View Full Version : renkaan kuluminen epätasaisesti
Elikkäs mistähän mahtaa johtua kun karkea rengas kuluu epätasaisesti?
Kun edessä vain kuskin puolen rengas on kulunut epätasaisesti mutta muut renkaat ei ole. ilmanpaineetkin on samata joka renkaassa. eli ainut on kuskin puoli. kyseessä on maxxis creepyt 35"
Rekisteröimätön
28.04.2011, 08:47
iskarit loppu....
Rekisteröimätön
28.04.2011, 09:02
iskarit loppu....
minkämerkkiset mahtas olla hyvät iskarit jos on 2" korotus?
metsienmies
28.04.2011, 09:11
aurauskulmat ottanu ihteensä, ei montaa kymppiä maksa jos tarkistuttaa tai säästää ja tekee ite jos ei oo ihan niin tarkkaa... ;) :rolleyes:
Miten kuluu epätasaisesti?Jos jommalta kummalta laidalta niin aurauskulmat ja/tai väljä pallonivel.Olkalaakeritkin voi aiheuttaa epätasaista kulumista.
Iskarit harvemmin lehtijousitetussa vaikuttaa kulumiseen,sen verran paljon vaimentaa pakan sisäinen kitka.
Plus väljä pyöränlaakeri.
Mutta kuvausta kehiin.
eli kuluminen näkyy renkaan keskellä olevista nappuloista..toinen nappula on ainakulunut toinen toiseen suuntaan..kuten kuvassa huomaa
Nuhapumppu
28.04.2011, 18:45
eli kuluminen näkyy renkaan keskellä olevista nappuloista..toinen nappula on ainakulunut toinen toiseen suuntaan..kuten kuvassa huomaa
Ainakin rikkinäinen iskari kulutti aikoinaan omasta autosta samalla tavalla. Tosin kyseessä oli HA.
kersantti
28.04.2011, 19:04
Intin suosimassa nokian mpt kumissa juuri tuollainen kuluminen johtuu joko edes hetkellisesti vääristä rengaspaineista tai pienestä aurauskulmien muutoksesta.Nuo kaksi syytä sen ainakin siinä renkaassa tekee ja nimenomaan etusissa.Kun kulumisen huomaa niin sille ei voi enää mitään muuta kuin vaihtaa taakse ne nyppyläiset kumit niin saattaavat jopa hieman parantua tai ainakin kuluminen hidastuu.Väittäisin että pitää suht pitkälle paikkansa kaikissa lehtijousivehkeissä. Voin olla tottakai väärässäkin.
Kun edessä vain kuskin puolen rengas on kulunut epätasaisesti mutta muut renkaat ei ole.
Kuskin puolella edessä aurausta tai haritusta liikaa. Tai sit oikeesti joku olka- tai pyöränlaakeri morjens siltä kulmalta. Mut on ne kulmatki sillon mitä milloinkin.
Joo sanoisin jotta iskari, ja tai laakeri.
Onko tuota kulumaa tasaisesti ympäri renkaan?
Toisaalta jos ajat paljon asvaltilla niin nappularengas kyllä osaa kulua ihan normaalistikkin edessä noin.
Jos renkaat on jo yli puolessa matkassa niin se on varmaan melko sama vaihteleeko niiden paikkoja.toisaalta eipä se maksa kuin vaivan eli kannattaa kokeilla.
Hyviä arvauksia, mutta monta hutia.
Ei johdu lehtijousesta, koska tätä esiintyy myös kierre- ja ilmajousilla.
Ei johdu aurauskulmista, koska tätä esiintyy kaikilla aurauskulmien säädöillä ja myös moottoripyörillä.
Miten voi olla kuskin puolella haritusta tai aurausta liikaa, mutta ei yhtään toisella puolella?
Ei johdu laakereista, koska tätä esiintyy vanhoilla paskoilla laakereilla ja uusilla hyvin säädetyillä laakereilla.
Joo sanoisin jotta iskari, ja tai laakeri.
Onko tuota kulumaa tasaisesti ympäri renkaan?
Toisaalta jos ajat paljon asvaltilla niin nappularengas kyllä osaa kulua ihan normaalistikkin edessä noin.
Jos renkaat on jo yli puolessa matkassa niin se on varmaan melko sama vaihteleeko niiden paikkoja.toisaalta eipä se maksa kuin vaivan eli kannattaa kokeilla.
