PDA

View Full Version : '96 Suzuki Vitara 1,6 16valve, tyhjäkäynti 3200 rpm


DarkestMessiah
26.04.2011, 11:53
Apuja kaivataan, eli onko kenellekkään tullut vastaavia oireita Vitaran kanssa vastaan?

Tyhjäkäynti on 3200rpm, kuumana aina joskus laskee normaaliksi.
Vaihdettu tyhjäkäynti venttiili ja kaasuläpän asentotunnistin, joissa molemmissa oli vikaa ja käynti "parantunut" vaihdon jälkeen. Kaasuläpän asentotunnistimen vaihdon jälkeen tyhjäkäyntiä saa tunnistimen asentoa muuttamalla säädettyä 3200-3900 rpm alueella, aiemmin tunnistimella ei ollut mitään vaikutusta käyntiin.
Imuvuodot tarkastettu, ei ole.
Kaasuläppä vaikuttaa hyväkuntoiselta, ja säädöissä olevalta. Tyhjäkäynnin säätö ei ole vaikuttanut millään tavalla (tehty ihan ohjeen mukaan ne pari johtoa sillattuna).
ECUn sisälle katsottu, konkat ei ole vuotanu piirilevylle.
Öööö, mitäs muuta vielä.... no, ainakin kaikki mieleen tulleet vaihtoehdot on käyty läpi.

EDIT: + vikakoodeja ei ole yhtään mistään tullut missään vaiheessa.

Palex
26.04.2011, 21:21
En tiedä onko mitään tekemistä vitaran koneen kanssa, mutta omassa 1.3gti koneessa tyhjäkäynti alkaa pomppimaan tuhannen ja kahden tuhannen välillä jos ruisku ei saa koneesta lämpötietoa. Pari kertaa piuha irronnut lohkon kyljessä olevan anturin juuresta, ja aina menee tyhjäkäynti sekaisin.

DarkestMessiah
26.04.2011, 22:00
Lämpöantureita ei oo vaihdettu, mutta johtojen irrottaminen ei ainakaan oo vaikuttanu käyntiin vähäisimmässäkään määrin.

Ja ne lukuisat alipainerasiat ja letkutkin on testattu ja todettu ehjiksi...
alakaa järki loppua pikkuhiljaa tän rometon kans :confused:

Reetu
27.04.2011, 00:08
Jostain repii ilmaa väärästä paikasta. Monesti yleisin syy moiseen, vaikka ois tarkastettu sen sata kertaa.

Onks ecu varmasti nollaantunu korjausten jälkeen?

DarkestMessiah
27.04.2011, 05:00
Ulkomaan foorumit kerto vielä senverran että lämpöanturi viat aiheuttaa kiekkojen nousun karvan alta 2000 rpm, mutta ei 3000+

ECUa on nollattu ihan kunnolla, akku olla irti "vähintään" riittävän kauan, ja useaan otteeseen.

Jos on ilmavuoto, niin ainakin on pirun hyvin piilossa :mad:

kivinen
27.04.2011, 09:05
Mullahan oli samaa vikaa ja vaihtelin melkein kaikki anturit.

Sitten tyhjäkäynti rauhottui kun säädin sitä ruuvia, jota vasten tyhjäkäynnin alipainekello työntää.

Ollapa kuva, niin helpottaisi selitystä. Mullahan se alipainekello vielä vatkasi koko ajan.

DarkestMessiah
27.04.2011, 12:31
Mullahan oli samaa vikaa ja vaihtelin melkein kaikki anturit.

Sitten tyhjäkäynti rauhottui kun säädin sitä ruuvia, jota vasten tyhjäkäynnin alipainekello työntää.

Ollapa kuva, niin helpottaisi selitystä. Mullahan se alipainekello vielä vatkasi koko ajan.

