PDA

View Full Version : 3.0 D4D hengetön alakierroksilla


RoJu
16.04.2011, 23:01
Moron,

Risoo tuo nykydieselien ominaisuus, että hyvin pienillä kierroksilla voimaa ei ole yhtään. Otsikon koneessa ahtopaineet nousevat n. 1400 rpm paikkeilla - sitä ennen ei oikein tapahdu ja sitten voimaa tulee tosi terävällä potkulla. Haittaa tuosta on lähinnä liikkeellelähdössä ja hiljaa möyriessä. Onko moinen käytös normaalia vai onko tässä jotain vikaa?

En mitään murhavääntöä kaipaa noin pienille kierroksille mutta sen verran edes kuin vaparissa.

Onko arvon kollegoilla kokemusta syttyboksin ohjelmoinnista tai lisäpalikoista (lastuista) ja olisko niistä apua? Olen ymmärtänyt, että viimeksi mainituilla on polttoainejärjestelmää rasittava vaikutus jatkuvasti korkealla olevien paineiden vuoksi.

Tai olisiko joku muu kikkakakkonen, esim. jonkun anturin huijaaminen markan vastuksella?

Ahtopaineiden noustessa kuuluu vinkunaa ilman kulkiessa rööreissä. Kuuluuko tätä muillakin vai onko mulla jossain vuoto?

t. Make

Marcus78
17.04.2011, 06:28
Mun korviin ei ole vielä ainakaan kulkeutunut tietoa, et joku pystyis ohjelmoimaan muuta kun Toyotan 1.4dsl konetta.
Boksista sen verran kokemusta 3.0d4d (automaatti) että jotain vääntöä ainakin hevoskärryä vedettäessä tuli lisää.
Boksi sellaista mallia että pidentää suutinten aukioloaikaa, mikä kuulemma parempi kuin malli joka nostaa suutinten painetta.

T4KE
24.04.2011, 11:07
Moron,

Risoo tuo nykydieselien ominaisuus, että hyvin pienillä kierroksilla voimaa ei ole yhtään. Otsikon koneessa ahtopaineet nousevat n. 1400 rpm paikkeilla - sitä ennen ei oikein tapahdu ja sitten voimaa tulee tosi terävällä potkulla. Haittaa tuosta on lähinnä liikkeellelähdössä ja hiljaa möyriessä. Onko moinen käytös normaalia vai onko tässä jotain vikaa?

En mitään murhavääntöä kaipaa noin pienille kierroksille mutta sen verran edes kuin vaparissa.

Onko arvon kollegoilla kokemusta syttyboksin ohjelmoinnista tai lisäpalikoista (lastuista) ja olisko niistä apua? Olen ymmärtänyt, että viimeksi mainituilla on polttoainejärjestelmää rasittava vaikutus jatkuvasti korkealla olevien paineiden vuoksi.

Tai olisiko joku muu kikkakakkonen, esim. jonkun anturin huijaaminen markan vastuksella?

Ahtopaineiden noustessa kuuluu vinkunaa ilman kulkiessa rööreissä. Kuuluuko tätä muillakin vai onko mulla jossain vuoto?

t. Make



Hiluxeista ja Hiaceista on turboja hajonnut oikein urakalla Näistä D4D Koneista missä on välijäähdytin koneen päällä.( Itsellä näitä turboja tallissa toistakymmentä missä kylmäturbiini rikkoutunut koska on mennyt jäätä läpi).
Joten suosittelen että otat imuletkun irti turbon päästä ja katsot onko siivet rullalla. Kyseinen vika aiheuttaa alaväännön puuttumista ja vaurioiden asteesta riippuen kovaa vinkumistA!

Ja jos kiinnostaa kuulla muita vikoja noista LandCruisereista niin voi ilmoittaa mielenkiintonsa tänne...

-MaTTi-
24.04.2011, 18:17
kylmäturbiini


Eli tarkotat kompressorisiipeä? Mites siitä jäätä voi mennä läpi? Turbo kun on ennen välijäähdytintä...

