View Full Version : Asuntovaunut hl 3 - 5 K€
Tarvetta tulis piakkoin otsikonmukaisen hintaluokan asuntovaunulle, ja kun en kauheasti näistä(kää)n ymmärrä, vois kokemusta omaavat kehua ja haukkua eri merkkejä ja malleja, sanottakoon, jotta vedettävyydelle en laita pienintäkään arvoa tässä vaiheessa (eli varmasti tulee seuraamaan suoraan :rolleyes:...)
Eli ykköskriteereinä:
- tilojen toimivuus
- yleinen hyvä maine
- kokoluokka 2 henkeä ja joskus + 2 henkeä, kopin mitta n. 3.6 - 5.0 metriä
joku jo kerkis suosimaan Hobbya ja yleensäkin ruåtsalaisia...
Myös vinkit ja linkit kelpaa...
Kyllä solifer on vanhanakin vaan hyvä. Enkä sano sillä et itellä olis, mut on ollu!
Soliferia itsekin suosittelen. Hyvinkin perusvarma vaunu, ei mitään turhia lisukkeita ja laatu aikas hyvä. Sisältä ovat toimivia ja värimaailma sointuu suomalaiseen makuun. Noissa saksalaisissa vaunuissa on joskus aika tummat ja synkät materiaalit.
Jos vähänkään meinaat talvella liikkua vaunulla, niin ota vesikiertoinen lämmitys. Tämä siis esim. soltuissa on. Toimiihan tuo ilmalämmityskin mutta ei kovin mukava ja toisaalta lämmön jakautuminen on vähän sitä sun tätä. Ja lisänä vielä lattialämmitys, niin hyvä tulee.
Kasettivessa on melko kiva varuste, helppo tyhjentää ja ennen kaikkea siisti peli. Lämmin vesi on kanssa mukava varuste, tosin ei pakollinen.
Ostit minkä vaunun tahansa niin tutkituta tarkkaan mahdolliset kosteusongelmat. Painepesuri on loistava peli mutta ne pitäisi pitää kaukana asuntovaunuista !
Tuossa yksi ihan randomilla valittu esimerkki:http://www.nettikaravaani.com/solifer/550/1333371
Ja lämmittimenä Alden pystykattila, Primuksen heikosta toiminnasta aika ikäviä kokemuksia...Ei ole kiva herätä -7 asteen lämpöisestä vaunusta.
Kaben (uudemmat) vaunut mitä olen nähnyt niin on kyllä olleet asiallisia toteutukseltaan.Ei tosin taida tuohon hintahaarukkaan irrota.
http://www.nettikaravaani.com/dethleffs/nomad/1332890
Tuollainen samanlainen on kotitalossa, eikä isompaa moitittavaa ole. Paitsi lämpimän veden puute. Ja on muuten vaaleampi sisustus mitä firman entisessä Solifer Artic 550:ssä.
Kaikki lämmittimet on huonoja jos niiden huollon laiminlyö.Omassa kafissa on primus ja on erittäin toimiva kunhan on kaikki putsattu ja UUSI hehku takaa varman uudelleen syttymisen ja tasaisen lämmön.
Ja lämmittimenä Alden pystykattila, Primuksen heikosta toiminnasta aika ikäviä kokemuksia...Ei ole kiva herätä -7 asteen lämpöisestä vaunusta.
Tuosta Primuksen kattilasta käydään alan nettipalstoilla kiivasta keskustelua, vähän samaan tyyliin kun tällä palstalla aiheena tojot vastaan muut :D
Puuttumatta sen tarkemmin noihin ongelmiin ja Primuksen sielunelämään, niin ihan toimiva masiina se on. Kyllä Pee sen toimimaan saa :):)
Kato onko kyljet suorat, jos on kosteutta ni puurunko turpoaa yms, ja näkyy kyllä pattina. Tämä tutun vaunukauppiaan vinkkinä. Ja toinen on nenä, viileähkössä kosteassa vaunussa voi tietysti aina omat pienet tuoksut olla, mutta siinä ku lämmityslaitteitten toimintaa testailee ni se todellinen hajukin tulee ilmi. Ja kyllähän se home haisee. Ja jos epäilee kosteutta ni sievästi painelemallahan sen totuuden tuntee. Katon listat kannattaa tarkistaa. Moni vaunu pilataan, ku lumikuorma painaa kattoa, ja reunalistat alkaa rakoilemaan -> Vedet menee seinän sisään.
