Kirjaudu sisään

View Full Version : LUKKOPERÄN ASENNUKSESSA HUOMIOITAVAA?


ImacInnes
24.05.2011, 15:05
Kun en oo ikinä tätä tehnyt niin tarttee kysyä että jotta...

Tarttis ARB kiinan kopio ilmalukkoperä asentaa dana 44 akselin perään ja sain 38 sivisen ARB lukon asennusohjeen, eihän sitä kukaan jaksa suomentaa saati opiskella ulkoa, joten..
listatkaapas tärkeimmät asiat mitä pitää huomioida tuollaista asennettaessa?

Ohjeista poimin seuraavia asioita.
-mitataan heitto kellolla nykisen perän välys. Onistuu, vaan minkähänlainen välys olisi hyväksyttävissä?
(Jamantin sivuilta löysinkin maininnan n. 0,2mm)

-Olin lukevinani että iroittaessa pitäisi levittää akselin koteloa, hirmu raudoilla?? Ei kai nyt sentään? Tiukastihan vanha perä tuolla tuntui istuvan? Kuinkas olette toiminnut sitä irroittaessa ja uutta asentaessa?
(Jamantin sivuilta löytyi maininta jotta kahdella ruuvvarilla kammetaan pois, oli tosin uudempi perä kyseessä, mm. omasta KJ:stä lähti helposti näin, mitenkäs dana 44?)


Varmaan on jotain muutakin huomioitavaa, mitä?? Saapi myös kertoilla omia toimintatapoja ko. peräremonttia tehtäessä.

Kiitoksia vastauksista jo näin etukäteen.
t. Ismo Ämmä

Rekisteröimätön
24.05.2011, 17:08
peränlevitysraudat:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79024

teet tuollaset raudat, ja jos ei homma onnistu niin lainaa iskän Saap 9000:sta!

KoniJeep
24.05.2011, 17:53
Joskus laitettiin D44 siin eteen ja taakse ARBit, niin ei silloin tarvinnu mitään levitellä :eek:

ImacInnes
24.05.2011, 17:56
Kiitoksia kuvasta, ei taida iskän Suopista olla hyötyä tässä hommassa, joten raudathan on kait sitten tehtävä. Mikäs voima estää noiden sivu suuntaisen irtoamisen?
t. Ismo Ämmä

peränlevitysraudat:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79024

teet tuollaset raudat, ja jos ei homma onnistu niin lainaa iskän Saap 9000:sta!

Mika.U
24.05.2011, 18:00
Kyllä se murikka sieltä kampeemallakin tulee, luulen ma. Ainakin itellä on tullu. Rengasrauta on aika Rok!

Timo_L
24.05.2011, 18:18
Juu ei siinä mitään peränlevittimiä tarvii, ne on lääkärin välineitä :D

Mulla ainakin tullut sekä D30:stä, D35:stä että Fordin 8.8:sta aika kivuttomasti murikat ulos. Jonkin verran on tarvinnut avittaa sorkkaraudalla; puupalikat väliin niin ei hajota mitään. Toinen hyvä keino on, kun akseli vielä autossa kiinni niin räikkäliina murikan ympäri kiinni ja toinen pää puskuriin tjsp., huono matto perän alle ja eikun kiristämään.. liina vetää murikan ulos ja se tipahtaa pehmeästi matolle. Tai sitten hyppää otsaan jos on pahemmin jumissa :D

Takaisin laittaessa voi olla vähän vittumaisempi, jos shimmit tulee poskilaakereiden ja banjon väliin. Saa helposti ohuimmat shimmit solmuun. Mutta kyllä sekin onnistuu kun varovasti ujuttelee paikalleen.

Heittäisin valistuneen arvion että hammasvälyksen pitäisi olla jossain 0.005-0.010 tuuman välillä. Mä laittelin D30:ssa 0.007" välitysten valmistajan ohjeen mukaan joskus aikanaan. Eiköhän tuo isompi danalainen osu samaan haarukkaan.

454SS
24.05.2011, 20:58
On levittimen kanssa pikkaisen helpompi saada laakereiden esijännitys oikeaksi, mutta kyllä murikan saa paikalleen ilman tuota työkaluakin. Irroitusta varten et tuota kalua tarvitse.

