PDA

View Full Version : korotusjousiinkin oltava TÜV-paperit! (kumottu asetus nykyään)


-MaTTi-
23.05.2011, 14:54
Tätä päivää on arveltu tulevaksi ja nyt se tuli; 1996 ja uudempiin EU-tyyppihyväksyttyihin autoihin asennettaviin korotusjousiinkin pitää olla auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistus. http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/4F39CF5E-715A-4494-ADFD-DAEA79EB6496/0/TRAFI33691030403032010_autonalustankorkeuden_muutt aminen_jousimuutoksin.pdf

Eli jeeppimiesten ameriikanjouset jäänee tästä lähtien leimaamatta. http://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/crybaby.gifhttp://www.autofoorumi.fi/forum/images/smilies/frustrated.gif

OME:n jousiin ilmeisesti yleensä löytyy paperit, mutta Dobinssonille ei taida olla? En tiedä osaisiko kyseinen tuning-putka auttaa: http://www.tuningstudio.fi/portal/fi/palvelut/tuv-todistus_-palvelu/
No, entä spacerit ja muut korotusholkit? En tiedä, tarttee kysyä.

BJ-40/76
23.05.2011, 15:24
Onko tiedossa kuka on lobannut nuo sivutörmäysvaatimukset?
Tuli varmaan LuKi virhe noissa 295mm ja 305mm:eek:
mitä nimenomaista automallia tässä potkitaan päähän?

Timo_L
23.05.2011, 15:38
No voihan nyt hevonvittu.. ei sitten tarvi vissiin enää Jeeppejä tai muita amerikanvehkeitä tosiaankaan korottaa millään järkiosilla. En oikein jaksa uskoa että jenkkiläiset korotussarjojen valmistajat tai satunnaiset pienet maahantuojat niitä alkaa hyväksyttämään. OME:n sarjoista tosiaan voi hyväksynnät löytyä, mutta eihän niitä saa kuin pienillä korotuksilla, ja OME:lta et saa tukivarsia, panhardeja, ohjausosia yms...

Eli mitenkäs tässä nyt suhtaudutaan esim. tukivarsien, panhardien tai niiden kiinnikkeiden vaihtamiseen? Vaatiiko TÜV- hyväksynnän nekin?

Meinaan vaan että useimmat korotussarjojen mukana tulevat tukivarret ym.s osat on huomattavasti alkuperäisiä vahvempia ja parempia.. eikä koskien vain Jeeppejä, vaan monia muitakin jenkkipelejä. Muista en tiedä kun ei ole kokemusta. Jos tukivarretkin vaatii TÜV- hyväksynnän yms., niin onhan tämä touhu mennyt ihan pelleilyksi. Outoa, että autoon ei saa laittaa osia mitkä on alkuperäistä selvästi paremmat ja kestävämmät.

LaaLaa
23.05.2011, 16:19
Mitäs noita riippumattomia tutkimuslaitoksia on muita kuin TÜV?

Ja on muuten TYHMIÄ nuo trafin insinöörit ja päättäjät. Mitata nyt lokarinkaaresta korkeutta. Tai oikeastaan hyvä niin;)

Timo_L
23.05.2011, 16:27
Niih.. totta kyllä puhut LaaLaa ;)

Cumminski
23.05.2011, 16:45
VEROTTAJAN kammiossa..
(http://www.youtube.com/watch?v=JfUM5xHUY4M)

Calmari
23.05.2011, 18:05
Kai niitä alkuperäsiä kierrejousiakin saa "säätää" pidemmiksi, ja siinähän ne maalaa samalla ja laittaa jotkin kivat tarrat, muttei vaihda :-)

baxxter
23.05.2011, 19:10
Kertauksena muistakaa "Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot)"
Eli suurinta osaa harrastajista ei koske (toistaiseksi).
Ja sivutörmäystestistä, "Sivutörmäystestissä kuljettajan puoleisen auton oveen törmää 30 cm:n korkeudella maasta vaunu, jonka nopeus on 50 km/h." Tuon takia juuri 295 & 305mm mitat.

Palex
23.05.2011, 21:25
No, kai tässä kuitenkin on vielä sama homma kuin karjapuskureidenkin kanssa, että onhan ne jouset siellä jo olleet monta vuotta...:rolleyes:

BJ-40/76
23.05.2011, 22:13
Kertauksena muistakaa "Auton, jonka on edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty tai sitä vastaava (1.1.1996 ja sen jälkeen tyyppihyväksytyt uudet henkilöautomallit ja 1.1.1998 ja sen jälkeen käyttöön otetut henkilöautot)"
Eli suurinta osaa harrastajista ei koske (toistaiseksi).
Ja sivutörmäystestistä, "Sivutörmäystestissä kuljettajan puoleisen auton oveen törmää 30 cm:n korkeudella maasta vaunu, jonka nopeus on 50 km/h." Tuon takia juuri 295 & 305mm mitat.

