View Full Version : Patrolin(vm.91 2.8td GR pätkä) ilmaaminen?? TÄYSI MYSTEERI!!!!
Arttuperkule
24.04.2011, 22:47
Auttakee miestä mäessä, tai sen alla. Tein suutinremppaa patroliin(vaihdoin uusia) ja nyt en saa sitä ilmattua, tai siihen tulokseen tulin, että ilmauksessa on syy. Välillä lähtee vaivoin käyntiin ja konehuoneen puolelta kaasuttelemalla pysyy yläkierroksilla käynnissä, vaikka kuinka ilmailen suutinputkien kautta, niin tuntuu ettei onnistu.
Pysyy kyllä käynnissä yläkierroksilla ja käy suht tasaseen, mutta alakierroksille ei passaa päästää, sammuu ja taas kauhee veivuu että saa käyntiin, mistään ei enää vuoda polttoainetta, ainakaan ulospäin. Taidot on jo loppunut, hermotkin meni jo, auttakaa nyt tietäjät!!
Kuinka kauan käytit konetta? Minkä väristä savua tuli, vai tuliko mitään? Pätkiikö vai käykö vaan niin vaivalloisesti, että ei jaksa pysyä tulilla? Vaikuttaako ollenkaan, jos vähän säätää syöttöä?
mikkoimp
01.05.2011, 21:18
vaihdoitko siis oikeen uudet uudet suuttimet vai kärjet vanhoihin vai mitä? teitkö mitään muuta samalla? esim pa suodattimen vaihtoa tms? jos vaikka hörsisi ilmaa sieltä..
Arttuperkule
01.05.2011, 21:44
Kuinka kauan käytit konetta? Minkä väristä savua tuli, vai tuliko mitään? Pätkiikö vai käykö vaan niin vaivalloisesti, että ei jaksa pysyä tulilla? Vaikuttaako ollenkaan, jos vähän säätää syöttöä?
Auto pysyi käynnissä pisimmillään 5-10min käsin konehuoneesta kaasuttelemalla, käynnistyessään työnti paksua mustaa ja sekaan tuli vähän valkosta savua, tosin saattoi johtua siitä että kylmä kone kännistyi, mutta tosiaan siinä konehuoneesta kaasuttelemalla ei kauheesti edes savuttanut, mitä huomasin katella. Uusia kärkiä siis vaihdoin, tossa viime vkolla sain tietoa, että tarvii ne suutinten avauspaineet olla aika tarkalleen kohillaan, että toimii, huomenna vien dieselikorjaamolle säädettäviks, saa nähä auttaako vai onko vika muualla.
Pätkimistä en huomannu, yläkieeroksilla kuulosti jopa paremmalta kun ennen, mutta alas, sanotaan alle 1500-2000rpm ei passannu päästää. Siihenkin kiinnitin huomioo, että kun yritin ilmata suuttimia, niin auto jaksoi pysyä käynnissä kun ilmasi niitä suuttimia missä oli vanhat kärjet, mutta kun aukasin niitä kahta ekaa suutinta missä oli uudet kärjet, niin auto sammui heti. JA syötön säädöllä ei ollut vaikutusta, ainakaan ohjaamon pakkosyötöllä..
Aina kun vaihdetaan kärjet, niin avautumispaineensäätö on pakko tehdä, paineensäätö suoritetaan noissa suuttimissa painejousen ja suutinkäjen väliin tulevilla välilevyillä, joita pitää olla sitten melko hyvä kokoelma, sillä jo sadasosan muutos paksuudessa muuttaa avautumispainetta jo huomattavasti. Uusien kärkien valmistustoleransseista johtuen, on avautumispaineet säädettävä aina uudestaan.
Arttuperkule
01.05.2011, 22:52
Juu näinhän se näköjään on. Kyseiseltä dieselikorjaamolta(Hiomo Kantanen Jkl) jo aikaisemmin asiaa tiedustelin ja sanoivat, että tuurilla saattaa toimia, että "voihan sitä kokeilla" Köyhän oli pakko kokeilla, nyt sit nöyränä suuttimet penkkiin.. =) Mutta jos jotain positiivista, niin ompahan nyt tuo suutinremppakin tuttua hommaa, aika monta kertaa tuli paikat auottua..
Arttuperkule
03.05.2011, 10:07
Kiva juttu, tänään soitti ukko Kantaselta ja kerto että eivät saa kahta uusilla kärjillä varustettua suutinta pelaamaan, mutta ei osaa kertoa, että miksi ei toimi. Nyt sitten pitäs taas ostaa 2 uutta kärkeä. V#&tu että korpee tollanen, mistäs mä nyt tiedän etteivät ole ite kämmänneet jotain ja nyt maksattavat mulla..prkl!
Arttuperkule
03.05.2011, 16:56
Noh, näköjään uudet osatkin voi olla susia, kävin hakeen 2 uutta kärkee Ad:ltä toimimattomien tilalle takuuseen, toivottavasti nyt alkaa skulaamaan...
Arttuperkule
09.05.2011, 22:35
Viddustana..tänään vihdoin sain suuttimet uusine säädettyine kärkineen dieselikorjaamolta. Illalla menin laittamaan paikalleen, niin EI! kun sain auton käyntiin, niin muutaman minuutin kävi hienosti ja tasasesti ja sitten alkoi taas sama rykiminen ja epäkäynti kun aikaisemmin. Joutuu nostamaan kädet pystyyn kun en enää tajua mikä sitä riivaa.