Ookei, tuo kuulostaa lupaavalta. Saa työkaveri käyttää illan ton tutkailuun :) raportoin huomenna kuinka meirän käy

DarkestMessiah
28.04.2011, 05:22
Ookei, tuo kuulostaa lupaavalta. Saa työkaveri käyttää illan ton tutkailuun :) raportoin huomenna kuinka meirän käy

Ja ei auttanu..... harjoitukset jatkuu mysteerin kanssa. ECU alkaa epäilyttää ainakin itteäni aika vahvasti, mitsuista kerätyn kokemuksen perusteella se timantti boxi ei voi olla kovin hyvä.... vaikka konkat ei olekkaan vuotaneet

Jappi
28.04.2011, 08:00
Jostain sen täytyy saada ylimääräistä ilmaa,ei muuten voi kierrokset nousta noin paljoa...

Jarrutehostin?

DarkestMessiah
28.04.2011, 09:57
Lisätutkimusten välitulos: tyhjäkäyntiventtiili ainakin päästää sikamaisen paljon ilmaa läpi, eli jostain syystä venttiiliä käskytetään auki enemmän kuin on tarpeen....

Karvanaama
29.04.2011, 09:18
Hallo, rakentelen emännälle vitaraa ja löytyi vastaava ongelma jonka tarkkaa syytä ei ole vieläkään selvinnyt. Mutta vaihdoin anturit ja kaikki alipaineletkut sekä liittimet sen jälkeen perussäädöilla päästiin siihen lopputulokseen että käynnistäessä nostaa 30sek ajaksi kiekat 2000rpm josta tuon 30sekunnin jälkeen normalisoituu! En tiedä oliko mitään jeesiä mutta näin.

DarkestMessiah
29.04.2011, 11:01
Hallo, rakentelen emännälle vitaraa ja löytyi vastaava ongelma jonka tarkkaa syytä ei ole vieläkään selvinnyt. Mutta vaihdoin anturit ja kaikki alipaineletkut sekä liittimet sen jälkeen perussäädöilla päästiin siihen lopputulokseen että käynnistäessä nostaa 30sek ajaksi kiekat 2000rpm josta tuon 30sekunnin jälkeen normalisoituu! En tiedä oliko mitään jeesiä mutta näin.

Kuulostaa lupaavalta.... :D

Pidetään tämäkin vaihtoehto mielessä. Raporttia pukkaa taas kun kerkiää tutkimaan edes vähän

mikkoimp
01.05.2011, 22:13
jos tyhjäkäyntisäätimen tulppaa niin romahtaako käynti? jarrutehostimesta hörsi yksi auto ilmaa... eikö siinä ole vielä ihan mekaaninen kaasuläppä? jos on niin boxi vika ei voi nostaa tyhjäkäyntiä noin korkealle millään tyhjäkäyntisäädin tukittuna!

DarkestMessiah
02.05.2011, 09:19
jos tyhjäkäyntisäätimen tulppaa niin romahtaako käynti? jarrutehostimesta hörsi yksi auto ilmaa... eikö siinä ole vielä ihan mekaaninen kaasuläppä? jos on niin boxi vika ei voi nostaa tyhjäkäyntiä noin korkealle millään tyhjäkäyntisäädin tukittuna!

Nyt täytyy sanoa, että en kyllä muista, senverran monia letkuja tulppailtu ettei enää muista mikä teki mitä :D

Mekaaninen kaasuläppä on juu
Pitääpäs tutkia taas tämäkin

Reetu
02.05.2011, 10:36
Minkä tekee jos nollaa ecun ja odottaa virrat pääl että tyhjäkäyntisäädin ajaa ittensä nollalle, ja tempaisee sit piuhan irti siitä virtojen ollessa vielä päällä? Sit käynnistys, jos on kiekat kurissa niin sit ei oo alipainevuotova ja kiekat nousee ohjattuna jostain syystä?

En tiiä kyl et onks sellanen systeemi vituras, et tollei pystyy tekemään, kun en oo moisen kans taistelt.

Mutis
02.05.2011, 18:03
Suoritin empiirisen tutkimuksen oman vitaran kanssa ja ennen auton käynnistämistä nyppäsin tyhjäkäynnin kellolta letkun irti. Tyhjäkäynti pomppas 2900rpm normi kahdestatonnista. Liekö se mikälie sähkömötikkä poissa pelistä, mikä on ennen tyhjäkäynninkelloa. Eli ihan venakannen etupäässä apparin puolella oleva judanssi..

