PDA

View Full Version : Cherokeen lämppärinkennon vaihto


lavanelikko
10.03.2011, 23:26
Moro,

Joku on varmastikin tehnyt moisen operaation vm. -90 ltd kulkineeseen. Onko kuinka paha operaatio? Mitä kaikkea pitää purkaa pois edestä? Vai onko jotain muita vinkkejä millä parantaa lämmityslaitteen tehoa, nykysellään tulee pihalle vain "lehmän henkäys"? Nesteet on vaihdettu ja mittarin mukaan termostaatti toimii ihan oikein...

Timo_L
10.03.2011, 23:40
Kannattaa tarkistaa se venttiili joka ohjaa kuuman veden tuloa lämppärin kennolle, löytyy siitä tulipellin lähettyviltä repsikan puolelta konehuoneessa. Se on kohtalaisen yleinen hajoamaan. Suosittelisin myös ensin huuhtelemaan kennon "väärään" suuntaan, niin kennoon jääneet paskat ehkä lähtisi irti. Käytä ensin vaikka jonkin aikaa jäähdytysjärjestelmässä jotain sopivaa puhdistusainetta joka irrottaa paskaa, ja sen jälkeen tuo huuhtelu kohtalaisella paineella.

Jos kenno pitää vaihtaa, niin joudut purkamaan koko kojelaudan irti, ja kun se on pois, niin sitten HVAC- yksikkö (eli se lämppärikoneisto-putkisto-venttiili-systeemi) irti, ja sen jälkeen purat sen osiin ja vaihdat kennon. Sikäli kun et varmaankaan ole hommaa tehnyt ja haluat tavarat ehjänä pois, ja myös takaisin niin jokseenkin päivän homma purkaa se, ja toinen saman verran kasaamiseen. Ruuveja, muttereita ja pultteja on noin miljoona :D

Ei tuo kojelaidan purkaminen sinällään ihan järkyttävän vaieka homma ole, mutta pikku nippeliä on paljon ja ahtaita välejä sekä vittumaisia paikkoja.. Suosittelen hommaan lämmintä tilavaa tallia, tai lämpimiä kesäkelejä..

edit: sen HVAC- yksikön melkein kaikki kiinnitysmutterit on konehuoneen puolella, kummallisen tiivistysaineen ympäröimiä, konehuoneen lämmöstä kärsineenä, ja ne HVAC- yksikössä kiinni olevat studit lähtee helposti irti tai sitten muovi jossa ne on kiinni murtuu. Itsellä ihme kyllä lähti kaikki irti kohtalaisen kivuttomasti, eikä mitään muoviosia hajonnut. Varmaan ensikertalaisen tuuria :D

lavanelikko
11.03.2011, 08:03
Kiitän neuvoista ja mietin muutaman kerran ryhdynkö tuohon purku-kasaus-hommeliin itse vai ulkoistanko sen jollekin ammattilaiselle... Täytyy se venttiiili tsekata ja koittaa huuhtoo järjestelmää...

HeikkiH
11.03.2011, 13:21
Kannattaa tarkistaa se venttiili joka ohjaa kuuman veden tuloa lämppärin kennolle, löytyy siitä tulipellin lähettyviltä repsikan puolelta konehuoneessa. Se on kohtalaisen yleinen hajoamaan.

Kyllä, ja hajoaakin todella helposti vaikka olis ollu ehjä:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2503&pictureid=76493

Meni poikki kun otin irti autosta.

Tuo tapahtui siis viime kesänä kun vaihdoin uuden syylärin, ja HO-malliseen missä se perinteinen korkki. No, ventiili kun oli paskana ja kuuma kesä niin laitoin vain letkun pätkän tilalle, eli vesi ei kiertänyt ollenkaan lämppärille. Sitten kun tuli aiheelliseksi laittaa lämppäri kuntoon, laitoin sinne tollasen ventiillin:

http://info.rockauto.com/getimage/getimage.php?imagekey=84444&imageurl=http%3A//images.wrenchead.com/smartpages/partinfo_resize/DUS/15-5221.jpg

Ennen tuota venttiiliä (letkun pätkällä) lämpömittarin viisari ei juurikaan heijannut, mutta venttiilin asennuksen jälkeen se liikkuu tasaisin syklein. En muista että tekikö sitä vanhalla ventiilillä. Olisiko sinne pitänyt laittaa tollanen ventiili?

http://http://info.rockauto.com/getimage/getimage.php?imagekey=815449&imageurl=http%3A//info.rockauto.com/FourSeasons/74777.jpg

Ja toimiiko tuo siten että kun se on kokonaan kiinni niin vesi kiertää takaisin moottoriin?

-Jarkko-
12.03.2011, 01:41
Kiitän neuvoista ja mietin muutaman kerran ryhdynkö tuohon purku-kasaus-hommeliin itse vai ulkoistanko sen jollekin ammattilaiselle... Täytyy se venttiiili tsekata ja koittaa huuhtoo järjestelmää...

Huuhtelujorinaa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=78395

Jeeper
12.03.2011, 09:16
HO:n orkkis hana on tälläinen, Vesi kiertää takas moottoriin läpän ollessa kiinni:

http://ww2.justanswer.com/uploads/quickcar/2009-08-18_013051_heater_control_valve.jpg

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRQJEhBgWhA0_qRPTii6WoNZDshqUGly BAiuAUZDz77tHSssXak&t=1

HeikkiH
12.03.2011, 11:45
Okei, pitääkin vaihtaa tuo venttiili jossain vaiheessa.

Timo_L
12.03.2011, 11:50
Juu, mäkin vainhdoin tuon omaan Renixiin, toimii hyvin niissä yhtälailla kuin HO- koneissa. Perempihan tuo on kuin alkuperäinen, koska estää lämpimän veden pääsyn tuonne kennolle jokseenkin kokonaan silloin kun ei ole tarvetta.

Rytari
12.03.2011, 20:12
mä otin koko hanan pois (HO kone) kun eberin asensin kun en saanut muuten sisälle lämmintä aikaseksi...

ja hyvin on talvella pelannut, ainoo vika oikeastaan on että kun töihin ja muuten lyhkästä ajaessa pitää lämppärin lämpövivun täysillä ja lähtee siitä siten maantielle niin heti parin kilsan päästä tulee niin kuumaa ilmaa pirttiin että sormia polttaa, jos lasille päästäis niin varmaan halkeis.

kesä kun tulee niin täytyy kattoa miten pärjää, mutta useammat jenkkifoorumien tarinat kertoo sen olevan turha, uudemmissa (96?) ei sitä ole enää tehtaaltakaan laitettu

Timo_L
12.03.2011, 21:15
Juu, tosin sitten se kierrättää kuumat syylarinesteet aina lämppärin kennon kautta. Kesällä tosi näppärää, jos on ilmastointi käytössä, kun ilmastoinnin kenno on siinä jokseenkin vieressä :D

Rytari
12.03.2011, 21:43
ihan yhtä näppärä kun lämmitin joka ei lämmitä