Hoppala
06.03.2011, 01:23
Laitetaanpas tätäkin vähä näytille nyt kun kerran jotakin on vähä saanu aluulle. Eli lähtökohtana toimii vanha 410, ostin sen muistaakseni -05 metsästysautoksi. Ja lapasesta lähti.
Ostaessa oli alla 235/75 kummit, halpa musta muovilaatikkovinssi keulalla ja koria korotettu 40mm. Ja moottoriksi oli joku edellisistä pelle pelottomista vaihtanut datsun a12 padan ja datsunin loota jatkeena.
Aluksi tuli vain tuunailtua isoompi 8500lbs vinssi, iso laturi, 31" insat, 4,7 välitykset jakolaatikkoon, levyt eteen ja lock right taka-akselille. Ihan etenevä paketti jo noillakin mutta suunnattomasti vitutti tuo datsunin vesikauhuisuus ja onneton teho. Ei tarvinnut kuin mettäautotiellä ajaa vähän isompaan lätäkköön niin jo rupesi datsuni rykimään. Puhumattakaan syvemmistä spooreista joissa se monesti sammahti just silloin kun olisi pitänyt edetä :mad:. Vielä kun datsunin kytkin rupesi luistelemaan niin alkoi diisselitekniikka (ja isoommat kummit) kummitella mielessä. Elettiin vuotta -08. Ja auto suurinpiirtein tässä kuosissa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=6184
Konehuone
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=6183
Noh, tutulta hepulta löytyi elimenluovuttaja golffi josta lopuksi ei saanut hyödynnettyä mitään, vesi 3. pytyssä :mad:. Useampi vw-moottori tuli purittua ennenkuin löytyi yksi ehjä lohko mistä voi ruveta rakentamaan ilman porautusta. Suurin projekti-into laantui noita volokokkareen moottorinromuja tonkiessa ja suikki unohtui pariksi vuodeksi appiukon takapihalle.
Noh syksyllä tuli hommattua oma paja niin sai tämäkin projekti vähän vauhtia kun sai jättää romut leväälleen. Kone tuli kasattua, uutta mm männät, laakerit, öljypumppu, tiivisteet, kansi rempattu, kaikki tarvittavat pultit, kannelle ja kampuralle 12.9 naulat:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76198
Sekasikiö 1.6td ja 1.9td volkkaria ja audia, LT:n 2052 vnt. Ja saatanallinen määrä omavalmisteosia. Volvon laatikolle sain välilevyn askarreltua 20mm alumiinista:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=75274
Öljypohjan modauksia, kauhia patti pohjaan jos se helpottais öljynsaantia kun auto on pystyssä ja 1.9td loiskelevy:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76201
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=75275
Vauhtipyöräksi audin pyörä, audin asetelma ja volvon 228mm levy. Pyörästä otettu pois 1,5mm asetelman kohdalta kun audissa on senverran paksumpi kytkinlevy, tällä haettu lähinnä sitä että saa kulutettua levyn loppuun asti, vituttaahan se jos puoliuudella levyllä jo rupeaa luistelemaan. Luultavasti ihan turhaa hifistelyä, ja olisi ehkä kannattanut jättää tekemättä kun edempänä selviää että modauksia piti tehdä vielä tuon kytkinasian suhteen. Olis ollu parempi kun nuo asetelman käpälät ois kauempana pyörästä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76176
Tuolta ne nyt näyttää naitettuna:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76181
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76180
Tuollaasen lievään kulmaan kone tuloo:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76183
Nyt on hyvä jälkiviisaana todeta että olis pitäny tehdä tuo välilevy 12-15mm materiaalista niin ei olisi tarvinnu niinkään paljoa modailla kytkimen kans. Nyt kun kytkin irrottaa niin painelaakeri tulee 11mm yli tuon kytkinakselin päällä olevan putken. Jää sitä painelaakeria vielä noin 20mm tuon putken päälle. Lisäksi kytkinhaarukkaa piti väännellä uuteen asentoon kun tuo asetelma on normia kauempana.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76185
Koneen etupää. Toyota tehostinpumppu ja välipyörä lisätty, 1.9 moniurahihnapyörillä, välipyöräidea apinoitu Make-lj:ltä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76182
Tehostinhässäkkä, ihan on vahva käsityön leima tässäkin palikassa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76196
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76200
Mutta raportoidaan lisää taas kun jotakin tapahtuu, kaikkea pientä on vielä tulossa mm lj:n akselit 36" irokeilla. Pitää nyt vaan eka tuo kone ja laatikko asemoida paikoilleen. Laatikko on jo hollilla mut koneelle pitää tehdä vielä korvat runkoon.