Kerro nyt toki muutakin jos tuntuu tietoa ja rikkimenneitä osia kertyneen. Eikai nyt omista autoista voi turbo toistakytä kertaa mennä? :eek:

Arpe
24.04.2011, 20:49
Hiluxeista ja Hiaceista on turboja hajonnut oikein urakalla Näistä D4D Koneista missä on välijäähdytin koneen päällä.( Itsellä näitä turboja tallissa toistakymmentä missä kylmäturbiini rikkoutunut koska on mennyt jäätä läpi).
Joten suosittelen että otat imuletkun irti turbon päästä ja katsot onko siivet rullalla. Kyseinen vika aiheuttaa alaväännön puuttumista ja vaurioiden asteesta riippuen kovaa vinkumistA!

Ja jos kiinnostaa kuulla muita vikoja noista LandCruisereista niin voi ilmoittaa mielenkiintonsa tänne...

Tuttu juttu. Tuohon meikäläisen hiluksiin on turbo vaihdettu vähän alle 40tkm kohdalla.
Imupuolelta siivet solmussa ja julmettu ujellus.
Sama juttu tuli tutun hiaceen viimetalvena. Lakkas vetämästä ja hirmu vihellys ku koitti vedättää. Toyotan korjaamolla tarjosivat jään muodostumista imuputkeen tuon turbovian syyks. Ilmeisesti jää irtoo putken seinämästä ja menee turbosta läpi antaen siiville kipeetä??
Kaikki tyyppiviat kiinnostaa kyllä. Niitten kanssa on helpompi elää ku tietää ennalta..

Bj Andy
24.04.2011, 21:08
Tuttu juttu. Tuohon meikäläisen hiluksiin on turbo vaihdettu vähän alle 40tkm kohdalla.
Imupuolelta siivet solmussa ja julmettu ujellus.
Sama juttu tuli tutun hiaceen viimetalvena. Lakkas vetämästä ja hirmu vihellys ku koitti vedättää. Toyotan korjaamolla tarjosivat jään muodostumista imuputkeen tuon turbovian syyks. Ilmeisesti jää irtoo putken seinämästä ja menee turbosta läpi antaen siiville kipeetä??
Kaikki tyyppiviat kiinnostaa kyllä. Niitten kanssa on helpompi elää ku tietää ennalta..

Mikä on menny vikaan että ilmaputsarin ja turbon välille pystyy ylipäätään muodostumaan jäätä?:confused::confused:

Vai koneen huohotusko tuota aiheuttaa?

T4KE
25.04.2011, 09:54
Mikä on menny vikaan että ilmaputsarin ja turbon välille pystyy ylipäätään muodostumaan jäätä?:confused::confused:

Vai koneen huohotusko tuota aiheuttaa?

Itse olen Toyotan merkkikorjaamolla asentajana, joten kyllä on näitä ihmeellisiä vikoja on tojotissakin!

LandCruiserin ... Öljyn vaihdon yhteydessä tulee tarkistaa öljyntyhjennysreiästä imusihti, jos sihdissä näkyy pienikin noki kokkare niin öljypohja on niiltä osin irroitettava sihti vaihdettava. Tämän jälkeen pitää vaihtaa suuttimien tiivisteet koska ne ovat väärää materiaalia ja jotenkin ihmeenkaupalla ne vuotavat... Merkkikorjaamoilta näitä osia löytyy.

Ja mitä noihin LC:turboihin tulee niin 1kpl olen tuollasen vaihtanut, muut ovat olleet Hiace&Hilux. Tähän vikaan on parannusta kehitetty jo pari/muutama vuosi. Turboon kiinni suoraan reiänsuulle laitetaan kivenseulonta verkkoa, mikä estää jään pääsyn suoraan turboon.
Imuputkistoon kondensoituu suurien ja nopeiden lämpötilavaihteluiden takia vettä ja talvella se jäätyy. Huohottimen letkua ja liitoskohtaa on eristetty mutta se ei joka tapauksessa ole auttanut.

