View Full Version : 4 runner dieselöinti
beejii45
18.03.2011, 20:14
Jos en saa myydyksi runneriani ajattelin herjalla dieselöidä tuon. Mitä muutoksia vaihteisto tarvitsee (vai tarvitseeko mitää), jos kutos bensan tilalle asentelee 2.4 tiisselin? onko kukaan tehnyt vastaavaa projektia? Eikös runneri ole periaatteessa hiluksi? Mitähän katsastuksessa vaaditaan? Viissaammat puhukoon!
Terve,
Hilu on sama peli, joten eikun ristiin kysymään vaihteistoa maahantuojalta, että sopiiko, tai päinvastoin. Kannatta tietysti kertoa syykin.
Hieno peli, kun kulutuskin on kohdillaan. Koetan henk. koht. ajella ihan vaan periaatteen vuoksi K5 V8D Blazerilla, vaikka järki istuukin toisinaan vastaantulijoiden kyydissä, niin sydän on oman peltikuoren sisällä.
Aikoinaan dieselöin Ford F150 pickupin työautokseni Cedricin motilla ja lodjulla. Silloin päätin, ettei koskaan enää, mutta konsensustakin oli aika paljon Idän ja Lännen välillä tuolloin. Oma hankkeesi, kun on selkeästi idästä, ja samalla konseptilla.
"Palkinnoksi" moottorivaihdosta ja aiemmistakin jutuista ryhdyin yrittämisen ohella keksijäksi, vaikka kannattaako perus-foordin lisäksi muuta tehdäkään, kun kulkea eteenpäin?
Yritystä peliin!
KarvaTurpa
18.03.2011, 21:15
Jos vaihtotyöhön päätät ryhtyä, niin voittajafiilis on varmaan jälkeenpäin huikeampi jollain muulla moottorilla kuin 2,4:llä;).
Itseäni ahdistaa tuon 2,4 litraisen tehottomuus eikä aikaa ole moiseen malmikasaan perehtyä. Lähtisin siitä, että 3 litrainen (1kz-t) voisi olla parempi lähtökohta ajatuksena.
"Jos vaihtotyöhön päätät ryhtyä, niin voittajafiilis on varmaan jälkeenpäin huikeampi jollain muulla moottorilla kuin 2,4:llä;).
Itseäni ahdistaa tuon 2,4 litraisen tehottomuus eikä aikaa ole moiseen malmikasaan perehtyä. Lähtisin siitä, että 3 litrainen (1kz-t) voisi olla parempi lähtökohta ajatuksena."
:) "Malmikasa" on vakiintunut heitto painavista autoista, mutta miltäs kuulostaisi ihmiselämän osalta sanonnat: Tomukasa tai tomuhippu? Aikas realistista, mutta melko hengellistäkin?
beejii45
18.03.2011, 23:32
Missä lie hinnoissa nuo 3 l diisseli koneet sitten lie ovat? toisaalta jos sais halvalla vaurioituneen tiisselin ja fiksaisi sen kahdesta?
Saa toki kaupata osiakin..
beejii45
18.03.2011, 23:37
niin ja passaisikos lie se sitten bensan laatikkoon suoraan?
Mitähän katsastuksessa vaaditaan? Viissaammat puhukoon!
Moottorin alkuperästä selvitys (ostokuitti tms.). Ei muuta, koska bensamalli on suuremmalla ja tehokkaammalla koneella.
Kytkinkoppa pitää vaihtaa niin käy R150F-lodju 1KZ-T:hen (3.0TD). Moottorien hinnat n. 1500-2000 €.
Tossois sulle etelä-naapurista yks: http://www.maasturid.ee/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=295&category_id=42&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=6
Ehdottomasti paras pannu 4Runneriin, kulkee paremmin kuin bensakoneella, mutta kulkee alle kympillä.
Mulla oli tollain Runneri 3vuotta/75 tkm.
beejii45
19.03.2011, 15:28
eli onko mulla tuo "R150F-lodju" nyt bensakoneen kanssa? miten kytkin ja kytkinakseli? Moottorikorvakot? onko runko samaa teko eli korvalliset samoissa kohdissa? hehkurele? onko johtosarja peraatteessa muutettavissa? mittari tieten tulee vaihtaa kanssa?