Unohtakaa nuo iskarit!!! Ei mitään tekoo renkaan kulumisen kanssa lehtijousisessa autossa, varsinkaan etupäässä.
En mä ton kuvan perusteella näe mitään ihmeellistä,noin ne kuluu normaalistikin paitsi jos yksi kuluu enemmän kuin muut. Moottoripyörän nappula kuviossa sama ilmiö on voimakkaampi,jarruttava kuvio(edessä) kuluu eri reunasta ku vetävä(takana) mut tos sun tapauksessa tutkailisin jarruja,ei kai hirtä? Selittäis runsaamman kulumisen,jos toinenkin olis noin kulunu ni ois normaalia.
Hyviä arvauksia, mutta monta hutia.
No mikä se oikea vastaus puikkiksen mielestä on?
Miten voi olla kuskin puolella haritusta tai aurausta liikaa, mutta ei yhtään toisella puolella?
Renkailla on taipumus hakeentua tiettyyn keskiasentoon (camber/caster mukaan), ohjaus keskittää keskelle, joten jos kolme rengasta on suoraan niin yksi voi vetää sivuun ja kulua tolleen vituiks.
Aurauksen näkee silmälläkin tän tyyppisessä autossa kun on pyörät suorassa: ratti suoraan ja katot minne suuntaan ne näyttää kylkeä pitkin sihtaillen takarenkaiden kylkiin verraten. Luultavasti vas. etunen harittaa, joten siitä raidetangonpäätä aukipäin ja kun se on kohdallaan niin pyörittelet ohjausvarren niin että ratti on suorassa.
Oma LC kulutti vasenta etusta enempi kuin muita 3 rengasta, ja meni just vähä tolleen hampaalle. Viime keväänä säätelin aurausta silmämääräisesti tolla periaatteella ja sen jälkeen on kulunu nätisti suoraan ja tasaseen kaikki.
Kyllähän nää tiellä ojaanpäin kampeemiset ja moottoripyöränkin renkaan hampaalle kulumiset melko henkisen puolen asioita on, mutta kyllä sen pystyy toisinaan selvittämäänkin. Rengaspaineilla on myös ratkaiseva osa toisinaan.
Ja taitaapa olla tuollaiselle ristikudos-creepyille ominaistakin moinen kuluminen asfaltilla, vaikka kulmat ja paineet oliskin just kohdallaan.
minulla kului patrollissa samalla lailla lapikkaat edessä. Välillä käänsin renkaat toiselle puolen niin tuli hassu pyramidi kuvio. Siinä meni kuvio "väärinpäin" mutta ei siitä ainakaan asfaltilla ollut mitään ongelmaa.
Joo kyllä nuo kulumiset on välillä aika henkimaailman juttuja.
Amiksessa oli 508 mersuja laitettavana niin niissä saattoi olla että 3 nappulariviä puuttui välistä ja sitten oli taas ehjää kuviota.
Ja onnikat söi conttinentalit siten että lopuksi ulkoreuna oli kuin "mutteri"
Mutta jos tuo kuluma on tasaisesti renkaan ympäri niin eipä liene syytä huoleen.
Ne aurauskulmat kannattaa tarkistella joka tapuksessa jos kyseessä on peli jolla ajetaan paljon.
Käyttäautossa on kaikki 4 rengasta kuluneet liki vastaavalla tavalla. Auto on Suzuki Grand Vitara ja auto oli uusi kun renkaat siihen laitettiin. Kumit BFG All Terrain T/A. Ei tuo ole menoa haitannut paitsi että vanhemmiten renkaista on alkanut kuulua aika voimakasta meteliä. Tiedä sitten johtuuko äänitason nousu tuosta omituisesta kulumisesta....
Nooh.... Pois sulkemalla tekijöitä, mitkä ei aiheuta nappulan vinoksi kulumista, saadaan ainakin karsittua pois ne, mitkä ei ole syyllisiä tähän ilmiöön.
Negatiivinen camber rasittaa rengasta sisäreunasta, mutta tasaisesti. Positiivinen camber rasittaa rengasta ulkoreunasta. Liiallinen camber kumpaan suuntaan tahansa aiheuttaa renkaan kulumista toisesta reunasta. Mutta edelleen tasaiseti.
