PDA

View Full Version : Peugeot tietäjää etsitään


Heguli
25.03.2011, 16:22
Katsastin tuttavan auton (Peugeot 406, olisko vm. 2000) ja vikalista oli seuraava:

1. kummankin puolen joustintukien yläpään laakerit jumissa --> vaihdettava
2. moottorinohjauksen merkkivalo palaa

En ole koskaan joustintukien kanssa tehnyt mitään, eli onko paha rasti vaihtaa nuo yläpään laakerit ? Ilmeisesti auto pukeille, jouset kasaan ja yläkautta uusi laakeri paikoilleen. Siis noin yksinkertaisesti.

Tuo moottorinohjauksen merkkivalo piippaa aina startatessa, ilmoittaa ruudulla viaksi "Antipollution fault". Katsastuksessa päästöt olivat OK. Tuota vikaa on merkkiliikkeessä etsitty pitkään mutta nostivat kädet pystyyn, eli ei löydy mistään vikaa.

Uusintakatsastuksessa varmaan luetaan autosta taas vikakoodi, eli se pitäisi saada sieltä pois. Haen sitä, että voiko tuon merkkivalon jotenkin sammuttaa (= sulake pois, valon polttimo pois) ja miten saada vikakoodi tulematta systeemiin ? Kyseessä on siis vanha auto, jota ei viitsisi enään hirveästi huoltaa. Toimii meinaan täydellisesti noinkin.

Saa ehdottaa kaikkia mahdollisia kikka-vitosia ihan vapaasti :D

Land Cruiser
25.03.2011, 17:01
1. kummankin puolen joustintukien yläpään laakerit jumissa --> vaihdettava

En ole koskaan joustintukien kanssa tehnyt mitään, eli onko paha rasti vaihtaa nuo yläpään laakerit ? Ilmeisesti auto pukeille, jouset kasaan ja yläkautta uusi laakeri paikoilleen. Siis noin yksinkertaisesti.

Jos ymmärsin kirjoituksesi oikein, että onnistuuko paikallaan tehdä, niin vastaus on ei. Eli pitää purkaa koko "iskaritolppa" irti autosta, että saa vaihdettua ko. laakerit.
Ja muistutus jousien kanssa pelatessa, että kannattaa käyttää kunnolista jousipuristinta, ei mitään pask0ja, ellei halua että Juhaa sattuu leukaan:D

Heguli
25.03.2011, 17:19
Jos ymmärsin kirjoituksesi oikein, että onnistuuko paikallaan tehdä, niin vastaus on ei. Eli pitää purkaa koko "iskaritolppa" irti autosta, että saa vaihdettua ko. laakerit.
Ja muistutus jousien kanssa pelatessa, että kannattaa käyttää kunnolista jousipuristinta, ei mitään pask0ja, ellei halua että Juhaa sattuu leukaan:D

Asia pihvi. Onko tuo muuten ihan "oikea" laakeri vai joku rupunen liukulaakeri ? Saako noita voitelemalla kuntoon edes katsastuksen ajaksi ? Tarkoitus on siis kikkailla mahdollisimman halvalla VIIMEISESTÄ katsastuksesta läpi.

MikkoS
25.03.2011, 17:44
citikka miehelle tuttu vika tuo anti-pollution system faulty :) Jos 2.0 koneella niin jotkut kikat voi toimia siinäkin.

Omassa c5 2.0 tulee yleensä huonon käynnistyksen jälkeen, siis jos ei lähde ensimmäisellä käyntiin (liian lyhyt starttaus). On aikas tarkka siitä. Ilmeisesti pääsee bensaa lambdaan asti ja siitä herjailee aikansa.

Toinen vika on jumittavat venttiilin nostimet jotka on tyyppivika. Antaa aina välillä mailaa kunnolla jotta karstat palaa niin toimii taas vähän aikaa.

Ja sitten tietenkin helpoin vaihtoehto http://www.e-ville.hk/16-obd-vikakoodilukijat :D

Täällä kanssa vähän juttua citikka puolella http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,301.0.html

DarkestMessiah
25.03.2011, 17:44
Asia pihvi. Onko tuo muuten ihan "oikea" laakeri vai joku rupunen liukulaakeri ? Saako noita voitelemalla kuntoon edes katsastuksen ajaksi ? Tarkoitus on siis kikkailla mahdollisimman halvalla VIIMEISESTÄ katsastuksesta läpi.

Kyllä siellä ihan oikia laakeri on, suunnilleen nuppineulanpään kokosia kuulia täynnä, ja purkaessa paketti räjähtää lattialle erittäin nätisti yrittämättäkin. Joten rasvailun voi melkeimpä suosiolla unohtaa.

Heguli
25.03.2011, 18:16
Kyllä siellä ihan oikia laakeri on, suunnilleen nuppineulanpään kokosia kuulia täynnä, ja purkaessa paketti räjähtää lattialle erittäin nätisti yrittämättäkin. Joten rasvailun voi melkeimpä suosiolla unohtaa.

Yhtiömme kiittä tiedosta, siispä laakerit vaihtoon.....

bj45lava
25.03.2011, 18:57
2.0 bensan antipollution fault / kylmäkäynnistyksessä huono käynti johtuu yleensä ventt.nostajaviasta, jos se käy lämmettyään ok, niin nostajat 16 kpl vaihtoon.

Tuo vika on joka ainoassa uudempikoppaisessa 406 2.0 ja 2.2 bensakoneesa vikana, aika monta on korjattu ja aika monta korjaamatta.

Yleensä vikakoodina näkyy tuolloin sytytyskatkoksia useassa sylinterissä ja puolan vaihto ei auta, voit toki ikokeilla, mut ens talvena valo palaa taas...

Voin kyl lukee sulta ne koodit, jos vaivaudut Järvenpäähän asti ajelemaan.

Ja iskarin ylälaakerit tolpat irti jouset kasaan ja laakerit vaihtoon.

Tolppa katkeaa sit siitä etunavan yläpuolelta poikki yhellä pultilla ja pikku kiilalla siihen uraan, et ei tarvii ottaa koko paskaa irti napoineen.

(kohta 14 vuotta näitä tässä tullut katseltua ja korjailtua...)

Janne1986
25.03.2011, 19:30
Muista merkitä jollakin puikol ym tolpan asento.
Jos sattuu olla epäkeskopulteilla kasassa.
Muuten saattaa rengaskulmat mennä vituilleen....

Heguli
25.03.2011, 20:08
2.0 bensan antipollution fault / kylmäkäynnistyksessä huono käynti johtuu yleensä ventt.nostajaviasta, jos se käy lämmettyään ok, niin nostajat 16 kpl vaihtoon.

Tuo vika on joka ainoassa uudempikoppaisessa 406 2.0 ja 2.2 bensakoneesa vikana, aika monta on korjattu ja aika monta korjaamatta.

Yleensä vikakoodina näkyy tuolloin sytytyskatkoksia useassa sylinterissä ja puolan vaihto ei auta, voit toki ikokeilla, mut ens talvena valo palaa taas...

Voin kyl lukee sulta ne koodit, jos vaivaudut Järvenpäähän asti ajelemaan.

Ja iskarin ylälaakerit tolpat irti jouset kasaan ja laakerit vaihtoon.

Tolppa katkeaa sit siitä etunavan yläpuolelta poikki yhellä pultilla ja pikku kiilalla siihen uraan, et ei tarvii ottaa koko paskaa irti napoineen.

EDIT: tulipas paljon kysymyksiä, huh huh. Ja ISO kiitos kaikille vastaajille !

(kohta 14 vuotta näitä tässä tullut katseltua ja korjailtua...)

Katsastaja luki vikakoodin: #ECU:10 #DTC:P0410 Toisioilman suihkutusjärjestelmä, piirin toimintahäiriö.

Tuossa on 2,0 litranen kone. Hyvin on lähtenyt talvella käyntiin ja käyntikin mielestäni ihan OK. Tosin tuo on mulla vaan lainassa, ei siis ole oma auto. Kyllähän se talvella pakkasilla vähän tutisi mutta ei mielestäni mitenkään liikaa. Lämpimänä käy ja kukkuu loistavasti.

Jos tuon vikakoodin nollaa, niin se varmaan tulee kohta uudelleen ? Tarkoitus olisi siis jotenkin kikkailla katsastuksesta läpi, auto on normaalisti leskirouvalla kesäautona (max. 2000 km/vuosi). Eli saa luvan kestää vielä vuoden pari ilman suurta remonttia.

Pystyykö auton tietokonetta mitenkään huijaamaan ? Autolla on ajettu hyvinkin rauhallisesti, eli voi olla paljon karstaa koneessa. Voisiko kunnon tykitys poistaa vian edes hetkellisesti ? Uskaltaako polttoaineen joukkoon laittaa jotain karstaa polttavaa ainetta ? Jos voi niin mitä ?

Kuinka iso homma on tuo nostimien vaihto ?

Olisitko kiinnostunut korjaamaan noi etupään laakerit ? Mulla ei oikein ole edes kunnon tallia saati ammattitaitoa.

Mites tuo MikkoS:n laittama linkki noista vikakoodinlukijoista. Käykö ne kaikki tohon Pösöön ?

EDIT: tulipas paljon kysymyksiä, huh huh. Ja ISO kiitos kaikille vastaajille !

Nerd-O
25.03.2011, 22:11
Katsastin tuttavan auton (Peugeot 406, olisko vm. 2000) ja vikalista oli seuraava:

Uusintakatsastuksessa varmaan luetaan autosta taas vikakoodi, eli se pitäisi saada sieltä pois. Eihän tuon ikäisestä pitäisi mitään koodeja autosta lukee. Leiman suhteen pitäisi olla ihan sama mitä valoja siellä mittaristossa palaa, jos päästöt on ok. Muistelisin että OBD mitataan vasta 2001 -> autoista. Joka on muuten täysin turha testi ja sillä taas rahastetaan lisää.

Itsellä ei ainakaan leimalla haitannut mitään vaikka auton vikakoodit ilmoitti ettei airbägit toimi. Riitti että airbägin merkkivalo toimii.

Rekisteröimätön
25.03.2011, 22:19
Poikkeuksellisesti ilman nimimerkkiä "oikotie onneen", jos pitää halvalla päästä:

1. Moottorin merkkivalo toimimaan ajastuksella eli sammuu esim 5 sek latauksen merkkivalon sammuttua
2. OBD-pistokkeesta sopivan piuhan väliin katkaisija, jolla eliminoidaan koko OBD-pistoke > katsastuksen OBD-testissä "ei yhteyttä" -> korvaava menettely: lambdan mittaus joutokäynnillä

Tämä keino on tosiaan se viimeinen keino ja edellyttää, että mitatut pakokaasuarvot ovat rajojen sisällä. Ja pätee myös jälkitarkastuksessa, vaikka olisi hylätty katsastuksessa vikakoodeista. Omaa OBD-todistusta ei ole pakko tuoda edes jälkitarkastukseen ja jos kerran pistorasiaan ei yhteyttä saada, niin käytetään tuota em korvaavaa menettelytapaa Trafin ohjeiden mukaisesti.

Minä en sitten tätä kirjoittanut... mutta koko OBD-testi on mielestäni pitkälti turhaa pelleilyä.

baxxter
25.03.2011, 22:24
Kyseessä on siis vanha auto, jota ei viitsisi enään hirveästi huoltaa. Toimii meinaan täydellisesti noinkin.

Saa ehdottaa kaikkia mahdollisia kikka-vitosia ihan vapaasti :D
Auto paaliin jos se on niin vanha ja epämiellyttävä ettei viitsi huoltaa.

Tarkoitus on siis kikkailla mahdollisimman halvalla VIIMEISESTÄ katsastuksesta läpi.
Viimeistä leimaa..

Tarkoitus olisi siis jotenkin kikkailla katsastuksesta läpi, auto on normaalisti leskirouvalla kesäautona (max. 2000 km/vuosi). Eli saa luvan kestää vielä vuoden pari ilman suurta remonttia.
... mutta nyt sillä tarttis vielä ajaa pari vuotta :D

Heguli
26.03.2011, 08:24
Auto paaliin jos se on niin vanha ja epämiellyttävä ettei viitsi huoltaa.

Viimeistä leimaa..

... mutta nyt sillä tarttis vielä ajaa pari vuotta :D

No joo, vuosi tai kaksi, riippuu tilanteesta. Voipi olla, että leskirouvan ajokunto ei riitä enään ensi kesänä autolla ajamiseen. Hoitelen tätä juttua, koska auton omistaja ei autoista tiedä mitään ja toisaalta hänellä raha on tiukassa.

Toki auto pitää saada turvalliseen kuntoon, mitään vaarallisia virityksiä sinne ei tehdä. Auto myydään vuoden/kahden kuluttua.

Heguli
26.03.2011, 08:37
Eihän tuon ikäisestä pitäisi mitään koodeja autosta lukee. Leiman suhteen pitäisi olla ihan sama mitä valoja siellä mittaristossa palaa, jos päästöt on ok. Muistelisin että OBD mitataan vasta 2001 -> autoista. Joka on muuten täysin turha testi ja sillä taas rahastetaan lisää.

Itsellä ei ainakaan leimalla haitannut mitään vaikka auton vikakoodit ilmoitti ettei airbägit toimi. Riitti että airbägin merkkivalo toimii.

Tarkistin auton vuosimallin, on otettu käyttöön vuonna 2001.

Heguli
26.03.2011, 08:41
Poikkeuksellisesti ilman nimimerkkiä "oikotie onneen", jos pitää halvalla päästä:

1. Moottorin merkkivalo toimimaan ajastuksella eli sammuu esim 5 sek latauksen merkkivalon sammuttua
2. OBD-pistokkeesta sopivan piuhan väliin katkaisija, jolla eliminoidaan koko OBD-pistoke > katsastuksen OBD-testissä "ei yhteyttä" -> korvaava menettely: lambdan mittaus joutokäynnillä

Tämä keino on tosiaan se viimeinen keino ja edellyttää, että mitatut pakokaasuarvot ovat rajojen sisällä. Ja pätee myös jälkitarkastuksessa, vaikka olisi hylätty katsastuksessa vikakoodeista. Omaa OBD-todistusta ei ole pakko tuoda edes jälkitarkastukseen ja jos kerran pistorasiaan ei yhteyttä saada, niin käytetään tuota em korvaavaa menettelytapaa Trafin ohjeiden mukaisesti.

Minä en sitten tätä kirjoittanut... mutta koko OBD-testi on mielestäni pitkälti turhaa pelleilyä.

Kiitän tiedosta. Onhan tämä aikamoista pelleilyä. Kun auton saastepäästöt on loistavat, niin miksi inistä jostain vikakoodista. No voihan se tosin vaikuttaa ajossa jotain mutta kuitenkin.

Olisi pitänyt perehtyä asiaan ennen katsastusta, oli tyhmää mennä valo palaen leimalle. Ei vaan tullut asia yhtään mieleen......:mad:

solihull
26.03.2011, 09:45
Ei ole laakerin vaihto paha homma kun onnistuu minunkinkaiselta tumpulalta tunnissa per puoli. Menee ihan samalla tapaa kuin iskarin vaihtaisi. Laakeri maksaa noin 15 e/puoli. Ne on kulutustavaraa. Luultavasti 406 tolppa on alapäästä kiinni puristuspannalla eli 1 pultti löysälle ja yläpäästä kolme ruuvia konehuoneen puolelta, jolla iskarin yläpää irtoaa. Koko tolppa pitäisi lähteä aika helposti jopa ilman jousipuristinta tai ainakaan ei tarvi paljoa auttaa, kun painaa alatukivartta alaspäin. Jos alapää on jämähtänyt kiinni, voi joutua antamaan vähän "lekaa ja lämpöä",,,mutta varo iskaria. En ole 406 pösöä korjannut mutta sen lähisukulaisia monenmoisia. Kaikissa sama periaate.

Noihin ongelmavaloihin on keinonsa. Jos vikaa ei löydy ja auto on iltapuolella, niin kaiken maailman airbag- ja tarkastusvalot kuntoon seuraavasti.

Ota virta latausvalolta ja laita joku "sisävalon viivästinrele" tms. väliin, jolla saat valon sammumaan muutaman sekunnin viiveellä. Ja "TOIMII".

TT

baxxter
26.03.2011, 10:17
Kiitän tiedosta. Onhan tämä aikamoista pelleilyä. Kun auton saastepäästöt on loistavat, niin miksi inistä jostain vikakoodista. No voihan se tosin vaikuttaa ajossa jotain mutta kuitenkin.
Saako kioskin ryöstää, jos siitä ei jää kiinni?
Vikakoodeja ei saa olla, kun viisaat kansan valitsemat päättäjät täällä ja muualla euroopassa ovat niin päättäneet, pakkohan niiden on olla oikeassa.

samisami2
26.03.2011, 12:08
Katsastaja luki vikakoodin: #ECU:10 #DTC:P0410 Toisioilman suihkutusjärjestelmä, piirin toimintahäiriö.


Mites tuo MikkoS:n laittama linkki noista vikakoodinlukijoista. Käykö ne kaikki tohon Pösöön ?

Tavalliset obd testerit antaa aikas laajan haitarin noihin vikakohteisiin. Esim omassa pösössä aikoinaan tuli joku polttoaine järjestelmän vikakoodi ja fr704 mittarilla antoi tarkemman vikakoodin eli polttoaineenpaineen säätö solenoidi.
Tuolla on muutenkin hyvä kun pystyy lukemaan ajon aikana anturitietoja. Paras tietty olis läppäri ja siihen ohjelmat.
http://www.auteltech.com/fr704.htm

EDIT: Kannattaa koittaa tuota vikakoodien nollaamistakin. Voi olla pelkästään joku johtoeriste vika. Niitähän näissä on. 406 alkoi herjaamaan kaasupoljin vikaa ja se korjaantui heiluttelemalla johto nippuja :) Eikä sen jälkeen enään takasin tullut.

Heguli
26.03.2011, 15:20
Saako kioskin ryöstää, jos siitä ei jää kiinni?
Vikakoodeja ei saa olla, kun viisaat kansan valitsemat päättäjät täällä ja muualla euroopassa ovat niin päättäneet, pakkohan niiden on olla oikeassa.

Kioskia ei saa ryöstää oli tilanne mikä hyvänsä.

Jos oikein tiukasti lakia tulkitaan niin onhan se laitonta "hävittää" se merkkivalo. Toisaalta se "hävitys" ei aiheuta kenellekkään mitään vaaraa. Autojen saastepäästöistä jotain tietävänä en usko maailman kuolevan jos tuollaisella autolla ajaa. Tämä "vika" mitä ilmeisimmin on jossain johtosarjassa tai kompuutterissa, koska merkkiliike ei ole usean yrittämisen jälkeen löytänyt autosta mitään vikaa. Ja kaikenlaisia (kalliita) osia on kyllä vaihdettu laatikollinen. Eli en pidä itseäni minään suurena rikollisena, jos hieman huijaan ja samalla autan leskirouvaa hädässä.

Onko sulla huono päivä ? Vai painaako rapula päälle kun olet noin kiukkuinen ?

Heguli
28.03.2011, 13:35
Sain lainaksi Bilteman virhekoodien lukulaitteen (CR-101 OBDII). Se lukee kyllä tuon vikakoodin mutta ei pysty sitä poistamaan. Laite kyllä koittaa poistaa vikakoodia mutta homma jää jotenkin kesken. Eli kesken poistamisen ruutuun tulee teksti READ ja homma tökkää siihen. Tämän jälkeen lukulaite ei saa enään yhteyttä auton tietokoneeseen.

Mitähän tämä voisi tarkoittaa ? Onkohan vika lukulaitteessa vai autossa ? Kaveri on samaisella lukulaitteella koittanut lukea Saabin koodeja mutta ei kuulemma pelittänyt. Ettei vaan olisi kuuluisaa Biltema-laatua......

SauliS
28.03.2011, 14:28
Pösöistä tiedä mitään mutta sanompa oman mielipiteen kuitenkin. Viisaampien tarinoiden perusteella vaikuttaa nostajavialta. Onko öljyt vaihdettu milloin? Jos ei ihan hiljattain niin Fortet sekaan (tai pölttoöljyä..), käyttö lämpimäksi ja öljyn vaihto. Sitten merkkiliikkeeseen tms. missä löytyy OIKEA TESTERI ja koodit pois. Jos ei herjaa muutamaan päivään niin konttorille.

Mitään vastuuta ei oteta mutta tuolla konstilla nostajavaivat on joskus helpottanut helkeksi. Mitään virityksiä en lähtis tekemään, jos ei noilla auta niin sitten korjaa sen oikeasti tai on ajamatta.
Pakko kyllä ihmetellä että miksi sinne konttorille pitää ylipäätään mennä jos taulussa palaa ylimääräisiä valoja!? Ei se vikakoodin luku nyt niin kallista ole..

Heguli
28.03.2011, 18:19
Pösöistä tiedä mitään mutta sanompa oman mielipiteen kuitenkin. Viisaampien tarinoiden perusteella vaikuttaa nostajavialta. Onko öljyt vaihdettu milloin? Jos ei ihan hiljattain niin Fortet sekaan (tai pölttoöljyä..), käyttö lämpimäksi ja öljyn vaihto. Sitten merkkiliikkeeseen tms. missä löytyy OIKEA TESTERI ja koodit pois. Jos ei herjaa muutamaan päivään niin konttorille.

Mitään vastuuta ei oteta mutta tuolla konstilla nostajavaivat on joskus helpottanut helkeksi. Mitään virityksiä en lähtis tekemään, jos ei noilla auta niin sitten korjaa sen oikeasti tai on ajamatta.
Pakko kyllä ihmetellä että miksi sinne konttorille pitää ylipäätään mennä jos taulussa palaa ylimääräisiä valoja!? Ei se vikakoodin luku nyt niin kallista ole..

Vaihdan autoon öljyt ja torstaina menen paikalliseen korjaamoon tutkituttamaan sen kunnon testerillä. Jos siellä saataisiin valo sammumaan niin saman tien uusintakatsastukseen.

Tyhmäähän se oli mennä valo palaen konttorille mutta tyhmä on tyhmä. Ei ole koskaan moisia valoja autoissa palanut niin enpäs tajunnut sen olevan katsastuksen este. Tuo kyseinen valo on palanut jo vuosikausia silleen satunnaisesti. Ilmeisesti on aina katsastuksessa ollut pimeänä.

JAMANT
28.03.2011, 19:02
Vaihdan autoon öljyt ja torstaina menen paikalliseen korjaamoon tutkituttamaan sen kunnon testerillä. Jos siellä saataisiin valo sammumaan niin saman tien uusintakatsastukseen.

Tyhmäähän se oli mennä valo palaen konttorille mutta tyhmä on tyhmä. Ei ole koskaan moisia valoja autoissa palanut niin enpäs tajunnut sen olevan katsastuksen este. Tuo kyseinen valo on palanut jo vuosikausia silleen satunnaisesti. Ilmeisesti on aina katsastuksessa ollut pimeänä.
Ei muuten kannata nollauksen jälkeen ajaa suoraan konttorille, jää osatestit suorittamatta, mitkä järjestelmän pitäisi suorittaa, autolla pitää ajaa vaihtelevaa ajoa ja käyttää kaikkia vaihteita!! Muistan tarinaa siltä ajalta kun nää 2001:set ekaa kertaa piti katsastaa, papalla oli Volvo ja tuli hylky konttorilta, auto merkkiliikkeeseen ja osatesti oli kesken, kun viitosvaihdetta ei oltu käytetty vielä kertaakaan...

Heguli
28.03.2011, 19:09
Ei muuten kannata nollauksen jälkeen ajaa suoraan konttorille, jää osatestit suorittamatta, mitkä järjestelmän pitäisi suorittaa, autolla pitää ajaa vaihtelevaa ajoa ja käyttää kaikkia vaihteita!! Muistan tarinaa siltä ajalta kun nää 2001:set ekaa kertaa piti katsastaa, papalla oli Volvo ja tuli hylky konttorilta, auto merkkiliikkeeseen ja osatesti oli kesken, kun viitosvaihdetta ei oltu käytetty vielä kertaakaan...

OK. Samaa asiaa ilmeisesti SauliS tuossa aikaisemmin jo ehdotteli, en vaan heti asiaa tajunnut. Taidan olla liian vanha ymmärtämään näitä nykyisiä tietokonepelejä :(

baxxter
28.03.2011, 20:39
Osatestien suorittamattomuus ei ole enää nykyään hylkäyksen peruste, eli sen puolesta voi huoletta konttorille ajella.
Noi vikavalojen ohitukset on just niitä tee-se-itse-miesten sähkövirityksiä, joita jokaisella autoaiheisella foorumilla kirotaan tasaisin väliajoin. Hauskaa lisätyötä jos autoon tulee vaikka sellainen oikea vika, mikä haittaa jo ajamistakin..

-MaTTi-
28.03.2011, 21:12
Osatestien suorittamattomuus ei ole enää nykyään hylkäyksen peruste, eli sen puolesta voi huoletta konttorille ajella.
Eikä oo koskaan ollutkaan. Jos osajärjestelmätestit on suorittamatta/kesken/vaiheessa, niin kehittyneempi testeri testaa lambdasäädön toimivuuden. Jos sitä ei näy suoraan kupongissa tai testeri ei sitä voi tehdä, niin korjaamon pitäisi antaa seuraava lomake täytettynä liitteeksi mittaustodistukseen: http://www.ake.fi/pdf/OBD%20tulosteen%20liitesivu.doc
Tossa toi koko ohje: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D9364707-6D5B-4477-A43B-186DCCC91403/0/11912082007.pdf

baxxter
29.03.2011, 06:45
Eikä oo koskaan ollutkaan.
Ilmeisesti oli 2004 alussa hetken aikaa, kun siinä nousi niin suuri itku ettei ole vieläkään kaikilta unohtunut. http://www.ake.fi/Ake/index.aspx?ID=417

Nerd-O
29.03.2011, 07:55
Noi vikavalojen ohitukset on just niitä tee-se-itse-miesten sähkövirityksiä, joita jokaisella autoaiheisella foorumilla kirotaan tasaisin väliajoin. Hauskaa lisätyötä jos autoon tulee vaikka sellainen oikea vika, mikä haittaa jo ajamistakin.. Vielä kun saisi autoja mistä uupuisi kaikki tuollaiset hienoudet. Uudet autot on ihan perseestä kun ne on täynnä tietotekniikkaa, mikä ei vaan toimi iän myötä. Uutena varmaan ehkä toimii.

Dacia ja Lada taitaa olla melkein niitä harvoja autoja missä on kohtuu vähän tietotekniikkaa autossa. Eipä nuo ruiskut taida ilman boxia toimia.

-MaTTi-
29.03.2011, 09:24
Ilmeisesti oli 2004 alussa hetken aikaa, kun siinä nousi niin suuri itku ettei ole vieläkään kaikilta unohtunut. http://www.ake.fi/Ake/index.aspx?ID=417

Silloin oli syyskuun alkuun asti siirtymäaika, jolloin vain vioista (vikakoodi ja/tai ML-valo palaa) hylättiin ja kaikista vikakoodeista, suorittamattomista osajärjestelmätesteistä yms. yhteysongelmista kerättiin listaa, jotka lähetettiin AKE:lle kuukausittain. Osajärjestelmätestien puuttumisesta tai yhteysongelmasta ei autoa pompautettu silloinkaan.

Mutta tulihan niitä vikakoodeja kun niistä ei oltu siihen mennessä välitetty.


Dacia ja Lada taitaa olla melkein niitä harvoja autoja missä on kohtuu vähän tietotekniikkaa autossa. Eipä nuo ruiskut taida ilman boxia toimia.
Eiköhän sitä Daciaankin ole saatu ympättyä samat kamat mitä vastaavaan Relluun. Ladan tietotekniikka on kieltämättä mahdollisimman alkeellista, mm. erillinen ajonestolaite, mutta niitäpä ei enää edes tuoda maahan. Kiitos Euro5-päästötason.

Nerd-O
29.03.2011, 09:45
Eiköhän sitä Daciaankin ole saatu ympättyä samat kamat mitä vastaavaan Relluun. Varmaan osa löytyy, mutta eipä niissä paljon sähköhässäköitä ole. Sähköikkunat uupuu, keskuslukko uupuu, airbägejä taitaa olla yksi, jne. Ja tuo siis siinä ihan neekerimallissa. En usko että siellä ihan hirveesti sähköjohtoa kulkee jos vertaa vaikka uuteen meganeen.

-MaTTi-
29.03.2011, 10:20
Sähköikkunat uupuu, keskuslukko uupuu, airbägejä taitaa olla yksi, jne. Ja tuo siis siinä ihan neekerimallissa.Joo, Loganissa ei paljoo oo. Mut esim. Dusteriin saa ESP:in, ilmastoinnin, sähkölasit, sivuturvatyynyt, ajotietokoneen yms. Saa nähä mimmonen tollanen on, anopin (hönö? :D) oli tollasen uuden tilannu eläkepäivilleen. Sentään diesel ja neliveto, mut empä olis ite uskaltanu tollaseen päätyä. Maksaa kuitenki jo likemmäs 25t€ sitten noilla varusteilla :eek: , niillähän olis saanu vaikka 120-sarjan Cruiserinki hyvin sisäänajettuna.

Heguli
31.03.2011, 12:19
Eikä oo koskaan ollutkaan. Jos osajärjestelmätestit on suorittamatta/kesken/vaiheessa, niin kehittyneempi testeri testaa lambdasäädön toimivuuden. Jos sitä ei näy suoraan kupongissa tai testeri ei sitä voi tehdä, niin korjaamon pitäisi antaa seuraava lomake täytettynä liitteeksi mittaustodistukseen: http://www.ake.fi/pdf/OBD%20tulosteen%20liitesivu.doc
Tossa toi koko ohje: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D9364707-6D5B-4477-A43B-186DCCC91403/0/11912082007.pdf

Vein Pösön aamusta huoltoon ja kerroin auton tarinan huoltopäälliköälle. Hän oli sitä mieltä, että autoa ei voi viedä suoraan huollosta katsastukseen, koska osatestit eivät ole valmiit. Kuulemma tälläkin viikolla 3 hänen korjaamaansa autoa on kokenut tuon kohtalon. Tämä siis tapahtuu Espoossa.

Kertausta: jos osajärjestelmätestit eivät ole valmiit --> katsastaja mittaa lambdasäädön toimivuuden --> jos homma OK --> autossa leima. Tai sitten korjaamo täyttää tuon ylhäällä mainitun kaavakkeen valmiiksi katsastusta varten.

EDIT: leima tuli

Rekisteröimätön
12.04.2011, 09:54
kertokaahan tietäjät mikä on vikana 406.ssa vm.96 pösössä kun käyntikierrokset ei laske heti vaan pienellä viiveellä (1-2 sekunttia) ja 1200 kierroksesta saa odotella melkein puoli minuuttia ennenkuin laskee tyhjäkäynnille jos sittenkään.
muuten kone pelaa hyvin eli e olei muita käynti ongelmia.

Bänkster
03.05.2011, 13:01
kertokaahan tietäjät mikä on vikana 406.ssa vm.96 pösössä kun käyntikierrokset ei laske heti vaan pienellä viiveellä (1-2 sekunttia) ja 1200 kierroksesta saa odotella melkein puoli minuuttia ennenkuin laskee tyhjäkäynnille jos sittenkään.
muuten kone pelaa hyvin eli e olei muita käynti ongelmia.

Ei muuta kun pajalle ja piuhan päähän,tietskarijuttuja... Ohjelmistovika. ?