Saisko sinne ängättyä 6-dieselin? HJ-61 pata tai hj-60 turbon kanssa olis hjuva.
Ei taida sopia...?
Tai sitten bj-71/dynastiasta 13B-T.
Minä en edes huonona vitsinäkään lähtisi 2.4 pataa sinne sovittamaan. On se niin patalaiska mjoottori. Maksaa rahaa mitäänsanomattomasta pannusta.
Toisaalta kun lähtee tekemään niin kannattaisi miettiä jotain muunkin valmistajan tuoreempaa pataa nokalle. Merssu, volkkarin vitonen tms...
Toisaalta kun lähtee tekemään niin kannattaisi miettiä jotain muunkin valmistajan tuoreempaa pataa nokalle. Merssu, volkkarin vitonen tms...
Tuli joskus pohdiskeltua volsun 2,5TDI konetta hiluksiin,ongelmaksi tuli vaan se että kaikki sopivantehoiset koneenluovuttajat oli liian kalliita.Volvon nokalta olisi löytynyt halpoja mutta 140hp on liikaa hilun katsastukseen.Voisi tulla jopa aika pieniruokainen...
mutta 140hp on liikaa hilun katsastukseen.Eikä oo. Mallisarjassa sama 143 hv kone mikä 4Runnerissa. Sinne vaan. Roverin 3.5 V8 käy myös. ;)
beejii45
19.03.2011, 23:47
mersun 2.5 vois olla asiaa.. miten vaikuttaa kun tuo on vähäpäästöinen?
beejii45
19.03.2011, 23:50
kellä onnistuu tigata kytkinkoppaa ja modata kytkintä jos saan erullisesti mersun koneen ja vaihteiston?
mersun 2.5 vois olla asiaa.. miten vaikuttaa kun tuo on vähäpäästöinen?
Ai 4Runner vähäpäästöinen? Joku ulkomaantuonti siis?
beejii45
20.03.2011, 01:00
öö ulkomiuistista niin muistelin kun otteessa lukee jotta katalysaattorit sun muut.. mutta tarksitan kun käyn korjaamolla jossa auto on.. vaikuttaako ne siihen jos se on vähäpäästöinen?
öö ulkomiuistista niin muistelin kun otteessa lukee jotta katalysaattorit sun muut.. mutta tarksitan kun käyn korjaamolla jossa auto on.. vaikuttaako ne siihen jos se on vähäpäästöinen?
kyllähän autossa voi olla katalysaattori, vaikkei se ookkaan vähäpäästöinen. Vähäniinku mun entinen Caprice tai nykynen Justy.
kyllähän autossa voi olla katalysaattori, vaikkei se ookkaan vähäpäästöinen. Vähäniinku mun entinen Caprice tai nykynen Justy.
Ja kaikki suomi-bensa-maasturit ennen 1.7.1993.
Saisko sinne ängättyä 6-dieselin? HJ-61 pata tai hj-60 turbon kanssa olis hjuva.
Ei taida sopia...?
Tai sitten bj-71/dynastiasta 13B-T.
Minä en edes huonona vitsinäkään lähtisi 2.4 pataa sinne sovittamaan. On se niin patalaiska mjoottori. Maksaa rahaa mitäänsanomattomasta pannusta.
Toisaalta kun lähtee tekemään niin kannattaisi miettiä jotain muunkin valmistajan tuoreempaa pataa nokalle. Merssu, volkkarin vitonen tms...
B ja H-sarjan koneet ovat niin kauhian painavia...:cool:
lepoantti
20.03.2011, 12:04
aina törmää tähän samaan juttuun että 2L moottorit ei kelpaa mihinkään!!! kertokaa mulle nyt ihan aikuisten oikeesti että mikä vika niissä on. aika monta hiluxia ja hiacee ja missä kaikissa näitä esiintyykään liikkuu näiden voimin. ei ne raketteja ole ja hankala niistä on rakettimoottoria tehdäkkään mutta pienellä budjettipiristyksellä ihan käyttökelpoinen kone.
