View Full Version : Valtion velka vaalikauden loppuunmennessä
On noin 117 miljardia eli karkeesti 20500€/henkilö.
Eli jos sulla on 5 henkinen perhe niin olet noin 100000€ auki valtiolle.
Se vastaa 51 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta. Viime vuoden lopussa valtionvelka oli 44 prosenttia bruttokansantuotteesta.
http://www.iltalehti.fi/talous/2011032313420020_ta.shtml
eli lisää velkaa velan päälle.
ps.
Koittakaa löytää isellenne sellanen ehdokas eduskuntavaaleissa joka on mykkä, se ei ainakaan valehtele niin paljon kuin puhuvat :D.
Löytyy alla olevasta linkistä, tosin vain vuoteen 2009.
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-EK-10-002/EN/KS-EK-10-002-EN.PDF
Milläpä muullakaan sitä talouskasvua luotaisiin kun velalla, nykyisin muodissa oleva palveluala kun ei oikeastaan tuota mitään myytävää lisäarvoa ja suomalainen paperi, autot yms ovat menettäneet kilpailukykynsä ja viimeinen oljenkorsi ydinsähkö on sekin vientikiellossa. Ja hyvähän velkaa on olla Ceausesku teloitettiin kun maksoi velat pois. http://fi.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Ceau%C5%9Fescu Saattas tulla vallankumous täälläkin jos ulkomaanvelka kiellettäisiin.
"Ulkomaanvelka ja romanialaisten elintaso
Ceauşescun riippumattomuus Neuvostoliitosta ja Tšekkoslovakian miehityksen vastustaminen herättivät kiinnostusta länsimaissa, jotka toivoivat voivansa luoda skisman Varsovan liiton sisään tukemalla Romaniaa lainoilla. Ceauşescu lainasi valtavasti rahaa lännestä rahoittaakseen kehitysohjelmiaan, mutta lopulta velat raunioittivat maan talouden. Korjatakseen tilanteen Ceauşescu aloitti radikaalin ohjelman velkojen maksamiseksi. Ceauşescu muutti perustuslakia siten, ettei Romania voinut tulevaisuudessa ottaa ulkomaanvelkaa ja uudelleenorganisoi 1980-luvulla pääosan maan maatalous- ja teollisuustuotannosta. Yhdessä kalliiden rakennusprojektien kanssa tämä johti vaikeaan pulaan hyödykkeistä. Palatsin ja keskustan uudelleenrakentamisen vuoksi marmoria ei riittänyt hautakiviin. Velka saatiin lopulta maksettua kesällä 1989, vähän ennen Ceauşescun kaatumista.
Valitettavasti käsite "valtion velka" ei aukene pääosalle suomalaisista. Se on jotenkin sellainen kaukainen abstrakti käsite, joka ei koske minua.
Mutta sillä velkarahalla tätä meidän hyvinvointiyhteiskuntaa on rakennettu ja pyöritetty. Ja onhan se velka joskus maksettava pois, kuten kaikki hyvin tiedämme. Eli meidän jokaisen on tulevaisuudessa tingittävä jostakin.
Kaikki ehdokkaat ja puolueet lupaa kilvan lisää rahaa ties minne mutta niistä kipeistä leikkauksista ei oikein uskalleta puhua. Toivoisin ehdokkailta ja puolueilta suoraselkäistä asennetta, jotta valtion velan määrä saadaan hallintaan.
Toisaalta väliäkö hällä vai onko pankit ulosmitanneet yhtään valtiota meillähän on armeija ja kaikki :-)
Valitettavasti käsite "valtion velka" ei aukene pääosalle suomalaisista. Se on jotenkin sellainen kaukainen abstrakti käsite, joka ei koske minua.
Mutta sillä velkarahalla tätä meidän hyvinvointiyhteiskuntaa on rakennettu ja pyöritetty. Ja onhan se velka joskus maksettava pois, kuten kaikki hyvin tiedämme. Eli meidän jokaisen on tulevaisuudessa tingittävä jostakin.
Tai sitten ajetaan homma totaalisesti kuralle ja ojennellaan lapaa EU-veljien suuntaan :D
Tästähän on pari mallioppilasta jo nähty...Tosin maksamista taitavat joutua sielläkin yrittämään.Tuo oikeastaan pitäisi toimia samoin kuten yksityisillä ihmisillä tuo valtioiden lainoittaminen,maat ja mannut pantiksi vaan ja ulosottoon jos ei kykene maksamaan...
Omien kokemusten nojalta uskaltaisin epäillä että eniten ns. "löysää" olisi valtionhallinnon moninkertaisessa virkamieskoneistossa mutta se taitaa olla pyhä lehmä, ennemmin terveydenhuolto ajetaan alas kuin että vähennettäisi kravattikaulaisia suojatyöllistettyjä.
Milläpä muullakaan sitä talouskasvua luotaisiin kun velalla, nykyisin muodissa oleva palveluala kun ei oikeastaan tuota mitään myytävää lisäarvoa ja suomalainen paperi, autot yms ovat menettäneet kilpailukykynsä ja viimeinen oljenkorsi ydinsähkö on sekin vientikiellossa. Ja hyvähän velkaa on olla.
Taitaa kaveri olla hieman hakoteillä :D
Toiseksi talouskasvu luodan suunitelmallisella talouden/varojen hoidolla, ei velkaantumisella.
Mun käsittääkseni suunnitelmallisen talouden/varojenhoidon päämäärä on päästä veloista eroon, eikä se ole koskaan hyvä merkki jos velkojen määrä lisääntyy suhteessa tuloihin. Käsittääkseni siitä ei voi seurata muuta kuin konkurssi.
