View Full Version : Volvo alipaine
Nyt mututietoo tai todellista tietoa tarvittain. Paljonko Volvon lukot tarvitsee alipainetta tai paljonko yleensä alipainepumppu tekkee alipainetta ?
Kysyy epätietoinen :o
Ei ne lukot paljoa tarvi ja aiheeseen liittyvää löytyi: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=53049&highlight=alipaines%E4ili%F6
ainakin hoojiin orggis alipaineella tuntus toimivan
ainakin hoojiin orggis alipaineella tuntus toimivan
Mut paljonko siellä on silloin alipainetta ?
alipaineen määristä en tiedä muuta, kuin että kuten toisessa topicissa on sanottu, on alipaineen maksimi vajaa - 1 bar = täydellinen tyhjiö
maanläheisemmin, volvon lukot imaisee ihan suulla letkusta päälle, vaikkei isompaa imutreeniä olis harrastanutkaan...
eli ei ne toimiessaan paljoa vaadi, tärkeetä muistaa tehdä linja niin, että kun vapautat lukon, pääseen "imuletkuun" jostain vallitseva ilmanpaine korvausilmaks, muuten ne ei toimi
-0.3 bar taisi lukkojen valot syttyä...
wr-range
31.05.2011, 09:12
volvo-akseleiden alipainelukon kellot toimii suht pienellä alipaineella.
todenäköisin syy toimimattomuuteen on letku tai kalvo murtunut
kalvon kiinnityspannat kiristää helposti liian tiukalle,(jos ei ole alkuperäiset kiinikkeet)
Noin laitoin sähköpumpun sytkyttämään ja jarruille ja lukoille. 0,65 baaria alipainetta maks ja vaikka polkoo hulluna jarrua ei tipu alle 0,3 sitten millään.
tapsa4x4
05.08.2011, 11:43
mistä ostit ja mitä maksoi?12v ?
Jos jostain syystä on lukonpuolen vetari päässy ruostumaan joskus niin haittaa aika paljon ens alkuun lukon toimivuutta,vaatii paljon enenmän alipainetta.
Vuodot letkustossa/kellossa vaikuttaa aika paljon.
Opeli hihna vetoinen alipaine pumppu ei riitä lukoille kunnolla.mutta laturin perässä oleva öljytehostettu alipaine pumppu kyllä kunnossa olevana pitäis riittää hienosti.
mistä ostit ja mitä maksoi?12v ?
Jos jostain syystä on lukonpuolen vetari päässy ruostumaan joskus niin haittaa aika paljon ens alkuun lukon toimivuutta,vaatii paljon enenmän alipainetta.
Vuodot letkustossa/kellossa vaikuttaa aika paljon.
Opeli hihna vetoinen alipaine pumppu ei riitä lukoille kunnolla.mutta laturin perässä oleva öljytehostettu alipaine pumppu kyllä kunnossa olevana pitäis riittää hienosti.
Putiikkia en nyt heti muista jotain 300 € luokkaa ja 12v tietty löyty myös 24v. Sisä tiloihin noin kallis pumppu piti sijoittaa. Niin oikea kalvopumppu jos tarvetta on voin kattella myyjän. Alipaineen pitää minuutteja sisällä ja perät kun oli auki niin ei ollut ruostetta ainakaan havaittavissa. Taitaa kello vaan tarvita säätöä7herkistelyä vähän
Lukot on käsin rengasta pyörittäessä päällä vielä 0.25-0.30 alipaineella, tiedä sitten onko enää ihan pohjassa. Molemmissa lukoissa se Lipposen kalvo, luulis että on vähän pehmeempi kuin alkuperäinen kuminen 70-luvulta. Lukkojen säätö tarkistettu kalvojen vaihdon yhteydessä viimevuonna ja nyt OK, takalukko oli alunperin ihan persiillään, ihme että yleesä toimi.
Volvon anturit kytkee 0.35-0.40 alipaineella. Kumpikin anturi temppuilee hieman (etulukon linjassa oleva säikkyy vettä ja takalukon linjassa oleva kytkee monesti tosi hitaasti), joten ihan priimakuntosia en oo päässy mittaamaan.
Alipainen rooverin 8-sylinterisellä pumpulla, normiajossa 0.6-0.8, huiput on olleet 0.9. Systeemissä mukana rangen nyrkinkokoinen orkkis säiliä, lisäksi 2-3 litrainen rosteripönttö.
Kojelautaan pultattu tällanen.
http://stiletti.wipsl.com/gallery/d/96888-2/20110424_001.jpg
Volvon anturit siis tällaset:
http://stiletti.wipsl.com/gallery/d/96939-2/20110510_002.jpg
Lukoille värkätty tällanen "hieno" merkkivalosysteemi:
http://stiletti.wipsl.com/gallery/d/98499-2/20110517_002.jpg
Punainen etulokolle ja vihree takalokolle. Keltainen haarotettu keskilukon valolta.
-Paavo