Edelleen tuntuu siltä ettei ilmaannu, aina kun onnistuu sen saamaan käyntiin, niin ehkä 10-15 sek käy hyvin ja sitten alkaa epätasainen käynti ja jos ei pidä yläkierroksilla niin sammuu..Kellään ideoita??!! Menee herrrmo ku ei osaa!!
onko sinulla suodattimen ja pumpun välissä kirkasletku ettää näet jos siellä menee ilmakuplia?
Mulla oli joskus käyntihäiriöitä GR Patrollissa. Ne johtu siitä että tankin päällä olevat letkulähdöt oli niin kusahtaneet että otti välillä ilmaa sieltä.
Arttuperkule
10.05.2011, 16:33
onko sinulla suodattimen ja pumpun välissä kirkasletku ettää näet jos siellä menee ilmakuplia?
Ei ole kirkasta letkua, ehkä pitää laittaa..mistäs sinne sit ilmaa pääsis kun sehän on paluuletku??
Arttuperkule
10.05.2011, 16:38
Mulla oli joskus käyntihäiriöitä GR Patrollissa. Ne johtu siitä että tankin päällä olevat letkulähdöt oli niin kusahtaneet että otti välillä ilmaa sieltä.
Niin ja en oikein usko tuohonkaan, kun auto toimi normaalisti siihen asti, kun suuttimet otettiin irti, pari suutinta siis vuoti, auto kulutti jumalattomasti löpöä, käynnistyi huonosti ja tästä syystä aloin remonttiin..
Ei ole kirkasta letkua, ehkä pitää laittaa..mistäs sinne sit ilmaa pääsis kun sehän on paluuletku??
Miten päin sulla soppa siellä kiertää? Pumpulta suodattimen kautta takaisin tankkiin?
Ja ilmavuodot ei ole uskon asia, pitää vaan tarkastaa ettei niitä ole. Vai mistä tiedät varmasti että ainoastaan suuttimissa oli vika, ettei jo aikaisemmin ollut linjoissakin vikaa?
Arttuperkule
11.05.2011, 16:32
No en ehkä satavarmasti mistään, mutta auto toimi normaalisti ennen remonttia, pari suutinta vuoti, auto kulutti polttoainetta reiluhkosti ja käynnistyi vähän heikosti(lämpöisenä siis kävi ja kuulosti normaalilta). Mutta oletan että nämä viat johtui vuotavista suuttimista, tänään muistin että polttoaine letku on uusittu tankilta asti, edellisen omistajan toimesta, sen huomasinkin kun pakoputkirempan yhteydessä könysin auton alla, eli se tuskin on hapertunut.
Jos jossain olis halkeamia tai yleensä jonkinlaista vuotoa, niin kai se se näkyisi maassa läikkänä??
Polttoaineen kierto menee juurikin noin, eli suutinputkistosta yhden letkun kautta pumpulle, ja siitä suodattimelle, siitä liittimen läpi(missä kiertosuunta nuoli) toiseen letkuun, mikä jatkaa tankille. Tänään vaihdan sen pumpulta suodattimelle menevän ja tulopuolen letkut kirkkaaksi, että näen kulkeeko siellä ilmaa..
meneekö paluu suuttimilta tankille vai pumpulle ?. olin jo vaihtanut uuden letkunkin kyseiseen väliin ,mutta lemmarit eivät puristaneet letkua tarpeeksi tiukkaan samallailla toimi yläkierroksilla hetken pyöri sitten hiipu. omassa paluu suuttimilta pumpun tuloliitttimeen.
Arttuperkule
11.05.2011, 23:21
meneekö paluu suuttimilta tankille vai pumpulle ?. olin jo vaihtanut uuden letkunkin kyseiseen väliin ,mutta lemmarit eivät puristaneet letkua tarpeeksi tiukkaan samallailla toimi yläkierroksilla hetken pyöri sitten hiipu. omassa paluu suuttimilta pumpun tuloliitttimeen.
Pumpulle menee, ainut pilli mikä on toisen suuttimen "laipassa" siitä menee letku siirtopumpulle liittimeen ja siitä vierestä toisen letkun kautta suodattimelle ja edelleen tankille, eikö sulla sitten vuotanut tuosta polttoainetta jos ei klemmarit pitäny? eihän siinä letkussa kova paine ole, mutta tuo diiseli tuntus kyllä tulevan läpi jos vähänkin vuotaa??..
Tosiaan siihen väliin(siirtopumpulta suodattimelle) vaihdoin kirkkaan letkun ja ei siellä enää ilmaa kulje, välillä jotain juuri silmällä havaittavia(mulla on hyvä näkö) =) neulankärjen kokosia kuplia, eikä niitäkään paljon, vai saako edes sellasta määrää ilma siellä kulkea??
Tänään tuli sellanen mieleen, että pitääköhän pumpun ajotuksiin kajota suutinrempan yhteydessä?? ja miten mä saan sen kohalleen, pahoittelut näistä tyhmistä kysymyksistä, mutta en ole näin "laajaa" polttoainepuolen remppaa koskaan ite tehnyt?...
Janne1986
12.05.2011, 06:19
Laitas sinne sähkönenpumppu.
Aika monelta on mennyt tuo auton oma pumppu hajalle...
Itselläkin on sähkönen pumppu patrollissa ja hyvin pelaa.
Ja sillä on helpompi ilmata kuin että tarvis yrittää autoa käyntiin.
Eikä maksan paljoa.n.25€ Osaset liikkeestä.