Toisin sanoen velka on OK jos on pääomaa maksaa se takaisin milloin tahansa ja velan seurauksena tulot kasvaa niin paljon
että velkojen suhde tuloloihin pienenee.
ps.
Linkistä löytyy helposti ne maat mihin kannattaa muuttaa jos johonkin suunnittelee lähtevänsä ns."Euroopan parhaasta maasta" Suomesta :D. Valitettavasti suurimmalla osalla ihmisistä on vääräkäsitys ja he elävät täysin harhakuvitelmissa kun tilastoja tarkastellan. Taitaa olla kohta se aika että täytyy lähteä ns."vero/velka pakolaiseksi" jonnekin muualle. :D
Tuskinpa kuitenkaan löytyy muualta niin höveleitä pakolaisten suhteen kuin Suomesta, mutta pääsishän sitä omasta henlilökohtaisesta valtionvelkaosuudesta eroon :D.
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cac...-10-002-EN.PDF
Omien kokemusten nojalta uskaltaisin epäillä että eniten ns. "löysää" olisi valtionhallinnon moninkertaisessa virkamieskoneistossa mutta se taitaa olla pyhä lehmä, ennemmin terveydenhuolto ajetaan alas kuin että vähennettäisi kravattikaulaisia suojatyöllistettyjä.
Mutta kun nämä virkamiehetkin maksavat veroja, käyvät ravintolassa syömässä, teettävät remontteja, korjuuttavat autoja yms pyörittävät tätä hullunmyllyä :-) Ja sitäkin varten valtion pitää ottaa velkaa että näiden sidosryhmienkin tulot säilyvät, kansantalous on ihmeellinen asia, kaikki vaikuttaa kaikkeen :-)
Toisaalta väliäkö hällä vai onko pankit ulosmitanneet yhtään valtiota meillähän on armeija ja kaikki :-)
Kaikesta lainarahasta pitää maksaa korkoa, kuten varmasti tiedät. Jokainen lainan korkoon laitettu euro on poissa muusta hyödyllisestä. Valtion velan korkomenot lienevät tänä vuonna yli 2 miljardia euroa.
Ja toisaalta, mitä enemmän valtiolla on velkaa, sitä huonommilla ehdoilla saa uutta.
Mitä muuten tarkoitatte valtionhallinnon moninkertaisella virkamieskoneistolla ? Missä se on ja mitkä sen kulut ovat / vuosi ? Voisko viisaammat auttaa.
Kaikesta lainarahasta pitää maksaa korkoa, kuten varmasti tiedät. Jokainen lainan korkoon laitettu euro on poissa muusta hyödyllisestä. Valtion velan korkomenot lienevät tänä vuonna yli 2 miljardia euroa.
Ja toisaalta, mitä enemmän valtiolla on velkaa, sitä huonommilla ehdoilla saa uutta.
Mitä muuten tarkoitatte valtionhallinnon moninkertaisella virkamieskoneistolla ? Missä se on ja mitkä sen kulut ovat / vuosi ? Voisko viisaammat auttaa.
Mitä jos ei maksa ?? meneekö ulosottoon tms ???
Mitä jos ei maksa ?? meneekö ulosottoon tms ???
Nyt menee niin vaikeaksi talouspolitiikaksi, että on pakko luovuttaa. Koko maailmahan elää velan avulla. Eli kaikki raha on velkaa ja velka maksetaan aina uudella velalla.
Suomi on EU:ssa, eli konkurssiin valtio ei kai edes voi mennä. Onhan joidenkin kehitysmaiden kanssa tehty mittavia lainajärjestelyjä, tukipaketteja, osa lainoista on unohdettu jne. Kai se ihan tilanteesta riippuu miten toimitaan. Valtio on kansalaiset, mikä on aina muistettava.
Sitten sovelletaan äskettäin läpimennyttä perustuslain muutosta; koskee Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivallan siirtoa Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle tai toimielimelle, se on hyväksyttävä päätöksellä, jota on kannattanut vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä.
Ja myydään koko suomi eu:lle ta McDonaldsille, riippuu miten tulkitaan esim. kansainvälinen toimielin. :)
Mut meneekö tämä jo kansanryhmää (hallitusta) vastaan kiihottavaksi keskusteluksi?
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/03/keskustelupalstojen_yllapitajat_vastuuseen_vihatek steista_2458423.html
Poloiset modet..
:)
Rekisteröimätön
23.03.2011, 19:50
Nyt menee niin vaikeaksi talouspolitiikaksi, että on pakko luovuttaa. Koko maailmahan elää velan avulla. Eli kaikki raha on velkaa ja velka maksetaan aina uudella velalla.
Suomi on EU:ssa, eli konkurssiin valtio ei kai edes voi mennä. Onhan joidenkin kehitysmaiden kanssa tehty mittavia lainajärjestelyjä, tukipaketteja, osa lainoista on unohdettu jne. Kai se ihan tilanteesta riippuu miten toimitaan. Valtio on kansalaiset, mikä on aina muistettava.
Kyllä ne luotottaja osaava omansa ottaa. Koko tukijärjestelmässä on vain ainoastaan kysymys pankkien tukemisesta.
