PDA

View Full Version : Neste käsijarru - onko joku laki muuttunut?


mikjus
24.03.2011, 15:11
Aikaisemmin nestekäsijarru ei kelvannut leimalle vaan vaadittiin mekaaninen. Onko nyt joku laki muuttunut tämän suhteen kun eräs harrastaja jotain tämän suuntaista puhui???

MK
24.03.2011, 15:24
Tähän liittyen mistä löytyisi suht edullisia paketteja ja malliltaan sellainen että kahvan saa lukittua niin että jarrut ovat päällä?

Angelo
24.03.2011, 15:39
Eihän ennen sallittu kuin mekaaninen. Nyt kelpaa sähköinen, miks ei sit neste malli kanssa. Matti varmaan osaa sanoa.?

mikaelt
24.03.2011, 16:41
Tuolla on yks malli 149e :
http://www.raak-racing.com/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=1462&category_id=35&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

http://www.raak-racing.com/shop/components/com_virtuemart/shop_image/product/f07f78b8548d0efe130b9bb365240655.jpg

-Soittamalla Krisitianille saa varmasti lisätietoa ja onko vaihtoehtoja

mikjus
24.03.2011, 20:21
Joo kaveri kysyi konttorilta tätä ja hyväksyntä ilmeisesti juuri tällä perusteella et nykyään on noita sähkösiä tms. Täytyy kyllä konttorilta varmistaa.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

HANE
24.03.2011, 21:28
Kiinnostaa itteänikin....



http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980665?search[type]=pika&search[pika]=seisontajarru

4. Mekaanisella voimanvälityksellä toimivan seisontajarrun saa nopeuskilpailuun käytettävässä autossa, jonka moottoria nopeuskilpailusääntöjen mukaan saa virittää, autoa kilpailussa käytettäessä sekä sillä kilpailuun tai katsastukseen mentäessä ja sieltä palattaessa korvata auton valmistajan nopeuskilpailukäyttöön tarkoittamalla hydraulisella voimanvälityksellä toimivalla seisontajarrulla. Auton varaosajarrupäällysteiden ei tarvitse täyttää 2 momentissa säädettyjä vaatimuksia.

tuokin on 1998 uudempia en löytäny...

tällainen lisäys aika kankeeta luettavaa vaan tämä ei puolla hydr. seisontajarrua...
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31998L0012:FI:NOT

baxxter
24.03.2011, 21:56
Trafin/Aken soveltamisohjeet: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E2AC4F09-EA35-4177-B457-8CA02B20B24A/0/5332082009SoveltamisohjeitaLMpautonrakenteenmuutta misesta.pdf
Tuolla edelleen puhutaan vain nopeuskilpailukäytöstä.
Sähköinen kelpaa kun on tutkittu ja testattu ja direktiivien mukainen järjestelmä, voihan sitä vaihtaa koko käsijarrusysteemin jostain sähköhydraulisesta.. Eikä se sähköinenkään kaikissa nyt niin hieno ole, napista kun painaa niin sähkömoottori kiristää vaijerit :)

hpotteri
24.03.2011, 22:12
Eihän sähkösen ja hydraulisen vertaamisessa toisiinsa oo mitään järkeä.
Mekaanisesti se sähkö käsijarrukin jää päälle vaikka käyttövoima katoaisi, hydraulisessa jarrut aukeaa..

-MaTTi-
24.03.2011, 22:21
Eihän sähkösen ja hydraulisen vertaamisessa toisiinsa oo mitään järkeä.
Mekaanisesti se sähkö käsijarrukin jää päälle vaikka käyttövoima katoaisi, hydraulisessa jarrut aukeaa..

Aivan. En oo kyllä mäkään kuullu että vois olla nestetoiminen. Vähän luulen (en oo ite törmänny) että kaikkia sähkökänkällä olevia ei saa vauhdista tökittyä päälle, joten menettää sen hätäjarruominaisuutensa sitten.

toyota4x4
24.03.2011, 22:51
Eihän sähkösen ja hydraulisen vertaamisessa toisiinsa oo mitään järkeä.
Mekaanisesti se sähkö käsijarrukin jää päälle vaikka käyttövoima katoaisi, hydraulisessa jarrut aukeaa..

kyllä ihan vaijeri välitteinen käsijarru aukeaa jos vaijeri menee poikki. lähinnä kiilat pyörän alle on 100% käsijarru.

toyota4x4
24.03.2011, 22:56
Aivan. En oo kyllä mäkään kuullu että vois olla nestetoiminen. Vähän luulen (en oo ite törmänny) että kaikkia sähkökänkällä olevia ei saa vauhdista tökittyä päälle, joten menettää sen hätäjarruominaisuutensa sitten.

eikös se ihan ohjekirjassakin tai tieliikeennelaissa on kiellettyä, samoin kuulemma poliisi koulussa on poliiseilta kielletty käsijarru käännökset esp ajonhallinta autoissa-sähköjarruilla.

