View Full Version : HJ 60=61 ja Dodgen Rami
Tästä se alkoi, ku viime syksynä muistu mieleen että cruiserin leima loppuu muuten joulun alla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=70076
No eihän tuohon tarvii ku vähän hitsailla koria kiinni runkoon ja leimalle. Mut ei kehannu vielä laittaa palasiks ku oli lumet tulossa ja pääsis kopaseen uutta cruiseria (vm-81) lumi penkkaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=70077
Vähän tutkiskelua. touhua riittää, mut eipä oo aikasemmin muut paljoo korjaillu, mikä on suuri plussa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=80765
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=80776
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=80788
Palkki helmaa ja uutta pyöränkaarta muotoutumassa.
No niin, nyt sain vihoin aikasiks laittaa rojektin esittelyyn. Siinähän sitä jo oli mokkulalle lataamista. lisää tulossa ku vaan hermot riitän kuvien lataamiseen tai otan koneen pajalle.
mitsford
17.05.2011, 21:40
mites täällä? joko on koppa kunnossa?
Siinä kunnossa on et sais nostaa rungolle. Pari paikkaa vielä ikkunoitten karmeihin. Ja ovet!!! On tässä jo kaiken näköstä koitettu tehä puolen vuoden aikana, kuten puol runkoo rakennettu uusiks ja sinkissä uitettu. Melkolailla täydellinen kunnostus.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=80920
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=80919
Takavaloja saa nyt vaikka joka huoltsikalta jos sattuu matkalla särkymään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=80921
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=80922
Otettiin tervelle pellille asti ku kerran ruvettiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=80789
Pitihän sitä välillä ulkoiluttaa ettei sisälle homehu. :D
Vuoden vaihteessa sit loppu virta kilvistä ja alettiin purkamaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81008
kymppi sentin kori korotus
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81219
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81220
korin kannakkeet vähän lahonneet. Neljällä etummaisella oli enää kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81221
Jos hiukka kuva järjestystä muuttas ni korjattas vaan vanhaa koria, joku innokas katsuri viel bongaa tän ja nappaa hirmuprosentit kopasta ?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81242
Siitä eikun teliä suunnittelee. Rojut pihalle ja runkoo hitsailee
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81243
Läpi leikkaus. katellaan et mitteen se pittää sisällään. Pikkusen taitaa olla savua seppiin pajassa. 5mm levystä uutta palasta tilalle
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81244
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81245
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81246
Pari viikonloppua siihen meni, mut jospa nyt kestäskin vähän aikaa.
No eihän näitten järjestystä meinaa muistaa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81247
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81248
Käytin koppaa päällä et sattuu varmasti kannakkeet kohalleen. Pari tukee jousien etukiinnikkeisiin. Saumojen siistiminen. Hiekalla vähän vielä etu osaa puhaltelin ja eikun sinkkiin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81249
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81250
Siinä se nyt loistaa. Kirkkaampi ku uutena 30 vuotta sitten. Painoa oli 160 killoo.
Aijaijai ku näyttää hyvältä :)
GaryBlade
23.05.2011, 17:59
Ihan persiistä nuo ruostehommat.
Ihottuma nousi taas pintaan kun näitä kuvia katselee. Profiilissa kuvia omasta mieliharmista ja sen eheyttämisestä.
nimim. samat hommat tehtynä -> http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=43096
Tuo sinkitys on muuten itellä nykyisinkin kuin vasta tehty, eli voipi suositella muillekin.
Täysin samaa mieltä. Vielä pitää ovet korjailla ja jokunen ikkunan reunus.
Kyllä on sullakin komia cruiseri. Täältä on hyvä vakoilla vähän mallia
Tuo sinkitys on kyllä ainut ja ehkä jopa helpoin keino tehä rungosta hyvä. Eikä haittaa pikku ruosteet, tarttuu vaan paremmin jos on vähän ruosteinen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81353
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81354
Kasaus hommat jo huomattavasti mukavempia. Tul taka jousille annettua vähän vasaraa, niin saa paremman ryhdin.
Viikonloppuun mennessä pitäs päättää auton väritys. Nouseen koppa paikoilleen (ehkä). Tulipelti vaan ensiks maalattava, jää sen voimapesä taakse niin pahasti.
Land Cruiser
23.05.2011, 19:33
Onkohan nuo riippujen kulmat hyvät noin:rolleyes:
No vähän meinaa vetää väärään suuntaan:)
Mut tossa kuvassa on jousien painona pelkkä runko 160kiloo. Eli 40kg per jousipakka. Saa nähä miten lössähtää nuo taotut pakat kun kaikki paino päällä ja vähän ajettu.
Kannattaa sitten muistaa siinä vaiheessa kun kokeilet ensimmäisen kerran joustoja tai ristiriipuntaa ja se korin paino "häviää" tuosta jousen päältä... ;)
Totta töriset. Sitä pitää seurata vähän mihin päin lähtee kääntymää. Jospa ne tuosta vähän viruuvat. abc parkissa vahingossa ajaa kattarin päälle ristiriipuntaan ja riipukeet väärin päin. :D
Tässähän jo pientä jutustelun makua. hyvä hyvä, eipähän tarvii hallilla aina samojen tyyppien kans väitellä. Ja samalla terveiset tutuille.
