View Full Version : suzukin tiisselöinti
KingKong
18.05.2011, 11:59
katellu suikkaa ku ois näppärän kokone ja kohtuullinen maastokulkine...
kun en söörtsillä saanu vastausta ja joitaki on täälä muuteltu ni muutama kysymys heräs...
tykästyny et kotterossa on tulpanjohdot rautaa ni vw tiisselihän (TD) siihen pitäs kammeta keulille.
1. taitaa mennä muutoskatsastuksella vai tarviiko jottai totistuksia/lupia?
2. mikä konetyyppi istuu v...tuilemata? vw/audi malli, vuosmalli mistä löytyy moinen... ja mitä vähemmän ohjaimia yms. sähöä sen parempi...
3. ei ilmeisesti oo toi väliadapteri kummonen tehä mut kuis vauhtipyörä. onko muuta ku volkkarin kiekkoon modifikaatio asetelmalle ja levylle. mikäs/minkä asetelma ja levy sopii parhaiten?
4. sähköllä on notkeet niskat mutkissaki mut onko jotain mitä täytyy ottaa huomioon...?
5. vai onko helpoin/edullisin tilata muutossetti ameriikasta...?
DarkestMessiah
18.05.2011, 14:19
1. menee muutoskatsastuksella, mukaan kannattaa ottaa yks lappu joka täälläki paljo pyöriny (laitan linkin tuonnempana ku kerkeen ettiä, jos joku ei ehdi ensin) josta näkyy verrokkimallien tehot.
SJ410:ssä tosin loppuu akselimassat kesken, joten joutuu laittamaan esim. kavennetut Toyotan akselit ja käyttämään sit niiden akselimassoja. SJ410 kaipaa myös ainakin kallistuksenvakaajat ja jarrutehostimen.
2. Volsun 1,9 TD AAZ '91-'97 laitettu vaikka minkä keulille, tai 1,6 TD samalta ajalta
3. - 5. Make_LJ osaa vastata tähän tarkemmin (ja tän tiedon kaipaan itekki ku kohta alotan vastaavan urakan) :D
Vauhtipyörän saa suzukin omasta kun tekee siihen vw pulttijaon. Tai sitten etsii vw 210mm vauhtipyörän ja siihen sopivan asetelman ja sit siihen vitaran levy vähän sorvattuna + suzukin startin kehä istutettuna :) Taitaa olla helpoin tehdä suzukin omasta ja vaikka centerforcen kytkimestä.
DarkestMessiah
18.05.2011, 21:16
Ja tässä se lappunen joka kannattaa kuskata konttorille mukana.
KingKong
19.05.2011, 09:47
mites se vauhtipyörä. ku tyhmä pää aattelee et kai siin mitat pittää olla aika kohallaan ku tulee viel koneen ja laatikon väliin sovitelevy et sattuu kytkinakselin mittaki kohalleen...
Mulla on sj 410 johon laitettu vw golfin2 1.6 kiisseli, muutos,sarja tilattu amerikasta. Hyvin pelaa ja tuo mukavasti vääntöä eikä välttämättä tarvii lootaa välittää. Turbo on tuossa koneessa turha ainakin mettä ajossa, tuokin on muutoskatsastettu turbolle, mutta otettu pois kun ei tarvetta ollut.
Onkos kokemusta pösön 1,9 nokilekan asentamisesta suitsuttimen nokalle? Lähinnä sopiva kytkin/vauhtipyörä yhdistelmä askarruttaa, sovitelaipan askartelee kyllä muutamassa illassa. Pihassa olisi muutama kulkine (ei tosin yhtään sutsukia), joista voisi etsiä sopivaa levyä jos tietäisi suikan kytkiakselin boorien lukumäärän ja mitat (halkaisija päältä/pohjalta). Kestääkös sj:n oma laatikko tuollaisen turbotirsselin huimaa vääntöä ja huipputehoa vai olisiko parempi esim. ruotsinlaivan (volvo) 5-lovinen laatikko + suikan jakis?
