View Full Version : Turbo hajoomassa?
Eli tosta isuzun 3.1td:sta turpo vissiin vetelee viimesiä. Kun ahdot nousee yli 0.4 niin alkaa kuulumaan vihellys. Voi varmaan viitata painepuolen vuotoonkin mutta tänään sit otin imupuolen putken irti niin turbonakselissa pystysuunnassa väljää reiluhkosti. Päittäisvälystä ei juuri yhtään.
Savutus ei ole paljoa lisääntynyt. Välillä saattaa pölläyttää reippaammin.
Miten suhtautuu katsuri turbon vaihtoon kun on kyseessä vähäpäästöinen. Jos siis vaihtaa erilaiseen turpoon? Nykyinen turbo on ihi:n joku hiustenkuivaaja :D
Ja kannattaako paljon ajella tuon kuntoisella turbolla?
Wheelback
14.04.2011, 18:18
ei kai se rikki oo jos viheltää, eikös siitä vihellys kuulu kun alkaa hyrrä pyöriä?!? :eek:
Joo ei se munkaan mielestä vielä se viheltäminen mitään meinaa. Ja väljystähän saa olla n. 0.2mm mutta siitä yli niin alkaa viemään viimesiään. Ja tuskinpa tuo katsuri siihen puuttuu jos et nyt mitään aivan mieletöntä puhallinta sinne laita.
Se vihellys ei oo normaali turbon vihellys. Paljon voimakkaampi. Vaikea sanoinkuvailla. Niin ja kyl sitä välystä taitaa olla jo enemmän. Pitää yrittää mittailla jotenkin.
Wheelback
14.04.2011, 19:12
jos alkaa muistuttaa jotain hälytysajoneuvon meteliä se ääni niin sit on rikki..
elhapero
14.04.2011, 19:13
Ei se pystyvälys niin paha ole,öljynpaine pienentää sen välyksen,akselinsuuntaista välystä ei paljon saa olla muuten karkaa paineet painepesän ja siipien välistä.
Jos vedätyksessä mittarin viisari pomppii pahasti niin sitten on aika huollattaa turbo,pitäs viisari pysyä aika vakaana ahdoilla,pientä värinää voi olla.
Se vihellys ei oo normaali turbon vihellys. Paljon voimakkaampi. Vaikea sanoinkuvailla. Niin ja kyl sitä välystä taitaa olla jo enemmän. Pitää yrittää mittailla jotenkin.http://www.dieselevante.it/index.asp Tuolta sivulta löydät sen turbon mallin ja missä autoissa on käytetty vastaavaa ahdinta.
Päittäisvälys on se joka ratkaisee. Säteittäin kuulukin olla välystä reilusti, kunhan ei siivet pesään ota kiinni. Just oli keväällä turbo huollossa ja tommosta ammattilaiset tuumas.
ahtimen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon ???
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/Muutoskatsastus/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorin+muuttaminen.htm
patroltd
14.04.2011, 20:51
Mutta sitä ei oo pakko mainostaa konttorilla.
Wheelback
15.04.2011, 05:04
ahtimen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon ???
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksitt%C3%A4ishyv%C3%A4ksynt%C3%A4/Muutoskatsastus/Ajoneuvon+rakenne++ja+varusteet/Henkil%C3%B6-+ja+pakettiautojen+rakennemuutokset/Moottori/Moottorin+muuttaminen.htm
Joo eikös se pidä muutoskatsastaa jos sinne laittaa jonkun muun turbon kuin alkuperäisen ja penkissä pitää käydä myös hakemassa lappu tehoista.. Mutta taitaa olla aina vähän katsurista kiinni miten suhtautuu asiaan :rolleyes:
Mulle sanottiin katsastusasemalla että pitää hakea liput ja laput ja että pitää muutoskatsastaa. Sit kun vaihdoin konttoria niin katsuri vaan kysy että miks mä tota turboa muutoskatsastan :D
Kai ootte muistaneet muutoskatsastaa auton, kun ootte vaihtaneet penkkejä, takavaloja, etumaskeja, syyläreitä tai latureita. Starttimoottorillekkin on laadittu prosentit.
