View Full Version : Uaz lukot ja muuta jorinaa
Noniin eli vielläkö palstalta löytyy porukkaa jolla olis tietoa noista uazin lukoista?
Tuli tuossa vastaan venäjältä kauppa jossa myydään lukkoja viellä ko. vehkeeseen. Rupesin vaan ihmetyttämään kun oli ilmalukkoa, hydraulisesti ohjattavaa lukkoa ja sitten viellä ilmeisestikkin kitkalukkoa eriasteisella jännityksellä.
Hinnat tuntuvat olevan melkoisen pilvissä noin äkkisellä muunnoksella. manuaalisilla napalukoillakin olisi hintaa 175 euroa ilman posteja ja tulleja.
Hakusessa siis olisi lukko etu aksulaan sekä manuaaliset napalukot eteen, taka aksulassa kun on kemppi lukko niin pysyköön siellä.
Sitten olisi myös tuo uazin ohjaustehostin paketti hakusessa. Édellä mainittuihin osiin olisi mukava saada tietoa että mistä mahtaisi saada vaikkapa käytettyinä. Ohajaustehostintakin saa venäjältä uutena mutta hinta silläkin oli melkoisen tyyris.
Eli ideoita lukoista ja tehostimesta saa laitella tulemaan.
Punanenä
26.04.2011, 20:02
Lähettelin pari viikkoa sitten sähköpostilla kyselyä Uazin lukosta Russian spare nettikauppaan.
Lukkoja oli 5kpl jäljellä ja hinta 250 euroa.
Älä kysy kuinka tuo lukko toimii:D
http://russianspares.com/shop/product_info.php?cPath=27_46&products_id=131
Takakempin kaveriksi minäkin sen ajattelin...
Joko tilasit omasi vai olisiko mielenkiintoa kimppatilaukseen? tuo nyt olisi melko edullinen vaihtoehto.
EDIT: samaan hätään sais manuaaliset napalukotkin.
Punanenä
27.04.2011, 05:09
Joko tilasit omasi vai olisiko mielenkiintoa kimppatilaukseen? tuo nyt olisi melko edullinen vaihtoehto.
EDIT: samaan hätään sais manuaaliset napalukotkin.
En tilannut vielä. Kimppatilaus olisi hyvä ajatus..
Tämä kommentti menee tuohon kategoriaan "muuta jorinaa", mutta miksi siihen pitää saada manuaaliset napalukot? Ilmeisesti autolla ei kuitenkaan ajeta tuhansia kilometrejä maantieajoa (kun kerran on kemppiperäkin..) ja saahan ne alkuperäisetkin navat vapaalle tarvittaessa??
Tämä kommentti menee tuohon kategoriaan "muuta jorinaa", mutta miksi siihen pitää saada manuaaliset napalukot? Ilmeisesti autolla ei kuitenkaan ajeta tuhansia kilometrejä maantieajoa (kun kerran on kemppiperäkin..) ja saahan ne alkuperäisetkin navat vapaalle tarvittaessa??
Eikös aluksi ajeta takavedolla, sitten kun toppaa niin nelikko päälle ja oikein pahassa paikassa kytketään vielä napalukot :-) vois melkein suositella viisumin hankkimista viipuristakin saa UAZ osaa ihan kohtuullisesti
Itsellä ainakin mielestäni tuo nelikko toimii täysin vasta kun molemmat napalukot on ruuvattu kiinni, eli jos napalukot auki ja jakis nelikolla pyörii kyllä etukardaani mutta voima vaan ei välity pyörille asti.
tuo tosiaan toi mieleen sen että laittaisi kiinteän lukon eteenkin ja sitten pelkät manuaaliset napalukot napoihin, näin ei tarvitsis uhrata rahaa noihin hintaviin ja hienoihin lukkoihin. toimisi siis: nelikko päälle --> napalukot kiinni --> autossa 100% lukot molemmissa päissä.
Sitten tuli tuossa samalla mieleen että kysytäämpäs että onko kellään tietoa mistä autosta löytyy sopiva öljyn suodatin tuohon uakkeriin, nyt ei sitten puhuta siitä peltipurkki suodattimesta vaan siitä pitkästä paerisesta putkimallin suodattimesta joka kuuluu sinne pitkään putkeen koneen kyljessä.
Mulla olis yhdet ylimääräiset… puhdistusta vaille…
Vähän käytetyt… 50€
p.0400 413030
Pauli
Lukkoihin täälläkin kiinnostusta.
ihan normi öljynsuodin taisi käydä volvo 440:stä. Samaa kokoa löytyy ladastakin.
Mitenkäs muilla nyt sitten menee noi napalukko jutut uakkerissa, kun tosiaan omassa toi napalukko lukitsee vetoakselin napaan. tuotakin ihmetellyt että kuinka tuo manuaalinen napalukko sitten, ilmeisesti käänettäessä kiinni se siirtää holkin vetoakselin päälle ja näin lukitsee navan ja vetoakselin toisiinsa??
Ymmärtääkseni ei systeemi ole muuttunut, oma vehje tosiaan vuodelta -79 joten mahtaako olla merkitystä
Vaikuttaa mielenkiintoselta kamppeelta, jos siinä on tuo patruunamaalinen öljynsuodatin, on sihen joskus vaihdettu Volgan tms kone, ootko kyselly osia ussr carsista
Mitenkäs muilla nyt sitten menee noi napalukko jutut uakkerissa, kun tosiaan omassa toi napalukko lukitsee vetoakselin napaan. tuotakin ihmetellyt että kuinka tuo manuaalinen napalukko sitten, ilmeisesti käänettäessä kiinni se siirtää holkin vetoakselin päälle ja näin lukitsee navan ja vetoakselin toisiinsa??