Näin kevätsäällä on totuuden mukainen kosteustutkimus varmaan vaunulle aika vaikea tehdä, kostea keli ulkona yms. ja harva sitä vaunua joutaa seisottamaan lämpimässä kovin kauaa. Tämä näin kosteusfysiikan kannalta ajateltuna.
Mutta siisti yleiskunto, ja kolhuttomuus lienevät ne yksittäistä merkkiä ja mallia tärkeämmät kriteerit. Ja matkaajista on hyviä kokemuksia, tuohon ovat vielä kohtuu vaaleita sisältä. http://www.nettikaravaani.com/matkaaja/7000/1317373 Tuommosta kiskoin viime kesänä yli 3tkm norjaa myöten, ja mukavasti se kulkee perässäkin, sekä syksyn pikkupakkasillakin tarkeni pohjoisessa.
Ja kato joku kauppias jolla on sopivassa hintaluokassa vaunuja myynnissä, käy katsomassa ja vertailemassa niitä yleiskunnon perusteella. Äkkiä sen huomaa mitä on hyvin pidetty, ja missä elämän jäljet näkyy. Sellaisia yksilöitä kyllä löytyy, jotka on 1-2 omistajan vaunuja, ja joissa ei ole talvella asuttu, sekä säilytetty joutoajat katoksessa... Noin vuosi sitten vanhemmille vaunua kateltiin, ja em. kriteerit täyttäviäkin oli tarjolla ku tilannetta muutaman viikon seurasi. Tuollainen 7000 Matkaaja sitten Rovaniemeltä kotiutettiin, Solikka tai Matkaaja oli hakusessa (hyviä vedettäviä, vaikka tässä sille ei arvoa annetakkaan) ja nimenomaan fiksu yleiskunto ja tiedossa oleva historia ratkaisi.
Niin, tuossa parissa vaan on merkittävä ero käyttölogiikassa.
Primus sytytetään kipinällä elektroniikan ohjaamana lämpöä tarvittaessa kun taas Alden pystypannussa on pieni ylläpitoliekki koko ajan ja varsinainen poltin on käytössä lämpöä tarvittaessa, ihan ilman elektroniikkaboksia.
Primusta ei saatu luotettavasti toimimaan koskaan tuossa firman vaunussa.Kaikki kulutusosat tai yleensäkään kuluvat osat oli vaihdettu, osa jo useampaankin kertaan.Elektroniikka vaan ei saanut syttymään sitä automaattisesti, vaikka aina ensimmäisellä (napista käsin) käynnistyksellä syttyi.
Niin, tuossa parissa vaan on merkittävä ero käyttölogiikassa.
Primus sytytetään kipinällä elektroniikan ohjaamana lämpöä tarvittaessa kun taas Alden pystypannussa on pieni ylläpitoliekki koko ajan ja varsinainen poltin on käytössä lämpöä tarvittaessa, ihan ilman elektroniikkaboksia.
Primusta ei saatu luotettavasti toimimaan koskaan tuossa firman vaunussa.Kaikki kulutusosat tai yleensäkään kuluvat osat oli vaihdettu, osa jo useampaankin kertaan.Elektroniikka vaan ei saanut syttymään sitä automaattisesti, vaikka aina ensimmäisellä (napista käsin) käynnistyksellä syttyi.