Akselit paikallaan ja mallailua miltä 70mm korin korotus vaikuttaa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81596
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81597
Kuopion toyota liikkeen mukaan tätä osaa EI ole tehty toyotalla.:rolleyes:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81610
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81614
Piti tehdä uudet jarrukilvet ku entiset hävis sitruunahappo liemeen, samaan paikkaan syöpy myös jarrusatuloiden kierteet. :mad:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81616
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=81617
Projekti nyt rullaavana.
mistä tuota sitruuna happoo saapi kun pitäs vähän koneen alumiinu osia liotella
Vaikka tuolta Agri-marketista. 5 kilon pöntössä alle 30 euroo, jos oikein muistan. Vuorelan agrista ovesta sisään suoraan ihan perälle ja oikeella.
Mites ne alumiini osat siellä käyttäytyy? Hapettumat lähtee? minkälaisen pinnan jättää ja pitääkö jotenkin käsitellä sen jälkeen?
Rauta osissa ruosteen poistumista nopeuttaa tosi paljon lämpö. Ite laitoin hj:n letkulämmittimen astiaan porisee. Tai siis oli kaverin idea. siinä on vielä sellanen homma et katkaiseen itse lämmittämisen ku on tarpeeks lämmin vesi. Kyllä kävi sen jälkeen kuplinta siinä astias joka oli lämmin. toinen ku vieressä kylmää vettä niin oli hyvä vertaus astia.
Mites ne alumiini osat siellä käyttäytyy? Hapettumat lähtee? minkälaisen pinnan jättää ja pitääkö jotenkin käsitellä sen jälkeen?
Rauta osissa ruosteen poistumista nopeuttaa tosi paljon lämpö. Ite laitoin hj:n letkulämmittimen astiaan porisee. Tai siis oli kaverin idea. siinä on vielä sellanen homma et katkaiseen itse lämmittämisen ku on tarpeeks lämmin vesi. Kyllä kävi sen jälkeen kuplinta siinä astias joka oli lämmin. toinen ku vieressä kylmää vettä niin oli hyvä vertaus astia.
en tiiä mitä siinä tapahtuue, ei oo tullu kokeiltua ite, mutta kuullu joskus jotain että hapettumat lähtis, tiiä sitten, että mite on. Pitäs kokeilla.
ruosteet tosiaan lähtee hyvin..alumiini vielä kokeilematta..lasikuula puhalluksella saa nätin jäljen alumiiniin..
Ite ole suunnitellu kans tuota rungon sinkissä käyttämistä. Mitä makso tuo sinkki ja miten puhdistit rungon sisältä?
Laita sit tuloksia ku oot Wille kokeillu sitä happokylpyä alumiiniin.
Rungon sisustan puhistin painepesurilla, koputtelemalla, lämmöllä ja tikulla sörhimällä. Ihan 100% puhtaaks se ei varmasti lähteny. Mut laitoin sinkin jälkeen kunnolla kotelo suojaa ja vielä toisen kerran ku alkaa ajot häämöttää. Kaveri teki omaa runkoaan varten semmosen huutelu letkun, vanhasta painepesurin letkusta mikä menee rungon sisään ja siinä suutin päässä, sillä on aika hyvä huuhella paineella rassaten. Voi olla et on jossain vielä parempiakin konsteja, mut eipä tullu meillä mieleen:rolleyes:
Sinkitys maksaa noin euron kilo. Alle kaks sataa euroo tekee pelkkä runko.
juu en minäkään ole muuta keinoa vielä keksinyt kuin isot poltto pillit ja polttamalla maalit irti sisältä. Kuulemma se happo missä ne käyttää sen ennen sinkkiä ei tepsi maaliin eikä rasvaan/öljyihin. No jospa tässä tulis vielä joku nerokas visio mieleen ennen kuin tuo sinkki on ajan kohtaista.
Aika sitkeessä tuntui olevan se maali mikä ei ollu vuosin saatossa lähteny. Tuohon ei jääny ku puolet semmosta runkoo mikä on vanhaa. Ja sit kierteisiin kannattaa laittaa joku liimamassa tai jotain mikä estää sinkin tarttumisen kierteeseen. Nimimerkillä JOKUSEN KIERTEEN RASSANNU.
käsittääkseni ihan vaikka vaseliini käy siihen, mutta minulla on kyllä kierretappeja jos tarvitsee putsata kierteitä. Mulla on vähän saman tapanen projekti menossa itelläni ku sulla, paitsi että työn alla on LJ. Minä jouduin ostamaan toisen korin kun tuo vanha oli niin mätä, että ei olisi juurikaan vanhaa peltiä jäänyt minnekkään jos olisi alkanut sitä korjaamaan.
Rasvoja sinne happo/sinkki pataan ei saa joutua, näin siellä minulle kerrottiin, itse laitoin kierteisiin moottoritiivisteliimaa, jonka lämmönkesto n.300astetta. Vain parissa kierrereijässä joutui poralla avittamaan jälkeenpäin. Toinen vaihtoehto on sinkkipajan mukaan maalata kierreosa.
GaryBlade
31.05.2011, 06:31
Laitoin itse pultit reikiin ennen sinkitystä niin säästyi enimmiltä kierteen aukaisuilta. Oli se sinkki kuitennii menny sinne väliin.
Päivitetäämpäs tätäkin valillä, vaikka ei paljoo oo saatu aikaan. Helteet vötkistää. No kuintenkin moottori jo paikoillaan. Siihen en vaihtanu ku muutaman stefan vain.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=83446
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=83447
Ja kori laitettiin päälle ja ku sain värin päätettyä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=83450
Nimeltään sammaleen vihreä. Maastoutuu paremmin vatukkoon.:rolleyes:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=83449
Semmosta peliä. Nyt sit hitsaillaan ovia kasaan. Jos jollain on hyväkuntoisia ylimääräsiä takaluukkuja, niin tarjouksia otetaan vastaan. Vai lainaisko tuosta toisesta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=83451
Kyllä näyttää hyvältä. Kele, itellä tämäki loma näyttää hupenevan talon remppailuun, ruiseri vaan oottaa...