Auraus tai haritus edessä: Auraus ja haritus edessä jakautuu tasan molemmille puolille, koska raidetankoa joko pidennetään tai lyhennetään ja se menee molemmille puolille. Ratti sitten on missä asennossa sattuu, mutta ei puututa vielä siihen.
Renkaan nappuloiden kuluminen vinoksi siten, että nappula on korkeampi etureunasta ja matalampi takareunasta tapahtuu täysin riippumatta aurauskulmista ja camberkulmista. Vaikka rengas pyörii aurauksen ja camberin osalta täysin suorassa, niin silti tätä ilmiötä esiintyy paljon. Enduropyörissä, missä nappulat ovat aika harvassa, ilmiö on tuttu. Renkaan yläpuolella etureunassa nappula on korkeampi ja takareunassa kuluneempi. Tässä ei ole aurausta eikä camberia kyseessä yhtään. Se mikä tällaista kulumista vahvistaa ja tuo enemmän esille on nappuloiden tiheys. Mitä harvemmassa nappuloita on, sitä enemmän vinoon ne kuluvat.
Tämä liittyy nyt siihen, että miten vierintävastuksen aiheuttamana nappula ikäänkuin kaatuu alle. Mitä korkeampi ja kapeampi nappula on, sitä nopeampaa vinoon kuluminen on. Mitä leveämpi ja tukevampi nappula on, sitä vähemmän se kaatuu alle. Oikeastaan nasta, ja oikein pitkä jääratanasta on hyvä esimerkki siitä, että rullaavassa renkaassa se kuluu aina vinoon kaatumalla alle jarrutuksen suuntaan, ja vetävässä renkaassa nasta kaatuu alle vedon suuntaan. Ihan samalla tavalla miten nastat kuluvat vinoon henkilöautonkin alla.
Eli vastaus Matille on se, että nappula kaatuu renkaan alla samoin kuin nasta.
Jos auraus on ihan pielessä, nappulat kaatuu sivulle.
jos auraus ja camber ovat suorassa, nappulat kaatuu alle rullaavassa renkaassa toiseen suuntaan ja vetävässä renkaassa toiseen suuntaan.
Nooh.... Pois sulkemalla tekijöitä, mitkä ei aiheuta nappulan vinoksi kulumista, saadaan ainakin karsittua pois ne, mitkä ei ole syyllisiä tähän ilmiöön.
Negatiivinen camber rasittaa rengasta sisäreunasta, mutta tasaisesti. Positiivinen camber rasittaa rengasta ulkoreunasta. Liiallinen camber kumpaan suuntaan tahansa aiheuttaa renkaan kulumista toisesta reunasta. Mutta edelleen tasaiseti.
Auraus tai haritus edessä: Auraus ja haritus edessä jakautuu tasan molemmille puolille, koska raidetankoa joko pidennetään tai lyhennetään ja se menee molemmille puolille. Ratti sitten on missä asennossa sattuu, mutta ei puututa vielä siihen.
Renkaan nappuloiden kuluminen vinoksi siten, että nappula on korkeampi etureunasta ja matalampi takareunasta tapahtuu täysin riippumatta aurauskulmista ja camberkulmista. Vaikka rengas pyörii aurauksen ja camberin osalta täysin suorassa, niin silti tätä ilmiötä esiintyy paljon. Enduropyörissä, missä nappulat ovat aika harvassa, ilmiö on tuttu. Renkaan yläpuolella etureunassa nappula on korkeampi ja takareunassa kuluneempi. Tässä ei ole aurausta eikä camberia kyseessä yhtään. Se mikä tällaista kulumista vahvistaa ja tuo enemmän esille on nappuloiden tiheys. Mitä harvemmassa nappuloita on, sitä enemmän vinoon ne kuluvat.
Tämä liittyy nyt siihen, että miten vierintävastuksen aiheuttamana nappula ikäänkuin kaatuu alle. Mitä korkeampi ja kapeampi nappula on, sitä nopeampaa vinoon kuluminen on. Mitä leveämpi ja tukevampi nappula on, sitä vähemmän se kaatuu alle. Oikeastaan nasta, ja oikein pitkä jääratanasta on hyvä esimerkki siitä, että rullaavassa renkaassa se kuluu aina vinoon kaatumalla alle jarrutuksen suuntaan, ja vetävässä renkaassa nasta kaatuu alle vedon suuntaan. Ihan samalla tavalla miten nastat kuluvat vinoon henkilöautonkin alla.
