View Full Version : venekärry epätasapainossa..
tässä on pieni ongelma venekärryn kanssa.. mulla on tuollainen iänkaiken vanha pikkukärry minkä entrasin ja tein siitä venekärryn.. viimevuonna vetelin kevyttä läsikuitupaattia mihin sattuu eikä mitään ongelmaa ollut.. nyt myin veneen pois ja pistin isomman tilalle.. edellinen painoi noin sata kiloa ja tämä uusi noin 300kg
kärry ja puomi on aivan liian lyhyet..
hain veneen tuolla pikkukärryllä niin meinasi käydä kylmästi kun kärryn perse alkoi heitellä sivusta sivuun! en ole aivan varma tuon kärryn akselikantavuudesta mutta uskoisin sen ylittävän reilusti tuon veneen painon.
vaappumisessa oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä älytön takapaino.. ratkeaako vaappuminen kun pidennän puomia metrin puolitoista? näin venettä saisi tuotua enemmän kärryn keskelle ja paino jakautuisi paremmin akselin päälle..
tuossa on tällähetkellä normaali kärryn jarruton akseli.. jousituksena toimii lehtijouset ja iskarit..
BJ-40/76
16.05.2011, 18:42
tue se kärry kunnolla vaakatasoon, ja lähde hilaamaan venettä
eteenpäin, niin pitkälle että aisapainoa on "sopivasti" siis lain sallima maksimi.
sitten vaan aisaa jatkamaan.
Muista että jos aisaa jatkaa samalla materiaalilla, mistä se aiemmin on tehty,
aisan jäykkyys kärsii aikalailla, puhumattakaan joistain hätäsistä hitsauksista,
joten olisko helpompi vaihtaa suosiolla koko kärry isompaan?
Ja tuon operaation laillisuudesta sen verran, että taitaa pitää tehdä omin
luvin, nykyään nuo aisat melkoisen tarkkailun alaisena.
Tekaset irrotettavan jatkoaisan vetokuulan/vetopään kanssa, niin ei tuu muuhun käyttöön sit murhapitkä kärrystä.
tuon aisan ulkomitta oli 62mm ja sisämitta mukavat 51mm
sinne menee juuri ja juuri 50mm putki sisälle eli etulaidan edesta aisa poikki ja sovittaa jatkopala paikalleen.. siihen saa väkevän a10 sauman ympäriinsä.. putkeahan voi työntää niin pitkälle aisan sisälle että sivuun saisi vaikka pari 12mm pulttia.. ei varmana katkeaisi.. laillisuudesta en sitten tiedä..
tosin tuo on 80-luvun alkupuolen kärry että siihenaikaan kärryyn sai hitsata just niin paljon kun huvitti.. siksi ei millään viitsisi alkaa uutta kärryä haalia..
maksimi akselimassakin on otteen mukaan 650kg jarruitta..
hyvää:
- ettei käyny hullusti
huonoa:
- lastataan ja vedetään kärryä ymmärtämättä perusasioita
AISAPAINO AINA KUNTOON, HYVÄ PERUSASETUS 75 KG, JOS VETOAUTO / KOUKKU`SIETÄÄ ENEMMÄN NIIN SEN MUKAAN !
ja tuohon loppuunlainaus trailerikeskuksen sivuilta, hyvät perusohjeet
VETOAISA JA D-VOIMA
Tammikuun 1. päivänä 2007 astui voimaan määräys O1 ja O2 luokan perävaunujen vetoaisojen tyyppihyväksynnästä. Yksinkertaisesti se tarkoittaa sitä, että jokaisen 1.1.2007 jälkeen rekisteröidyn ja enintään 3500 kg kokonaismassaisen perävaunun vetoaisan tulee olla E-tyyppihyväksytty, tai vetoaisalla tulee olla auktorisoidun tutkimuslaitoksen ko. tuotteeseen kohdistuva kansainvälinen tai kansallinen hyväksyntäraportti.
On tärkeätä sisäistää, että tämän tyyppihyväksynnän myötä vetoaisan ns. D-arvo ratkaisee myös vetoauton suurimman sallitun teknisen kokonaismassan. Tämä on erittäin perusteltua, koska mitä raskaampi vetoauto on, sitä enemmän se rasittaa perävaunua, ja tietysti aivan erityisesti sen vetoaisaa. 12 tonnin kuorma-auto kohdistaa vetoaisaan merkittävästi suurempia iskuja ja voimia kuin 2 tonnin vetoauto. On kyse samasta erosta mikä on havaittavissa kevyen vasaran ja viiden kilon lekan välillä.