Kiitos kiitos. Talon remmonttia ois täälläkin ja pitäs vielä töissä käydä. Ei meinaa keretä edes yhtenä päivänä viikossa tekemään tota. Sitten vielä lämpöö yli kolkyt niin vie enimmän hitsailu innon.
No niin. Nyt on talo myyty ja uus ostettu. Vihdoin monen kuukauden jälkeen on taas pistetty pajalla hulinaks. Tosin osittain myös vauhtia pistää et saattaa halli tila pienentyä, niin pitäs saada rytö liikkeelle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=92128
On sitä ainakin yritetty tehä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=92127
Eiköhän jokusen vuoden kestä tuo kulmarauta. Nyt on sivuovet paikkailtu
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=92130
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=92131
Aika moni ovi sai tänään uuden alun. Kohta on pelti hommat saatu vihdoin tehtyä:D Jokin verran pitää hiekalla puhaltoo ennen maalaus hommia.
Pikkuvikoja, heleppo korjata....... Näppee vuan!
Kylläpä tul koko viikonloppu näppäiltyä. Onneks pelti hommat valmiit. Pakkelia pintaan niin olis edes pienen hetken suorat kylet.
Siitä se homma etenee. Tiiä vaikka jo tämän vuoden puolella sais kokonaan maalattua. No ei pidä haaveilla liikaa. Jotain edistymistä tapahtunu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=93490
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=93493
Konehuone sai lopullisen värin pintaan. Se alkaa jo näyttää taas autolta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=93494
Takapääkin jo riittävän tasanen. Turha hieroo näyttely kuntoon.
Oho! Siinäpäs onki mun vanha hj! Ja mun sinkkaama runkokin näyttäs olevan! Tuli niin kova ikävä tota vanhaa hoojiitä että piti ostaa itelle kans samanlainen! :) Hyvältä näyttää projekti! Onnea vaan projektille!
Mites vani? Menikö heti eteenpäin vai? pyörähä pajalla joskus näyttää uutta autoos ja kahtomassa vanhaa.
Ei oo sulla jääny ylimääräsiä talvikummeja pyörii nurkkiin? voisin ostaa pois
Ei ole ku nuo renkaat mitkä on alla. Niitä ei uskalla myydä, jos vaikka pääsis ajelee loppu talvesta.
No niin, saatiinhan se väriin tänä vuonna
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=95833
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=95838
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=95837
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=95834
Kyllä se on komia nuilla 205 kiekoilla:D Noh nyt voi viettää pyhät hyvillä mielin. Hyvää joulua kaikille.:)
knucklebone
23.12.2011, 17:48
Hauska väri! Tulee jotenkin mieleen vanhat Saabit...tai sammakot. :)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=96222http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=96221
No jospas sattu saabin värit. Mut kyllä tuo ysikuuppa enenmän sammakolta näyttää. Keulapään sähköt jo paikallaan ja puolet kojelautaa.
maasturimies
02.01.2012, 03:55
saisikohan rungosta myös tehtyä suht ruosteenkestävän jos maalaisi samalla maalilla mitä käytetään teräslaivoissa??
ei kuitenkaan varmaan lähellekkään yhtä hyvä tulos kuin sinkkiämällä...
Varmasti ku puhaltaa puhtaaks ja maalaa kunnon maalilla, saa pitkään kestävän rungon.
Mut jos puhaltaa koko rungon on tuo sinkitys aika edullinen ja kestävä pinnoitus vaihtoehto. Ja samalla kertaa saa sisäpuolelle hyvän suojan, ainakin uudesta raudasta tehdyt kohat on yhtä siistillä pinnalla mitä ulkokuori. Jos vaan ei tuo rungon väri häirihe, niin eipä sitä muulla tarvii minun mielestä maalailla enää. Sisäpuolelle laitoin kotelosuojaa jos ei oo johonkin sinkki tarttunu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=96517
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=96518
Nyt ku muistas ja tajuais tässä vaiheessa tehä kaikki sähkö hommat. Laitella tarpeeks johtoja piiloon, niin ei joka valon asennukses pie purkaa koko autoo.:rolleyes:
Kyllä pitää sanoa että on hyvin tehty tämä yksilö! Ite aattelin samantyylistä projektia kanssa mut nyt tallit jo muita romuja täynnä eikä camarookaan kehtais pihalle jättää. Kunhan saan tilan hommattua niin sitten voisi aloitella
No niin. Konehuone läjässä ja savut otettu tänään. Puuttuu vielä valojen pesurin säiliö ja sit ilmeni et öljypohja vuotaan sen pohjassa olevan suojapellin välistä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=97645
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=97643
Keinonahasta ompelin uuden kattoverhon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=97646
Pari jarruputkee etupyörille ja eikun testi ajolle. Ei tosin kovin kovasti ku, tankkina toimiin 20litran öljykannu peräkontissa. Pitäs selvitellä toyotalta saako sitä tankin lähtöputkee ja mihinkä hintaan.
PERSKUTTA
24.01.2012, 17:56
Jos tarkootat sitä putkee joka lähtee tankista pumpulle niin sen putken saa ainakin alkuperäisosana. Juuri uusiin omaani. Maksoi Toyotalla 56€. Tässä mun mallissahan ei sitte ollu paluuputkee.
Himppasen asiallinen "katsastushuolto". http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif Vielä kun löytyis sinkin alta valmistenumero...