KingKong
20.05.2011, 11:47
eikös ne meinannu et suikan tehtaalta 1,9 kiisselinä lähteneet ois ollu söpön koneella...
itte en henk.koht. pidä ranskalaisista ku sinapilla ja ketsupilla maustettuna...
http://i259.photobucket.com/albums/hh311/andyhaycock/sj_003_small_786.jpg
http://www.b4x4.no/om-dieseldyret/
Onko tuossa alimmassa linkissa nyt aito tehdasdiesel vai onko sekin dieselöitu?
eikös ne meinannu et suikan tehtaalta 1,9 kiisselinä lähteneet ois ollu söpön koneella...
itte en henk.koht. pidä ranskalaisista ku sinapilla ja ketsupilla maustettuna...
Niin minäkin olen kuullut, ei vaan kotimaan kamaralla taida olla yhtään sellaista. Mitenkähän niissä on sovitettu kone ja laatikko yhteen, välilaipalla vai hitsatulla kopalla?
Tuo XUD9 on seuraavaksi lujin kone heti vanhojen mursun patojen jälkeen. Omassa pihassa on noita tirsselipösöjä (405, 306, 205) tällähetkellä viisi ja kaikissa yli puolimiljoonaa mittarissa, parhaassa 1,2 miljoonaa ja todistettavasti konetta ei ole ikinä aukaistu (ollut vaarilla uudesta saakka). Voimaakin niistä saa ruuvattua ainakin saman kuin kolinavaunutehtaan koneista.
Niin minäkin olen kuullut, ei vaan kotimaan kamaralla taida olla yhtään sellaista. Mitenkähän niissä on sovitettu kone ja laatikko yhteen, välilaipalla vai hitsatulla kopalla?
Samurai 1.9 TD:ssä on sovitelaippa moottorin ja vaihteiston välissä(paksuus n 31mm). Vaihteisto on päällepäin hyvin samannäköinen kuin 413:n tai bensa samurain laatikko. Kytkinpoljin on huomattavasti raskaampi käyttää kuin bensasamurain, joten paineasetelma ja kytkinlevy lienee erilaiset kuin bensamallissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1685&pictureid=81012
KingKong
20.05.2011, 19:56
tällä palstalla muutama henk. tiisselöiny suskasa joten kaipailisin heiltä tietoja mitä ylempänä kyselin vai onko kaikki ponnistamassa tuotoksiaan rapakossa...?
1. taitaa mennä muutoskatsastuksella vai tarviiko jottai totistuksia/lupia?
-Lapun kera muutoskatsastukseen, 55kw moottorilla.
2. mikä konetyyppi istuu v...tuilemata? vw/audi malli, vuosmalli mistä löytyy moinen... ja mitä vähemmän ohjaimia yms. sähöä sen parempi...
-kaikissa konetyypeissä varmaan vähän soveltelemista laturiden ja ö-suodattimen jalkojen kanssa yms. itsellä AAZ ventosta. laturin korvat uusiksi ja suodattimen jalka audista.
kyseinen moottori tarvii yhden +karvan pumpulle käydäkseen.
joku sanoi joskus että audin kone menis helpoiten, johtuen varmaan siitä että se on jo alunperin pitkittäin.
3. ei ilmeisesti oo toi väliadapteri kummonen tehä mut kuis vauhtipyörä. onko muuta ku volkkarin kiekkoon modifikaatio asetelmalle ja levylle. mikäs/minkä asetelma ja levy sopii parhaiten?
-väliadapteri aika simppeli, 10mm teräslevystä. samurai/413 vaihteisto.
samurain/413 vauhtipyörään vw,n jako ja väliin pien adapteri. suikan levy ja asetelma, centerline pitää edes vähän. startiksi vitaran välitetty startti.
4. sähköllä on notkeet niskat mutkissaki mut onko jotain mitä täytyy ottaa huomioon...?
....
5. vai onko helpoin/edullisin tilata muutossetti ameriikasta...?