Plus se kaasuvivun ruuvi turhan kireällä, niin tuo 3200rpm ei kuulosta mitenkään mahdottomalata ja voihan se kello itessäänkin vuotaa.

DarkestMessiah
02.05.2011, 18:18
Hmmmm. Tänään ku käynnistettiin Vitara, niin tyhjäkäynti oli kolmessa tonnissa vajaan pari minuuttia, ja sitten tipahti itsekseen 1500rpm.

Kaikki letkut kokeiltu tulppaamalla läpi, ja vihdoinkin yhdestä tuli tulos.

Tyhjäkäyntiventtiilin letkun tukkiminen saa kiekat tippumaan 860rpm, paras tulos tähän asti :) kokeillaan vielä onko tuosta mitään apua kun kone on taas kylmä.
Johdot irti venttiilistä tiputti kierroksia ihan pikkiriikkisen siitä 1500:sta, letku tulpattuna ei vaikutusta.

Reetu
02.05.2011, 19:45
Johdot irti venttiilistä tiputti kierroksia ihan pikkiriikkisen siitä 1500:sta, letku tulpattuna ei vaikutusta.

Sitä tuos pohdinnassai vaa just tuumin, et ymmärtääks se venttiili mennä nollille/ecu tietonen siitä missä on sen perusasento. Ainaki letukan ruutalle sen joutuu ihan opettamaan nollailemalla ja piuhajumpalla.

DarkestMessiah
02.05.2011, 19:47
Sitä tuos pohdinnassai vaa just tuumin, et ymmärtääks se venttiili mennä nollille/ecu tietonen siitä missä on sen perusasento. Ainaki letukan ruutalle sen joutuu ihan opettamaan nollailemalla ja piuhajumpalla.

Ainakaan lähdekirjallisuudesta ei löydy mitään tietoa tuommoosesta löydy.

0201346
02.05.2011, 20:37
eihä tuo tyhjäkäyntiventtiili oo vaa karstottunu ja jää jumii se kara siel sisällä, tai luultavasti siellä on sellane liukukara mikä päästää ilmaa läpi? irti ja bensalla huljuuttelua ni vois tehä jotai....?

Reetu
02.05.2011, 20:40
eihä tuo tyhjäkäyntiventtiili oo vaa karstottunu ja jää jumii se kara siel sisällä, tai luultavasti siellä on sellane liukukara mikä päästää ilmaa läpi? irti ja bensalla huljuuttelua ni vois tehä jotai....?

Nii juu oliko B-varaosa? Automaattisest tul oletettuu et on vaihettu uuteen. Letukka tul pelkäl putsauksel 800 kiekkaa alas, ecun opetuksel loput sataset.

Lehis
02.05.2011, 21:11
eihä tuo tyhjäkäyntiventtiili oo vaa karstottunu ja jää jumii se kara siel sisällä, tai luultavasti siellä on sellane liukukara mikä päästää ilmaa läpi? irti ja bensalla huljuuttelua ni vois tehä jotai....?


Juuri sellainen sieltä löytyy, alipaine sähköhässäkkä...ittellä kadottaa välillä tyhjäkäynnin...


Eli tämän näköinen helvetti:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2126&pictureid=39554
..ja tältä ainakin kone sammuu kun letkun puristaa kiinni..

DarkestMessiah
02.05.2011, 21:22
Juuri sellainen sieltä löytyy, alipaine sähköhässäkkä...ittellä kadottaa välillä tyhjäkäynnin...


Eli tämän näköinen helvetti:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2126&pictureid=39554
..ja tältä ainakin kone sammuu kun letkun puristaa kiinni..

Juurikin tuo hässäkkä. Ja upouuteen Suzuki Genuine Part:iin vaihdettu. Ja tyhjäkäynti tuloo hyväks ku letkun tukkii.

