan karannut)
Vaihteiston palkki rullalla
sontaa riittävästi joka paikassa
mittaristo pimeä.
Kaiken kaikkiaan oli kyllä kiva reissu!! :rolleyes:
http://www.youtube.com/watch?v=vgQUdXWcmUI
http://www.youtube.com/watch?v=_XOEvOEvTqQ
http://www.youtube.com/watch?v=WUKwfHXiIjw
http://www.youtube.com/watch?v=MdE41RKBFYg
Eli tuollaista settiä
Ja näin
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85373
rotisko myyntiin...
Punanenä
17.06.2011, 22:02
Munaa tästä ei puutu kyllä senttiäkään:cool:
Siin on ikäänkuin syli auki ja evät levällään. Irstas pikku pallero!
Pientä harsimista, hanttarin ulompi pallonivel vaihdettu, sisempi pitää kai huomenna vielä vaihtaa. Jos sitten alkaisi taas etutassut osoittamaan suunnilleen samaan suuntaan..