View Full Version : Kello (kuormuriin)
Moi,
löytyiskö palstalaisilta hyviä ehdotuksia kuljetuskaluston kelloksi?
- Autossa 24V sähköt, mutta päävirtakatkaisin on päällä noin kuukauden vuodesta,
eli kellon tulisi tulla toimeen kuukausikaupalla yhteen menoon omalla akulla tai paristolla
- viisari- tai numeronäytöllä, ei välilä
- koko luokkaa 5-10 senttiä korkea/leveä, saa olla littana tai vähän syvempikin,
tilaa on ja todennäköinen sijoituspaikka kuskin pään eteen ja yläpuolelle,
jonne myös yltää hyvin (jos tarttee ajon ainaka nappeja tms. painella)
- kellonaika pitää saada selville myös pimeällä, mutta taustavalo tms. ei saa paistaa
koko aikaa (tai häikäisee turhaan kuljettajaa)
Pidemmän aikaa olen koittanut katsella sopivaa, muta eipä ole vielä löytynyt.
-Paavo
Miten olis rds radio mikä aika nopeesti poimii oikean kellonajan lähetyssignaalista.
Siis mikäli sitä kellonaikaa tarvitaan ainoastaan ajon aikana?
Vähissä on kellot autoihin, valolla varsinkin. Käy romiksella kyselee, jos löytyis valmis helposti ja helposti asennettava versio jostain autosta. Yleensä kaikki kellot 12v, 24v autoissa on perässä vastus.
Ne mitä meiltä on kysellyt, päätyy yleensä ostaa herätys kellon joka tällätään liimalla kojelautaan. Niissä on valo kun painaa nappia.;)
Kyllä niitä uusia kelloja löytyy, maksaa vaan useiden herätyskellojen hinnan.
Miten olis rds radio mikä aika nopeesti poimii oikean kellonajan lähetyssignaalista.
Siis mikäli sitä kellonaikaa tarvitaan ainoastaan ajon aikana?
24V radio? Tai voishan sen laittaa jännitteenalentimen perään tietty.
Mitenkähän radiot yleesä tulee toimeen pitkiä aikoja ilman sähköä? Nykyinen "hieno"
Volvo-radio (ajalta kasettisoittimella, eli ennen CD-levyjä ja muita nykyajan kotkotuksia)
ainakin hukkaa kaikki asemansa kun auto on pitkään seisonnassa (päävirtakytkin = OFF).
Menee vähän monimutkaiseksi jos radiolle pitäis olla oma 12V akku (24V -> invertteri ->
Ctek tms. alykäs laturi -> pieni 12V akku -> radio). Joskus pidempää siivua vetäessä olis
kyllä kiva kuunnella radiota, mutta se kellonaika on tosiaan aika paljon tärkeämpi juttu.
-Paavo
Moi,
> päätyy yleensä ostaa herätys kellon joka tällätään liimalla kojelautaan
Tämänsuuntainen oli mun toistaiseksi paras ajatus, mutta en ole siihen ainakaan
vielä kovin tykästynyt, siksi tällainen "kysytään elämää tarkeämpiä asioita" -topikki.
-Paavo
Killer-Wo
11.04.2011, 16:41
Linja-auto purkaamosta onnikan kello. Sellainen joita 60-70 lukujen autoissa oli. Tyyliä ja kokoa. Ja niitä saattaa saada/ostettua kun kiertelee bussifirmojen takapihoja jossa vanhoja autoja.
On vähän tyhmä ajatuksentynkä mutta mihin sitä kelloa tarvitsee kun ajaa autoa?
12V pistoke johonkin kojetauluun ja siihen navi kiinni, niin on kartta ja kello samassa paketissa.
Tietty ihan yksinkertainen ja toimivahko keksintö on myös ihan old school juttu eli rannekello joita löytyy sekä numero- että viisarinäytöllisinä sekä näiden yhdistelmänäkin jopa.
:)
Ei, en aikonut piruilla, mutta toi rannekello on ihan toimiva juttu..... :D
Mikä se rannekello oikeen on? Eikun...jossain museossa muistelen joskus nähneeni... :D
Ja sitä kelloa tarttee joskus ihan vaan sen takia, että tietäis paljonko kello on. Eli että ehtiikö
Pudasjärvellä vielä ostaa makkaraa, jos oot Putaalta lähdössä iltakasin tienoilla (vai pitääkö ottaa
varulta jo Kiimingissä), tai että onko Pirttikosken kauppa (=polttoaineita) mahdollisesti aukin kun
siitä sattuu huruttelemaan ohi, vai olisko parempi tankata varulta vaikka Ranualla kaikki vehkeet.
