View Full Version : vinssin sokka
trukkikuski
22.04.2011, 12:35
tieto hukassa.mistä vois löytyä,alkuperäistä vahvempaa(porattu piskatti isommaksi)vinssi tojotan mekaaninen ,oulun seudulta/netti .:confused:
Pultteja on monesti käytetty.
trukkikuski
22.04.2011, 13:00
paikoillaan tagkoa joka ei ole pyöreää, vaan kiilautuu paikoileen
toki pultti helpompi/parempi.taitaa viidenmillin ruostumaton kstää 10t:):)
Punanenä
22.04.2011, 13:16
Sitten hanskalokeroon varapultteja niin ei tarvitse Esim pitkänperjantain iltana haeskella rautakauppaa joka olisi auki kun auto on suossa ja se on saatava pois :D
Varapultti on tilaisuuden tullen painonsa kultaa:)
Pultti kestää vetoa paljon mutta nyt on kysymyksessä leikkautuminen..
5mm 12,9 pultti kestää leikkausvoimaakin ihan possuna. Sieltä uipi matopyörä eka päädystä läpi, ennenku pultti antautuupi, mut se, mikä pultit hajottaa on klappi siinä vinssiakselin ja sen kardaanin ristikon lähdön välissä. Pikkuhiljaa nylpyttävä kardaani hakkaa pultin poikki.
Itellä on porattu 8mm reikä ja siellä lepäilee 8x40mm 12,9 pultti kuusiokolokannalla.
Huh, 8 millin reikä siihen kultaaki kalliimpaan ristikon haarukkaan! Halkeaa se vähemmälläki. Mulla on vakioreiässä ollu 4 mm betoniin ammuttava teräsnaula, ku jäi ulosotto pääälle niin rullakita meni solmuun ja sitte katkes enneku runko meni nippuun... Oli 12 mm veijari rungon päiden ympäri käärittynä.
EDIT: ja noita valmiiksi lyhennettyjä nauloja sekä 2,5 mm tuurna hanskalokerossa, vasara kontissa.
5mm 12,9 pultti kestää leikkausvoimaakin ihan possuna. Sieltä uipi matopyörä eka päädystä läpi, ennenku pultti antautuupi, mut se, mikä pultit hajottaa on klappi siinä vinssiakselin ja sen kardaanin ristikon lähdön välissä. Pikkuhiljaa nylpyttävä kardaani hakkaa pultin poikki.
Itellä on porattu 8mm reikä ja siellä lepäilee 8x40mm 12,9 pultti kuusiokolokannalla.
Milläs sen klapin muuten saa eliminoitua? Itseltäkin löytyy kyseinen ominaisuus...
Black Bear
22.04.2011, 21:10
Huh, 8 millin reikä siihen kultaaki kalliimpaan ristikon haarukkaan! Halkeaa se vähemmälläki. Mulla on vakioreiässä ollu 4 mm betoniin ammuttava teräsnaula, ku jäi ulosotto pääälle niin rullakita meni solmuun ja sitte katkes enneku runko meni nippuun... Oli 12 mm veijari rungon päiden ympäri käärittynä.
EDIT: ja noita valmiiksi lyhennettyjä nauloja sekä 2,5 mm tuurna hanskalokerossa, vasara kontissa.
Joo Hiltin naula sokkana mullakin ja kestää hyvin vetoa.Joskus menee vaijeri poikki,ennen kuin sokka on antanut periksi,mutta katkeaa kuiteski,ettei säre muita paikkoja.
Milläs sen klapin muuten saa eliminoitua? Itseltäkin löytyy kyseinen ominaisuus...
ite oon eliminoinu sen hitsailemalla saumaa akselin päähän ja sit vingulla ja vasaralla sovittanu pään vinssiin.
Milläs sen klapin muuten saa eliminoitua? Itseltäkin löytyy kyseinen ominaisuus...
Mulla on sokkana 6mm putkisokka. Pysyy ja kestää. ;)
Klapin eliminoin jyrsimällä ristinivelen rei´än isommaksi, ja sorvaamalla sopivan holkin siihe. Laiskuuttani tein noin, kun en jaksanu koko vinssiä purkaa...
6mm putkisokkaa itse käytin muinoin.
6mm putkisokkaa itse käytin muinoin.
X2, se on paras
Putkisokan jämät on harvinaisen hankala saada maastossa pois reijistä.:(
Tossa BJ:ssä oli ostettaessa 5mm putkisokan jämät akselin sisällä, päät silleen mukavasti levinneet kardaanin pyöriessä vielä sokan katkeamisen jälkeen. Onneksi vinssi oli irti ja en ollut maastossa, sitikin tarvin vielä porakonetta ennen kuin sokan jämät oli poistettu reijästä, nihkeää porattavaa vielä tuollainen karkaistu sokka.
Porasin reijän suosiolla 6mm ja vaihdoin sokaksi 8,8 pultin, muutama varalle hanskalokeroon ja eiköhän noita tosipaikan tullen jostain päin autoa löydy lainattavaksikin.
Yhden kerran olen saanut pultin poikki, samalla kertaa katkesi 8mm sinkkikin, eli pikkuisen liian luja toi pultti, nyt tilalla sellainen jossa kierre koko matkalla.