PDA

View Full Version : Sj 416 td


Hoppala
06.03.2011, 01:23
Laitetaanpas tätäkin vähä näytille nyt kun kerran jotakin on vähä saanu aluulle. Eli lähtökohtana toimii vanha 410, ostin sen muistaakseni -05 metsästysautoksi. Ja lapasesta lähti.

Ostaessa oli alla 235/75 kummit, halpa musta muovilaatikkovinssi keulalla ja koria korotettu 40mm. Ja moottoriksi oli joku edellisistä pelle pelottomista vaihtanut datsun a12 padan ja datsunin loota jatkeena.

Aluksi tuli vain tuunailtua isoompi 8500lbs vinssi, iso laturi, 31" insat, 4,7 välitykset jakolaatikkoon, levyt eteen ja lock right taka-akselille. Ihan etenevä paketti jo noillakin mutta suunnattomasti vitutti tuo datsunin vesikauhuisuus ja onneton teho. Ei tarvinnut kuin mettäautotiellä ajaa vähän isompaan lätäkköön niin jo rupesi datsuni rykimään. Puhumattakaan syvemmistä spooreista joissa se monesti sammahti just silloin kun olisi pitänyt edetä :mad:. Vielä kun datsunin kytkin rupesi luistelemaan niin alkoi diisselitekniikka (ja isoommat kummit) kummitella mielessä. Elettiin vuotta -08. Ja auto suurinpiirtein tässä kuosissa:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=6184

Konehuone

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=6183


Noh, tutulta hepulta löytyi elimenluovuttaja golffi josta lopuksi ei saanut hyödynnettyä mitään, vesi 3. pytyssä :mad:. Useampi vw-moottori tuli purittua ennenkuin löytyi yksi ehjä lohko mistä voi ruveta rakentamaan ilman porautusta. Suurin projekti-into laantui noita volokokkareen moottorinromuja tonkiessa ja suikki unohtui pariksi vuodeksi appiukon takapihalle.

Noh syksyllä tuli hommattua oma paja niin sai tämäkin projekti vähän vauhtia kun sai jättää romut leväälleen. Kone tuli kasattua, uutta mm männät, laakerit, öljypumppu, tiivisteet, kansi rempattu, kaikki tarvittavat pultit, kannelle ja kampuralle 12.9 naulat:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76198

Sekasikiö 1.6td ja 1.9td volkkaria ja audia, LT:n 2052 vnt. Ja saatanallinen määrä omavalmisteosia. Volvon laatikolle sain välilevyn askarreltua 20mm alumiinista:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=75274

Öljypohjan modauksia, kauhia patti pohjaan jos se helpottais öljynsaantia kun auto on pystyssä ja 1.9td loiskelevy:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76201

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=75275


Vauhtipyöräksi audin pyörä, audin asetelma ja volvon 228mm levy. Pyörästä otettu pois 1,5mm asetelman kohdalta kun audissa on senverran paksumpi kytkinlevy, tällä haettu lähinnä sitä että saa kulutettua levyn loppuun asti, vituttaahan se jos puoliuudella levyllä jo rupeaa luistelemaan. Luultavasti ihan turhaa hifistelyä, ja olisi ehkä kannattanut jättää tekemättä kun edempänä selviää että modauksia piti tehdä vielä tuon kytkinasian suhteen. Olis ollu parempi kun nuo asetelman käpälät ois kauempana pyörästä:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76176


Tuolta ne nyt näyttää naitettuna:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76181

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76180

Tuollaasen lievään kulmaan kone tuloo:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76183

Nyt on hyvä jälkiviisaana todeta että olis pitäny tehdä tuo välilevy 12-15mm materiaalista niin ei olisi tarvinnu niinkään paljoa modailla kytkimen kans. Nyt kun kytkin irrottaa niin painelaakeri tulee 11mm yli tuon kytkinakselin päällä olevan putken. Jää sitä painelaakeria vielä noin 20mm tuon putken päälle. Lisäksi kytkinhaarukkaa piti väännellä uuteen asentoon kun tuo asetelma on normia kauempana.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76185

Koneen etupää. Toyota tehostinpumppu ja välipyörä lisätty, 1.9 moniurahihnapyörillä, välipyöräidea apinoitu Make-lj:ltä

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76182

Tehostinhässäkkä, ihan on vahva käsityön leima tässäkin palikassa:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76196

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76200


Mutta raportoidaan lisää taas kun jotakin tapahtuu, kaikkea pientä on vielä tulossa mm lj:n akselit 36" irokeilla. Pitää nyt vaan eka tuo kone ja laatikko asemoida paikoilleen. Laatikko on jo hollilla mut koneelle pitää tehdä vielä korvat runkoon.

Jos/kun jotain parannusehdotuksia tulee mieleen niin saa vapaasti esittää.