Eli tietyt pankit ovat sijoittaneet riskiluottoihin joista ne ovat korjanneet huomattavat korkotuotot ja nyt samoja pankkeja tuetaan EU:n toimesta jottei ne kaatuisi sen myötä ettei luoton ottaja pystyis maksamaan luottojaan(pääomaa ja korkoa) takaisin. Oravan pyörä on loputon siihen asti kun se pysähtyy, niin kuin kävi Islannissa jokun aika sitten. Siellä ei yksinkertaisesti ollut riittävästi kansalaisia jotta olisivat voineet maksaa pankkejen luotot takaisin eli pankit päästettiin kaatumaan eli konkurssiin jolloin saatiin k.o pankkien osalta velkakierre katkaistuksi. Siinäviheessa jos Valtio on ajatumassa konkurssiin niin riskiluotottaja löytyy aina korkeiden korkojen johdosta jolloin luottoa ottava valtio ajautuu entistä syvemmälle suohon.
Ja siinä vaiheessa kun ollaan suossa niin ne suot ja luonnon varat siirtyvät ns. nollahitaisilla sopimuksilla luotottajille.
Kaiken tämän takana on viisampien tahojen ennalta järjestelemä tulonsiirto kansalta/kansalaisilta näiden tahojen osalle, ts. velkaorjuuttaminen.
Rekisteröimätön
24.03.2011, 09:44
http://www.youtube.com/watch?v=VD6zQqlrWEQ
Vertailusalkkuun verrattuna valtiokonttorin velkapyörityksestä syntyi viime vuonna 64 miljoonaa euroa tappiota, kun vielä 2009 velkasalkun tehokas hallinnointi tuotti 47 miljoonaa euroa. Virallinen tulostavoite on, että velkasalkku ylittää vertailusalkun tuoton.
Linkki:
http://www.talouselama.fi/uutiset/article598453.ece
Ei muuta kuin lisää velkaa velan päälle, kyllä kansa maksaa.
Ja kaiken lisäksi ammattitaidottomat tumpelot pyörittävät noita lainarahoja. Luultavasti samat salkunpyörittäjät kuittasivat itselleen palkkioina huomattavat summat kohonneeina rahaliikenteenä ja ovat rinta rottingilla ansaittuaan hyvät bonukset :D
Minä tarkoitan sitä että yksityisellä puolella sama työmäärä tehdään kolmanneksen vähemmillä duunareilla ja puolella työnjohdolla.
Minä tarkoitan sitä että yksityisellä puolella sama työmäärä tehdään kolmanneksen vähemmillä duunareilla ja puolella työnjohdolla.
OK. Missä tämä virkakoneisto majailee, eli mitä työtä se tekee ?
Ettei nyt vaan mene kuntien ja valtion henkilöt sekaisin.....
OK. Missä tämä virkakoneisto majailee, eli mitä työtä se tekee ?
Ettei nyt vaan mene kuntien ja valtion henkilöt sekaisin.....
Sen mitä olen nähnyt niin samaa mentaliteettia löytyy kummaltakin osastolta ihan ministeriöitä myöden,niin kunnalliselta ja valtiolliselta puolen.
Mutta pääasiallinen ongelma on paikoin uskomattoman raskaaksi rakennettu byrokratia.Yksityisellä sektorilla päättää yksittäinen toimihenkilö isojakin asioita ja vastaa niistä pahimmillaan työpaikan menetyksellä kun taas julkisella puolella pitää olla pari hyväksyjää konttoristin päätökselle,ettei vaan tulisi virheitä.Työpaikan menetyshän ei uhkaa virheellisen päätöksen tekijää.
Taloussanomat:
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/03/30/nain-suomikin-voi-upota-euroopan-velkasuohon/20114402/12
"Suomen velkaisuutta kuvaavat tunnusluvut ovat eurooppalaista valioluokkaa – vielä. Velkakriisiin liittyvät hätätoimet ja -sitoumukset vetävät nyt myös Suomea velkasuohon. Suomella voi jo nyt olla muiden maiden hätärahoitukseen liittyviä suoria ja epäsuoria vastuita ja niihin liittyviä riskejä yhtä paljon kuin valtiolla on omaa velkaa."
Kannattaa lukasta toi juttu. Kaikki ei ole aina sitä mitä annetaan olettaa ja milta se näyttää tällähetkellä.
Eli koitetaan tuulettaa Valtion=veronmaksajien varoja jo horjuvaan rahaliittoon.
Kannattako?
Mitä jos riskit realisoituu?
Mitä jos rahaliitto kaatuu?
Oletteko valmiit ottamaan oman osuutenne maksupostiin?
Eli koitetaan tuulettaa Valtion=veronmaksajien varoja jo horjuvaan rahaliittoon.
Kannattako?
Mitä jos riskit realisoituu?
Mitä jos rahaliitto kaatuu?
Oletteko valmiit ottamaan oman osuutenne maksupostiin?
Ja mitä sitten oikeasti ollaankaan tukemassa valtion velkarahalla...
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/03/29/pt-katainen-peittelee-euroalueen-pankkikriisia/20114422/12
Etlan toimitusjohtaja Sixten Korkman näkee Kreikan ja ehkä Irlanninkin maksukyvyttömyyden ja velkasaneerauksen olevan edessä ennemmin tai myöhemmin.
http://www.talouselama.fi/uutiset/article603599.ece?s=k&wtm=talouselama/-01042011?s=k
Velkajärjestely on prosessi jonka avulla ylivelkaantunut yksityishenkilö/yritys/valtio voi päästä veloistaan eroon.
On se hienoa kun "käteisjussi" ja "stubido" meuhkaavat suu vaahdossa Kreikan lainoja hyväksi bisnekseksi ja että Kreikka maksaa kaikki lainansa takaisin Suomelle.