PERSKUTTA
25.01.2012, 11:40
Samaa kans miettiny kun oon pari kärryä teheny. Vaikka on lyöty numero puhtaaseen rautaa, katsastusmies lyöny oman merkkinsä päihin niin kyllä on vaikeuksia numero lukea paksun sinkin alta.
Ei ole täälläkään sitä paluuta tankille asti. Eikä ois ees pahan hintanen tuo. Löysin yhen jutun täältä jossa sanovat sen hinnaks n.25 euroo vuonna 2005 tosin. hinnat nousee.
Saa siitä runkonumerosta selvän. Kaveri käytti omaansa cruiseria viime viikolla leimalla, Siinä oli vähän epäselvä, niin ei kelvannu. Lyötiin vaan uudet numerot. Tosin mitähän tuumi katsastus ukko, kun ei mulla tuo kaksois vee oikein onnistunu kerta lyönnillä. Eikä salama kahta kertaa samaan paikkaan lyö.:rolleyes:
Matihan se kertoo miten selvät numerot ja kirjaimet on oltavan? Taitaa olla sen verran kokemusta niitten ehtimisestä?
Kierrosluku mittarin kun sais pelaamaan. Pitää tarkistella se laatikolta tulevan piuhasarjan liitos vielä kerran. Voi olla hapettunu, kun pakki valojen johtoonkin tulee vain 3 volttia. Ei taida riittää tuo määrä edes letilampuille.
Tänään olikin ulkoilu iltapäivä. Tuli vielä tuokin paremman ihmisen cruiseri tueks.:D Siinä lukoillaan ja turbolla rehvastelloo. Vähäiseks jäi ajelu kun ei ollu riittävästi jarrunestettä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=97836
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=97838
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=97839
näpäkän näköinen..onko sul mitkä jouset tossa alla et paljonko on kaaresta napaan?
Raakakone
26.01.2012, 20:27
Moni ruiseri mies on kyllä "vihreänä kateudesta"... hyvältä näyttää..
Kiitos kiitos. Merkkiä en pysty sanomaan jousista. etujousille en ole tehny mitään ja takaa vähän taoin kippuraan. Olikohan tuossa vaaleessa pari tuumaa korottavat. Pitää mitata huomenna matka navasta kaareen. Etukaarista napattu pari senttiä pois ruosteen takia.
60lantikka
26.01.2012, 20:51
onko sulla paja talluskylässä vai misä rassaat?
Matihan se kertoo miten selvät numerot ja kirjaimet on oltavan? Taitaa olla sen verran kokemusta niitten ehtimisestä?
Sen verran selvät että selvän saa. :D Jos on fontti vaihtunut tehtaan meisteistä toisenlaiseks niin sillon pitää meistos varmentaa = lyödään katsastusasemalla stämpit päihin ja merkitään rekisteriotteelle että valmistenumeromeistos varmennettu. Maksaa joitain kymppejä (muutoskatsastus). Jos on epäselvyyttä että onkohan sama auto, saatat joutua selvittelemään auton identiteettiä.
Nuhapumppu
26.01.2012, 23:44
Sen verran selvät että selvän saa. :D Jos on fontti vaihtunut tehtaan meisteistä toisenlaiseks niin sillon pitää meistos varmentaa = lyödään katsastusasemalla stämpit päihin ja merkitään rekisteriotteelle että valmistenumeromeistos varmennettu. Maksaa joitain kymppejä (muutoskatsastus). Jos on epäselvyyttä että onkohan sama auto, saatat joutua selvittelemään auton identiteettiä.
Mulla ei ainakaan maksanut yhtään lisää kun siirsin runkonumeron pajerossa erikohtaan,sanoi vaan että ei olisi saanut siirtää ominpäin vaan olisi pitänyt olla katsurin käsky moiseen mutta veteli silti varmenteet päihin. Ilmeisesti pajerossa on myös korissa sama numerointi,kun rintapeltiä se katseli ennenkuin hakkasi varmenteet.
Ilmeisesti pajerossa on myös korissa sama numerointi,kun rintapeltiä se katseli ennenkuin hakkasi varmenteet.
Tottakai on. Valmistajankilvessä oltava sama numero kuin rungossa, jos heittää niin ei varmastikaan lähetä meistosta varmentelemaan jos entistä/alkuperäistä numeroa ei löydy.
Navasta kaareen edessä noin 64 senttiä ja taka 60 senttiä.
Numero homma selvä. Muutekin muutoskatsastusta luvassa.:rolleyes:
Tuolla kylmässämäessä tätä on puuhasteltu. Voikun oiskin kotona paja missä sais rassailla rauhassa. Siinäpä se oiskin seuraava projekti, tehä talli kotia.
Mulla on menossa just talli omaan pihaan projekti..onneks jo katto ja seinät kasassa niin saa jottain romppeita säilöön..kuhan lumet sullaa niin jatketaan rakentamista
Oon tuota kiekkamittaria yrittäny herätellä, mut ei onnistu. Ei näyttäs olevan mittarin sisällä mitään vikaa. virrat kun laittaa päälle niin pikkusen hypähtää viisari. Jotain eloa siis on. Johdot on kunnossa. Yritin ehtii tietoo et pystyykö sitä anturia mitenkään mittaamaan, mut ei osunu silmään. Eli siis voiko sitä anturia mitenkään mittarilla todeta et toimiiko?:confused:
Sitten vielä jos jollain ois ylimääräisenä tuulilasin pyyhkijän varret, tankin korkki, valonpesijöitten säiliö, muovikoristeet siihen mistä pyyhkijöiden pooriakselit tulee esille ja takayläluukun keskimmäinen pelti, minkä takana luukun lukko.???