Joo, olet oikeassa, tuon kuution möntin korkeushan on juuri tuo 300mm:o
Piirtelin paperilla, mitä tuo käytännössä tarkoittaa:
jos joku matala auto on kestänyt tuon möntin iskeytymisen juuri tuolla 300mm
ilmoitetulla korkeudella, ja auton kynnyskoteloon tuo 295mm maasta ja sitä lasketaan 50 mm niin OK, mutta jos se auto on varustettu hivenen korkeammilla talvirenkailla, että 10mm aiempaa ylempänä, niin ei kelpaa:o
Sehän on tuon puolisen metriä korkean möntin kannalta ratkaiseva ero:p

p.s Onko "AKE:n" Kuitunen menettänyt kumileimasimen, kun ei ollut allekirjoittajana, kun keskustellaan maastureiden muutoksista?

p.s.s Milloinhan hitsataan tyv- hyväksyttyjä korjauspaloja noihin autoihimme,
ja milloin tarvitaan tyv- hyväksyntä vinssillxxxxx (en uskalla sanoa ääneen)

-MaTTi-
23.05.2011, 22:29
p.s Onko "AKE:n" Kuitunen menettänyt kumileimasimen, kun ei ollut allekirjoittajana, kun keskustellaan maastureiden muutoksista?

Ei oo Valtiovarainministeriön vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen AKE:ssa töissä, eikä oo käsittääkseni koskaan ollut mitään katsastusohjeita kirjoittelemassa.

Viipo
23.05.2011, 22:32
Mites korin korotuspalikat? Pitääkö nekin olla hyväksytty? Tai lehtijousien riiput?
Tuossa oli, jotta jousia on luvallista vaihtaa myös toisista autoista. Onko varaosana myytävät vieterit automaattisesti tüv-hyväksyttyjä?

pee
23.05.2011, 22:44
koskeeks tää myös kevytkuorkkeja... saattaa moni RAMpe ym pompata sitten seuraavalla leimalla

-MaTTi-
23.05.2011, 23:37
koskeeks tää myös kevytkuorkkeja... saattaa moni RAMpe ym pompata sitten seuraavalla leimalla

Kevytkuorkit ei oo EU-tyyppihyväksyttyjä, kuten ei alunperin pakettiautoiksi tehdytkään autot ennen n. vuotta 2010. Eli ei koske näitä.

Mites korin korotuspalikat? Pitääkö nekin olla hyväksytty? Tai lehtijousien riiput?
Tuossa oli, jotta jousia on luvallista vaihtaa myös toisista autoista. Onko varaosana myytävät vieterit automaattisesti tüv-hyväksyttyjä?
Korin korotuspalikat ei oo jousituksen korotusta, eli ei tarvii. Lehtijousien riiput todnäk, kuten myös muutkin blokit. Selvinnee pian. Varaosavieterit ei oo TÜV-hyväksyttyjä, eikä tarviikkaan jos ei korota tai madalla.

BJ-40/76
24.05.2011, 00:07
Ei oo Valtiovarainministeriön vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen AKE:ssa töissä, eikä oo käsittääkseni koskaan ollut mitään katsastusohjeita kirjoittelemassa.

Eikö ko Kuitunen ole näiden maasturien verotuksen takana?

Esimerkiksi täydellä verolla henkilöautona maahantuotujen vanhojen
maasturien, jotka katsastettiin suomessa kaksikäyttöautoksi pehmyellä
takapenkillä ja pakun dieselverolla, ja kuitunen määräsi nämä takautuvasti
henkilöauton dsl verolle.

Mutta tässä topiikissa kysehän on noista tyv-jutuista, ja niihin tämä ei liity.

Pete
24.05.2011, 06:54
Ja mitä tekee Autoliitto? Ei mitään, kuten tapoihin kuuluu

Viipo
24.05.2011, 09:05
Eikö ko Kuitunen ole näiden maasturien verotuksen takana?

Esimerkiksi täydellä verolla henkilöautona maahantuotujen vanhojen
maasturien, jotka katsastettiin suomessa kaksikäyttöautoksi pehmyellä
takapenkillä ja pakun dieselverolla, ja kuitunen määräsi nämä takautuvasti
henkilöauton dsl verolle.

Mutta tässä topiikissa kysehän on noista tyv-jutuista, ja niihin tämä ei liity.

Jäihän niitä jokunen hassu kappale vuosilta -96 ja -97 pehmeillä takapenkeillä matalalle verolle.

-Stedt-
24.05.2011, 16:20
No onneks ei oo noin uutta kalustoa pihalla, ja tuskin tuleekaan. Taidan lähteä toiseen suuntaan, josko vaikka -70 luvulle,,,,

SoSo
24.05.2011, 19:00
Mites saksankautta tilatut? mulle tuli just pro compin 2 1/2" setti tüvin papereilla!

-MaTTi-
24.05.2011, 19:27
Mites saksankautta tilatut? mulle tuli just pro compin 2 1/2" setti tüvin papereilla!