Toi ei hetkauttas mua millän lailla jos kaverit pelaisi omilla rahoillaan. Mutta kun tekevät sen valtion rahoilla eivätkä edes näe riskejä.
ps. Ottaisitko itsellesi sijoitusneuvojaksi kaverin jolla on 6:sen lukiomatikka. Minä en.
Etlan toimitusjohtaja Sixten Korkman näkee Kreikan ja ehkä Irlanninkin maksukyvyttömyyden ja velkasaneerauksen olevan edessä ennemmin tai myöhemmin.
http://www.talouselama.fi/uutiset/article603599.ece?s=k&wtm=talouselama/-01042011?s=k
Velkajärjestely on prosessi jonka avulla ylivelkaantunut yksityishenkilö/yritys/valtio voi päästä veloistaan eroon.
On se hienoa kun "käteisjussi" ja "stubido" meuhkaavat suu vaahdossa Kreikan lainoja hyväksi bisnekseksi ja että Kreikka maksaa kaikki lainansa takaisin Suomelle.
Toi ei hetkauttas mua millän lailla jos kaverit pelaisi omilla rahoillaan. Mutta kun tekevät sen valtion rahoilla eivätkä edes näe riskejä.
ps. Ottaisitko itsellesi sijoitusneuvojaksi kaverin jolla on 6:sen lukiomatikka. Minä en.
Huom. 6:sen lyhyt lukiomatikka
Iltalehti paljasti poliitikkojen matematiikan arvosanat
http://fi.wikinews.org/wiki/Iltalehti_paljasti_poliitikkojen_matematiikan_arvo sanat
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen matematiikan arvosana oli kuusi asteikolla 4–10. Hän kirjoitti ylioppilaaksi Siilinjärven lukiosta toukokuussa 1990. Iltalehden kysymykseen, miten kuutosen matematiikalla pystyy laskemaan Suomen miljardivelkoja ja Kreikan tukipaketteja, Katainen vastasi: "Minä en niitä laske, vaan teen päätöksiä. Sen takia meillä on hyviä virkamiehiä, jotka laskevat. Minä teen talouspolitiikkaa, joka on kaikkea muuta kuin matematiikka. Koulunumeroni ei siinä yhtään haittaa".
Että silleen......
Huom. 6:sen lyhyt lukiomatikka
Iltalehti paljasti poliitikkojen matematiikan arvosanat
http://fi.wikinews.org/wiki/Iltalehti_paljasti_poliitikkojen_matematiikan_arvo sanat
Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen matematiikan arvosana oli kuusi asteikolla 4–10. Hän kirjoitti ylioppilaaksi Siilinjärven lukiosta toukokuussa 1990. Iltalehden kysymykseen, miten kuutosen matematiikalla pystyy laskemaan Suomen miljardivelkoja ja Kreikan tukipaketteja, Katainen vastasi: "Minä en niitä laske, vaan teen päätöksiä. Sen takia meillä on hyviä virkamiehiä, jotka laskevat. Minä teen talouspolitiikkaa, joka on kaikkea muuta kuin matematiikka. Koulunumeroni ei siinä yhtään haittaa".
Että silleen......
Tuolla matikan numerolla ei ole mitään tekemistä Kataisen nykyisen homman kanssa. Koita ymmärtää asiat kokonaisuuksina !
Tosin sun lähtökohta kaikissa jutuissa on "sensaatiohakuinen". Suomi kaksnelosella olisi sinulle enemmän kavereita.....
Milestäni tuo kommentti "muut laskee ja minä teen päätökset". On juuri semmoinen mitä en olisi halunnut kuulla.
Oli sensaatiohakuista tai ei kertoo se karulla tavalla sen että nuo meitin kiiltokuvaministerit on aivan virkamiesten piikkipannassa, jotka ovatten taas jonkun kolmannen tahon ohjattavina.
Koska mikään muu ei selitä sitä jatkuvaa kansallista etua vastaan toimimista jota nyt tapahtuu koko ajan.
Eli näyttää siltä että Suomeakin lainoitetaan ihan tarkoituksella yli, että päästäisiin tilanteeseen että juurikin kaikki kansallinen omaisuus pitäisi laittaa kansainväliseen kaupaan, ja näin ollen niistä saatava hyöty maksulliseksi siten että rahat saadaan lypsettyä maasta pois.
Samoin kuin kreikan valtio joutui myymään valtionyhtiönsä,vesilaitokset, ym. Eli ainoat lähteet joista valtio saa tuloja jos verotuloja ei tule.
Täysin tarkoitus hakuista sanon minä.
Euroopan keskuspankin (EKP) neuvoston jäsenen Nout Wellinkin mukaan EKP:n tulee lopettaa pankkien, yksityisen sektorin ja valtioiden velkapapereiden ostaminen, koska riskit ovat liian suuret
http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2011/04/01/pankkipomo-lopeta-jo-velanostot-ekp/20114593/12
Tuolla matikan numerolla ei ole mitään tekemistä Kataisen nykyisen homman kanssa. Koita ymmärtää asiat kokonaisuuksina !
Tosin sun lähtökohta kaikissa jutuissa on "sensaatiohakuinen". Suomi kaksnelosella olisi sinulle enemmän kavereita.....
Mun mielestä matikan numerolla on merkitystä. Eikä mua haittaa vaikkei sun mielestä ole.
Ja yritän ymmärtää asian kokonaisuutena. Eikä sekään haittaa jos sä et näe.
Mutta se mua haittaa ettei kyseiset ihmiset tiedosta riskejä jotka päätöksiä tekevät.
"sensaatiohakuinen" ja Suomi24 kommenttiin en kommentoi.