Eli eipä se insinöörikään tiedä, minkä merkkinen tai mallinen ahdin siellä on alunperin ollu.
Eli eipä se insinöörikään tiedä, minkä merkkinen tai mallinen ahdin siellä on alunperin ollu.
Ei,paitsi jos sinne muuttaa joku saavinkokoinen Holsetti...
GRpatrol
15.04.2011, 12:34
Alkuperäiseen aiheeseen viitaten, niin itse juuri painiskelin samojen ongelmien kanssa. Patrollista alkoi kuulumaan sellainen kimeä yli-vihellys, ja itse päättelin että turbo olisi tiensä päässä. Soittelin sitten Turbohuoltoon, ja kerrottuani ongelman ammattimies kertoi, että se on imusarjan tiiviste joka vuotaa, tai sitten ahtoputket. Putket olin jo tarkistanut ja niissä ei ollut vikaa. Turbonakselissa oli hiukan väljää pystysuunnassa mutta se ei kuulema haittaa. Sitten aloin vaihtamaan tiivistettä, niin toisesta päästä pultit oli löysällä ja tiivisteen palat tipahtelivat lattialle kun imusarjan otin pois. Eli siinä oli kyllä vikaa, mutta tosiaan tiivisteen vaihdollakaan ei ääni hävinnyt, mutta vedot kyllä paranivat selkeästi!
Ihmetyttää itseäkin, että mikähän tuon äänen aiheuttaa, sen olen laittanut merkille, että silloin kun alkuperäinen pakoputki oli paikallaan, tuota ääntä ei kuulunut ja veti hyvin, mutta sivuputken laiton jälkeen tuo oire alkoi..
Kai ootte muistaneet muutoskatsastaa auton, kun ootte vaihtaneet penkkejä, takavaloja, etumaskeja, syyläreitä tai latureita. Starttimoottorillekkin on laadittu prosentit.
Eli eipä se insinöörikään tiedä, minkä merkkinen tai mallinen ahdin siellä on alunperin ollu.
äläpäs nyt viisastele, ahtimen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon, ja kysymys ylempänä liittyi tähän, ja toisinaan insinööritkin tietävät monia asioita - eli pysytäänpä asiassa
Kai ootte muistaneet muutoskatsastaa auton, kun ootte vaihtaneet penkkejä, takavaloja, etumaskeja, syyläreitä tai latureita. Starttimoottorillekkin on laadittu prosentit.
Eli eipä se insinöörikään tiedä, minkä merkkinen tai mallinen ahdin siellä on alunperin ollu.
Eipä tarvii lain mukaan takavaloja, maskeja, syyläreitä ja latureita muutoskatsastella. Penkit kylläkin, mutta ei jos ei oo istuimen lujuudelle/kiinnityspisteille vaatimusta direktiivin vastaavuudesta. Starttimoottorille ja laturille ei nykyään enää ole prosentteja (onneksi), ennen kyllä tosiaan oli.
Ahtimien merkistä ja mallista ei ole missään tyyppitiedoissa mainintaa, eikä edes mahdollisesta välijäähdyttimestä, paitsi nyt ihan vuoden-parin ikäisistä. Joten kokemukseen, yleiseen tietotaitoon ja perstuntumaan perustuen pitää ahtimien vaihtoon puuttua katsastuksen yhteydessä. Isuzun 3.1 TD on myös sarjassamme moottoreita, joita moni katsastusmieskään ei ole koskaan nähnyt, puhumattakaan että tietäis mikä turbo siellä alunperin pitäisi olla. Mutta joku jalkapallon kokoinen Holsetti kyllä ottaa silmään helposti, samoin maskin levyinen kiina-cuuleri keulalla.
Wheelback
15.04.2011, 17:37
Ihmetyttää itseäkin, että mikähän tuon äänen aiheuttaa, sen olen laittanut merkille, että silloin kun alkuperäinen pakoputki oli paikallaan, tuota ääntä ei kuulunut ja veti hyvin, mutta sivuputken laiton jälkeen tuo oire alkoi..