Rekisteröimätön
12.05.2011, 19:21
ei se välttämätä tule ulos vaan ilmaa sisään. se oli ainaki semmoinen ja yksi kans jos polttoaine suodattimen on vaihtanut ja sieltä vuotaa , sen huomaa kylä melko helposti... onko muuten selvinnyt vika vielä vai joko toimii?
Arttuperkule
12.05.2011, 21:55
Ei ole selvinnyt, tänään ei vaan jaksanut, sunnuntaina vien sen parille dieselpro:lle tutkittavaks, toinen virittää diesel koneita lähes työkseen ja toinen on pelannu patrolien kanssa ikänsä jospa siellä jotain selviää.
Tuota siirtopumppu juttua tässä onkin jo ilmoille heitelty, suodatin oli vaihdettu hiljattain edellisen omistajan toimesta, kun tammi/helmikuussa auton ostin..ei ainakaan vuoda pihalle asti..
Hyvin harvoin ne ulos asti vuotaa. Yhdessä Patrolissa oli sellainen ongelma että suodatin löystyi itekseen. Ei auttanut kuin vaihtaa suodatinjalka vaikka entisessä ei näkynyt mitään halkeamia tms. Olikos GR:ssä joku karkeasuodatin, sihti ennen varsinaista suodatinta? Jos siellä olis joku isompi kikkare joka haittaa tavaran kulkua.. Puhalla linja suodattimelta tankille päin ja kato tapahtuuko parannusta, edes hetkeksi. Voihan sun tankki olla vaan niin mätä että sieltä tulee liikaa ruostetta linjaan.
Arttuperkule
12.05.2011, 23:07
Joo täytyy kokeilla ja kiristellä. Ei ainakaan konehuoneen puolella ole toista suodatinta. Kummastuttaa vaan, että olis joku tollanen paskaa linjassa vika tai muu, kun tuo käynti vika ilmetyi vasta kun suuttimet irrotettiin ja alettiin kasata takas...noh, toivottavasti sunnutaina selviää..tai kohta laitan tulta nurkan alle.. xD
Tuokin pate oli semmonen et vähänkin enemmän kuormitti ni veto loppu ja rupes käymään huonosti mutta uusi suodatin paikalleen ni johan rupes toimimaan.Mutta tarkistappa se veden erotin suodattimen pohjasta kun se voi vuotaa ilmaa joukkoon vaikka ei vuodakkaan naftaa ulos.(Edelliset huollot tehty alan ammattilaisella)
Arttuperkule
13.05.2011, 23:11
No mutta! tässähän puhutaan samasta autosta, ostin sen joskus tammi/helmikuussa Raumalta.. =) pitääpä käydä maanantaina suodatin kaupalla..Olikos siinä sillon missään muualla vikaa kun siinä suodattimessa??
Eipä ollu muuta vaivaa, sillon ne uudet pa,putketkin laitoin,4 eri GR,ää on parantunu ku olen suodattimen vaihtanu.Olis vaan semmonen tunne jääny et vaikka antais tankillisen käydä tyhjäkäynnillä ni ei täyty suodatin mut reilulla kaasulla ajoa ni johan alkaa pelit soida .Multa auto lähti jo viime kesänä, mut kuulin jälkeen et olis ollu syöttöpumpun kans jotain ongelmia mut nähtävästi se oli kuitenkin korjattu.
Arttuperkule
14.05.2011, 19:42
Joo täytyy kokeilla..kiitos vaan, ja kaikille muillekkin neuvoista kiitosta, huomenna yritetään taas..
Arttuperkule
16.05.2011, 16:25
No niin, pakko vähän listata mitä autolle on tehty, kun edelleenkään ei toimi.
Eli ainut asia mikä on kokonaisuudessaan irrotettu on suuttimet
-suuttimien käret uusittu
-suutinputkisto ilmattu
-paluupuolen letku on kirkas, ei kulje ilmaa
-suodatin tarkastettu, oli puolillaan(täytetty)
-polttoainelinja tankilta suodattimelle tarkastettu, ei vuotoja
-kärjillä korjattujen suuttimien toiminta tarkastettu suutinputkia yksikerrallaan löysäämällä käynnissä, jokainen vaikutti käyntiin, eli ei pitäisi suuttimissa olla enää vikaa?????
Tämän hetken tilanne on, että lähtee käyntiin, mutta ei käy kun neljällä pytyllä. Aikaisempaan parannuksena, että jaksaa käydä matalammilla kierroksilla, mutta ei ihan tyhjäkäyntiä.
Mitäs seuraavaksi voisi kokeilla, alkaa tuntua aika mysteeriltä??
Jos puskee sinistä piipusta ni ei tule naftaa tarpeeks pumpulle.Koita kuormittaa sitä kuunolla sillon kun käy kunnolla ja josko ei auta ni sit on syytä ruveta epäilemään pumppua.Entäs pysäytin solenoidin toiminta?
Arttuperkule
16.05.2011, 17:57
Ihan sellasta normaalia mustaa, ekalla polkasulla kun starttaa tulee vaaleempaa sekaan, mut muuten mustaa..
Ja sitten tarviis lisäselvitystä pysäytin solenoidin ollessa mikä???
Jos mustaa tulee ni kyllä se sitten ainetta saa.Se solenoidi on pumpun takapuolella ja siihen menee yksi musta johto.Mites kauan olet sen antanu käydä kerrallaan eli onko kone ollu lämmin ja entäs josko se oliski nostin vika.
