PDA

View Full Version : Ahtopaineet tippuu?


Wheelback
23.03.2011, 20:09
Onkos kyseinen homma normaalia käytöstä? Elikkäs kun esim. Jos ajan kolmosella ja painan kaasua niin ahdot nousee 0,8 ja sit kun kierrokset lähtee nousemaan ja vauhti kiihtymään niin ahdot alkaa laskea, johonkin 0,4- 0,5 tuntumaan.

Autohan on uudempikorinen Lj, ei ole vakio turbo ja cuuleri on keulilla..

Mietin että voisiko mahdollisesti ahtoputket vuotaa tms?

Hailux
23.03.2011, 20:13
mitenhän toi hukkaportin kello...löysää kriittisellä hetkellä ja hukkis päästää paineita...ehkä..tää oli ehdotus

Wheelback
23.03.2011, 20:15
Hukkaportin letku on tulpattu, eli pitäis ahtaa sen mihin koneen rahkeet riittää?

pajerotdic
23.03.2011, 20:18
pieni turbo ei jaksa enää syöttää kierroksilla? entisessä lastutetussabensaturbo saksantuotteessa 2000rpm ku paino pohjaan nousi ahdot 1,3bar ja hiljallee tippu että 6000rpm 0,6 rajottimella 7200rpm oli 0,4bar.

Hailux
23.03.2011, 20:21
meinasin sitä että se kello ei pidä sitä hukkista kiinni..itse tein säätötangon jolla sai kirrattua portin vakiokellolla silleen et ei auennu paljo yhtään..kilon pinnassa piti ahdot silloin..voihan ne putketkin toki antaa periksi kun tarpeeksi ahdot nouse....

Wheelback
23.03.2011, 20:24
pieni turbo ei jaksa enää syöttää kierroksilla? entisessä lastutetussabensaturbo saksantuotteessa 2000rpm ku paino pohjaan nousi ahdot 1,3bar ja hiljallee tippu että 6000rpm 0,6 rajottimella 7200rpm oli 0,4bar.

Toi homma tuli kans mieleen, vitosella kun lähti kiihdyttää ylämäkeen niin piti paineet kyllä 0,7.

Mietin myös sitä että eikö se ole niin että vastus saa ne ahdot nousemaan, eli kun kiihdyttää niin vastus on isompi mutta sit kun auto alkaa kiihtyä niin vastus pienenee ja ahdot alkaa sitä myöten tippua?!?

Hailux
23.03.2011, 20:27
mikäs turbo sulla on siinä..itsellä oli ct26 paikoillaan ja piti kyllä ahdot samassa siihen asti kun vaihdetta vaihto kiihdytyksessä

pajerotdic
23.03.2011, 20:30
Toi homma tuli kans mieleen, vitosella kun lähti kiihdyttää ylämäkeen niin piti paineet kyllä 0,7.

Mietin myös sitä että eikö se ole niin että vastus saa ne ahdot nousemaan, eli kun kiihdyttää niin vastus on isompi mutta sit kun auto alkaa kiihtyä niin vastus pienenee ja ahdot alkaa sitä myöten tippua?!?

kyllä pitää olla vastusta että ahdot nousee.

mutta ilmanvastus kovenee kokoajan vauhdin kasvaessa että kyllä se vastus pysyy siinä vaikka kiihdyttää.

Wheelback
23.03.2011, 20:45
mikäs turbo sulla on siinä..itsellä oli ct26 paikoillaan ja piti kyllä ahdot samassa siihen asti kun vaihdetta vaihto kiihdytyksessä

Siinä on nyt viikon ollu Garretin Gt 17 ahdin(saabista), ei mikään iso hyrrä... Heräilee kivasti siinä 1400 paikkeilla.. mä hieman veikkaan niitä ahtoputkia vielä, kävin tos just ostaa kunnon klemmareita niin pitää iskee ne huomenna kiinni ja kattoo et vaikuttaako asiaan..

Niin ja kyllä se muutenkun ajelee niin pitää ahdot tasaisena ja rauhallisissa kiihdytyksissä nostaa ne ihan normisti..

