View Full Version : Warn m6000 kytkentäonkelma
Eli ostin tuossa joku aika sitten tollasen warnin ja nyt se ois keulassa kiinni. Tänään rupesin johtoja sitten siihen laittamaan niin huomasin että missään ei ole mitään merkintöjä. Ite vinssin moottorissa navoissa merkinnät "1" ja "2". Miten plussa ja miinus näihin tulee? Sitten releboxista lähtee 4 piuhaa. 2 pitkää vierekkäin ja sitten yksi lyhyempi ja viimeisessä solenoidi. Kaikki kaapelit mustia täysin samanlaisia ilman mitään merkintöjä. Kuvaa ei tähän hätään ollut laittaa mutta koitin paintilla jotain sotkea :D kyseessä ihan perus warnin releboxi.
http://dectane.kuvat.fi/kuvat/Napero/warni.png/_small.jpg
Tuossa jotain kuvaa..
http://koti.mbnet.fi/terot/Vinssin%20s%e4hk%f6t/Kytkis.jpg
moottorissa ei ole kyllä kolmea napaa kuten tuossa kuvassa, vai maadottaako se vain pelkästään tuohon kolmanteen napaan?
Yleensä vinsseissä on sarjamoottori ja siihen tulee runkoon maa, yhteen napaan plussa ja suunnasta riippuen jompaan kumpaan jäljelle jäävään kanssa plussa.
Jos sun moottorissa ei ole kuin kaksi napaa niin sulla on väärä releboksi.
Yleensä vinsseissä on sarjamoottori ja siihen tulee runkoon maa, yhteen napaan plussa ja suunnasta riippuen jompaan kumpaan jäljelle jäävään kanssa plussa.
Oletko varma?
Jos sun moottorissa ei ole kuin kaksi napaa niin sulla on väärä releboksi.
Kestomagneettimoottori. Releboksiin tulee plus ja miinus ja loput kaks moottorille.
Toi jäi mieleen kun kun mittailee vinssin navoista tuleeko kytyä, silloin A:ssa näkyy aina jännite kun kelaa. Se A siis on oikeasti vain käämien välinen piste.
Meen nukkumaan.
hpotteri
18.04.2011, 22:52
Yleensä vinsseissä on sarjamoottori ja siihen tulee runkoon maa, yhteen napaan plussa ja suunnasta riippuen jompaan kumpaan jäljelle jäävään kanssa plussa.
Jos sun moottorissa ei ole kuin kaksi napaa niin sulla on väärä releboksi.
Juurikin EI näin.
Moottorissa on Kenttäkäämin kummassakin päässä liitos,F1 ja F2 suunta valitaan kytkemällä jompikumpi näistä liitoksista ( vaikka esim F1 tällä kertaa) yhdellä kontaktilla sarjaan ankkurin (A liitos) kanssa ja jäljelle jäävään (tässä tapauksessa F2) Tulee +. Koskaan ei syötetä kahteen liitokseen plussaa.
Varmasti yleismittarilla mittailemalla sieltä useammasta nastasta 12v /24v löytyykin.
Moi,
Helpompi tapa on ladata ohjeet kotisivuiltamme tai pyytää lähettämään kytkentäkaavio sähköpostilla. Toimiva jälkimarkkinointi on osa Warn laatua.
http://www.atlok.fi/vinssi-warn-m6000-2720kg-vaijeri-p-1445.html
TK
MIKÄ VITTU TÄSSÄ ON KUN EN KEKSI MITEN TUON SAA PELAAMAAN!!!!!!!!!!
Kaikki höpöttävät kolmesta ja neljästä navasta mutta tässä ei ole kuin navat 1 ja 2. Olikohan kolmas joka on rungossa niin joku A mutta näyttää siltä niinku ei siinnä koskaan mitään ois ollu, eikä ole pulttiakaan paikollaan.
Nyt jelpatkaa vähäsen että sais tuon pelaan niin uskaltais ajaakkin johonki :D
No laitappa kuva moottorista ja relepoksista nii ihimetellään porukalla.
jos siitä moottorista puuttuu se A napa niin eipä se oikein toimi, poikkeuksena vanhat kestomagneettimoottorit...
Mulla ainaki oli vanhassa M6000:ssa A siinä keskellä moottoria päällä ja siitä piuha relepoksille. F1 ja F2 lähimpänä vaijerirumpua vierekkäin, niistäki piuhat relepoksille ja sitte moottorin päädyssä reikä missä kierteet, siihen pultti ja se maihin paksulla kaapelilla niin pitäs toimia. Mulla olis toimivat releboksi ja moottori jos haluat haarukoida vikaa... satkulla saat molemmat. Ite vaihoin comeupin 6 heppasen moottorin tohon warnin 6000:een ku on tehokkaampi ku Warnin oma oliko 3,7hp. Ja releboksinki vaihoin samalla comeuppilaiseksi ku on pienempi ja jämerämmän näkönen... näyttäs vielä vesitiiviiltäki. Tiedoksi muuten että Warnin M6000 ja XD9000 samoja vehkeitä vain moottori isompi tuossa XD:ssä (vanhat mallit). Riski tuntuu olevan kuustonninenki tolla comeupin moottorilla... vedetty satoja vetoja ja isoja vehkeitä jänkkältä ja toimii aina vaan. Vaseliinit vaihtanu vaan kerran vuoteen.