Eli vastaus Matille on se, että nappula kaatuu renkaan alla samoin kuin nasta.
Jos auraus on ihan pielessä, nappulat kaatuu sivulle.
jos auraus ja camber ovat suorassa, nappulat kaatuu alle rullaavassa renkaassa toiseen suuntaan ja vetävässä renkaassa toiseen suuntaan.
Eli henki maailman jutuissa pysytään...Ja sehän myö jo tiiettiinkin....
-Jarkko-
30.04.2011, 01:00
Insa Saharat meni XJ:ssä kaikki tuollein "rappusille" ja ulina lisääntyi samassa tahdissa... Ja kulmat kun oli pielessä niin hävisi pintaa ihan silmissä maantiejossa, mutta rappuset pysyi suhteessa ihan samanlaisina.
Väittäisin nappulakumissa tuollaisen kuuluvan enemmänkin ominaisuuksiin kun ajetaan asvaltilla. Ja rengasseoskin voi aiheuttaa erinopeudella kulumista...:rolleyes:
Aurauskulma, kulkukulma, auton painopiste, jarru, jumittava napalukko...lista on loputon...:p
mulla ainakin kulu hjn alla creepyt saman lailla hampaalle. muut renkaat sitä ei ole tehnyt.
ja kun kääntää pyörimis suunnan niin alkaa uliseen ihan perkuleesti.
Nooh.... Pois sulkemalla tekijöitä, mitkä ei aiheuta nappulan vinoksi kulumista, saadaan ainakin karsittua pois ne, mitkä ei ole syyllisiä tähän ilmiöön.
Negatiivinen camber
Positiivinen camber
Liiallinen camber kumpaan suuntaan
Auraus tai haritus edessä
Renkaan nappuloiden kuluminen vinoksi siten, että nappula on korkeampi etureunasta ja matalampi takareunasta tapahtuu täysin riippumatta aurauskulmista ja camberkulmista.
Eli vastaus Matille on se, että nappula kaatuu renkaan alla samoin kuin nasta.
Jos auraus on ihan pielessä, nappulat kaatuu sivulle.
jos auraus ja camber ovat suorassa, nappulat kaatuu alle rullaavassa renkaassa toiseen suuntaan ja vetävässä renkaassa toiseen suuntaan.
Eli suljet kaikki tekijät pois :eek:, mikään ei ole syyllinen laikukkaasti hampaalle kulumiselle autonrenkaassa? Renkaan vika, vaikka olisi katukuvio? Unohdetaan nuo 2-pyöräset tästä topiikista, nappulan vinoon kuluminen on tosiaan täysin normaalia nappularenkaassa mopossa, itelläki yks sahakuvioinen etukumi tallin seinällä.
Yks mitä ei oo tuotu esille on vielä akseliväliero ja/tai kulkusuunnan poikkeama; jos etuakseli kulkee killissä koriin nähden koko ajan tai vastaavasti taka-akseli on vinossa = auto kulkee kuin ajokoira ja renkaatkin voi kulua mielenkiintoisesti.
Ootko puikkis nähny näitä Bj Andyn mainitsemia 508 mersuja, mistä saattaa puuttua 3 nappulariviä välistä ja sitten oli taas ehjää kuviota? Ja kyseessä tällöin jäykkä akseli, jossa olkatapit. Samaa vaivaa näkee täyskokoisissa kuorma-autoissa, tuollaista harvaa aaltoa, mikä menee monen nappulan yli.
Luulen edelleen että sopivan lievä haritus saa tuollaista aikaan, rengas joustaa isomman painon alla rungostaan tietyllä lailla ja saa aikaan tuota.
Yokohamat kului 4runnerissa sahakuviolle. Tosin siinä kului myös noin joka viides nappula enemmän kuin muut. Muuten tasaista kulumaa.
Muilla renkailla ei tuota ko. autossa esiintynyt, joten pistin renkaiden piikkiin
Matti on ihan oikeassa:
"rengas joustaa isomman painon alla rungostaan tietyllä lailla ja saa aikaan tuota."
