PDA

View Full Version : Pakettiauto vai maastopakettiauto(N1 vs. N1G)


tatsga
03.03.2011, 23:08
Pistetäänhän tälläinen tiukka kysymys näin tän foorumin ekaks viestiks mun osalta. Tuli ostettua tuossa täällä foorumillakin esitelty oranssi pickupiksi muutettu G-mersu. Monikun ihmetteli korin leimaan saamisen laillisuutta, niin AKEn poikkeuslupapaperilla tekee ihmeitä(aika löyhät ehdot jopa). Pitäisi siis muutostaa uudesta lähtien pakettiautona(paikallisen sähköyhtiön työauto) liikkunut vehje avolavapakettiautoks.

Tuli tuossa tänään konttorilla autoa omiin nimiin laitellessa sitten kyseltyä katsurilta mites tuon muuttaminen N1G-luokkaan onnistuis. Kun ei suoralta kädeltä osannut sanoa, niin soitteli sit myöhemmin perään(täydet propsit HAKUSin Hernesaaren asiakaspalvelualttiudelle!), että onnistuu kun kokonaispaino on kerta yli 2000kg ja auto on nelipyörävetoinen.

Sehän tässä "koijauksessa" olis hieman ideana, ettei tarvitsis tehdä autoon alleajosuojaa taaksen kun auto olisi maastokäyttöön rekisteröity nimenomaan kisakäyttöä perustellen. Katsuri oli sitä mieltä, ettei alleajosuojaa tarvittaisi tuollaisessa tapauksessa. Onko tuosta maastopakettiautoksi rekisteröinnistä mahdollisesti jotain muuta haittaa sen tuomien hyötyjen lisäksi? Esim vaikuttaako vakuutuksiin verrattuna N1-luokkaan? Entäpä onko lisähyötyjä esim isomman rengastuksen merkeissä? Nyt saa jakaa kokemuksensa ja tietämyksensä aiheesta, niin saadaan taas yksi uusi maastonnielijä/ilmastontuhoaja mahdollisimman nopeasti takaisin liikenteen sekaan aiheuttamaan pahennusta ympäristötietoisten ihmisten keskuudessa... =)

BJ-40/76
04.03.2011, 00:06
Eihän siinä otteessä lue mitään ana tai arva alkuista tilapäispenkeille?
tai jotain yleensäkkään takapenkeistä?
Jos ei verovapaa paku, niin silloin paljon muutakin mukavaa mahdollista?

Mutta tuo N1 pakun rekisteröinti N1G:n ei ainakaan enen vaatinut muuta kuin normaalit
maasturin ominaisuudet.

Ulkomuistista: pakettiautossa (N1-luokka) saa olla ajoneuvon käyttö tarkoituksen mukaisia valaisimia...
-----> pikkasen helpotusta TYÖ valoihin?
ja G- luokan autot vapautettu? alleajosuojista jne voi olla helpotusta mm. roiskesuojissa, ei varmaa tietoa.

Venom
04.03.2011, 09:17
Jos en väärin muista niin tuon G:n mukana tulisi mahdollisuus korottaa autoa hieman enemmän.
Ulkomuistista mutuilua, googlettamalla "katsastajan käsikirja" löytyy varmempaa vastausta:
N1 - 75mm ajokorkeuden muutosta sallittu
N1G - 150 mm ajokorkeuden muutosta sallittu

Mattius
04.03.2011, 09:34
Terve,

kannattaa selvittää vakuutusyhtiöltä vakuutuksen hintaa, kun kerran aiot muuttaa rekisteröintiluokkaa. K5 Blazerissa pompsahti väliaikaisesti huoltoautoluokan (N1-paku) autossa vakuutusmaksu erikoisautoluokan vakuutusmaksuiluokkaan 350e/a (-70% bonuksilla). Tilanne korjaantui ja valittelivat "järjestelmävirhettä", nyt maksu edelleen N1-pakuna 168e/a.

Ympäristönarsistit lentelevät halutessaan kaukomatkoille päästöillä 5,5 litraa kerosiiniä / 100 km / lentoistuinpaikka, joten Thaimaan reissulla nelihenkinen perhe kuluttaa kerran vuodessa (4x5,5x160 litraa) 3250 litraa löpöä huvikseen parin viikon loman takia, joten "ottakoon ensin tukin pois omasta silmästään ja sitten näkevät ottaa roskan pois veljensä silmästä" (Luoja, Jeesus, UT).

Ajellaan nämä maasturimailit ilolla ja oikealla fiiliksellä, menemme sitten työmaalle tai harrastuksemme pariin!

T. Mattius

JK. "Kukaan muu, kuin ihminen itse ei voi aiheuttaa itselleen häpeää" (joku arabi-leffa).

Rekisteröimätön
04.03.2011, 10:12
Tuli tuossa tänään konttorilla autoa omiin nimiin laitellessa sitten kyseltyä katsurilta mites tuon muuttaminen N1G-luokkaan onnistuis. Kun ei suoralta kädeltä osannut sanoa, niin soitteli sit myöhemmin perään(täydet propsit HAKUSin Hernesaaren asiakaspalvelualttiudelle!), että onnistuu kun kokonaispaino on kerta yli 2000kg ja auto on nelipyörävetoinen.

Mitään pointseja tarviis jakaa, tollanen vastaus pitäis osata kertoo vaikka unissaan jos katsastusmies on. Saman vastauksen löytäisit googlella tai palstan haku-toiminnolla hyvinkin nopeasti.

Jappi
04.03.2011, 11:47
Mitään pointseja tarviis jakaa, tollanen vastaus pitäis osata kertoo vaikka unissaan jos katsastusmies on. Saman vastauksen löytäisit googlella tai palstan haku-toiminnolla hyvinkin nopeasti.

Kyllä pitää,joillain ko. ammattikunnan edustajilla on vakiovastaus kaikkiin kysymyksiin joihin ei heti muista vastausta: Ei onnistu.

RIPAX
04.03.2011, 22:24
Kyllä pitää,joillain ko. ammattikunnan edustajilla on vakiovastaus kaikkiin kysymyksiin joihin ei heti muista vastausta: Ei onnistu.

Joo, todellakin!! Paras juttu minkä kuulin erään katsastus konttorin päälliköltä ku kysyin rangen jousituksen muuttamisesta hiluksiin taakse: "en oo 24 vuoden aikana tehny moista kertaakaan" Sama äijä väitti että kierrejousitetussa taka-akselissa pitää AINA olla kallistuksen vakaaja,ja sitä ei voi luotettavasti kiinnittää hiluksiin. Kaikkea muutakin potaskaa äijä väitti mutta totuus on se että äijällä ei ollu aavistustakaan mistä puhui,mutta onnistui tärkeimmässä: sai meizin häädettyä tontilta!!