Arttuperkule
17.05.2011, 14:07
Kyllä se on hyvinkin lämpöseks kerennyt, kun on ollu lämpösiä kelejä, pisimmillään reilun 10 min oon käyttänyt, mutta sitten useampia lyhyempiä pätkiä, ainakin lämpömittari on noussut normaaliin. Mitäs sille solenioidille pitäis tehä, vaihtaa uuteen?? ja millä tavalla nostinvian voi havaita?
Tosiaan remontti alkoi auton ollessa normaalisti ajossa, eli mitään muuta käyntivikaa en havainnut, kun suuttimien vuodonm eikös nostimet ois vaikuttanut jo silloin?
koitappas mitata siintä siirto paine. jos siirtopumpun tuotto on liian vähän laskee myös sen paine. ja silloin myös pumpun paluu letkussa tuskin näkyy ilmaa.
Arttuperkule
17.05.2011, 22:12
Mut jos siellä ois heikko paine, niin eikö se tarkottas ettei se saa tarpeeks ainetta?? ja kun just Sumpe sano että jos ei saa ainetta, niin savu on sinistä, mustaa puskee kuitenkin kun käy..??
starttikin perkele poiki, kun oon sahannu käyntiin...menee järki..
Tää alkaa olla sellanen mysteeri, ettei paremmasta väliä..Mä tarjoon mäyriksen heti sille kuka ton vian paikallistaa ja kertoo miten se korjataan.. =)
Jos kaikki edellä mainitut on tehty ja kunnossa niin mittaa puristuspaineet. Tosin, jos kaikista suutinputkista löysäämällä käynti muuttuu niin tuskin se siitä on kiinni.. Mistä muuten totesit että se käy neljällä? Oletko koittanut ajaa sillä/ottaa kunnolla "momenttia" koneesta?
Arttuperkule
18.05.2011, 14:19
No se dieselpro kaveri totes sen käyntiäänestä, ja oon kyllä itekkin kuullu monesti vajailla käyviä autoja ja aika selkeesti se siltä kuulostas..En ole kokeillu ajaa, vois tänään sitä kokeilla jos vaan saan jonkun kaveriks, et saan sen hinattua takas remppa paikalle..kun citycitikassa ei ole edes koukkua..
Nostimet saattaa tehdä kiusaa se nimittäin teki joskus sitä et tyhjäkäynnillä se ei käynyt ihan 100% mut kierroksilla toimi ja olen vahvasti sitä mieltä et toi olis venttiilin vuotoa.
Auttakee miestä mäessä, tai sen alla. Tein suutinremppaa patroliin(vaihdoin uusia) ja nyt en saa sitä ilmattua, tai siihen tulokseen tulin, että ilmauksessa on syy. Välillä lähtee vaivoin käyntiin ja konehuoneen puolelta kaasuttelemalla pysyy yläkierroksilla käynnissä, vaikka kuinka ilmailen suutinputkien kautta, niin tuntuu ettei onnistu.
Pysyy kyllä käynnissä yläkierroksilla ja käy suht tasaseen, mutta alakierroksille ei passaa päästää, sammuu ja taas kauhee veivuu että saa käyntiin, mistään ei enää vuoda polttoainetta, ainakaan ulospäin. Taidot on jo loppunut, hermotkin meni jo, auttakaa nyt tietäjät!!
vähä offtopikkina, mutta löytyiskö sulta suutinnumeroita noista uusista suuttimista tai jotain muuta faktaa? ei paikallinen varaosapulju osannut mulle suutinkärkiä tilata kun ei heidän koneelta suutinten mallia(numeroa) löytynyt.
Arttuperkule
18.05.2011, 18:03
Täytyypä kattoo kun käyn remonttimestalla huomenna, vähän on kyllä tullu sellanen olo, ettei noita Zexelin kärkiä kannata ostaa, noistakin oli jo uutena 2 toimimatonta, sain takuuseen kyllä uudet 2 tilalle, mutta silti. Suosittelisin ostamaan suoraan alkuperäis osat, hinta on kyllä kolmin kertanen 63e/kpl, mutta ehkä siinä pisemmän päälle säästää rahaa ja hermoja..
onko mahdollista että jostain syystä loppuu korvausilma tankista. Kokeile puhaltaa molemmat sisään ja ulos putket
Rekisteröimätön
18.05.2011, 18:54
Tarkasta suutinputkien lähdössä olevat takaiskut elikkäs delivery valvet
http://postimage.org/image/rmdi5o9w/
Niiden paskaisuus tekee noin, osa naftasta iskee takaisin putkesta pumppuun päin ja sekottaa koko hommaa
petski nyybi
santikko
18.05.2011, 19:32
ootkos kattonu uudestaan onko suodatin taas puolillaan? ja vaihdoitko siis vain osan suutinkärjistä? jos vaihdoit vain osan, niin tarkastutitko avauspaineen ja ruiskutuskuvion vanhoista suuttimista? jos 4/6 suuttimesta on vuotanu, niin tuskin ne 2 viimistäkään priimoja on. oletuksena että ne on saman ikäsiä.
ja miks dieseli piiputtais sinistä jos ei naftaa saa tarpeeksi? eikö se ole palamaton diesel mikä sinisenä savuaa, pumpun ennakot pielessä tai huono suutinkärki, ei painetta tarpeeksi. tai vaihtoehtosesti puristuspainetta uupuu.