Ymmärtääkseni ei systeemi ole muuttunut, oma vehje tosiaan vuodelta -79 joten mahtaako olla merkitystä
Juurikin näin… Lukitsee akselin napaan, mutta ei tarvitse irrottaa rasvakuppia ja vääntää avaimella lukkoa kiinni. Ei tämä mikään etuakseliston lukko ole, mutta helpottaa kytkemistä ja poisottoa…!
Oma autoni on museokilvissä 1974 mallia…
Vaikuttaa mielenkiintoselta kamppeelta, jos siinä on tuo patruunamaalinen öljynsuodatin, on sihen joskus vaihdettu Volgan tms kone, ootko kyselly osia ussr carsista
En oikeen jaksa uskoa tuohon koneen vaihtoon koska koneeseen käy nuo uudet uaz osat, vaihdettu esim tehdasuusi k-151 kaasutin ja tehdasuusi virrasjakaja. ja ainakaan minulle ei viellä ole tullut tietoon että yhteenkään muuhun venäläisen tekemään koneeseen käy tuo uazin virranjakaja. ja kun toinen samanmoinen konekkin löytyy ja sekin on uazista purettu.
Tuo öljynsuodatin homma on kuulemani mukaan niin että tuohonkin pitäisi voida laittaa sen uudemman koneen suodattimen jalka jolloin suodattimiksi kävisivät nämä peltipurkkimalli suodattimet.
En oikeen jaksa uskoa tuohon koneen vaihtoon koska koneeseen käy nuo uudet uaz osat, vaihdettu esim tehdasuusi k-151 kaasutin ja tehdasuusi virrasjakaja. ja ainakaan minulle ei viellä ole tullut tietoon että yhteenkään muuhun venäläisen tekemään koneeseen käy tuo uazin virranjakaja. ja kun toinen samanmoinen konekkin löytyy ja sekin on uazista purettu.
Tuo öljynsuodatin homma on kuulemani mukaan niin että tuohonkin pitäisi voida laittaa sen uudemman koneen suodattimen jalka jolloin suodattimiksi kävisivät nämä peltipurkkimalli suodattimet.
Kuvaa moottorista?
löytyy edestä ylhäältä kuvattu.
kuva isohkon kokonen ja huono laatuinen kun hämärässä tallissa puhelimella otettu.
http://smuli.arkku.net/Kuvat/IMAG0287.jpg
löytyy edestä ylhäältä kuvattu.
kuva isohkon kokonen ja huono laatuinen kun hämärässä tallissa puhelimella otettu.
http://smuli.arkku.net/Kuvat/IMAG0287.jpg
Volgan kone usko pois, enempi tehoa kuin omassa, tuohon ei saa sitä peltikuorista suodatinta kovin helpolla luulisin.
http://www.russiantoy.net/gaz/main.php?port=1&page=4
Volgan kone usko pois, enempi tehoa kuin omassa, tuohon ei saa sitä peltikuorista suodatinta kovin helpolla luulisin.
Onko noita sitten alunperintehty tuolla volgan koneella, kun kuitenkin varaosakonekkin on uazista irrotettu? vai mikä taika tässä jutussa sitten on? uazeja tehty volgan koneilla vai vaihdettu suomeen tullessa volgan koneita vai mitä tuolle on tapahtunut. edellinen omistajakaan ei kovin kummosesti tuosta koneesta osannut kertoa.
Nyt sitten rupeskin jännittämään että mitenkähän mahtaa istua tuo moottorin tiiviste sarja tuohon joka tuon auton mukana tuli. pitäneepä tutkia mitä lukee tiivistesarja pussissa.
EDIT: mikä tuon koneen mallimerkintä mahtaa olla?
UAZeissa on ollut useita eri koneita. GAZ24, GAZ21 ja vielä joitain muita variaatioita.
Tuosta koneesta en pysty kuvan perusteella sanomaan, mikä se on, mutta öljynsuodatinpatruunoita löytyy Virosta, en tiedä löytyisikö Suomesta.
Intin UAZeissa on vaihdettu, en tiedä mikä suodattimen jalka, mutta siihen käy Ladan suodatin.
Variaatioita UAZiesta löytyy useita, riippuen maailmanosasta mihin niitä on toimitettu(Siperia, Kuuba, Mongolia, Afrikan maat, jne.) Suomeen on varmaan toimitettu joitain semi Siperia/Tsekkoslovakia malleja. Virossa on osassa autoja öljynlauhduttimet ja osassa ei.
Jäähdyttimen kennoja on kymmeniä eri malleja, mutta kaikki ovat yhteensopivia.
Esim. kuvassa olevaa vesipumppua en aiemmin ole nähnyt.
Oma tarinansa on sitten kytkinlevypakan etsimisessä.
Virossa on Volga kauplus niminen kauppa, josta olen virolaisen kaverini avustuksella saanut kaikki tarvitsemani palikat.
hmm noh hyvä että hiukkasen selviää. pitänee koettaa keksiä jotakin tuolle öljynsuodattimelle.