jos ajattelee vaikkapa runnerin dieselöintiä niin millä muulla moottorilla pääsee hommasta niin helposti ja halvalla kuin 2L sukuisilla koneilla. sit jos haluaa harrastaa ja tehdä kaiken uusiksi ja viettää tallissa paljon aikaa selvittää juttuja ja vääntää sovitteita jne. niin sit on sama että mitä sinne työntää. ja silti lopputulos voi olla aikalailla arveluttava käytettävyyden kannalta. jos siis käyttöpeliä tekee niin sit sellanen moottori mitä siellä on alkujaan ollutkin, ja jos harrastaa niin sit jotakin muuta.
sen on vuosien varrella oppinut että jos ei ole sorvia ym. työkaluja itsellä käytössä ja kykyä käyttää niitä niin kaikki maksaa paljon, rakentaminen vie tolkuttomasti aikaa kun kaikki pitää sovittaa ja kehitellä, ei käy kardaanit, ei käy sähköt, ei käy korvakkeet ja ei mikään muukaan. ns. pikkuswapista, parin illlan hommasta tulee kuukausien tai vuosien homma.
mutta jos on itsellä tai kaverilla tilat joihin halvaannuttaa auto em. ajaksi, on työkaluja, kykyjä tehdä, rahaa ja kavereita niin mikä jottei. muussa tapauksessa kannatta herätä todellisuuteen.
mutta jos itse lähestyisin moista ongelmaa niin ehdottomasti 2,4 diesel ahdettuna, löytyy varaosia, on halpa, on toimiva, saa sieltä keston kärsimättä helposti 130-150 ponia, ja mikä parasta sen niin saa käymään autoon helposti.
ja ei noi esille tulleet moottoritakaan ole ihan ongelmista vapaita, on hintaa jne.
beejii45
20.03.2011, 17:49
hepheijjaa pajalla ollu taas päivän ja rekkariakin kahtelin- ei oo vähäpäästöinen.
Haukkukaa kuka haukkuu mutta 2.4 dsl koneen eilen tuohon ostin.. ahdin kylkeen ja josko se mulle välttäs. Mitä lappuja tarttee katastukseen kun kone on ostettu yksityiseltä ja on hiace -95 sta..
beejii45
21.03.2011, 01:23
olisko kellään joutilasta lj:n, hiluxin (jne mistä se nyt passaakaan) kytkinkoppaa tarjolla harrastaja hintaan.. saa tarjota muutakin osaa mitä nyt kuvittelette tarvittavan tähän moottori svappiin..
Eikä oo. Mallisarjassa sama 143 hv kone mikä 4Runnerissa. Sinne vaan. Roverin 3.5 V8 käy myös. ;)
Mikä on mallimerkintä mistä tuo löytyy?
Mikä on mallimerkintä mistä tuo löytyy?
Hilux VZN110. Onhan tuolla nettiautossakin ollut myynnissä yks: http://www.nettiauto.com/toyota/hilux/3096686
Tänks juu,pitääpä sitten alkaa haahuilemaan eri konetta...
beejii45
21.03.2011, 23:49
no ostat sitten kun saan tiisselin keulille niin multa tuon koneen ja kytkinkopan. tulee kato sytkä ja ruiskunohjaus mukaan.. tai vahdetaan jos sulla on tiisseli se?
no ostat sitten kun saan tiisselin keulille niin multa tuon koneen ja kytkinkopan. tulee kato sytkä ja ruiskunohjaus mukaan.. tai vahdetaan jos sulla on tiisseli se?
Jos saan aikaan moottorinvaihdon niin tulee mersun 250TD tai 300D automaatilla...
Muistelisin että joudut ostamaan uuden kytkimen työsylinterin (motonet),on eri puolella bensassa,ohjaustehostin oli ainaski 22re koneessa kuskipuolella,2L on pelkääjänpuolella,ite laitoin hiacen tehostimen ja hihnankiristin hässäkkä ln-85 hiluxist.Tankkiin tein jonkun muutoksen,vielä ku muistais minkä.uudet polttoainelinjat vedin semmosesta pneumatiikka putkesta mihin sai näppäriä pikaliittimiä,kestävät dieseliä mutta ei bensaa (vinkki) :)
beejii45
23.03.2011, 20:03
nyt on asiantuntija paikalla ;) kiitti vinkeistä. mistä otit öljypohjan?
Ostin joltain palstalaiselta muokatun öljypohjan ja sen öljyn imuputki sihti hässäkän.Taitaa kuitenki tuommosen diesel hiluxin öljypohja ja imuputki löytyä kohtuu helposti jostain.jäähdyttäjä tosiaan tarvii myös hommata dsl mallista.
beejii45
24.03.2011, 02:38
miten syylari eroaa dieselissä ja bensassa? Öljysihti on piccup nimellä.