Vaikka "käteisjussia" puolusteletkin löytyy varmasti hänen paikalleen parempiakin vaihtoehtoja.
Lisää kulutusjuhlaa, lisää velkaa. Ja joskus ne velatkin on maksettava takaisin.
Lopuksi, on se hienoa olla Suomalainen :D
Che oli aina siellä missä häntä tarvittiin. Kun hän oli hoitamassa Kuuban pankin päällikön postia, Cheltä kysyttiin: – Oletteko te ekonomisti? Johon Che vastasi: – En vaan kommunisti. Pankinjohtaja Che inhosi rahaa. Kuuban seteleiden päälle oli painettu allekirjoitukseksi Che
http://mtl-fi.org/2008/06/23/che-%E2%80%93-maailman-vallankumouksen-ruumiillistuma/
Ja kokoomushan mainostaa ettei peruuttamalla pääse eteenpäin eli oli paikka kuin paikka niin pakkia ei oteta vaikka oltaisiin jokea ylittämässä paikassa jossa on 3 metriä vettä ja rannassa huomataan että vieressä olisikin silta :-)
Mun mielestä matikan numerolla on merkitystä. Eikä mua haittaa vaikkei sun mielestä ole.
Ja yritän ymmärtää asian kokonaisuutena. Eikä sekään haittaa jos sä et näe.
Mutta se mua haittaa ettei kyseiset ihmiset tiedosta riskejä jotka päätöksiä tekevät.
"sensaatiohakuinen" ja Suomi24 kommenttiin en kommentoi.
Vaikka "käteisjussia" puolusteletkin löytyy varmasti hänen paikalleen parempiakin vaihtoehtoja.
Lisää kulutusjuhlaa, lisää velkaa. Ja joskus ne velatkin on maksettava takaisin.
Lopuksi, on se hienoa olla Suomalainen :D
- matikan numero luetaan tasapeliksi :)
- itse olen koittanut vähäsen perehtyä valtiontalouden tilanteeseen, sen pyörittämiseen, EU:n mukanaan tuomiina asioihin jne. jne. Hirvittävä tietämys tarvitaan, jos noista perusasiat ymmärtäisi. Itse myönnän tietäväni asioista vain jotain, en ole mikään asiantuntija. Mutta kokonaisuudet ratkaisevat, ei yksittäisen ihmisen koulunumero.
- mistä päättelet, etteivät päättäjät tiedosta riskejä ? Ei meidän eduskunta + hallitus nyt ihan tyhmä ole. Tai siis toivottavasti ei ole.
- kun tietolähteinä ovat seiska, iltasanomat ja Esson baarin ikkunapöydän keskustelut, ollaan hakoteillä. Ja tässä EN tarkoita nyt sinua. Kyseiset foorumit hakevat juurikin noita yksittäisiä nippelijuttuja, joita paisutellaan ja täysin merkityksettömistä asioista tehdään suuria juttuja. Viittaan taas sanaan kokonaisuus.
- Jyke on mies paikallaan. Kukaan meistä ei voi sanoa, olisiko joku muu hoitanut asiat paremmin / huonommin. Sitä kun on vaan yksi Jyke kerrallaan hommissa. Ja spekulointi jääköön sikseen, se on niin helppoa.
- Itse asiassa Kokoomus on jo vuosikymmeniä puhunut valtion velan pienentämisen puolesta. Ennen viimeistä taantumaa sitä saatiin ihan kivasti pienennettyä mutta nyt tuli taas takapakkia. Tosin se oli suunniteltu juttu, elvytys toimi ihan mukavasti ja vältyttiin pahimmalta. Jos kokoomus pääsee tulevan hallitukseen niin velan määrä alkaa pienenemään.
- On todella hyvä asia olla suomalainen ja asua Suomessa !! Koitetaan vaan nähdä ne kaikki hyvät asiat, joita meidän ympärillä on :D:D
Viikonlopun jatkoja !
Arska-tehtaalta
02.04.2011, 11:17
On todella hyvä asia olla suomalainen ja asua Suomessa !! Koitetaan vaan nähdä ne kaikki hyvät asiat, joita meidän ympärillä on :D:D
Jee näin on :D Laitetaan pää vaan pensaaseen tai hankeen ja äänestetään palkkatyöläisinä porukalla "työväenpuolue"-kokoomusta ja sitten me ollaan osa kykypuoluetta vailla vastakkainasettelua :D:D:D
Ei helvetissä...
Jee näin on :D Laitetaan pää vaan pensaaseen tai hankeen ja äänestetään palkkatyöläisinä porukalla "työväenpuolue"-kokoomusta ja sitten me ollaan osa kykypuoluetta vailla vastakkainasettelua :D:D:D
Ei helvetissä...
Jokainen äänestää oman mielensä mukaan, Suomi on vapaa maa. En lobbaa kokoomusta enkä mitään muutakaan puoluetta. Tällä palstalla vaan kokoomuksen piikkiin laitetaan ihan kaikki mahdollinen ja mahdoton. Koitetaan nyt muistaa, että eduskunta Suomessa lait säätää.
Arska-tehtaalta
06.04.2011, 10:18
http://www.uusisuomi.fi/raha/110965-jyrki-kataisen-laskelma-suututtaa-”epaisanmaallista”
Eli kaverit olisi varmaan talutettu muurille 1940 luvulla.
Kekkosen aikaan 1950-1970 luvulla olis joutuneet luultavimmin kaltereiden taakse.