Rytari
24.05.2011, 23:32
Mä en ainakaan koskaan ole saanut hammasvälystä, kosketusta ja poskilaakerien esijännitystä niin kerrasta oikeaksi että olen kokenut tarvitsevani mm. Kyseisen apuvälineen, tosin arbissa ainaki tuli hyvät ohjeet milla vanhasta murikasta mittaamalla ja saatua tulosta käyttämällä pitäis tulla kaikki aikalailla kohdilleen

jappe
25.05.2011, 07:11
Amerikan sivuilta ohje. Näin itse olen omat koonnut.

Shimmit naputellaan paikalleen. Jos menee käsin on liian väljä. Minulla on kaareva alumiinin pala. Ottaa isommalta alueelta kiinni naputeltaessa. Ei tarvita levittimiä.

Jos pinionia ei tarvitse irroittaa on säätö kohtuu helppo.

pjtk
25.05.2011, 07:22
Muutaman D44:sen sekä D60&D70 kokemuksella ei levittimiä välttämättä tarvita. Niinkuin aikasemmin mainittiin, puupalikkaa ja sorkkarautaa niin irtoo. Paikalleen laitto ilman levitintä onkin sit vähä työläämpää, mutta onnistuu. Eikä ole pelkoa, että murikan esijännitys menis liian suureksi. Samoin levittimen kanssa pitää olla mielessä, että liikaa ei saa levittää. Sivulta http://www.differentials.com/specsi.html selviää passeli backslash.

ImacInnes
25.05.2011, 07:26
Kiitoksia kommenteista.
Näiden turvin ja asennusohjeen kera on hyvä ruveta tänään asennus hommiin heti päivän päätteeksi.

Mitäs öljyä muuten ootte lukoperän kaveriksi laittaneet?

t. Ismo Ämmä

Timo_L
25.05.2011, 10:12
Minoon laittanut ihan tehtaan suosittelun mukaisia aineita, noihin Danan pikkuperiin ja Fordin 8.8:aan käytin 85W-90 puoli- tai täyssynteettistä, joko API GL-4 tai GL-5 luokan tavaraa. Hyvin pelitti ainakin Detroitti ja ARB noilla, ei ollut mitään ongelmia sen enempää kuumassa kuin kylmässäkään.

HANE
25.05.2011, 10:15
Japski vehkeissä arb:bien kanssa hyvälaatuinen synteettinen peräöljy.

tynteettinen siinä toivissa, jotta talvellakin toimisi.

ImacInnes
25.05.2011, 21:54
peränlevitysraudat:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=79024




Eihän se sinne kännytkään?
Ohjeissa mitataan ison hammaspyörän ja oikean laakerin etäisyys uudesta ja vahasta perästä ja näiden mittojen erotus on shimmilevyjen paksuus.
Sain mitaksi 6,5 mm ja shimmilevyjä on paketissa vain parin millin edestä?
Perät on yhtä leveitä ja nyt kun pitäisi uutta perää liikuttaa vasemmalle lähes tuo 6,5 mm jotta iso hammaspyörä on kohallaan pinion hammaspyörään nähden niin perä ottaa jo kiinni laakeripesän vasempaan reunaan? Peräkin on erinäköinen kuin ohjeissa, tai tuossa kuvassa ilmalukon putki lähtee perän oikeasta reunasta?
Tai sitten en vaan ymmärrä tai osaa?? Piti kyllä tovi istua mittailla ja ihmetellä ennen kuin uskoin että ei se sinne sovi.
Tämä kiinan perähän näyttää olevan susi jo syntyessään vai onkohan väärä perä kyseessä?

Vihelsin pelin poikki ja kasaan perän vanhoilla osilla.

Paukkeellekkaan kun ei perästä mitään syytä löytynyt?

t. Ismo Ämmä

Timo_L
25.05.2011, 22:01
Pitää muistaa murikan "carrier break", eli otitko varmasti oikean murikan? D44:ssä 3.73 ja siitä harvempi välitys vaatii eri murikan kuin 3.92 ja siitä tiheämpi.