-varmaan oli helpoin. mutta nyt jos alkasin ite uusiksi tekemään niin tekisin esim.volvon laatikolla ja volkkarin/audin vauhtipyörällä+ isolla kytkimellä, ja itsetehdyllä kytkinkopalla.
mutta se on sitten mitä siltä hakee. vakio vw moottorilla jollain 33" renkailla ei varmaan kytkimenkään kanssa ongelmia.
itellä 37" pyörät ja 12np + 110hp ahdin niin maantiellä erittäin herkkä luistamaan kytkin.
samurain vaihteisto tuntuu kestävän ihan uskomattoman kovaa runtua! :D
tossa nyt jotain näin alkuun..
KingKong
20.05.2011, 20:52
makelle ISOOOO kiitos tiedoista...
mistäs audista moinen pata löytys jos se olis helpoin asentaa...?
vaikka jostain tollasesta. -> http://www.nettiauto.com/audi/80/3987387
tosin 1.6.. mut samapa tuo kai on.
kannattaa varmistaa konetyypin perusteella sitten ettei ole "liikaa tehoa"
olipa elintenluovuttaja sit mikä tahansa.
Mulla AAZ kone passatista. Passatin modattu vauhtipyörä jonkun suzukin kytkinlevy ja 413 asetelma ja tais olla väliadapteri jotain 4mm luokkaa ja 413 loota. Öljynputsaria tai laturia ole mitenkään modattu. Syylärihän on passatin oma ja heitetty taakse-sivulle-kuskintaakse veen menoa vauhditettu lisävesipumpulla. Taitaa olla ensinmäinen VW koneella katsastettu suikka ?
mul on vuonna 1999 muutos katsatettu suzuki samurai. 1.6 td wv.
Deluxe66
26.05.2011, 10:55
tuo veevee / audi moottori on varmasti paras ja helpoin, mutta mitäs jos kuvitteellin henkilö keski-suomesta ehdottaisi pienempää dieseliä. Nissan Micra 1,5l ? Pösö 106 1,5l ? En sitten tiedä onko nämä edes kevyempiä kuin tuo volkkari. Minähän en ole ajanut metsässä vielä kuin armeijan kuorma-autoilla mutta jotenkin vaan tuntuis että kW määrän ei tarvii ihan mieletön olla jos haluaa päästä tien toisella puolella pikkasen pöristelemään.
tuo veevee / audi moottori on varmasti paras ja helpoin, mutta mitäs jos kuvitteellin henkilö keski-suomesta ehdottaisi pienempää dieseliä. Nissan Micra 1,5l ? Pösö 106 1,5l ?
nii tai jos tosiaan haluaa hullutella nii vw.n 1.3d tyypiltään MN.. :p muutamien polojen nokalta löytyy.. 45hv ja vääntöä tuskin sen enempää.. mulla o sellanen tossa putkihärdellissä ja kohta se joutaa eläkkeelle 1.6td:n tieltä.
tosi harvinainen mosa kun ei tarvikkeena saa edes kansipahvia ja öljynsuodatinkin oli hankala löytää, en oo itekkään nähny kuin ton yhen joka mulle vahingossa kulkeutui.:rolleyes:
mul on vuonna 1999 muutos katsatettu suzuki samurai. 1.6 td wv.
Jaa vai tuolloin jo on tehty eka wv:n koneen siirto istutus suikkaan :D Onkohan 1,9 td muut laittanut ennemmin kuin mulla ? Ihan noin niinkun mielekiinnolla vaan utelen :rolleyes:
Oisko jollain kuvaa miten ootte ton Suzukin vauhtipyörä modannu et sen saa keskitettyä VW 1.9 aaz perään.
Meillä olis tuo homma nyt edessä ja pähkäillään miten sen järkevästi tekis .
Olisko jollain kuvaa millaisilla tykiraudoilla ootte pistänyt laturin ja tehostajan kiinni tohon 1.9 aaz.
Tehostajan mahtuis omalle paikalleen, mutta siiva pyörä ottaa sektorin varteen kiinni.
Olisko jollain listaa Suzuki samurain johtojen väreistä. Pitäis saada Volkkarin johdot liitettyä oikeisiin Suzukin johtoihin et mittariin sais jotain eloa.