Rekisteröimätön
23.03.2011, 21:07
Onko syöttöä tarpeeksi. Vai loppuuko ahtimen tuotto.
Ainaki cressidassa paineet laski vakio ct20 ahtimella ylä kierroksilla.

Wheelback
23.03.2011, 21:10
No syöttöä ei oo kyllä pahemmin lisäilty, ahdonalaisen syötön karan oon kääntäny, tota karaakin tekis kyl mieli muokata tai sit tehä kokonaan uus.. Perussyöttöö oon ehkä yksneljäs osa kierrosta kääntäny.. Ei se ainakaan mustaa työnnä putkesta missään vaiheessa :confused:
Edellisen ahtimen kans työns jonkun verran mustaa kun alko kiihdyttää mut se ahdin alkoikin vast heräilee joskus 2200 paikkeilla.

-MaTTi-
23.03.2011, 21:57
Onkos kyseinen homma normaalia käytöstä?
Mietin että voisiko mahdollisesti ahtoputket vuotaa tms?
On normaalia, ahdin karkaa "kartalta" = kompressorisiipi ei kykene tuottamaan tarvittavaa ilmamäärää tai voihan toki soppakin loppua isommilla kierroksilla kesken (ahdonalainen).
Ei vuoda putket, tai vaikka vähä vuotais ni ei vaikuta.

Avaa se hukkiksen letku ja lisää ahdonalaista syöttöä kokeeks.

revu
23.03.2011, 22:06
minä veikkaisin kans kakun loppumista. Voi toki olla että kyseinen ahdin ei kykene imemään tarpeeksi ilmaa imu aukon läpi ja sen takia alkaa paineet tippumaan.

Millä kierros alueella alkaa ahdot tippumaan? Syöttö pumppuhan vähentää ruiskutusta sitä mukaa kun kierrokset nousee "maksimiin"

Repro
23.03.2011, 22:16
Ensiksikin vakiopumppu rupeaa pudottamaan syöttöä esim. 3000 rpm jälkeen.
Toisekseen vaikka hukkaportin letku olisi irti niin pakopaine pyrkii painamaan hukkaportin venttiiliä siltikin auki.
Kolmannekseen ei ole kovin järkevää ottaa sitä hukkaportin letkua irti, saattaa parhaimmillaan tehot vaan laskea jos on kovin ahdas turbo ja pakopesä.

Wheelback
23.03.2011, 22:30
minä veikkaisin kans kakun loppumista. Voi toki olla että kyseinen ahdin ei kykene imemään tarpeeksi ilmaa imu aukon läpi ja sen takia alkaa paineet tippumaan.

Millä kierros alueella alkaa ahdot tippumaan? Syöttö pumppuhan vähentää ruiskutusta sitä mukaa kun kierrokset nousee "maksimiin"



Toi vois kyllä osua kohdilleen meinaan mulla on snorkkelin pään putsarin välissä kurttuputkea niin jos alkais siellä elää kun alkaa imee enemmän ilmaa, pitää siis ottaa kurttu irti aamulla ja kokeilla miten vaikuttaa..

Ahdot alkaa just joskus siinä 2800- 3000 tippuu..

RIPAX
23.03.2011, 22:52
Toi vois kyllä osua kohdilleen meinaan mulla on snorkkelin pään putsarin välissä kurttuputkea niin jos alkais siellä elää kun alkaa imee enemmän ilmaa, pitää siis ottaa kurttu irti aamulla ja kokeilla miten vaikuttaa..

Ahdot alkaa just joskus siinä 2800- 3000 tippuu..

mulla oli 3" kurttu putkea ahtimen ja putsarin välissä,näki ihan silmällä ku meni kasaan. Vaihdoin sen perus silikoni putkeen ni toimi. Toitsun 9mm nestepää riittää kyllä kilon ahtoon,sanoisimpa että ahtimesta riippumatta. Syyttäisin sitä kurttuputkea tai sit se ahtimen tuotto ei vaan riitä.

mikkoimp
24.03.2011, 02:07
tuo gt17 on onneton ahdin, jonkun verran saabien parissa puuhanneena voin sanoa että juuri kun tuntuu että alkaa vetämään niin heti sitten sen jälkeen alkaa ahdistamaan.. pakopuoli on pirun ahdas, toisinsanoen väärä turbo huonosti virtaavaan dieseliin jos haetaan tehoja yhtään vakiota enemmän..

onko hukkista säädetty? se on saabissa säädetty abaut 0,4-0,5bar peruspaineet (mallista riippuen) ja tästä ylöspäin mennään moottorin ohjauksen säätelemänä..