Arttuperkule
18.05.2011, 20:14
Näköjään huomiseks pitää taas tehdä muistilista.. :)
santikko
18.05.2011, 20:16
Näköjään huomiseks pitää taas tehdä muistilista.. :)
niin vähän menin tossa ajatusteni edelle, eli jos se suodatin tyhjenee niin vaikuttais siirtopumppu ongelmalta. :)
Mulla on ollu jokasessa gr,ssä toi suodatin ongelma kun polkasee reilummin ni rupee röpeltämään ja tulee kaaameesti sinistä ja suodatin on ollut hyvin vajaa mut siitä on aina selvitty uudella suodattimella myös tuossa kyseisessä autossa.
Arttuperkule
18.05.2011, 22:05
ootkos kattonu uudestaan onko suodatin taas puolillaan? ja vaihdoitko siis vain osan suutinkärjistä? jos vaihdoit vain osan, niin tarkastutitko avauspaineen ja ruiskutuskuvion vanhoista suuttimista? jos 4/6 suuttimesta on vuotanu, niin tuskin ne 2 viimistäkään priimoja on. oletuksena että ne on saman ikäsiä.
ja miks dieseli piiputtais sinistä jos ei naftaa saa tarpeeksi? eikö se ole palamaton diesel mikä sinisenä savuaa, pumpun ennakot pielessä tai huono suutinkärki, ei painetta tarpeeksi. tai vaihtoehtosesti puristuspainetta uupuu.
Niin en ole vielä suodatinta uudestaan tarkastanut, kun en tänään vauvavahdin vuoksi päässyt käymään patrolin luona. Nyt on kaikki kärjet vaihdettu, ensin joskus 2 vkoa sitten kokeilin pelkästään 2 uutta kärkeä, mutta sitten kuulin miten tarkka se niiden avauspaineiden kanssa on.
Ostin sitten kaikkiin suuttimiin uudet kärjet ja käytin dieselkorjaamolla paineet säädettävänä.
Ennen remonttia siis kaksi 2/6 vuosi ja tästä syystä remontti alkoi.
Tarvii tosiaan mittauttaa noi paineet, ennakot voi olla tällä hetkellä ihan mitä sattuu, kun sitä koitin muuttaa, mutta kaveri sanoi, että ennakkoa voi olla niin paljon että meinaa keittää, siitä sitten kääntää takaspäin, meinaan vaan kun en omista heittokelloa..
Arttuperkule
18.05.2011, 22:06
Mulla on ollu jokasessa gr,ssä toi suodatin ongelma kun polkasee reilummin ni rupee röpeltämään ja tulee kaaameesti sinistä ja suodatin on ollut hyvin vajaa mut siitä on aina selvitty uudella suodattimella myös tuossa kyseisessä autossa.
Tietää taas mihin tilinsä perjantaina käyttää, pitääpä käydä suodatin kaupoilla silloin..
Mun mielestä ne ennakot ei voi olla ihan mitä sattuu...tai no pumpun ajoitukset tms. säädöt saa olla ihan viturallaa oikein tosissaan ja silti koneet käy jotenkuten ja autot liikkuu mutta että vehkeet toimisi siten kuin pitää niin silloin säädöt kohdilleen. Niin ja suutinten alle kannattaa kuulemma aina laittaa uudet lämpölevytkin kun niitä käyttää irti, tähänki oli vissiin joku järkiperuste
Samsonite
19.05.2011, 04:32
Tankin huohotinlinja tukossa.
Paljonkos tällä on ajettu??
Joskus suutin rempan jälkeen ei vanha ruiskutuspumppu enää jaksa antaa painetta riittävästi että suihkut aukeaisi.
Eli pumppu seuraavaksi pajalle,ja mielelään sitten asennus ammattilaisen toimesta.
Toinen juttu on ne takaiskut,eli jos sinne on putkien irrallaan ollessa päässyt atomin puolikas likaa niin ei ne enää toimi. Ja jos se likahippu on päässyt suuttimeen niin ei se toimi enää sekään,eli niiden kahden suuttimen toimimattomuuden syy oli kenties se.
Jos suuttimet on käyny pajalla niin ne on nyt varmaan kunnossa, kun niissäkin vaikuttaa jopa se hapettuma jota jää sinne olakkeeseen mihin ne kärjet vastaa, eli jos se kärki on hitusenkin kierossa nii jumii joka auki tai kiinni tai sille välille.
Ja savun määrä ei välttämättä kerro muuta kuin sen että palaminen on pielessä.
Jos tämä on ajosta jäänyt niin kyllä vika on luultatavasti lähellä sitä mitä on korjattu.
Tosin on noissa omissakin romuissa ollu jos jonkin näköistä asennuksenjälkeistä konplikaatiota.
Arttuperkule
19.05.2011, 12:38
Mun mielestä ne ennakot ei voi olla ihan mitä sattuu...tai no pumpun ajoitukset tms. säädöt saa olla ihan viturallaa oikein tosissaan ja silti koneet käy jotenkuten ja autot liikkuu mutta että vehkeet toimisi siten kuin pitää niin silloin säädöt kohdilleen. Niin ja suutinten alle kannattaa kuulemma aina laittaa uudet lämpölevytkin kun niitä käyttää irti, tähänki oli vissiin joku järkiperuste
On laitettu, tuli kärkien mukana, ylivuotoprikka ja kuparitiiviste rengas..
Arttuperkule
19.05.2011, 12:49
Paljonkos tällä on ajettu??