Pajotuspaikka lähiseudulla olis hakusessa mullakin, naapurin miehen kanssa pitäis tsuumata olisko yhteistä intressiä?
Anturin mittauksesta ei ole korjaamokäsikirjassa mitään mainintaa. Anturin toiminta todetaan ymmärtääkseni testimittarilla. Anturi ottaa melko helposti itteensä, itse jouduin sen vaihtamaan laatikkorempan jälkeen. Rikkoonnuttua oli havaittavissa pieni liike mittarissa käynnistyksen aikana, muuten täysin kuollut.
Tämäpä yllätys et palstalaisia on täällä Talluskylässäkin ja vielä saman tien varressa.:D Mitäs kulkineita Markulla on nykyään? Oot tainu ainakin sen sinisen bj40 myydä pois?
Sittenpä se anturikin menee ostoslistalle. Eli mainittuja osia saa tarjota. Tänään kävin toyotalta sen tankinlähdön ja päivän hinta sille oli 53euroo.
Se ois nyt mutterit puristeltu siihen malliin että olis lasia vaille ja leimaa paperii.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=100180
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=100179
Pyyhkijän varretkin löyty ihan omasta varastosta. Nimittäin B Asconasta. :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=100178
Semmonen viritys siitä tuli. Tosin sit vielä uupuu sisustus. Kohtahan tästä voi sit ruveta rakentaa sitä maastoautoo. Vinssii, lukkoja ja muuta mukavaa.:rolleyes: Ei lopu harrastus, eikä mutterin puristelu....
Kiekkamittarin uusi OMINAISUUS... Auto käynnissä, ottaa akun miinusnavan irti ja lisää kaasua sen verran et lataus näyttää yli 24 volttia. Niin kierroslukumittari hyppää mukaan. Näyttää tosin ehkä liian vähän. Lie muilla ollu vastaavaa ja onko saatu kuntoon? :confused:
Perjantaina kävin konttorilla näyttämässä ja leima tulla pärähti ilman mitään sanomisia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=100772
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=100773
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=100774
Eihän sillä mihinkään pääse, onhan se alitehonen ja jäykkä jousinen. Vuan on sillä mukava nyt pitkästä aikaa ajella.:D
Ei tää oo koskaan valmis:D... Hitto, mistä se vaihto tuon otsikon, on päättäny sivusto muuttua sit englanniks.
Noo päivitellään nyt ku on jotain autoon liittyvää
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=139226
Postia tuli Jyväskylästä. Suur kiitos Cros4wd:lle hyvästä asiakaspalvelusta. Ja sitten eikun hirmu innolla laittaa uusia hipleita paikoilleen. Sinne löys kompura paikan konehuoneeseen. Ensin meinasin sisätiloihin, mut on se aika kova ääninen pörisijä. Tosin ei tuo mikään hiljanen auto sisältä muutenkaan ole.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=139227
Sittenpä eikun takaperästä öljyt pois. JA mikäs se sieltä tulee!!! Pala ratasta:mad::mad:. Katotaan onko illalla osat ja tarvikkeet palstalla uus kirjotus:confused:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=139228
Ja anteeks jo ennakkoon kuva koko.:D
Tämä on yksi projekti joka sai itseni ryhtymään omaan projektiin. Hienoa työtä ja hieno lopputulos!
Tuskin olisi omankaan hj:n runko kuumasinkitty, jos en olisi tätä projekti-kertomusta erehtynyt lukemaan. :) Asiallinen katsastus remontti!
Kiitos kaikille ja mukavata et on saanu muitakin innostuu tästä.:)
8 tuntia siinä meni harjotellessa tuon takaperän kanssa. Eipä oo paljoo japanin sorvari siistiny tuota, saakeli minkälaisia purseita ja teräs silppua pulttien koloissa:confused:. Pimmeehän siellä ulkona tuli, mut onneks nykyisellä eukolla on oma kämppä kaupungissa:D:D:D.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=139237
Eikä löytyny paikkaa sille rattaan palalle. Jännityksellä oottamaan mitä edestä löytyy.
Valakenis tuo päivä nyt äkkiä. Öljyt, paineilmalinjat, jarrujen ilmausta ja takakardaani, niin pääsis koittaa muuttuko Cruiseri sen paremmaks mitä se on jo ollu tähän asti:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=139303
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=139382
Siellä ovat ja hyvin toimivat. Eikä kuulu peristä ylimääräisiä ääniä. Onneks oli perjantai vapaa päivä, muuten aika tiukka homma näin viikonlopuks. Etupäähän pitää laittaa uudet pronssiholkit. Taas oli toinen hirttäny kiinni vetariin...
Mitäs seuraavaks sitten?? Turboa, jousitusta vai rengastusta uusiks?? Ainakin tuo vetokoukku saa lähteä ennen hepomäen reissua!
Niin ja onhan tähän saatu vinssikin keulaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=139383
Piti mallata miten istus 11-20 renkaat ketjut 33mutikoihin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=140354
Leveys kävis hyvästi mut pikkasen joutus lyhentää. Ei raaski uusia ketjuja heti laittaa harrastus toimintaan. Noilla luulis pitoa riittävän.
Valo päivitystä katolle, 48w ledit
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=140355
Ja tuore leima rekisteri otteessa. Ei havaittuja vikoja/puutteita. Tosin savuarvo herätti ihmetystä. 0.02:rolleyes: Eka polkasulla kysy katsastusmies: tippuko se letku sieltä putkesta:D
Tällänen meininki oli eilissä päivänä. Tekniikan vaihtoa kenttä olosuhteissa. Ihan ylimainostettua on joku lattialämmitteinen halli.:rolleyes: Pohjolan tallissa saa hyvin raitista ilmaa:D
Chit-chatissa oli aikasemmin tunnista kardaani kirjotus. Ite veikkasin siellä sitä et olis nelivaihteisen HJ:n, mut tais sattua jokin mittavirhe ku olikin lyhyempi. Olisko tuo sit viisvaihteisen tuplanivel?