Menee vähän OT mutta yksi hyvä kikka on vaihtaa alkuperäiset kattilalle tulevat sähköjohdot kertaluokkaa paksummiksi ja uusia samalla kaikki liittimet. Näin saadaan kattilalle lisää jännitettä, jolloin masiina toimii varmemmin. Näin olen kuullut tehtävän, ei ole omakohtaisia kokemuksia. Mulla kun Primus toimi aina kuin junan vessa :)
Kiitos, tässähän alkaa olla jo mielipiteitä...
Mites trumaticin maine lämppärinä ?
Yks hyvä vaihtoehto olis tiedossa, vaan onneks on hiukan etäämpänä, muuten oisin jo matkalla... http://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_5_11.gif
Niin, tuossa parissa vaan on merkittävä ero käyttölogiikassa.
Primus sytytetään kipinällä elektroniikan ohjaamana lämpöä tarvittaessa kun taas Alden pystypannussa on pieni ylläpitoliekki koko ajan ja varsinainen poltin on käytössä lämpöä tarvittaessa, ihan ilman elektroniikkaboksia.
Primusta ei saatu luotettavasti toimimaan koskaan tuossa firman vaunussa.Kaikki kulutusosat tai yleensäkään kuluvat osat oli vaihdettu, osa jo useampaankin kertaan.Elektroniikka vaan ei saanut syttymään sitä automaattisesti, vaikka aina ensimmäisellä (napista käsin) käynnistyksellä syttyi.
Tässä se homman ydin onkin tuosta primuksesta eli hehku on muka kunnossa mut eipä sytytä termostaatin kautta ja uusi hehku on avain sana täydelliseen toimintaan.
Mites trumaticin maine lämppärinä ?
Eiks se Trumaticci ihan perusvarma oo, isäukolla oli 30 vuotta vanha vaunu vielä viime kesänä ja hyvin siinä on aina Truma toiminu. Patterit sytyttimeen aina joskus, niin aina on kuulemma pelannu.
Ite hommasin tässä pari viikkoo sitten ilmalämpöpumpun Hoppyyn. Lattialle sohvan alle asennettava malli, pitäis sahata parit reiät lattiaan ja tötteröt jonnekkin niin se ois siinä. Tämmöin: http://www.dometic.com/fi/Europe/Finland/Private-Consumer/Matkailuajoneuvojen-varusteet2/Ilmastointilaitteet/Tuotteet/?productdataid=66886
Saksasta sai alle tonnilla. Onhan sitä hintaa siinäkin, mutta kun ei tossa mun vaunussa oo mitään sähköjeesiä lämmitykseen ja keskikesällä olis kiva saada vähän viilennystäkin.
Eiks se Trumaticci ihan perusvarma oo, isäukolla oli 30 vuotta vanha vaunu vielä viime kesänä ja hyvin siinä on aina Truma toiminu. Patterit sytyttimeen aina joskus, niin aina on kuulemma pelannu.
Ite hommasin tässä pari viikkoo sitten ilmalämpöpumpun Hoppyyn. Lattialle sohvan alle asennettava malli, pitäis sahata parit reiät lattiaan ja tötteröt jonnekkin niin se ois siinä. Tämmöin: http://www.dometic.com/fi/Europe/Finland/Private-Consumer/Matkailuajoneuvojen-varusteet2/Ilmastointilaitteet/Tuotteet/?productdataid=66886
Saksasta sai alle tonnilla. Onhan sitä hintaa siinäkin, mutta kun ei tossa mun vaunussa oo mitään sähköjeesiä lämmitykseen ja keskikesällä olis kiva saada vähän viilennystäkin.
Mulla on vastaava tossa omassa vaunussa, ja aivan ehdoton!
Mulla on vastaava tossa omassa vaunussa, ja aivan ehdoton!
Minne laitoit putket? Oon tässä pähkäilly että ylös vai alas, vai kompromissina keskelle? Kylmä ilma painuu alas, lämmin nousee ylös... ei koskaan hyvä, vai onko tuolla niin väliä?
