View Full Version : Hj 61 navat vuotaa
Moro
Auttakee vähän vaihdoin tossa stefat etuakseliin ja pallojen tiivisteet niin kysymys kuuluukin että saako peräöljy päästä sinne kääntölaakereille??? Meni noin viikko niin jopas on alkanut kuljettajan puolella tiputtelemaan pallosta hieman öljyä! Kokeilin että huohottaja on ainakin auki!
Pronssiholkit olis kannattanu myös vaihtaa, nekin kuluu.
Tamgearssilta tahi toyotalta uuet vaan.
Jeps katoin kyllä ne pronssiholkit ja ei ne liiankuluneet ollu! Mutta mulla tulee öljy ulkos sen kupin pohjasta jossa on 4pultilla kääntölaakerikiinni siihenkin vaihoin uudet tiivisteet mutta öljy todellakin näyttäätippuvan pallosta joten oisko tefa jos sit taas kaput ostin kyllä ne " tiiviimät" stefat
landsuiceri
15.05.2011, 21:21
Sulla on käyny luultavsti asennus virhe siinnä kun olet laittanut vetarin stefan paikoilleen eli se stefan kiristys rautalanka mikä on siellä stefan takapuolella nii on voinnut irrota!
BJ-40/76
15.05.2011, 23:51
Tarkoitatko niitä superstefoja(?), siis niitä ylimääräisellä kumi heltalla
olevia ns. hdj-80 tyyppisiä stefoja?
Onhan sulla ne olkalaakereiden säätölevyt alkuperäisillä paikoilla (noin) ?
tai sitten stefä on mennyt rikki asennettaessa? vetari ja stefa kannattaa öljytä ennen paikalleen työntöä.
Toinen vaihtoehto on että joko vetoakseli tai akseliputki tai napa on saanut
kokea kovia/nivelrikon jossakin vaiheessa.
Ja jos vaihdat nuon pronssiholkit, niin kannattaa miettiä mistä ne hankkii...
Nimimerkillä hdj:n pronssiholkkisulkeisia enemmän kuin tarpeeksi:mad:
(nyt toyotalta ostetut alkuperäiset, ja ovat kestäneet)
Joo on ne superstefat. Mutta nekään ei ihan tiiviit ole että kysymys kuuluukin että saako tai onko tarkoituskin että perä öljy päässee kupille saakka? Koska jos laittaa orggis sstefan niin öljykyllä pääsee kupille saakka?
Paljonko on orggismäärä öljyä HJ61 periin?
Joo on ne superstefat. Mutta nekään ei ihan tiiviit ole että kysymys kuuluukin että saako tai onko tarkoituskin että perä öljy päässee kupille saakka? Koska jos laittaa orggis sstefan niin öljykyllä pääsee kupille saakka?
Koska siellä on se stefa niin eiköhän sen ole tarkoitus pitää se öljy siellä toisella puolella? Miksi tehtaalla muuten olisi asennettu moinen rinkula sinne väliin?
Onko murroksessa päätysokka paikallaan ettei akselin stefapinta pääse uimaan pois stefalta. Olen ajanut ilman päätysokkaa 61 akseleilla ja silloin ainakin pientä vuotoa oli mutta en tiedä oliko se vaan huonon stefan syytä. Nyt mulla on kahdessa autossa nuo marlincrawler tyyliset paremmat stefat ja ei bertassa ainakaan ole ollut mitään suurempaa vuotoa. Jos autoa ajetaan kovin kalleleen pitkäksi aikaa niin silloin todennäköisesti jotain vuotaa läpi.
landsuiceri
16.05.2011, 10:31
Taitaa öljymäärä olla jotakin 2,5l aika lähelle!
Kyllä niissä näky olevan sokat paikoillaan mutta tuli mieleen että jos perät on hieman ylitäytetty niin onko kellään käyny näin? Perän tilavuushan on 2,5l ja mulla on öljyä 3l koska perän laippa on korotussyistä aikasta viistosti ylös=)
landsuiceri
16.05.2011, 11:27
se voi olla yks syy mutta kyllähän stefan täytyisi silti pitää? Jos vain perän huohotus pelaa kunnolla.
Huohotus kyl pelaa mutta noi stefathan ei ole ihan tiiviimät kun laittaa akselin jos katsoo tamgearsin sivullakin stefan ja akselin liitos kuvaa niin kyllä sinne vain tahtoo jäätä ylä puolelle 1mm rako.
BJ-40/76
16.05.2011, 11:56
Ei noihin jää minkäänlaista rakoa, sulla mahtaa olla joko väärät stefat tai
joku on sorvannut vetarin liukupinnan?
Ne stefat ovat niin tiukat, että jos ei liukastetta välissä, niin kamittaa kunnolla.
-> stefan sisäreikä suuruusluokkaa millin pienempi kuin vetarin liukupinnan
halkaisija.
Ai no mulla kyl meni paikoilleen ilman mitään liukasteita stefa on tamgearsilta hj 61
TO6-1008K stefa etuakseliputken päähän huomatt. parannettu versio (estää peräöljyvuodon)
Jospa jostain syystä kääntöpää ei ole keskittynyt kuulaan nähden niin silloin stefan päälle tai alle voi jäädä rako. Kuluneet olkalaakerit tai akseliputki mutkalla?
No toi voi olla syy koska toinen puoli pitää! Kun tein rempan laitoin uudet kääntölaakerit! Täytynee aukasta napa ja tutkia et miten se tefa siellä on! En mä nää tässä muuta ongelmaa mutta öljy tahtoo vähän heikentää murrosta ku se liuottaa fassuja sieltä pois! Muuten ei mua pikku tiputtamiset haittais=)