View Full Version : hdj:n lukkojen ohjaus.
Tere taas.
elikkä onks joku tehny tohon hdj:n lukkojen ohjaukseen takalukon ohituksen. eli et sais etu lukon päälle ilman takalukkoa. lukkojen ohjaus boxiin siinä kai jonku jutun joutuu tekee ja nyt pitäis sit saada tietää et mitä sille pitää tehdä ja missä se boxi tarkalle sijaitsee, sen verran oon kuunnellu et jossain hanskalokeron takana naksahtelee mut muuten ei oo kyllä tietoo.
keskilukkoa ohjaava "äly" ainakin oli kuskin jalkatilassa, oisko ollu vasenta sivupeltiä vasten, yllättävän alhaalla, veikkaan että on sama boksi
etu/taka lukkojen kytkentäjärjestyksen muutoksesta ei tietoa, tuskin kovin monimutkanen
ok. onkohan sit joku ohjaava rele siellä hanskalokeron takana ku naksahtelee lukon katkasiaa kääntäessä.
tuli vaan tossa akseli rempan yhteydessä revittyä takalukon hilut irti ku oli moottoriki entinen ni sais ton etulukon pelaa omalla systeemillä ja hommais taakse sit vaikka arbin.
tuli vaan tossa akseli rempan yhteydessä revittyä takalukon hilut irti ku oli moottoriki entinen ni sais ton etulukon pelaa omalla systeemillä ja hommais taakse sit vaikka arbin.
Ei sen takia tarvi arbbii laittaa, jos vain moottori on hajonnu, sen sähkömoottorin voit heittää kuubaan ja korvaat sen paineilmasylkyllä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81710
Ei sen takia tarvi arbbii laittaa, jos vain moottori on hajonnu, sen sähkömoottorin voit heittää kuubaan ja korvaat sen paineilmasylkyllä.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81710
Ei oo vipuja 80:n lukkomekanismissa. Downey Offroad teki aikoinaan (nyt konkassa) konversio-settejä, joilla sen sai muutettua vaijerivetoiseksi. Ipefix taisi myydä joskus myös jotain muutossarjaa...?
Millner Off Roadilta Englannista uusi alveineen postikuluineen £501.60 = 585€
sen sähkömoottorin voit heittää kuubaan
Ei ihan kokonaan kannata sitä Kuubaan heittää....... Osan siitä voi hyödyntää näinkin:
http://board.marlincrawler.com/index.php?action=dlattach;topic=5003.0;attach=5539 3;image
http://board.marlincrawler.com/index.php?action=dlattach;topic=5003.0;attach=5539 5;image
tuohan on etulukon moottori......
Ei oo vipuja 80:n lukkomekanismissa. Downey Offroad teki aikoinaan (nyt konkassa) konversio-settejä, joilla sen sai muutettua vaijerivetoiseksi. Ipefix taisi myydä joskus myös jotain muutossarjaa...?
Millner Off Roadilta Englannista uusi alveineen postikuluineen £501.60 = 585€
No kyllä siinä se tanko on, ei siihen sen kummallisempia vipuja tarvita, siihen tankoon vaan ilmasylkky kiinni.
No kyllä siinä se tanko on, ei siihen sen kummallisempia vipuja tarvita, siihen tankoon vaan ilmasylkky kiinni.
kyllähän siinä tosiaan toi tanko on. varmaan sais kehiteltyä tohon jonku systeemin, mut pitäis jollain keskittää se tanko siihen perään ku ei oo tota ehjää moottorinjalkaa ja sit ettii joku sopiva sylinteri ohjaamaan. mut nyt kiinnostais lähinnä se et miten sais sen etu lukon toimimaan, ku tekipä takalukon miten tahansa ni etulukon ohjaus tarvii modauksen et suostuu kytkee sen, siis ku toihan ei normisti kytke etulukkoa ilman et takalukko on kytketty.
Kunhan löydät sen ohjainboxin, niin ei se kummonen voi olla, kuten pee jo totesi, varmaan tarvii vaan "huijausvirran" että luulee takalukon olevan kytketty.
näin mäki olettaisin, mut ajattelin nyt kokeilla onneeni, jos joku ois vaikka moisen tehny ni ei tarviis kiivetä perse edellä puuhun. :D
Voit myös heittää ne alkuperäiset sähköt niistä lukkojen ohjauksista kuubaan ja teet tollasen kahden releen kytkennän, lukko toimii silloin riippumatta muista lukoista.