Koiviston ja Sahti Vaarin aikaan ilmapiiri muuttui siihen mitä se on nykyään eli
kulissiavioliitossa elävän erityisryhmiä kannatavan entisen SETA ry:n puheenjohtan nykyisen presidentin aikakaudella.
Millään ei enään näköjään ole väliä.
Välinpitämättömyys on pahin virhe mikä tässä vaiheessa tehdään.
Tämän myötä katoaa myös Isänmaallisuus.
Tuskin maastamme löytyy sellaista joukkoa puolustamaan maatamme kuin esi-isämme 1940 luvulla.
Nykypäivänä kun maa on täynnä sivareita ja vasenkätisiä jotka luultavimmin ovat lentokentällä tai ruotsinlaivalla sillä hetkellä kun sitä isänmaallisuutta kaivattaisiin.
Kaikki tämä on johtanut siihen että nyt menee ne vähätkin mitä sodanjälkeen on saatu kasaan. Ne viedään sotimatta, muutamalla asiakirjan allekirjoituksella, johon asioistamme päättävä eduskunta on antanut valtuutuksen.
Eli kysymys kuuluu. Kuka kusettaa ja ketä?
Älkää ainakaan kusettako itseänne ja muistakaa käydä äänestämässä.
http://www.uusisuomi.fi/raha/110965-jyrki-kataisen-laskelma-suututtaa-”epaisanmaallista” (http://www.uusisuomi.fi/raha/110965-jyrki-kataisen-laskelma-suututtaa-%E2%80%9Depaisanmaallista%E2%80%9D)
Vaalit lähestyy ja paukut kovenee ! Oikein vanhaa kunnon oikeisto vastaan vasemmisto paukuttelua, siis henkseleiden venyttelyä.
Noista laskelmista en tiedä yhtikäs mitään, isoja lukuja joka tapauksessa.
http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/04/suomi_sai_huutokaupattua_15_miljardia_euroa_249412 8.html
Suomi otti keskiviikkona uutta lainaa huutokauppaamalla velkapapereita 1,5 miljardilla eurolla. Lainahuutokaupan avulla täytetään valtion pitkäaikaisen velanhankinnan tarvetta kuluvalle vuodelle.
Keskiviikkona kaupattiin vuosina 2016 ja 2025 erääntyviä lainoja.
Vuonna 2016 erääntyvää lainaa myytiin miljardilla eurolla. Lainan korko oli 2,855 prosenttia.
Vuonna 2025 erääntyvää lainaa myytiin puolella miljardilla ja sen korko oli 3,881 prosenttia.
Saa nähdä kuinka paljon lisää vielä pitää saada huutokaupattua lainapapereita tänävuonna jotta voidaan maksaa tänvuotiset velat velalla.
Ja ensi vuodelle taas uudet ennätykset :D
Rekisteröimätön
06.04.2011, 23:07
Portugali pyytää EU:lta rahoitusapua talouskriisin hoitoon.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011040613503627_ul.shtml
Portugalin pääministeri Jose Socrates ilmoitti asiasta televisioidussa puheessa.
Portugali pyysi EU:lta rahoitusapua
Talouskomissaari Olli Rehnin mukaan Portugali toimii vastuullisesti sekä oman että Euroopan taloustilanteen vakauttamiseksi. Avun määrästä aiotaan päättää pikaisesti, sanoo Rehn.
EU-komission puheenjohtajan Jose Manuel Barroson mukaan Portugalin pyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti. Barroso ilmaisi olevansa vakuuttunut siitä, että Portugali selviää vaikeuksistaan kumppaniensa avustuksella.
Portugali on kuukausien ajan vältellyt tuen pyytämistä EU:lta ja vakuuttanut pärjäävänsä omillaan. Viime kuussa tapahtunut hallituksen kaatuminen aiheutti kuitenkin sen, ettei Portugali saa enää lainoja riittävän edullisesti.
STT-REUTERS-AFP
Lisää lainaa lainan päälle ja silleen. Korkokin on ehkä vuoden päästä jotain 10% ja silleen.
Uskotko että Portugali maksaa lainansa takaisin :D
Minä en.
Paljonko olet valmis sijoittamaan nyt Portugalin velkoihin?
Tulevaisuudessa kysymys kuuluu:
Paljonko olet valmis sijoittamaan Portugalin velkoihin?
Paljonko olet valmis sijoittamaan Islannin velkoihin?
Paljonko olet valmis sijoittamaan Kreikan velkoihin?
Paljonko olet valmis sijoittamaan Espanian velkoihin?
Paljonko olet valmis sijoittamaan Irlannin velkoihin?
Paljonko olet valmis sijoittamaan jonkun muun kuin sinun velkoihin?
Uskotko että sijoitetut rahat saadaan takaisin.
Herätkää.....päiväunilta
Portugalille koittaa ankeat ajat:
http://yle.fi/uutiset/teksti/talous_ja_politiikka/2011/04/katainen_portugalille_tulee_kovat_ehdot_-_suomi_avainasemassa_2500920.html
"Kokouksen asettamat ehdot ovat raju muutos Portugalin näkökulmasta. Maata on tuettu koko sen EU-jäsenyyden ajan, eikä se silti ole saanut talouttaan kilpailukykyiseen kuntoon. Nyt valta on ulkopuolisilla: komissiolla, EKP:llä ja IMF:llä, jotka oikovat maan julkisen talouden lähiviikkojen selvitystyön aikana".
