View Full Version : Y61 gr patrollin ahtimen vaihto isompaan
Moro! Minkähän lainen ahdin ois passeli toho patrolliin, tekis mieli vaihtaa vähän isompaan kun entinen alkaa olee sen verran väljä paska ja öljyäkin kusee minkä kerkeää, nii ei meinaa oikeen kulkee enää kun työntämällä :P
Samsonite
22.03.2011, 23:00
GT 32 Garret.
GT 32 Garret.
Tuo kyllä kuulostaa ihan hyvältä, ainut vaan hinta on kyllä suhkot suolanen. Jollain jos sattuu tollanen nurkissa pyörimään, niin voisin ostaakki sen edullisesti:D
GT 32 Garret.
Mitä tällä oikein tarkoitetaan? Garrettin sivuilta löytyy vain tämä (GT3271): http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT32/GT3271_452203_1.htm
Tuntuu olevan liikenteessä eri siivillä, eri kompressoripesällä ja eri pakopesän A/R:llä.
FL6:sta Volvosta peräsin, näinköhän tuo pikkukaasulla herää taajama-ajossa?
Eiköhän pykälää pienempi GT28 olis passelimpi maasturiin? Kävis suoraan omaan laippaankin, toisin kuin tuo 32.
GR:n konekaan kun ei ole puoliakaan FL6 Volvon iskutilavuudesta.
Samsonite
23.03.2011, 22:45
Voihan sinne laittaa mitä haluaa, mutta mie tarkotin tätä GT 32.
Ja herkkä on heräämään, käytetty myös 1,9 ja 2,4 tiisseleissä.
Ei oo puoliikaan volovon koneesta, huoh...
http://www.proturbo.fi/turbot/GarrettGT32.jpg
http://www.proturbo.fi/index_fin.htm
mikkoimp
24.03.2011, 02:20
no tuo samsoniten vastaus oli aivan yhtä hyvä kuin kysymyskin, kummassakaan ei selvitetty yhtään tarkemmin että mihin tarkoitukseen tuo tuleva ahdin tulisi.
jos tulee vain toisen tilalle niin sanoohan sen jo järkikin että samanlainen se sitten saa olla, jos taas tulee vähän rankempaan viritykseen niin tuo samsoniten on ihan hyvä..
jos tulee vain toisen tilalle niin sanoohan sen jo järkikin että samanlainen se sitten saa olla
Eikös tässä vähän isompaa haettu? Ks. aloittajan viesti alla.
tekis mieli vaihtaa vähän isompaan
Ja herkkä on heräämään, käytetty myös 1,9 ja 2,4 tiisseleissä.
Herkkä ja herkkä. Epäilempä ettei 1.9-dieselissä tapahdu mitään alle 2500 r/min GT32:lla. Mut eipä oo kokemusta.
Herkkä ahdin herää mun mittapuun mukaan alle 1500 r/min, mieluiten heti tyhjäkäynnin pinnasta.
Asiasta en mitään tiedä mutta kannattaisko kysyä jostain turbohuollosta jos tuohon nykyiseen sais pykälää isompia sisuskaluja ja huollon samalla?
Edut:
Päällepäin pysyy samanlaisena (auto lienee jo vähäpäästöinen papereissa..)
Sopii suoraan paikalleen
Asiasta en mitään tiedä mutta kannattaisko kysyä jostain turbohuollosta jos tuohon nykyiseen sais pykälää isompia sisuskaluja ja huollon samalla?
Edut:
Päällepäin pysyy samanlaisena (auto lienee jo vähäpäästöinen papereissa..)