Auton radio olikin 12V, eli kellon mahdollisen sijoituspaikan välittömässä läheisyydessä on
24->12V jännitteenalennin, tämä helpottaa huomattavasti, mutta se ajassa pysyminen kun
auton päävirtakatkaisin on auki pitää vielä jotenkin koittaa ratkaista. Ei viittis joka kerta ajoon
lähtiessä säätää kelloa oikeaan, ihan tarpeeksi veivaamista kun pari kertaa säätelee sitä tuntia.
-Paavo
On vähän tyhmä ajatuksentynkä mutta mihin sitä kelloa tarvitsee kun ajaa autoa?
12V pistoke johonkin kojetauluun ja siihen navi kiinni, niin on kartta ja kello samassa paketissa.
Tietty ihan yksinkertainen ja toimivahko keksintö on myös ihan old school juttu eli rannekello joita löytyy sekä numero- että viisarinäytöllisinä sekä näiden yhdistelmänäkin jopa.
:)
Ei, en aikonut piruilla, mutta toi rannekello on ihan toimiva juttu..... :D
Pitipä koittaa, raadio JVC mikälie malli...virrat pois/ muistin nollaus-->Kanava haku-->90.9 päälle-->kellon aika näkyy...eli noin 1-3min kesti autoon istumisen jälkeen että oli kellon aika tiedossa.
Yks digitaalinen 12v auto kello on ylimääräisenä jos tarvetta.
HJ60_Jussi
12.04.2011, 22:28
Mulle oli yllätys että scania k92 autossa (vähämaan korittama) olikin se kello paristokäyttöinen ja valot siihen on 24V. Kai tuokin tulee siitä että päävirta pannaan poikki toisinaan.
wr-range
27.04.2011, 18:51
tuolta tilasin itse kellon näkyy pimeässä ja vie vähän virtaa
tuuloksen koritukku.fi
Mie oon viritelt kellottomiin työkaluihin ihan varaosaputiikista hajettuja patterikelloja, oiskohan olt CD-cardic tuotenimen alla. Joku vitosen peli muistaaksein.
On valo napin takana, ja ekaan kaivuriin ostetussa kellossa on patterissa virtaa vieläkin, vaikka on viitisen vuotta vanha hankinta. Tosin lamppua ei ole pahemmin kimotettu.
Joo silleen perinteisesti tuli tämäkin ratkaistua, tai oikeestaan kahteen kertaan.
Ekaksi laitoin radio uusiksi, eli vanha jännitteenalennin ja radio lepikkoon, ja tilalle tällaista:
24V -> jännitteenalennin 20A -> 12V -> diodi 20A -> akku 7Ah 12V -> radio
Akku sen takia, että autosta on tosiaan päävirta (24V) poikki pitkiäkin aikoja. Noita "ketjuja" on tavallaan kaksi, kun jatkuva 24V/12V on yksi ja virtalukolla ohjattu "heräte" 24V/12V on toinen.
Kaikki maat on samassa. Diodit (SP-Elektroniikasta) sen takia kun 12V akku alkoi puskemaan virtaa väärään suuntaan kun 24V sähköt katkaistiin. Akku on sellanen normaali lyijyhyytelöakku, mitä löytyy moinen kokoisena. Tähän otin sellasen 10 senttisen, 15€.
Radiossa on siis kello, joka näkyy olipa radio päällä eli ei. Radion kellonaika näkyy sekä valoisalla että pimeällä.
Sitten laitoin vielä liimalla (eli 2-puoleisella teipillä) kojetauluun kiinni Bilteman laatutuotteen nro 82539 kun sellaisen olin jo ehtinyt hommata lähinnä sen lämpömittarin takia, kyllähän sen tuntee onko kylmä vai kuuma vai sopiva, mutta nyt näkee siis asteetkin.
-Paavo
BJ-40/76
17.05.2011, 10:35
Nimittäin tuo akun lataus?
Jos jännitealennin antaa sen nimellisen 12v, lienee kyllä suurempi, arvataan
vaikkapa 13v, ja sulla sarjassa 0,7v kynnysjännitteellä oleva diodi, niin
edes 12,3v ei lataa tuota hyytelöakkua.