Minne laitoit putket? Oon tässä pähkäilly että ylös vai alas, vai kompromissina keskelle? Kylmä ilma painuu alas, lämmin nousee ylös... ei koskaan hyvä, vai onko tuolla niin väliä?
:) En mihkään, oli jo valmiina ostettaessa... ;)
Loota on katolla.
:) En mihkään, oli jo valmiina ostettaessa... ;)
No mihkä ne on vedetty?
Edit: ai kattomalli, eli ei minnekkään
No missä ne on? :D
Siis siä on Dometic:in kattoboxi, eli mööpeli on integroituna katolla.
Mites trumaticin maine lämppärinä ?
Ei ole omakohtaisia kokemuksia mutta ihan perusvarmoja kapistuksia nuo ovat. Normaali huolto niin hyvin toimivat. Tuo huolto on juuri se oleellinen asia, kuten tässä on jo moni todennutkin. Aikanaan kun vaunulla liikuttiin, niin kuuli ihan ihmeellisiä tarinoita. Yksi ukkeli kirosi kovaan ääneen, kun 6 vuotta vanhan vaunun Trumatic lakkasi toimimasta. Kyselin, että onhan sitä huollettu ohjeiden mukaan ? Kuulemma "ei noille mitään tartte tehdä". Joopa joo....
Trumatic:n etu on tietysti se, ettei vaunussa tarvita pattereita + putkistoa. Ei siis mahdollisuutta vuodoille. Tosin ei tuo putkistokaan ongelma ole, kunhan tarkistaa palikat säännöllisesti ja tarvittaessa uusia osia.
Tuota ilman levittymistä tasaisemmin voi parantaa rakentelemalla vaunuun lisäputkia ja/tai muokkaamalla suuttimia.
Itse vaatisin vaunulta ensimmäisenä ehtona nestekierto lämmityksen.
Vaunun ikäluokka/hintaluokka kertoo enempi minkämerkkistä vaunua lähtisin hakemaan.
80-90 luvun vaunut on jokahinen varmasti kastunut hieman joskus mutta asiallisia yksilöitä löytyy kyllä, kuvien perusteella ei voi tämänikäsiä ostaa vaan on käytävä paikanpäällä tutkimassa. Myyjän näkemys on monet kerrat erilainen "kuivasta"
Jos mahdollista etsi semmonen malli missä iso sohvaryhmä on heti ovesta tultaessa ja toisenpäähän kaposta käytävää kulettaessa löytyy kabinetti/makuutilat jotka voi pitää aina avoinna jottei tarvitte jatkuvasti kasailla/purkaa.
Huomattavasti mukavempi kun pöydänääreen pääsee heti ovesta eikä tarvitte kömytä käytävää pitkin toiseenpäähän jossa joku on aina edessä välillä.
Solikat alta 550 pitkinä vaan tahtovat olla juuri sitä mallia jossa ovi ja iso sohvaryhmä ovat eri päässä isommissa sitten taas "oikeenpäin"
Solikat ovat märkiä yleensä etu ikkunan sivuilta,takaikkunan alta ja ovenpuolen kyljestä huomaa kyllä yleensä jo tapetista tai seinää painelemalla sisäpuolelta.
Hobbyjä lähtisin kattelemaan eivät ole kaikki niin märkiä kun solikat yleensä mutta talvivaunuksi siitä ei oikeen taho olla johtuen ohuista eristeistä.
Myöskin LMC munsteria pitäisin samassa katekoriassa hobyn kanssa
Kafit ovat taas kovettuja talvivaunuja ja mukavia tilajärjestelyiltään kuten hobytkin mutta ovat varmasti märimpiä vaunuja mitä on tehty.
Kafissa kosteus ei yleesä haise eikä näy sisälle ennenkun koppa on jo ihan päältälähtemis kunnossa. Kosteutta löytyy lähes varmasti tuonikäsistä ovenpuolen etukulma pohjasta ovelle asti. näkee jo kuvista yleesä minkäverran märkä kun katsoo miten listat roikuu saumakohdasta tuolta alareunasta oven etupuolelta. Myös takakulmat pohjasta surkeita.
