View Full Version : Suzukin jarrumötikkä (?)
Puska-suska
09.03.2011, 10:00
Ilmasin jarruja eilen ja tutusuin samalla jarruputkien vetoihin omassa Suikassa. Suunnilleen keskellä autoa on seuraavanlainen härpätin.
http://img810.imageshack.us/img810/2003/08032011004.jpg
Siihen tulee kaksi jarruputkea ja lähtee takajarrujen putki. Toinenkin putki lähtee johonkin taakse perän tuntumaan, mutta jatkoa siitä eteenpäin en löytänyt.
Ilmaruuvista koitin ilmata samaan tapaan kuin sylintereitä, mutta ei sieltä mitään nestettä tullut... :rolleyes:
Siihen tulee kaksi jarruputkea ja lähtee takajarrujen putki. Toinenkin putki lähtee johonkin taakse perän tuntumaan, mutta jatkoa siitä eteenpäin en löytänyt.
Ilmaruuvista koitin ilmata samaan tapaan kuin sylintereitä, mutta ei sieltä mitään nestettä tullut... :rolleyes:
Siitähän pitäs mennä takajarruille se putki! Tuo mötikkä on jarrujensäätöhärpäke, jarruttaa enemmän takasilla mitä enemmän on kuormaa. Meneekös sinulla se tanko tuon toiselta puolelta akseliin kiinni? Vai onko koko systeemi ohitettu? Ja ainakin minulla tuo oli niin jumissa, ettei toiminut ennenkuin purin ja putsasin sen! Sitten kyllä pystyi ilmaamaan ihan normaalisti ja ko. kapistus pitää ilmata ennen takajarruja
Puska-suska
09.03.2011, 11:24
Siitähän pitäs mennä takajarruille se putki! Tuo mötikkä on jarrujensäätöhärpäke, jarruttaa enemmän takasilla mitä enemmän on kuormaa. Meneekös sinulla se tanko tuon toiselta puolelta akseliin kiinni? Vai onko koko systeemi ohitettu? Ja ainakin minulla tuo oli niin jumissa, ettei toiminut ennenkuin purin ja putsasin sen! Sitten kyllä pystyi ilmaamaan ihan normaalisti ja ko. kapistus pitää ilmata ennen takajarruja
Kyllä siitä lähtee takajarruille putki. Putket menee tämän kautta, joten ilmeisesti ei ole ohitettu. Jumissa se tosin taitaa olla, joska nipasta ei tullut pisaraakaan nestettä... takajarrut silti toimii. Tai ainakin takanipasta tuli nestettä :P
Toi putki joka lähtee ton härpättimen alimmasta kohdasta (jossa on toi klemmari kiinni) menee taakse perän viereen. Ilmeisesti se sitten säätelee painetta... riippuen kuormasta.
Toi putki joka lähtee ton härpättimen alimmasta kohdasta (jossa on toi klemmari kiinni) menee taakse perän viereen. Ilmeisesti se sitten säätelee painetta... riippuen kuormasta.
Se on umpi tanko, ja se liikuttaa tuossa kumin sisällä suojassa olevaa venttiiliä. Irrota tanko akselista ja liikuttele varovasti ylös alas. Jarrupaineensäätimen nipasta pitää tulla ilmatessa nestettä, eniten silloin kun tanko on yläasennossa eli ns. eniten kuormaa.
Kylläpä näyttää kovin toyotalaiselta osalta, lieneekö HJ:sta lähtösin vai onko suzukissa identtinen säädin? Eikös suzukin säädin ollu toisessa runkopalkissa kiinni eikä tossa keskellä. No oli miten oli kyllä tosta vasemmalle näyttävästä nipasta pitäs nestettä saada tuleen.
Puska-suska
09.03.2011, 16:00
Pitänee ottaa autki ja putsata sisältä... Tiedä sitten onko nyt jumissa vai mitä, mutta mitään sieltä ei tullut.
omassa suikassa kanssa tappelin kyseisen alp venttiilin kanssa ja sitä ohjaa etujarrupiiri joten tosta nipasta tulee etujarruilta nesteet se vaan siis rajottaa nesteen liikettä takajarrupiirissä ja on sit aika tiukassa se iso mutteri siinä omassa ei lähtenä kun lämmittämällä ja tosta ilmauksesta ensin pitää ilmata tosiaan etujarrut sit tosta venttililtä ja sit vasta takajarrut
Juolahti mieleen jotta oletko tarkastanut ettei se ilmausruuvi ole ruostunut umpeen vai oletko kokeillut ottaa sen kokonaan pois eikä siltikään tule nesteet pihalle ?
Puska-suska
10.03.2011, 15:29
Juolahti mieleen jotta oletko tarkastanut ettei se ilmausruuvi ole ruostunut umpeen vai oletko kokeillut ottaa sen kokonaan pois eikä siltikään tule nesteet pihalle ?
Kyllä se aika helposti pyörähti ainakin auki. En sitten tiedä, että olis sisältä ummessa. Täytyy ottaa auki ja tutkia.
omassa suikassa kanssa tappelin kyseisen alp venttiilin kanssa ja sitä ohjaa etujarrupiiri joten tosta nipasta tulee etujarruilta nesteet se vaan siis rajottaa nesteen liikettä takajarrupiirissä ja on sit aika tiukassa se iso mutteri siinä omassa ei lähtenä kun lämmittämällä ja tosta ilmauksesta ensin pitää ilmata tosiaan etujarrut sit tosta venttililtä ja sit vasta takajarrut
Nyt alkaa mennä jo aika mielenkiintoiseksi :D Onko tämä joku ihan yleinen patentti ABS:ättömissä jarrujärjestelmissä? Meneekö siis nesteet etujarruille tämän mötikän kautta? Etuakselin luona kun näytti siitä jakoblokista lähtevän molemmille puolille eteen omat putket, mutta ilmeisesti sielläkin on jotain venttiilejä sisällä...
Jos jollain vaan on jonkinlaista virtauskaavaa jarruputkista, niin auttaisi varmasti ymmärtämään.
juu siis etujarrujen paine ohjaa sitä alp venttiliä mut ei mene kummiskaan etujarruille eli siis kun painat jarrua etusethan pitää ottaa eka eli se paine sit tulee sinne ALP:ille joka sit aukeaa ja antaa painetta takajarruille sen mukaan missä asennossa se tanko on tais olla tossa kuvassa niin se ylimmäinne putki sitä kun seuraat niin pitäs liittyö etujarruille menevään linjaan ja on ihan normi härpäke tämä tämmösissä vanhemmissa kamppeissa pitäähän sitä takajarruja jollailla säätää muuten on talvella jarruttelu mielenkiintoista KOKEMUSTA ON omassa suikassa tällähetkellä pumppu jarrut tod näk pääsylkyssä jotain vikaa