Voit myös heittää ne alkuperäiset sähköt niistä lukkojen ohjauksista kuubaan ja teet tollasen kahden releen kytkennän, lukko toimii silloin riippumatta muista lukoista.
täytynee varmaan jotain tollasta kehittää jos ei löydy ratkasua tohon omaan järjestelmään. kiitoksia vaihtoehdosta.
ettei riittäis et pelkän katkasian modais. kun kyllähän etulukko kytkeytyy päälle vaikkei takalukko olisi kykeytynyt. esim jos takalukon moottori jumissa ja kääntää katkasiaa pykälän pidemmalle niin kyllä se etulukko kuitenkin kytkeytyy.
eli ei sen takalukon tarvii saada edes sitä rajaa tai mitenkään liikkua, kunhan se on käänetty katkasiasta päälle.
ja se on ihan helppo muuttaa paineilmalle se lukko. sorvaa vaan samanmoisen akselin kun siinä moottorissa, ja tekee siihen akseliin sisäkierteen mikä sopiii sylkkyyn. sitten vaan askartelee kiittityksen sylkylle.
ai sen etulukon pitäis kytkeentyä joka tapauksessa vaikka takalukko ei meniskään päälle..... piru vie. sit täytyy alkaa ettii vikaa jostain ku ei se kytke sitä päälle.
Oisko näistä apuja?
http://www.sleeoffroad.com/technical/tz_cdl_pin7mod.htm
Kytkentäkaavio pitäisi löytymän tämän linkin takaa
http://www.yankeetoys.org/Documents/FJ80_DiffLock_Diagram.zip
Purku- ja kasaushommasta löytyy sepustus, neuvot ja kuvat täältä:
http://www.sleeoffroad.com/technical/tz_diff_lock_actuator.htm
ai sen etulukon pitäis kytkeentyä joka tapauksessa vaikka takalukko ei meniskään päälle..... piru vie. sit täytyy alkaa ettii vikaa jostain ku ei se kytke sitä päälle.
Kyllä.
Ainakin mulla hodarissa etulukko kytkeytyy usein päälle ennen takalukkoa kun ne yhtäaikaa napsauttaa päälle.
kyllä mun hodarissa ainakin kytkeyty. vaikka oli rajan puiuhat irti niin etulukko kyllä kytkeyty.
jos keskilukko ei kytkeydy niin ei kytkeydy muutkaan.
sit täytyy alkaa ettii vikaa jostain ku ei se kytke sitä päälle.
Samalla lailla syöpyny paskax?
ei ollu syöpyny... vaikutti ihan hyvä kuntoselta. tosin ei tullu varsinaisesti avattua sitä lukon koteloa, pitäis varmaan kattoo seki. en usko et toi keskilukon ohjauksen boxi vaikuttaa asiaan, ja tasauspyörästön lukko kyllä kytkeentyy päälle ihan normaalisti. ja jos sen etulukon kerran pitäis kytkeentyä päälle ilman takalukkoakin ni eihän mun sit mitään modauksia tarvii tehdä, täytyy vaan selvittää et miks ei se nyt pelaa.
-Captain-
10.03.2011, 19:49
mut palaaks keskilukon valo? omassa ex-hodaris oli kasattu keskilukko väärin rempan yhteydessä ni lukko ei menny kokonaan päälle.. ihmettelin ostaes et ei toimi merkkivalo ja takalukkojen valot vaa vilkkuu.. rupes lukot kytkeytyy ku purki ton keskilukon mekanismin ja kasas oikein :)
joo tasauspyörästön valo ainaki syttyy ihan hyvin ja kytkeentyy muutenki, mut perien valot jää vilkkumaan....
hunter hdj
10.03.2011, 22:31
kyllähän siinä tosiaan toi tanko on. varmaan sais kehiteltyä tohon jonku systeemin, mut pitäis jollain keskittää se tanko siihen perään ku ei oo tota ehjää moottorinjalkaa ja sit ettii joku sopiva sylinteri ohjaamaan. mut nyt kiinnostais lähinnä se et miten sais sen etu lukon toimimaan, ku tekipä takalukon miten tahansa ni etulukon ohjaus tarvii modauksen et suostuu kytkee sen, siis ku toihan ei normisti kytke etulukkoa ilman et takalukko on kytketty.