Saksalaisethan on vaatinu TÜV-papereita melkein joka väliin, on vanteista ja takaspoilereistakin TÜV:in dokumentit. Eli varmaankin Saksan kautta saa varmimmin paperit pakettiin samalla vaivalla.

OnOff
24.05.2011, 21:15
No voi nyt p******le!
Tais sitten just tulla tarve vaihtaa vanhempaan. Näin sitä liikenneturvallisuutta edistetään. Just kun olin saanut alle melkein kakstuhattaluvun auton, pitääkin taas alkaa kattelemaan jotain 70-80 luvun pelejä.

jappe
25.05.2011, 07:31
Noissa jousissa ainakin viitataan TUV juttuihin.
http://www.hotcarparts.de/section/fahrwerk_jeep_cherokee_wrangler_grand.html

Mutta koskeeko myös tukivarsia?

En kyllä haluasi peltisiä laittaa takaisin.

Mika.U
25.05.2011, 08:57
Noissa jousissa ainakin viitataan TUV juttuihin.
http://www.hotcarparts.de/section/fahrwerk_jeep_cherokee_wrangler_grand.html

Mutta koskeeko myös tukivarsia?

En kyllä haluasi peltisiä laittaa takaisin.

Eiks tossa nimenomaan höpistä koko sarjan TÜv-hyväksynnästä.

"Das Komplettfahrwerk enthält ein TÜV-Teilegutachten"

Timo_L
25.05.2011, 10:06
Mutta koskeeko myös tukivarsia?

En kyllä haluasi peltisiä laittaa takaisin.

Tätä koitin jo minäkin kysyä tuossa ylempänä, mutta ei vielä tullut vastausta aiheeseen.

Jos ajatteleen juuri esim. Jeeppejä, niin ne alkuperäiset ~1,5mm pellistä prässätyt rimpulat ei kestä kunnolla kuin katuajoa. Huomasin itseltäkin toisen alkuperäisen alatukivarren jo vääntyneen parin metsäkeikan aikana, eikä edes mitään kovaa kohtelua ole käyttöauto siellä saanut!

Jos ei saa jälkimarkkinavarsia laittaa tilalle mitkä on kuitenkin välillä 30- 51mm halkaisijaltaan ja yleensä ~6-7mm seinämällä, parhaimmillaan vielä CroMo- varsia niin sitten ajan niillä ilman leimaa/ muutoskatsastusta. En todellakaan ala ajaa paljon heikommilla, paskemmilla ja vaarallisemmilla varsilla sen takia, että jotkut perkeleen Trafin idiootit on sitä mieltä että tehtaan alkuperäinen rimpula on parempi tai turvallisempi :mad:

OnOff
25.05.2011, 11:17
Siis eikös tämä nyt voimaan tullut vaatimus edellytä sen että alustan korkeuden muutossarja (sisältää tukivarsia tai ei) pitää kokonaisuudessaan olla hyväksytty.
Ja jos se ne varret sisältää, niin sitten on oltava juurikin ne varret.

Jos ollaan vaihtamassa pelkästään tukivarsia, niin tämä ko. määräys ei sitä koske, vaan tukivarren vaihdot käsitellään niin kuin ennenkin. Edellyttäen että ei ole muutettu sellaiselle alustasarjalle jossa varret on.



Näin mää tän käsittäisin....

petroman
25.05.2011, 12:44
Onpa kiva, kun on riittävän vanha auto alla! Senkus vääntelen YJ:n jouset ym. mieleiseen asentoon...

Ps. Kannatuksen vuoksi haistatan p...at kekkoslovakian virkamiehille, jotka näitä kiristyksiä jokaväliin keksii.

Katsuri
25.05.2011, 14:02
Mites vaatinevatko TUVeja iskareista?

-MaTTi-
25.05.2011, 14:30
Jos ei saa jälkimarkkinavarsia laittaa tilalle mitkä on kuitenkin välillä 30- 51mm halkaisijaltaan ja yleensä ~6-7mm seinämällä, parhaimmillaan vielä CroMo- varsia niin sitten ajan niillä ilman leimaa/ muutoskatsastusta.

Ohje ei ota kantaa niihin, eikä iskunvaimentimiin, muutoin kun että McPherson-tyyppisten uusien joustintukien olla tarkoitettu autoon, tai peräisin autosta, jonka akselimassa ja moottoriteho vastaavat muutoksen kohteena olevaa autoa. Eli samaa voidaan soveltaa myös tukivarsiin, kuten on ennenkin tehty.

Eli Timppa voi huoletta jatkaa ajelua putkitukivarsilla, ei tarvii peltisiä vaihdella takaisin. :)

Timo_L
25.05.2011, 19:48
Hyvähyvä! :)

Tosin putkiversiot on vasta tilauksessa, mutta pitäisi ne sinne alle laittaa. Pelästyin vain että kun taas on tuonkin asian kanssa viivytellyt niin nyt ei sitten saisi niitä enää leimattua.