Mites tuo polttoaineen paluu kun vaihtuu 12ht kone keulaan? Pitääkö se viedä tankille asti?
No eipä ollu ajatus mukana taas... viisvaihteisessahan on vielä pitempi tuo etu kardaani. Eli eipä ollu hojosta tuo:o
Meinaa ahdasta olla uuden laatikon ja vanhan kannakepalkin kanssa. nelivedon kytkentä tulee aika lähelle runkoon kiinnitys pulttia. Pyssyy kait se kolomellakin pultilla...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=150345
Aparaatti
05.03.2014, 17:21
Meinaa ahdasta olla uuden laatikon ja vanhan kannakepalkin kanssa. nelivedon kytkentä tulee aika lähelle runkoon kiinnitys pulttia. Pyssyy kait se kolomellakin pultilla...
Tuohon kestävyyteen en uskalla kantaa ottaa.. Kuusykkösissä on siirretty ulkopuolelle tuo kannattimen kiinnitysrauta ja sisäpuolella on enempi tilaa vissiin ja toisenlainen rauta?
Itsellä katkesi sen poikittaisraudan kiinnityspulteista yksi tai kaksi joskus ja kyllä se ainakin hetken siellä pysyi paikallaan vaikka pari pulttia puuttuikin. Kyseessä tosin siis kuusykkönen ja tulikohan se kahdeksalla pultilla kiinni? Eli eipä tuostakaan mitään apua ollut :D
Nuo raudathan voi olla rungossa kiinni jo valmiiksi kun sinne asentelee laatikkoa. Paljonko tuohon pultin kannan ja nelivedon kytkentäsysteemin väliin jäi tilaa?
Niin on uudemmassa raudat ulkopuolella ja kiinnitys pulteilla alapuolelta. Jäi sinne lopulta ennenpi tilaa mitä tuo kuva näyttää. Ehkä reilu sentti ja pultinkin sai hyvin paikalleen kun tunkkasi laatikkoa vähän ylös päin. En kehannu, enkä raaski tuohon runkoon tehä uusia kiinnitys kohtia. Ja vehkeetkin täällä kotona on mitä on. Kytkinkopan vaihdolla sai uuden laatikon suoraan ja istumaan alkuperäisille kiinnikkeille. Helepottaa kummasti kun on kaks kokonaista autoo mistä kattella käypästä palikkaa. Ei näissä oo kyllä muuta yhteistä ku keulamaskissa toyota teksti.:D
Vinssin vivustoon pitäs joku jatko patentti kehittää. Vanha "vaijeri vivusto" jää paikalleen. Vinssi kardaanille jatkopala kans.
Nyt helepottas ku löytäs kytkentäkaavion sähköille takaosasta. Johtosarjan vaihto menossa. Ja se charge ligh rele oli sulanu lattialle.
Niin ja tuli lyhennettyä nuita ketjuja käypäseks ja ON muuten pitoja:D
Tänään rakenneltiin vähän jatkoja pakoputkelle ja vinssin jordaanille. Biltemasta ostin mahollisimman lyhyen äänenvaimentimen (25cm pitkä) siinä toivossa että tuo se ei vaimenna mittään, mut perskule on kuin sähköautossa äänet. Pätö pönttöön häviää kaikki äänet:eek:
Jousien ja vinssin päivitys paketti. Tuli viime talvena tehtyä soa, mut ei oikein tullu siitä hyvä. Eikä riitä mielenkiintto omia virityksiä muokkaamaan. Joten toiset akselit alle ja uudet jouset. Upultit meinasin laitella toisin päin, niin sais akselin alta vähän petejä tasasemmaks.
Vinssiin vaijerin tilalle 14mm naru. Liuku kitaa ja muuta muokkausta puskuriin.
Laitetaan tämä työkulkine kans tänne. Etukardaaniin ristikon vaihtelua. Viime kesä tul laitettua uus kardaani, ei 20000 mailia kestäny. Tuosta määrästä murto osa ajettu nelivedolla. :mad: ja kyllä on tullu rasvattua aika usein kun on etupään nivelissä nipat.
Sinne istuu. Ensin tein latan pätkistä jousen alle uudet topparit, sit aloin miettii iskarin kiinnitystä. Kunnes hokasin et vanhoista iskarin kiinnikeistä saa tehtyä kaiken. Vaihtaa vaan puolia ja pikkusen näyttää laikkaa. Vähän täytyy reikiä jyrsiä et upultin alapinta istuu paremmin. On ne nyt vähän tasasemmat. Yläpäähän hitsata nuo holkit vielä kiinni.
Saakohan tuon arbin c-sokka lukkoperän laitettua täyskevennettyyn akseliin? Ainakin pooritus on sama.
Komia on rami :) Katoitko muuten ristikoita laittaessa oliko jokaisessa kupissa tarpeeksi neuloja? Tuli vaan mieleen kun vaihdoin yhteen suburbanin etukardaaniin uudet Precision:in ristikot, niin kummastakin ristikosta puuttui kymmenkunta neulaa.
Tuli uutena koko kardaani. Onhan se mahollista et sieltä pari neulaa puuttunu, kun luulis nuitten pitempään kestävän. Uudesta ristikosta en katellu tarkemmin ku yhtä kuppia, mut siellä ainakin ol tarpeeks neuloja. Täytyypä huomenna piruuttaa vilkasta tuota uutta joka on varastossa.
