PDA

View Full Version : Tee-se-itse henkilöiden tohtorointeja?

vmt
03.04.2011, 17:17
Tuli mieleen tuossa nähtyäni tuon tikkienpoistokeskustelun, että millaisia omatoimisia tohtorointeja on kirjoittajat tehneet ja kuinka ovat onnistuneet?

Itsellä ollut aina sellainen ajatus, että voihan noita yksinkertaisia hommia itekin tehdä...

- Murtuneen nenän voi oikaista itse ja aika suora siitä tuli vielä.
- Polvi piti punkteerata itse, kun ei se turvotus muuten laskenut ollenkaan. Sujui hyvin, paremmin kuin mulle ainoa lääkärin tekemä sellainen.
- Jotain luomien poistoja, jotka mennyt ihan hyvin.

Tuossa nyt alkuun omalle kohdalle sattuneita ja ekana mieleen tulleita. Mukava olisi lukea, mitä muille on juolahtanut mieleen itse hoitaa turhaan yhteiskunnan resursseja kuormittamatta ja millä menestyksellä.

santikko
03.04.2011, 21:07
Tuli mieleen tuossa nähtyäni tuon tikkienpoistokeskustelun, että millaisia omatoimisia tohtorointeja on kirjoittajat tehneet ja kuinka ovat onnistuneet?

Itsellä ollut aina sellainen ajatus, että voihan noita yksinkertaisia hommia itekin tehdä...

- Murtuneen nenän voi oikaista itse ja aika suora siitä tuli vielä.
- Polvi piti punkteerata itse, kun ei se turvotus muuten laskenut ollenkaan. Sujui hyvin, paremmin kuin mulle ainoa lääkärin tekemä sellainen.
- Jotain luomien poistoja, jotka mennyt ihan hyvin.

Tuossa nyt alkuun omalle kohdalle sattuneita ja ekana mieleen tulleita. Mukava olisi lukea, mitä muille on juolahtanut mieleen itse hoitaa turhaan yhteiskunnan resursseja kuormittamatta ja millä menestyksellä.

kaveri joskus baariin lähtiessä halus eroon jalkakipsistä, varmaan janos parketille laittaan jalalla koreesti. toisen kaverin avustuksella talliin, pikkurälläkkään katkasulaikka ja hyttysen nussimis fiiliksellä laikkaa upottamaan. sitte tuli kaverin äitemuori väliin ja lopetti poikien hoitsuleikit. oli kuulemma lääkäri hetken kattonu kipsiä ku oli menny poistattaan sitä?

kivinen
04.04.2011, 13:26
Nykyiset lasikuitukipsit saa kätevästi auki peltisaksilla. Voi ottaa pois vaikkapa saunomisen ajaksi, mikäli ei nahka satu olemaan puhki jostain syystä. Sitten taas teipillä kasaan saunan päälle.

Offipiru
04.04.2011, 14:39
Aika syviäki haavoja paikkailtu mm.nippuside/rätti tai ilmastointiteipillä/mopon satulantäytteellä että saa kaverin tai ittesä jatkohoitoo ammattilaisien taitaviin käsiin. Yks aploodin saanu taidonnäyte tuli keksittyä kun kaveri tempasi fillarilla jalat kädet pää ja selkä ruvelle, jalkaan tuli aika iso ventti ni ei ollu kun paalinarua ja tollo trasselia, voitte kuvitella lopputuloksen. :D

r2ree
04.04.2011, 21:04
Joskus nöösinä löin kirveellä etusormen päästä palan pois.
Ei muuta kun itkua pidätellen pitelin seuraavan viikon peukalolla päätä paikoillaan ja uittelin vetyperoksidilla iltaisin. Ja nappas kiinni.

Tuntokin palas joskus vuosien päästä.

Reisrdok
05.04.2011, 07:40
Pikaliima (mallia Würth) on kova sana jos tulee läpireikä nahkaan, muutaman kerran välttänyt parin kolmen tikin tikkausreissut. Kovettuu veren seassakin ja pitää haavan pitkään kiinni. Tiedä miten myrkyllistä sitten syanoakrylaatti on mutta mm. nestemäisissä laastareissa on samaa tavaraa seassa. Vielä ainakin hengissä ollaan.

Sormenpää voi kasvaa takaisin sormenjälkeä myöten vaikka lähtis luuta myöten pois.

Caddy
05.04.2011, 08:01
Sormenpää voi kasvaa takaisin sormenjälkeä myöten vaikka lähtis luuta myöten pois.

Näköjään, joskus pikkupoekana jätin peukalon tiilien väliin. Luita myöten lähti sormenpäästä nahkat ja kyllä tuossa jotain joka muistuttaa sormen jälkeä on tullut takas :D Mutta itse aiheeseen, tässä kun on vähän semmonen että kun jotain olevinaan tekee, yleensä lopputuloksena on verenvuotoa :D Olen siis itteltäni polven kääntänyt useasti takaisin paikalleen, kun tahtoi lonksahdella sijoiltaan. Tikkejä on varmaan reilut kymmenen ommeltu itteensä!

Ihan vinkkinä muutes, apteekeista ainakin saa semmosta viiltohaavateippi nimistä laastaria, 3-12mm leveetä josta voi leikata sopivia paloja. Tällä kun orkoset paikkaa niin ei tartte tikkejä ja haavastakin tuleepi yllättävän siisti (tällä paikkasin otsasta n2cm pituisen vekin, päänahka on pehmeämpää kuin räikkä jatkovarrella)