PDA

View Full Version : 86 tuontivette:Valot & päästöt


24.04.2003, 21:19
Nyt se monen vuoden unelma toteutui ja Saksan-tuonti vette köllöttelee pihassa.Pirssi oli ulkoa ja sisältä tosi fiksussa kunnossa ja näytti että edellinen omistaja oli hoitanut autoa hyvin. Tullissakin kehuskeltiin Veten ulkomuotoja kauniiksi...(oli ilmeisesti ensimmäinen
mitä pääsivät tsekkaamaan ;)
Katsastuskonttorilla meni sitten hermot, katsastus kesti n. 2.5 h (todellinen jenkkiystävä sattui katsastamaan tietenkin....)
Valot aiheutti tuskaa ja sivuvilkut pitää lisätä ja se takareunassa oleva punainen valo poistaa nämä ei sinällään mitään vaikeita hommia.Sumuvalot todettiin laittomiksi(!) ja samaten etuparkit puuttuivat. Takavaloihin pitäisi löytää todistus ettei "E" mallia ole saatavilla vetten (eli alkup vaihtoon????).Lisäksi päästöt jotka olivat välillä sisällä ja välillä ulkona raja-arvoista ja siitä pomppas.Olen kyllä ymmärtänyt ettei vetessä nuo päästöt yleensä ole ongelma. Eli parit kysymykset:

1. Missä "suomi-autoissa" sijaitsee parkit edessä ?
2. Onko asiallisen näköisiä sivuvilkkuja saatavilla mistä?
3. Onko tuolle päästöhommelille tehtävissä jotain helposti?

Omistin aikaisemmin Camaron mutta kyllä täytyy todeta että Vette se vasta
on "oikea" urheiluauto.Upeeeeta!!!!!!!!!(jahka sais viä leiman....)

T: Hyvästi karvanoppatoyotat


Note! This message was posted anonymously!

25.04.2003, 07:00
Minulla on ainakin vaihdettu autoon sellaiset umpiot, joissa on parkit ja niihin on sitten tehty johdotus.
Ne sivuvilkut kyllä pitäisi olla sinullakin siinä etupyörän edessä olevassa valoyhdistelmässä???
Tuosta takana olevasta punaisesta sivuvalosta/heijastimesta ovat minullekkin aikanaan katsastuksessa valittaneet ja tein siinä yksinkertaisen rarkaisun ja laitoin päälle kansipuoleisella teipillä peräkärryyn tarkoitetun keltaisen heijastimen(itse asiassa 1,5kpl bilteman heijastinta per puoli).

Pakokaasuista ei pitäisi katsastuksessa olla valitettavaa jos laitteet on kunnossa. Syitä voisi olla seuraavissa paikoissa: Happianturi, tulpanjohdot, tulpat, jakajan kansi.
Eniten epäilen sytytyspuolta tai jotain anturia.

Jari

Note! This message was posted anonymously!

29.04.2003, 13:35
Olen harkinnut itsekin auton eli Veten tuomista Saksan maalta, eli kiinnostaisi minkälaiset verot olet joutunut maksamaan Saksasta tuodusta Vetestä. Minkälaisen vertailuhinnan tulli määräsi autolle johon tuomaasi autoa verrataan. Olisin kiitollinen infosta.

Note! This message was posted anonymously!

29.04.2003, 16:43
Kävin perjantaina Konalan katsastuskonttorilla näyttämässä -87 ´Vetteäni ja siinä kyllä kelpasi etupyörän edessä vilkkuva suuntavalo. Takavaloissa ei mitään sanomista, jopa sivu peruutus valot kelpasi. Parkit on keltaiset ja "sumuvalot" toimii hyvin huomiovaloina, ei tarvitse ajella sammakon silmät valoisalla ylhäällä. Toivottivat hyvää kesää.

Note! This message was posted anonymously!

02.05.2003, 10:46
Auton tuonti Saksasta:

Auton hinta veroineen+kuluineen tulee olemaan n.17000€ eli suomen
hintatasoon nähden aika lailla yks yhteen. Vanhat vetet
oli saksassa aika kovissa hinnoissa mutta juuri tämä
85....89 väli on kutakuinkin kilpailukykyinen.Autojen kunto kuitenkin
on saksassa mielestäni huomattavasti parempi (ainakin niihin verrattuna mitä kävin suomessa katsomassa).En usko että veten hinnat suomessa tippuu pätkääkään uuden verosysteemin myötä,saadaanpa kuitenkin taas muutama vette suomeen lisää.
Auton tuontikulut kokonaisuudessaan n.1000€,hinta saksassa 10500 verot
n.5500-6000, että silleen....