Jos ja kun perävaunun vetoaisa on tyyppihyväksytty 1.1.2007 voimaan astuneiden vaatimusten mukaisesti se ei siis tarkoita että perävaunua saa vetää millä autolla tahansa. Päinvastoin, nyt vetoaisalle annettu D-arvo kertoo tarkasti vetoauton suurimman sallitun kokonaismassan. Heinänkuun 6. päivänä 2007 katsastusasemille annetun ohjeen mukaan olisi seuraavasta päivästä alkaen jokaisen rekisteröitävän perävaunun rekisteriotteeseen tullut merkitä vetoauton suurin sallittu kokonaismassa. Tämä ei ole vielä toteutunut, mutta toteutunee hyvin pian.
Vetoaisasta itsestään on aina käytävä ilmi mikä on vetoauton suurin sallittu kokonaismassa. Joissakin kotimaisissa perävaunuissa tämä on ilmaistu aisaan merkityllä luvulla, esimerkiksi 7500 kg. Tuo luku ei siis tarkoita että vetoaisa kestää 7500 kg:n kuorman. Se tarkoittaa että juuri sitä vaunua saa vetää enintään 7500 kg kokonaismassaisella vetoautolla.
Muualla Euroopassa valmistetuissa vaunuissa vetoaisassa yleensä sama asia ilmaistaan toisin eli D-voima ilmaistaan suoraan kN-arvona. Näin katsastusmiehen on helppo annetun kaavan mukaan laskea vetoauton suurin sallittu massa ja merkitä tuo massa perävaunun rekisteriotteeseen.
D-voima kulkee käsikkäin ns. junapainon kanssa. Sekä vetoauton että perävaunun kokonaismassa vaikuttavat vaadittavaan kN-arvoon.
AGADOS
Kaikkien Suomessa myytävien Agados perävaunujen vetoaisan kN-luku riittää 32 tonnin kokonaismassaiselle vetoautolle. Se kertoo erittäin paljon aisojen kestävyydestä: jos aisa kestää 32 tonnin kuorma-auton antamat iskut, se totisesti kestää 2 – 7 tonnin vetoautojen iskut menne tullen, ja ilman muuta myös suuremmat kuormat ilman murtumisvaaraa.
D-voima vaikuttaa myös vetokoukkuun ja perävaunun vetopäähän. Vetokoukku, joka 3,5 tonnin pakettiautossa riittää 3,5 tonnin kärryn vetoon ei riitä alkuunkaan saman käryn vetoon, jos vetoauton kokonaismassa on vaikkapa18 tonnia. Kaikkien Agados perävaunujen vetopäät riittävät 32 tonnin vetoautoille. Kysymys siis ei ole siitä onko valurautainen vetopää vahvempi kuin ei valurautainen: kysymys on yksinkertaisesti vetopään tutkitusta kN-arvosta. Se on ainoa tieto jolla kärryn käyttäjälle on merkitystä. Hyvän osviitan saa jo vetopäähän merkitystä suurimmasta aisapainosta. On perävaunuja, joissa suurehkosta kokonaismassasta huolimatta vetopäälle on rajattu esimerkiksi 75 kg: aisapaino, kun samassa painoluokassa Agadoksella voi olla käytössä vetopää, jonka aisapaino on 100 – 150 kg tai enemmän. Aisapainon kohdalla on kuitenkin muistettava vetoauton asettamat rajoitukset
selvittelin tänään trafin insinöörien ja inssien kanssa miten tuo kärryn muuntelu tulisi tehdä.. päästiin yhteisymmärrykseen varsin helposti eikä hintakaan ole mitään verrattuna uuteen kärryyn..
puomia saa jatkaa niin paljon kun tarvetta on.. edellyttäen että puomia ei jatketa hitsaamalla! käytännössä siis orkkis aisa tulisi irroittaa kokonaan pois ja uusia aisa kokonaan uudella puomilla..
tuossa mun kärryssä on orkkispuomin rakenne yltää vain kärryosan puoliväliin.. kuulemma riittää että tuleva uusi puomi on siihen asti mihin vanha oli..
noihin etu ja takaylityksiin puutuin sen verran että etuylitystä tulee väkisinkin enemmän kun se metri jos lykkään veneen niin pitkälle että riki osuu takalaitaan.. ongelma ratkeaa muutoskatsastamalla kärry VAIN veneen kuljetuskäyttöön.. eli käytännössä venetraileriksi.. venekärryissä kun ei ole pohjaa mitä ylittää niin kärryn pituus mitataan vetolenkista.. näin etuylitystä ei voi tulla..
siihen uuteen puomiin pitää myös meistää uusi runkonumero mikä sekin tuntui olevan pirun tarkkaa!! vanha kärry puomeineen pitää valokuvata tarkasti.. vanha puomi pitää esittää asemalla ja vasta sitten voidaan meistää uusi numero..
muutoskatsatus maksaa kärrystä riippuen noin 30-50e jos kaikki natsaa..