Pistä ens alkuun tuon diodin tilalle 24v rele, ja ohjaa tuo 12v akulle sulkeutuvan koskettimen kautta.
Relettä ohjaat sitten vaikkapa tuon jännitealentajan 24v syöttöjännitteestä.
No tokihan tuo 7Ah pyorittää tuota kelloa ja asemanpitoa varmaan kuukausia tai jopa vuosia, mutta tuo itsepurkaantuvuuskin on ongelma, jos ei latata välillä, siis oikeasti jollain 14v suuruusluokkaa olevalla jännitteellä.
Jos olisin huomannut topiikin aikaisemmin, olisin ehdottanut sille museo digi-ana rannekellolle uudempaa vastinetta, Kännykäksi kutsuttua.... mutta
Spekseistä oli varmaan jo lähtökuopissa jäädytetty tuo vaihtoehto pois:o
HJ60_Jussi
17.05.2011, 19:07
tais tuo regu pukata reilustikkin yli 14 volttia
En oo testannut akun latausta, mietin kyllä asiaa mutta ajattelin että mennään tällä kokoonpanolla sen aikaa kun toimii, ja jos ei toimi (useampaa vuotta) niin sitten pitää tehdä jotain.
Jos akku olis helppo iroittaa (mulla ei ole, radio pitää repiä irti ensin, ja se on kohtuu tiukasti nyt paikoillaan) niin akunhan voisi ladata irrallaankin, mutta tämä tietty vähän rikkoo tavoitteita, tarkoitus oli saada siihen kelloon oikea aika piiiiiiiiiiitkäksi aikaa, paitsi mitä nyt typerät kesä/talviajan muutokset pitää tehdä.
Laitoin systeemiin myös jännitemittarit (senkin takia että näkee että kuorkin laturi toimii):
http://stiletti.homeunix.com/gallery/d/96876-2/20110420_003.jpg
Muistaakseni 12V mittari on diodien jälkeen, ja se näyttää aika tasaisesti kolmeatoista. En ole varma riittääkö akun lataukseen, jos muistan oikein niin akun kyljessä oli että jatkuva lataus 13,6..13,8 V ja sprintti-lataus sitten jotain 14.3V. Voin muistaa arvot hieman väärin, tulee ulkomuistista.
Nyt paikallaan oleva alennin pukkaa yli 14V siihen "pätkittyyn" (virtalukolla ohjattavaan) ulostuloon, mutta en tiedä paljonko sitä kestää kuormittaa, luulis että se 20A (mukamas, tuskin siitä kuitenkaan oikeesti saa näin paljoa ilman että purkki kuumenee ja räjähtää tai jotain) pitää ottaa siitä varsinaisesta "jatkuvasta" ulostulosta, siinä oli vähän paksumpi piuhakin. Jostain syystä tämän "jatkuvan" ulostulon jännite on hieman pienempi kuin sen "pätkityn".
Diodin kynnysjännite on käytetyillä virroilla luultavasti vähän pienempi kuin 0.7V, en kyllä mitannut. Diodin on SP-elektroniikasta 1N5828 tyyppinen (40V/20A; 2.5€/kpl), en muistanut katsoa minkä valmistajan tämä on, mutta tuolla tyypillä kun googlettaa datalehtiä niin pienillä virroilla ja ~25C lämpötiloilla kynnysjännitteet vois olla jossain puolen voltin hujakoilla.
Yksi helppo vaihtoehto olis kans tällanen:
24V -> akkulaturi -> 12V -> akku -> radio
Tuo laturi olis siis sellanen, että ottaa 24V tasasähköä, ja lataa 12V akkua. Laturin pitäis olla senverta jäsy, että sen läpi saa ajettua akun takana olevaa kuormaa ilman että akku purkaantuu.
Ja tässä mun tapauksessa sen kellon pitää tosiaan olla sellanen että sen näkee pikavilkaisulla esim. kännykkään puhuessa.