Hiace,Hilux&Landcruiser

Jakopään hihnapyörät kuluvat ja saattaa aiheuttaa hihnan katkeamisen ennen kuin virallinen vaihtoväli on ajettu. Huoltojen yhteydessä on syytä tarkistaa hihnapyörienkunto silmämääräisesti ja sormella. Mikäli kopan sisällä on runsaasti punaruskeaa pölyä, se kertoo siitä että pyörät ovat kuluneet, lähes poikkeuksetta. Pyöriä saa merkkiliikkeistä ja niitä vaihtaa noin 15-30min. (Tarkistus piti suorittaa muistaakseni 60tkm tai 90tkm välein) Itse tarkistaisin kuitenkin useammin, koska remmin katkettua voi tulla suru puseroon...

Kaikkea muutakin pientä on mutta tossa nuo kamalimmat mitkä aiheuttaa helposti kalliit remontit. :cool::eek:

Ja jos joku haluaa ostaa 250Ja251 koppasen avensiksen putsattuja/toimivia EGR:venttiileitä tai edellä mainittuja viallisiaturboja(hiace&hilux) niin halukkuutensa voi ilmoittaa Yv:llä.

Pete
25.04.2011, 10:38
Jakopään hihnapyörät kuluvat ja saattaa aiheuttaa hihnan katkeamisen ennen kuin virallinen vaihtoväli on ajettu. Huoltojen yhteydessä on syytä tarkistaa hihnapyörienkunto silmämääräisesti ja sormella. Mikäli kopan sisällä on runsaasti punaruskeaa pölyä, se kertoo siitä että pyörät ovat kuluneet, lähes poikkeuksetta. Pyöriä saa merkkiliikkeistä ja niitä vaihtaa noin 15-30min. (Tarkistus piti suorittaa muistaakseni 60tkm tai 90tkm välein) Itse tarkistaisin kuitenkin useammin, koska remmin katkettua voi tulla suru puseroon...
4.0 VTTI V6 bensakoneessa nuo rullat kestää karkeasti juuri tuon 60tkm. Mulla on nyt 120tkm mittarissa ja uudet rullat odottaa taas pöydällä vaihtoa.

Jos autolla ajaa "märissä" olosuhteissa on rullat vaihsettava meilkein joka mutareissun jälkeen. Laakerit ovat kyllä suojattija, mutta surkeita.

Jos autolla ajaa pitkää huonoilla ohjureiden laakereilla vahingoittuu tuo hihna siten että reunasta purkautuessaan kiertyy alahihnapyörän ympärille ja rikkoo kampuran stefan.. Sekin on kokeiltu..

ariman
25.04.2011, 11:49
Hiace,Hilux&Landcruiser

Jakopään hihnapyörät kuluvat ja saattaa aiheuttaa hihnan katkeamisen ennen kuin virallinen vaihtoväli on ajettu. Huoltojen yhteydessä on syytä tarkistaa hihnapyörienkunto silmämääräisesti ja sormella. Mikäli kopan sisällä on runsaasti punaruskeaa pölyä, se kertoo siitä että pyörät ovat kuluneet, lähes poikkeuksetta. Pyöriä saa merkkiliikkeistä ja niitä vaihtaa noin 15-30min. (Tarkistus piti suorittaa muistaakseni 60tkm tai 90tkm välein) Itse tarkistaisin kuitenkin useammin, koska remmin katkettua voi tulla suru puseroon....


Omassa Hiluxissa vaihdettiin jakopään lelut 140tkm kohdalla, ei niissä mitään vikaa ollut. Uudemmissa on ketju. Välijäähdytintä ei ole taas kun 07 mallista alkaen. Trollin makusta sano...

T4KE
25.04.2011, 17:30
Omassa Hiluxissa vaihdettiin jakopään lelut 140tkm kohdalla, ei niissä mitään vikaa ollut. Uudemmissa on ketju. Välijäähdytintä ei ole taas kun 07 mallista alkaen. Trollin makusta sano...