Yli 7000e vaunuista en tiiäkään yhtään mitään (yli 97vm) kun ei ole ollut ikään ollut tarvetta tuon ikäsiä tutkia ostomielessä.
EDIT. Huomasin nytte vasta hintaluokan eli juurikin 80-90 luvun vaunua olet hakemassa.
mulla on Fendt diamant 510 jostain -90 luvunalusta, kitkavetopään ed. omistaja oli laittanut ja 1 akseli vaunuksi tulee hyvin henkilöautonkin perässä,
Siinä on ilmalämmitys joka on mielestäni aivan Perseestä.
Maksoin 3Tonnia silloin aikoinaan.
mulla on Fendt diamant 510 jostain -90 luvunalusta, kitkavetopään ed. omistaja oli laittanut ja 1 akseli vaunuksi tulee hyvin henkilöautonkin perässä,
Siinä on ilmalämmitys joka on mielestäni aivan Perseestä.
Maksoin 3Tonnia silloin aikoinaan.
Fendt on asuntovaunujen kalleimpia, ja yleensä myös laadukkaimpia merkkejä.
Itse tosin omistan Adrian, mutta koko korvaa merkin... ;) :D
tää kehittyy hyvin
mitkäs on ne merkit mitä
KANNATTAA katsella
EI KANNATA katsella
siis ihan niinkuin ostomielessä...
ja rajataan tää nyt 90 lukusiin vehkeisiin
vedettävyydelle en laita pienintäkään arvoa tässä vaiheessa (eli varmasti tulee seuraamaan suoraan :rolleyes:...)
Karavaanari...karavaanari on kaikkien kaveri :D. Vetoautosta tai alustan tehoista rippuen onko teiden tukko vai ei.
Muutamana kesänä on tullut matkailuautolla kierreltyä Suomea. Avartavaa ja hauskaa kunhan vaan on aikaa ja mieleiset kohteet. Mun mielestä oli laite tai vaunu mikä tahansa niin kiireettömyys ja vapaus siirtyä paikasta toiseen tekevät sen mielenkiitoiseksi. Eli retkille kannattaa varata aikaa. Kilometrit ei ole minkään arvoisia paikallaan seisottuun aikaan verattuna, kunhan kohteet on sitä mitä haluaa tehdä tai nähdä.
Osta se mikä tuntuu hyvältä. :) ja mikä soveltuu tarpeeseen.
Onko Saksasta haku vallan mahdoton ajatus? Meinaan sieltä saa suht tuoreen vaunun aikas edullisesti...
minkäsmoisessa maineessa 90 luvun alkupuolen Burstnerit on ?
minkäsmoisessa maineessa 90 luvun alkupuolen Burstnerit on ?
Burstner on ihan laatuvaunu, Saksalaista tekoa... Oliskos sopiva kiikarissa?
joku manne kauppaa... tarvinnee käyä kurkkaamassa minkätasonen aromipesä ois kyseessä...
Ok. Tabbert on yleisin mannevaunu, niissä ei ole 99% edes vessaa sisällä, se kun kuuluu heidän uskontoonsa. Hieno vaunu muuten, varusteet hyvät, ja kallis.
joku manne kauppaa... tarvinnee käyä kurkkaamassa minkätasonen aromipesä ois kyseessä...
Mannet on kovia poikia trokaamaan vaunuja, aikanaan omankin Soltun myin oikein mukavalle romaanihenkilölle. Tarkista vaunun paperit ja historia huolellisesti ennen mahdollista kaupantekoa.
Aromipesä...... :D
Cruiseristi
03.06.2011, 09:35
Saksassa on muistaakseni eri paine kaasu vehkeissä , eli säätimen voi joutuu vaihtaa.