Joskus suutin rempan jälkeen ei vanha ruiskutuspumppu enää jaksa antaa painetta riittävästi että suihkut aukeaisi.
Eli pumppu seuraavaksi pajalle,ja mielelään sitten asennus ammattilaisen toimesta.
Toinen juttu on ne takaiskut,eli jos sinne on putkien irrallaan ollessa päässyt atomin puolikas likaa niin ei ne enää toimi. Ja jos se likahippu on päässyt suuttimeen niin ei se toimi enää sekään,eli niiden kahden suuttimen toimimattomuuden syy oli kenties se.
Jos suuttimet on käyny pajalla niin ne on nyt varmaan kunnossa, kun niissäkin vaikuttaa jopa se hapettuma jota jää sinne olakkeeseen mihin ne kärjet vastaa, eli jos se kärki on hitusenkin kierossa nii jumii joka auki tai kiinni tai sille välille.
Ja savun määrä ei välttämättä kerro muuta kuin sen että palaminen on pielessä.
Jos tämä on ajosta jäänyt niin kyllä vika on luultatavasti lähellä sitä mitä on korjattu.
Tosin on noissa omissakin romuissa ollu jos jonkin näköistä asennuksenjälkeistä konplikaatiota.
-joku 400000tkm
-Silloin kun sitten hain suuttimet korjaamolta ja laitoin ne kiinni, auto kävi hetken paremmin kun ikinä mulla, kävi itekseen tyhjäkäyntiä about vajaan 10min, sitten alkoi taas rykiminen.
-Joo, eihän ton ikänen dieseli kone mikään unenselityskone ole, mutta vituttaa kun en ole liiaksi niiden, ainakaan polttoainpuolen kanssa pelannut, lisännyt vaan.. niin joutuu kaiken opettelemaan kantapään kautta ja pahimmillaan maksamaan käteistä omista virheistään..Tänään pitäs taa illasta mennä tonne sateeseen sitä rassaamaan.
Eli nyt tarkka kuvaus miten laite käy.
Pystyykö ajamaan???
Miten käy tyhjäkäyntiä.
Eniway nää dieseli jutut on juuri tästä syystä sitä osastoa jota ei tehdä itse. En varsinkaan minä tee niitä ite vaikka on jonkinlainen koulutuskin aiheeseen, puuttuu nääs ne laboratorio olosuhteet...
Bertassa on ja se paluu sinne siirtopumpulle ja ilmaaminen on aika työlästä. Mutta jos sillä pääsee liikkeelle niin kyllä se siitä sitten ilmaantuukin ajastaan.
Arttuperkule
20.05.2011, 17:05
Eli nyt tarkka kuvaus miten laite käy.
Pystyykö ajamaan???
Miten käy tyhjäkäyntiä.
Eniway nää dieseli jutut on juuri tästä syystä sitä osastoa jota ei tehdä itse. En varsinkaan minä tee niitä ite vaikka on jonkinlainen koulutuskin aiheeseen, puuttuu nääs ne laboratorio olosuhteet...
Bertassa on ja se paluu sinne siirtopumpulle ja ilmaaminen on aika työlästä. Mutta jos sillä pääsee liikkeelle niin kyllä se siitä sitten ilmaantuukin ajastaan.
Eilen kokeilin kuormittaa pumppua ajamalla, hinattiin käyntiin ja hyvin lähti, hetken kävi tasaseen ja lähdin ajamaan, pystyi hyvin ajamaan ja ajoin sellasta n.300m lenkkiä, toisen kierroksen puolessa välissä alkoi taas sama rötääminen pysähdyin ja pidin kierroksilla, taas kävi vajailla, eikä jaksanut enää tyhjäkäyntiä.
Hinattiin autoa meille kotiinpäin, niin ajattelin että ajan puolesta atkasta, vedettiin auto käyntiin, niin enää ei pystynyt ajamaan yhtään, paikallaan jaksoi kierroksilla pysyä käynnissä, mutta kun yritti liikkeelle, oli veto pois, niin kuin kaikkia jarrut olis ollu päällä, kytkin ois palanu jos ois väkisin yritäny liikkeelle.
Tänään ostin uuden polttoaine suodattimen, sen meinasin tänään vielä vaihtaa, ilmaa ei järjestelmässä eilenkään missään vaiheessa kulkenut, ainakaan paluu puolelle(kirkas letku)
Janne1986
20.05.2011, 21:44
Vaikuttais että pumppu ei jaksais tehdä tarpeeksi painetta suuttimille.
Ainakin tuon äskeisen perusteella...
kun saat sen käyntiin niin jätä yksi suihku hieman löysälle. Koska muuten se ilma kupla ei koskaan pääse pois.
Arttuperkule
22.05.2011, 17:28
kun saat sen käyntiin niin jätä yksi suihku hieman löysälle. Koska muuten se ilma kupla ei koskaan pääse pois.
Tarkoitatko, että ajamisen ajaksi suutinputki löysälle??
Paljon on vikaa etitty, mutta katos nyt varmuudeksi ETTEI VUODA MISTÄÄN ILMAA, koska nuppineulan kärjen kokoinen reikä puuduttaa koko auton, vaikka reikä olisikin paluupuolella!
Suosikkipaikaksi on muodostunut jo uswamman kymmenen vuoden ajan tankin päällä olevat lähtö-/paluu putki, joka jostakin kumman syystä tuppaa kypsymään tienhoidosta johtuvasta ruuassakin käytetystä aineesta ja se yhdistettynä lämpöiseen metalli (rauta) putkeen saattaa aiheuttaa kemiallisen reaktion kun yhtälöön lisätään vettä...