Wheelback
24.03.2011, 05:50
Nopeesti säädin hukkaporttia silloin kun laitoin ahtimen kiinni ja sain ahdot nousemaan 0,5, aluksi nousi 0,2. Sit tulppasin sen hukkaportin letkun ja alkoi ahtoja löytyä enemmälti.. Juu ja ilmeisesti oon kääntäny sen ahdonalaisen syötön karan väärin ( niinkuin Holysmoke:lla neuvotaan), eli se lovi vasemmalle.. mutta pitää ollakkin eteenpäin :o
Nappaan ton kurtun hittoon nyt aamulla ku ajelen töihin ja kattelen et vaikuttaako se.. :cool:

Wheelback
24.03.2011, 07:15
No niin nyt ajettu töihin ilman sitä kurttuputkea ja ero oli huomattava :D ahdot nousi ylemmäs, johonkin kiloon mitä varovasti kokeilin.. ei lähteny ahdot tippumaan mitä pari kertaa ehdin kokeilla matkalla..
Pitää vielä iltasella kokkeilla paremmin et mitä tekee.

Kiitokset kuitenkin jo kaikille tässä vaiheessa spekuloinneista ja vinkeistä :cool:

Kyselen sit lisää jos onkelmat palaa tai jotain muuta vikaa ilmenee :rolleyes:

helmapelti
26.03.2011, 05:50
Ahdin tosiaan on pieni ja voi suuremmilla tehoilla hyytyä, turbomuutoksissa olisi hyvä olla pakopaine ja lämpömittari niin tietää missä mennään eikä suotta riko konetta.
Paljonko veikkaat että saat tehoa ulos?

Wheelback
26.03.2011, 07:34
Juu onhan se pieni, mutta sellainen puhallin olikin hakusessa joka heräilee jossain 1400- 1600 kierroksen kohdilla.. Aikasempi ahdin alkoi vasta jossain 2000- 2200 ahtaa jotain 0,2 niin alkoi ketuttaa se jatkuva moottorin vingutus, melkein kuin vaparilla ois ajellu alle 60km/h nopeuksissa.

Tosta tehosta en osaa arvailla mitään, kun tolla aikasemman ahtimen kanssa kävin penkissä ja silloinkaan en saanu oikeita lukemia.. Oli yks ahtoputkista kokonaan irti, ahtoi muistaakseni 0,5 ja niillä tuli muistaakseni tehonkasvua alkuperäiseen 69kw:n noin 12%.. Mut on ainakin tota enemmän reilusti potkua :)

Pitäis sitä hukkaporttia vähän säätää että pitää ahdot siinä kilossa, muokkasin ahdonalaisen karaakin ja käänsin oikeeseen asentoon niin toi kivasti vääntöä lisää, helposti pystyy ajaa 4:lla neljääkymppiä ja lähtee kiihtyy ku painaa kaasua:cool: Mut vieläkään ei lykkää mustaa putkesta :eek:

Bj Andy
26.03.2011, 09:38
Juu onhan se pieni, mutta sellainen puhallin olikin hakusessa joka heräilee jossain 1400- 1600 kierroksen kohdilla.. Aikasempi ahdin alkoi vasta jossain 2000- 2200 ahtaa jotain 0,2 niin alkoi ketuttaa se jatkuva moottorin vingutus, melkein kuin vaparilla ois ajellu alle 60km/h nopeuksissa.