Veikkaisin että sulla on tullut väärä murikka. Eroa siinä lautaspyörän sijainnissa suhteessa pinioniin on muistaakseni jotain 3-4 millin luokkaa. Jollain asiallisesti koneistetulla spacerillä murikan ja lautaspyörän väliin toki siitäkin voisi selvitä.. Tuskin se kestävyyteenkään kauheasti vaikuttaa?

KoniJeep
25.05.2011, 22:15
Pitää muistaa murikan "carrier break", eli otitko varmasti oikean murikan? D44:ssä 3.73 ja siitä harvempi välitys vaatii eri murikan kuin 3.92 ja siitä tiheämpi.

Veikkaisin että sulla on tullut väärä murikka. Eroa siinä lautaspyörän sijainnissa suhteessa pinioniin on muistaakseni jotain 3-4 millin luokkaa. Jollain asiallisesti koneistetulla spacerillä murikan ja lautaspyörän väliin toki siitäkin voisi selvitä.. Tuskin se kestävyyteenkään kauheasti vaikuttaa?

Samaa arvelisin minäkin...

ImacInnes
25.05.2011, 22:48
Yksityiseltä ostin ja piti sopia. Jos teetäisi lautaspyörän alle sopivan "shimmilevyn" niin sitten tarvis jo pidemmät pultitkin.
Laatikossa lukee vain RD 116 ja ohjeissa RD 116 Dana 44, 30 spline, 3.92 & up.
Perä lienee sitten tuo harvempi versio?
Tarvii vundeerata mitä teen, ehkäpä laitan myyntiin koko mötikän.
t. Ismo Ämmä

Pitää muistaa murikan "carrier break", eli otitko varmasti oikean murikan? D44:ssä 3.73 ja siitä harvempi välitys vaatii eri murikan kuin 3.92 ja siitä tiheämpi.

Veikkaisin että sulla on tullut väärä murikka. Eroa siinä lautaspyörän sijainnissa suhteessa pinioniin on muistaakseni jotain 3-4 millin luokkaa. Jollain asiallisesti koneistetulla spacerillä murikan ja lautaspyörän väliin toki siitäkin voisi selvitä.. Tuskin se kestävyyteenkään kauheasti vaikuttaa?

454SS
26.05.2011, 07:12
Nyt on hyvä syy vaihtaa välitykset tiuhempiin :)

veijon-esso
26.05.2011, 08:35
Laatikossa lukee vain RD 116 ja ohjeissa RD 116 Dana 44, 30 spline, 3.92 & up.
Perä lienee sitten tuo harvempi versio?
Tarvii vundeerata mitä teen, ehkäpä laitan myyntiin koko mötikän.
t. Ismo Ämmä

Laske pinionin ja lautaspyörän hampaat ja räknäät välityksen. Jos ja kun sulla on harvempi kuin tuo 3.92 niin pinionihan on isompi ja shimmi ei auta vaan pitäis saada tavaraa pois lautaspyörän ja lukon tasopinnoista. Ehkäpä fifti-sixti jaolla sorvailemalla molempiin jäisi tarpeeksi ainevahvuutta koneistuksen jälkeen. Viisaampaa olisi tietty vaihtaa välitykset tiuhempiin, 37" renkaalla olis hyvä olla esim. 4.56 tai mieluummin vaikka 4.88. (itellä 35" ja 4.56)

ImacInnes
26.05.2011, 15:23
Joo totahan vois harkita jotta päivittäisi perät tiheimmiksi

Laskin hampaa. Lautaspyörässä on 47 hammasta ja pinion pyörässä 13 hammasta. Mitäs näistä nyt sit selvii.

t. Ismo Ämmä

Timo_L
26.05.2011, 15:31
47 jaettuna 13 = 3.62 välitys. Onko muuten tuollaista edes D44:n perään, mun mielestä 3.54, ja seuraava on 3.73

Noi hammasluvut kyllä pitäisi löytyä stanssattuna lautaspyörästäkin, mistä on helppo laskea välitys. Joka tapauksessa sulla on harva välitys. Eikös sulla sen verran isot renkaat ole kuitenkin Jegoneerissä, että kannataisi nuo välitykset melkein tosiaan vaihtaa muutenkin.

pee
26.05.2011, 15:32
jos jaat ison hammasmäärän pienen hammasmäärällä saanet vastauksen...

eli 47 / 13 = 3.61 veikkaan mä ... (aika harvalta kuulostais)

EDIT: TimoL oli nopeempi ...

pjtk
26.05.2011, 15:38
Niin sittehän tulee harmiks, että toiseen päähän jää vielä se väärä carrier tiheille välityksille ja sekin pitäs vaihtaa. Tosin löytyyhän noihin harvemman välityksen tasauspyörastöihin "paksuja" tiheämpiä väityksiä.

