View Full Version : Pystyykö hj:n vapaaseen takaperään asentamaan lukkomurikan?
Technophobia
31.05.2011, 17:43
Pystyykö hj:n vapaaseen takaperään asentamaan lukkomurikan?
Mulla on vapaa peräinen hj61 (jossa kai hj60 akselit) ja irrallaan ois hj61 lukkoakseli, pystyykö pelkän murikan vaihtamaan?
ja onkos noissa välitykset samat?
Vaiha koko akseli ni pääset helpoimmalla.
Technophobia
31.05.2011, 20:10
Vaiha koko akseli ni pääset helpoimmalla.
En tiiä onko loppuunsa helpompi,joutuu kaikki lehtijouset irrottamaan, verissä päin punnertamaan 150kg akseliä, ostamaan uudet puslat, u-pultit/mutterit jne ja miten sen aksilan saa sit suoraan, pitää ottaa ristimitat? mulla on se aksila puhdas kaikista kiinnikkeistä,joutuu tekemään jousien pedit jne., mikään mutteri ja pultti ei lähe ehyenä on varmasti hyvin tekeytyny 25vuodessa. mut voi ollakin että on helpompi ja edullisempi, kuunnellaan lisää mielipiteitä?
Meinasin kirjoittaa potaskaa...
Eli tosiaan jos koko murikan vaihtaa niin siinähän on ne lukkoniukaimet kiinni jo valmiiksi. Eli saattaisi vaikka onnistuakkin.
IironSika
31.05.2011, 20:31
Kyllä pystyy. Lukon puolen vetari luonnollisesti täytyy vaihtaa. Ja akseliputkeen murikan kiinnityspintaan on hyvä tehdä pieni kolo lukon holkille. Huomaat kyllä minkälainen, kun otat lukkomurikan irti varaosa-akselista. Muuten ei ihmeellistä. Jaa mutta tietysti edellytyksenä on, että se nykyinen akseli on täyskevennetty.
Technophobia
02.06.2011, 12:48
Kyllä pystyy. Lukon puolen vetari luonnollisesti täytyy vaihtaa. Ja akseliputkeen murikan kiinnityspintaan on hyvä tehdä pieni kolo lukon holkille. Huomaat kyllä minkälainen, kun otat lukkomurikan irti varaosa-akselista. Muuten ei ihmeellistä. Jaa mutta tietysti edellytyksenä on, että se nykyinen akseli on täyskevennetty.
Mistä saa vetarin ja mistä tunnistan täyskevennetyn aksilan? Ja mitä tuo kevennetty aksila käytännössä tarkoittaa?
Eli mun tarvitsee vain käytännössä vaihtaa vetari ja murikat on bolt on päikseen?
Täyskevennetyssä voit irrottaa vetarin ottamatta rengasta irti. Eli vetari on laipalla navassa kiinni, tunnistaa navan kannessa olevasta 6 pinnapultista&muttereista. Ei siis pyöränpultit vaan pienempi kehä niiden keskellä. Puolikevennetyssä, joka on siis se toinen vaihtoehto, on umpirautaa navan keskellä.
Täyskevennetty meinaa ettei vetoakseli kanna auton painoa lainkaan.
Ja siitä lukkoakselista joka siulla on irrallaan saat sen vetarin.
Ja jos ne akselin päät on saman näköiset niin silloin se onnistuu.
BJ-40/76
02.06.2011, 17:49
Muista pistää lukko kiinni, ja tarkistaa että se on kiinni ennen akselin paurkamista
Muuten voi käydä työlääksi:o
Ja kun siirrät sen murikan siihen alkuperäiseen banjoon, niin tarkasta
että lukkohaarukka sopii aukeamaan täysin, siis siinä lukollisen banjossa
on koneistettu kolo lukkohaarukalle, mutta voi sopia ilman koloakin.
jos k.o koloa ei ole uudessa, niin murikan joutuu "muljauttamaan" paikalleen,
ja silloin pitää olla irti ne 2 kpl pitkiä murikan pinnapulttia.
(ne pitää jokatapauksessa vaihtaa siitä lukkomurikka-akselista.)
tuo edellinnen ulkomuistista, siitä on hivenen aikaa kun viimmeksi vaihtanut:o
Technophobia
03.06.2011, 11:12
Hyvä, nyt on tiukkaa faktaa, pitää tutkia viikonloppuna asia!,
Tarviiko ostaa jotain uusia tiivisteitä tuohon operaatioon, muistaako joku mitä tiivisteitä tarvii?
Onnistuuko vastaava homma myös etuaksilaan samalla tavalla?
Skaleton
03.06.2011, 20:33
Kun osat on vielä irrallaan kannattaa kokeilla, että lukkovivusto ja sen pitkittäisakseli toimii hyvin. Joskus vanhemmissa vehkeissä voi tuon akselin lukitus jumittaa ja lukkoa on vaikea saada pois päältä normaalivoimalla.