Rekisteröimätön
26.05.2011, 16:10
Mitäs noita riippumattomia tutkimuslaitoksia on muita kuin TÜV?

Ja on muuten TYHMIÄ nuo trafin insinöörit ja päättäjät. Mitata nyt lokarinkaaresta korkeutta. Tai oikeastaan hyvä niin;)Ruuvatut levikelokarinkaaret....Katsurin kommentti:-tätä autoa sais madaltaa vain 40mm..... ;)

apupoika
08.07.2011, 08:26
se on moro!
oiskos kellään tietoa että saakos täältä kotikonnuilta jostain par tuumaa korottavia jousia jeeppiin noilla hiivati tuv hyväksynnyillä :mad: :mad:

meikäläiseltä kun ei oikeen lontoot saatikka siansaksat oikein taivu:D:D

OnOff
08.07.2011, 19:44
Trailmastereissa ilmeisesti oli tüvi-paperit mukana. Ja ainakin 4x4parts.fi niitä toimittaisi. Itse en (vielä) ole sen enempää kysellyt.

Timo_L
08.07.2011, 19:56
Eiks se nyt mennyt niin, että vain korotusjouset merkkaa? Eli korotuspalat voi pistää. Ne vielä vörkkii hyvin pikkukorotuksissa, jollei ole kyse xj:n yliheikkoihin takapakkoihin laitettavista korotusblokeista.

Pudejovicky
08.07.2011, 21:24
Mitäs kaikkea tuosta tekstistä ihan tarkalleen ottaen on nyt muutettu?
Ennen taisi olla niitä "tai/taikka" sanoja ja vaihtoehtoja enemmän tuossa lauseessa:

"Alustasarjan soveltuvuus autoon voidaan osoittaa esim. auton valmistajan lausunnolla tai riippumattoman tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella." ?

Edit: Eipäs ollukaan, tuo on edelleen samanlainen molemmissa, muistin sen tuosta:
"EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousituksen korkeutta saadaan muuttaa automalliin tarkoitettuja jousia tai muutossarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai muutososien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita."

Ainakin tuo otsikko "Hyväksyttävät korkeuden muuttamiskeinot" oli ennen "Hyväksyttävät madalluskeinot", siitäkö tässä on kysymys :)

Edit2: Ja eiköhän senkin otsikon alla heti toinen kappale ala kuitenkin "Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla."

Ensimmäiseen kappaleeseen on jaksettu muuttaa madaltaminen -> korkeuden muuttaminen, ja sit onkin taas vissiin hiukan laiskottanut :D

Mut onko siellä jotain hyvääkin?
"Alustasarja saa olla korkeussäädettävä. Muutoskatsastuksessa on syytä huomioida, että monet säädettävät alustasarjat mahdollistavat liikenneministeriön päätöksen raja-arvoja (51mm tai 77mm) isommat muutokset. Sallittujen raja-arvojen mukainen säätövara merkitään katsastuksessa rekisteritietoihin."

Koska muutenhan se ois konttorilla kielletty............

Henkka Haamu
08.08.2011, 09:44
No, entä spacerit ja muut korotusholkit? En tiedä, tarttee kysyä.

Onko spacereista vielä tietoa?

Tulee nyt kaivettua vanhahko topicci takas pinnalle mutta en viittiny aloittaa uutta ketjua kun asiaa on täällä jo puitu...

-MaTTi-
08.08.2011, 12:40
Onko spacereista vielä tietoa?

Tulee nyt kaivettua vanhahko topicci takas pinnalle mutta en viittiny aloittaa uutta ketjua kun asiaa on täällä jo puitu...

Ei oo kannanottoa tullut vaikka kysytty. Eli kelpaa mun käsityksen mukaan ilman papereita.

Jhl
16.01.2012, 20:47
Tuolta löysin jotakin Tuv-paperein: http://www.automobiles.de/epages/61737168.sf/en_US/?ObjectPath=/Shops/61737168/Categories/6.
Mad suspension -settejä

Mutta siis korotuspalat kierrejousien yläpäähän saa laittaa vaikkei ole todistuksia?

Palex
16.01.2012, 21:38
Miltäs nämä korotussarjojen TUV-paperit oikein näyttää? Ei kellään olisi skannattuna?:D:rolleyes:

Timo_L
02.08.2012, 16:44
Tulipa tuolla toisessa aiheessa asiasta taas pari juttua mieleen:

* Trafin päätöksessä puhutaan 1.1.1996 tai jälkeen tyyppihyväksytyistä automalleista. Miten jos automalli on tyyppihyväksytty ennen ko. ajankohtaa ja sitä on kuitenkin tehty pidemmän aikaa? Esim. vuosimallin 2000 autoon korotus jos automalli on tyyppihyväksytty 1995? Eihän tuota tyyppihyväksyntää joka vuosi joka korimallille kuitenkaan tehdä.. :confused:
***edit: niin juu siis, kuten toisessa topicissa selvisi ja mitä itsekin luin, niin 1.1.1998 eteenpäin kaikkiin vaaditaan hyväksyntä..