Kyllä on tullut nähtyä laikukkaasti kuluneita kuorma-auton renkaita ja 508:lla on tullut ajeltua. Renkaan runko käyttäytyy eri nopeuksissa erilailla. Esimerkiksi epätasapainossa oleva rengas ravistaa jossain nopeudessa, mutta jossain toisessa nopeudessa ei. mihin se epätasapaino sieltä katoaa nopeuden muuttuessa? Kuitenkin tasapainotetuillakin renkailla laikukkaasti kulumista esiintyy. Pyörimissuunnan vaihtaminenkaan ei auta, kuluminen jatkuu epätasaisesti nyt vaan syöden nappuloita toiselta puolelta.
Tässä hojo85 tapauksessa vasen eturengas on kulunut epätasaisesti, kolme muuta kulunut normaalisti. Paineet on samat joka renkaassa.
Voi olla että, se lievä haritus on osasyyllinen, niin kuin Matti kertoi. Mutta miksi se ei kuluta sitä oikean puolen rengasta? Haritusta kun on sielä oikeallakin.
minkäslaisella et llä vanteet on ? ja onks etuakseli mahdollisesti saanu joskus hittiä ? onko akseliväli molemmilla puolilla sama ? ajeletko napaloukot auki vai kiinni kuivalla ? onks kuskin puolen vetari pidempi ?
minkäslaisella et llä vanteet on ? ja onks etuakseli mahdollisesti saanu joskus hittiä ? onko akseliväli molemmilla puolilla sama ? ajeletko napaloukot auki vai kiinni kuivalla ? onks kuskin puolen vetari pidempi ?
vanteet on -44 10" leveet. etuakselista en tiedä et onko saanut iskuja mutta ei ainakaan minun aikaan ole saanut. ja akseliväli on vakio hj. en ajele koko ajan napalukot päällä..ja vetari on normaalistikkin kuskin puolella pitempi..
Matti on ihan oikeassa:
"rengas joustaa isomman painon alla rungostaan tietyllä lailla ja saa aikaan tuota."
Kyllä on tullut nähtyä laikukkaasti kuluneita kuorma-auton renkaita ja 508:lla on tullut ajeltua. Renkaan runko käyttäytyy eri nopeuksissa erilailla. Esimerkiksi epätasapainossa oleva rengas ravistaa jossain nopeudessa, mutta jossain toisessa nopeudessa ei. mihin se epätasapaino sieltä katoaa nopeuden muuttuessa? Kuitenkin tasapainotetuillakin renkailla laikukkaasti kulumista esiintyy. Pyörimissuunnan vaihtaminenkaan ei auta, kuluminen jatkuu epätasaisesti nyt vaan syöden nappuloita toiselta puolelta.
Tässä hojo85 tapauksessa vasen eturengas on kulunut epätasaisesti, kolme muuta kulunut normaalisti. Paineet on samat joka renkaassa.
Voi olla että, se lievä haritus on osasyyllinen, niin kuin Matti kertoi. Mutta miksi se ei kuluta sitä oikean puolen rengasta? Haritusta kun on sielä oikeallakin.
Tiet on ojaan päin kallellaan joten paino on oikealla puolen ja näin ollen vasen rengas luistaa.
En oo tiiraillu miten omat nokialaiset on kulunu mutta rengas äänet alkaa olla sitä luokkaa että kuulostaa kuin ajaisi nasulla tai bankulla.:D:D:D
tarkoitin tuossa edellä sillä akselivälillä hiukan tarkentaa MaTTin ajatusta akselien suuntauksesta
mittaapa jossain käänteessä huvikses vaikkapa pyörän navoista akseliväli, kummaltakin puolelta
ei ois eka maasturi, jossa aksilat ei oo ihan linjassa / paikallaan... eli vaikkei alustamuutoksia oliskaan, saattaa akselien keskinäinen linjaus olla pielessä
kympin leveellä vanteella mittaus voip olla hiukan haasteellista, etenkin kun renkaat pitäs olla mittaushetkellä "suorassa"
Voi olla että, se lievä haritus on osasyyllinen, niin kuin Matti kertoi. Mutta miksi se ei kuluta sitä oikean puolen rengasta? Haritusta kun on sielä oikeallakin.
Vastaus jo tulikin, eli yleensä joutuu vähän vedättämään keskiviivaa päin kun tiet viettää omasta mielestä ihan liikaakin ojaan päin. Miksköhän motarit voidaan tehdä huomattavasti pienemmillä kaadoilla? Ei ymmärrä.
