View Full Version : Saako suomessa?
lantikka
26.03.2011, 12:25
Niin siis saako suomessa tehdä, 4x4 kuorma-auto. Eli siis tuollainen kevyt versio, nissanin kuorma-autosta, johon sitten taisteltaisiin saviemin jakolaatikko ja akselit? siis huolto tehtäviin kaikenmaailman maastotapahtumiin..
Tyhmä ei oo se joka kysyy....
periaatteessahan kevytkuorma-autojen rakentelulle ei ole säännöksiä, mut luulempa, jotta konttorille tarjottaessa tulee vastaan Trafin ohjeistus verrata henkilöautoon. Pitäisi siis olla mallisarjassa nelikko, jonka mukaiseksi muuttaa.
Voimansiirron osat vähintään yhtä järeästä laitteesta jne.
lantikka
26.03.2011, 17:44
Joo o, mutta tähän lisäkysymys, että jos ne on vastaavan kokoluokan pelistä noi luovutus osat, ja vastaaava laite on euroopassa katsastettu, miksi ei suomeen saisi? ;) En mä halua jankata mutta kun pitäis olla samat lait. . . .
Hiio hoi.
Lait on samat, mutta lait ei koske trafia.
Vois vähän ajatella mitä kysyy, auton malli ja vuosimalli saattaa vähän vaikuttaa asiaan..
Miten toi "samat lait" homma oikeen menee? Kun lait ei ole missään maissa samanlaisia vaikka lainsäädäntöjä on lähennetty direktiiveillä. Meniskö sitte niin, että jos on yhdessä maassa sallittu, pitää sallia myös muissa maissa? Entä jos on yhdessä maassa erityisesti kielletty, pitäiskö kieltää myös muualla?
lantikka
28.03.2011, 09:27
Vois vähän ajatella mitä kysyy, auton malli ja vuosimalli saattaa vähän vaikuttaa asiaan..
Miten toi "samat lait" homma oikeen menee? Kun lait ei ole missään maissa samanlaisia vaikka lainsäädäntöjä on lähennetty direktiiveillä. Meniskö sitte niin, että jos on yhdessä maassa sallittu, pitää sallia myös muissa maissa?
En tiiä mutta mun mielestäjos jossain toisessa eu maassa hyväksytty niin pitäisi olla suomessakin hyväksytty? joo en jaksa, pitää miettiä toi rojekti loppuun ja kysellä.. ja sitten tehä ja ajaa vanhoilla kilvillä ;) tai jotain.
Juuri näin jos erikseen kielletty niin kielletään kaikkialla!
Entä jos on yhdessä maassa erityisesti kielletty, pitäiskö kieltää myös muualla?
Hip hei suomen poika voiton vei.
Niin siis saako suomessa tehdä, 4x4 kuorma-auto. Eli siis tuollainen kevyt versio, nissanin kuorma-autosta, johon sitten taisteltaisiin saviemin jakolaatikko ja akselit?
Nissanin kuorma-auto? Mitähän mallia mahtaa tarkoittaa? Mallisarjasta kun tuskin löytyy nelivetoa, niin poikkeuslupa Trafilta vaaditaan. Tuskinpa yhtään minkälainen ongelma saada, jos vaan akselimassat riittää = samat tai isommat kuin Nissanin. Vuosimalli sanelee tuleeko ongelmaa jarrujen kanssa.
Se että joku on jossain Latviassa kyseisen käkättimen kilvittäny, ei valitettavasti auta täällä.
Rekisteröimätön
28.03.2011, 16:50
Nissanin kuorma-auto? Mitähän mallia mahtaa tarkoittaa? Mallisarjasta kun tuskin löytyy nelivetoa, niin poikkeuslupa Trafilta vaaditaan. Tuskinpa yhtään minkälainen ongelma saada, jos vaan akselimassat riittää = samat tai isommat kuin Nissanin. Vuosimalli sanelee tuleeko ongelmaa jarrujen kanssa.
Se että joku on jossain Latviassa kyseisen käkättimen kilvittäny, ei valitettavasti auta täällä.