Vapun jälkeen olisi tarkoitus alkaa pikku hiljaa laittelemaan konetta taas siihen kuntoon että sen passaa töräyttää tulille ja alkaa tutkimaan sytytystä ja muita että ovat edes suunnilleen kohdillaan.
kytkimeen löytyy 2 tuliterää levyä ja toinen paineasetelma. painelaakeri on ainoa jota ei ole, mutta noita näytti saavan ussr carssilta jos tarve ilmenee.
Mahtaisiko kellään olla kuvaa että millainen kuuluu olla kytkinkopan pohja, omaani on laitettu ilmeisesti jostakin aivan muusta laitteesta se koska ei oikeen istu paikoilleen ja näyttää jonkun aivan toisen laitteen kopalta.
samisami2
27.04.2011, 21:19
Tuossa on kuvaa kytkinkopasta.
Haulla löytyy juttua lukoista ja ohjaustehostimesta.
EDIT: ohjaustehostin http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14931&highlight=bolt-on
HannuNurminen
27.04.2011, 22:03
Smuli, ostitko tuon auton Hämeenlinnan läheltä? Osittain vihreä ja muutama maaston värinen osa? Onkos siinä ohjaustehostin? Jos on se sama auto niin kone on Volgan.
Juuh on ostettu janakkalasta. Ei ole enään ohjaustehostinta, mutta kuulemma joskus on ollut joku letukan tehostaja.
Mahdatko uni tietää enemmänkin tuosta laitteesta?
On tuo kytkinkopan pohja näemmä originelli, ottanut vaan joskus aikalailla osumaan niin ei oikein enään istu paikoilleen kunnolla. siksi epäilin että onko alkuperäinen. kiitokset samisami:lle kuvasta.
HannuNurminen
02.05.2011, 18:34
No jotain, se on mun vanha auto. Tai orkkiksesta sitä on ekana Ile tääl muuttanu ja mä sit vähän jatkoin. Soittele niin koetan muistella jos jokin askarruttaa.
Hannu 040-5445779
Juuh okei, noh nyt se sai aikamoisen muodon muutoksen kun oli niin kovin haperoksi muuttunut.
pitänee joskus laitella vähän kuvaa näytille niin saa sitten sitten ihmetellä
BJ-40/76
03.05.2011, 18:45
Lähettelin pari viikkoa sitten sähköpostilla kyselyä Uazin lukosta Russian spare nettikauppaan.
Lukkoja oli 5kpl jäljellä ja hinta 250 euroa.
Älä kysy kuinka tuo lukko toimii:D
http://russianspares.com/shop/product_info.php?cPath=27_46&products_id=131
Takakempin kaveriksi minäkin sen ajattelin...
Oletko koskaan nähnyt luonnossa taikka jopa käyttänyt?
Kaikki tietämys ammennettu tuosta valokuvasta, joten ei faktaa!
Toinen vetoakseli näyttäs tulevan tuohon maljaan, minkä sisäpintaa nuo tapit
seuraa? ja toinen vetari nähtävästi tulee tuohon keski tappiin, Nokka-akseliin.
Ja toimintaperiaatehan vois olla seuraava:
kun vedätedään, niin tappeja kierrätetetään lautaspyörän mukana,
ja kun sekä nokka-akseli että malja pyrkii jäämään jälkeen, niin tapit
eivät pääse nokka-akselin ja maljan koloihin yhtä-aikaa-> vetää
koska tapit jumittaa molemmat toisiinsa.
sitten kun jompi kumpi pyrkii pyörimään nopeammin, niin tapit pääsee
painumaan nokka-akselin/kupin nokkien väliin, ja hyppäämään sitten mal-
jassa/nokka-akselissa "yli".
Mitenkä sitten käy, vetääkö kumpikaan? meinaan että, jos pyrkii
vetarit pyörimään toinen lujenpaa ja toinen samanverran hitaammin???
No silloinhan vetoa ei tarvitakkaa.
Vois olla että kamittaa käännöksissä, ei pääse aukkeamaan jäykällä
nelivedolla? ainakin bj-40:ssä semmonen tasauspyörätön tasauspyörätön
lukko, mallia Zetor, kampeaa jonkin verran jos etuperässä, ja napalukot kiinni.
ei toimi samoin kuin vapaa etuperä.
ideanikkari
03.05.2011, 20:51
sen verran että siinä on muutama pikku juttu ennen kuin sen pääsee asentamaan.
- lautaspyörän pulttien reiät pitää porata suuremmaksi, tais olla n. 2 mm. Ei paha rasti.
- pultteina vain alkuperäiset "X" -pultit, muut irtoaa/löystyy, kokemusta parista kerrasta
- porauksen purseet ehdottomasti hiottava pois lukon rungosta ennen asennusta
- hammaskosketuksen säätö vähän työläs, kannattaa tehdä hyvin.
- lukko kannattaa avata ja putsata ennen asennusta..... yllätyt avatessasi sen
Muuten lukko on kohtalaisen huomaamaton käytössä. Asvaltilla tiukkaan kääntäessä pitää pientä pauketta. Sitten kun on ulkokooli halki, niin pitää enemmän ääntä. Yhden olen aikoinaan halkaissut, lojuu varmaan vieläkin jossain nurkassa.
Tarina kertoi, että siihen olisi saanut jopa varaosia, mutta en ainakaan itse saanut uutta haljenneen tilalle.
Kuulostaa varsin veikeältä keksinnöltä tuo lukko, noh niinpä ne nuot ryssien tekeleet kait kaikki tahtoo olla.