T.Timppa

Note! This message was posted anonymously!

ossi
17.05.2003, 15:43
MINÄKIN KÄVIN MAAHANTUONTIKATSASTUKSESSA KONALASSA(-86 C4),AINOAT
HUOMAUTUKSET OLIVAT PUUTTUVAT KELTAISET SIVUVILKUT (ALKUPERÄISET EIVÄT
NÄYTÄ RIITTÄVÄN SIVULLE)PUNAISET TAKAÄÄRIVALOT KELTAISIKSI TAI UMPEEN JA
RUNKONUMERO KONEHUONEESEEN(PUUTTUI),MUUTEN "REIKIÄ NOLLA"

Esko
17.05.2003, 20:44
Löytyy kuulemma nykyisin sellainenkin lakipykälä,että muuttoautoissa sallitaan takana punaiset äärivalot.Ainakin täällä katsastus tähän vedoten hyväksyy ne myös suomi jenkkeihin. Eli leima tuli ihan orkkis valoilla.

MaKu
19.05.2003, 07:57
>>3. Onko tuolle päästöhommelille tehtävissä jotain helposti?

Yksi asia joka on äärimmäisen helppo tehdä, on että kokeilet esim. Forte Fuel System Cleaner käsittelyä. Eli käyt hakemassa kaupasta pari 400ml pulloa tätä ainetta ja kaadat täysinäiseen bensatankkiin. Aineen pitäisi puhdistaa polttoainejäjestelmä itsekseen kun ajelet sitten bensatankin tyhjäksi.
Aineen todellista tehoa en tiedä, ja tietenkin sinulla nämä päästöt voi johtua mistä tahansa aiasta, mutta olen kuullut että parille autolle (ei kuitenkaan vettejä) tämä käsittely on auttanut. Yksi korjausmies esim. kertoi pari viikkoa sitten että heillä oli ollut joku auto jossa ei päästöt olleet menneet läpi katsastuksessa. Olivat vain tehneet tämän Forte käsittelyn ja arvot olivat olleet sen jälkeen rajojen sisällä.
~MaKu

Jussi
19.05.2003, 12:51
Hei
Kävin myös (vuosi)katsastaan oman -84, ja katsastusmies käski punaiset takasivu valot poistamaan. Päästi kylläkin läpi eikä kirjoittanut huomautusta otteeseen. Tietääkö joku mistä löytyisi se lakipykälä, joka sallii lamppujen palaa? Ei viitti alkaa neuvomaan pelkän kuuleman perusteella.
t.Jussi

Esko
19.05.2003, 16:17
Moi. Kannattaisikohan tuota sivuvalo lakipykälää etsiä Suomen Autokatsastuksen sivuilta. Niillä on muistaaksen jonkinlainen kysymyspalstakin siellä. Vaihtelee käytäntö liikaa eri katsastuspaikkojen välillä. Mulle sanoi katsastaja hyväksyvänsä punaiset sivuvalot. Ei kuulemma tee eroa autolle sen mukaan miten se on Suomeen tullut.

Sami
21.05.2003, 15:00
Moi, minä kävin myös tänään rekisteröintikatsastuksessa (92 LT1 cpe) ja valoeroavaisuuksien lisäksi pyysivät vielä meistämään valmistenumeron tuulilasin alta runkoon. Pari kysymystä siitä:

-onko sille oikeapaikka oikealla eessä oleva rungon pätkä lähellä jäähdytysveden paisuntasäiliötä? (käyttikö metro-auto kyseista tai mitä paikkaa c4:sille)
-missä pääkaupunkiseudulla kyseinen työ kannayttaisi teettää?

julahti
03.09.2003, 07:54
Kävin näyttämässä Salossa 84 vetteä ja käskivät laittamaan sivuvilkut etulokariin. Onko tämä käytäntö?

Millaiset vilkut olette laittaneet?

t. Juha

jomppa
03.09.2003, 08:25
Mielestäni -84 oli viimeinen malli,johon EI tarvi sivuvilkkuja asentaa.
Omani on aina mennyt katsastuksesta läpi ilman vilkkuja.