Mitenkäs jos käyttää sisaryhtiön mallisarjasta löytyvää laitetta. Nissan ja Relluhan ovat aika tiiviissä yhteistyössä ja muistelen, että Rellulla löytyy joku 4x4 kevytkuorma-auto??
Mitenkäs jos käyttää sisaryhtiön mallisarjasta löytyvää laitetta. Nissan ja Relluhan ovat aika tiiviissä yhteistyössä ja muistelen, että Rellulla löytyy joku 4x4 kevytkuorma-auto??
Heitäppä villi veikkaus kelpaako, jos Dieseli 4x4 Taro ja Hilux on kaksi täysin eri autoa Trafin mielestä. Myöskään Pohjois-Amerikan Pickup Toyotat ei kelpaa enää Hiluxille vertailumalliksi, kun ovat iiiihan eri autoja kuulemma.
Rekisteröimätön
28.03.2011, 18:08
Mitenkäs jos käyttää sisaryhtiön mallisarjasta löytyvää laitetta. Nissan ja Relluhan ovat aika tiiviissä yhteistyössä ja muistelen, että Rellulla löytyy joku 4x4 kevytkuorma-auto??
Jos ei Rellua voi käyttää niin mites sitten Nissanin oma CABSTAR 4X4 kevyt kuorma-auto??
Espanjassa näyttäs olevan käytettynä myynnissä ainakin tollanen;
Nissan
Malli : CABSTAR E
Vuosi : 2002
Suurin sallittu kokonaiskuorma : 3,5 t
Kilometrit : 250000 km
Kori : muita
Tyyppi : 4x4
Erikoisvarusteet : ei mitään
Kunto : erittäin hyvä kunto
Saatavuuteen : Saatavissa
Veroton hinta : NC
Lokalisointi : Espanja
lantikka
28.03.2011, 19:48
Nissanin kuorma-auto? Mitähän mallia mahtaa tarkoittaa? Mallisarjasta kun tuskin löytyy nelivetoa, niin poikkeuslupa Trafilta vaaditaan. Tuskinpa yhtään minkälainen ongelma saada, jos vaan akselimassat riittää = samat tai isommat kuin Nissanin. Vuosimalli sanelee tuleeko ongelmaa jarrujen kanssa.
Se että joku on jossain Latviassa kyseisen käkättimen kilvittäny, ei valitettavasti auta täällä.
Niin siis nissan cabstar 4x4 on vastaava, mutta muuttaisin nissan atleon 4x4ksi. saako mitään tietoo jos laitan espanjan rek no? omamassa muutettaisiin 8tkgstä esim 4tkg.;) no katotaan miten visio etenee? ;)
Rek no on MU9829BP Ja kuva myös rek otteesta on olemassa.
lantikka
28.03.2011, 19:49
Jos ei Rellua voi käyttää niin mites sitten Nissanin oma CABSTAR 4X4 kevyt kuorma-auto??
Espanjassa näyttäs olevan käytettynä myynnissä ainakin tollanen;
Nissan
Malli : CABSTAR E
Vuosi : 2002
Suurin sallittu kokonaiskuorma : 3,5 t
Kilometrit : 250000 km
Kori : muita
Tyyppi : 4x4
Erikoisvarusteet : ei mitään
Kunto : erittäin hyvä kunto
Saatavuuteen : Saatavissa
Veroton hinta : NC
Lokalisointi : Espanja
Juurikin samainen laite. mutta paino yli tuon 3500 eli vaikka 3505kg niin saa kuorma-autoksi.
Niin papruista kopio tuossa ja profiilissa lisää kuvia laitteesta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2696&pictureid=77697
Tyyppihyväksytty pääasiassa kelpaa missä maassa tahansa, mutta jos on muutettu autoa jossain maassa kansallisen lainsäädännön puitteissa, ei se välttämättä kelpaa sitten muualla. Eihän saksaankaan saa painella nastarenkaat alla tai "ylipitkällä" ajoneuvoyhdistelmällä vaikka suomessa ja ruotsissa saa ajella kuinka tykkää :)
Mutta mitä tässä nyt halutaan, omamassa muutetaan 8000kg -> esim 4000kg, ja kokonaismassaksi (muutetaan?) esim 3505kg? Häh? :)
Rekisteröimätön
28.03.2011, 20:15
Vaikka tarkoitus on jalo ja kannatettava, niin eiköhän se jollain lailla oo kielletty.