Bj Andy
25.03.2011, 06:10
eikös se ihan ohjekirjassakin tai tieliikeennelaissa on kiellettyä, samoin kuulemma poliisi koulussa on poliiseilta kielletty käsijarru käännökset esp ajonhallinta autoissa-sähköjarruilla.

Turvallisuus syistä.:D

Eipä noissa missä on levyt takana ,ja käppäri rummussa ole paljon hätäjarruominaisuuksia vaikka olisi vaijerikin.

Ja tosiaan eipä noita hydro,ja mekaanista/sähköistä jarrua oikein voi verrata.

Se vaijeri katkennee yleensä jo päälle vedettäessä esim. juuri konttorilla. Kun taas jos hiihen hydrauli systeemiin saa jollain konstilla jäämään pänniä että jarrut pysyy päällä,niin ne kyllä aikaa myöten saattavat irrota kun neste luikertelee tiivisteiden ohi. Vaikkakin vuoden päästä.

Samoin kuin se mäkipekka lahoaa,tai ruostuu sinne pyörän alle. Yippee...

nenonen2
25.03.2011, 07:03
joku kertoili sellaista että hydraulisen käsijarrun saa asentaa mutta mekaaninen täytyy säilyttää toiminnassa sen rinnalla. muistaakseni hänellä oli f-ryhmän bemari joka oli kilvissä niin siksi oli kysellyt.

young n dum
25.03.2011, 11:21
joku kertoili sellaista että hydraulisen käsijarrun saa asentaa mutta mekaaninen täytyy säilyttää toiminnassa sen rinnalla. muistaakseni hänellä oli f-ryhmän bemari joka oli kilvissä niin siksi oli kysellyt.

A-konttorilta kaveri kysy ja tuo oli vastaus. saa laittaa mut vaijeri pitää toimia rinnalla. kyseessä oli/on driftinki auto kilpiin. sil on just sellane hyde käppäri mis on klipsi mil saa "jumiin"

Rekisteröimätön
25.03.2011, 11:48
Aivan. En oo kyllä mäkään kuullu että vois olla nestetoiminen. Vähän luulen (en oo ite törmänny) että kaikkia sähkökänkällä olevia ei saa vauhdista tökittyä päälle, joten menettää sen hätäjarruominaisuutensa sitten.

Rallipuolella autoissa joista kaikki on kuitenkin tieliikennekatsastettujakin niin hytikkakässäri on tietyin ehdoin sallittu! AKK:n sääntökirjan N-ryhmää koskevassa kohdassa on tuollainen koskien käsijarrua;

6.5.1. Käsijarru
Mekaaninen käsijarru voidaan korvata luokitellulla
hydraulisella käsijarrulla. Tässä tapauksessa ristikkäinen
(X) tai alkuperäinen jarrupiiri on pakollinen. Kahvaa ja
sijoitusta voidaan muuttaa, mutta sen tulee säilyä alkuperäisellä paikalla (esim keskitunnelissa).

Elikkä tuollaisena luulisi olevan mahdollinen myöskin Offipeleissä

AlluK
25.03.2011, 13:11
Eikös vaatimukset täyttyis, jos jousivoima vetää käpärin päälle ja hydrauliikalla se vain vapautetaan, eikös se silloin toimis "mekaanisesti"?
Tällöin täytyy muistaa tehdä joku käpärin vapautinruuvi niinkuin paineilma vehkeissä on, jos paineita ei ole saatavilla vaikka hinauksen varalta.

HeikkiH
25.03.2011, 13:36
Eikös vaatimukset täyttyis, jos jousivoima vetää käpärin päälle ja hydrauliikalla se vain vapautetaan, eikös se silloin toimis "mekaanisesti"?

Saattaa aiheuttaa tilanteita varsinkin talvella kun tuolta hydraulipiiristä hiipii paineet pihalle!

nenonen2
25.03.2011, 17:25
Eikös vaatimukset täyttyis, jos jousivoima vetää käpärin päälle ja hydrauliikalla se vain vapautetaan, eikös se silloin toimis "mekaanisesti"?
Tällöin täytyy muistaa tehdä joku käpärin vapautinruuvi niinkuin paineilma vehkeissä on, jos paineita ei ole saatavilla vaikka hinauksen varalta.

eikös tuo tule myös hankalammaksi rakentaa. jos kerran on olemassa jo toimiva ja laillinen mekaanin seisontajarru niin miksi se pitää poistaa? rinnalle vaan uusi.
tietty jos on rakenteilla esim. uudet levyjarrut taakse satuloista missä ei ole seisontajarrua niin tilanne muuttuu, mutta tässäkin tapauksessa olisi varmaan viisainta käyttää satuloita missä on tuo seisontajarru valmius.