Posted via Mobile Device
Olisko jollain kuvaa millaisilla tykiraudoilla ootte pistänyt laturin ja tehostajan kiinni tohon 1.9 aaz.
Tehostajan mahtuis omalle paikalleen, mutta siiva pyörä ottaa sektorin varteen kiinni.
Tuohon on helppo ratkasu, heittää se mekaanisen pumpun olanylitte ja laittaa ooppeleista trw sähkösen, poistuu samalla se luistava hihna ongelmakin, pumppuja toki ainakin 3 erinlaista isoa/pientä ja can väylään kytketäävää. Omien tarpeiden mukaan tietysti valittava se sopivin, itsellä iso malli ja opelin simpukka.
Ainakin yksi Ooppelin sähköpumppu tarvitsi vain plussan, maan ja herätetiedon laturilta että auto käy. Voin kurkata mallin jos on tarvetta, noita on muutama hyllyssä.
Ainakin yksi Ooppelin sähköpumppu tarvitsi vain plussan, maan ja herätetiedon laturilta että auto käy. Voin kurkata mallin jos on tarvetta, noita on muutama hyllyssä.
Jos viittit kurkata ni pääsis yhdestä ongelmasta😅
Posted via Mobile Device
Olisko kuvia pistää vaikka s.postiin miten ootte toteuttaneet ton sähköisen tehostajan suzukiin?? Onko b vai c corsan pumppu kestävämpi??
Olisko kuvia pistää vaikka s.postiin miten ootte toteuttaneet ton sähköisen tehostajan suzukiin?? Onko b vai c corsan pumppu kestävämpi??
Eikö corsassa ole sähkönen rattiakseli? Ellei sitten joissain ole pumppu tullut. Mulla on vectran ja sen letkut menee auoraan omegan simpukkaan, toki hieman joutuu vääntää niitä, paras varmaan jos suitsan simpukka niin hakee banjot letkun siihen väliin.
tekniikkamies
28.08.2023, 22:52
Mulla on Audissa 1,9 TDI kone ja se on pieniruokaisin itsellä tähän saakka. Jumperissa 2,8 HDI ajonesto päällä.
Jos joku tarvii, voin myydä.
En tiedä kuluttaako 1,9 TDI maasturissa niin vähän, et vaiva kannattaa.
Tuossa Ooppelin pumppu. En muista mistä autosta on peräisin, veikkaan G Astraa.
Tuossa Ooppelin pumppu. En muista mistä autosta on peräisin, veikkaan G Astraa.
Samanmoinen itselläki. Aika kookas vaan mutta kyllä sille paikan löytää
Samanlaisen löysin paikalliselta purkaamolta.
Nyt kun sais kytkettyä vielä johdot oikein et toimii.
Minkä vuosi mallin / mallin vitaran startti kannattaa hommata et saa ton aaz käymään talvella??
solihull
03.12.2023, 23:18
nii tai jos tosiaan haluaa hullutella nii vw.n 1.3d tyypiltään MN.. :p muutamien polojen nokalta löytyy.. 45hv ja vääntöä tuskin sen enempää.. mulla o sellanen tossa putkihärdellissä ja kohta se joutaa eläkkeelle 1.6td:n tieltä.
tosi harvinainen mosa kun ei tarvikkeena saa edes kansipahvia ja öljynsuodatinkin oli hankala löytää, en oo itekkään nähny kuin ton yhen joka mulle vahingossa kulkeutui.:rolleyes:
Täältä löytyy myös polosen 1,3 dieselikone irtonaisena. Oli taannoin käynnissä mutta syöttöpumppu vuotaa niin kovaa että pitäisi vaihdella akselien tiivisteet. Kuulemma hyvin vähän ajettu, peräkolariautosta purettu ja kauan ollut hyllyssä. Startti uusittu ja nokkahihna vaihdettu. Huomasin, että osia ei oikein varaosaliikkeistä tunnu enää löytyvän.
Mun piti liittää siihen VW 1,6 dieselin automaattiloota, mutta ei mene ilman adapteria niin on jäänyt rakentelut kesken.