Tosta tehosta en osaa arvailla mitään, kun tolla aikasemman ahtimen kanssa kävin penkissä ja silloinkaan en saanu oikeita lukemia.. Oli yks ahtoputkista kokonaan irti, ahtoi muistaakseni 0,5 ja niillä tuli muistaakseni tehonkasvua alkuperäiseen 69kw:n noin 12%.. Mut on ainakin tota enemmän reilusti potkua :)

Pitäis sitä hukkaporttia vähän säätää että pitää ahdot siinä kilossa, muokkasin ahdonalaisen karaakin ja käänsin oikeeseen asentoon niin toi kivasti vääntöä lisää, helposti pystyy ajaa 4:lla neljääkymppiä ja lähtee kiihtyy ku painaa kaasua:cool: Mut vieläkään ei lykkää mustaa putkesta :eek:

Pitääkö sen savuta ???

Wheelback
26.03.2011, 10:51
Ei sen tarvii mitään savu vanaa vetää perässä, mutta on se ihan kiva tietää että se saa tavaraa tarpeeks.. Nyt nostin syöttöä puolkierrosta, paikallaan ku polkasee kaasua niin tuprauttaa vähän mustaa.. Ajossa ei oikeastaan ollenkaan, nelosella kiihdyttäessä neljästäkympistä tuprautti vähän mustaa..
Käsittääkseni ei paha ;)

Bj Andy
26.03.2011, 12:15
No silloinhan se on varmaan ihan kohallaan.

kokeilehan vielä huvikseen laskea paineet johonkin 0.8 :siin koska jos se ei savua niin eipä siellä tarvitse niin paljon ilmaakaan.

Eli saattaisi vielä piristyä tai sitten ei mutta kokeile ihmeessä.

Wheelback
26.03.2011, 13:58
Joo tossa säätelin hukkaporttia pitää katella kotimatkalla et mihin asettu..
Enkä aatellu mitään yli kilon ahtoja pitää, kilo maksimissaan :rolleyes:

pee
26.03.2011, 18:48
tuo savuhommahan dieseleissä monesti mielletään vähän väärinpäin... ei dieselin tarvitsis savuta yläkierroksilla / maksimiahdoilla juurikaan, jos optimia haetaan (ei siis "mene laihalle vaikka savu loppuu) - toisten mielestä se on ilmeisesti kuitenkin jotenkin näyttävää ... ? henk.koht. pidän kaasupohjassa huutavaa rajusti savuavaa dieseliä lähinnä huvittavana

alempanahan monestikaan ei pöläystä voi välttää, kun räpelletään mekaanisten pumppujen ja säätimien kanssa

pakolämpö ja pakopainemittari auttaa hahmottamaan termiset perusasiat suhteessa tehoon

Repro
26.03.2011, 19:12
tuo savuhommahan dieseleissä monesti mielletään vähän väärinpäin... ei dieselin tarvitsis savuta yläkierroksilla / maksimiahdoilla juurikaan, jos optimia haetaan (ei siis "mene laihalle vaikka savu loppuu) - toisten mielestä se on ilmeisesti kuitenkin jotenkin näyttävää ... ? henk.koht. pidän kaasupohjassa huutavaa rajusti savuavaa dieseliä lähinnä huvittavana

alempanahan monestikaan ei pöläystä voi välttää, kun räpelletään mekaanisten pumppujen ja säätimien kanssa

pakolämpö ja pakopainemittari auttaa hahmottamaan termiset perusasiat suhteessa tehoon
Kyllä ne on lähinnä PAKOLLISIA varusteita! :D:eek:

Wheelback
26.03.2011, 23:53
tuo savuhommahan dieseleissä monesti mielletään vähän väärinpäin... ei dieselin tarvitsis savuta yläkierroksilla / maksimiahdoilla juurikaan, jos optimia haetaan (ei siis "mene laihalle vaikka savu loppuu) - toisten mielestä se on ilmeisesti kuitenkin jotenkin näyttävää ... ? henk.koht. pidän kaasupohjassa huutavaa rajusti savuavaa dieseliä lähinnä huvittavana

alempanahan monestikaan ei pöläystä voi välttää, kun räpelletään mekaanisten pumppujen ja säätimien kanssa

pakolämpö ja pakopainemittari auttaa hahmottamaan termiset perusasiat suhteessa tehoon


Juu en mitään sellasta savukonetta haluakkaan, mutta aattelin että syöttöä pystyy lisäämään koska ei aluksi missään vaiheessa pöläyttänyt.. Nyt lisäyksen jälkeen pöläyttää vähän..