Käytetääs välillä pyörillään. Etuakseli melkein nipussa. Ohjausvarret ja jarruputket viel. Ei jääny paljoo tavaraa jousien alle.
Vähän tuo nyt madaltuu, mut jospa taas ajomukavuus parantus.
Ai että on mukava rakentelu keli. Tuulee lunta vaakatasossa niskaan!
Etuakselin niputusta. Taka-akselin kiinnikkeiden suunnitelua ja vinssin kyhäystä.
Laitoin tuon puol kevennetyn perän nyt tuohon täys kevennettyyn akseliin. Sokat jäi luonnollisesti pois ja sitten tuo vetoakseleiden väli pala. Ei muuta ihmeellistä kun nyt vaan nuo vetoakselin pikkurattaat tasauspyörästössä pääsee elämään vähän enenmän sivusuunnassa. Eli merkitystä?
Kemppi sisälle kuivamaan.. On kyllä näppärä peli tuo evo 200. Kärryssä kulkee kaikki tarvittava vaivatta minne vain.
Jatko pala kardaaniin. Pulteilla passasin ja heittokellolla paikallaan yritin katella suoraks. :D On se hymy herkässä aina kun pääsee remontin jälkeen ajelee.
Lapioon kokeilin minkä näkönen ois jos vetäs toyotaan maastokuviot pintaan ens kesänä.
Minkälainen tuosta alustasta nyt tuli, paraniko ajettavuus, miten joustot? Tilasitko ulkomailta, minkä hintainen rahti? :)
Parempi tuo nyt on ajaa kuoppasilla teillä mitä esim rami. Hyvähän siitä tuli kun kaikki on jämäkkää, välyksetöntä ja uutta. Ratti akselilla tosin pieni välys. Joustot on ihan riittävät satunnaisiin tieltä poistumisiin ja piha offailuun. Saman kaapeli kelan päälle tuo kiipee kun soakin kanssa. Cros4wd:ltä tuli taas kaikki palikat. Eli kiitokset Jyväskylään.:)
Moro!
Sulla on tuossa hyvän näköinen vinssipuskuri, onko omavalmiste? onko siihen mitään kuvia, on aika kiinnostavan näköinen vois pikkasen ottaa mallia omaan
Ihan on omasta päästä tehty. :) vinssiä nostin ylöspäin, niin että kardaani tulee rungon etupalkin päältä. Ylemmissä kuvissa aloitettu yhestä levystä taittelee. Laikalla uraa, taitos ja ja migillä sauma kiinni. Kotelon sisällä kulma ja lattarautaa sikinsokin vahvikkeena.
Viimeinkin saa kotia vähän säänsuojaa. Vielä sato viikolla 25senttiä lunta tallinlattialle, mut jospa tämän päivän jälkeen pysys kuivana. Sit sais alotella rami projektia, automaattiloota pois ja manuaali tilalle. Samalla vois koneenkin käyttää auki.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=211285
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=211351
Toyotakin pääs töihin kun vinssattiin pääpressu katolle. Onhan cruiseri hyötyajoneuvo
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=211350
Ovea vaille saatiin tänään, ei vielä saanu sulatusta sisälle, mut hyvällä mallilla. Niin ja tullu hommattua tässä parin vuoden aikana tuommonen pihakone. Huddig 960 C6.
Kenen valmistama halli on? Näyttää järkevältä rungolta
Landtek. Joo kyl tuo ihan hyvältä vaikutti, siististi hitsattu ja sinkitty. Made in Tartunmaa. Vähän ois saanu olla paremmat kasausohjeet ja pari pikku nippeliä taitaa puuttua. Oven liukukiskoo en oo löytäny vielä.
Tänään alottelin rami projektia. Tarkoitus olis vaihtaa automaattilaatikko manuaaliin nv4500. Samalla käyttää kone pois ja auki. Mitä sille joutuukin tekemään. Ja vp44 heittää kans mäkeen, joka korvattas p7100 syöttöpumpulla. Loppuu ne pienet sähköongelmat. EHKÄ.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=211709
Vielä kun olisit laittanu paksut vanerit auton alle lattiaksi niin helpottaa kummasti nostelua ja siirtelyä:)
Jossain täällä tontilla on pari vanerin palasta, mut forecan mukaan niitten päällä on vielä 79 senttiä lunta. :D
En ajatellut mitään palasia, vaan reilun kokoista lattiaa metri kaks joka suuntaan ohi auton
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=211921
Tänä viikonloppuna oon vaan yrittäny ehtiä Cumminsia, kaiken öljyhiekkapaskakerroksen alta. Sieltähän se alkaa löytyä, muutaman räkliinipurkin, ruuvimeisselin ja harjan avulla. Ja enenkun kukaan kerkiää, niin kyllä. Kuumavesipesuri olis hyvä. :p
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=211923
Laitetaan vielä tännekin. Aina ei jaksa käsin, mut onneks on myöskin cumminsilla varustettu moottorinostin.:D
Siitä ne uudet osat alkaa tulemaan. Jakolaatikkoon uudet laakerit ja stefat. Tässä samassa piti tulla sen vaihteiston, mut eipä rockauto suostunu sitä lähettämään tämä auton vin-numerolla. Nooh, onneks sain apuja ja manuaali auton numeron. Ois vaan nähny et pitääkö tilata 29 boorinen sisäänmeno akseli vai ei. Todennäkösesti kyllä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=212020
hiluvitkutin
12.04.2018, 07:55
Tuleeha uus ketju samalla?