* Jos haluaa pultata autoonsa vaikkapa Fox:in, King Off Road:in tai Sway-a-way:n coiloverit? Iskari ei tartte hyväksyntää (coil- overin runko), mutta jouset tarttee? Vai rinnastetaanko coil-overit jollain tapaa MacPhersoneihin? Kokonaan kielletyt katuautossa? Riittääkö että coil-overin valmistaja ilmoittaa ko. coil-overin rungon maksimikuorman, mikä on sama tai suurempi kuin sen akselin akselimassasta puolet johon sitä asennetaan?

Superlon
02.08.2012, 17:57
Mua kiinnostais tietää vaaditaanko tukivarsien muutoksista TUV-papereita? Siis kun oli ajatuksissa vaihtaa alkuperäiset "Short Arm"-tukivarret "Long Arm"-mallisiksi. Korotushan mulla on jo valmiiksi otteessa, eikä tuo muutos vaikuta korottavasti... Tarviiko ne siis muutoskatsastaa kuitenkin?

Palex
02.08.2012, 18:18
Mua kiinnostais tietää vaaditaanko tukivarsien muutoksista TUV-papereita? Siis kun oli ajatuksissa vaihtaa alkuperäiset "Short Arm"-tukivarret "Long Arm"-mallisiksi. Korotushan mulla on jo valmiiksi otteessa, eikä tuo muutos vaikuta korottavasti... Tarviiko ne siis muutoskatsastaa kuitenkin?
KorotusJOUSET tarvitsee TÜV-paperit, ei mihinkään muuhun ole tullut muutoksia. Mutta kyllähän jollain papereilla pitää tuossakin tapauksessa osoittaa osien sopivuus autoon jos ei katsuri muuten usko, mutta ei mitään TÜV-lappusia tarvitse kuitenkaan...

JAMANT
02.04.2013, 17:35
Nostetaas ylös!!

Ja -MaTTi-:lle kyssäri, onko Trafilta mitään tiedotetta/ohjetta/tulkintaa linkittää, mistä voimassaolevat asiat kävis ilmi, tuo ensimmäisen sivun linkki ei enää toimi!!!

Ja löysin sen ihan itse (kerrankin): http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fc8325ff29ef8b56c2554516204f72f1/4711-Autonalustankorkeuden_muuttaminen_jousimuutoksin.p df

mettäparoni
15.05.2013, 06:14
Mitenkäs katsastuslaitokset mahtaa suhtautua siihen, että Opel Fronteraan kun ei suoraan ole korotussarjoja, vaan Calminin sarjat ovat Isuzu Amigoon, joka on sama auto eri merkillä?

Tarvisiko tähän olla joku todistus joko Isuzulta tai Opelilta, että alustat ovat samat, vai tuleeko tästä joku ongelma koska erimerkkiset autot?

Sarjathan tulee jenkeistä ilman mitään hyväksyntää, mutta auto on -93 eli ei niitä edes ilmeisesti kaipaa.

toyota4x4
15.05.2013, 17:34
Mitenkäs katsastuslaitokset mahtaa suhtautua siihen, että Opel Fronteraan kun ei suoraan ole korotussarjoja, vaan Calminin sarjat ovat Isuzu Amigoon, joka on sama auto eri merkillä?

Tarvisiko tähän olla joku todistus joko Isuzulta tai Opelilta, että alustat ovat samat, vai tuleeko tästä joku ongelma koska erimerkkiset autot?

Sarjathan tulee jenkeistä ilman mitään hyväksyntää, mutta auto on -93 eli ei niitä edes ilmeisesti kaipaa.

ei kelpaa!! mm.vw taro ja toyota hilux on trafin mielestä täysin eri auto (mutta 500e mese ja 200d mese on sama.. vaikka autoissa ei ole yhteistä kuin ajovalot.)

-MaTTi-
15.05.2013, 20:29
Mitenkäs katsastuslaitokset mahtaa suhtautua siihen, että Opel Fronteraan kun ei suoraan ole korotussarjoja, vaan Calminin sarjat ovat Isuzu Amigoon, joka on sama auto eri merkillä?

Tarvisiko tähän olla joku todistus joko Isuzulta tai Opelilta, että alustat ovat samat, vai tuleeko tästä joku ongelma koska erimerkkiset autot?

Sarjathan tulee jenkeistä ilman mitään hyväksyntää, mutta auto on -93 eli ei niitä edes ilmeisesti kaipaa.