Kaikissa D4D Koneissa on hihna! Tosin pyörittää Pumpun kautta vain nokka akselia. (siis hilux, hiace&landcruiser)

-MaTTi-
25.04.2011, 21:37
LandCruiserin ... Öljyn vaihdon yhteydessä tulee tarkistaa öljyntyhjennysreiästä imusihti, jos sihdissä näkyy pienikin noki kokkare niin öljypohja on niiltä osin irroitettava sihti vaihdettava. Tämän jälkeen pitää vaihtaa suuttimien tiivisteet koska ne ovat väärää materiaalia ja jotenkin ihmeenkaupalla ne vuotavat... Merkkikorjaamoilta näitä osia löytyy.

Eikös tuo sisälly normaaliin huolto-ohjelmaankin nykyään?

Kaikissa D4D Koneissa on hihna! Entäs Yaris 1.4 D-4D?

T4KE
25.04.2011, 21:49
Eikös tuo sisälly normaaliin huolto-ohjelmaankin nykyään?

Entäs Yaris 1.4 D-4D?

Edellä kirjoitin Sulkuihin hiace,hilux&Landcruiser.

Yariksessa on ketju.

Ja kuuluu huolto ohjelmaan. 90tkm välein. Mutta kaikki eivät välttämättä käytä autojaan kalliissa merkkihuolloissa...

Marcus78
25.04.2011, 22:41
Löytyihän se kun tarpeeksi etti eli luin joskus reilu vuosi sitten tämän keskusteluketjun ja tilasin heti ajan Toyotalle.
Nimimerkki Hilun jälkeen keskustelua tuosta turbon mosahtamisesta.


http://keskustelu.suomi24.fi/node/6348820

Mulla ei ollu turbossa vikaa, ei viheltäny normaalia enempää, mutta kiltisti laittoivat tuon "lämmityksen". :)
Tosin jonkun aikaa joutu odottamaan kilkkeitä varmaan suuren kysynnän johdosta! :D

Rekisteröimätön
26.04.2011, 06:43
Kyllä on toyotan laatu huonontunut, mutta ei sillä etteikö muiden merkkien myös.

Matti-
27.04.2011, 01:47
No en itse osaa sanoa onko se huonontunut. Se on enempi legendaa, ettei Toyotassa muka yhtään mitään vikaa ole. Tottakai on, voi sanoa, jotta melkeimpä kaikissa autoissa on.

Merkistä riippumatta autonsa silti kyllä saa pysymään kunnossa kun sen vain muistaa huollattaa ja pitää kunnossa.

Tässäkin talossa ollut useampiakin tojoja uudesta, 80-luvulta ensimmäiset. Ja on takuuaikana nähty yhtä sun toista. Eli ei itselle ainakaan tule yllätyksenä, että Toyota on auto siinä missä muutkin.

Luotettavuus toki keskimäärin, tialstoissa on hieman parempi esimerkiksi Corollassa, mutta ne on prosenttiyksiköitä ne erot. Ei mitään elämän ja kuoleman kysymyksiä.

-MaTTi-
27.04.2011, 19:19
Se on enempi legendaa, ettei Toyotassa muka yhtään mitään vikaa ole. Tottakai on, voi sanoa, jotta melkeimpä kaikissa autoissa on.

Merkistä riippumatta autonsa silti kyllä saa pysymään kunnossa kun sen vain muistaa huollattaa ja pitää kunnossa.

Luotettavuus toki keskimäärin, tialstoissa on hieman parempi esimerkiksi Corollassa, mutta ne on prosenttiyksiköitä ne erot.
No kyllä sen tuolla katsastuksessa huomaa että mistä autot on tehty, mikä kestää ja mikä ei. Tottakai Toyotissa on vikoja, paljon ja pahojakin toisinaan, mutta jos katotaan mikä auto kulkee huonoimmalla hoidolla pisimpään rämpääntymättä, niin kyllä Toyota siellä kärkipaikalla on.

Kyllä on melkosta taistelua yrittää pitää joku Sitikan kaasunestejousitteinen tai Rellun Laguna joka osaltaan kunnossa sitten kun ikää on päälle 10 vuotta.