Kenelläkään ei vissiinkään ollut tietoa tuosta volgan koneen öljynsuodattimesta että mitä ihmettä sinne voisi laittaa tilalle kun alkuperänen pahvi tötterö alkaa olemaan parhaat päivänsä nähny.
Motonetistä katselin suunnilleen saman näköisiä mutta tuntuu olevan jos jonkun kokosta ja näköstä sinnepäin olevaa. pitääkö vaan ostaa lähinnäksi osuva ja toivoa parasta??
Tai onko tietoa saako tilalle toisenlaista suodattimenjalkaa tms??
mittailepa tommonen patruuna MANN FILTER H727/4
Jaaha kysellääs taas tyhmiä, elikkä kun tuossa nyt vihdoinkin saatiin nuo koneen sähköt taas parsittua kasaan ja muutenkin koneeseen oleellisimmat osat kiinni niin ilmeni taas ihme ongelma.
Ensimmäisellä avaimen käännöllä startti pyöritti konetta kivasti mitä nyt hiukka vaivalloisesti akun heikon käynnistysvirran johdosta. Seuraavalla avaimen käännöllä kuului enään naks, ja näin siis nyt jokaisella avaimenkäännöllä kuuluu vain naks eli solenoidi vetää.
Johtuuko tuo nyt sitten huonosta akusta vai taasko startti antoi periksi, tuntuisi kyllä että startti siirtää rattaan kohakkain koska kun konetta kääntää kamella niin startista kuuluu vaimea loks jolloi ilmeisesti ratas liikahtaa irtivauhtipyörältä.
Ennen kun kone purettiin osiksi jaksoi tuo akku konetta pyörittää kivasti, tosin akku on ollu monessa muussakin käytössä tässä välissä.
Kiitän taas etukäteen.
Oisko kaapeleissa sanomista ? koneen maadoitus ? kävikö tuo suodatin ?? miulla oli joskus johto vaan löysällä ni teki tuota, hiukka heiluttelu tai joskus vaan tupakki tauko ni pyöri taas, onhan teillä kampi :-)
Vanhassa virityksessä ois kaapeleita voinnu veikatakkin mutta joka ikinen naru ja kaapeli on vaihdettu uuteen.
Aikasempi startti teki saman kun tuota yritettiin seisonnasta käyntiin pyörittää, se ei tosin suostunu kolahtamaankaan enään sen jälkeen kun lakkas pyörimästä. ei kait nuo venäläisten startit nyt noin heikkoja ole että pikkasen raskaampi niin startti hajoaa.
Ei ole löytynyt tuon mallin suodatinta mistään niin laitoin vanhan viellä paikoilleen.
nonniin eli nyt sitten selvisi että tuo startti on polttanut jostakin käämit runkoon ja on oikosessa.
Samalla tässä viikonloppuna kun revin koko korin kappaleiksi selvisi että tuossa vehkeessä on tuo gaz:n laatikko jossa kaiketi tuo voiman ulosotto siinä laatikon päällä. ideoita tuon käyttöön?
Sittenpä heitettiin villit ideat peliin ja nyt tosiaan alkaisi kypsymään ajatus tekniikan vaihdosta volvon 230 mallin ruutta koneeseen. kysymyksiähän tästä on ollu vaikka kuin mutta mitenkä mahtaa tuo laatikon sovittaminen onnistua tuohon volvolaiseen vai pitääkö jättää tuo uakkerin loota pois ja käyttää volvon lootaa. Mieluummin käyttäisin uakkerin omaa lootaa.
kiitellään taas vastauksista ja ideoista etukäteen.
HannuNurminen
22.05.2011, 21:43
Jos siin on Gaz 69 jakoloota, niin siinä pitäs olla sillon välikardaani. Kyl se jakis taitaa olla Uazin jos ne on yhdes kiinni. Nois kaikis muil koneil toteutetuilla virityksillä tääl päin on just käytetty Gaz69 jakista kun sen saa kardaanil liitettyy helposti. Niit ei vaan oikeen tääl Suomen puolel juuri oo tarjol, eli rajan taa tilausta pystyyn. Tai sit hankit Nivan jakiksen, sen kestosta ei oo tietoo. Gazin kestää viel volvon turbo koneen peräs.
vähän jotai mitä mieleen juolahti....
-koria ylöspäin, kehäpultit kivemmin esillä.
-volvon kaavelin työstö et istuu uazin lootaa vasten
-kaavelin ja lootan väliin 15mm laippa johon molemmat pulttijaot, ite hitsasin pinnapultit..
-koko härdellin keskitys
-uusi sopiva silmälaakeri, löyty paikallisesta laakeripuljusta. ei vaa tuu koko mieleen..
-gaz69 kytkinlevy, volvon asetelma
-kytkimen haarukan ja työsylinterin kiinnitysten väsäily, uazin osilla aika helppo homma..
-semmone kone mis o jakaja koneen kyljessä eikä kannen päässä, mahtuu ilman korin leikkelyä..
-hand-made koneenkannakkeet, myös runkoon..
-vähä kaikkia pikkujuttuja et saa osat sopimaa toisiinsa....
oma rojekti viel vähä vaiheessa, kone ja laatikko kuitekii jo paikoillaan..:)
jos jättää vaihelaatikon original kohillee ni kone tulee lähes kokonaan etuakselin takapuolelle = ei paha
nonniin eli nyt sitten selvisi että tuo startti on polttanut jostakin käämit runkoon ja on oikosessa.