-Paavo
PS ko kuvat on kuitenkin kivoja, niin tässä vielä koko komeus (tarra tuli auton mukana):
http://stiletti.homeunix.com/gallery/d/96882-2/20110421_001.jpg
Tässä diodien kotelointi (tikkuaskia vähän isompi muovikotelo); muistaakseni punainen on se jatkuva sähkö ja keltainen pätkitty eli virtalukon takana oleva; laitoin amuliinista mukamas tollaset jäähdytysrivatkin, vaikka eihän se lämpö tuolta muivikotelosta kovin helpolla karkuun pääse - ja tod.näk. käytetyt virrat on sellasia että nämä ei kuitekaan paljon lämpene:
http://stiletti.homeunix.com/gallery/d/96870-2/20110420_001.jpg
Alemmas kojetauluun liimatusta kellosta ei ole omaa kuvaa, mutta tällanenhan se on, koko 73x32x17 mm:
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/82/huge/82-539_h.jpg
Senverran päivitystä että alkaa oleen pari vuotta vanha tämäkin viritys, ja hyvin on toiminut.
VHF:n asennuksen jälkeen tuli tehtyä sellanen lisäys, että VHF saa sähköä vaan kun kuorkin "sytytysvirrat" on kytkettynä. Jäi kerran päälle ja tyhjensi tuon pikkuakun.
Muuten pikkuakku on pitänyt varauksen hyvin, ja vaikka kello oli se oleellisin asia, niin on tuota radiotakin tullut kuunneltua pidemmillä reissuilla.
-Paavo
Killer-Wo
27.03.2013, 08:45
Tuohonkellohommaan vielä.Eikö tuossa sinun kuorkissa ole piirturia. Niissähän on viisarikello.
Lerssinen
27.03.2013, 10:23
No tuota mietin minäkin että pitäs siinä piirturikello olla jo se kuormuriksi on rekattu.. No, joissain on tehty niin tyhmästi etä piirturistaki katkee sähköt ku ottaa päävirrat pois ja epähuomiossa ku veivaat kellon kohilleen niin onkin 12 tuntia viturallaan ja siinäpä selittelet ratsiassa kun poliisi kiekkoja kyselee :)
No tämä vain ammattiajoissa mutta kumminkin..
Killer-Wo
27.03.2013, 16:33
Yleisesti kuitenkin piirturin kello tulee aina suoraan akulta,ohi päävirta katkaisian.
Noissa kuvissa moottori ei ollut käynnissä, koska alempi mittari näyttää vain 24-25V?
Latausjännitehän tulis olla 28V.
Moi,
tässä mun kuorkissa päävirtakatkaisin tappaa auton kaikki sähköt, myös piirturilta. Saishan sen piirturinkin kellon aina rukattua oikeaan, ihan samalla tavalla kuin minkä tahansa kellon aina päävirtojen katkaisun jälkeen, mutta idana oli laittaa selanen kello joka on aina oikeassa.
Radion kello osaa itse myös kesä/talvoaikaan siirtymiset (kuuntelee RDS:ää kai), tätä tuskin osaa piirturin kello tai mitkään muut irtokilkkeet.
Noissa kuvissa moottori ei ollut käynnissä, koska alempi mittari näyttää vain 24-25V?
Latausjännitehän tulis olla 28V.
Just näin, latausjännite on hieman vajaa 28V.
Akkujen kunnon jäkee hehkuttaessa, aluksi jännite laskee 21V ja alkaa sitten hiipua kohti 20V. Startille menee releeltä samanpaksuinen johto kuin suzukissa startille, ja starttielekin on melkein normo pensa-auton puolan kokoinen.
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Sekalaista_2011_kevat/20110525_001.jpg?m=1306654326
http://ptl.kapsi.fi/gallery3/var/resizes/range-misc/Sekalaista_2011_kevat/20110525_002.jpg?m=1306654328
Tuli otettua kuvat kun pari vuotta sitten tuokin piti vaihtaa, ei oo kyllä montaa vikaa tässä muuten ollutkaan.
Moottori lähtee käyntii vielä 8V starttauksen aikana, oli talvella pientä akkuhäsäkkää ja piti hätävarana ottaa pikapikaa käyttöön pari romuakkua, toinen oli ihan sökö ja toinekin kaukana terveestä.
Auto tunniksi-pariksi lohkikseen, hehkuttaa ei siis kärsinyt yhtään, ja startti jaksoi pyöräyttää aina yhden ainoan puristustahdin, sit loppui jerkku kokokaan. Muutaman kerran kun yritti ja aina muutaman minuutin odotti välissä niin ehkä kuudennella kerralla jyrähti tulille, ja jäi mieleen että startatessa volttimittari näytti kasia. 12V systeemi tietty oli kokoajan jossain 13V tietämillä, kun 24V puoli ei voi sitä mitenkään häiritä.
-Paavo