Jos/kun jotain parannusehdotuksia tulee mieleen niin saa vapaasti esittää.
Ostaessa oli alla 235/75 kummit, halpa musta muovilaatikkovinssi keulalla ja koria korotettu 40mm. Ja moottoriksi oli joku edellisistä pelle pelottomista vaihtanut datsun a12 padan ja datsunin loota jatkeena.
Aluksi tuli vain tuunailtua isoompi 8500lbs vinssi, iso laturi, 31" insat, 4,7 välitykset jakolaatikkoon, levyt eteen ja lock right taka-akselille. Ihan etenevä paketti jo noillakin mutta suunnattomasti vitutti tuo datsunin vesikauhuisuus ja onneton teho. Ei tarvinnut kuin mettäautotiellä ajaa vähän isompaan lätäkköön niin jo rupesi datsuni rykimään. Puhumattakaan syvemmistä spooreista joissa se monesti sammahti just silloin kun olisi pitänyt edetä :mad:. Vielä kun datsunin kytkin rupesi luistelemaan niin alkoi diisselitekniikka (ja isoommat kummit) kummitella mielessä. Elettiin vuotta -08. Ja auto suurinpiirtein tässä kuosissa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=6184
Konehuone
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=6183
Noh, tutulta hepulta löytyi elimenluovuttaja golffi josta lopuksi ei saanut hyödynnettyä mitään, vesi 3. pytyssä :mad:. Useampi vw-moottori tuli purittua ennenkuin löytyi yksi ehjä lohko mistä voi ruveta rakentamaan ilman porautusta. Suurin projekti-into laantui noita volokokkareen moottorinromuja tonkiessa ja suikki unohtui pariksi vuodeksi appiukon takapihalle.
Noh syksyllä tuli hommattua oma paja niin sai tämäkin projekti vähän vauhtia kun sai jättää romut leväälleen. Kone tuli kasattua, uutta mm männät, laakerit, öljypumppu, tiivisteet, kansi rempattu, kaikki tarvittavat pultit, kannelle ja kampuralle 12.9 naulat:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76198
Sekasikiö 1.6td ja 1.9td volkkaria ja audia, LT:n 2052 vnt. Ja saatanallinen määrä omavalmisteosia. Volvon laatikolle sain välilevyn askarreltua 20mm alumiinista:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=75274
Öljypohjan modauksia, kauhia patti pohjaan jos se helpottais öljynsaantia kun auto on pystyssä ja 1.9td loiskelevy:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76201
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=75275
Vauhtipyöräksi audin pyörä, audin asetelma ja volvon 228mm levy. Pyörästä otettu pois 1,5mm asetelman kohdalta kun audissa on senverran paksumpi kytkinlevy, tällä haettu lähinnä sitä että saa kulutettua levyn loppuun asti, vituttaahan se jos puoliuudella levyllä jo rupeaa luistelemaan. Luultavasti ihan turhaa hifistelyä, ja olisi ehkä kannattanut jättää tekemättä kun edempänä selviää että modauksia piti tehdä vielä tuon kytkinasian suhteen. Olis ollu parempi kun nuo asetelman käpälät ois kauempana pyörästä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76176
Tuolta ne nyt näyttää naitettuna:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76181
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76180
Tuollaasen lievään kulmaan kone tuloo:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76183
Nyt on hyvä jälkiviisaana todeta että olis pitäny tehdä tuo välilevy 12-15mm materiaalista niin ei olisi tarvinnu niinkään paljoa modailla kytkimen kans. Nyt kun kytkin irrottaa niin painelaakeri tulee 11mm yli tuon kytkinakselin päällä olevan putken. Jää sitä painelaakeria vielä noin 20mm tuon putken päälle. Lisäksi kytkinhaarukkaa piti väännellä uuteen asentoon kun tuo asetelma on normia kauempana.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76185
Koneen etupää. Toyota tehostinpumppu ja välipyörä lisätty, 1.9 moniurahihnapyörillä, välipyöräidea apinoitu Make-lj:ltä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76182
Tehostinhässäkkä, ihan on vahva käsityön leima tässäkin palikassa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76196
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76200
Mutta raportoidaan lisää taas kun jotakin tapahtuu, kaikkea pientä on vielä tulossa mm lj:n akselit 36" irokeilla. Pitää nyt vaan eka tuo kone ja laatikko asemoida paikoilleen. Laatikko on jo hollilla mut koneelle pitää tehdä vielä korvat runkoon.
Jos/kun jotain parannusehdotuksia tulee mieleen niin saa vapaasti esittää.