Samalla tässä viikonloppuna kun revin koko korin kappaleiksi selvisi että tuossa vehkeessä on tuo gaz:n laatikko jossa kaiketi tuo voiman ulosotto siinä laatikon päällä. ideoita tuon käyttöön?
Sittenpä heitettiin villit ideat peliin ja nyt tosiaan alkaisi kypsymään ajatus tekniikan vaihdosta volvon 230 mallin ruutta koneeseen. kysymyksiähän tästä on ollu vaikka kuin mutta mitenkä mahtaa tuo laatikon sovittaminen onnistua tuohon volvolaiseen vai pitääkö jättää tuo uakkerin loota pois ja käyttää volvon lootaa. Mieluummin käyttäisin uakkerin omaa lootaa.
kiitellään taas vastauksista ja ideoista etukäteen.
Saattaa sitten olla tuo ulosotto otteessa :-.) älä ainakaan romuihin heitä vaikkei sillä oikeasti mitään teekään.
Punanenä
26.06.2011, 17:51
Joko tilasit omasi vai olisiko mielenkiintoa kimppatilaukseen? tuo nyt olisi melko edullinen vaihtoehto.
EDIT: samaan hätään sais manuaaliset napalukotkin.
Tilasin äsken lukon ja toimituskulut olivat sen verran inhimmilliset ettei vättämättä kimppatilausta tarvitse (35€):D:D
(Russian spare)
mittailepa tommonen patruuna MANN FILTER H727/4
Tuossa kyseisen MANN filtterin mitat:
http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html?ktlg_page=6&prdsl=1466&ktlg_lang=1&ktlg_03_sFrNo=H7274&ktlg_03_sFrNoList=H7274&ktlg_subpage=0&gobackToPage=3
Vastaava kotimainen olisi M-Filter MO 1102.
MANN ja M-filter ehdottavat edellä mainittuja putsareita GAZ/Volga moottoriin.
En näistä ryssän peleistä mittään tiiä, mutta on viime aikoina nuo suodatin valmistajien sivut tulleet tutuksi. Olen etsinyt tunti tolkulla polttoaine suodattimia yhteen jenkkikoneeseen. 15 eri suodatin valmistajaa tuli kahlattua lävitse, ja paikallinen tarvike liike sai kuin saikin tilattua Frammit. :D Ei tarvinnut turvautua ebayhin...
Nonniin nostellaampas taas vähän tätäkin ketjua kun projekti taas etenee.
Sattuuko kenelläkään olemaan kuvaa millainen on tuo uazin kaasupolkkimesta kassarille menevä hässäkkä? suurin osa siitä jo löytyy kiinni korista mutta muutama pikku juttu on hävöksissä kaasarin puolelta.
Käyttömanuaalin kuva aiheesta ei selvennä systeemin kiinnitystä koriin mts.
Mitenkäs Punanenä toi lukko, oletko jo saannut asennettua ja kokeiltua?
Punanenä
05.09.2011, 19:17
Nonniin nostellaampas taas vähän tätäkin ketjua kun projekti taas etenee.
Sattuuko kenelläkään olemaan kuvaa millainen on tuo uazin kaasupolkkimesta kassarille menevä hässäkkä? suurin osa siitä jo löytyy kiinni korista mutta muutama pikku juttu on hävöksissä kaasarin puolelta.
Käyttömanuaalin kuva aiheesta ei selvennä systeemin kiinnitystä koriin mts.
Mitenkäs Punanenä toi lukko, oletko jo saannut asennettua ja kokeiltua?
Joo on asennettu ja testattu... Normaaleilla teillä,risteyksissä, käännöksissä, yms. sitä ei huomaa lainkaan kun etusilta ei ole kytkettynä.(Ei ole vapaanapoja asennettu joten lukko pyörii koko ajan mukana).
Kun etusillan kytkee niin edelleen voi kääntyä normaalisti jos ajaa vain pientä vauhtia. (Pikkupuolen ykkösellä tai enintään kakkosella) . Jos lujempaa ajaa ja kääntää liikaa rattia niin lukko ilmoittaa itsestänsä riuhtomalla pyöriä suoraksi:D
Tuntuu että se on sellainen ON/OFF lukko eikä luista mitenkään, Maastossa se mielestäni toimi hienosti koska en kertaakaan huomannut että jompikumpi etupyörä olisi jättänyt vetämättä:)
uazin ns palalukon herkkyytä voi hieman säädellä eri öljyillä............
patruunoitakin on ölppäsutiin jos tarvii............
lueskelin juttuja ja joitakin "vinkkejä" kannattaa harkita vahvasti....
volvon kone ei oo autuus jos m-24 kone(zmz) toimii kuten pitäis, voima ja vääntö menetetään heti.....
enempää ei ny ehi........
pajatonttu......uaz v-8 i, uaz l-6 cis, ......
.....volvon kone ei oo autuus jos m-24 kone(zmz) toimii kuten pitäis, voima ja vääntö menetetään heti.....
.....tai toisinsanoen tuplataan:D
volvon kone ei oo autuus jos m-24 kone(zmz) toimii kuten pitäis, voima ja vääntö menetetään heti.....
Ääni tälle kans, vaatii tosin vähän vaivan näköä mutta omassa pöntössä meinaa väkisin vauhti karata yli satasen maantiellä
Nonniih eli kyselläämpäs taas tyhmiä. Nyt kone käydä jyskyttää ja rojekti etenee pikkuhiljaa.