Ja noi mittarit on ollu hankintalistalla pitkään, mutta millasia pakolämpömittareita ootte käytelly? Eikös tollasen normi ahtomittarin saa viriteltyä mittamaan myös pakopaineita?

Samsonite
27.03.2011, 10:51
Ihan tavan teollisuusmittarit on ahto- sekä pakopainemittareina. Opettaa kummasti malttia ahtojen nostoon.:D

Miinuksena luettavuus pimeällä, pitäs viritellä vaikka ledivalaistus.

mikkoimp
27.03.2011, 13:03
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=32217.htm&tuote=32217

tuossa ainakin yksi pakolämpömittari

HeikkiH
27.03.2011, 23:00
Ja noi mittarit on ollu hankintalistalla pitkään, mutta millasia pakolämpömittareita ootte käytelly? Eikös tollasen normi ahtomittarin saa viriteltyä mittamaan myös pakopaineita?

Mulla on Dodgesa Autometerin Z-sarjan pyro- ja ahtopainemittarit http://www.autometer.com/cat_gaugelist.aspx?sid=12&opid=1&szid=2
Mm. Racersplace toimittaa noita. Maksoi muistaakseni noin 175€.

-MaTTi-
27.03.2011, 23:13
millasia pakolämpömittareita ootte käytelly?
http://www.autometer.com/img/products/3344-M_d.jpg
Tällanen mulla: http://www.autometer.com/cat_gaugedetail.aspx?gid=3338&sid=-1
Meni vaan viime kesänä joteski sekasin, olisko anturi saanu kipeetä tai jotain. Sekos kun vedätin asuntovaunua pitkää rinnettä kesälomaturneella etelämmässä. Ei se tappiin menny, mut jossain 700°C:n päällä oli pidemmän aikaa = puol minuuttia. Välillä näyttää ok, välillä viisari heiluu vilkun tahdissa ylös-alas, välillä mykkänä pojottaa suoraan alas.
Pitäis kai tilata uus anturi ja kokeilla. Onks muilla Auto Meterin käyttäjillä ollut samaa tautia?

Wheelback
29.03.2011, 17:28
No niin nyt on pakolämpömittari tilattu ja sit meinasin tavallisen ahtomittarin kikkailla mittaamaan pakopaineita.. Alkoi tässä vaan heräillä mielenkiintoa uudenpakosarjan kyhäilyyn :rolleyes: Tällä hetkellä turbo on adapterilla kiinni vakiopakosarjassa.

pee
29.03.2011, 19:32
ja muistat sitten että sillä pakopainemittarin anturillakin voip tulla kuuma, eli järki tai google käteen ennen kantapäitä...

Wheelback
10.04.2011, 09:06
No niin nyt on mittarit haalittu ja tänään pitäis käydä asentamassa mittarit kiinni..

Mittaritelineen askartelin tossa viikolla..

Wheelback
10.04.2011, 20:28
No niin mittarit olis kiinni ja seuraavanlaisia lukemia tuli tossa kotimatkalla..

Tasakaasulla ajettaessa 80km/h: ahdot 0,4 ja pakopaineet 0,45- 0,5bar.
Kiihdytyksissä pakopaineet meni jonkun 0,3- 0,4 bar edellä..
Pakolämmöt nousi maksimissaan 280 kun kiihdytti nelosella vähän reippaammin.
Laitoin anturin niin että se kärkin on noin 3mm pakosarjan sisällä, onkohan se riittävä vai miten pitkälle ootte sen laittanu?!?

BryGgi
10.04.2011, 20:41
missä kohdassa anturi on? 90vauhdissa tasamaalla oma mittari näyttää 400astetta. ja täyskaasu vedätyksessä nousee jo 700-8oo sataan:eek:, joutunee lisäämään vielä ennakkoo lisää. taitaa mennä vielä hiukan raakana turbolle. oma mittari kollektorin kohdalla ja tulee reilusti ulos. ihmetyttää vaan kun jo kumminkiin karkeesti pyörii kone että luulisi olevan jo tarpeeksi. pakopaineita mittailin silloin alussa ennen hukkaportin muokkausta. oli max 1.5bar, nyt kuitenkiin huomattavasti vähemmän, kuulee jo äänestä kun ei kaasua löysätessä enää sakkaile ahdin kuten ennen.