Ei sillä väliä vaikka on ladan vieterit, jos ei oo EU-tyypätty (1.1.1998 uudempi).
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fc8325ff29ef8b56c2554516204f72f1/4711-Autonalustankorkeuden_muuttaminen_jousimuutoksin.p df
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.

mettäparoni
15.05.2013, 21:30
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/fc8325ff29ef8b56c2554516204f72f1/4711-Autonalustankorkeuden_muuttaminen_jousimuutoksin.p df

Mutta tossa ohjeessa puhutaan taas madaltamisesta ja pelkään että turkulaiset katsurit puuttuvat siihen kun yritän muutoskatsastaa autoani ja tukea oikeuttani näyttämällä ko. tekstin.

jansa
20.05.2013, 09:14
onneks oma kiesi on 89 joten pääsee ehkä vähän helpommalla...
tosin saa nähä miten käy kun meinasin ProCompilta tilata kierrejousialustan millä korvaisi lehtijouset, on siis ihan tuohon autoon tarkoitettu setti.
muutoskatsastukseen toki joutuu menee joka tapauksessa tuon kanssa.

Timo_L
20.05.2013, 10:47
tosin saa nähä miten käy kun meinasin ProCompilta tilata kierrejousialustan millä korvaisi lehtijouset, on siis ihan tuohon autoon tarkoitettu setti.
muutoskatsastukseen toki joutuu menee joka tapauksessa tuon kanssa.

Ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa, kunhan ko. tukivarsipaketti on kyseiseen automalliin tarkoitettu ja tehtaan valmistama.

mettäparoni
24.06.2013, 08:41
Käytetään taas tätä topikkia.

Mistä katsastusmiehet näkevät alkuperäismittoja navasta kaareen, vai minkä perusteella he tietävät paljonko autoa on korotettu?

Nyt autoa on korotettu korikorotuksella 2,5" ja sen jälkeen otteeseen merkittiin joku mitta keskiöstä kaareen, joka ei ollut edes tarkka ja nyt autoa pitäs saada ylemmäs, joten pitäis tietää paljonko uskaltaa nostaa.

Vai onko kaikki vaan kiinni katsastusmiehestä ja siitä millainen päivä hänellä on ollut?

-Juhani

vartiainen
24.06.2013, 10:06
Käytetään taas tätä topikkia.

Mistä katsastusmiehet näkevät alkuperäismittoja navasta kaareen, vai minkä perusteella he tietävät paljonko autoa on korotettu?

Nyt autoa on korotettu korikorotuksella 2,5" ja sen jälkeen otteeseen merkittiin joku mitta keskiöstä kaareen, joka ei ollut edes tarkka ja nyt autoa pitäs saada ylemmäs, joten pitäis tietää paljonko uskaltaa nostaa.

Vai onko kaikki vaan kiinni katsastusmiehestä ja siitä millainen päivä hänellä on ollut?

-Juhani
Trafilla on valtaosasta autoja jonkinmoiset tyyppikirjat. Paitsi LJ:stä. Niistä katsotaan sitten auton kokonaiskorkeutta. Mulle tehtiin kanssa niin että merkattiin kaaren ja navan väli otteeseen ja että "ajoneuvoon on asennettu korotussarja". Mitään lippuja tai lappuja en mukaani vienyt leimalle. Korkeus katsottiin auton käsikirjasta, 1890-1925mm ja sen mukaan katsoivat ettei mene liika korkeeksi.

petr
24.06.2013, 16:44
Mitenköhän tämä laki suhtautuu vaikka SOA:n tekoon? Kuvitteellinen potilas on esim. 1998vm samurai suikka latijousilla. Heittää samat jouset akselin yläpuolelle niin mitä katsuri sanoo? Ja vielä jatketaan ajatusleikkiä...että jättää SOAttuna vain päänorran paikalleen ja laittaa kynäjouset tai rangen alustan tukivarret ja "lisäjousia"? Edelleen on säilytetty alkuperäinen jousitustyyppi/ripustus ja alkuperäiset jouset (joita sai siis takoa tai muovata tms niin varmaan lehtiäkin saa vähentää?) ja sitten on asennettu vaan "lisäjousia ja lisätukivarsia"...?

AlluK
24.06.2013, 18:23
jättää SOAttuna vain päänorran paikalleen ja laittaa kynäjouset tai rangen alustan tukivarret ja "lisäjousia"?

Ei taida toimia huonostikkaan. Latijousilla akseli liikkuu hieman eteen/taakse, tukivarret taas pyrkivät estämään moisen liikkeen.

petr
24.06.2013, 18:39
Olihan niitä aikoinaan ralli escorteissakin...kun piti olla sääntöjen mukaan "lehtijousitus". Eli yksi lehti + nelilinkki ja sitten kierrejouset/kynäjouset. Parhaimmilla oli se ainutkin lehti "kompostiittia". Mutta tottahan siinä liikeradat ovat aika paljon pienempiä kuin maasturissa. Jotta se toimisi niin varmaan sen ainoan lehtijousen pitäisi olla tosi notkea ja ehkä jotenkin "kelluva" kiinnitykseltään, että ei oikeastaan osallistuisi juuri mitenkään jousituksen toimintaan.

Mutta onkohan se "teoriassakaan" mahdollista lain mukaan....

