PDA

View Full Version : Vinssin solenoidiboksin kytkentä (värit/merkinnät)


Paavo
31.05.2011, 11:44
Moi,

tällanen pitäs laittaa vinssin ja akun väliin:

http://stiletti.homeunix.com/gallery/d/98619-1/20110530_005.jpg

Varmistenen kuitenkin kytkennän ensin, kun on vähän erilaisia värejä ja merkintöjä.

Solenoidiboksin valkoiseen (mutteri) tulee akulta plussa?
Solenoidiboksin sininen (pultti) on vinssillä musta/F2?
Solenoidiboksin punainen (pultti) on vinssillä punainen/A?
Solenoidiboksin keltainen (pultti) on vinssillä keltainen/F1?

Alla kolme kuvaa käsiin sattuneista vinssien moottoreista.

TML 24V, kuvassa vasemmalla punainen, oikealla ylhäällä keltainen ja oikealla alhaalla musta:

http://stiletti.homeunix.com/gallery/d/98613-2/20110530_003.jpg

Warnilainen, 12V, kuvassa vasemmalla A, oikealla ylhällä F1 ja oikealla alhaalla F2:

http://stiletti.homeunix.com/gallery/d/98616-2/20110530_004.jpg

Kiinanvinssi, samat värikoodit kuin TML:ssä, on vaan huono kuvakulma on oli romua tiellä, mutta kuvassa vasemmalla punainen, oikealla alempana keltainen ja ylempänä musta:

http://stiletti.homeunix.com/gallery/d/98622-1/20110530_006.jpg

Kaikissa kolmessa vinssin moottorikuvassa rumpu on kuvassa oikealla.

Haula löytyi mm. tämä http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55690 mutta tuollakaan ei ole värikoodeja.

-Paavo

Paavo
31.05.2011, 12:05
Kuukkeloimalla löysin tämän: http://www.expeditionportal.com/forum/threads/55802-Winch-solenoid-relocation-let-s-see-yours?p=817464#post817464

http://img.photobucket.com/albums/v622/fishEH/allbright20wiring20diagram.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v622/fishEH/ALBRITE_SOLENOID.jpg

Tässä on napajärjestys erilainen, mutta värikoodit tuon mun yllä olevan arvauksen/käsityksen mukaisesti?

-Paavo

AlluK
31.05.2011, 13:50
Hommasin juuri Superwinchin kontaktorin ja tuolta eräästä manuaalista löytyy tuommoinen kytkentä, en kerinnyt vertailemaan.

http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/4377/media_document/4398/17430.pdf

ZeiZei
31.05.2011, 18:53
Tuolla oli jotain kytkentäkaavioita:

http://warnserviceparts.com/

Paavo
01.06.2011, 08:59
Mites näitten sähkövinssien moottorit toimii?

Magnetointivirta (punainen/A) tulee aina (siis silloin kun kelataan sisään tai ulos)?

Ja siinnan mukaan sitten keltainen/F1 tai musta/sininen/F2? Ja jos suunnat menee
väärin niin vaihtaa vaan nämä kaksi toisinpäin?

Ja pahin mitä voi tehdä on että laittaa plussaa (akulta, A, F1/F2) suoraan maihin, tai että F1 ja F2 saavat sähköä samaan aikaan (vinssi yrittää pyöriä molempiin suuntiin samaan aikaan)?

Jos vaikka mittalis ennen kytkentöjä, tulee ehkä savupäästöjä vähemmän... Vaikka jonkinlaiset lamput virittelis vanhoista halogeenityövaloista tai jotain niin näkee kaikki kolme lähtöä samaan aikaan.

-Paavo

offroadjouni
01.06.2011, 09:24
Minulla on tuollainen Superwinchin solenoidi parissakin Warnilaisessa. Jos tuo on samanlainen solkku niin
-valkoiseen +12 v sisään
-keltainen F2
-punainen A
-sininen F1

Tämä tietämyös perustu siihen että tiedän miten johdot on minulla kytkettynä. Mulla solenoidi on asennettu moottorin päähän ja johdot moottorit menevät suoraan joten järjestys on sama sekä moottorissa että solenoidissa. Värit ja F1/F2/A on katsottu allaolevasta kuvasta joten niiden oikeellisuudesta en tiedä sen enempää.