Tuolla muuta perustietoa tilanteesta:
http://yle.fi/uutiset/teksti/talous_ja_politiikka/2011/04/10_kysymysta_portugalista_2499561.html
"Portugalin ongelmat johtuvat yksityisen sektorin velkaantumisesta ja kilpailukyvyn heikentymisestä. Kun velkakriisi ajoi yksityisen sektorin lamaan, ongelmat kaatuivat valtion syliin, minkä vuoksi valtiontalouden alijäämä kasvoi".
On siinä koko maa ihmeissään, kun uudistukset runnotaan väkisin läpi. Ja valtio joutuu myymään omaisuuttaan pienentääkseen velkataakkaansa.
Rekisteröimätön
09.04.2011, 09:15
Portugali pyytää EU:lta rahoitusapua talouskriisin hoitoon.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2011040613503627_ul.shtml
Portugalin pääministeri Jose Socrates ilmoitti asiasta televisioidussa puheessa.
Portugali pyysi EU:lta rahoitusapua
Talouskomissaari Olli Rehnin mukaan Portugali toimii vastuullisesti sekä oman että Euroopan taloustilanteen vakauttamiseksi. Avun määrästä aiotaan päättää pikaisesti, sanoo Rehn.
EU-komission puheenjohtajan Jose Manuel Barroson mukaan Portugalin pyyntö käsitellään mahdollisimman nopeasti. Barroso ilmaisi olevansa vakuuttunut siitä, että Portugali selviää vaikeuksistaan kumppaniensa avustuksella.
Portugali on kuukausien ajan vältellyt tuen pyytämistä EU:lta ja vakuuttanut pärjäävänsä omillaan. Viime kuussa tapahtunut hallituksen kaatuminen aiheutti kuitenkin sen, ettei Portugali saa enää lainoja riittävän edullisesti.
STT-REUTERS-AFP
Lisää lainaa lainan päälle ja silleen. Korkokin on ehkä vuoden päästä jotain 10% ja silleen.
Uskotko että Portugali maksaa lainansa takaisin :D
Minä en.
Paljonko olet valmis sijoittamaan nyt Portugalin velkoihin?
Tulevaisuudessa kysymys kuuluu:
Paljonko olet valmis sijoittamaan Portugalin velkoihin?
Paljonko olet valmis sijoittamaan Islannin velkoihin?
Paljonko olet valmis sijoittamaan Kreikan velkoihin?
Paljonko olet valmis sijoittamaan Espanian velkoihin?
Paljonko olet valmis sijoittamaan Irlannin velkoihin?
Paljonko olet valmis sijoittamaan jonkun muun kuin sinun velkoihin?
Uskotko että sijoitetut rahat saadaan takaisin.
Herätkää.....päiväunilta
Kysytäänpäs sinulta, että oletko sinä valmis koko EU:n laajuiseen lamaan, joka etenee ketjureaktiona kuin rutto, ja vetää suomen kansantalouden ja työttömyyslukemat ennennäkemättömiin pohjalukemiin?
Arska-tehtaalta
13.04.2011, 20:39
Kysytäänpäs sinulta, että oletko sinä valmis koko EU:n laajuiseen lamaan, joka etenee ketjureaktiona kuin rutto, ja vetää suomen kansantalouden ja työttömyyslukemat ennennäkemättömiin pohjalukemiin?
Kyllä, mieluummin nyt ennenkuin koko suomen talous on ajettu vituiksi etelä-europpalaisien karvakäsien auttamisessa.
Ei liity täysin aiheeseen, mutta vaalien alla tulee aika vaffasti misinformoiduksi, jos uskoo hesarin ja maikkarin uutisia sokeasti.
Tällä kertaa propsit Urpolaiselle...
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/111223-urpilainen-mina-soitin-puhelun-jyrki
Rekisteröimätön
16.04.2011, 19:54
http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2011/04/16/suomen-kreikka-lainat-200-miljoonaa-pakkasella/20115404/12
Talous-sanonat:
Suomen Kreikka-lainat ovat olleet oiva liiketoimi – mutta vain yhdellä ehdolla: "sijoituksen" korkotuotot lasketaan mutta "sijoitetun" pääoman rujo arvonlasku painetaan villaisella. Jos Kreikka-lainat olisivat oikea sijoitus, olisivat ne kokonaistuoton perusteella toistaiseksi olleet kelvoton liiketoimi.
http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2011/04/16/suomen-kreikka-lainat-200-miljoonaa-pakkasella/20115404/12
Talous-sanonat:
Suomen Kreikka-lainat ovat olleet oiva liiketoimi – mutta vain yhdellä ehdolla: "sijoituksen" korkotuotot lasketaan mutta "sijoitetun" pääoman rujo arvonlasku painetaan villaisella. Jos Kreikka-lainat olisivat oikea sijoitus, olisivat ne kokonaistuoton perusteella toistaiseksi olleet kelvoton liiketoimi.
Edelleen samasta jutusta: "Suomen keskeneräisestä "Kreikka-sijoituksesta" tähän mennessä kertynyt kokonaistuotto ei kerro mitään siitä, ovatko tappiot lopullisia, vai ainoastaan ohimenevä kiusa".
Kansainväliset rahamarkkinat "elävät" koko ajan, nyt korot ovat nousussa. Mutta se mikä menee ylös, tulee joskus alas. Eli tässä vaiheessa on aika turha spekuloida millään teoreettisilla "arvonalennuksilla". Pikavoittoja hakeneet, eli lainarahalla peliin lähteneet sijoittajat ovat nyt pikkuisen hädissään.
Edelleen samasta jutusta: "Suomen keskeneräisestä "Kreikka-sijoituksesta" tähän mennessä kertynyt kokonaistuotto ei kerro mitään siitä, ovatko tappiot lopullisia, vai ainoastaan ohimenevä kiusa".