Wheelback
10.04.2011, 21:02
No mulla on turbo kiinni vakiopakosarjassa sellaisella noin 7cm adapterilla niin se on siinä sen puolessavälissä.. Mietin kans et pitäiskö sitä anturin kärkeä työntää pidemmälle..

BryGgi
10.04.2011, 21:12
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3519&pictureid=72256

Tuossa näkyy minun pakosarjan tekele. mallia mahdollisimman lyhyt. siksi voi näyttää myös hiukan eri lämpöjä kun noinkin lyhyt. päällä näkyy nippa mistä pakopaineet mitattu. se on nyt tulpattuna. mittarin kärkeä näkyy n.10mm kollektorista. anturi tulee sieltä lohkolta päin keskelle kollektoria. paljonko sinulla ennakot pumpulla?

Wheelback
10.04.2011, 21:52
Enpä ole ennakoita säädelly yhtään, siitä en sit tiedä onko joku aikaisempi omistaja säädelly.. Ahdonalaisen karaa oon muokannu ja sit syöttöjä nostanu jonkun verran..

santikko
11.04.2011, 20:13
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3519&pictureid=72256

Tuossa näkyy minun pakosarjan tekele. mallia mahdollisimman lyhyt. siksi voi näyttää myös hiukan eri lämpöjä kun noinkin lyhyt. päällä näkyy nippa mistä pakopaineet mitattu. se on nyt tulpattuna. mittarin kärkeä näkyy n.10mm kollektorista. anturi tulee sieltä lohkolta päin keskelle kollektoria. paljonko sinulla ennakot pumpulla?
onko lisää kuvia pakosarjasta? ootko nuo kollektorin mutkat leikannut ihan ite vai jostain valmiista palikasta?

BryGgi
11.04.2011, 20:35
itse kaiken väkertelin kun turbotin tuota. kyllähän tuota kasatessa melkein kokopäivä meni, mutta tyytyväinen olen kun noinkin kompaktin kokoisen paketin sain tehtyä. harmi kun ei tullut tehtyä jigiä heti tolle sarjalle, ois helppo tehä uusi. ja ihan normivesijohto käyrää nuo putket.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3519&pictureid=72264

santikko
12.04.2011, 20:41
tarttis tehdä nissaniin saman kaltanen, siinä on vaan vie vittumaisesti pakokanavat semmoset epäsymmetriset nelikulmiot ja kaks vierekkäin niin että noin 5mm jää väli"seinää"... yhden harjotuskappaleen jo tein, muttei mahtunu paikalleen ku unohdin koneen kannakkeen :( no, saa harjotella :)

BryGgi
12.04.2011, 21:02
hiukan tuossakin neliskanttiset. koputtelin vasaralla muotoo hiukan putkeen ja sitten hitsasin sisää kiinni ja ulkoo myös ja vingulla reuna muotooon.sama kannattanee sinunkin tehä. reilusti aan toinen reuna tasaiseski ja toinen peilikuvana ja siitte vastakkain posket ja kiinni sisältä ja ulkoa ja sitten vinkua. niin itse tekisin. ainakin tuon hahmotelman perusteella. ja tietenkin mahd lyhyt ahdettuun autoon. tein omaan aloitus jigin semmosien että laippa koneeseen, kollektoti turbon laippaan valmiiksi ja heppasin pari tankoo väliin että pysyy välit kohdillaan ja aloin sitten pähkinöimään ja sovittamaan putkia niihin väleihin. hepeillä kiinni ja kun valmis. yksi kerrallaan irti varovasti, ympäri hitsaus--> paikoilleen--> kunnon heppaus-->seuraavalle sama kun kaikki vlamiina viimeinen voitelu kiinni, ja tietenkin lopullinen hitsaus mysö tilojen mukaan. tällä menetelmällä jo pari sarjaa tullu tehtyä