AlluK
25.03.2011, 17:50
niin miksi se pitää poistaa?

Ei hajuakaan, kysy ekan viestin lähettäjältä ;)

Racingrabbit
25.03.2011, 20:23
Yleensä taitaa nuo jälkiasennus käsijarrut olla maastureissa kardaanikäsijarruja?
Kun ne yleensä kumminkin tehdään tallin lattialta kerätyistä osista,niin miksi sellaisessa ei voi käyttää esimerkiksi T4 Transporterin takasatulaa,jossa on molemmat (mekaaninen ja hydraulinen) toimintatavat valmiina?

mettäsika
25.03.2011, 20:50
mulla on kans ajatuksena tehdä kardaani käsijarru trooperiin niin meinasin juurikin laittaa auton jarrusatulan missä on vaan se mekaaninen käsijarru.
eikös tuolla systeemillä saa trooperin katsastettua ???

Caddy
25.03.2011, 21:40
Yleensä taitaa nuo jälkiasennus käsijarrut olla maastureissa kardaanikäsijarruja?
Kun ne yleensä kumminkin tehdään tallin lattialta kerätyistä osista,niin miksi sellaisessa ei voi käyttää esimerkiksi T4 Transporterin takasatulaa,jossa on molemmat (mekaaninen ja hydraulinen) toimintatavat valmiina?


Offtopikkina ja vinkkinä, jotta sierrassa/scorpiossa joissa levyt takana (muistaakseni 253mm), on moinen satulainen myös. Eikä taida uutenakaan mansikoita maksaa

Ozzyy
26.03.2011, 08:50
Vanhan 2/7-kanttivolvon etusatulat jos pistäs taakse,ni sais eri kaks eri piiriä yhteen satulaan eli känkkä ja käyttö:D, tosin leimalle ei taida käydä:(

opelman
31.05.2011, 21:26
Hojo. Siihen hydrauli letkuun tule sellanen ``venttiili´´ nuukuin vesi johdoissakin on, mutta pienempi. Oli juttua Gti lehessä.. http://www.domusclassica.com/image_view.php?name=1/listaus_510_003_1.jpg toimii tällä periaatteella...

Paavo
02.06.2011, 10:32
Onko noissa eri kardaanikässärivauhtoehdoissa (T4 transu, volvo/sierra, muita?) mitään selvästi muita parempaa? Jarruvoima, hinta, vaijerisysteemit tms.?

Vai onko sama minkä sattuu ekana käteen saamaan niin se sovelletaan?

Suzukiin ainakin pitäis käsijarru nikkaroida. Rangeen ehkä, jos levykässärissä on tarpeex voimaa, rangen oma kardaanikässäri on vahva ja toimii hyvin mutta vähän tekis mieli päästä viimeisestäkin rummusta eroon.

-Paavo

sisua45
02.06.2011, 16:40
Onko noissa eri kardaanikässärivauhtoehdoissa (T4 transu, volvo/sierra, muita?) mitään selvästi muita parempaa? Jarruvoima, hinta, vaijerisysteemit tms.?-Paavo

Portterissa on taka-akseli painoja riittävästi useampaan lähtöön, henkilöautossa huonosti. Siis jos aikoo leimalla käydä...

BJ-40/76
02.06.2011, 17:51
Oliko jossain topiikissa, että tuolle kardaani käsijarrulle ei tarvinnut olla akselipainoja,
vaan riittävä teho riitti? kokeile hakua, ja kommentti olis voinut olla vaikka
-matti- nimimerkiltä?

Paavo
14.06.2011, 09:12
http://www.autotieto.net/ha_alusta/seisontajarru.htm

Tuon mukaan akselipainot eli auton paino vaikuttaa seisontajarrulta vaadittavaan "tehoon" eli pysäytys/hidastusvoimaan. Mutta siis sen auton, painot vaan jossa jarru on, elimenluovuttajan massai ei vaikuta mitään.

Haussa siis osaset, joilla kardaanikässäri toimii ja pitää auton paikoillaan mm. vinssatessa, ja jos tarttee mäkeen pysähtyä joskus niin tietty pitää auton paikoillaan "missä vaan".