JOS MIETIT miksi se ei tiputa naftaa, niin muista kumpi on painavampaa, ilma vai nafta ja sitten mietit miksi se sinne putkeen on laitettu ja miten käy, kun moottori ei pyöri, niin mikä pysyy ja mikä menee säiliöönsä, kun se saa korvausilmaa....
JOS vika on edelleen, että käyntiin ei vaikuta mikään sylinteri suoraan, niin asia on selkeä. ILMAVUOTO!
Niin ja se ilmavuoto voi muuten olla vetokaran kypsynyt hela ja tiiviste??? Ja se on pumppuremontti saman tien...
JOS 1000% varmuudella ei vuotoa ole, niin silloin pumppuvika, ja vaihtoehdot numeeriseen järjestykseen:
1. paluuputkessa olevan paineventtiili auki koko ajan, paineet karkaa pumpusta, eikä ilmaannu sitten ihan niinkuin ikinä...
2. RUISKUTUSPUTKET syöpyneet sisältään kavitoimisen takia, jolloin suuttimia "hajoilee" itsestään, kun metallia menee kärkeen (kuten maainostit käyneen niiden uusien kanssa! Ja Zexel=Bosch on muuten OEM valmistaja NippoDenson kanssa)
3. siirtopumppuvika, tai paineensäädin (siinä naftan tuloputken vieressä oleva "nasta"). Ennen pumppuremonttia VOIT kopauttaa tuurnalla siihen, jotta se menee esim. 5mm alemmaksi ja käynti paranee, niin siirtopumppuvika erittäin varma! (remontti)
4. 400tkm ajettu moottori, niin voipi olla nostinrullat - nokkalevyt kaput, jolloin suuttimiin menee metallia ja taas kaikki uusiksi (ihanan kallista, jälleen kerran)
5. Nestepäässä oleva päätykara (jossa 8mm pultti) löystynyt ja vuotaa ruiskutuspaineet takaisin koteloon) --> saa uusittua mutta vaatii erikoistyökalun (kolmikantainen avain)
6. Nestepää väljä ja pumppu uusiksi (remonttiin)
Nää nyt nopeasti näin ajatuksina, pidemmällä mietinnällä vois "kovalevyltä" tulla jotakin muutakin muistikuvia, mutta nyt tulee näitten lisäksi vain ruostepölyä nenästä rälläköinnin jäljiltä...:rolleyes::rolleyes:
Arttuperkule
25.05.2011, 22:27
No niin, taas on tehty, vähän, mutta tehty kuitenkin..
Eli vihdoin töiltä ja sateilta pääsin ulkona auton rassuuseen, niin ensitöikseni vaihdoin polttoaine suodattimen.
Suodatin ei tahtonut irrota käsin pyörittämällä, joten irrotin koko suodattimen jalan, siinä samalla huomasin että tankin tuloletku vuoti klemmarin alta, en huomannu aikaisemmin kun olin suodatinta rassannut. Noh, otin letusta pätkänpois ja tarkastin vielä ettei jäänyt halkeamia letkun päähän. sain suodattimen irti, täytin uuden ja laitoin paikalleen, pumppasin paluupuolen täyteen ja menin starttaamaan. Eihän se rikkinäinen startti tietysti jaksanut käyntiin konetta vääntää. Hinaamalla sitten lähti, ensin työnti sinistä, mutta muuttui pian tavan mustaksi.
Tämän hetken tilanne:
-suodatin vaihdettu, alkoi käymään melkein tyhjäkäyntiä, pysyy n.1200 kierroksilla käynnissä pumppailematta, saa siis polttoainetta eikä enää rötää. (jos laskee kierrokset lähelle normaalia tyhjäkäyntiä, niin pikkuhiljaa alkaa hiipua ja meinaa sammua)
-käyntiääni ei kuulosta normaalilta "nakuttaa" vähän niinkun edelleen kävisi vajailla, ajaessa kuitenkin vetoja on edellistä testiä enemmän.
-Turbo "sirisee" niinkun vanhassa raktorissa, tasakaasulla kuulostaa yläkierroksilla suht normaalilta, mutta alempana huomaa karkean käyntiäänen ja vedättäessä turbon ääni ei ole tasainen suhina vaan aika korkea "sirinä".
-lämpöisenäkään ei lähden avaimesta käyntiin, vertailukohtana kaverin patroli, sama pata sama ikä, ja avainta hipaisemalla starttaa. Tässä tarkoittan, että vaikka mainitsin, että startti on rikki, niin se härkkimällä antaa pyöräyttää konetta, mutta "lyö yli" jos yrittää pisempään pyörittää, alkaa vaan huutamaan tai pitäämään jumalattoman rohinan..
Omia johtopäätöksiä:
-suodattimen vaihto ja tuloletkun korjaus auttoi polttoaine ongelmaan
-auto oli käynnissä n.30min tänä aikana käynnissä ollessa käänsin pumpun ajoitusta, parhaalta kuulostavaan kohtaan.(lähes alkuperäinen kohta)
-voisiko sitten olla niin että joku suutin on päässyt kuitenkin rikkoutumaan??
mutta miten sitten edelleen kaikki suuttimet vaikuttavat käyntiääneen, suutinputkia löysätessä, kun sen sanottiin paljastavan rikkinäinen.