Eli oik. rengas on tällöin suorassa eteenpäin, vas. harittaa keskiviivaa kohden.
mittaapa jossain käänteessä huvikses vaikkapa pyörän navoista akseliväli, kummaltakin puolelta
ei ois eka maasturi, jossa aksilat ei oo ihan linjassa / paikallaan... eli vaikkei alustamuutoksia oliskaan, saattaa akselien keskinäinen linjaus olla pielessä
Näinpä, voi olla 2 cm eroa helpostikin puolin ja toisin.
bj45lava
30.04.2011, 20:53
Creepyt nyt vaan kuluu tolla tavalla, ei varmaan oo ihan oikee valinta asfaltille.
Muutaman sarjan tollee loppuunkuluneena nähneenä olen todennu et ne vaan kuluu noin koska on paskat, eli reunoille jää melkein 15mm pintaa ja keskeltä nappulat kuluu eka nappulan etureunasta korkeemmiksi vinoiksi ja sit sileeksi.
Vika ei siis ole autossa, vaan renkaassa...
Kyl ne muutkin kumit kuluu loppua kohti ihan samanlaisiks, ei siis huolta.
Creepyt nyt vaan kuluu tolla tavalla, ei varmaan oo ihan oikee valinta asfaltille.
Muutaman sarjan tollee loppuunkuluneena nähneenä olen todennu et ne vaan kuluu noin koska on paskat, eli reunoille jää melkein 15mm pintaa ja keskeltä nappulat kuluu eka nappulan etureunasta korkeemmiksi vinoiksi ja sit sileeksi.
Vika ei siis ole autossa, vaan renkaassa...
Kyl ne muutkin kumit kuluu loppua kohti ihan samanlaisiks, ei siis huolta.
Joo, mun mielestä on asia jotakuinkin näin. Ainut ihmetys on se et miks yks rengas kuluu enemmän ku muut? Jotain siinä renkaassa on erilaista tai oiskohan autossa? normaalia kulumista kaikissa ja yhdessä enemmän.. auraus ei selitä,eikä oikeestaa suuntaus yleensäkkään koska illon kuluis molemmat etuset ja kun ei ni jäljelle jää oikeestaa et jarru hirttäis tai jostain syystä tällä renkaalla ois painoo enemmän,yleistähän on että pikku henkilöautoissa kuskin etu kuluu eniten ja sit taka ja jne. Kai tääki joiskus selvii tai sit ei..
tiiä miten tää liittyy asiaan, mut muikun kanssa ajeltiin pitkin eurooppaa linkeillä ja kummastakin kului kuskin puoleinen etu rengas muita enemmän
bj45lava
30.04.2011, 22:46
Niin ja edelleenkin monen auton käyttö- ja huolto-ohjelmasta löytyy ohje vaihtaa renkaita akseleiden kesken 5000 km välein sekaisin, ettei tommosta tapahdu, tietysti, jos vedetään 50000 km yhtä soittoa kumien ollessa samoissa paikoissa ei ole ihme tuo kuluminen.
Sit voi olla jo et joku iskari on sen verran paska et alkaa näkymään toi kuluminen ekana vaan yhessä kumissa ja sit vasta myöhemmin muissa
selvä iskari vika !
Viitataen aikaisempaan kommenttiini, miksi uudessa autossa kaikki 4 rengasta kuluu vastaavalla tavalla ? Ei luulisi vian olevan iskareissa.....
Heikki L
01.05.2011, 11:45
Mulla on ollu toi käyttö HJ 6V sinä aikana ajettu toistasataa tuhattakilometriä KM1 ja KM2 mud terraineilla. Vaihdettu iskaria, jousta, olkalaakeria ja kulmat säädetty korjaamolla.
Vieläkin kuluu tolleen.
=Ominaisuus ja henkimaailman juttu, näillä mennään ja ostetaan uus sarja sitten kun tarvii:)
Jep , mulla kului vastaavalla tavalla Fediman extremet ...kevyen ( 410 ) auton alla .
Vastaavaan ongelmaan törmännyt tuolla kuorma-autojen parissa , kaikki olleet 4x4 .
Renkaat kuluvat lähinnä edestä ja joka toisesta nappularivistä .
Sitte kun nää heittää takapyöriksi , niin ne kuluu takaisin normaaleiksi ...siis nuo korkeat nappulat tasottuvat .
Nokian rengasinssi kertoili jotakin renkaan värähtelemisestä ja etupyörien murtamisesta ...ei vaivauduttu selvittämään asiaa enempää , vaihtuivat toisen merkkiseksi renkaaksi jossa renkaan olkapää on kulutuspinnassa kokonaan ehjä .