Hailux
27.04.2011, 19:37
toyota toimii vielä vanhanakin..

Matti-
27.04.2011, 23:55
No kyllä sen tuolla katsastuksessa huomaa että mistä autot on tehty, mikä kestää ja mikä ei. Tottakai Toyotissa on vikoja, paljon ja pahojakin toisinaan, mutta jos katotaan mikä auto kulkee huonoimmalla hoidolla pisimpään rämpääntymättä, niin kyllä Toyota siellä kärkipaikalla on.

Kyllä on melkosta taistelua yrittää pitää joku Sitikan kaasunestejousitteinen tai Rellun Laguna joka osaltaan kunnossa sitten kun ikää on päälle 10 vuotta.

Tottakai mitä monimutkaisempaa tekniikkaa, sitä herkemmin se vikaantuu, se on ihan yksinkertainen matemaattinen fakta, josta ei pääse yli eikä ympäri. Ihan yhtä hauskaa se on korjata Toyota Soarerin aktiivijousitusta, empä halua edes kuvitella mitä maksaa vaihdattaa osia 200 sarjan Land Cruiseriin 15 vuoden päästä.

Mutta taas jos puhutaan vaikkapa japanilaisista autoista, ja vertaillaan eri malleja, niin ei olekkaan enää ollenkaan niin selvää mikä on kärkipaikalla, ja mikä ei. Erot ovatkin samantyylisissä autoissa hyvin pieniä. Ei Toyotan luotettavuus perustu siihen, että se on Toyota, vaan se perustuu siihen tyyliin millä he autoja rakentavat. Ja sitä samaa mallia hyödyntää moni muukin, juurikin hyvin pitkälti japanilaiset valmistajat. Sen takia, jos luotettavuutta, katsastustilastoja ja vastaavia seuraa, voi huomata, ettei se Toyota nyt ihan aina ole siellä kärjessä.

Toisaalta, tarjoaahan se sitikka sitten kovin paljon mukavampaa kyytiäkin, sen jousituksensa ansionsta.

Itse en olisi ollenkaan niin "varma", että joku auto tai valmistaja on yksiselitteisesti yhtään missään enää ylivoimainen. Toyota on iso monikansallinen konserni jolla on vahva brändi, mutta totuus kuitenkin on, että hyvin pitkälti samoilta alihankkijoilta tulee osat kovinkin moneen autoon. Esimerkiksi Japanissa tehtyjen autojen ikkunat tulee melkeimpä kaikki samasta pajasta. Sama pätee suurimpaan osaan osista mitä autossa ylipäätänäsä on. Hyvin pieni osa on loppuseltaan sitä täysin omaa tuotantoa.

Toyotan luotettavuuskuva siis perustuukin enempi vahvaan brändiin ehkäpä paljon enempikin kuin mihinkään muuhun. Mutta, siinä olet oikeassa, että lähellä kärkeä Toyota keskimäärin on, kun luotettavuutta tutkitaan. Mutta on siellä kärjessä monia muitakin, ja tuskin absoluuttista totuutta on.

-MaTTi-
28.04.2011, 00:52
Toyotan luotettavuus perustu siihen, että se on Toyota, vaan se perustuu siihen tyyliin millä he autoja rakentavat.

Toyota on iso monikansallinen konserni jolla on vahva brändi, mutta totuus kuitenkin on, että hyvin pitkälti samoilta alihankkijoilta tulee osat kovinkin moneen autoon.

Toyotan luotettavuuskuva siis perustuukin enempi vahvaan brändiin ehkäpä paljon enempikin kuin mihinkään muuhun.

Totta nuo, ja valitettava tosiasia että laadussa on luisuttu lähemmäksi eurooppalaisia. Viimeset oikeesti kestävät Toyotat on tehty 90-luvulla ja Japanissa.

Englannissa tehtyjen laatu ei ole lähelläkään japanilaisia. Turkkikin selvästi parempi valmistusmaana.