Mulla ketju hyppi yli, kakkos koppane mulla jossa on leveempi ketju ku vanhemmassa.
Minkäs ikäne peli sulla?
E: taitaa ollakin ykkös koppa ku näky yks kuva sivulta. Se ei taida olla hd jakis.
241 dhd lukee lätkässä. En oo tilannu ketjua, aukasee ton ja kahtoo missä kunnossa se. Kyllä tää kakkoskoppanen on. 99 vuotinen, 24 venttiilinen ja neliovinen pätkämalli.
hiluvitkutin
12.04.2018, 20:37
Jaa, näytti etttei takaoven saumaa ois ollu...näkö on menny ettei selvää päivääkää näe��
Onko sulla jotain testeriä millä pääsee kahtelemaan?
Siis obd lukiaa
Perjantai illan projekti, moottoripukki. Oli varastossa pikkuveljen ostama pukki, 450 killoo lupas kestävyyttä. Ei oikein vakuuttanu kun laitto cummelin siihen roikkuu. Motonetistä toinen samanlainen ja vähän muokkausta niin jopa rupes kantamaan. Vielä pitää joku jarru kehitellä tohon pyöritykseen et lukittuu vaateriin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=212072
Vähän fiilistelyä vaihdekepin kanssa. Laitetaan dodgeen jotain mikä kestää. Cruiserin osia hyötykäyttöön kun sellaisia sattuu pihasta löytymään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=212085
Kahella kepillä luulis kerkiivän. :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=212091
Ja polkimien hahnottelua. Toyotasta nekin löyty.
Mikä laatikko on tulossa? Vai se ainut oikea mikä kuuluu cumminsin jatkoksi:)
Ai eli Eaton Fuller? Ei valitettavasti. :( se kyllä kävi mielessä, mutta vielä suurenpi töinen sovittaa. Laatikoksi tulee nv4500.
Eikö se ole ainut oikea voimalinja. Sellaisesta kokoonpanosta tässä on haaveiltu, kun korttia varten ajoharjoittelut tehtiin kyseisellä voimalinjalla varustetulla Sisulla. Mutta sellainen on vähän turhan iso työmatka ajoon niin Dodgella sais vähän fiiliksestä kiinni
Summitracingin paketti saapu tänään. South Bendin kytkinpaketti, pitäs riittää 425 heppaan ja 900lbs vääntöö. Kai se riittää. Jännä tuo kytkinsylinteri, kokonainen ja vielä nesteetkin valmiina sisällä. Pultaa vaan paikoilleen. Advance adapterin kytkinkoppa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=212143
Tuleeha uus ketju samalla?
Mulla ketju hyppi yli, kakkos koppane mulla jossa on leveempi ketju ku vanhemmassa.
Minkäs ikäne peli sulla?
E: taitaa ollakin ykkös koppa ku näky yks kuva sivulta. Se ei taida olla hd jakis.
Ykköskoppasen cummituksellisen jakiksessa ei ole ketjua, ratasvälitteinen rautakuorinen NP205
Onko moottoristä löytynyt mitään ihmeellistä sisältä?
Öljyn imusihdissä oli pari isoo tiivisteen palasta. Öljypumpun rattaissa pieniä rokamia ja kampiakselin 6pukin liuskassa syvä yksittäinen ura. Jotain kulkenu öljyn matkassa. En tiedä mistä ja millon. Sylinterit jees, näkyy hoonaus jäljet, 3 ja 4sessa pientä pysty jälkee. Ei kait sille muutakun hoonaus. Uudet männät, renkaat, laakerit, pultit, tiivisteet ja takas nippuu?
hiluvitkutin
17.04.2018, 20:24
Ykköskoppasen cummituksellisen jakiksessa ei ole ketjua, ratasvälitteinen rautakuorinen NP205
Onko moottoristä löytynyt mitään ihmeellistä sisältä?
Sittempä niissä varmaan käytetty paria eri lootaa.
Öljyn imusihdissä oli pari isoo tiivisteen palasta. Öljypumpun rattaissa pieniä rokamia ja kampiakselin 6pukin liuskassa syvä yksittäinen ura. Jotain kulkenu öljyn matkassa. En tiedä mistä ja millon. Sylinterit jees, näkyy hoonaus jäljet, 3 ja 4sessa pientä pysty jälkee. Ei kait sille muutakun hoonaus. Uudet männät, renkaat, laakerit, pultit, tiivisteet ja takas nippuu?
Uutta palikkaa sen mukaan kuinka paljon meinaa tehoa kiristellä irti.
En omaankaan mäntiä vaihtanut rengastin vaan ja kk laakerit vaihdoin, en edes hoonannut.
Kampiakselin käyttäisin hiomolla mittauttamassa jos kk laakerit on erityisen kuluneet.
Sittempä niissä varmaan käytetty paria eri lootaa.
Ainahan kaikki mahdollista on, varsinkin niissä ihan viimeisissä -93-94 malleissa.
Omaan vähäiseen tietämykseenvvaan ei ole tullut cumminsin perässä muita vastaan, bensoissa on sitten vaikka ja mitä.
Ja mä luulin etten tule enää tarviimaan tota automaatti. Mite vielä, siitähän saa näppärän telineen ku purkaa jakolaatikon. :D purku puolella ollaan ja tuokin jää oottamaan kuvassa näkyvää akselia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=212227
Sentään jotain kasaankin päin. Uudet polkimet vuodelta 1981. :rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=212220
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3490&pictureid=213496
Vähän jo konettakin saatu viimeinkin kasaan. Osia piti odotella aika kauan.
https://m.youtube.com/watch?v=G4pPGFDOmY4