Hyviä ideoita otetaan vastaan ohjaustehostin hankkeeseen. tiedän että 164 volvon tehostin olisi käypänen mutta mutta 2 tunnin googlaamisella sellaisia löytyy tasan 1 myytävänä.
Palstalla olisi noita erilaisia tehostimia myynnissä, joten kysyttäänkin että käykö esim tuollainen G20 chevyn tehostin, kun sille rakennetaan teline runkopalkkiin??
Muita variaatioita tiedossa ohjaustehostimista??
Jousia tarvittis yhden per pää kun yhdet jo on eli tietoa mistä mahd saisi uusia?? suomesta?
Ja sitten viellä tietääkö joku saako jakajaan uusia kärkiä jostakin??
Kiitän jo etukäteen vastausksista.
Ja onko normaalia että neste käyttöisessä kytkimessä se kytkimen työsylinterin varsi eli ruuvi pitää ruuvata melekin kokonaan ulos jotta kytkimen saa toimimaan oikein.
Paku alle ja virosta tehostaja paketti jarruille ja ohjaukselle, käretön sytkä ja jouset, hiukka asennusolutta, ei ehkä mikään budjetti ratkaisu, venäjä toinen vaihtoehto.
Rockyn simpukka käypi kunhan tekee runkoon kiinitykset.. sopiva kartio kääntövarressa, ei tartte palloniveliä metästää vaan original toimii. rattiakselin booritus ei tosin oo sama. ..ja kevyt ompi käännellä:D
Paku alle ja virosta tehostaja paketti jarruille ja ohjaukselle, käretön sytkä ja jouset, hiukka asennusolutta, ei ehkä mikään budjetti ratkaisu, venäjä toinen vaihtoehto.
juuh hiukka on kallis ratkasu tähän kohtaan kun muutenkin menee toistaseks melko alhasella budjetilla tää rojekti. Kärjettömään sytkään löytyy jakaja mutta kun jostain sais viellä puolan ja pyörijän.
Hmm pitää vissiin sitten tutkia tuota tohatsun simpukkaa, reatti akselin boorit nyt menee yhteen vaikka kempin liimalla jos ei muuta keksitä.
EDIT: kovin huonosti näyttää löytyvän noita rockyn simpukoitakaan.
Nonniin, heikosti tuntuu noita tehostimia löytyvän mutta eipä tuolla nyt kyllä kiirekkään ole.
Sitten sellainen kysymys niille jotka ovat pelanneet tuon kärjellisen sytkän ja weberin kaasarin kanssa, että mistä tuo nyt sitten oireilee kun kone ei käy kuin ryyppy päällä ja silloinkin todella nuhaisesti.
eli homma menee siis jotenkin näin: kone lähtee käymään kun vetää ryypyn päälle, hetken aikaa käytyään alkaa kuulostaa siltä että ryyppy on liikaa eli koneen pitäisi käydä ilman ryyppyä. jos ryypyn laskee kokonaan pois sammuu kone noin 10 sekunnin päästä.
Ajaminen onnistuu joko ryyppy kokoajan täysillä tai noin 75 prosenttisellä ryypyllä, mutta tällöin kone on todella nuhainen. kun antaa vetoa koneelle niin kärsii painaa kaasua vähän. Heti vedon lakattua, tyhjäkäynin alkaessa alkaa pauke ja tyhjäkäynnin seilaaminen.
oma diagnoosi aiheesta: kone saa kyllä bensaa koska 5 litraa bensaa menee vartissa, ja putkesta tulee liekkiä paukahduksen yhteydessä. sytys puolella jotakin feelua mutta mitä? jakajan kärkiväli nyt 0,4. Ajoitus ei välttämättä ihan kohdallaan.
jollakin hyvia vinkkejä/ kokemuksia tuon käynnin säätöön???
Jooh turistaas taas. Vaikkakin rojekti on myynnissä niin tietynlainen mielenkiinto edelleen päällä sitä kohtaan.
Tuossa jo jonkun aikaa miettinyt että mitä tehdä noille kasaanpainuneille jousille. kuulemma taonta olisi yksi vaihtoehto mutta kun hintaa tiedustelee niin 500 euroa akselia kohti on liikaa. Hyllystä löytyy molempiin päihin yksi käyttämätön, mutta mistä saada toiset käyttämättömät??
Entäpä sitten vaihtoehto kierrejouset?? jos laittaisi orkkis jousten lisäksi akselin päälle jotkut tarpeeksi pitkät kierre jouset jotta ainakin keulan paino ei leipäisi pelkästään vanhojen jousien päällä? kukaan vaihtanut tai tietääkö projektin jossa olisi vaihdettu kierrejouset uaziin?? maantiellä kun laitetta ei tulla näkemään niin ei niin väliä ajomukavuudesta. Maastoon tarttis saaha keulaa ainakin ryhdikkäämmäksi.
Edit: Idea oli siis että jos lehtijouset poistaa käytöstä, laitetaan keulaan ripustus vähän samaan tyyliin kuin esim hiluksissa. Eli siis 2 tracktion bar tyyppistä tankoa aksulan ja rungon väliin. taakse jotakin saman tyylistä. Askelin päälle jousille paikat ja runkoon jousen yläpään kiinnike. Voiko tämä toimia??
Kiitämpi jo etukäteen vastauksista.
miekii vähä korotusta kaavaillu, ja vaikuttas et on helpointa vaa siirtää jousen kiinnikkeitä alespäin.... tietty kierrejousitus ois pop mut on siinä oma hommansakkin...