-nimim. Corolla Verso -05, 422 tkm eikä tunnu juuri missään

Rekisteröimätön
28.04.2011, 02:05
Juurikin näin, sama auto valmistettuna Euroopassa tiputtaa laatua. Tuohan huomattiin myös esim. Nissanin kohdalla kun siirsivät primeran tuotannon aikanaan Englantiin, laatui alkoi laskea.

Toyotan luotettavuudesta sinäänsä toki paljon tulee siitä Japanilaisesta mentaliteetistä tehdä asiat kerralla kunnolla. Siihen varmasti perustuu yleensäkin se, että japanilaiset autot ovat laadukkaita.

RoJu
23.05.2011, 18:13
Nonniin, löytypä vahingossa syy alussa kuvattuihin oireisiin, eli hengettömyyteen alakierroksilla. Tai ei se ihan vahinko ollut, sillä epäilykseni herätti parempi toiminta tulipalopakkasilla.

Ilmanputsarin vaihdon yhteydessä puhdistin kotelon kannessa olevan ilmamäärä/lämpotila-anturin, jonka mittalangat olivat meleko paksun likakerroksen peittämät. Ilmeisesti likainen ilmamäärämittari tulkitsi ilmamäärän todellista pienemmäksi, jolloin soppaa ei tullut riittävästi. Nyt auto toimii niinkuin pitääkin. Joku vääntö löytyy jo tyhjäkäynniltä ja siitä se alkaa loogisesti lisääntyä kierrosten noustessa.

Kaikenlaisia muita karmeita mahdollisia vikakohteita tässä ketjussa tulikin siinä määrin, että taidan ruveta kulkemaan polkupyörällä.

Bj Andy
24.05.2011, 09:02
Ja kun valtaosa harrastaa kasari kalustoa niin dieselin ilmamäärämittari tule kyllä ekana mieleen...

...Itse asiassa kuulin(luin) tuosta keksinnöstä nyt toista kertaa.

Mutta sama juttu bensaruiskujen kanssa eli jos toimii jotenkin oudosti niin tuon ilmamäärä(massa?) mittarin kun putsaa niin auttaa johonkin...

RoJu
26.05.2011, 23:12
Nuo muut mainitut vikakohteet ovat huollon yhteydessä eliminoitavissa mutta miten tuo jään joutuminen turbon siipiin, voiko sitä mitenkään ennalta ehkäistä rakenteellisin muutoksin tai käyttäjän toimin, esim. käyttämällä aina moottorinlämmitintä. Missä vaiheessa jää joutuu siipiin, koneen ollessa vielä kylmä vaiko pidemmän ajon jälkeen?

Ilmeisesti tuo verkon asennus voi kannattaa.

-MaTTi-
27.05.2011, 17:45
N miten tuo jään joutuminen turbon siipiin, voiko sitä mitenkään ennalta ehkäistä rakenteellisin muutoksin tai käyttäjän toimin, esim. käyttämällä aina moottorinlämmitintä. Missä vaiheessa jää joutuu siipiin, koneen ollessa vielä kylmä vaiko pidemmän ajon jälkeen?

Ilmeisesti tuo verkon asennus voi kannattaa.

Pitkä tyhjäkäyttö kylmällä koneella on D-4D:lle myrkkyä. Eli kylmällä paikallaan käyttämällä lämmitetyllä koneella lähdettäessä ajoon tekee tuon ongelman jos on tehdäkseen. Verkko tuntuis järkevältä.

RoJu
27.05.2011, 17:58
Pitkä tyhjäkäyttö kylmällä koneella on D-4D:lle myrkkyä. Eli kylmällä paikallaan käyttämällä lämmitetyllä koneella lähdettäessä ajoon tekee tuon ongelman jos on tehdäkseen. Verkko tuntuis järkevältä.

OK, en mä melkein ikinä harrasta pitkää tyhjäkäyttöä varsinkaan kylmällä koneella. Eihän tuo sitäpaitsi edes lämpiä tyhjäkäynnillä kun ei tahdo lämmitä ajamallakaan.