View Full Version : Hiluxin ohjaustehostimen muutoskatsastus
Hiluxiin olisivat vailla muutoskatsastusta ohjaustehostimelle konttorilla, kyseessä siis ln65 (ei tehostinta alunperin), ja tehostin on 110:stä onko kellään kokemusta tästä, minkä verran pitäs taas ettiä papereita ja todistuksia.. mukavaa tämä byrokratia..
Miksi se pitäis muutoskatsastaa??
Ei kuulemma saa nuin vaan vaihella osia, rupes kyllä muutenkin se nysväämään sitä autoa ei mikään kelvannu..
Ei kuulemma saa nuin vaan vaihella osia, rupes kyllä muutenkin se nysväämään sitä autoa ei mikään kelvannu..
Alkuperäisen LN65:sen tehostimen saa toki laittaa ilman muutoskatsastusta, mutta LN110 simpukka ei kuulu samaan mallisarjaan, joten tarvii selvyyden osien soveltuvuudesta LN65 malliin (tällä LN110 mallin simpukalla siirrytään ilmeisemmin käyttämään Trailgearin tms Hysteerisarjaa) Riittäneekö pelkkä Trailgearin asennusohje/lappunen muutoskatsastukseen, tätä täytyy kysyä ihan paikalliselta konttorilta.
Tuotahan vois kyllä rueta selvittämään.. Täällä tuntuu olevan taas semmonen asenne että mitään ei saa rakentaa, eikä muuttaa.. meni viime vuonna läpi kyselemättä samalla konttorilla tuo tehostin..
Tuotahan vois kyllä rueta selvittämään.. Täällä tuntuu olevan taas semmonen asenne että mitään ei saa rakentaa, eikä muuttaa.. meni viime vuonna läpi kyselemättä samalla konttorilla tuo tehostin..
Ihan klassista toimintaa konttorilla,ei tosin kaikilla. Maahantuojalta paperi missä on jotain tietoja ln110 ja ln 65 ja sit vaan väität et mitään ei oo hitsattu/muutettu luvattomasti vaan palikat sopi pulttaamalla paikalleen. Ja sanot et jos nää paperit ei kelpaa ni pitää konttorilla osata kertoa et mitä pitää todistaa. Jos ei asia selviä ni sit yhteyttä Trafiin ni kertovat mitä pitää tehdä. Konttorillahan pätee systeemi et KAIKKI on kiellettyä mitä et voi todistaa luvalliseksi.:)
sain toyotalta tommosen lapun missä on nuo omapainot ja kokonaispainot ln110:stä voi verrata tohon omaan, riittäneekö tuo, ja miten lie sen trailgear kitin kans kelpaakohan sille, varmaan siitäkin pitää joku todistus olla..
toyota4x4
24.03.2011, 21:51
sain toyotalta tommosen lapun missä on nuo omapainot ja kokonaispainot ln110:stä voi verrata tohon omaan, riittäneekö tuo, ja miten lie sen trailgear kitin kans kelpaakohan sille, varmaan siitäkin pitää joku todistus olla..
niin ja sitä n65 hiluksii on saanu ihan sillä ifs alustalla vuonna 86-88 siis sama kuin 110 hiluksin alusta.
niin ja sitä n65 hiluksii on saanu ihan sillä ifs alustalla vuonna 86-88 siis sama kuin 110 hiluksin alusta.
Tämäkin on totta,konttorilla vaan voi vaatia että jos simpukka on rinnakkais mallista ni pitää sit asentaa se retkukeula kans. Ideana se et sanoo olevan tehdas valmisteinen muutossarja jossa kuuluukin käyttää uudemmman 110 simpukkaa ja todistaa sen simpukan laillisuuden ja todentaa sen TG sarjan olevan tarkoitettu ln 65.
Tämäkin on totta,konttorilla vaan voi vaatia että jos simpukka on rinnakkais mallista ni pitää sit asentaa se retkukeula kans. Ideana se et sanoo olevan tehdas valmisteinen muutossarja jossa kuuluukin käyttää uudemmman 110 simpukkaa ja todistaa sen simpukan laillisuuden ja todentaa sen TG sarjan olevan tarkoitettu ln 65.
Tulosti mulle tämmösen lapun lakikirjasta siellä konttorilla.
Ohjauslaitteen muutokset
Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:
a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta (tämä ei vissiin koske tätä)
b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon (meniskö tämän mukaan)
Paljonko muuten tuossa ln 110 on nuo sallitut akselimassat, 65:ssa
1.akseli 1020
2.akseli 1390
jos jollakin olis rekisteriotteessa ne?
Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:
a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta (tämä ei vissiin koske tätä)
b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon (meniskö tämän mukaan)
Eikös noi määräykset edellytä, että molemmat kohdat täyttyy, a ja b?
Tosta a-kohdasta kannattaa huomioida sana "tai".
Eikös noi määräykset edellytä, että molemmat kohdat täyttyy, a ja b?
Tosta a-kohdasta kannattaa huomioida sana "tai".
niin. otappa nuista nyt selvää.. mitenhän tuokin "toiminnallisilta mitoitukseltaan" tulkitaan..
niin. otappa nuista nyt selvää.. mitenhän tuokin "toiminnallisilta mitoitukseltaan" tulkitaan..
Äkkiseltään ei tule muuta mieleen kuin että LN110 simpukan sektorivarren kääntökulma on vähintään sama kuin LN65:en, ja simpukka ei ole hitaampi kuin LN65:en (ts. kääntyvyys ei heikkene), jos kerran b-kohdan akselimassa vaade täyttyy.