ImacInnes
26.05.2011, 16:38
Joo mäkin sain tuon 3.61.
Nyt vedetään henkeä ja lyödään JEgoNEERi nippuun huomenna, taka akselin koppa vuoti ja samalla kun sen aukaisen laitan kopaksi etuakselin paksumman jos se sinne käypi vara akselista.

Sunnuntaina mennään sitten näillä harvoilla välityksillä Mäntsällään vetämään Safaria.

t. Ismo Ämmä

Rytari
26.05.2011, 18:17
37 renkailla, suora viimmenen vaihde jne niin jos vähäkään ajelee mettäajon lisäksi maantiellä niin 4 ja puoli olla se välitys että on jotain järkeä 4.11 on ainakin vielä liian vähän

Timo_L
26.05.2011, 19:27
Toki se on myös vähän koneen voimavaroistakin tietysti kiinni, mutta ainakin XJ:n nelilitraisella ja automaatilla varustettuna, jo 35" renkaat kaipaa 4.88 välityksiä jos ei meinaa ihan toivottaman tahmaiseksi etenemistään saada.

454SS
26.05.2011, 20:41
Toki se on myös vähän koneen voimavaroistakin tietysti kiinni, mutta ainakin XJ:n nelilitraisella ja automaatilla varustettuna, jo 35" renkaat kaipaa 4.88 välityksiä jos ei meinaa ihan toivottaman tahmaiseksi etenemistään saada.

Kokonaisvälitys ratkaisee. Jegoneerin jakiksessa taitaa olla eri välitys kuin XJ:n NP231 tai NP242:ssa. Harvalta tuo 3.61 silti kuulostaa isoille pyörille.

Timo_L
26.05.2011, 21:04
Tottakai, mutta jos on koneessa vaikkapa 250hp/ 500Nm niin se jaksaa pyörittää jo isompaakin rengasta vaikka olisi harvat välitykset ;) mutta kyllä alle neljän välitykset on todellakin harvat isoille renkaille vaikka olisi mikä mylly takana. Paljon kivempihän se on ajaa kun kokonaisvälitys on tarvittaessa riittävän hidas.

Eikös full size Jeepeissä ole pidempi hidas puoli kuin uudempien Jeeppien lodjuissa? Sekin puolustaa tiheämpien välityksien asennusta.

ImacInnes
27.05.2011, 16:25
Yön ja toisenkin yön yli nukuttua olen vakuuttunut että tuo lukko ei tuohon perään sovi ilman isompaa muokkausta. Lautas pyörä pitäisi siis saada n. 6,5 mm vasemmalle, no sehän hoituisi saman paksuisella "shimmi" levyllä lautaspyörän alle ja vasempan reunaan riittävästi shimmilevyjä, vaan oikeasta reunasta taas pitäisi poistaa vastaavasti tavaraa jotta perä mahtuisi varattuun tilaan, tosin laakeri ei sitten enään mahdu perään kiinni.
Joten, mahdoton yhtälö tähän perään.

Joten tämä lukko lähtee myyntiin jahka olen sen putsannut asennus yritys rasva jäljistä ja pakannut laattikoonsa.

Takaperän kannen öljyvuotoa korjatessa totesin että takaperäkin on avoin eikä siellä ole kitkalukkoa vaikka useat ovat niin epäilleet, turhaan tuli öljyt vaihdettaessa lisäaine sinne siis laitettua.