Kysymys:
-korjautusko toi startti vika pelkästään hiilien vaihdolla, vai onko jo koko startti vaihdettava kuvauksen perusteella??
Kahlasin vähän läpi. Otappa tankin päältä kopasta se lätkä pois jotta näet tankin lähtöputken annappa sille paineilmaa ja kato lentääkö polttoainetta. Mulla oli pien reikä siellä pika korjaus pohjamassaa päälle ja uus oas tilaukseen. Kummitteli aika kivasti mulla kun otti lähdöt niin rupes rökeltämään mutta kävi kuitenkin kun kierrokset laski ein mitään ongelmaa. Joskus oli käyntiin santi tuskaa polttoaine lijan ollessa vähän vajaa löpöstä.
Ja taas saivartelua eli millä kannulla täytit suodattimen ja miksi???
Sen suotimen kun täyttää jostain jerrystä missä on vesitilkka tai jotain shaissea pohjalla niin ne ainekset pääsee suoraan pumppuun.
Mites se käsipumppu vuotaako se??? Tai toimiiko siirtopumppu ollenkaan,eli käydessä jos hieman löysää suodattimen jälkeistä nippaa niin pitäis naftaa tulla.
Ja oliko sen siirtopumpun karkea suodatin katottu??? Jos siellä semmoinen on niin löytynee joko banjoliittimestä,tai jonkun mutterin alta...
Arttuperkule
25.05.2011, 22:51
Ja taas saivartelua eli millä kannulla täytit suodattimen ja miksi???
Sen suotimen kun täyttää jostain jerrystä missä on vesitilkka tai jotain shaissea pohjalla niin ne ainekset pääsee suoraan pumppuun.
Mites se käsipumppu vuotaako se??? Tai toimiiko siirtopumppu ollenkaan,eli käydessä jos hieman löysää suodattimen jälkeistä nippaa niin pitäis naftaa tulla.
Ja oliko sen siirtopumpun karkea suodatin katottu??? Jos siellä semmoinen on niin löytynee joko banjoliittimestä,tai jonkun mutterin alta...
Uus vko sitten ostettu muovikannu on, puhdas ja tässä hommassa ainoastaan käytetty ja siksi täytin suodattimen, kun mulle on kerrottu että niin pitää tehdä =) kai sen takia ettei mene ilmaa siitä sitten pumpulle ja järjestelmään, ainakaan niin paljoa?? Ohkasena norona täytin suodattimen ja läheltä katoin ettei mennyt mitään likaa.
Käsipumpussa ei ainakaan ole mitään havaittavia vuotoja, kosteutta missään päin. tarkoitat tuolla "suodattimen jälkeisellä nipalla" panjoliittimen pilliä?? jos niin joo, tulee ainetta.
Sitä karkeasuodatinta en muistanut katsoa, täytyy huomenna katella.
Janne1986
11.06.2011, 06:55
Joko patrol käy paremmin?
Arttuperkule
19.06.2012, 21:00
Nonnii..Tämäkin kikotin ähellys lähti vihdoin etenemään..
Mutta mutta..Ei sitten ollutkaan niin pieni tuo vika. Sain auton vihodoin kaverille korjattavaks, ja alkoi löytyä seuraavaa.
-Jako päässyt jossain vaiheessa hyppäämään pari pykälää(ilmeisesti yrittäessä väkisin käynnistää) oma vika, tästä syystä venttiilin kaput, hydrauliset nostimet kaput.
Kaikki em. osat uusiksi ja kansi plaanaukseen.
Eilen kävin vilkuileen remontin edistymistä ja kömmin konehuoneeseen pyttyjä katselemaan, ikäväkseni huomasin pystyraitoja useamman pytyn sisäseinissä ja kynnellä kokeilemalla huomasin ettei ne ollut paskarantuja. Naarmuja täynnä melkein joka pytty. Kaveri tutki ilmiötä ja totes että on pitänyt ajaa jonkun verran ilman öljyjä tai offroad auton ollessa kyseessä, paljon todella kallellaan vähillä öljyillä. Kummastakaan en tiedä, itse en kerennyt autolla vielä noin kikkailla kun sen n.3kk sillä ajoin ennen sen halvaantumista pääsääntöisesti tiellä.
Käytännössä siis koko motti menee uusiksi pelkän suutin rempan sijasta, IHANAA!
Turbossakin on jo iän tuomaa pitkittäisvälystä, eli sekin menee näillä näkymin uusiksi FAK!
Mutta ompahan sitten kone käyty läpi ja voi "huoletta" lähteä vaikka johonkin pisemmälle sillä..vaikka johkin safarille.. =) Seuraavaks alustan ja korin läpi käynti..lähes ilmasta tämäkin harrastus.. :D
tuomaritulee
23.06.2012, 20:39
Mulla löytys 3.3 kone tähän jos kiinnostas.
Arttuperkule
30.08.2012, 10:24
On se mukavaa kun ostaa tällasia "pikkuvikaisia" projekteja..ei auttanu muu kun viedä auto korjaamolle, kun ei sille alkanu tulla muuten rotia. Heti ekana päivänä korjaamolta soitetaan, että "sulla on täällä patrolissa kampiakselin pää paskana ja hihnapyörää hitsailtu, välystä on useampi aste ja pyörä kenossa" Että kalua ei tule ilman kampiakselin tai koko alakerran vaihtoa. Kiitti vaan V#*!¤sti joku edellinen omistaja.
Tätähän tämä harrastaminen sitten on, se on mukavaa pistää vahinko kiertämään.