Itte harkitsin joskus canterin tai dynan modaamista 4wd tekniikalle mutta vaikka toteutus kummassakin olis verrattain yksinkertainen ja luultavasti liikenneturvallisuutta parantava ym.
Niin tuskin löytyy näistä manttaaleista sellasta viranomaista/yksityisen katsastusaseman edustajaa jolla olis setti omia kellejä tälläsiä edes harkita hyväksyttäviks.
Vaikuttaa aika pitkälle siltä, että jos ei autossa oo sisäänrakennettua järjestelmää joka vetää ahteriin 46 koon kumisaappaalla 5 minuutin välein niin se ei kelpaa meidän lainlaatijoille.
Niin siis nissan cabstar 4x4 on vastaava, mutta muuttaisin nissan atleon 4x4ksi. saako mitään tietoo jos laitan espanjan rek no? omamassa muutettaisiin 8tkgstä esim 4tkg.;) no katotaan miten visio etenee? ;)
Rek no on MU9829BP Ja kuva myös rek otteesta on olemassa.
En nyt oikein tajuu tätä yhtälöä, auto jos painaa tällä hetkellä 3280 kg, niin miten sitä omamassaa muutetaan 8tkg:stä 4tkg:een? Vai onko espanjalaiset kilvittäny 8000 kg:n kokonaismassalla olevan auton 3500 kg:ksi?
Se selittäis tuon. Mutta kokonaismassan muutokseen tarviit valmistajan edustajalta todistuksen, voi olla ettei löydy muuta kuin 8000 kg.
Sen verran nykyaikainen peli että Saviemin jarrut eivät taida samoja normeja täyttää. Niihin ei saane edes poikkeuslupaa.
Entä jos pitäsit sen tommosena, askartelisit pelkän jakiksen sinne?
lantikka
29.03.2011, 10:15
En nyt oikein tajuu tätä yhtälöä, auto jos painaa tällä hetkellä 3280 kg, niin miten sitä omamassaa muutetaan 8tkg:stä 4tkg:een? Vai onko espanjalaiset kilvittäny 8000 kg:n kokonaismassalla olevan auton 3500 kg:ksi?
JOo taisi olla juuri noin.
Se selittäis tuon. Mutta kokonaismassan muutokseen tarviit valmistajan edustajalta todistuksen, voi olla ettei löydy muuta kuin 8000 kg.
Sen verran nykyaikainen peli että Saviemin jarrut eivät taida samoja normeja täyttää. Niihin ei saane edes poikkeuslupaa.
Entä jos pitäsit sen tommosena, askartelisit pelkän jakiksen sinne?
Milläs etuveto?
Noo tää on lähinnä visiointia ;) ja niitähän pitää olla että mieli pysyy virkeenä...
Milläs etuveto?
Eikö se sit ollutkaan nelivetonen alunperin? En oikein meinaa selvästikkään pysyä mukana.
Nissan
Malli : CABSTAR E
Vuosi : 2002
Suurin sallittu kokonaiskuorma : 3,5 t
Kilometrit : 250000 km
Kori : muita
Tyyppi : 4x4
Juurikin samainen laite.
No mut nyt alkaa aueta: Eli se on siis Nissan ECO-T-135 8000 kg:n kokonaismassalla oleva takavetoinen kuorma-auto, vuosimallia 90-luvun loppu, johonka haluaisit Saviemin jakovaihteiston ja akselit? Ja vertailuautona käytettäis sitten Cabstar 4x4:ää tai Atleon 4x4:ää. Kumpanenkaan ei ole vain samaa mallisarjaa ECO-T-135:n kanssa, joten se Trafin lupa ja vaihdettujen akseleiden jarrujen pitäis vastata käyttöönottovuoden vaatimuksia.
Rekisteröimätön
29.03.2011, 15:40
Milläs etuveto?
Noo tää on lähinnä visiointia ;) ja niitähän pitää olla että mieli pysyy virkeenä...
Jotakin liittyen näihin 4x4 kevytkuorkkeihin
http://www.peremaimi.com/eng/subcategory/60000/60003.html