Kansainväliset rahamarkkinat "elävät" koko ajan, nyt korot ovat nousussa. Mutta se mikä menee ylös, tulee joskus alas. Eli tässä vaiheessa on aika turha spekuloida millään teoreettisilla "arvonalennuksilla". Pikavoittoja hakeneet, eli lainarahalla peliin lähteneet sijoittajat ovat nyt pikkuisen hädissään.
Eli jos sijoitetun pääoman arvo on ollut oikealla tasolla sillä hetkellä kun lainat on myönnetty Kreikalle ja nyt noiden lainojen velkakirjat on lähellä wc-paperia (käytettyä) :D
Luuletko että noiden velkakirjojen arvo vielä tosta johonkin nousisi, eli likainen paperi puhdistuisi. Itse en siihen ainakaan usko.
Eli se mikä putoaa alas ei välttämättä tule aina ylös varsinkin jos velallinen on velkojen uudelleenjärjestelyn partaalla.
Jokainen voi elätellä toiveita että Kreikkaan lainatut saataisiin joskus takaisin, tuskin.
Tulevaisuus sen näyttää.
Arska-tehtaalta
17.04.2011, 18:02
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/04/17/kriisi-vie-euromaita-kohti-valintaa--liittovaltio-tai-ero/20115431/12
Yksi näkökulma lisää, tunti aikaa äänestää :rolleyes:
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/04/17/kriisi-vie-euromaita-kohti-valintaa--liittovaltio-tai-ero/20115431/12
Yksi näkökulma lisää, tunti aikaa äänestää :rolleyes:
Saa nähdä kuinka meillä Suomessa käy, muutaman tunnin kuluttua se jo tiedetään.
Luultavasti Saksa tulee vaaliensa jälkeen vetäytymään vakautusmekanismista ja meillä täällä peräpohjolassa meidän äänestämät kansanedustajat valtuuttavat seuraavankin valtionvarainministerin pysymymään jo tehdyisssä päätöksissä.
"Eli ei siis osata jäädä junasta edes oikealla pysäkillä vaikka juna olisi ajamassa asemalaiturin kautta sisään rautatierakennukseen".
Eli Vennamon Veikon sanat "kyllä kansa tietää" on kääntyneet nykypäivän versioon "kyllä kansa maksaa" :D.
Hauskoja vaalivalvojaisia itsekullekin säädylle.
Turbo Isuzu
31.07.2012, 21:42
Joo o, velekakellon rattaat rupattaa..
Pyörii ku hedelmäpeli. :D
Porvoon Hilma
31.07.2012, 22:05
Muutama kommentti tulee mieleen tästä velkakeskustelusta.
v. 1971 USAn keskuspankki irrotti valuutan kultakannasta; ns Bretton Woods- järjestelmä lakkasi. Tämä siis tarkoitti sitä, että jokaiselle liikkeellelasketulle dollarille ei enää ollut keskuspankissa sen arvoa vastaavaa määrää kultaa takeena. Tämän jälkeen rahan määrä on kasvanut todella paljon ja erityisesti juuri pankkien alhaisten vakavaraisuusvaatimusten vuoksi. Pankilla voi siis olla 100 yksikköä lainaa ulkona, mutta vain 4-9 yksikköä omaa rahaa. Talletuspako on siis pankeille yksi pahimmista asioista. Pankeissa voidaan luoda uutta rahaa ja spekuloida melko vapaasti.
Tällainen pakohan tunnetusti aiheuttaisi levottomuutta ja lisäisi poliitikkojen jo muutenkin heikosti kasassa pysyvän korttitalon epävakautta, joten poliitikoille ainoa järkeenkäypoä vaihtoehto on pääomittaa pankit, jotta talous rullaisi ja oma istumalihas säilyisi.
Tämä moraalikato on jatkunut vuosia ja pankkien pelastamisesta on tullut sairaus, joka itse asiassa on massiivinen varojen siirto tavalliselta veronmaksajalta pankkiherrojen taskuun. Moraalikadon ja mädännäisyyden huipennus. Toisaalta meillä on kyllä asiansa hyvinkin hoitavia pankkeja ja pankkiireja, mutta joskus tuo ahneus käy vastustamattomaksi ja ylilyöntejä tapahtuu.
Joissain nimeltämainitsemattomissa valtioissa ei ole pitkään aikaan ollut tuloja kattamaan löysin lupauksin ja korruption avulla aikaansaatuja menoja. Ei tällainen meno voi johtaa muuhun kuin köyhyyteen, levottomuuksiin ja imhimilliseen hätään.
Sitten meillä on muutakin sellaista, jonka soisi muuttuvan, mutta asia kerrallaan :)
Cruiseristi
26.11.2015, 12:58
Kohta 100 miljardia puhki :(
http://velkakello.fi/
Kohta 100 miljardia puhki :(
http://velkakello.fi/
Mäni jo...
Mut hyvin männööki...
päin helevettii...
Cruiseristi
26.11.2015, 16:08
Mäni jo...
Mut hyvin männööki...
päin helevettii...
Eipä mennykkää, kun on vasta 97,39 Mrd , huh, hitto mää jo säikähi :D
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2015/11/26/juuri-asken-ei-tapahtunut-mitaan-valtiolla-yha-alle-100-miljardia-velkaa/201515655/12
hiluvitkutin
26.11.2015, 16:27
Mäni jo...
Mut hyvin männööki...
päin helevettii...
kaikki muu männöö päin vittua paitsi mulukku.