No oishan tuossa jooh hommansa mutta tää oli lähinnä silleen että jos ei mee kaupaks ni revin talvella osiks ja sitten käydään aksulat ja muut läpi periaatteella pura ja kasaa. tarvittaessa vaihdellaan tiivisteitä ja muita.
Samalla ku aksulat irti niin olisi melko helppo tehdä tuo muutos. nykyisellään jousten riipukkeita jo jatkettu ja jouset tuntuu vaan painuvan alemmas. Korissa on jo 7 cm korotus joten ei niinkään haeta korotusta mutta ehkä vähän notkeutta alustaan.
Noh turisempa taas itsekseni vähän lisää. Tänään oli pakko visioida asiaa ja seuraavanlaisia ideoita syntyi.
Etupäästä poistetaan lehtijouset, laitetaan akselin päälle lautanen jouselle ja rakennetaan runkoon yläpään kiinnike mallia hiluksi&lj. Jouseksi voisi kelvata vaikka 240 volvon takajouset, ehkä jopa mallia kuorma. (onhan uazin keula tunnetusta melko raskas.) Iskunvaimentajat joko vaihtoon tai sitten alkuperäsiä kiinnikeitä siirrellään ja hitsaillaan jolloin ne saadaan hyödynnettyä. Etuakselin kiinnitys hoidettaisiin hyödyntämällä vanhoja jousien kiinnityspaikkoja joihin tehtäisiin ripustus tangot jotka kiinnitetään akseliin jonkinlaisella myöhemmin keksittävällä kiinnikkeellä.
Takapäässä toteustus voisi olla jotakin seuraavaa: Jouset tulisivat akselin ja rungon väliin. Hoks kyllä tässä tapauksessa etu ja takapäässä on erimittaiset joustot, mutta mitä tapahtuu jos etupään jouset ovat rungon ulkopuolella ja takapään jouset rungon sisäpuolella. Taakse en viellä ole jousia miettinyt että mistä ne otetaan mutta pitutta näillä voisi olla jotakin 30 cm verran.
Nämä visiot on siis tehty niin että tunkattiin autoa ilmaan siihen saakka että renkaat olivat viellä tukevasti maassa. renkaasta lokasuojan reunaan mitattuna sain noin 60mm liikkumavaraa.
Mitä mieltä arvon raati on? Voiko tuo toimia missään määrin. Ideahan tässä siis on korvata vanhat kuolleet jouset jollakin helpommin saatavilla olevilla kierrejousilla. Suurin osa ideoista perustuu toyotan maastureissa käytettyhin osiin ja rakennelmiin.
Hmm.. Tuota Hiluxin pyöräntuentaan viittaamista en oikein ymmärtänyt mutta koitetaan selostaa jotakin? Jäykillä akseleilla ja kierrejousilla on esim. LJ, G-mersu ja Range. Kannattaa niistä ottaa hiukan mallia ja ehkä osiakin.. ;)
Yksinkertaisimmillaan tarvitset pitkittäiset tukivarret ("jakarit") ja poikittaisen tukivarren (panhard-tanko) Jos on intoa sepittää niin sitten monenmoisia linkkiratkaisujakin on olemassa. Hyvä kuitenkin aloittaa syöttämällä tuonne hakukenttään esim. jakari tai tukivarsi ja lukemalla joitakin projekti-topiceja läpi
jaaha nostellaas taas, menee tuo kierre jousi rojekti toistaseks vähän turhan hankalaks joten jääköön harkintaan.
Sitten sellainen kysymys että mitenkäs tuossa uakkerin koneessa kun nyt on tuo weberin kaasari ja bensan kulutus 3 kilsan mettälenkillä oli jotakin 35 litraa !?!?!? kuinkas tuota vois oikeen pienentää, suuttimilla vai miten. Mahtaako liian tehokas sähköinen polttoainepumppu aiheutaa noin suuren bensan kulutuksen. turhan kallista touhua jos illan rälläys maksaa 50 euroa tuon mittasella lenkillä.
Kyllä tuo vaikuttas jo olevan pieni tulvimisongelma...Onko sulla DGV siellä kiinni? Sen neulaventtiili kestää about 0.2-0,3 baria painetta tai alkaa vuotamaan. Joten paineensäädin on hyvä olla. Uazin kone ei kyllä kovin helposti tukehdu vaikka liikaa saisikin. Mutta jos on paineensäädin välissä niin sitten on kyllä jossain muualla vikaa.
Meikäläisen uazilla meni 20 litraa bensaa kun ajoin stadista kulmakorpeen ja sieltä takaisin stadiin ja ajelin korvessakin pari tuntia ainakin ja pari kertaa oltiin lutakossakin.
Jooh ei ole paineen säädintä välissä. DGV siellä vaikuttaa. täytenee kokeilla jostakin paineen säädin väliin jos vähän tasoittuisi. kyllä se melko rikkaalla tuntuu käyvän.
sitten kaivataan taas tietämystä, minkä kokoinen on uazin nestekytkimen männässä oleva O-rengas? vanha vissiin nähny parhaatpäivänsä ku vuotaa nesteet ohi.
Jaaha Jatketaas taas kyselyitä.