Nikuzai
24.06.2013, 19:25
Kiinnityksestä saa varmaan kelluvan jos laittaa riiput molempiin päihin ja jos on vielä katulailliset revolverit niin ei ainakaan luulis liikaa ahdistavan.
Jos lain puolesta onnistuu?





Mites jos korotus mitataan kaaresta napaan niin jos laskee kaarta samanverran kuin korottaa miten menee leimauksen kanssa?

petr
24.06.2013, 19:39
Voihan se olla että tuon "TUV" määräyksen jälkeen on hankala käytää revolverisakkeleita tai muita kelluvamekanismeja ja ehkä poistaa latejakaan. Jos siis niuho katsuri sattuu. Toisaalta helppo olla myös "huomaamatta" tuollaisia. Koskeekohan tämä määräys myös maastopakettiautoja...lähinnä lava-autoja?

Pyöräkaarien laskeminen...jos tekee sen siististi esim. orkkiksen näköisillä levikkeillä niin niin eikai sitä voi kiistää jos mittaus kerran pitää paikkansa? Sit voi ruuvata levikkeet pois samalla kun laittaa isompaa pyörää alle...:)

Palex
24.06.2013, 20:12
Voihan se olla että tuon "TUV" määräyksen jälkeen on hankala käytää revolverisakkeleita tai muita kelluvamekanismeja ja ehkä poistaa latejakaan. Jos siis niuho katsuri sattuu
Siis tämä TÜV-määräys koskee PELKÄSTÄÄN korotusJOUSIA, siis ei mitään muuta alustan osaa kuin vain ja ainoastaan JOUSIA. Jos esim SOA:n tekee, niin siinähän ei jouset muutu yhtään miksikään, joten ei mun mielestä ole mitään estettä millekään muutokselle sen enempää kuin ennenkään, paitsi JOUSIEN vaihtamisen suhteen...

-MaTTi-
24.06.2013, 22:12
Mitenköhän tämä laki suhtautuu vaikka SOA:n tekoon? Kuvitteellinen potilas on esim. 1998vm samurai suikka latijousilla.
Toi on kyllä kierrejousitettu läpeensä. Ei taida EU-tyyppihyväksyttyä ympäriinsä latijousista peliä löytyä...

4WD
24.06.2013, 23:34
Ei taida EU-tyyppihyväksyttyä ympäriinsä latijousista peliä löytyä...

Dieseli samurai 1.9TD ??

petr
25.06.2013, 08:37
Juurikin noita dieseleitä ajattelin...ja lavamallisina on esim. v. 2002

toyota4x4
25.06.2013, 08:51
Toi on kyllä kierrejousitettu läpeensä. Ei taida EU-tyyppihyväksyttyä ympäriinsä latijousista peliä löytyä...

fordin jenkki maastureissa on lehtijousitus edessä uudemmissakin eli 2000 luvun vehkeissä.

-MaTTi-
25.06.2013, 10:40
fordin jenkki maastureissa on lehtijousitus edessä uudemmissakin eli 2000 luvun vehkeissä.

Mutta ei oo EU-tyyppihyväksytty, eikä europakuillakaan ole tyyppihyväksyntäpakkoa kun vasta käyttöönottopäivästä 29.10.2010.

Koskee autoja jotka on"...edellytetty olevan EY-tyyppihyväksytty...", lukee tossa jousimuutosohjeessa.

migueli
18.12.2017, 11:13
Vieläkö tämä pätee. https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581757/0e06180bbbdc0670216e8357609a3a41/15841-Autonalustankorkeuden_muuttaminen_jousimuutoksin.p df

Vitaraa vm-92 tarjosin muutoskatsastukseen alustan osalta. Pitääkö tämän ikäiseen olla TUV todistus osista. Katsuri kyllä kyseli kyseistä lappua.

Timo_L
18.12.2017, 11:57
Voimassaoleva määräys ja sen sovellusohje on trafin asetus ajoneuvon rakenteen muuttamisesta. Tüv- todistusta ei ole tarvittu pariin vuoteen, riittää jousien/ tukivarsien/ alustasarjan valmistajan ilmoitus soveltuvuudesta kyseiseen ajoneuvomalliin.
Tietyin edellytyksin myös muiden autojen osat käy.

migueli
18.12.2017, 13:33
Voimassaoleva määräys ja sen sovellusohje on trafin asetus ajoneuvon rakenteen muuttamisesta. Tüv- todistusta ei ole tarvittu pariin vuoteen, riittää jousien/ tukivarsien/ alustasarjan valmistajan ilmoitus soveltuvuudesta kyseiseen ajoneuvomalliin.
Tietyin edellytyksin myös muiden autojen osat käy.

