View Full Version : Kylki pakoputki ja laillisuus
pajerotdic
25.03.2011, 06:55
elikkä pajeron kylkiputki toteutuksista kuvia ja kokemuksia? Kuinka monta vaimenninta? Vähän meteliä saa tullakkin. Ja mitäs säädöksiä katsastus mies vaatii tälle toteutukselle?
Omakohtaisia kokemuksia hj:n putkesta että vaimennin piti laittaa ja kunhan tulee muistaakseni puoli metriä eturenkaan takapuolelle. Itellä tuli suora pröö takasen etupuolelta vasemmalle. Ja nykyään kai saa laittaa kummalta puolelta vaan. Vaimenninki taitaa riippua vähän katsurista, emäntä käytti mun dodge ramia samalla asemalla niin eri katsuri tuumas vaan emännälle että menisitkö sen vauvan kans ulos pakokaasutestin ajaksi ku saattaa tulla meteliä, ja se oli suoralla torvella. Vaikuttasko sitte ku se oli kuorma-autoksi rekattu??
42 § (22.3.2001/280)
Pakoputkisto
1. Pakoputken on oltava siten sijoitettu, ettei sen mikään kohta ole vaarallisen lähellä polttoainesäiliötä tai -putkea. Jos pakosarjan tai -putken yläpuolella on polttoainejärjestelmän laitteita tai polttoaineputkien liitoksia siten sijoitettuina, että mahdollisen vuodon sattuessa polttoainetta voi tippua tai valua pakosarjalle tai -putkistolle, tai jos polttoaineen syttymisvaara muutoin on ilmeinen, on pakosarja tai -putkisto varustettava tarkoituksenmukaisella suojuksella.
2. Pakoputkiston pään tulee olla siten sijoitettu ja suunnattu, ettei pakokaasuista ole tarpeettomasti haittaa auton matkustajille, jalankulkijoille tai muille tien käyttäjille. Muun kuin M1- ja N1-luokan ajoneuvon pakoputken pään tulee olla suunnattu taaksepäin tai vasemmalle. Jos pakoputki vasemmalla sivulla tai takana vasemmalla puolella on suunnattu enemmän kuin 45° vasemmalle, on sen pää lisäksi käännettävä siten, että pakokaasut suuntautuvat vähintään 45°:een kulmalla vaakatasosta alaspäin. N2- ja N3-luokan ajoneuvossa pakoputki saa olla suunnattu ylöspäin, jolloin sen tulee ulottua ainakin ohjaamon ylimmän kohdan tasolle. Pakoputken ulkohalkaisija saa olla enintään 120 mm, tai jos siihen on erityistä syytä, enintään 150 mm.
3. Pakoputken pään ympärillä, 50 mm:n matkalla sen päästä mitattuna, on oltava vähintään 50 mm vapaata tilaa.
Näin se on nähtävä.
tdi nyybinä
25.03.2011, 17:07
mut onko tuon 2001 vuoden lakitekstin jälkeen tullut päivitystä ? kun oon kuullu kans ettei ois enää välii ?
mut onko tuon 2001 vuoden lakitekstin jälkeen tullut päivitystä ? kun oon kuullu kans ettei ois enää välii ?
Siinä lukee että ajantasalla. Ja eikös tuon mukaan saa laittaa?
Mutta ei jalkakäytävään päin.
tdi nyybinä
25.03.2011, 18:06
mersussa vaan pakosarja oikeellakylellä ois lyhkäsempi viiä jalkkarin puolelle sitä mä vaan täs mietin kun olin siinäluulossa että sen sais laittaa. taitaa sekin olla konttori kohtaista kun välillä näkee tai sit ne vaan karsitaan leimalle :D
Minne vaan, miten vaan, kunhan on tarpeeksi hiljainen eikä polta mitään. Eli vaimennin oltava (myös kuorma-autossa) ja pää ei saa osoittaa päin jarruputkia tai muuta korin osaa.
Gen1 2,5TD Pajessa on yks pönttö ja sit putki tulee apparin puolelta takaoven etureunan kohalta ulos.Äänet on suht sivistyneet (=kehtaa ajella ihmisten ilmoilla mutta turpo vinkuu myös kivasti :D) ,laillisuudesta en osaa sanoa kun ei toi oo katsastettu tommosena..
Solmurauta
25.03.2011, 21:51
Turbohan vaimentaa likimain kaikki pörinät mitä putkesta tulee
-Jarkko-
26.03.2011, 01:49
Minne vaan, miten vaan, kunhan on tarpeeksi hiljainen eikä polta mitään.
Mutta katsastajalla viimekädessä harkinta tapauskohtaisesti. Oikein akeen piti soittaa kun alkoivat konttorilla pompottelemaan asialla miten sattuu. Vai koskeeko tuo "harkinta" kaikkia säännöksiä?
T: Meinas suoni katketa päästä kun piti jotain v...n "käyrätorvia" lisäillä valmiiseen putkeen, jotka tosin jäi leiman jälkeen ensimmäiseen kantoon sitten myöhemmin.;)
Mulla kävi niin viime vuonna, että BJ:n pystyputkea ihmeteltiin oikein lakikirjan ja kahden katsastusinssin voimin. Tulivat lopulta siihen tulokseen että 2001 jälkeen muutokset ovat lieventyneet niin, että tämäkin kelpasi. Mulla on yksi kapea, traktorin vaimennin pystyputkessa.
Gen1 2,5TD Pajessa on yks pönttö ja sit putki tulee apparin puolelta takaoven etureunan kohalta ulos.Äänet on suht sivistyneet (=kehtaa ajella ihmisten ilmoilla mutta turpo vinkuu myös kivasti :D) ,laillisuudesta en osaa sanoa kun ei toi oo katsastettu tommosena.. Samanlainen "viritelmä" löytyy myös mun kotterosta. Eikä sanona leimalla mitään.
pajerotdic
26.03.2011, 10:34
jotain tollasta suunnittelin, yks pönttö ja sit takarenkaan edestä ulos ja apparin puolta pitkin. mites se turbolta auton alle ekaan laippaan, kannattaako sekin vaihtaa isompaan? olis vaan helpompi siitä laipalta jatkaa putkea? kun ei olla mitään viimeisiä vääntöjä hakemassa että sillä mielin en vaihtais sitä downpipee. onko sit ihan yhtä tyhjän kanssa koko homma?
Rekisteröimätön
26.03.2011, 18:00
No mikä jottei?
Pienentäähän sekin pakoputkiston vastapainetta.
Joskus teini-gti-corollaan takapöntön vaihtaminen tarvikemalliseen virtaavampaan taisi vaikuttaa kulutukseenkin positiivisesti pitkällä aikavälillä mitattuna.
Nuhapumppu
27.03.2011, 13:48
jotain tollasta suunnittelin, yks pönttö ja sit takarenkaan edestä ulos ja apparin puolta pitkin. mites se turbolta auton alle ekaan laippaan, kannattaako sekin vaihtaa isompaan? olis vaan helpompi siitä laipalta jatkaa putkea? kun ei olla mitään viimeisiä vääntöjä hakemassa että sillä mielin en vaihtais sitä downpipee. onko sit ihan yhtä tyhjän kanssa koko homma?
Teet siitä downpipeltä asti uusiksi sen putken,näin tein itsekkin. Ja kyllä se vaimentajan vaatii jos mielii kiihdyttää enää ilman että korvat soi:D
Näin tehty itselle,sisäloksusta ulos (http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/DSC_0348.JPG) ja rungon viereen alas, sen jälkeen suoratorvi helmalinjaan (http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/DSC_0351.JPG) ja tuossa valmiina (http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/DSC_0353.JPG). Vaimentaja paikoillaan (http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/Valokuva+0109.jpg), tuli vähän alemmas tuon takia mutta kesällä näkee että tuliko liikaa:)
Näin tehty itselle,sisäloksusta ulos (http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/DSC_0348.JPG) ja rungon viereen alas, sen jälkeen suoratorvi helmalinjaan (http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/DSC_0351.JPG) ja tuossa valmiina (http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/DSC_0353.JPG). Vaimentaja paikoillaan (http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/Mitsubishi/Pajero/Valokuva+0109.jpg), tuli vähän alemmas tuon takia mutta kesällä näkee että tuliko liikaa:)
Siviiliautossa toimiva ratkaisu mutta ei tuolla metsään mennä :)
On kyllä nuhapumpulla asiallisen ruma putki pajerossa!:D
joku vois tehä sellasen palkkihelma putken ellei ole jo tehnyt ? se varmaan kestäis tuolla metissä ? hyvä haitari vaan alkuun ettei repee..
No mutta eikös se kuumene aikalailla? Vai meinasitko että safarilla ei tartte enää makkaratulia, voi korventaa kabanossin suoraan helmapalkin päällä :D
tdi nyybinä
28.03.2011, 17:42
hah voi olla mutta lämpeehän se normaali pakoputkikin ? saahan sitä aina pohohtii joku voi saada hyvänkin idean.. astinlautapakoputki ois varmaa siihensaakka hyvä ku ilman kenkii hyppää kyytii toisaalta ei ois talvella jäässä:D
Lämpenee juu, mutta normi pakoputki ei ole yleensä sellaisessa paikassa että siihen kovin helpolla tulee itse koskettua normitilanteessa. Ja muutenkin on yleensä joku lämpökilpi tjsp. välissä jos on kovin lähellä esim. lattiaa.
Ei siinä, olen itsekin pohtinut tuota samaa ideaa moneen kertaan, mutta en vain ole keksinyt että miten tuon lämpöongelman ratkaisisi.
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Pakoputki/
Tuommonen roikkuu oman malmikasan alla.... Vähänhän se siellä roikkuu mutta helppo korjata...
Nuhapumppu
28.03.2011, 20:14
Siviiliautossa toimiva ratkaisu mutta ei tuolla metsään mennä :)
Kui ei,meinaatko että kiinnostaa jos tuo putki vaikka osuu johonkin vai että tulee liian alas? Tuo on kuitenkin ylempänä kuin esimerkiksi laatikonkannakkeet että ei ole matalin kohta autosta,kuvakulma vähän hämää.
Ja tuossa ei ole yhtään sellaista kulmaa joka voisi johonkin tarttua kiinni,tehty pelleistä sellaiset rampit molempiin päihin.
Ja eipä tuota tehdä sillä menttaliteetillä että pääasia että näyttää hyvältä,se on käyttöä eikä näyttöä varten.
Kyllä mulla ainakin on helmat se paikka autossa, joka on aina metsässä ottanut eniten osumaa. Pohjaa/ vaihdelaatikon/ jakiksen aluetta pyrkii hieman varomaan yleensäkin. Koska renkailla pitää ajaa niiden isojen esteiden yli jotka ei akseleiden ja/ tai auton alta mahdu, niin helmakotelot ottaa väkisinkin osumaa kaikkein eniten. Jos tiputat tuon repsikan puolen helman kivelle, niin melkein väkisin taitat putken lyttyyn heti tuosta putken alkupäästä? Aika heikosti hengittää sen jälkeen :o
Nuhapumppu
28.03.2011, 21:03
Kyllä mulla ainakin on helmat se paikka autossa, joka on aina metsässä ottanut eniten osumaa. Pohjaa/ vaihdelaatikon/ jakiksen aluetta pyrkii hieman varomaan yleensäkin. Koska renkailla pitää ajaa niiden isojen esteiden yli jotka ei akseleiden ja/ tai auton alta mahdu, niin helmakotelot ottaa väkisinkin osumaa kaikkein eniten. Jos tiputat tuon repsikan puolen helman kivelle, niin melkein väkisin taitat putken lyttyyn heti tuosta putken alkupäästä? Aika heikosti hengittää sen jälkeen :o
Joo siis tuohan on ihan tosi,mutta eipä tuota offia tule niin ronskisti vielä ajettua koska tuo pajero on myös käyttis. Sivuputki onkin kivikkoiseen maastoon huono valinta sen kyllä tiedän,muttei tuolla kivikossa edellä mainitusta syystä paljoa tule muutenkaan ajettua. Ja putkessa on jousto pala plus se pääsee liikkumaan vähän ylöspäin että sillä on tuota littuun painumista yritetty pelata myös pois,ja jos menee littuun niin ottaa vaan liitoksesta irti ja antaa taas mennä:D
Elikkä jos nyt oikein ymmärsin niin voisin laittaa pakoputken M1G terraariossa sillä tavalla että katin jälkeen vaimennin ja ennen akselia vaikka alaspäin ja sivulle auton alla?? vai pitääkö tulla reilusti ulos auton alta....
vai pitääkö tulla reilusti ulos auton alta.... Ei tarvii tulla mihinkään, eli ei myöskään auton alta näkysälle.