Vinkkiä vaan jos jotain hyötyä ... profiilissani albumi jossa HDJ Etu ja taka-akseli lukot muutettuna paine-ilmalle. Kuvia en osaa siirtää näkyviin.
Arb kompura vielä ilman säiliötä+ magneetti venttiilit+kytkimet kabiiniin ja voi kytkeä etu tai taka lukon toisistaan riippumatta. Merkkivaloja ei ole koska pers tuntuma kertoo onko lukko päällä vai ei..
Alkuperäiset Toyota akseli lukot joita paineilma sylinteri/per akseli käyttää päälle ja pois.
Ollut tyytyväinen kuinka tarkasti toimii kytkentä päälle ja päältä pois.pois.. Ohjaus paine 4kg.
tikkukuski
16.08.2012, 11:33
nostetaas esiin tämäkin.. eli mulla tuossa hodarissa ei toimi takalukon moottori ja purin yöllä sen ja magneetit oli irti liimasin ne kiinni mutta ei toimi vieläkään niin mietin että oisko mahdollista että se moottorin peltikuppi menee liian tiukkaan kun ei pyöri matopyörästä ollenkaan??
oliks kaikki magneetit irti ? niistä kaks on pari ja kaks pari, eli vastakkaisia polariteettejä (???) eli pitää olla "vuorotellen" siellä kuoressa ikäänkuin
+ - + -
toinen homma, helposti palaa käämilanka poikki, kun magnetti putoaa... käämimään sen on ainakin pystynyt joku vuos sitten Pennasen Sähkötyö Helsingissä....
tikkukuski
17.08.2012, 12:36
joo oli ja menin sitten liimaamaan ne väärin PRKL
yöllä neljän aikaa työvuoron jälkeen voi sattua kaikkea näköjään.. nyt moottori pyörii ja lukko toimii niin kauan kun ei laita anturia paikalleen eli voiko se anturi olla pyöritetty liian syvälle niin jumittaa siihen???
Lukko kiinni tai auki. Moottoripaketti samaan kiinni tai auki tilaan irrallaan. Paikalleen. Toimii.
Tjsp.
kaivelin wanhoja, tuolla keskilukkoon liittyviä onGelmia ja ratkaisuja, sovellettavissa muuhunkin:
http://www.pnwadventures.com/vehicles/toyota-fj80-landcruiser-cdl-troubleshooting/
BJ-40/76
17.08.2012, 16:50
joo oli ja menin sitten liimaamaan ne väärin PRKL
yöllä neljän aikaa työvuoron jälkeen voi sattua kaikkea näköjään.. nyt moottori pyörii ja lukko toimii niin kauan kun ei laita anturia paikalleen eli voiko se anturi olla pyöritetty liian syvälle niin jumittaa siihen???
olisko mahdollista, että moottori pyörii väärinpäin? siis ne magneetit olisi sitten kaikki väärinpäin? voiko helposti kokeilla johtoja ristiin?
Tuo rajakatkaisinhan ohjaa lukon toimintaa/merkkivaloa, ja jos moottori pyörii väärään suuntaan, niin lukko ei lähde esim. aukeaamaan, kun moottori pyörittää kiinni, vaikka pitäs pyöriä toiseen suuntaan, ja kiinni menemään (siis aukeamaan, kun moottori pyörii väärinpäin) ei lähde, koska rajakytkin ilmoittaa olevan jo kiinni?
Noita lukkojajan ohjataan relelaatikolla, jossa oli muistaakseni lukkomoottorin käyntiajastukset yms.
^^^^^
oiskohan kuitenkin niin, että pyörimissuunta määritetään napaisuudella, eikä magneetteja uudelleen järjestelemällä ?
jos se toimii niinkuin keskilukon moottori ...
BJ-40/76
17.08.2012, 18:33
Mutta kun nuo magneetit olleet sekaisin, niin siitä tuo veikkaus:o
Ja tuo pyörimissuunta tosiaankin muuttuu myös magneetteja muokkaamalla.
siis magneetit ja sähkövirta muodostaa yhdessä sen mgneettikentän joka pyörittää moottoria, ja jos jompi kumpi muuttuu päinvastaiseksi, niin pyörimissuunta muuttuu.
