View Full Version : rekisteristä poistetulla autolla ajo
eli kävi niin että eilen jäin yöllä kiinni poliiseille autolla mikä oli tilapäisesti tieliikenteestä poistettu ja leima kylmä.
itse en tätä tiennyt ennen kun poliisit vinkkas tien sivuun,kaiken piti olla kunnossa.
auto oli 79 vuosimallin chevy van, bensa ja kuormautoksi rekisteröity.
mitäs tästä seuraa? itte sain vaan 35e rikesakkoa kun en ole auton omistaja tai haltija.
omistajalle ilmeisesti tulee se 1000e ja sen päälle vakuutusmaksuja yms.
kellään tarkkaa tietoa mitä omistaja tästä saa?
Asiasta ollut jo keskustelua: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=49116
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rekisteri-ilmoitukset/Muutosrekister%C3%B6inti/Liikennek%C3%A4yt%C3%B6st%C3%A4poisto/Sanktiot+liikennek%C3%A4yt%C3%B6st%C3%A4poistetun+ ajoneuvon+v%C3%A4%C3%A4rink%C3%A4yt%C3%B6ksist%C3% A4.htm
Eli tonni ja vakuutusmaksut päälle. Mut miten sä pärjäsit 35€:llä? Mun mielestä kun ajoneuvon kuski on vastuussa siitä että ajokki on katsastettu, vakuutettu, verotettu ja liikennekäytössä.
en mä tiä. poliisit sano et trafilta menee laput omistajalle.
meinaakko et ne maksut tulis mulle?
tossahan lukee et "Lisävero on ajoneuvokohtainen ja maksamaton lisävero estää ajoneuvon käytön liikenteessä. Vakuuttamattomalta ajalta Liikennevakuutuskeskus perii vakuuttamattomuusmaksua."
vero on ajoneuvokohtanen. eli mä ymmärtäsin et osuu omistajalle/haltijalle.
vittu tän siitä saa kun on juoppokuskina.eli toi tonni estää ajoneuvon uudelleen katsastamisen.
eli sitähän mun ei kannata maksaa,vakuutukset jos tulee ni ne sit ehkä.
viisinketasena tulis, mut mitenköhän vaikuttaa vakuutuksen boonukset?
tossa on todennäkösesti 70% ja kuorkki ni tuo on autoverovapaa ainakin.
vähä alkaa jännittää...
bj45lava
29.05.2011, 16:10
Niin noi verot ja vakuutukset tulee kerrottuna siltä poistoajalta, parempi ettei olis ollu montaa vuotta poissa liikennekäytöstä...
Tonnihan on vasta minimisumma milä aletaan menemään.
viimevuoden marraskuussa poistettu aken mukaan.
Dethlock
29.05.2011, 16:17
Mulla kävi vastaava mutta autosta puuttui 'vain' dieselverot. Itse selvisin aiheesta ilman maksuja ja omistajallekin tuli vain maksu puuttuvista veroista ja kilvet pois.
ei osannu aken neuvonnnassakaan sanoo yhtää mitää kun sinne soitin. huomenna uudestaa.
kyl se vaan näin yleensä on et jonku niskaa nää kaatuu vaik olis kuin syytön.
kunhan nyt selviis edes muutamal tonnil...
mites jos esittäis edelliselle päivälle päivätyn luovarin?
Mulla on jonkun kerran käyny vastaavia tapauksia, katsastamattomia yms. Aina tullut itselle pikku sakko siitä ajamisesta, muut on menneet omistajan piikkiin.
Vakuutukset aikaisemmin tuli ainakin 7 kertaisena silta ajalta jolta auto oli ollut maksamatta. Verot tuli muistaakseni 5 kertaisena samalta ajalta.
Naapurilla oli volvossa maksut hoitamatta, ollut 3 vuoden ajalta. Se peruutti koukulla mun auton puskuriin. Asiaa ei saatu muuten sovittua, mä soitin pohjolaan josta selvisi että auto oli otettu pois rekisteristä maksamattomien verojen takia, samalla vakuutukset oli sanottu irti.
Tuli kallis puskurin maalaus kun syyttäjä veti vielä rosikseen. No, täytyy sanoa että oikeudessa syyte peruttiin. Mutta Pohjola antoi minun maalauttaa auton, neito puhelimessa sanoi että kaikki peritään takaisin.:)
Kai näihinkin on jotain tolkkua kymmenessä vuodessa, mut yleensä ei silti normimaksuilla selviä. Ja ajoneuvon omistaja maksaa, ainakin mun mielestä lystin.
solihull
29.05.2011, 18:48
Kovin on kirjavaa tietoa. Itselläni on sellainen luulo, että kaikki 3 kertaisena - myös dieselvero...
Mutta tämä on ihan mutua.
TT
Et joudu itse niitä maksamaan, auton omistajalle koko Potti menee.
bj45lava
29.05.2011, 19:12
Luovari ei enää auta, auton on oltava liikennekäytössä jos sillä ajetaan, olit sitten ostanut eilen tai et.
Aikanaan pysäyttivät kaverin mp:llä ajelemasta kesärenkailla joskun helmikuussa kesärenkailla, no renkaista sakot ja kun pyörä seisonnassa, niin nelinkertainen vakuutusmaksu seisonta-ajalta, joka tosin peruttiin kun isäukkonsa soitti vakuutusyhtiöön laskun tultua, ilmoitti sinne vaihtavansa yhtiötä jos ei laskua peruta tästä jo aikaa yli 15 vuotta tosin.
joo huomenna soittelen trafiin ja alan selvittään. ei saatana oo reiluu jos mun niskaan kaatuu.
olis ny ollu ees otettu ajoon ja vakuutukset kunnossa ni sit yks paskan hailee, tai ainaki paljon halvempaa :D
Niin, se tuli mieleen että tuossa minun tapauksessa autolla oli ajettu kolari. Eli varmaan silloin omistajalta perittävä osuus on suurempi, kuin maksamatta jättäminen.
On ne paperit jossain, olen vaan muuttanut kolme kertaa kyseisen tapahtuman jälkeen. Ja vaikka ne löytäisin, ei vaatimukset kuitenkaan ole ajantasalla.
Soittele itse ja selvitä. Tsemiä vaan, toivottavasti ei kaadu sinun niskaan.
Ajoneuvoverolaista:
47 a § (2.3.2007/235)
Lisävero rekisteröimättömän tai liikennekäytöstä poistetun ajoneuvon käyttämisestä liikenteeseen
Jos liikenteessä käytetään rekisteröimätöntä tai liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa eikä kyseessä ole 4 a §:n 2 momentissa tarkoitettu ajoneuvon käyttö liikenteeseen, 47 §:n perusteella maksuunpantavan ajoneuvoveron lisäksi ajoneuvosta kannetaan lisäveroa. Lisäveron määrä ajoneuvosta on 10 ja 11 §:n nojalla 12 kuukauden mittaiselta ajanjaksolta laskettava ajoneuvovero viisinkertaisena, kuitenkin vähintään 1 000 euroa.
Lisävero määrätään sen maksettavaksi, joka on 5 §:n mukaan ajoneuvosta verovelvollinen. Lisävero määrätään noudattaen 47 §:ssä säädettyä jälkiverotusmenettelyä.
Eli:
4 a § 2 momentti
Liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa saa käyttää ilman ajoneuvoveron maksuvelvollisuutta liikenteessä ainoastaan, jos:
1) ajoneuvo siirretään katsastukseen sille erikseen varattuna aikana ja edelleen katsastuksesta paikkaan, jossa ajoneuvoa säilytetään tai jossa se voidaan tarkoituksenmukaisesti korjata;
2) ajoneuvoa käytetään ajoneuvolain 66 c §:n nojalla säädetyn mukaisesti liikennekäytöstä poistopäivänä;
3) ajoneuvoa käytetään ajoneuvolain 66 f §:n mukaisesti ja siinä on koenumerokilvet;
4) ajoneuvoa käytetään ajoneuvolain 66 f §:n mukaisesti siirtoluvalla;
5) ajoneuvoa käytetään ajoneuvolain 66 §:n 2 momentin nojalla säädetyn mukaisesti ja siinä on vientikilvet.
Ei ole luvallista käyttöä..
Joten pitää maksaa veroa:
11 §
Käyttövoimavero
Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa. Käyttövoimaveron määrä päivää kohden on:
4) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), jossa ei käytetä perävaunua, jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta 0,6 senttiä 12 000 kilogramman kokonaismassaan saakka
Eli vaikka 3550kg kuorma-autolle ~79eur x 5 == minimimaksu tonni.
EDIT: sehän oli bensa, no minimi on silti tonnin :)
Verovelvollinen on:
5 §
Verovelvollinen
Jos liikenteessä käytetään liikennekäytöstä poistettua taikka rekisteröimätöntä ajoneuvoa tai rekisteriin merkitty tieto on virheellinen, verovelvollinen on se, jonka olisi tullut olla ajoneuvolain tai sen nojalla annettujen säännösten mukaisesti merkittynä rekisteriin ajoneuvon omistajaksi tai haltijaksi. Jollei omistajaa tai haltijaa voida osoittaa tai jos liikennekäytöstä poistettua tai rekisteröimätöntä ajoneuvoa on käytetty omistajan tai haltijan suostumuksetta, verovelvollinen on se, jonka käytössä ajoneuvon on katsottava olleen.
Ja vakuutusmaksu liikennevakuutuskeskuksen nettisivujen mukaan:
-Jos ajan liikennekäytöstä poistetulla autolla, mikä on korotetun vakuutusmaksun suuruus?
Vakuutusmaksun osalta korotus on vastaava kuin tällä hetkellä ajoneuvoilla, joita käytetään seisonta-aikailmoituksen vastaisesti, eli vakuutusyhtiöt määrittävät asian ehdoissaan (Esim. vakuuttamattoman ajan ensimmäiseltä neljältä kuukaudelta maksu on kolminkertainen ja sen jälkeiseltä ajalta vakuutusmaksun suuruinen. Jos asia havaitaan liikennevahingon yhteydessä, korotettu maksu on ensimmäiseltä neljältä kuukaudelta kuusinkertainen ja sen jälkeiseltä ajalta vakuutusmaksun suuruinen.)
kiitti paksterille.taidan nukkuu yöni paremmin.
Jos ajoneuvoa käytetään liikennekäytöstäpoiston aikana, poliisi ottaa ajoneuvon rekisterikilvet ja rekisteröintitodistuksen pois ja määrää ajoneuvorikkomuksesta sakon.
Ajoneuvoverovelvollisilta ajoneuvoilta maksuunpannaan liikenteeseen käyttöajalta ajoneuvovero jälkiverotuksena sekä rangaistusluonteinen ajoneuvoveron lisävero. Lisäveron määrä on 12 kuukauden vero viisinkertaisena, kuitenkin aina vähintään 1 000 euroa. Lisävero on ajoneuvokohtainen ja maksamaton lisävero estää ajoneuvon käytön liikenteessä. Vakuuttamattomalta ajalta Liikennevakuutuskeskus perii vakuuttamattomuusmaksua.
Toihan siis on bensakäyttönen kuormavaunu, niin mitä veroa siitä oikein voi tulla???
Käsittääkseni toi ei ole ajoneuvoverollinen peli? Nolla ei paljoo vaik sen kertos kui isoil mätkykertoimilla....
Vai meniks miul jotai ohi?
EDIT: Sen tonninhan ne taitaa paukata lisäveron nimikkeellä kuitenkin... Ite valittasin asiasta siinäkohtaa joka tapauksessa, koska karhutaan lisäveroa veroista mitä ei edes ole ollut velvollinen maksamaan.
näin meinas myös trafissa joku. siis sitten kun sain kiinni jonkun kuka asiasta tietää. samaa itsekkin eilen puhelimessa kysyin mutta väitti että tonni tulee. se virkailia ei ilmtiennyt.
eli ilmeisesti nyt ei sitä tonnia olis sitten tulossa. mutta vakuutusygtiö kyllä muistaa.
en kuitenkaan ihan täysin luota tohon etteikö se tulis sieltä vielä :D
joo ja tapauskohtasesti määritellään sitten ton tonnin maksaja.lähtökohtasesti omistaja/haltija maksaa mutta voi olla niin että osuu kuljetajallekkin.
asiasta tulee selvityspyyntö omistajalle että kuljettajalle, tämän jälkeen alkaa asian selvitys.
että hiukan saattaa kestää mitä tapahtuu ja kuka maksaa ja kuinka paljon. mutta koitan muistaa raportoida siitä sitten tännekkin.
"kuitenkin vähintään 1 000 euroa" on lakiteksti, eikä tuossa ole mitään kerrointa.
"kuitenkin vähintään 1 000 euroa" on lakiteksti, eikä tuossa ole mitään kerrointa.
Joo mut tällei karjalaiseen kaaliin toi lakipykälä vaikuttas koskevan ajoneuvoverovelvollisia ajoneuvoja, mitä määritelmää moottoribensiinikäyttöinen kuorma-auto ei täytä.
Byrocrat
31.05.2011, 17:09
Joo mut tällei karjalaiseen kaaliin toi lakipykälä vaikuttas koskevan ajoneuvoverovelvollisia ajoneuvoja, mitä määritelmää moottoribensiinikäyttöinen kuorma-auto ei täytä.
Oletko sitä mieltä, että bensakäyttöisellä kuorma-autolla ei tartte maksaa minkäänlaisia käyttöveroja :rolleyes: Aika halpaa :eek:
Oletko sitä mieltä, että bensakäyttöisellä kuorma-autolla ei tartte maksaa minkäänlaisia käyttöveroja :rolleyes: Aika halpaa :eek:
Mitä veroa menee bensakuorkkivanista ja kuinka paljon?
Luulin ettei mitn.
Tosin lisää ku luki, ni vaik ei mitään meniskään, ni silti on ajoneuvoverovelvollinen auto ja mätykyt...:eek:
47a pykälä ei puhukaan ajoneuvoverovelvollisesta autosta vaan autosta.
Eli tonnia käteen ja Trafin saunaillassa känni toteen...
4 §
Veronalaiset ajoneuvot
Ajoneuvoveroa on suoritettava rekisteriin merkityistä luokkiin M ja N kuuluvista ajoneuvoista. Muualla kuin Suomessa rekisteröidyistä ajoneuvoista on suoritettava kiinteää veroa ja kulutusveroa siten kuin 38–44 §:ssä säädetään. Ajoneuvovero suoritetaan myös ajoneuvosta, jonka olisi tullut olla rekisteriin merkittynä taikka ilmoitettuna rekisteriin liikennekäyttöön otetuksi. (2.3.2007/235) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031281#a2.3.2007-235)
Auton alustalle rakennettua työkonetta ei katsota 1 momentissa tarkoitetuksi ajoneuvoksi, jos se on N2- tai N3 -luokan ajoneuvo, joka on varustettu erityisillä välineillä työn tekoa varten ja jos sitä ei ole tarkoitettu muun tavaran kuin työssä tarpeellisten työvälineiden ja tarvikkeiden kuljettamiseen.
Ajoneuvo, jota ei ole ajoneuvorekisterissä luokiteltu M-, N- tai muuhun ajoneuvoluokkaan, katsotaan verotuksessa kuuluvaksi
tieliikennelainsäädännön mukaiseen ajoneuvoluokkaan ajoneuvon laadun mukaan.
V#ttu mitä paskaa tää auton omistaminen Suomessa on!
-Captain-
31.05.2011, 20:03
ei ole mitään käyttöveroja yms. bensa käyttöisessä kuorma-autossa :)
nimim.vuoden verran jo ajellut...
ei tullu tonnia maksettavaks kenellekäänn.
ja vakuutusyhtiönkin kanssa pääs hyvin sopuun. kaikki hyvin lopuks.
ei tullu tonnia maksettavaks kenellekäänn.
ja vakuutusyhtiönkin kanssa pääs hyvin sopuun. kaikki hyvin lopuks.
Miten se sitten ratkes?