Aamulla kun itara on jäähtyny ihan kunnolla, tietää taas vähän enemmän että auttaako tukkiminen kylmänäkin, vai vain lämpöses konees.

DarkestMessiah
03.05.2011, 11:55
Kylmänä huutaa vaikka letku on niin umpitukos ku vaan ikuna pystyy :mad:

Illemmalla ihmetellään taas lisää

DarkestMessiah
11.05.2011, 09:00
Ny kerittiin ihmettelemään, ja löytämään vika.

Tyhjäkäyntiventtiili rikki, mutta ei tuo tossa kuvassa näkyvä venttiili, vaan kaasuläpän alla, täydellisesti piilossa, oleva vahapatruuna tyhjäkäyntiventtiili.

Eli tommosessa itarassa on 2 tyhjäkäyntiventtiiliä:rolleyes:

Lehis
11.05.2011, 09:04
Olikos pahan hintainen se toinen venttiili?

...itsellä ei ongelmia korkeiden kierrosten kanssa, vaan aika ajoin katoava tyhjäkäynti...

DarkestMessiah
11.05.2011, 09:08
Olikos pahan hintainen se toinen venttiili?

...itsellä ei ongelmia korkeiden kierrosten kanssa, vaan aika ajoin katoava tyhjäkäynti...

Ei pienintäkään hajua :D ku ei oo oma auto. Voin yrittää muistaa kysyä tutulta kun taas tuloo vastaan.

Juselan
27.05.2012, 11:41
Olikos pahan hintainen se toinen venttiili?

...itsellä ei ongelmia korkeiden kierrosten kanssa, vaan aika ajoin katoava tyhjäkäynti...

Vanha thread mutta painin saman ongelman kanssa ja aattelin että löytykö vika??
Kylmänä kun auton käynnistää niin käy tasaisesti 800 rpm niinkuin ohjekirja sanoo. Käy siten vaikka viikon mutta kun auto lämpenee normaaliin käyntilämpötilaan ja sitten sammuttaa moottorin, ja käynnistää uudelleen niin tyhjäkäynti on poissa!? Myös päästöarvot on tyhjäkäynnillä päin persettä, käy rikkaalla. Tosin tulppien ja suodattimen vaihdon jälkeen ei ole käyty arvoja uudelleen mittaan mutta en usko että parani noilla. Liittyy varmasti tuohon tyhjäkäynti ongelmaan.

Seuraavat osat vaihdettu.

Lambda anturi
ilmamassamittari
tulpat
Ilmansuodatin

Moottorin lämpötila-anturi menee ainakin vielä vaihtoon näin lonkalta.

Comax
27.05.2012, 17:51
Sekoilisko tuo tyhjäkäyntiventtiili? Täältä kuvat: http://www.suzuki-forums.com/suzuki-sidekick-escudo-vitara-geo-tracker/42924-remove-auto-choke.html#post260127

Juselan
06.09.2012, 14:55
Nostetaampa vanhaa ketjua. Ittellä 1.6 16v -95 vitara juonittelee myös tyhjäkäynnin ja päästöjen kanssa. Sain katsastuksesta läpi kun irroitin polttoaineen paineensäätimeltä tuon alipaineletkun -> moottori sai sen kautta tarpeeksi ilmaa ja arvot oli kohdallaan. Samoin tyhjäkäynti on ohjearvon mukainen 800rpm. Nyt tosin pöläyttää melko savut kun lyö käyntiin, vissiin polttoaineen paineet päin seiniä.

Eli kone ei saa tarpeeksi ilmaa ja seos on vissiin siitä syystä viturallaan. Irroitin tuon kuvassa aikaisemmassakin kuvassa näkyvän tyhjäkäyntisäätimen ja kara siellä sisällä kyllä liikkuu kevyesti mutta kovin vähän, about 2mm kun meisselillä liikuttelee, onko se tarpeeksi?? Vai kuuluisiko se avautua koko tuon reijän mitalta mistä kara näkyy? Tämä tyhjäkäyntisäätimen vika on vissiin aika tyypillinen näissä, onko tietoa onko varaosa kallis?