^^^^^^
varmaan... mutta mistä ne magneetit tietää, kuka asui missä, kun ovat 4 kpl pitkin kuoren sisäkehää ? kunhan ovat + - + - niin kyllä se pyörii, ja niin päin kun johdosta elektrodeja tulee ...
Hessu888
17.08.2012, 21:51
joo oli ja menin sitten liimaamaan ne väärin PRKL
yöllä neljän aikaa työvuoron jälkeen voi sattua kaikkea näköjään.. nyt moottori pyörii ja lukko toimii niin kauan kun ei laita anturia paikalleen eli voiko se anturi olla pyöritetty liian syvälle niin jumittaa siihen???
Voisko olla se haarukka väärin päin? Se sopii paikalleen kummin päin vain, mutta ei ole symmetrinen ja sehän se anturia ohjailee.
BJ-40/76
17.08.2012, 22:33
^^^^^^
varmaan... mutta mistä ne magneetit tietää, kuka asui missä, kun ovat 4 kpl pitkin kuoren sisäkehää ? kunhan ovat + - + - niin kyllä se pyörii, ja niin päin kun johdosta elektrodeja tulee ...
Osuit asian ytimeen:eek: kuten kerroit: KUN lähdetään lukemaan jostakin ALKUPERÄISEN magneettiasetelman pisteestä (suomennettuna tässätapauksessa siis, että kun magneetit on alkuperäisillä paikoillaan,) mutta VÄÄRIN PÄIN, siis + ja - vaihtanut paikkaansa:
Tuo sinun +-+- onkin siis -+-+:rolleyes:
NIIN TUO pyörimissuunta muutuu päinvastaiseksi.
Tuotahan vois yleistää jopa niin pitkälle, että jos + ja - ei olisi väliä, niin miksi toinen apuvirakaapeli on punainen (+) ja toinen musta (-) ÄLKÄÄ SEKOITTAKO! oli vitsi:( tulee romua laturista ja kaikesta elektoniikasta!
Ja jos aletaan oikein tarkoiksi, niin noita elektrodeja ei johdosta tule siis elekrodi on muistaakseni "sähkön luovuttaja/vastaanottaja" joka johtaa sähkön johonkin toiseen materiaaliin? siis esim. sydänpysähdyksessä annetaan "apuvirtaa" iholle tai kuparia jalostetaan puhtaammaksi?
Siis olen edelleenkin sitä mieltä, että nuo magneetit voi liimata "väärin päin",
ja kun kyse on hdj:n takalukosta niin uskon että ne voi liimata 2 eri napaisuuteen. siis EI tietoa, mutta vakaa uskomus, kun tuommoisia on tullut purettua.
Ja Minulla Tuo "tasavirta käyttö" on viimme vuosikymmeninä jäänyt lähes olemattomiin, joten voin oikeasti muistaa väärin:mad: Saa oikaista! ja pilkkuvirheet yms yksityisviestillä tms.
Jotta koko topiikkia ei uhrattais elektronien ja "aukkojen" liikesuunnan tms. väittelyyn, sillä tärkeintähän olisi saada nuo ongelmat ratkaistua!
tikkukuski
18.08.2012, 00:13
joo siis moottori toimii aivan oikein ja lukko menee päälle ja pois aivan oikein niinkauan ennenku laittaa paikalleen sen kannen missä on merkkivalon anturi.. kuuluu kun kääntää lukon päälle että virittää heti jousen tiukalle eli menee haarukka jumiin eli sama tilanne kuin hampaat ei ole kohdallaan.. eli oisko se anturi liian syvällä niin estää liikkumasta.. täytyy huomenna tutkia..
Sillä anturilla ei oo mitään virkaa sen lukon sähköiseen toimintaan eli jos se ei mekaanisesti estä sen kytkeytymistä nit sit vika on jossain muualla. Kokeile onko se kuula jumissa siitä anturista eli painuuko se sisään anturiin.
Anturi on ainoastaan merkkivalolle tarkoitettu.
tikkukuski
18.08.2012, 11:42
joo eihän se ole kuin merkkivalolle pelkästään.. ja ei se kuula ole jumissa mutta nähtävästi se anturi on liian syvällä..
tikkukuski
18.08.2012, 20:14
joo oli vika sitten siinä että on syöpynyt tuo koneikon puoleinen taso mikä tulee murikkaa vasten niin väänti kieron sen verran että jumitti kun veti kaikki pultit kiinni asti..