T4 transun takasatulat 140/150 kilpale (pantin kanssa), jos aikois uuden laittaa.

http://kauppa.motonet.fi/motonet/renderProductList.jsp?vehicleGroup=638&year=-1

Takasatuloita on kolmea eri mallia, iän ja vanteen koon mukaan, onkohan noissa isompia eroja nimenomaan kardaanikässärin kannalta? Kun en oo itse koskaan edes nähnyt tuollasta osaa... vielä.

-Paavo

JF
14.06.2011, 12:01
Tuli mieleen eräs koneensuunnitteluun liittyvä näkökulma, jota ei isommin näemmä huomioitu aiemmin.

Hydraulinen seisontajarru ei sikäli ole sallittu tai järkevä kun kaikki hydrauliset männät, sylinterit ja venttiilit voivat aina vuotaa hiukan, etenkin paineistettuina.

Auton käyttöjarrut ovat käytössä häviävän pieniä hetkiä auton kokonaiskäyttöajasta, ja niissä on säiliöt, joista seuraavaa jarrutusta varten aina saa lisää nestettä - toisin kuin jos auton jättäisi käsijarrun varaan, jolloin jarrujen pitäisi pysyä kiinni määrättömän pitkään (ei mikään ongelma esim. vaijeritoimisille), koska ainakaan suunnittelija ei voi tietää kuinka pitkään auto voi kerrallaan jäädä seisomaan ja pahimman mukaan on mentävä.

Lisäksi, jos on ollut tekemisissä kaivinkoneiden, trakotreiden ym. paljon hydrauliikkaa käyttävien vehkeiden kanssa, on varmaan huomannut että koneiden seistessä, etenkin kun kone ei ole käynnissä, kauhat ja puomit valuvat hiljaksiin alas painovoiman vaikutuksesta, jonka johdosta ne yleensä pysäköidäänkin kauhat maata vasten.

Hetkellisiä jarrutuksia (peräluisut, kääntöjarrut jne) varten tuollaiset hydrauliset ovat varmasti varsin hyviä ja todennäköisesti tunnokkaampia ja tehokkaampia kuin mekaaniset.

risukärsä
14.06.2011, 12:59
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=78521

tuossapa on tehty takajarru t4 harrypotterin 16" takasatulasta

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=74544

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=74543

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=74536

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=78222

ja mahtuu lipposen 15" sisään

454SS
19.10.2011, 18:02
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=78521

tuossapa on tehty takajarru t4 harrypotterin 16" takasatulasta

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=74544

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=74543

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=74536

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3286&pictureid=78222

ja mahtuu lipposen 15" sisään

Mites paksu levy mahtuu tohon Porterin satulaan ja mikä on Porterin levyn halkaisija?

Patu925
19.10.2011, 18:19
Tuossa käytettiin mersun omia etukiekkoja mitkä vaati pientä säätöä eli jarrupaloista piti ottaa muutamia millejä pinnasta pois. Myöskin satulan kiinnitysrautaa piti hiukan hioa että levy sopi väliin. Mersun levyn paksuus on 14mm muistaakseni...

Ippe69
10.12.2017, 23:56
Onko tästä aiheesta mitään uutta? Kovasti olen asiaa googlannut, enkä ole missään trafin määräyksessä nähnyt mainittavan, että millä tavalla seisontajarrun pitäisi toimia. Katsastajan käsikirjassa on maininta, että seisontajarrun voimansiirtolaitteet pitää olla käyttöjarrusta riippumattomia. Eli ilmeisesti ei saa hydraulista jarrua laittaa samaan piiriin käyttöjarrun kanssa? Samassa lähteessä lukee, että aikaisempia kilpa-autoja koskeva lupa vaihtaa mekaaninen seisontajarru hydrauliseen on kumottu. Onko se kumottu siksi, että ks. muutoksen voi tehdä muihinkin autoihin, vai eikö sitä enää saa tehdä mihinkään.
Mielessä on takapään rumpujen päivittäminen levyjarruiksi, eikä haluttaisi vaijereita vetää akselille, kun ne on aina vähän kyseenalaisesti toimivia kunnon mutakylvyn jälkeen. Muutenkin hydrauliikalla saa hyvin toimivat ja tehokkaat jarrut. Jos sen vielä saisi laittaa samaan piiriin käyttöjarrujen kanssa, niin helpottaisi kovasti.
Mutua tästä aiheesta tuntuu löytyvän vähän jokapuolelta, mutta kaipaisin mustaa valkoisella.

opelman
28.05.2022, 20:10
Onko tähän tullut muutoksia nyt lähivuosina?