Kyllähän toi meteli siinä samalla vähän lisääntyy ja äänet alkaa kuulua selkeemmin ku kylkiputken laittaa. Ja varmaankin teit vielä isommasta rööristä kuin alkuperäinen ja vielä mahdollisesti ilman vaimenninta? niin kyllähän tuo turbon vihellys alkaa kuulua ihan eritavalla :D
Joo täytyy tutkia noi ahtoputket läpikotaisin. Kun toi ääni on ilmennyt monen vuoden aikana silloin tällöin. Mut nyt toi on jatkuvaa. Ahtopaineet on suht normaalit eikä viisari heittele miten sattuu.
Eikä tääl päin katsurit niin tarkkaan syynää mitä siel konepelli alla lymyää. Viime katsatuksessa ei tainnu edes pellin alle vilkaistakaan. Korjauskehotteita ois voinu laittaa muutaman mut ei laittanu mitää. Rekkarin toinen valo pimee, Renkaista puuttu muttereita. liekö toinen takaiskari sökö.. Ei laittanut mitään paperille :D
Tulikin juuri mieleen et voisko egr-venttiili aiheuttaa moista vihellystä?
Tai hukkaportin kellolle menevä letku?
GRpatrol
15.04.2011, 18:03
Kyllähän toi meteli siinä samalla vähän lisääntyy ja äänet alkaa kuulua selkeemmin ku kylkiputken laittaa. Ja varmaankin teit vielä isommasta rööristä kuin alkuperäinen ja vielä mahdollisesti ilman vaimenninta? niin kyllähän tuo turbon vihellys alkaa kuulua ihan eritavalla :D
No juu kyllähän se meteli hieman lisäänty, mutta sopivasti:D ei häiritsevästi..
Hitusen isommasta tavarasta on kuin alkuperäinen ja yhdellä pienellä läpivirtaavalla vaimentimella. Muuten tuokin vaimennin olis jääny pois mutta katsastus lähestyy niin siksi piti laittaa.
Se voi kyllä tosiaan ollakin ihan normaali ääni, kun muuten toimii kuin ajatus
Ihmetyttää itseäkin, että mikähän tuon äänen aiheuttaa, sen olen laittanut merkille, että silloin kun alkuperäinen pakoputki oli paikallaan, tuota ääntä ei kuulunut ja veti hyvin, mutta sivuputken laiton jälkeen tuo oire alkoi..
Jospa se pakopuoli valskaa jostain liitoksesta, eikä tartte olla iso reikä.
GRpatrol
15.04.2011, 18:51
Jospa se pakopuoli valskaa jostain liitoksesta, eikä tartte olla iso reikä.
Totta tuokin, pakosarjan tiivisteenki vaihdoin samalla kun se sattuu GR:ssä olemaan yhtenäinen imusarjan tiivisteen kanssa.
Samsonite
15.04.2011, 21:28
Ihmetyttää itseäkin, että mikähän tuon äänen aiheuttaa, sen olen laittanut merkille, että silloin kun alkuperäinen pakoputki oli paikallaan, tuota ääntä ei kuulunut ja veti hyvin, mutta sivuputken laiton jälkeen tuo oire alkoi..
Vuotava hukkis ääntelee myös metkasti ja erottuu selvemmin avarammalla hormilla.
Mie en ainakaan rupea kehumaan ahtimen vaihtoja konttorille, ja vähiten esim. vähäpäästösellä Mercedes-benzillä. :)
GRpatrol
17.04.2011, 19:53
Vuotava hukkis ääntelee myös metkasti ja erottuu selvemmin avarammalla hormilla.
Mie en ainakaan rupea kehumaan ahtimen vaihtoja konttorille, ja vähiten esim. vähäpäästösellä Mercedes-benzillä. :)
Tosiaan, hukkaportti on vielä tutkimatta joten täytyypä tutkia..