Toi on kyllä kelju vamma ...
thx 1138
19.01.2021, 11:48
Joo itsellä oli kesällä kuskinpuolen eturengas kulunut varmaan 50% enemmän kuin muut. Bf googride mutarengas km3 oli kulunut koko kulutuspinnalta niin että osa nappuloista oli kulunut enemmän kuin osa. Nelipyöräsuuntauksen jälkeen en ole tähän mennessä huomannut epänormaalia kulumista kun vaihdoin takarenkaat eteen kesällä. Myös matkustajan puoleisessa eturenkaassa oli jotkut nappulat kuluneet enemmän kuin toiset ihan selvästi mutta melko vähän oli kuluneita nappuloita.
Mutta kysymys offi palstalaisille. Kannattaako minun nyt laittaa niin sanotusti rahaa palamaan ja ostaa se yksi uusi rengas joka on selkeästi muita kuluneempi kun ajatellaan tätä turvallisuutta ja pitoa sekä tiellä että maastossa?
Kuulin myös huhun että katsastaja ei mahdollisesti hyväksy jos yksi rengas on selkeästi muita kuluneempi?
Joo itsellä oli kesällä kuskinpuolen eturengas kulunut varmaan 50% enemmän kuin muut. Bf googride mutarengas km3 oli kulunut koko kulutuspinnalta niin että osa nappuloista oli kulunut enemmän kuin osa. Nelipyöräsuuntauksen jälkeen en ole tähän mennessä huomannut epänormaalia kulumista kun vaihdoin takarenkaat eteen kesällä. Myös matkustajan puoleisessa eturenkaassa oli jotkut nappulat kuluneet enemmän kuin toiset ihan selvästi mutta melko vähän oli kuluneita nappuloita.
Mutta kysymys offi palstalaisille. Kannattaako minun nyt laittaa niin sanotusti rahaa palamaan ja ostaa se yksi uusi rengas joka on selkeästi muita kuluneempi kun ajatellaan tätä turvallisuutta ja pitoa sekä tiellä että maastossa?
Kuulin myös huhun että katsastaja ei mahdollisesti hyväksy jos yksi rengas on selkeästi muita kuluneempi?
Jos ne muut on vielä selkeesti uudehkot niin sitten ehkä. Muuten käy niin että se yksi rengas on sileä, ja lopuissa puolet pintaa ja koko sarja menee hylkyyn sen yhden takia.
Mikä koko?
thx 1138
19.01.2021, 12:42
Jos ne muut on vielä selkeesti uudehkot niin sitten ehkä. Muuten käy niin että se yksi rengas on sileä, ja lopuissa puolet pintaa ja koko sarja menee hylkyyn sen yhden takia.
Mikä koko?
31*10,5 R15 No joo ne renkaat on nyt kohta kaksi vuotta vanhat huhtikuun loppuun mennessä ja niillä ajetaan noin 20000 km vuodessa. Ihan hyvin on pintaa niissä muissa tosin se toinen takarengas joistakin nappuloista kului silloin selvästi enemmän mutta noin autossa paikallaan ollessa vaikuttaisi että vain muutama nappula on vaurioitunut joten ei kannattaisi vaihtaa molempia takarenkaita kun muuten pintaa on hyvin jäljellä.
Mutta se yksi rengas kyllä huolestuttaa että onko pidon takia vaarallinen ajossa ja jos sen aikoo vaihtaa se kannattaisi tehdä varmaan aika nopealla aikataululla kun muissa on pintaa vielä hyvin. muuten jos sen vaihtaisi myöhemmin niin ero toisen renkaan kulutuspinnan määrän kanssa olisi varmaan kohtaa taas suuri.
Tietenkin jos sen vaihtaa nyt niin myöhemmin kun muut on ajaettu loppuun niin tässä uudessa sitten saattaa olla pintaa vielä jäljellä enemmän joka voi harmittaa sitten kun kaikki renkaat vaihtaa uusiin.
Kuulin myös huhun että katsastaja ei mahdollisesti hyväksy jos yksi rengas on selkeästi muita kuluneempi?
Hyväksyy, kunhan kulutuspintaa vähintään vaaditun minimin. Nastamäärien erosta jaetaan hylkyjä jos paras/huonoin poikkeaa yli 25%.