-MaTTi-
06.03.2011, 21:53
Ihailtavaa tee-se-itse toimintaa. http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif

DarkestMessiah
06.03.2011, 23:02
Kiva päästä tästä näkemään kuvatuksia :)

Ja parannusehdotuksena: rakentele nelilinkki alusta ja jätä jakarit kilvellisiin ;) :D:D:D:D

Hoppala
06.03.2011, 23:35
Jaa-a, en tierä vielä varmasti noista tukivarsista. Ne rangen jakarit+puslat ois valmiina, ois niin paljo helpompi laittaa ne vaan alle ja asia ois sillä selvä.
Alkuperäinen ideahan oli laittaa y-linkit, mutta siinä linkkien rakentelussa on taas aika iso vaiva. Vielä kun on vähän tälläänen nysvääjäluonne niin kaikki valmistuu perkeleen hitaasti. Nelilinkki ei olisi valmis ikinä :D

Kuinkahan paljon paremmin tuo y-linkki oikiasti toimii verrattuna jakareihin? Lehtisen gazishan nuo y-linkit on ja menoa joskus seuranneena se on aika vakuuttavaa lukottomaksi autoksi. Toisaalta onhan nuolla jakarialustaasillaki voitettu jokusia suunnistuskisoja että ei kai ne ny niin saatanan huono keksintö voi olla?

Hoppala
13.03.2011, 21:22
Taas vähän nakerreltu jotain pientä. Syöttöpumppu näkyi nokuttelevan hieman naftaa alleen ja varapumppu oli pyöritellessä nahkean oloinen joten ei se auttanut kuin pistää tuo koneessa kiinni oleva pumppu tiiviste+puslaremonttiin. Samalla vaihtuu 10mm nestepää ja vetäviä kierroksia olis tarkoitus rukata ylöspäin. Jännä nähärä toimiiko tuo pumppu enää ikinä :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76734



Ja sitte tuli paskarreltua välikartaani 240 volvon kartaanista. Lyhennettiin niin paljon kuin mahdollista, nyt minimimitta laipasta laippaan 260mm. Jos lyhyempää haluais niin sitten ois jo pätkäistävä tuosta liukukappaleestakin pätkä pois. Sitä ei huvittais tehdä kun tuossa liukupalassa on joku muovipinnoite ja jos se siitä rupeaa kesimään niin liuku on väljä. Verrokkina edellisen pelle pelottoman turailema välikartaani datsunin laatikkoon. Jäätävää jälkeä mutta ei se pahemmin täristäny tuollakaan vaikka ristikoiden välillä oli aste-eroa ainakin 10 astetta, pystyheitosta puhumattakaan... Suikin jakolaatikon laippaa kun pyöräytti vähän sorvis ja poras uudet reiät niin tuon volvon kartaanin sai sopimaan ilman välilevyjä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76199

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=358&pictureid=76733

DarkestMessiah
15.05.2011, 13:17
Kuuluukos tälle mitään uutta?

Hoppala
29.05.2011, 13:51
Ääh, ei mitään kummempia. Syöttöpumppu on kasattuna ja ajootettuna, koneen välilevy on vaan vieläkin piirrettävänä cadille, pitäis joku päivä jaksaa kysäästä mitä sille piirrokselle kuuluu. Ei vaan saa rempattua pumppua ny kokeeltua ku ei saa tuota starttia mihinkään kiinni ja pulttimopolla en viitti ruveta starttaamaan. Ylimääräset vapaa-ajat ny muutenki menny kesämopoa talvihuoltaessa ja säätäessä. Mut enköhän mä taas joku viikonloppu ehdi tänkin kimppuun, viimeistään kesälomalla.

pastirolli
29.05.2011, 19:39
Mistä hommasit tuon koneen ja loodan välisen alumiinilevyn ja kuinka työstit sen sopivaksi? Pitäisi saada tehtyä/teetettyä pösöön moottorin ja suikin loodan väliin vastaava kaikale.

Hoppala
31.05.2011, 21:19
Tuon 20mm amuliinilevynpalan löysin rengastien romulta, sit porailin siihen reiät vw moottorin jaon mukaan, apuna sellanen pelliläpyskä mikä löytyy moottorin ja laatikon välistä jostain audeista. Plasmalla tuhautettiin tuo vauhtipyörän reikä levyyn. Vaatii ison plasman tuo 20mm amuliini. Sit vaan välilevy, vauhtipyörä ja kytkin kiinni moottoriin ja kone naamalleen lattialle. Siihen laatikko päälle ja edestakaisin hieromalla kattella keskikohta, muutaman millin se siinä kletaji erestakaasi. Sit vaan merkkaa reiät ja poraa ne.

Kauhian tarkkaa tuos ei oo lopuuksi muutaku saara laatikon ohjuritapit just oikeille kohdille niin että kytkinakseli on suoras. Ja startti pitää saada aika hyvin kohdilleen ettei ota vaan puolella hampaalla.