Eli tuossa joku aika sitten lotettiin taas testilenkkiä uazilla ja kappas vaan kun rupes tehot häviimään yhtäkkiä. Noh siinä sitten jotakin auton alle kurkkiessani rupesin kattelemaan että perkele työntää kiertokangen takapäästä pakokaasut pihalle, öljyä sieltä on tullu aina mutta nyt lykkäs pakokaasut.
Sitten se kysymys mahtaako tuossa nyt sitten olla kyse porsineesta männänrenkaasta? Ohi puhallustahan tuo niinkun olisi? Ja kannattaako tuota edes yrittää korjata vai rupeanko suosiolla sovittamaan sitä Volvon konetta keulille?
ideanikkari
24.01.2012, 21:46
Vaikuttaisi että männänrenkaat kaputt.
Ohivuotomittauksella ja puristuspainemittauksella se selviää, mutta alkaisin jo tekemään varaosatilausta alkuperäisille osille. Ei ole suhteessa ihan hirveissä hinnoissa.
Perusasiat kuntoon, niin alkuperäinen pata on ihan kelvollinen tehonlähde.
Viimeksi kun tein konerempan alkuperäisillä osilla, niin ihan on positiivisesti yllättänyt käytöksellään, ainakin tähän asti.
Oma laitos oli yli vuoden koskematta tallissa, ja nyt vuoden vaihteen aikana menin talliin ja pamautin laitoksen tulille ja eikun ajelemaan metsän siimekseen.
Tuossa kuva alkuperäisestä männästä, millaiset mulla sinne meni:
http://www.kolumbus.fi/sami_partanen/koneremontti/pinnoite%20kuva%202.JPG
Muistaakseni mäntä/putkisalkku, alakerran laakerit ja tiivistesarja maksoi silloin jotain luokkaa 300 e, mutta nykyhintaa ei ole tiedossa.
Sitten vielä kansi koneistukseen, kanavat putsaten ja muuta pientä hipistelyä, niin alkaa olemaan asiat mallillaan.
Pari juttua moottoriremontista löytyy tuolta:
http://www.kolumbus.fi/sami_partanen/469_II_moottoriremppaa.htm
Älä siis edes haaveile mistään volvon moottorista, vaan rakenna alkuperäinen kunnolla ;)
Jep, komppaan Ideanikkaria.
Aikoinaan tuli tehtyä omaan Uaziin kone ja se toimi todella nätisti.
- Uudet männät ja putket
- kaikki laakerit
- veivien, kampiakselin ja vauhtipyörän tasapainoitus
- kannesta pois noin 3mm ja kanavien "tarkastus" virtauspenkissä
- nokkaan gt escortin(kent) asteet
- nelipisteruisku megasquirt ohjauksella
- peltipakosarja
Käyttöalue laajeni reippaasti ja muutenkin yleinen toimivuus parani.
Jooh no tuossa pikaisesti asiaa tutkin ja russian spare part näyttäisi noita täydellisia mäntäsarjoja myyvän, mutta on UMZ ja ZMZ koneelle. Ja omassa kun on tuo volgan M24, tuohon taas ei löydy palikoita. Vai käykö noista jompikumpi?
Vai pitäisiko vaan koettaa noista kahdesta koneesta parsia vippaskonstein yksi ehjä. Toki se huonoin ratkasu.
ideanikkari
25.01.2012, 20:14
Tuollaisessa paketissa tuli oma putki/mäntäsarja:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1091&pictureid=97788
Siinä tuli juurikin nuo pinnoitetut männät.
Tuollainen ostoslistalle.
Nostellaampa tätä, kun otsikko sopii kysymykseen.
Onko kellään kokemusta venäjän poikien ilmalukosta? Tässä valmistajan sivu http://lebedka.net/ kääntyy ihan ok google translatorin avulla. Ilmalukon hinta ois 16000 ruplaa, eli 400€. Lisäksi pitäs hommata kompura ja kytkimet.
Punanenä
15.12.2012, 10:17
Tuo näyttää aika hyvältä tuo paineilmalukko, Oma automaattinokkatappi lukko ilmeisesti sai jollakin lailla siipeensä ja lakkasi lukitsemasta, Halki?
Lukon hajotessa se silti toimi kuten normaali tasauspyörästö:D
Oiskos tuossa torsen uazin perään?
http://www.ebay.com/itm/469-1802150-Differenzialsperre-UAZ-/200848810436?pt=DE_Autoteile&hash=item2ec385a1c4
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95299
Tässä on lukko vähän lähempänä ja halvempikin;)
pienen varauksen jättäisin tuolle ilmalukolle et se on noihin uudempiin spicer tyypin akseleihin, mutta varma en ole....tällä kertaa
mut vaihtaa sellaset ja sit noi russian arbit ni tulee hyvä.....:)
ja pikkulohkokasin ja ruutan ja automaatin ja dana/arb ja kierrevieterit ja. ja .....ainakin vikojen
ja ongelmien laatu muuttuu exponentialisesti hankalemmiksi...
pajatonttu
(vasta 26 vuotta uazeja... mitään tiiä..)
Tuolla oli noita ilmalukkoja spicer ja timke tyyppisiin akseleihin. mitä nyt tarkottikaan :D Ymmärsin kyl, että toinen noista ois se vanhan mallinen. Pariin kertaan oon venäjän pojille sähköpostiakin lähettänyt, mutta vastausta ei oo kuulunu.
Timken on se vanha malli, joita Suomessa suurin osa. spicer on se uudempi malli, akselia ei saa puolitettua.
http://images04.olx.ru/ui/16/40/78/1321943013_282713278_2-----.jpg