Kolinan syykin tais selvitä kun otin taka kardaanista kunnolla kiinni ja kokeilin välyksiä niin huomasin että jakolaatikon kaikki pultit olivat kunnolla löystyneet Punkan Offi rossin rytyytyksessä ja koko jakolaatikko heilui?
Nyt kiristin pultit ja yksikerallaan putsailin kierteet ja kierrelukitteen lisäksi laitoin villä lukitus prikatkin jotta pysyisi varmasti kireällä. Öljyä oli hävinnyt vain noin desi ja sen sinne lisäsin.

Nyt JEgoNEERi on valmiina sunnuntain safarillen ilman perä lukkoja.

t. Ismo Ämmä

Rekisteröimätön
27.05.2011, 17:23
Lainaan tätä topicia, kun on niin hyvä.
Ford 8.8 perän pinjonmutteri ei pysy kiinni, ruuvilukitteellakaan
Laakerit on uudet, myös krymppi ja ristinivel ja itse mutterikin ja kardaani uudet
Säädötkin on kaikki kohdallaan, mutta niin vaan yoke klappaa joka ryssänreissun jälkeen
Voiskohan olla itse yoke vialla?, spåårit on kyllä hyvät ,mutta siinä tuntuu sivusuuntaista klappia ennen mutterin kiristämistä
Voiko tuo yoke "venähtää?, ja kuuluuko sen olla timmi sovite ?

Timo_L
27.05.2011, 19:39
Yön ja toisenkin yön yli nukuttua olen vakuuttunut että tuo lukko ei tuohon perään sovi ilman isompaa muokkausta. Lautas pyörä pitäisi siis saada n. 6,5 mm vasemmalle, no sehän hoituisi saman paksuisella "shimmi" levyllä lautaspyörän alle ja vasempan reunaan riittävästi shimmilevyjä, vaan oikeasta reunasta taas pitäisi poistaa vastaavasti tavaraa jotta perä mahtuisi varattuun tilaan, tosin laakeri ei sitten enään mahdu perään kiinni.
Joten, mahdoton yhtälö tähän perään.

Joten tämä lukko lähtee myyntiin jahka olen sen putsannut asennus yritys rasva jäljistä ja pakannut laattikoonsa.

t. Ismo Ämmä

Sulla kun on harvat välitykset, niin tarvettahan olisi saada lautaspyörää poispäin pinionista, eli akselia banjokopan puolelta katsottuna vasemmalle. Se ei harvan välityksen lautaspyörällä ja tiheän perän murikalla onnistu millään shimmeillä, vaan ainoa tapa olisi koneistaa lautaspyörää ja/tai murikan vastinpintaa. Eli siis ei oikeastaan onnistu koska ei siellä ole matskua mitä kannattaisi lähteä poistamaan.


Mutta äläs nyt vielä luovuta, kyllä sulla ihan oikean akselin lukko on. Ongelmana sulla on nimenomaan se, että sulla on harvat välitykset ja tiheiden välitysten murikka. Tiheät välitykset tarvitsevat tuon lautaspyörän kiinnityksen lähemmäs pinionia, koska tiheissä välityksissä pinionin halkaisija on pienempi kuin harvoissa välityksissä. Jos sulla olisi tiheät välitykset, niin tuo murikka "siirtyy" automaattisesti oikeaan paikkaan.

Jos olet vaihtamassa joskus tiheämpiin välityksiin, niin pidä ihmeessä lukko tallessa :)

Kyllä RD116:n sinne sun D44:ään pitäisi mennä ihan varmasti. Onko kyseinen kikotin tämän näköinen mikä sulla on?

http://store.arbusa.com/ARB-Air-Locker-Dana-44-30-Spline-392-Up-RD116-P3511.aspx

http://store.arbusa.com/Assets/ProductImages/RD116_a.jpg

ImacInnes
27.05.2011, 21:38
Jep taidan ymmärtää.
Tarvii säästää euroja ja hankkia tiheämmät välitykset kumpaankin perää ja sitten koitetaan lukottaa uudestaan.

Tämähän on kiinan kopio tuosta kuvan värkistä ja kulmikas tuosta yläpäästään.