Edit: Jos F1 ja F2 menee väärin päin niin vinssi pyörii väärään suuntaan - en mene vannomaan kumpi on "oikea" suunta kun vinssin ohjauskin on minulla osittain omavalmiste joten voi olla että se on käännetty väärin päin siinä vaiheessa.Tällöin siis tuplanegaatio kääntää pyörimissuunnan taas oikein.

Edit2: ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ TÄTÄ KYTKENTÄÄ: A JA + OVAT VÄÄRINPÄIN.

baxxter
01.06.2011, 09:39
Mittaa lepotilassa vastukset nastojen välillä, 3 nastaa on samassa piirissä ja 1 nasta erillään. Tämä yksinäinen nasta on akulta tuleva +12v.
Kun "kelaat" sisään/ulos, liittyy jokin kolmesta nastasta tuon yksinäisen +12v nastan kanssa piiriin. Näin saat selville nastat F1 ja F2. Viimeinen jäljellä oleva on A. A ei ole koskaan suoraan yhteydessä +12v nastaan. F1 ja F2 vaihtamalla keskenään, suunta vaihtuu.
Näin ainakin saa mitattua vaihtokärkisolenoidiboksin?

Hencca
07.06.2011, 18:15
Moi,

tällanen pitäs laittaa vinssin ja akun väliin:

-Paavo

Tämähän nyt ei mitenkään auta alkuperäiseen kysymykseen mutta nyt täytyy kysyä että löytyikö jostain ihan suomesta tällainen vai menikö ulkomailta tilailuksi? Olen pikkuhiljaa Räikkäwarnia askartelemassa uusiksi ja samalla voisi tuon alkuperäisen "neljän solenoidin" paketin muuttaa fiksummaksi.

Jande
08.06.2011, 09:04
https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=6c92e23d2e&view=att&th=12ccae2b4dcf4af3&attid=0.1&disp=inline&zw

tuossa kans yx kytkentä kaava kaukkarin kans.

näitä saa suomestakin offroad myymälöihin kannattaa soitella

itse tilasin ebayn kautta kun oli muutakin tilattavaa, hinta toki edullisempi mutta saa varautua 1-2vko toimitus aikaan riippuen mistä tilaa.

Hencca
08.06.2011, 12:27
Mittaa lepotilassa vastukset nastojen välillä, 3 nastaa on samassa piirissä ja 1 nasta erillään. Tämä yksinäinen nasta on akulta tuleva +12v.
Kun "kelaat" sisään/ulos, liittyy jokin kolmesta nastasta tuon yksinäisen +12v nastan kanssa piiriin. Näin saat selville nastat F1 ja F2. Viimeinen jäljellä oleva on A. A ei ole koskaan suoraan yhteydessä +12v nastaan. F1 ja F2 vaihtamalla keskenään, suunta vaihtuu.
Näin ainakin saa mitattua vaihtokärkisolenoidiboksin?

Tämä herättää ihmetystä, tai siis sinällään looginen ajatus mutta tuossa omassa takavinssissä (kiinanvirveli) nämä +12v (tai siis tässä tapauksessa +24v) ja A nastat ovat kytketty toisinpäin tehtaalla?!? liekö tässä syy akun itsekseenpurkautumiseen hiljalleen? Aiemmin arvelin että autossa jokin muu sähkölaite hukkaa virrat ja siksi olen irroittanut akunkengät aina kun auto ei ole käytössä... :o

Mittailu ja ihmettely jatkukoon... :D

EDIT:

Nyt on mittailtu ja ihmetelty ja todettu että kyllä baxxter oli oikeassa. Tuossa kiinanihmeessä oli kuin olikin kytketty jo tehtaalta väärin nuo akulta tuleva + sekä A nastat solenoidiboksiin. :eek::eek::eek:

Lisää ihmetystä aiheutti se että vississä on moottorin päällä kiinteä solenoidiboksi ja solenoidilta--->moottorin A napaan tuleva johdin oli muotoon taivutettu metallijohdin joka ei sovi mitenkäänpäin paikalleen muuten kuin tuohon väärinkytkennän toteuttamiseen... Nyt erillisellä johdolla oikeinkytkettynä vinssi toimii täydellisesti eikä virtaa kulje "lepotilassa" mihinkään minne se ei kuulu.

Ps. lopuksi voin sanoa että kaikkea on tullut nähtyä mutta tämä oli kyllä sellainen munaus vinssinvalmistajalta että olisi saanut jäädä näkemättä. :mad: Tosin nyt en kyllä edes ihmettele että miksi valmistaja ei ole edes nimeään/tuotemerkkiä laittanut tuohon vinssiin. :D

Paavo
22.07.2011, 09:09
Tuo mun relepoksi on täältä: www.offivaruste.com

Tällainen kaavio oli yhden kiinanvinssin relepoksin kyljessä:

http://stiletti.homeunix.com/gallery/d/98773-2/20110626_003.jpg

Johtodus oli tehtaalta tullessa näin:

http://stiletti.homeunix.com/gallery/d/98770-2/20110626_002.jpg

Musta, punainen ja keltainen paksu piuha menee vinssin moottorille, mustalla kurkkutorvella suojattu paksu punainen akulle. Kaikki ohuet piuhat ohjausta (langallinen ja langaton).

-Paavo

offroadjouni
09.09.2011, 16:03
Laitetaanpa tänne nyt vielä että muut eivät tee samaa virhettä. Minulla tosiaan oli solenoidi kytketty väärin: A ja + -johdot olivat väärinpäin. Vinssi toimi ihan normaalisti paitsi että pyörimissuunta oli väärään suuntaan. Pyörimissuunta ei kuitenkaan haitannut kun olin kääntänyt sen taas oikeinpäin kaukosäätimen johdoissa.

Oikea ongelma tuli kuitenkin siitä että vinssi vei lepotilassa n. 18A virtaa. Tämä tietenkin tyhjentää akun hyvin lyhyellä seisotuksella jos päävirtakatkaisija on päällä. Tyhjällä akulla kisoihin lähteminen puolestaan aiheutti turhia ongelmia TuraOffissa. Ja ostinpa vielä uuden akunkin kaiken varalta kun ei tullut mitattua sähkövuotoa ennen sitä.

pee
09.09.2011, 20:19
Laitetaanpa tänne nyt vielä että muut eivät tee samaa virhettä. Minulla tosiaan oli solenoidi kytketty väärin: A ja + -johdot olivat väärinpäin. Vinssi toimi ihan normaalisti paitsi että pyörimissuunta oli väärään suuntaan. Pyörimissuunta ei kuitenkaan haitannut kun olin kääntänyt sen taas oikeinpäin kaukosäätimen johdoissa.

Oikea ongelma tuli kuitenkin siitä että vinssi vei lepotilassa n. 18A virtaa. Tämä tietenkin tyhjentää akun hyvin lyhyellä seisotuksella jos päävirtakatkaisija on päällä. Tyhjällä akulla kisoihin lähteminen puolestaan aiheutti turhia ongelmia TuraOffissa. Ja ostinpa vielä uuden akunkin kaiken varalta kun ei tullut mitattua sähkövuotoa ennen sitä.


---> eiks tuommonen 18A jatkuvaa kuormaa räpsäytä jo aika tuntuvasti esim akkua kytkiessä ?

offroadjouni
09.09.2011, 20:30
---> eiks tuommonen 18A jatkuvaa kuormaa räpsäytä jo aika tuntuvasti esim akkua kytkiessä ?Kyllähän se vähän räpsähtää - vähemmän kuitenkin kun vaikka tuo Jeepin vieressä oleva Esab tekee. ;)

baxxter
10.09.2011, 00:22
Laitetaanpa tänne nyt vielä että muut eivät tee samaa virhettä. Minulla tosiaan oli solenoidi kytketty väärin: A ja + -johdot olivat väärinpäin. Vinssi toimi ihan normaalisti paitsi että pyörimissuunta oli väärään suuntaan. Pyörimissuunta ei kuitenkaan haitannut kun olin kääntänyt sen taas oikeinpäin kaukosäätimen johdoissa.

Oikea ongelma tuli kuitenkin siitä että vinssi vei lepotilassa n. 18A virtaa. Tämä tietenkin tyhjentää akun hyvin lyhyellä seisotuksella jos päävirtakatkaisija on päällä. Tyhjällä akulla kisoihin lähteminen puolestaan aiheutti turhia ongelmia TuraOffissa. Ja ostinpa vielä uuden akunkin kaiken varalta kun ei tullut mitattua sähkövuotoa ennen sitä.
Oliko moottori ihan ehjä? Onko F1 tai F2 ja moottorin rungon välillä resistanssia? Ei pitäis olla yhtään, mut jos on vajaa ohmi niin siihen hukkuu 18A? Toiseen suuntaan vinssatessa vielä vähemmän?
Vai onko jollain muulla selitystä mihin tuo virta häviää? :)
Muutenkin tyhmä kytkeä lepotilassa F1 ja F2 jännitteellisiksi. Turhia jännitteellisiä osia ja vahinko sattuu vähän helpommin..

offroadjouni
10.09.2011, 07:33
Oliko moottori ihan ehjä? Onko F1 tai F2 ja moottorin rungon välillä resistanssia? Ei pitäis olla yhtään, mut jos on vajaa ohmi niin siihen hukkuu 18A? Toiseen suuntaan vinssatessa vielä vähemmän?
Vai onko jollain muulla selitystä mihin tuo virta häviää? :)
Muutenkin tyhmä kytkeä lepotilassa F1 ja F2 jännitteellisiksi. Turhia jännitteellisiä osia ja vahinko sattuu vähän helpommin..En tiedä onko moottori "ihan ehjä" mutta ainakin se toimii mielestäni kuten pitää: kelaa sisään ja ulos normaalisti. Voin mittailla resistanssit illemmalla.

baxxter
10.09.2011, 07:59
En tiedä onko moottori "ihan ehjä" mutta ainakin se toimii mielestäni kuten pitää: kelaa sisään ja ulos normaalisti. Voin mittailla resistanssit illemmalla.
Pohdittiin tuossa viisaamman kanssa asiaa, eikä keksitty muuta selitystä kuin maavuoto kenttäkäämissä (varmaan siinä läpiviennissä). Silloin vinssatessakaan ei olis tuon isompaa ylimääräistä häviötä?

temmi_hoo
10.09.2011, 10:03
Pirsatti kun olis keksiny aiemmin ajatuksen, mutta oisin voinu töistä raahata Kulmaan eristysvastusmittarin, millä tääkin selviäis.

Paavo
30.03.2012, 22:53
Minulla on tuollainen Superwinchin solenoidi parissakin Warnilaisessa. Jos tuo on samanlainen solkku niin
-valkoiseen +12 v sisään
-keltainen F2
-punainen A
-sininen F1

Tämä tietämyös perustu siihen että tiedän miten johdot on minulla kytkettynä. Mulla solenoidi on asennettu moottorin päähän ja johdot moottorit menevät suoraan joten järjestys on sama sekä moottorissa että solenoidissa. Värit ja F1/F2/A on katsottu allaolevasta kuvasta joten niiden oikeellisuudesta en tiedä sen enempää.

Edit: Jos F1 ja F2 menee väärin päin niin vinssi pyörii väärään suuntaan - en mene vannomaan kumpi on "oikea" suunta kun vinssin ohjauskin on minulla osittain omavalmiste joten voi olla että se on käännetty väärin päin siinä vaiheessa.Tällöin siis tuplanegaatio kääntää pyörimissuunnan taas oikein.

Edit2: ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ TÄTÄ KYTKENTÄÄ: A JA + OVAT VÄÄRINPÄIN.

Tänään palailin varovasti aiheeseen, on ikäänkuin ajankohtainen tallilla...

Alkuperäinen kysymys koski tällaista poksia.

http://stiletti.homeunix.com/gallery/d/98619-1/20110530_005.jpg

Ja tässä on se viisaus joka tuli todistettua mittauksilla ja Jounin kokemuksilla:

Mittaa lepotilassa vastukset nastojen välillä, 3 nastaa on samassa piirissä ja 1 nasta erillään. Tämä yksinäinen nasta on akulta tuleva +12v.
Kun "kelaat" sisään/ulos, liittyy jokin kolmesta nastasta tuon yksinäisen +12v nastan kanssa piiriin. Näin saat selville nastat F1 ja F2. Viimeinen jäljellä oleva on A. A ei ole koskaan suoraan yhteydessä +12v nastaan. F1 ja F2 vaihtamalla keskenään, suunta vaihtuu.
Näin ainakin saa mitattua vaihtokärkisolenoidiboksin?

Katselkaan vaikka http://www.madecor.fi/manuals/Xdyna_usermanual_FI.pdf sivulle 10 ylempää kuvaa (PIIRIKAAVIO: YHDELLÄ MOOTTORILLA VARUSTETUT VINSSIT). Jopa talonpoikaisjärjellä tuosta selviää just se mitä baxxter selitti.

Eli lepotilassa A, F1 ja F2 on oikosuuljettu keskenään, ja se akulta (lue: vinssin päävirtakytkimeltä) tuleva +12V on se noista "irrallaan" oleva napa.

Eli tuosta mun solenoidipoksin kuvasta
- punainen = +12V akulta/päävirtakytkimeltä
- keltainen ja sininen = F1/F2 (saa ihan itse valita kumpi on kumpi, voi vaihtaa keskenään ja ulos/sisään vaan vaihtuu päikseen)
- valkoinen = A

Eli oikea kytkentä on näin:

http://stiletti.homeunix.com/gallery/d/98770-2/20110626_002.jpg

Musta, punainen ja keltainen paksu piuha menee vinssin moottorille, mustalla kurkkutorvella suojattu paksu punainen akulle.

Musta ja keltainen = F1/F2
Punainen = A
Mustalla kurkkutorvella suojattu punainen = +12V akku/päävirtakytkin

-Paavo

Paavo
30.03.2012, 23:00
Eli tämä on just oikein:

http://img.photobucket.com/albums/v622/fishEH/allbright20wiring20diagram.jpg

Myös ohjauksien osalta.

Keskimmäinen kolmesta lattaliittimestä on maa.

Reunimmaisiin tilee sisään/ulos plussaa.

RELEBOKSIN/VINSSIN EI PIDÄ VIEDÄ YHTÄÄN VIRTAA ellei sitä ohjata ulos/sisään vinssailuun.

-Paavo

Tollukka
11.04.2012, 15:43
Miten tuommoinen pieni releboksi käyttäytyy, jos molempiin ohjausnastoihin tuo samanaikaisesti virtasta? Paljon sauhua, vai kelaa jompaankumpaan suuntaan? Esimerkiksi jos on sisä ja ulkopuolella nappulat, ja niitä painelee yhtä aikaa.

toyota4x4
12.04.2012, 08:23
Miten tuommoinen pieni releboksi käyttäytyy, jos molempiin ohjausnastoihin tuo samanaikaisesti virtasta? Paljon sauhua, vai kelaa jompaankumpaan suuntaan? Esimerkiksi jos on sisä ja ulkopuolella nappulat, ja niitä painelee yhtä aikaa.

noissa pikku solenoidi mokkuloissa vaihtuu muistaakseni keltainen ja valkoinen toisin päin riippuen onko abico liittimillä tai ruuviliitoksilla,ei tullut aikoinaan savua , kelas sika nopeesti sisään ja ulos laiskasti. piti hetki sitten verrata johtoi moottoriin ja releboxiin.

Heikki L
26.01.2013, 19:19
Tarvis vähän apuja tohon kytkentään, vinssi on siis warn CE M12000 24v
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=372&pictureid=122733

Mittailin noita ja jos oikein ymmärsin niin ohjaimen ruskee ja vihree kuuluis tohon releboksin vasemmalle ja oikeelle. sininen sitten plussa napaan? niin toimis kait toi kiinan ohjain.
Kun ei just nyt ole patteria tohon langattomaan kaukariiin

Ja itse vinssi kytketty - pohjaan, plussa tohon releboksin keskelle.
Vähän kokeilin tolla virtamittarilla ennen kuin kytken +kiinni, miten voi - olla yhteydessä kaikkiin muihin paitsi plussaan virrattomana, kokeilin siis piipparilla.

Paavo
20.02.2013, 18:56
Mun ymmärrys:

- Releboksin ohjaus: keskellä musta maihin, laidoilla keltainen/sininen on sisään/uloskelaus, eli kun jompaankumpaan (ei molempiin yhtä aikaa) tarjoaa plussaa niin vinssi alkaa pyörimään haluttuun suuntaan.

- Ohjaimen kolme johtoa (väreistä ei ole aavistustakaan, mutta helppo kokeilla): yksi on plussaa sisään, kaksi on sitten plussaa ulos sen mukaan kumpaan suuntaan nappia on painettu.

-Paavo

Murros
11.03.2013, 16:11
Minkälainen johdotus pitäisi rakentaa 9,5 XP:n releboxiin kun siihen kytketään kiinalainen langaton kaukis.
Maa ja virta on selviä hommia.
Mut kun maalaisjärjellä kytkee sisään ja ulos kelauksen johdot niihin nastoihin mitkä käyttää kyseisiä solenoideja niin ei tapahdu mitään.

Toi XP:n releboxi on puhavarasto ja siellä on jonkinlainen kiertävä maadoitus.
Onko kenelläkään kokemusta.

XP:ssä on Ruskea maa
Musta sisään ja vihreä ulos.

Kun tämän mukaan kytkee niin ei rokkaa.

baxxter
11.03.2013, 19:33
Minkälainen johdotus pitäisi rakentaa 9,5 XP:n releboxiin kun siihen kytketään kiinalainen langaton kaukis.
Maa ja virta on selviä hommia.
Mut kun maalaisjärjellä kytkee sisään ja ulos kelauksen johdot niihin nastoihin mitkä käyttää kyseisiä solenoideja niin ei tapahdu mitään.

Toi XP:n releboxi on puhavarasto ja siellä on jonkinlainen kiertävä maadoitus.
Onko kenelläkään kokemusta.

XP:ssä on Ruskea maa
Musta sisään ja vihreä ulos.

Kun tämän mukaan kytkee niin ei rokkaa.
Jos/kun on 4kpl solenoideja niin:
Langalliseen kaukosäätimeen tulee viis johtoa, eka on ohjausvirta, toinen sisäänkelauksen ohjaus, kolmas uloskelauksen ohjaus, neljäs menee maihin ja viides maadoittaa solenoidit. Vois ehkä olla kuudeskin johto jos on kaukosäädimessä lamppu ilmaisemassa ylikuumenemista?
Eli kelatessa kumpaan suuntaan tahansa, myös solenoidien ohjausmaadoitus kiertää kapulan kautta. Eli maadoittaa kaikki solenoidit suunnasta riippumatta. Tämä lienee turvakytkentä esimerkiksi kun kaukosäätökapula pyörii renkaan ympärillä tjsp..
Käytännössä siis laitat solenoidien maadoituksen suoraan maihin ennen kaukosäätimen liitosta, niin pitäis toimia?

Murros
12.03.2013, 12:32
Eikös tässätapauksessa kannattaisi kaukkarin ruskea katkaista kokonaan kun ne solenoidit maadottaa kaukosäätimen ohi.???

offroadjouni
14.03.2013, 08:07
Nyt en ole ihan varma omista tekemisistä, mutta jostain syystä olen itse häkkeröinyt vanhaa XP:n releboxia. Oletan että olen laittanut kaukosäätimen siihen kiinni, vaikka niitä johtoja ei enää olekaan paikallaan. Ainoa muutos mitä boxissa on nyt paikallaan on punaisesta johdosta ryöstetty liitos mikä menee ruskeaan johtoon.

Koita mittailla onko tässä kytkennässä järkeä. Sen pitäisi ohittaa tuo varmistus niin että vinssi toimii pelkällä plussan syötöllä.

Murros
14.03.2013, 12:02
Nyt en ole ihan varma omista tekemisistä, mutta jostain syystä olen itse häkkeröinyt vanhaa XP:n releboxia. Oletan että olen laittanut kaukosäätimen siihen kiinni, vaikka niitä johtoja ei enää olekaan paikallaan. Ainoa muutos mitä boxissa on nyt paikallaan on punaisesta johdosta ryöstetty liitos mikä menee ruskeaan johtoon.

Koita mittailla onko tässä kytkennässä järkeä. Sen pitäisi ohittaa tuo varmistus niin että vinssi toimii pelkällä plussan syötöllä.

Toi punainen menee vinssin moottorin runkoon.
Ratkaisin tehtävän ja lisäsin ruskean johdon alle lisäpiuhan jonka kytkin suoraan auton runkoon.

Tällä syteemillä langaton kaukosäädin alko reuhaamaan.

Harriko
28.03.2013, 09:43
Mitenkäs ootte kytkeneet varsinaisen virranoton akusta, plussa tietysti suoraan akusta (oman päävirtakytkimen kautta) mutta ootteko vieneet miinuskaapelin suoraan akkuun, vai auton runkoon. On tuo akku tuolla auton takapäässä, ei haluais vetää kaapelia sinne asti.:rolleyes:

Paavo
07.04.2013, 08:21
Jos "kaukosäätimen" (=vinssin ohjaussähköt) maadoituksesta puhutaan, niin ihan sama mihin laittaa, virrat on pieniä, mulla on rangesa muistaakseni 10A sulake kikille vinssin hitusähköille (merkkivalot jne. mukana) ja hyvin on piisannut.

Jos taa sitse vinsin isommista sähköistä, laita silleen kun on parempi. Jos runko on paksumpi johdin kuin mitä ajattelit itse vetää, niin maadoita vinssi runkoon, ja akku (tai akut) sikahyvin runkoon kiinni kans, ja varmasti toimii. Se sähkö ei tiedä minkä merrkkistä ja mallista "piuhaa" pitkin se kulkee (vrt. jotkut super-hifi kauttimien sika-porno-kalliit kaapelit...), jännitehäviö on se oleellinen juttu isoille virroille, ja siihen vaikuttaa eniten johtimen pituus, poikki-pinta-ala ja materiaali, kupari ja alumiini tais olla parempia kuin rauta (niin olikin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ominaisvastus).

-Paavo

Harriko
07.04.2013, 09:58
Juu, isoista virroista kysymys, äkkiä laskien noin 500 A (alkuperäinen rele 600 A). Kytkentä on jo tehty ja runkoa käytin maadoitukseen. Pieni epäilyksen häivä tulee tuosta maadoitus korvakkeesta joka on tehty 8mm jatkomutterista hitsaamalla runkoon, rungossahan neliöt varmaan riittää, mutta tuo maadoituspiste on se heikko kohta noilla virroilla. Täytyypi seurailla ton maadoituspisteen lämpöjä tosi vinssauksissa, jos ei lämpene niin on kaiketi riittävä.:rolleyes:

hitoy
27.12.2015, 13:10
Lainataan vanhaa topicia. Eli powermaxin kytkentä. Boxissa 1,2,3,4 ja vinssissä punanen, keltanen, musta + moottorin alla musta? Joka menee maihin.