Ja näitä osia saa tarjota ihan reilusti!
Rekisteröimätön
24.03.2011, 10:01
http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=4865979
SuurSyömäri
24.03.2011, 14:39
aina törmää tähän samaan juttuun että 2L moottorit ei kelpaa mihinkään!!! kertokaa mulle nyt ihan aikuisten oikeesti että mikä vika niissä on.
Se että niissä ei ole vääntöä. Hyvin yksinkertaista. Selittää monen vaivan tuo hyvinkin pelkistetty totuus.
Se että hankkii 2LT:n muuttaa asiaa vain siten että siinä on vähän enemmän vähäistä vääntöä...
Sitten kun sitkeästi virittää lonpsa levällään noita koneita niin samalla rahalla tulisi hankkimaan 1KZ- T koneen. Ei näitä asioita hirveesti tarvi enää puolustella. Totuus on karu ja aiheuttaa kylmiä väreitä :D:D:D
beejii45
24.03.2011, 18:00
http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=4865979
ollappa tuon verran sijoittaa...
Rekisteröimätön
28.03.2011, 06:07
http://www.kouvolanmoottorikoneistamo.fi/
tuolla 2L-T ihan kohtuu hinnalla
http://www.japanmoottorituonti.fi/moottorit.php?oid=73&id=15
beejii45
29.03.2011, 04:57
http://www.kouvolanmoottorikoneistamo.fi/
tuolla 2L-T ihan kohtuu hinnalla
http://www.japanmoottorituonti.fi/moottorit.php?oid=73&id=15
Ei paha mutta silti liika kallista.. 3000 euroa olis ollut valmis tiisseli rojekti tosin mutta ei nuo niin mahottoman kalliita ole katsastettunakaan n 2500--- up
Itseä kiinnostaa tiisselöidä tää sen takia koska :
a) se oli ittele edullinen
b) henkilömallisia tojota maastureita ei ole edullisesti myynnissä täydellä verolla, en siis tartte lava-autoa, huoltoautoa, pakettiauto jne jne vaan lapsetkin pitäs mahtua kyytiin.. tosin tääkin on liika pieni jo alkuun mutta tällä mennään..
c) mun mielestä tuo on mielettömän hyvä kyytinen "maasturiksi".
Syylärissä on muistaakseni ylävesiletku väärällä puolella,ja muutenki ohkasempi.Tuo 2350e ei ole kyllä kohtuullinen hinta 2l-T:stä,tosin aika vähä ajettu.Mulla on sit se kytkinkoppa vielä,ilmottele jos tarvit.
beejii45
29.03.2011, 05:40
mie laitoin sulle yyveetä tuossa yön pimeinä tunteina...
Rekisteröimätön
29.03.2011, 12:52
Syylärissä on muistaakseni ylävesiletku väärällä puolella,ja muutenki ohkasempi.Tuo 2350e ei ole kyllä kohtuullinen hinta 2l-T:stä,tosin aika vähä ajettu.Mulla on sit se kytkinkoppa vielä,ilmottele jos tarvit.
http://www.japanimports.fi/index.php?pageid=7&aid=20&bid=30&lang=fi
Rekisteröimätön
29.03.2011, 13:11
http://www.japanimports.fi/index.php?pageid=7&aid=20&bid=30&lang=fi
Tosin tulee sähköisellä syöttöpumpulla ja on kaasuläppä ja egr
Tai ainakin itselle tuli ja joutu vanhasta koneesta ottaa osia ja sovittaa vähän kaikkee
beejii45
16.04.2011, 03:38
Kytkin koppa ja kytkin tulivat. Iso kiitos niistä. Vielä tarttis apulaitteet.. Ei ole joutanut koko autoon koskeen, kun piti hallikin muuttaa tässä välissä ja töitäkin pitäs tehdä.. Projekti jatkuu silti. Kone häätys napata poikkeen ja ruveta vaihteistoon vaitaan se kytikinkoppa paikoilleen ja dsl pataa sovittaan akselin päälle. Tarvii vasiten kysellä alkuperäsenä öljypohjan ja piccupin hintoja..