Niin ja jos et saa toimimaan niin myy mulle se, maksan hyvän hinnan resunaki.
ostan ne sulta pois jos ei lähde näillä pelaan :D
Tässä nyt kuvat moottorin päästä ja releboxista.
http://dectane.kuvat.fi/kuvat/Napero/IMG_20110730_145730.jpg/_smaller.jpg
http://dectane.kuvat.fi/kuvat/Napero/IMG_20110730_145813.jpg/_smaller.jpg
Sulla on joku malli eKR... moottorin päädyssä kaikki noi kytkennät, eli ihan erilainen ko mulla. Mut osta multa toi moottori ja releboksi. Toimii takuuvarmasti molemmat ja teen sulle kytkennät valmiiksi varmasti toimivalla kokoonpanolla... Tuot vaan päävirran akun plussasta releboksille (voin merkata mihin) ja maadotat moottorin siitä päädystä (merkkaan senki) niin toimii varmasti, jos ei vaihteisto ole jumissa. Ja saat vielä langallisen ohjaimen samaan hintaan. Moottori ei paljon uudesta häpeä ku vaihoin ite tehokkaampaan ja tällä pienemmällä vetoja tosi vähän.
Taitaa olla aavistuksen vanha vinssi kun ei warnin sivuilta löydy räjäytyskuvia...
Kokkeile antaa apukaapeleilla sähköä silleen sievästi suoraan moottorin nastoihin? jos siinä ei ole ku nuo kaksi nastaa niin se on kestomagneettimoottori.
Niin mustaki tuntuu että ikää on... Mutta kyllä se tuolla releboxilla on edellisella omistajalla toiminu, tosin en saanu sen kytkentäohjeilla pelaan O_o
kysys suoraan Atlokilta - kovastihan ne hehkuttaa tuotteidensa pitkää ikää ja hyvää jälkimarkkinointia, kyllä ne sulle vastauksen osaa varmasti antaa - ovat kuitenkin ylpeitä tuotteistaan...
Moi,
Helpompi tapa on ladata ohjeet kotisivuiltamme tai pyytää lähettämään kytkentäkaavio sähköpostilla. Toimiva jälkimarkkinointi on osa Warn laatua.
http://www.atlok.fi/vinssi-warn-m6000-2720kg-vaijeri-p-1445.html
TK
Aika ristiriitaista, ei näillä ollu hajuakaan noin vanhasta mallista :D:D
Aika ristiriitaista, ei näillä ollu hajuakaan noin vanhasta mallista :D:D
...eipä yllättänyt !
Onko moottori ja sonenoidi-poksi kans warnilaisia, ja nimenomaan tästä vinssistä alunperinkin?
Warni lukee ainaki joka paikassa :D Kyllä tämä tulee kuntoon kun joskus ois aikaa sitä katella.
Tänään sain aikaseksi, moottorille suoraan ku antaa nastoihin sähöä niin pyörii iloisesti. Vielä jos keksis miten ton releboxin saa toimiin :D
temmi_hoo
09.09.2011, 17:06
Koita releboksia sitten ilman vinssin moottoria, kytke moottorin tilalle vaikka lamput niin näkee heti koska mistä tulee sähköä. Ikävä polttaa moottori, uudelleenkäämintä maksaa maltaita.
Noissa yleensä on split series dc moottori, jossa on siis kolme napaa. Yks on jatkuvasti maissa ja toisiin napoihin syötetään yhteen kerrallaan sähköä. Molempiin kun syöttää niin näppärästi tulee halstrattua vinssinkäämiä.
Mikään ei estä rakentamasta omaa vinssin ohjausreleikköä irrottamaan vaikka kaikki navat jos sille jonkun syyn keksii. Jos haluaisi ohjata moottoria puolijohteilla, kannattaisi siihen käyttää N-tyypin mosfettejä moottorin ja maan välissä eli siis kytkeä yhteisnapa plussaan ja noita suuntahaaroja sitten maihin.
Ei ongelmaa enää, lähti toimimaan. Ilmeisesti jotain kosketushäikkää oli releboxissa kun kytkin samallalailla niinku "aina ennenki" niin lähti toimimaan! Ja nyt on kovasti koitettukki, kiskoo pajeroa vaikka on jänkässä ettei renkaita näy!
temmi_hoo
10.09.2011, 10:06
Ei ongelmaa enää, lähti toimimaan. Ilmeisesti jotain kosketushäikkää oli releboxissa kun kytkin samallalailla niinku "aina ennenki" niin lähti toimimaan! Ja nyt on kovasti koitettukki, kiskoo pajeroa vaikka on jänkässä ettei renkaita näy!
Ihan loistavaa :) Siis sekä se, että toimii, että se, että kukaan ei matkalla ollu ranettanu sitä kytkentää vääräksi.
Tämmösien kosketushäiriöitten vuoks monessa paikassa pidetään releitä ja muita mekaanisia kytkimiä vanhanaikasina ja vikaantumisherkkinä. Korvaavina laitteina olis lähinnä puolijohteet, joitten luotettavaks paketoimisessa on omat ongelmansa, mutta jotka kyllä sitten vastaavasti kestää kuravellejä paremmin oikein tehtynä.