VetteMan
03.09.2003, 08:41
http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=813

Minun -84 sivuvilkkuja ei ainakaan ole vaadittu. Rekisteröity suomeen 1995. Muutenkin on kelvannut konttorille ihan jenkkivaloilla.

- I'm not driving fast, I'm flying low! -
- Corvette '84

julahti
03.09.2003, 09:32
Pieni lisäys; auto on valmistettu 1984, ensirekisteröity saksalaisen otteen mukaaan USA:ssa 1985 ja sitten saksassa 1987. Siis 1984 mallinen, ja vilkut tulivat pakollisiksi suomessa kai joskus 1985, joten kaveri katsoi että auto on sitten 1985 mallinen ja tarvii vilkut. Täytyy yrittää puhua sitten kai kaveri ympäri jos tämä on muuallakin onnistunut.

Jos sellaiset täytyy kuitenkin laittaa onko jotain vinkkiä mitkä vilkut näyttäisivät hyvältä ja sopivan pienet siinä alaosassa, koska konepeltiin ei viitsisi alkaa porailla reikiä.

Juha

Riku
03.09.2003, 10:06
Kannattanee katsella kaupungilla hetki ohi ajelevia käyttökiesejä, sivuvilkkuja löytyy meinaan monenkokoisia... Myös kirkkaita ja tummennettuja löytyy sen perinteisen oranssin lisäksi. Muutamia sopivan tyylikkään pieniä olen nähnyt veteissä, mutta enpä muista mistä autoista ovat peräisin.

---------------------------
http://www.finnshark.com

KTM
03.09.2003, 11:24
Nimimerkillä "sivuvilkut pakko laittaa" lähestyn aihetta:

Toin Saksasta kauppakassin vuosimallia 1985. Ensirekisteröinti 03/85 ja ei auta sivuvilkut on asennettava. Pykälä tuli voimaan Suomessa 1.1.1985. Koetin kaikki konstit, mutta ei onnistunut, eli vertasin jopa kumottuun lampupesuripykälään.

Tänään ajattelin sahata lokasuojiin sitten reijät. Valitsin C-Mersun kirkkaalla lasilla olevat suorakaiteet, eivät erotu valkoisesta autosta liikaa. Kyseisiä vilkkuja myydään täydellisenä sarjana asialliseen hintaan. Vilkut tarvitsee 20X59mm reijät.

Yksi tuttu liimasi ns. "nännivilkunlasin" tuon alkuperäisen sivuvilkun päälle. Tämä pieni pyöreä lasi ajoi asian ja vilkku näkyi riittävästi sivulle. Ei tarvinnut tehdä koriin lisäreikiä.

Punaiset sivumarkkerit on saliittuja 1968-1971 tai 1972 autoissa. Loppuajankohtaa en muista. Lainlaatijat huomasivat kieltää punaiset markkerit vasta 70-luvun puolella. En ole kuullut, että muuttoautoissa saisi näkyä takana punaista sivulle. Aina ovat viskaalit vaatineet keltaiset lasit tai umpeenmaalaamisen tähän asti. Ihan hyvä jos menee läpi, mutta lievää värikkyyttä on havaittavissa näköjään eri paikkakunnilla ja asemilla käytännössä.

Supe
03.09.2003, 18:39
Eikö -84 mallissa ole etukulmassa corner lampun takaosassa pientä keltaista vilkkua? Tämä riittää ainakin uudemmissa ja rumaa töttöröä ei tarvi laittaa etupyörän taakse.

julahti
03.09.2003, 20:31
On siinä se vilkku samassa sen valkoisen valon kanssa. Keula kuitenkin kääntyy sen verran vinosti että katastusmies on sitä mieltä että se ei näy taakse, joka on tietysti totta.

Supe
04.09.2003, 10:29
Älä hyvä mies tee reikiä! Minunkin autolla on täällä ajettu jo useita vuosia ja valot on kaikki kuin jenkeissäkin.

julahti
04.09.2003, 16:23
Hölmöä se onkin, ja nyt sitten myöhäistä...reiät tuli tehtyä. Auton väri kun on tumman harmaa niin siihen sopi kuitenkin aika hyvin pienehköt tummat Golfin vilkut. Ne on matalat, samanväriset kuin auto joten ei juuri erotu. Mutta kuitenkin....