Sopii suoraan paikalleen
No eihän se pöljempi idea oo tuokaan, mutta taitaa noi huollot ja sisuskalut maksaa yhden uuden ahtimen verran jos ei enemmänkii. Yksi visio iski tossa että mitenkähän saisi toimimaan tollaisen muuttuvasiipisen ahtimen, hyvä alakierrosvääntö että huipputeho korkeilla kieroksilla. Sen ohjaaminen onkiin sitten vähän hankalampi juttu että miten sen saa toteutettua:confused:
Rekisteröimätön
24.03.2011, 16:20
No eihän se pöljempi idea oo tuokaan, mutta taitaa noi huollot ja sisuskalut maksaa yhden uuden ahtimen verran jos ei enemmänkii. Yksi visio iski tossa että mitenkähän saisi toimimaan tollaisen muuttuvasiipisen ahtimen, hyvä alakierrosvääntö että huipputeho korkeilla kieroksilla. Sen ohjaaminen onkiin sitten vähän hankalampi juttu että miten sen saa toteutettua:confused:
joo ittellä oli kans sama mieles että nyt laitetaan uudet sisuskalut ku sylyki öljyt pihalle no menin turbohuoltoon nii tonnin uudet hilut sisälle ja uusi vastaava turbo 1580e jäi sitten turbo ostamatta ja ainavaan on turbo haussa
patroltd
24.03.2011, 22:22
Löytys kkk k16 mersu ategosta, semmonen 160-180 hp tehoille passeli hyrrä. Vaatii vaan laippajumpan :(
Niin ois sitten tietysti biturbo settikin joka kyllä herää heti ja puskee yli 200 hp, mutta asennus vaatii jo hiukan enemmän perehtymistä:)
No,mikä on halpa ja mikä ei. Meilläpäin on hyvä turposeppä jonka palveluja käytän itse. Hyvän turpon määrittely ei käy ihan niin et katotaan jonku toimittajan katalogista valmis hyrrä ja kiinni ja thats it. Kuulemma osa lasketaan ja osan määrää halutut ominaisuudet ja osa vaan kokeillaan ja mitataan ja siit on se "paras" turbo tehty. Näin ahtimet tehdään autourheilun huippu äijillekin. Omaan värkkiini ahdin tehtiin juurikin näin,kokeilu ja mittaukset on vielä tekemättä mut kaikki edm. ei tarkoita sitä että hinta olisi yhden tekevää tai että tolkuttomalla rahan syytämisellä olisi jotain tekemistä ominaisuuksien kanssa. Oma Garrett ahtimeni maksoi n1500€ ja kuulemma ei lisä investoinnillla saada enää ominaisuuksia. Tai sitte mennään todella eksoottisiiin testaus sessioihin ja kalleinta ei tod, oo enää se ahdin Eli ammattimieheltä saa parhaan mahdollisen ahtimen tohon hintaan ja voihan sen vanhan ahtimenkin korjata ja samalla päivittää paremmaksi. Tojotan ct20 korjaantuu jossain 300€ tietämillä ja uutta ahdinta saanee alk. 8-900 € joten jos halvemmalla haluu päästä ni olennaisinta ei oo se mitkä sen ahtimen ominaisuudet on joskus ollu. Sit ollaan jo semmoses haku ammunnassa et on kai tuurin kauppaa. Toki valmiin ahtimen ostamisessa ei pääse juuri "harrastamaan"mutt sillon se on hyvä.
gr:n ahtimesta saa tehtyä ihan hyvän. eikos se ole sama ahdin y60 ja y61 koppasissa?
ite aikoinaan teetin gr:n oman ahtimen, siihen laitettiin 9000 aero saabin 42,5mm kompura siipi ja olikohan jonku mersun 47mm hyvin virtaava turbiini. näillä eväillä pelas ja heräs hienosti vakio pumpulla, turbon tekijä lupas et se hyrrä ois riittäny about 180hv rengas tehoille, jos enempi ois halunnu niin kompuraksi ois voinu laittaa cossu sierran 46,5mm siipi niin sillä pääsis about 250hv:n tuntumaan. mut herääminen hieman olisi kärsiny...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=556&pictureid=14331
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=556&pictureid=14332
tää remontti jäi maksamaan jotain 700-800€ ja ahdinhan oli sitte käytännössä katsoen uusi. homman teki Virtaala. -> http://www.professionalmotor.fi/
Jep, Tuo jv:n ex-GR on aika pirteä tuolla ahtimella:
AeqEyHHYejM
gr:n ahtimesta saa tehtyä ihan hyvän. eikos se ole sama ahdin y60 ja y61 koppasissa?
ite aikoinaan teetin gr:n oman ahtimen, siihen laitettiin 9000 aero saabin 42,5mm kompura siipi ja olikohan jonku mersun 47mm hyvin virtaava turbiini. näillä eväillä pelas ja heräs hienosti vakio pumpulla, turbon tekijä lupas et se hyrrä ois riittäny about 180hv rengas tehoille, jos enempi ois halunnu niin kompuraksi ois voinu laittaa cossu sierran 46,5mm siipi niin sillä pääsis about 250hv:n tuntumaan. mut herääminen hieman olisi kärsiny...
Ite kävin tos tänään paikallisessa turbohuollossa ton oman ahtimen kanssa ja tuumas vaan et täysin paska :( Ehotti että osta uus vaivaisen 1300€ hintaan :P Piti vaan kieltäytyä kohteliaasti. Ja mitä tos tarkemmin tutkin sitä vakio ahdinta niin se öljyn meno reikähän on aivan hemmetin onneton ihmekkään jos tämän talven pakkasilla pääs särkymään. Mutta nyt päädyin tollaseen garretin to3 vissiinkin jostain 9000 saabista. laippa ruljanssinhan siinä joutuu käymään mutta jos sitä siitä alkais kasailemaan :D
Ite kävin tos tänään paikallisessa turbohuollossa ton oman ahtimen kanssa ja tuumas vaan et täysin paska
Milläs A/R:llä toi Patrolin Garretin pakopuoli on? Siitähän se lähinnä kiinni on. Ei auta isompi siipi jos ahdistaa fyysisesti liikaa. Mut ei se nyt kaikkein pienimpiä voi olla kun ton verta hyvin jv:nkin patu pauhaa sillä.