Joo noin minä sen ymmärsin. Jimnybitsiltä tilasin kesällä jouset ja vaimentajat niin nytten kyselin perään sieltä todistusta osien sopivuudesta. Sanoivat voivansa lähettää oman ilmoituksen muttei se ole mikään virallinen dokumentti. Onkohan katsurit tässä miten tarkkoja, dokumentti versus ilmoitus tai vastaava.

baxxter
18.12.2017, 20:41
Joo noin minä sen ymmärsin. Jimnybitsiltä tilasin kesällä jouset ja vaimentajat niin nytten kyselin perään sieltä todistusta osien sopivuudesta. Sanoivat voivansa lähettää oman ilmoituksen muttei se ole mikään virallinen dokumentti. Onkohan katsurit tässä miten tarkkoja, dokumentti versus ilmoitus tai vastaava.
Akselistoon vaihdettavien osien tai osakokonaisuuksien soveltuvuudesta ajoneuvomalliin tulee muutoskatsastuksessa esittää selvitys (esim. ajoneuvon tai osavalmistajan edustajan antama lausunto tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antama dokumentti soveltuvuudesta). Selvityksestä tulee ilmetä, että nimenomaan valmistaja on suunnitellut ja valmistanut osan tai osakokonaisuuden kyseiseen ajoneuvomalliin (teho, vetotapa, akselimassat) sopivaksi.
...
Alustasarjojen valmistajan todistuksista tulee ilmetä akselimassat
joille sarjat on suunniteltu ja niiden tulee olla riittävät muutoksen
kohteena olevan ajoneuvon sallituille akselimassoille.
Jos jimnybits on jousensa valmistaneet (valmistuttaneet) ja kertovat mihin autoon heidän jouset on tarkoitettu ja mimmoselle akselimassalle jouset riittää niin silloin se dokumentti on riittävän virallinen. Ehkä sen takia epäilevät virallisuuttaan, kun ei välttämättä riittäisi esim saksaan tms minne vaaditaan riippumattoman tutkimuslaitoksen laput (eli esim TÜV). Tuota TÜVin lappua saatetaan katsastuksessa pyydellä, kun suurimmassa osassa tapauksia sellaiset paperit tulee jousien mukana.

Toinen vaihtoehto on tietty tulostella satunnaisia nettisivuja yms lappuja ja vaihtaa konttoria kunnes kelpaa. Osalle tämä on ainoa vaihtoehto.

Pertsi
18.12.2017, 20:58
Tietyin edellytyksin myös muiden autojen osat käy.

Onks tästä jotain tarkenpaa mitä ne edellytykset ovat?

Viipo
19.12.2017, 07:13
Onks tästä jotain tarkenpaa mitä ne edellytykset ovat?

Riittävät akselimassat ja mahdollisesti tieto, onko ne osat olleet siinä luovuttaja-autossa e-hyväksytyt.

FinnDRZ
31.12.2017, 11:29
Jatketaanpa tähän.. kun en nyt selkeää tekstiä ole löytänyt.
Kierrejousen yläpäähän tulevat korotuspalikat, tarvitseeko jonkun dokumentin vai ei?

Timo_L
31.12.2017, 12:00
Ei tarvitse. Saa sorvata vaikka itse jos siltä tuntuu.

FinnDRZ
31.12.2017, 12:29
Onko tuosta jotain pykälää, jota voi tarvittaessa konttorilla esittäää?

-MaTTi-
31.12.2017, 13:07
Jatketaanpa tähän.. kun en nyt selkeää tekstiä ole löytänyt.
Kierrejousen yläpäähän tulevat korotuspalikat, tarvitseeko jonkun dokumentin vai ei?
Tarvitsee.
Onko tuosta jotain pykälää, jota voi tarvittaessa konttorilla esittäää?Ei sun pykäliä tarvii konttorille esittää, ne pitäis olla tiedossa.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1461927981/41e5f9e471f4be89319a1c9a640cf80b/20511-TRAFI_66404_03_04_03_00_2015_FI_Auton_ja_sen_perav aunun_rakenteen_muuttaminen.pdf
Kohta 3.2 b)
b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa;

-MaTTi-
31.12.2017, 13:09
Ei tarvitse. Saa sorvata vaikka itse jos siltä tuntuu.
Muistelet vanhaa pykälää jossa ”asianmukaiset” riittivät: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779#Pidp450192592

-MaTTi-
31.12.2017, 13:13
Riittävät akselimassat ja mahdollisesti tieto, onko ne osat olleet siinä luovuttaja-autossa e-hyväksytyt.
Ei ne alustan osat itsessään ole koskaan e-hyväksyttyjä. Muut ehdot tuossa aiemmin linkitetyssä määräyksessä.

FinnDRZ
31.12.2017, 13:20
b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa;

Riittääkö selvitykseksi esim ostokuitti/tilausvahvistus?

Timo_L
31.12.2017, 17:12
Muistelet vanhaa pykälää jossa ”asianmukaiset” riittivät: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779#Pidp450192592

Kyllä minä tuota uudempaa muistelin, mutta näköjään muistin väärin. Ei pitäisi koskaan kirjoittaa tarkistamatta :o
Mulla oli se muistikuva asiasta, että nykymääräyksessä korotus- ja madallusjouset tarvitsee selvityksen, mutta korotuspalat ei. Noh, muistin väärin.. :rolleyes: