PDA

View Full Version : Hiluxin perään ryhtiä


Matias.
21.03.2011, 13:13
Tapaus: 2wd Hilux -02 /80000 km. Perä vähän roikkuu, kun lavalla on talvella aina 100 kg painoa pidon parantamiseksi. Paino on takaluukun ja takaloksujen välissä eli vähän turhan takana. En kuitenkaan viitsi modata kun ex. omistaja on tehnyt lavan läpi kiinnitysreiät painon kiinnityspulteille.

Perä saisi kuitenkin olla hiukkasen ylempänä.

Jouset jos vaihtaisi jäykempiin, homma olisi siinä. On vain etten kuljeta lavalla mitään muuta kuin tuota painoa. Joskus lautoja ym. raksakamaa, mutta jäykät jouset tekee mitättömällä kuormalla ajosta ikävän.

Saakohan näihin sellaisia iskareita joissa on apujousi tai vastaavia? Ja mitenkähän ne toimii. Tällä hetkellä takaiskareina on 30 tkm ajetut Boget jotka toimii tosi hyvin. Perä ei pompota eikä hakkaa, niiaa vain nätisti kun ajaa heitteen yli. Haluaisin säilyttää tuon pehmeähkön jousituksen, mutta vähän korkeutta lisää, muutama sentti niin olisi pirteämmän näköinen.....

Nelivetoversiossa akseli on jousien alapuolella, takavetomallissa päinvastoin.
Mitään paloja ei siis kannata jousen ja akselin väliint tarjota, homma menee väärään suuntaan.....
Jousten vaihto akselin yläpuolelle nostaa perää kyllä ihan liikaa.

Vai mitä tuohon keksisi?

-Jallu-
21.03.2011, 13:24
Pidemmät riiput? Jos ei paljoa tarvii korottaa ja muut ominaisuudet ei juurikaan muutu. Ja tais olla nyrkkisääntö että korotusta tulee puolet siitä paljonko reikäväli riipuissa pitenee.

Calmari
21.03.2011, 14:13
Ilmapussit ??

Jappi
21.03.2011, 16:49
Ilmapussit ??

Varmasti paras vaihtoehto.

RIPAX
21.03.2011, 21:37
Juu,konstit on monet. Atoy toi maahan jotai ilmaiskareita ja Arwidson aikanaan,ei taida hiluksiin olla merkkikohtaista iskaria. Sit tosiaan toi ilmapussi,se vaatii vaan kompuran ja säätimet sun muut tilpehöörit joten kuulostaa vähä hankalalta pelkän perän noston takia. Sit on saatavana lisälehtiä pakkoihin ainaki offitarvikkeelta juuasta mut sit saattaa tulla kivireen ajo-omituisuutta. Ittelaittasin vaan pidemmät riipukkeet,sillon pysyy pehmeänä eikä oo isohomma ja mun mielestä paras ajo ominaisuuksien kannalta. Eli lattaraudasta taivuttaa/hitsaa pidemmät ni hyvä tulee.

Jappi
21.03.2011, 22:03
Niin,en edes miettinyt hinnan tai asennusvaivan kannalta.Paras se on ajo-ominaisuuksiltaan.

Matias.
21.03.2011, 22:18
Ok. Täytyy tsekata noiden pituus ja miettiä mitkä vähän pitemmät kävisivät noiden muihin mittoihin.

4 x 4 Parts tarjosi mulle sitä vaihtoehtoa että vaihtaisi lehtijousien toiseksi alimmaisen lehden uuteen joita myyvät.
Mitenkähän tuo yhden lehden vaihtaminen vaikuttaa jousituksen kovuuteen vai tulisiko tässä tapauksessa hyvä ratkaisu.
Toki tuon perän lehdet on varmaan vähän vuosien aikana vähän jo löystyneet.

Jopo_
23.03.2011, 00:09
Jostain etsit nelivetomallin takapakat ja kasaat omista ja nelivedon lateista sopivat? Jos tarve vaatii niin nelivedon kuormalehti alimmaiseksi? SOA on kyllä ihan liian korkea taakse

Tai henkilöauton kierrejousista apujouset, akselin päälle hitsillä jousilautanen ja runkoon toinen. Taitaapa tulla vaan siitäkin niin perkeleen jäykkä...