Milläs A/R:llä toi Patrolin Garretin pakopuoli on? Siitähän se lähinnä kiinni on. Ei auta isompi siipi jos ahdistaa fyysisesti liikaa. Mut ei se nyt kaikkein pienimpiä voi olla kun ton verta hyvin jv:nkin patu pauhaa sillä.
Joo ainut vaan toi mun ahin ei ole aero saabista vaan normi 2.0:sta. Ja samalla kun kävin tossa turbosepän luona ostamassa tiivisteitä nii vertailtiin noita vanhaa ja uutta nii pitäs olla suhkot samanlaiset hiukkasen isompi toi uusi.
Rekisteröimätön
01.04.2011, 07:32
Joo ainut vaan toi mun ahin ei ole aero saabista vaan normi 2.0:sta. Ja samalla kun kävin tossa turbosepän luona ostamassa tiivisteitä nii vertailtiin noita vanhaa ja uutta nii pitäs olla suhkot samanlaiset hiukkasen isompi toi uusi.
joko oot turbon "heittänyt" kiinni?ittellä olis sama homma edes
helmapelti
01.04.2011, 13:51
Turbogurujen tietotaitoa ei pidä väheksyä, valitettavasti hekin tekevät työtään rahasta ja mielellään myyvät uuden 1500€ ahtimen. Jotkut kuitenkin auttavat ja neuvovat mielellään ja osaavat etsiä hyvän verrokkiturbon paljon halvemmalla.
Itsellä on vain hyvää sanottavaa: http://www.lds-turbo.fi/
putiikista.
Virittäjille kertyy paljon aihioita testaushommista ja niistä saa usein kasattua kelvollisen hyvän ahtimen sopuhintaan, kannattaa kysellä.
joko oot turbon "heittänyt" kiinni?ittellä olis sama homma edes
En oo vielä saanu, kun pitää noita laippoja odotella vielä ens keskiviikkoon ennen kun saan ne, mut sittenhän se ei ois kun tyrkätä paikoilleen :D
Rekisteröimätön
01.04.2011, 21:29
En oo vielä saanu, kun pitää noita laippoja odotella vielä ens keskiviikkoon ennen kun saan ne, mut sittenhän se ei ois kun tyrkätä paikoilleen :D
justihi..huamenna haen kans turbon ja rupian sovittamaha nii saa kans hakia tarvittavat osat :D tuli kans liian kauan ettittyä patrollin orkkisturboa mutta niitä ei käytettynä löydä mistään sen kuntoista että kannattais edes kiinni laittaa...onhan auto jo yli kuukauden seisonu että on jo aikakin ruveta sovittelemaan toista ahdinta :D
justihi..huamenna haen kans turbon ja rupian sovittamaha nii saa kans hakia tarvittavat osat :D tuli kans liian kauan ettittyä patrollin orkkisturboa mutta niitä ei käytettynä löydä mistään sen kuntoista että kannattais edes kiinni laittaa...onhan auto jo yli kuukauden seisonu että on jo aikakin ruveta sovittelemaan toista ahdinta :D
No johan tuo on sit aikakin:) Millasen turbon hommasit?
Rekisteröimätön
05.04.2011, 20:19
No johan tuo on sit aikakin:) Millasen turbon hommasit?
yksi saapin ja yksin audin turpo mulla tos on ja toi saabin turpo ei kyllä meinaakkaan edes sopia tonne rungon ja lohkon väliin ja tuos audin turbos ottaa hukkaportin kello sit taas runkoon ku siinä ei oo alipaineella hukkaportti vaan pakopaineella mutta en sit tiedä mitä täs nyt taas tekis :) vittu kun toi on nii ahdas paikka...kaveri tos meinas et otetaan se hukkaportin kello irti ja tukitaan laipalla pakopesästä sen reikä ja sit jatketaan vähän pitempi letku siihen ja hukkaportti vietäis vähä eri paikkaan ja hukkaportilta oma putki kokonaan ettei liittäisikkään sitä pakoputkeen..sitten sais vähän suhinaakin aikaan ku hukkaportti aukee eikä pukkaakkaan sitä pakoputkeen :)oliskaha tos mitään ideaa..?mihinäs mallis sulla on projekti?
Rekisteröimätön
20.04.2011, 20:56
joko patrolli liikkuu?