Sunnuntaina mennään Jatilan maastoihin Mäntsälään nautiskelemaan harvan ja lukottoman JEgoNEERin kulusta joka sekin on ihan mukavaa.;)

t. Ismo Ämmä


Sulla kun on harvat välitykset, niin tarvettahan olisi saada lautaspyörää poispäin pinionista, eli akselia banjokopan puolelta katsottuna vasemmalle. Se ei harvan välityksen lautaspyörällä ja tiheän perän murikalla onnistu millään shimmeillä, vaan ainoa tapa olisi koneistaa lautaspyörää ja/tai murikan vastinpintaa. Eli siis ei oikeastaan onnistu koska ei siellä ole matskua mitä kannattaisi lähteä poistamaan.


Mutta äläs nyt vielä luovuta, kyllä sulla ihan oikean akselin lukko on. Ongelmana sulla on nimenomaan se, että sulla on harvat välitykset ja tiheiden välitysten murikka. Tiheät välitykset tarvitsevat tuon lautaspyörän kiinnityksen lähemmäs pinionia, koska tiheissä välityksissä pinionin halkaisija on pienempi kuin harvoissa välityksissä. Jos sulla olisi tiheät välitykset, niin tuo murikka "siirtyy" automaattisesti oikeaan paikkaan.

Jos olet vaihtamassa joskus tiheämpiin välityksiin, niin pidä ihmeessä lukko tallessa :)

Kyllä RD116:n sinne sun D44:ään pitäisi mennä ihan varmasti. Onko kyseinen kikotin tämän näköinen mikä sulla on?

http://store.arbusa.com/ARB-Air-Locker-Dana-44-30-Spline-392-Up-RD116-P3511.aspx

http://store.arbusa.com/Assets/ProductImages/RD116_a.jpg

pjtk
27.05.2011, 22:50
Lainaan tätä topicia, kun on niin hyvä.
Ford 8.8 perän pinjonmutteri ei pysy kiinni, ruuvilukitteellakaan
Laakerit on uudet, myös krymppi ja ristinivel ja itse mutterikin ja kardaani uudet
Säädötkin on kaikki kohdallaan, mutta niin vaan yoke klappaa joka ryssänreissun jälkeen
Voiskohan olla itse yoke vialla?, spåårit on kyllä hyvät ,mutta siinä tuntuu sivusuuntaista klappia ennen mutterin kiristämistä
Voiko tuo yoke "venähtää?, ja kuuluuko sen olla timmi sovite ?
Kyllähän niiden timmit pitäs olla. Jos tosiaan yoken tahi pinonin booreissa väljiä niin varmaan aika nopeesti hakkaa jomman kumman tahi molemmat rikki.

hpotteri
28.05.2011, 07:11
Lainaan tätä topicia, kun on niin hyvä.
Ford 8.8 perän pinjonmutteri ei pysy kiinni, ruuvilukitteellakaan
Laakerit on uudet, myös krymppi ja ristinivel ja itse mutterikin ja kardaani uudet
Säädötkin on kaikki kohdallaan, mutta niin vaan yoke klappaa joka ryssänreissun jälkeen
Voiskohan olla itse yoke vialla?, spåårit on kyllä hyvät ,mutta siinä tuntuu sivusuuntaista klappia ennen mutterin kiristämistä
Voiko tuo yoke "venähtää?, ja kuuluuko sen olla timmi sovite ?

Varmaan yoke on tiensä päässä. Ehjää joukkia saa ulosvetäjällä irrottaa pinjonista.

Rytari
28.05.2011, 10:49
ja jos kardaani pahasti värisee niin siitä on paljon apua löystymiseen.

ImacInnes
31.05.2011, 15:40
Näyttäis ebayn kautta löytyvä seuraavanlaisia välityksiä Dana 44 periin.

3.31 käytetty
3.30 käytetty
3.07 käytetty
3.73 uusi
4.10 uusi
4.53 uusi
4.56 uusi
4.88 uusi
5.13 uusi
5.38 uusi
5.89 uusi

Se olis sitten toi 4.56 tai 4.88 varmaan JEgoNEERiin.
Yksi päivä löysin firman joka myi samassa paketissa eteen ja taakse välitykset eikä hintakaan ollut paha. Vaan taisi olla unta kun enään en sitä löydä?

Kyllä se jaksaa tuolla nykyiselläkin välityksellä mennä vaan hieman laiskasti pyörii.

t. Ismo Ämmä